⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Le Mans 24H. Jak działa nowy format kwalifikacji?

Le Mans 24H. Jak działa nowy format kwalifikacji?

  • Formuła 1
  • Inne wyścigi
10 czerwca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 8 minut

Igor Długosz

Le Mans 24H. Jak działa nowy format kwalifikacji?

Kwalifikacje nie są zbyt istotne w wyścigach długodystansowych, a szczególnie dobowych. Mimo to, format czasówki Le Mans 24H został w tym roku ciekawie rozbudowany.

Kwalifikacje do Le Mans 24H. Jak wyglądały wcześniej?

Podczas regularnych rund FIA World Endurance Championship kwalifikacje rozpoczyna 12-minutowa sesja dla wszystkich samochodów LMGT3. W fotelach zasiadają wtedy kierowcy z brązową licencją wyścigową FIA, czyli tzw. „gentelman drivers”. Najszybsze 10 aut z „Q1” zalicza następnie awans do 10-minutowego Hyperpole, gdzie zawodnicy ze srebrną licencją toczą ostateczną walkę o pole position. Po zakończeniu zmagań LMGT3 odbywają się dokładnie takie same sesje z tym, że przeznaczone dla klasy Hypercar. W przypadku czołowej, w pełni profesjonalnej kategorii, wybór kierowców na kwalifikacje jest całkowicie dowolny. Format ten został wprowadzony do WEC wraz z początkiem sezonu 2024.

Hyperpole istnieje już jednak od 2020 roku. Podczas nietypowej, pozbawionej kibiców na trybunach edycji Le Mans zadebiutował nowy format kwalifikacji. Godzinna sesja odbywająca się w środę wieczorem wyłaniała najszybsze 8 aut z każdej kategorii. Dzień później walczyły one o pole position na przestrzeni 30. minut. Z drobnymi modyfikacjami, format ten był używany przez ostatnie kilka lat.

Rozbudowane kwalifikacje Le Mans 24H 2025

93. edycja Le Mans 24H ujrzy najpoważniejsze zmiany w formacie kwalifikacji od początku dekady. Przede wszystkim, WEC wprowadziło podział klas. W poprzednich latach wszystkie samochody kwalifikowały się jednocześnie, co było bardzo problematyczne. Kierowcy różnych kategorii nawzajem przeszkadzali sobie w wykonywaniu czystych okrążeń pomiarowych. Od tego roku klasa Hypercar będzie miała ekskluzywne sesje, pozbawione innych rodzajów aut. Co ciekawe, kierowcy LMP2 i LMGT3 wciąż będą jednak musieli wzajemnie się tolerować.

Tradycyjnie, kwalifikacje ruszą w środę wieczorem. Półgodzinna sesja LMP2 & LMGT3 wyłoni najszybszą dwunastkę ekip z każdej kategorii, która awansuje do czwartkowego „Hyperpole 1”. H1 będzie trwało 20 minut i odpadnie z niego czwórka najwolniejszych samochodów. Następnie, po krótkiej przerwie, odbędzie się 15-minutowe „Hyperpole 2”. Będzie to finałowy fragment kwalifikacji, gdzie czołowa ósemka LMP2 i LMGT3 stoczy walkę o pole position.

Harmonogram i transmisja 24 Hours of Le Mans 2025

Ekipy GT nadal są ograniczone co do wyboru kierowcy, ale nie w ten sam sposób, co zwykle. Podczas Q1 muszą oni korzystać z usług „brązów”. Wybór zawodników na sesje Hyperpole również nie jest dowolny. W tym przypadku regulamin ogranicza jednak wszystkie zespoły, ze wszystkich kategorii. WEC wprowadziło dodatkową zasadę, która zakazuje kierowcom udziału w obu częściach Hyperpole. Pomiędzy decydującymi sesjami dojdzie zatem do kluczowych zmian zawodników.

Format ten jest niemalże identyczny dla klasy Hypercar, której sesje będą odbywać się oddzielne, niedługo po zakończeniu zmagań LMP2 & LMGT3. Jedyna różnica to ilość eliminowanych samochodów w poszczególnych segmentach czasówki. W sesji H1 zobaczymy 15 aut, a bitwę o pole position podczas H2 stoczy aż 10. kierowców.

Wstępnie pozytywny werdykt

Dopiero za 2 dni przekonamy się, czy ta zmiana jest udana. Kierowcy są jednak optymistyczni:

– Myślę, że dla widowiska to naprawdę fajne, ponieważ ludzie będą mieli więcej czasu, aby zobaczyć samochody na torze. Poza tym, mając dwóch kierowców, wynik może się trochę zmienić – powiedział Antonio Fuoco, zdobywca pole position z 2023 roku.

– […] aktualnie można łatwo utknąć w korku, niezależnie od kategorii, i przez to nie startuje się z miejsca, na które się zasługuje. Teraz nie będzie tego problemu, będziesz miał czysty tor. Pod tym względem jest to trochę bardziej sprawiedliwe. Możesz dać z siebie maksimum – skomentował Michael Christensen, reprezentujący Porsche Penske Motorsport.

Frederic Makowiecki zwrócił natomiast uwagę na nowy, strategiczny element kwalifikacji: Jeśli nie masz pewności, że awansujesz do H2, cała presja spadnie na kierowcę jadącego kwalifikacje i H1. Zawodnik w H2 na pewno ucierpi, bo będzie musiał wykonać swoją część bez odpowiedniego przygotowania. Niektóre zespoły przez cały sezon korzystają z tego samego kierowcy do kwalifikacji – tak jak my – a inne rotują. Czasówka to inny rodzaj jazdy. Trzeba się odpowiednio nastawić, pójść na całość. Czasem to bywa trudne. Zobaczymy różne strategie i być może wynik, którego nikt się nie spodziewa.

W negatywnie nastawionej mniejszości znajduje się Luic Duval: Wolałem format, który mieliśmy wcześniej, z dłuższymi sesjami. Każda z nich miała wtedy takie samo znaczenie. Częścią Le Mans jest też 'traffic’ i próba zmieszczenia wszystkiego, żeby się udało. Czasami najszybsze okrążenie robi nie ten, kto to zaplanował, tylko ten, który po prostu trafił na dobry moment.

Nie ma wątpliwości, że wzorując się na formacie z Formuły 1, WEC i ACO próbują przyciągnąć więcej widzów do oglądania kwalifikacji. Ich znaczenie w kontekście 24-godzinnych zmagań wciąż pozostaje niewielkie, lecz tego po prostu nie da się zmienić. Kwalifikacje w wyścigach długodystansowych zawsze służyły nam przede wszystkim do odczytania osiągów każdego zespołu. W tym roku proces ten powinien być ciekawszy i bardziej ekscytujący niż kiedykolwiek.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • 24H of Le Mans
  • Kwalifikacje
  • WEC

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Hyperpole Le Mans 24H: Historyczny dublet Cadillaca

Hyperpole Le Mans 24H: Historyczny dublet Cadillaca

Igor Długosz

  • Formuła 1
12 czerwca 2025

Musieli czekać na to rok. Po łamiącej serca porażce sprzed 12. miesięcy, Cadillac wreszcie może celebrować podwójny pierwszy rząd w Le Mans. Alex Lynn zdobył pole position kategorii Hypercar, a Mathias Beche oraz Mattia Drudi triumfowali kolejno w LMP2 i LMGT3.

Polacy w 24h Le Mans 2025. Polska ofensywa we Francji

Sport motorowy: Polacy w 24h Le Mans 2025. Polska ofensywa we Francji

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
12 czerwca 2025

Od kilku lat Polacy mogą się cieszyć coraz większą reprezentacją w legendanym wyścigu 24h Le Mans. Teraz możemy mówić regularnie o dość sporej "ekipie", która co roku odwiedza francuski wyścig.

Kobiety w 24h Le Mans 2025. Dobra obsada nie tylko w LMGT3

Sport motorowy. Kobiety w 24h Le Mans 2025. Dobra obsada nie tylko w LMGT3

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
12 czerwca 2025

OStatnie lata są coraz lepsze dla reprezentacji kobiet w 24h Le Mans. Oprócz Iron Dames zobaczymy jeszcze kilka innych reprezentantek "płci pięknej"

Przewodnik 24h Le Mans 2025: Klasa Hypercar jeszcze silniejsza

Sport motorowy. Przewodnik 24h Le Mans 2025: Klasa Hypercar jeszcze silniejsza

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
12 czerwca 2025

Kolejny rok z rzędu Klasa Hypercar zapowiada się jeszcze lepiej, niż w poprzednim roku. 21 aut to absolutny rekord i kapitalna wiadomość dla sportu. W tej zapowiedzi przedstawimy szanse każdego z producentów na zwycięstwo w ten weekend.

Kwalifikacje w 24h Le Mans: Cadillac najszybszy w przed Hyperpole

Sport motorowy. Kwalifikacje w 24h Le Mans: Cadillac najszybszy w przed Hyperpole

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
11 czerwca 2025

Pierwszy dzień kwalifikacji upłynął nam pod znakiem czerwonych flag oraz paru niespodzianek. W Hypercarach nie zobaczymy jutro jednej z Toyot.

Le Mans 24H: Kosmetyczne zmiany w BoP

Le Mans 24H: Kosmetyczne zmiany w BoP

Igor Długosz

  • Formuła 1
11 czerwca 2025

Balance of Performance podczas zeszłorocznego Le Mans 24H było wręcz perfekcyjnie. Większość aut w stawce miała dobre szanse na zwycięstwo, a kibice byli zachwyceni widowiskiem. Nic zatem dziwnego, że WEC utrzymało ten kierunek.

Le Mans 24H. Jak działa nowy format kwalifikacji?

Le Mans 24H. Jak działa nowy format kwalifikacji?

Igor Długosz

  • Formuła 1
10 czerwca 2025

Kwalifikacje nie są zbyt istotne w wyścigach długodystansowych, a szczególnie dobowych. Mimo to, format czasówki Le Mans 24H został w tym roku ciekawie rozbudowany.

Kiedy McLaren ukończył potrójną koronę – Historia Le Mans 1995

Kiedy McLaren ukończył potrójną koronę – Historia Le Mans 1995

Igor Długosz

  • Formuła 1
10 czerwca 2025

Za dwa lata McLaren wykona swój wyczekiwany powrót do czołowej klasy Le Mans. Wielokrotni mistrzowie świata Formuły 1 zaledwie kilka razy startowali w tym legendarnym wyścigu. Ich debiut w 1995 roku zapisał się jednak na kartach historii.

Przewodnik 24h Le Mans: Zapowiedź LMP2

Sport motorowy - Przewodnik 24h Le Mans: Zapowiedź LMP2

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
10 czerwca 2025

Na starcie tegorocznego 24h Le Mans 2025 zobaczymy siedemnaście prototypów LMP2. W prawie każdym z nich znajdziemy kierowców, którzy aspirują do miana zwycięzcy tego wyścigu, choć walka o takowe będzie ciasna od startu do mety. W tym artykule przedstawimy wam wybrane załogi drugiej klasy prototypów, którą samochody zaopatruje obecnie francuska Oreca.

Przewodnik 24h Le Mans 2025: Zapowiedź LMGT3

Sport motorowy. Przewodnik 24h Le Mans 2025: Zapowiedź LMGT3

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
9 czerwca 2025

Drugi rok klasy LMGT3 w WEC i ELMS nie oznacza, że mamy wystarczająco dużo wiedzy, aby określić, kto może być faworytem do zwycięstwa w 24h Le Mans 2025. Spróbujemy jednak przyblżyć szanse poszczególnych producentów oraz niektórych załóg na sukces w nadchodzącym wyścigu.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren186
2.Lando NorrisMcLaren176
3.Max VerstappenRed Bull137
4.George RussellMercedes111
5.Charles LeclercFerrari94
6.Lewis HamiltonFerrari71
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Isack HadjarVisa Cash App RB21
10.Esteban OconHaas20
11.Nico HulkenbergStake F1 Team16
12.Lance StrollAston Martin14
13.Carlos SainzWilliams12
14.Pierre GaslyAlpine11
15.Yuki TsunodaRed Bull10
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB4
18.Fernando AlonsoAston Martin2
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team0
20.Jack DoohanAlpine0
21.Franco ColapintoAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex DunneRodin Motorsport87
2.Richard VerschoorMP Motorsport84
3.Arvid LinbladCampos Racing79
4.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil73
5.Luke BrowningHitech TGR73
6.Leonardo FornaroliInvicta Racing66
7.Pepe MartiCampos Racing49
8.Victor MartinsART Grand Prix41
9.Sebastián MontoyaPrema Racing36
10.Dino BeganovicHitech TGR29
11.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
12.Gabriele MiniPrema Racing21
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix5
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione