Pierwszy dzień kwalifikacji upłynął nam pod znakiem czerwonych flag oraz paru niespodzianek. W Hypercarach nie zobaczymy jutro jednej z Toyot.
Lynn i Cadillac pokonali Ferrari
Kiedy o 19:30 rozpoczęła się sesja dla czołowej klasy WEC to wszyscy spodziewali się mocnego tempa Ferrari. Zgodnie z oczekiwaniami, tercet 499P raczej nie dawał z siebie wszystkiego. Giovinazzi, Fuoco i Kubica szybko wyjechali na tor, aby wykonać swoje zadanie w postaci awansu do Hyperpole 1. Ta sztuka udała im się bez szczególnego wysiłku, choć Polak wylądował dopiero na dwunastej pozycji. Tak czy inaczej, w końcówce sesji już nawet nie oglądaliśmy tych samochodów na torze z wyjątkiem #83 AF Corse.
W drugiej połowie kwalifikacji to rywale podkręcili tempo i ujawnili nieco swojego potencjału. Szcególnie mowa tu o Cadillacu. Alex Lynn #12 Jota Sport wykręcił 3:22.847, które dało mu pierwsze miejsce na koniec sesji. Zaś za nim zakwalifikował się Dries Vanthoor w #15. Dopiero za nimi uplasowało się Ferrari #51 przed #6 Porsche Penske oraz drugim Cadillacem Jota Sport.
Goręcej zrobiło się w okolicach piętnastej lokaty. To poniżej tego miejsca kierowcy nie mogli być pewni awansu do Hyperpole. W ostatnich siedmiu minutach walkę o miejsce w piętnastce stoczyli Nyck de Vries z #7 Toyoty, Paul-Loup Chatin z #35 Alpine i Marco Sorensen reprezentujący Astona Martina. W ostatniej minucie to Chatin uzyksał rezultat, który wypchnął Toyotę #7 i Astona #009 z dalszej walki o pole position. Ostatecznie do Hyperpole 1 nie wszedł duet Astona Martina Valkyrie, dwa Peugeoty 9X8, Toyota #7 i #99 Proton Porsche.
AO by TF najlepsze w LMP2, jeden samochód Inter Europolu w Hyperpole
#199 AO w malowaniu „smoka” okazała się być najszybsza w pierwszym segmencie kwalifikacji w LMP2. Dobrze spisał się United Autosports, który wprowadził obydwa auta do kolejnego etapu „czasówki”.Ta sama sztuka udała się obydwu załogom Algarve Pro. Natomiast poza dwunastką, która przechodzi dalej znalazły się obydwa auta Protona, w tym też wystawiany przez niego #9 Iron Lynx. W odróżnieniu od Uniteda i APR, Inter Europol Competition i IDEC Sport zakwalifikowały się dalej tylko z jednym samochodem. Doładniej „piekarze” wprowadzili dalej #43, a IDEC załogę #28. #34 i #18 musiały obejść się smakiem.
Fot. Julien Delfosse / DPPIValentino Rossi prowizorycznie na pole position w LMGT3
To oczywiście nieco przesadzone stwierdzenie. Jednakże Włoch może być zadowolony ze swojej postawy. W tym roku w kwalifikacjach LMGT3 to srebrni kierowcy muszą zakwalifikować samochód i „Vale” spisał się w tej roli bardzo dobrze. W chaotycznej „czasówce” pokonał on Astona Martina #27 Heart of Racing oraz #92 Porsche. Dobrze w tej sesji spisał się #78 Lexus, który po pierwszym segmencie jest czwarty. Warto wspomnieć, że w dwunastce przechodzącej do kolejnego etapu znalazł się #88 Ford, obydwa McLareny oraz trzy z pięciu zgłoszonych Ferrari. Natomiast jedenasty był jeden z trzech Mercedesów AMG.
Wśród pechowców znaleźli się senascyjnie liderzy klasyfikacji generalnej klasy w postaci #33 Corvette. Ich czeka start z siedemnastej lokaty w klasie. Zaś dopiero dziewiętnaste miejsce na starcie zajmie Iron Dames
Kwalifikacje do 24h Le Mans: W czwartek poznamy kolejność na starcie
Dzisiejsze kwalifikacje były czymś na wzór Q1 z Formuły 1. Po tych sesjach wiemy, jakie załogi pojawią się w dwóch ostatnich segmentach, które będą miały miejsce w czwartek. Jutro o 20:00 czasu polskiego i 20:35 załogi LMP2 i LMGT3 pojadą w dwóch sesjach odpowiednio po dwadzieścia i piętnaście minut. Na końcu tej pierwszej do drugiej przejdzie po osiem najszybszych aut z LMP2 i LMGT3. Zwycięzcy tej drugiej sesji w LMP2 i LMGT3 zdobędą pole position do 24h Le Mans w swoich klasach. Zaś o 21:05 i 21:40 na walkę z czasem wyjadą samochody klasy Hypercar. Po sesji trwającej piętnaście minut na placu boju zostanie również ósemka aut, które pojadą w Hyperpole 2 o 21:40. Po 22:00 po opadnięciu flagi w szachownicę poznamy zdobywcę pole position do 24h Le Mans 2025. Więcej o formacie kwalifikacji, który zmodyfikowano przed tegoroczną edycją tego wyścigu przeczytacie w tym artykule.
Wyniki kwalifikacji do Hyperpole
Fot. Alkamel WEC
Fot. Alkamel WECAby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News
Obserwuj nas!