Nawet wielogodzinne wyścigi potrafią kończyć się minimalnymi różnicami na mecie. Oto lista najbliższych finiszy w historii WEC. Tutaj przytoczymy rekord każdej klasy, a także inne wyjątkowe zakończenia wyścigów.
Najbliższe finisze w historii WEC – Hypercar – Lone Star Le Mans 2024
W 4-letniej historii klasy Hypercar brakuje prawdziwego fotofiniszu. Wcale nie oznacza to jednak braku pojedynków o zwycięstwa do ostatnich okrążeń. W sezonach 2021, 2022 i 2023 wielokrotnie widywaliśmy różnice na mecie w okolicach dwóch sekund. Rekord klasy Hypercar padł jednak w zeszłorocznym Lone Star Le Mans. To idealny początek ku zestawieniu „najbliższe finisze w historii WEC„.
Na 40 minut do końca wyścigu liderująca Toyota #7 otrzymała karę przejazdu przez aleję serwisową za ignorowanie żółtych flag. W ten sposób prowadzenie otrzymała ekipa AF Corse #83. Kamui Kobayashi do ostatnich chwil gonił Roberta Shwartzmana, lecz dwukrotnemu mistrzowi WEC zabrakło czasu. Kiedy partner zespołowy Roberta Kubicy ujrzał linię mety, Japończyk tracił do niego 1.780 sekundy.
Fot. Ferrari HypercarNajbliższe finisze w historii WEC – LMP2 – 6 Hours of Portimao 2023
Kategoria LMP2 urzędowała w WEC przez ponad dekadę. Mimo to najbliższy finisz w historii tej klasy ujrzeliśmy podczas jednego z jej ostatnich wyścigów. United Autosports perfekcyjnie wykorzystało wyjazd samochodu bezpieczeństwa na półtorej godziny do mety 6 Hours of Portimao 2023. Strategia paliwowa anglosaskiego zespołu okazała się zdecydowanie lepsza od rywali. Ekipa #23 przekroczyła linię mety na pierwszej pozycji, a zaledwie 0.6 sekundy za nimi uplasował się siostrzany samochód #22.
Fot. United AutosportsNajbliższe finisze w historii WEC – LMGT3 – 6 Hours of Imola 2025
Do stworzenia tego artykułu przyczyniły się ostatnie wydarzenia w LMGT3. Najnowsza kategoria WEC dostarczyła nam dwa fotofinisze z rzędu. W tegorocznym Qatar 1812km wielogodzinną walkę o zwycięstwo toczyli TF Sport #33 oraz United Autosports #59. Wyprzedzanie na torze Lusail w autach GT3 okazało się jednak praktycznie niewykonalne. Podczas ostatniej godziny wyścigu ewidentnie szybszy McLaren utknął za Corvettą i przekroczył linię mety ze stratą 0.493 sekundy. W ten oto sposób ustanowiony został rekordowy finisz klasy LMGT3… który nie przetrwał nawet jednego wyścigu.
Podsumowanie 6 Hours of Imola 2025
Walka o szczytowe miejsce na podium 6 Hours of Imola była dużo ciekawsza niż w Katarze. Team WRT #46 dominowało zmagania do czasu kolizji z AF Corse #21. Valentino Rossi oraz jego ekipa zostały za to ukarane przejazdem przez aleję serwisową, a na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa. Ten incydent wręcz obrócił wyścig do góry nogami. Największymi zwycięzcami neutralizacji okazała się ekipa Manthey #92, która objęła w ten sposób prowadzenie. Na dwa okrążenia do mety ukarane BMW odrobiło jednak swoje straty. Mimo sporej różnicy osiągów, Richard Lietz utrzymał za sobą Kelvina van der Linde. Różnica między nimi wyniosła 0.316 sekundy.
LMP1 – 6 Hours of COTA 2017
Ostatnie zwycięstwo legendarnego samochodu Porsche 919 Hybrid przeszło do historii jako bardzo kontrowersyjne. Ekipa #1 zdominowała 6 Hours of COTA w 2017 roku, prowadząc przez 137 ze 192-óch okrążeń. Jednak na ostatnim kółku Nick Tandy otrzymał polecenie od zespołu, aby przepuścić Earla Bambera i oddać mu zwycięstwo. Różnica między nimi na mecie wyniosła tylko 0.276 sekundy. Do dziś jest to najbliższy finisz w klasyfikacji ogólnej WEC.
Porsche zamieniło swoje samochody w celu powiększenia przewagi ekipy #2 w klasyfikacji kierowców nad rywalami z Toyoty. Jak się później okazało, 7 dodatkowych punktów zyskanych w USA nie miało znaczenia dla losów tytułu. Kierowcy Porsche #2 zostali mistrzami świata z przewagą 25-ciu „oczek” nad zawodnikami Toyoty #8.
Drugiemu najbliższemu finiszowi LMP1 również sprzyjały okoliczności. Wypadek SMP Racing w ulewnym deszczu wywołał samochód bezpieczeństwa, który zjechał na 7 minut do mety 6 Hours of Shanghai 2018. Po tak krótkim sprincie różnica między parą aut Toyoty wyniosła 1.419s. Zaledwie dwie setne sekundy więcej dzieliły Kamui Kobayasiego oraz Loica Duvala na mecie 6 Hours Fuji 2016. Genialny pojedynek Toyoty #6 z Audi #8 można uznać za „prawdziwy” najbliższy finisz w klasyfikacji ogólnej WEC.
Najbliższe finisze w historii WEC – LMGTE Am – 6 Hours of Spa 2018
Rywalizacja w innych kategoriach bywała jednak jeszcze bardziej wyrównana. Z racji, że produkują one bardzo niewielkie ilości brudnego powietrza, auta GT wielokrotnie odegrały rolę w rekordowych finiszach. Głównymi bohaterami 6 Hours of Spa 2018 okazali się kierowcy TF Sport #90 oraz Aston Martin Racing #98. Pedro Lamy wygrał wspaniałą bitwę z Euanem Hankeyem. Różnica pomiędzy nimi wyniosła zaledwie 0.221 sekundy, co do dziś stanowi najbliższy finisz w historii WEC w tradycyjnych warunkach ścigania.
Rekord ten niemalże został pobity 5 lat później. Nicky Catsburg popisał się umiejętnościami defensywy na ostatnim etapie 6 Hours of Portimao 2023. Alessio Roverze zabrakło do pokonania go 0.260 sekundy. W dokładnie tym samym wyścigu ujrzeliśmy zatem najbliższy finisz w historii LMP2 oraz drugi najbliższy finisz w historii klasy GTE Am.
LMGTE Pro – 6 Hours of Bahrain 2017
Jeżeli chodzi o czyste liczby, najbliższy finisz w historii WEC wydarzył się w finale sezonu 2017. Tylko 0.174 sekundy dzieliły auta Ferrari AF Corse na mecie 6 Hours of Bahrain. Był to jednak zaaranżowany finisz. Włosi jechali po pewien dublet i niczym Ford w słynnej edycji Le Mans 1966, kazali swoim zawodnikom przejechać linię mety koło w koło. Ferrari powtórzyło ten ruch w Fuji w 2022 roku.
Fot. Ferrari RacesWykluczając ustawione finisze, rekord dla klasy GTE Pro miał miejsce kilka miesięcy wcześniej, w 6 Hours of Spa 2022. James Calado, Michael Christensen oraz Antonio Fuoco stoczyli genialną walkę do ostatniego zakrętu. Różnica między P1 a P2 wyniosła 0.523 sekundy, a między całym Top 3 zaledwie 1.256 sekundy.
Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News
Obserwuj nas!