⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Nie żyje Eddie Jordan. Przegrał walkę z nowotworem

Nie żyje Eddie Jordan. Przegrał walkę z nowotworem

  • Formuła 1
20 marca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 10 minut

Wiktoria Żupińska

Nie żyje Eddie Jordan. Przegrał walkę z nowotworem

Były szef zespołu Jordan F1 zmarł w wieku 76 lat. Od zeszłego roku zmagał się z nowotworem. Zostanie zapamiętany jako legenda motorsportu, a także jako wyjątkowy, odważny charyzmatyczny człowiek.

Eddie Jordan zmarł u boku rodziny

W grudniu zeszłego roku Eddie Jordan wyjawił, że parę miesięcy wcześniej zdiagnozowano u niego agresywną formę raka pęcherza i prostaty, z przerzutami do miednicy i kręgosłupa. W swoim podcaście Formula For Success, prowadzonym wspólnie z Davidem Coulthardem, zachęcał do wykonywania badań. Niestety przegrał walkę z nowotworem. 

Jak podaje BBC, w oświadczeniu wydanym przez rodzinę Irlandczyka, Eddie Jordan zmarł we wczesnych godzinach 20 marca 2025 u boku swojej rodziny w Cape Town. Miał 76 lat.

Remembering Eddie Jordan, the legendary F1 team owner and all-round entertainer 💛 pic.twitter.com/ZVcZtJBYkZ

— Formula 1 (@F1) March 20, 2025

Założyciel zespołu Jordan F1

Eddie Jordan urodził się 30 marca 1948 w Dublinie. Karierę zaczynał jako kierowca wyścigowy, najpierw od kartingu w Irlandii. W 1974 roku brał udział w Formule Ford, a następnie w Formule 3 Atlantic. Testował nawet bolid F1 McLarena.

Charyzmatyczny Irlandczyk odnalazł jednak powołanie w zarządzaniu i kierowaniu zespołami, więc założył Eddie Jordan Racing. Ekipa ścigała się w juniorskich seriach. Do kierowców należał m.in. Martin Brundle, który w 1983 roku został wicemistrzem brytyjskiej F3, a także Johnny Herbert, który zdobył tytuł w 1987.

RIP my friend. Condolences to each and every one of your lovely family. What a character. What a rock star. What a racer. So many drivers owe you so much, you gave us our chances and believed in us. 🥲 pic.twitter.com/7yexhsxC0h

— Martin Brundle OBE (@MBrundleF1) March 20, 2025

EDJ brało udział także w Międzynarodowej Formule 3000, która w 1985 roku była ostatnim krokiem do F1, zastępując F2. W 1989 roku mistrzostwo wygrał tam francuski kierowca Jean Alesi, przyszły kierowca Ferrari i Benettona.

W 1991 roku Jordan postanowił wejść do Formuły 1. Dzięki pomysłowości, zaangażowaniu i determinacji, zespół zadebiutował z bolidem 191 w ikonicznym zielonym malowaniu głównego sponsora, 7UP. Dyrektorem technicznym został Gary Anderson, a sponsorów pozyskiwał EJ. Razem z małą grupą ludzi udało im osiągnąć więcej, niż wszyscy z F1 się spodziewali.

Eddie Jordan jako pierwszy dał szansę młodemu Michaelowi Schumacherowi podczas Grand Prix Spa. Ekipa przerosła wszelkie oczekiwania i zakończyła debiutancki sezon na piątej pozycji w kwalifikacji konstruktorów.

A born entertainer, a determined underdog, and truly one-of-a-kind.

Eddie Jordan 💛#F1 pic.twitter.com/LMx4AmaXDl

— Formula 1 (@F1) March 20, 2025

Następne lata były trudne ze względu na słaby silnik Yamahy. Jordan musiał zawrzeć umowę z japońskim producentem, aby otrzymać niezbędne środki pieniężne. Pomimo problemów z zasobami i finansami, ekipie udało się przetrwać. W 1994 roku Rubens Barrichello ukończył GP Pacyfiku na 3. miejscu, tym samym zdobywając pierwsze podium w historii zespołu. 

Walka o mistrzostwo

W 1998 Jordan Grand Prix osiągnęło swój najlepszy wówczas rezultat. Damon Hill wygrał deszczowe Spa, a tuż za nim na drugim miejscu dojechał Ralf Schumacher. W następnym roku ekipa z Silverstone zgarnęła kolejne dwa zwycięstwa, a ich kierowca Heinz-Harald Frentzen walczył o mistrzostwo świata. 

Niestety w Formule 1 zaczęły zdobywać przewagę zespoły fabryczne, w wyniku boomu we wczesnych latach dwutysięcznych, kiedy to dołączali wielcy producenci silników. Ostatni raz zespół Jordan F1 wygrał na torze Interlagos w 2003 roku. Giancarlo Fisichella został ogłoszony zwycięzcą chaotycznego wyścigu. 

Eddie Jordan sprzedał zespół w 2005 roku. Następnie ekipa przechodziła w ręce różnych właścicieli i zmieniała nazwy – Midland, Spyker i Force India. W 2018 roku stajnia została kupiona przez miliardera Lawrence’a Strolla i przemianowana na Racing Point. W 2021 oficjalnie przekształciła się w Astona Martina.

Eddie Jordan i jego dziedzictwo

Eddie Jordan był charyzmatycznym i zdeterminowanym biznesmenem. Zostanie zapamiętany jako człowiek pełen pasji i zaangażowania, a także nietuzinkowy. Myślał nieszablonowo i umiejętnie wykorzystywał wszelkie możliwości. 

Angażował się w działalność biznesową i charytatywną. Posiadał wizję i dzięki swojej nieustępliwości, regularnie realizował najbardziej ambitne cele, nawet te szalone lub te, które wydawały się niemożliwe. W okresie, gdy Irlandczyk był szefem, Jordan F1 zdobył łącznie 4 zwycięstwa, 2 pole position i 19 podiów. 

Eddie Jordan miał okazję zobaczyć jak wygląda obecnie jego dawny zespół. W zeszłym roku we wrześniu podczas konferencji prasowej, na której oficjalnie ogłoszono, że Adrian Newey, jego wieloletni przyjaciel, dołączy do brytyjskiej stajni, obecny był również EJ. Odwiedził nową fabrykę w Silverstone, położoną naprzeciwko dawnej siedziby Jordan GP. Spotkał się z byłymi pracownikami, którzy razem z nim tworzyli dawną ekipę. Teraz piszą oni kolejny rozdział rozpoczętej przez niego historii.

– Eddie Jordan był prawdziwym kierowcą, wspaniałym liderem i jedną z największych postaci w naszym sporcie. Był przyjacielem, którego znałem od ponad trzydziestu lat i będzie mi go bardzo brakowało. Moje myśli, a także myśli wszystkich w Aston Martin, są z jego rodziną i przyjaciółmi – napisał w oświadczeniu Lawrence Stroll, właściciel Astona Martina

It's good to know that on the day Adrian Newey was announced at @AstonMartinF1 Eddie Jordan visited the new base next to the original Jordan GP site and was able to see how the team now looks – and he had an emotional reunion with guys he employed and who are still working there.

— Adam Cooper (@adamcooperF1) March 20, 2025

– Dzięki swojej niewyczerpanej energii zawsze wiedział, jak rozśmieszyć ludzi, pozostając szczerym i błyskotliwym w każdej chwili. Eddie był protagonistą ery F1 i będzie nam go bardzo brakowało. W tej chwili smutku moje myśli i myśli całej rodziny Formuły 1 są z jego rodziną i bliskimi – złożył kondolencje Stefano Domenicali, CEO F1.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F1
  • F1 2025

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Kwalifikacje GP Hiszpanii: McLaren nie oddaje pola

Kwalifikacje GP Hiszpanii: McLaren nie oddaje pola

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
31 maja 2025

Kwalifikacje przed GP Hiszpanii były kolejnymi udanymi dla McLarena. Z pierwszego pola ruszy Oscar Piastri przed Lando Norrisem i Maxem Verstappenem.

Treningi GP Hiszpanii: duet z Woking najszybszy | Podsumowanie

Treningi GP Hiszpanii: duet z Woking najszybszy | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 maja 2025

Piątkowe treningi do GP Hiszpanii należały do obu kierowców McLarena. Czasowo najlepszy w pierwszym treningu był Lando Norris, a w drugim Oscar Piastri. Blisko duetu w papajowych bolidach był Max Verstappen.

Red Bull Racing w Polsce. Wizyty mistrzów świata

Red Bull Racing w Polsce. Wizyty mistrzów świata

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 maja 2025

Red Bull Racing na przestrzeni lat pojawiał się w Polsce przy okazji ciekawych wydarzeń motorsportowych. Dziś przypomnimy je, w tym ubiegłoroczne Red Bull Speed Ways we Wrocławiu.

Wybory przesądzone? Mohammed Ben Sulayem posprzątał w FIA

Wybory przesądzone? Mohammed Ben Sulayem posprzątał w FIA

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
29 maja 2025

Prezydent FIA chce znowu startować na stanowisko. Otrzymał ogromne wsparcie od sojuszników. Mohammed Ben Sulayem twierdzi, że federacja zarabia za mało.

Jenson Button sugeruje zmiany w kontraktach kierowców

Jenson Button sugeruje zmiany w kontraktach kierowców

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
29 maja 2025

Jenson Button podczas rozmowy w Sky Sports F1 odniósł się do decyzji Alpine, które po 6 wyścigach sezonu zdecydowało się oddać fotel kierowcy wyścigowego Franco Colapinto na miejsce Jacka Doohana. Zdaniem Brytyjczyka kontrakty kierowców w tej materii powinny ulec zmianie.

Wakacje czy kariera – Newey miał duży ból głowy

Wakacje czy kariera – Newey miał duży ból głowy

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
29 maja 2025

Najbardziej utytułowany inżynier w F1 przyznał otwarcie, że po zakończeniu współpracy z Red Bullem nie miał pojęcia, co będzie robił. Adrian Newey rozważał przejście na spokojną emeryturę i poświęcenie się swojej rodzinie, ale też wciąż czuł głód rywalizacji.

Brundle: posłużyli jako kozły ofiarne

Brundle: posłużyli jako kozły ofiarne

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
28 maja 2025

Martin Brundle, były kierowca Formuły 1, a obecnie jej komentator w Sky Sports, przedstawił na chłodno swoją perspektywę odnośnie wydarzeń z minionego GP Monako.

Kolejny kraj dołącza do afrykańskiego wyścigu o F1

Kolejny kraj dołącza do afrykańskiego wyścigu o F1

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
28 maja 2025

Od dłuższego czasu mówi się o kandydaturach Republiki Południowej Afryki i Rwandy. Teraz do nich zdaje się dołączać Maroko, dla którego byłby to powrót do kalendarza po co najmniej 70 latach.

Binotto: oni mogą ponownie dominować

Binotto: oni mogą ponownie dominować

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
28 maja 2025

Mattia Binotto jest zdania, że zespół fabryczny Audi będzie dobrze przygotowany do sezonu 2026 pod kątem jednostki napędowej. Zaznacza jednak, że inna ekipa może mieć na tej płaszczyźnie przewagę nad resztą stawki.

Wheatley przyznaje: to wymaga analizy i przemyśleń

Wheatley przyznaje: to wymaga analizy i przemyśleń

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
27 maja 2025

Minione GP Monako mimo dwóch obowiązkowych postojów w boksie nie dostarczyło wielu emocji, za to pojawiły się kontrowersje. Wśród nich była kara nałożona na George'a Russella po ścięciu przez niego Szykany Nouvelle. Odniósł się do tego m.in. Jonathan Wheatley, szef zespołu Sauber.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren161
2.Lando NorrisMcLaren158
3.Max VerstappenRed Bull136
4.George RussellMercedes99
5.Charles LeclercFerrari79
6.Lewis HamiltonFerrari63
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Esteban OconHaas20
10.Isack HadjarVisa Cash App RB15
11.Lance StrollAston Martin14
12.Carlos SainzWilliams12
13.Yuki TsunodaRed Bull10
14.Pierre GaslyAlpine7
15.Nico HulkenbergStake F1 Team6
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB0
18.Fernando AlonsoAston Martin0
19.Jack DoohanAlpine0
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Gabriel BortoletoStake F1 Team0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Luke BrowningHitech TGR70
2.Alex DunneRodin Motorsport67
3.Leonardo FornaroliInvicta Racing64
4.Richard VerschoorMP Motorsport59
5.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil56
6.Arvid LinbladCampos Racing51
7.Pepe MartiCampos Racing41
8.Victor MartinsART Grand Prix33
9.Dino BeganovicHitech TGR29
10.Gabriele MiniPrema Racing20
11.Sebastián MontoyaPrema Racing18
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil15
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing4
17.Ritomo MiyataART Grand Prix3
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione