⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Najbliższe finisze w historii WEC. Decydowały ułamki sekund

Najbliższe finisze w historii WEC. Decydowały ułamki sekund

  • Formuła 1
  • Inne wyścigi
24 kwietnia 2025 Ten artykuł przeczytasz w 12 minut

Igor Długosz

Najbliższe finisze w historii WEC. Decydowały ułamki sekund

Nawet wielogodzinne wyścigi potrafią kończyć się minimalnymi różnicami na mecie. Oto lista najbliższych finiszy w historii WEC. Tutaj przytoczymy rekord każdej klasy, a także inne wyjątkowe zakończenia wyścigów.

Najbliższe finisze w historii WEC – Hypercar – Lone Star Le Mans 2024

W 4-letniej historii klasy Hypercar brakuje prawdziwego fotofiniszu. Wcale nie oznacza to jednak braku pojedynków o zwycięstwa do ostatnich okrążeń. W sezonach 2021, 2022 i 2023 wielokrotnie widywaliśmy różnice na mecie w okolicach dwóch sekund. Rekord klasy Hypercar padł jednak w zeszłorocznym Lone Star Le Mans. To idealny początek ku zestawieniu „najbliższe finisze w historii WEC„.

Na 40 minut do końca wyścigu liderująca Toyota #7 otrzymała karę przejazdu przez aleję serwisową za ignorowanie żółtych flag. W ten sposób prowadzenie otrzymała ekipa AF Corse #83. Kamui Kobayashi do ostatnich chwil gonił Roberta Shwartzmana, lecz dwukrotnemu mistrzowi WEC zabrakło czasu. Kiedy partner zespołowy Roberta Kubicy ujrzał linię mety, Japończyk tracił do niego 1.780 sekundy.

Najbliższy finisz w historii WEC Hypercar - Lone Star Le Mans 2024
Fot. Ferrari Hypercar

Najbliższe finisze w historii WEC – LMP2 – 6 Hours of Portimao 2023

Kategoria LMP2 urzędowała w WEC przez ponad dekadę. Mimo to najbliższy finisz w historii tej klasy ujrzeliśmy podczas jednego z jej ostatnich wyścigów. United Autosports perfekcyjnie wykorzystało wyjazd samochodu bezpieczeństwa na półtorej godziny do mety 6 Hours of Portimao 2023. Strategia paliwowa anglosaskiego zespołu okazała się zdecydowanie lepsza od rywali. Ekipa #23 przekroczyła linię mety na pierwszej pozycji, a zaledwie 0.6 sekundy za nimi uplasował się siostrzany samochód #22.

Najbliższy finisz w historii WEC LMP2 - 6 Hours of Portimao 2023
Fot. United Autosports

Najbliższe finisze w historii WEC – LMGT3 – 6 Hours of Imola 2025

Do stworzenia tego artykułu przyczyniły się ostatnie wydarzenia w LMGT3. Najnowsza kategoria WEC dostarczyła nam dwa fotofinisze z rzędu. W tegorocznym Qatar 1812km wielogodzinną walkę o zwycięstwo toczyli TF Sport #33 oraz United Autosports #59. Wyprzedzanie na torze Lusail w autach GT3 okazało się jednak praktycznie niewykonalne. Podczas ostatniej godziny wyścigu ewidentnie szybszy McLaren utknął za Corvettą i przekroczył linię mety ze stratą 0.493 sekundy. W ten oto sposób ustanowiony został rekordowy finisz klasy LMGT3… który nie przetrwał nawet jednego wyścigu.

Podsumowanie 6 Hours of Imola 2025

Walka o szczytowe miejsce na podium 6 Hours of Imola była dużo ciekawsza niż w Katarze. Team WRT #46 dominowało zmagania do czasu kolizji z AF Corse #21. Valentino Rossi oraz jego ekipa zostały za to ukarane przejazdem przez aleję serwisową, a na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa. Ten incydent wręcz obrócił wyścig do góry nogami. Największymi zwycięzcami neutralizacji okazała się ekipa Manthey #92, która objęła w ten sposób prowadzenie. Na dwa okrążenia do mety ukarane BMW odrobiło jednak swoje straty. Mimo sporej różnicy osiągów, Richard Lietz utrzymał za sobą Kelvina van der Linde. Różnica między nimi wyniosła 0.316 sekundy.

A FIGHT TO THE LINE IN LMGT3 🏁

But @manthey_racing 1st Phorm take the win! #WEC #6HImola #Porsche pic.twitter.com/MFFYTo7Ljw

— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) April 20, 2025

LMP1 – 6 Hours of COTA 2017

Ostatnie zwycięstwo legendarnego samochodu Porsche 919 Hybrid przeszło do historii jako bardzo kontrowersyjne. Ekipa #1 zdominowała 6 Hours of COTA w 2017 roku, prowadząc przez 137 ze 192-óch okrążeń. Jednak na ostatnim kółku Nick Tandy otrzymał polecenie od zespołu, aby przepuścić Earla Bambera i oddać mu zwycięstwo. Różnica między nimi na mecie wyniosła tylko 0.276 sekundy. Do dziś jest to najbliższy finisz w klasyfikacji ogólnej WEC.

Porsche zamieniło swoje samochody w celu powiększenia przewagi ekipy #2 w klasyfikacji kierowców nad rywalami z Toyoty. Jak się później okazało, 7 dodatkowych punktów zyskanych w USA nie miało znaczenia dla losów tytułu. Kierowcy Porsche #2 zostali mistrzami świata z przewagą 25-ciu „oczek” nad zawodnikami Toyoty #8.

#6hCOTA Chequered Flag out. 🏁@Porsche_Team take 1-2 at @COTA #WEC pic.twitter.com/f67oWy149A

— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) September 16, 2017

Drugiemu najbliższemu finiszowi LMP1 również sprzyjały okoliczności. Wypadek SMP Racing w ulewnym deszczu wywołał samochód bezpieczeństwa, który zjechał na 7 minut do mety 6 Hours of Shanghai 2018. Po tak krótkim sprincie różnica między parą aut Toyoty wyniosła 1.419s. Zaledwie dwie setne sekundy więcej dzieliły Kamui Kobayasiego oraz Loica Duvala na mecie 6 Hours Fuji 2016. Genialny pojedynek Toyoty #6 z Audi #8 można uznać za „prawdziwy” najbliższy finisz w klasyfikacji ogólnej WEC.

pic.twitter.com/j9jUK7d0j6

— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) September 2, 2022

Najbliższe finisze w historii WEC – LMGTE Am – 6 Hours of Spa 2018

Rywalizacja w innych kategoriach bywała jednak jeszcze bardziej wyrównana. Z racji, że produkują one bardzo niewielkie ilości brudnego powietrza, auta GT wielokrotnie odegrały rolę w rekordowych finiszach. Głównymi bohaterami 6 Hours of Spa 2018 okazali się kierowcy TF Sport #90 oraz Aston Martin Racing #98. Pedro Lamy wygrał wspaniałą bitwę z Euanem Hankeyem. Różnica pomiędzy nimi wyniosła zaledwie 0.221 sekundy, co do dziś stanowi najbliższy finisz w historii WEC w tradycyjnych warunkach ścigania.

Payback time in one month!
This time we'll turn it around @AMR_Official 😉#WEC #SuperSeason #6hSpa
📽️ @FIAWEC pic.twitter.com/IQJio6IHvd

— TF Sport (@OfficialTFSport) April 4, 2019

Rekord ten niemalże został pobity 5 lat później. Nicky Catsburg popisał się umiejętnościami defensywy na ostatnim etapie 6 Hours of Portimao 2023. Alessio Roverze zabrakło do pokonania go 0.260 sekundy. W dokładnie tym samym wyścigu ujrzeliśmy zatem najbliższy finisz w historii LMP2 oraz drugi najbliższy finisz w historii klasy GTE Am.

Second win of the season in LMGTE Am for the #33 @CorvetteRacing.#WEC #6HPortimao pic.twitter.com/zsPErD4Fxq

— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) April 16, 2023

LMGTE Pro – 6 Hours of Bahrain 2017

Jeżeli chodzi o czyste liczby, najbliższy finisz w historii WEC wydarzył się w finale sezonu 2017. Tylko 0.174 sekundy dzieliły auta Ferrari AF Corse na mecie 6 Hours of Bahrain. Był to jednak zaaranżowany finisz. Włosi jechali po pewien dublet i niczym Ford w słynnej edycji Le Mans 1966, kazali swoim zawodnikom przejechać linię mety koło w koło. Ferrari powtórzyło ten ruch w Fuji w 2022 roku.

Najbliższy finisz w historii WEC GTE Pro - 6 Hours of Bahrain 2017
Fot. Ferrari Races

Wykluczając ustawione finisze, rekord dla klasy GTE Pro miał miejsce kilka miesięcy wcześniej, w 6 Hours of Spa 2022. James Calado, Michael Christensen oraz Antonio Fuoco stoczyli genialną walkę do ostatniego zakrętu. Różnica między P1 a P2 wyniosła 0.523 sekundy, a między całym Top 3 zaledwie 1.256 sekundy.

An AMAZING finish in GTE Pro, look at that! Porsche won in Sebring, Ferrari is winning in Spa. Which of the two rivals is going to take the advantage at Le Mans?#WEC #6HSpa @PorscheRaces @FerrariRaces pic.twitter.com/rvWxtOGNWA

— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) May 7, 2022

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • WEC

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Kwalifikacje w 24h Le Mans: Cadillac najszybszy w przed Hyperpole

Sport motorowy. Kwalifikacje w 24h Le Mans: Cadillac najszybszy w przed Hyperpole

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
11 czerwca 2025

Pierwszy dzień kwalifikacji upłynął nam pod znakiem czerwonych flag oraz paru niespodzianek. W Hypercarach nie zobaczymy jutro jednej z Toyot.

Le Mans 24H: Kosmetyczne zmiany w BoP

Le Mans 24H: Kosmetyczne zmiany w BoP

Igor Długosz

  • Formuła 1
11 czerwca 2025

Balance of Performance podczas zeszłorocznego Le Mans 24H było wręcz perfekcyjnie. Większość aut w stawce miała dobre szanse na zwycięstwo, a kibice byli zachwyceni widowiskiem. Nic zatem dziwnego, że WEC utrzymało ten kierunek.

Le Mans 24H. Jak działa nowy format kwalifikacji?

Le Mans 24H. Jak działa nowy format kwalifikacji?

Igor Długosz

  • Formuła 1
10 czerwca 2025

Kwalifikacje nie są zbyt istotne w wyścigach długodystansowych, a szczególnie dobowych. Mimo to, format czasówki Le Mans 24H został w tym roku ciekawie rozbudowany.

Kiedy McLaren ukończył potrójną koronę – Historia Le Mans 1995

Kiedy McLaren ukończył potrójną koronę – Historia Le Mans 1995

Igor Długosz

  • Formuła 1
10 czerwca 2025

Za dwa lata McLaren wykona swój wyczekiwany powrót do czołowej klasy Le Mans. Wielokrotni mistrzowie świata Formuły 1 zaledwie kilka razy startowali w tym legendarnym wyścigu. Ich debiut w 1995 roku zapisał się jednak na kartach historii.

Przewodnik 24h Le Mans: Zapowiedź LMP2

Sport motorowy - Przewodnik 24h Le Mans: Zapowiedź LMP2

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
10 czerwca 2025

Na starcie tegorocznego 24h Le Mans 2025 zobaczymy siedemnaście prototypów LMP2. W prawie każdym z nich znajdziemy kierowców, którzy aspirują do miana zwycięzcy tego wyścigu, choć walka o takowe będzie ciasna od startu do mety. W tym artykule przedstawimy wam wybrane załogi drugiej klasy prototypów, którą samochody zaopatruje obecnie francuska Oreca.

Przewodnik 24h Le Mans 2025: Zapowiedź LMGT3

Sport motorowy. Przewodnik 24h Le Mans 2025: Zapowiedź LMGT3

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
9 czerwca 2025

Drugi rok klasy LMGT3 w WEC i ELMS nie oznacza, że mamy wystarczająco dużo wiedzy, aby określić, kto może być faworytem do zwycięstwa w 24h Le Mans 2025. Spróbujemy jednak przyblżyć szanse poszczególnych producentów oraz niektórych załóg na sukces w nadchodzącym wyścigu.

Dzień testowy Le Mans 24H: Kubica i Hartley najszybsi na otwarcie

Dzień testowy Le Mans 24H: Kubica i Hartley najszybsi na otwarcie

Igor Długosz

  • Formuła 1
8 czerwca 2025

Przygotowania do 93. edycji 24 Hours of Le Mans zostały oficjalnie rozpoczęte. Za nami inauguracyjny dzień testowy, który wskazał pierwszych faworytów.

6h Spa: Wygrana Ferrari w obu klasach. Popis Alpine

Sport motorowy. 6h Spa: Wygrana Ferrari w obu klasach. Popis Alpine

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
11 maja 2025

W sobotę Alpine postawiło Ferrari twarde warunki. Jednakże "czerwoni" wyszli z tej walki zwycięsko, dzięki dobrze dobranej strategii, pomimo niekorzystnego BoP. Robert Kubica wraz z AF Corse nie zaliczyli tego wyścigu do udanych.

Kwalifikacje 6H Spa WEC: Ferrari wciąż na szczycie, Kubica drugi

Kwalifikacje 6H Spa WEC: Ferrari wciąż na szczycie, Kubica drugi

Igor Długosz

  • Formuła 1
9 maja 2025

A już myśleliśmy, że to koniec. Choć samochód Ferrari został poważnie spowolniony, trzy sztuki 499P wciąż zdominowały kwalifikacje do 6 Hours of Spa.

Zapowiedź 6H Spa 2025. Rewolucja BoP

Zapowiedź 6H Spa 2025. Rewolucja BoP

Igor Długosz

  • Formuła 1
8 maja 2025

Ferrari kompletnie zdominowało pierwsze dwa wyścigi sezonu 2025 WEC. W związku z krytyką kibiców, Balance of Performance przeszło zatem drastyczne zmiany. Oto zapowiedź 6 Hours of Spa 2025.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren186
2.Lando NorrisMcLaren176
3.Max VerstappenRed Bull137
4.George RussellMercedes111
5.Charles LeclercFerrari94
6.Lewis HamiltonFerrari71
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Isack HadjarVisa Cash App RB21
10.Esteban OconHaas20
11.Nico HulkenbergStake F1 Team16
12.Lance StrollAston Martin14
13.Carlos SainzWilliams12
14.Pierre GaslyAlpine11
15.Yuki TsunodaRed Bull10
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB4
18.Fernando AlonsoAston Martin2
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team0
20.Jack DoohanAlpine0
21.Franco ColapintoAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex DunneRodin Motorsport87
2.Richard VerschoorMP Motorsport84
3.Arvid LinbladCampos Racing79
4.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil73
5.Luke BrowningHitech TGR73
6.Leonardo FornaroliInvicta Racing66
7.Pepe MartiCampos Racing49
8.Victor MartinsART Grand Prix41
9.Sebastián MontoyaPrema Racing36
10.Dino BeganovicHitech TGR29
11.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
12.Gabriele MiniPrema Racing21
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix5
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione