⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Niepewna przyszłość GP Hiszpanii. Madring ma kłopoty prawne

Niepewna przyszłość GP Hiszpanii. Madring ma kłopoty prawne

  • Formuła 1
12 czerwca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 9 minut

Wiktoria Żupińska

Niepewna przyszłość GP Hiszpanii. Madring ma kłopoty prawne

Grand Prix Hiszpanii może się nie odbyć. Przyszłość toru w Madrycie stoi pod znakiem zapytania. Organizatorzy Madringu mają kłopoty prawne.

Grand Prix w Madrycie może się nie odbyć

W 2024 Formuła 1 i organizatorzy Grand Prix w Madrycie podpisali umowę na 10 lat. We wrześniu 2026 odbędzie się tam GP Hiszpanii. Od samego początku jednak pojawiają się problemy. Madring musi przejść homologację, a nie został jeszcze wybudowany. Kontrowersje wzbudza również sposób finansowania toru.

Od ponad dziesięciu lat wyłącznym gospodarzem Grand Prix w Hiszpanii był tor Barcelona-Catalunya. W 2012 w Walencji odbyło się GP Europy i ostatni tam wyścig. Zniknęła wtedy z kalendarza F1 po zaledwie pięciu latach obecności w sporcie.

We've shared many great moments together.
Now, we're taking it to the next level.@alo_oficial becomes an ambassador for Circuit de Barcelona-Catalunya.

Welcome to the Circuit team! 🤗 pic.twitter.com/eQuV7NmvlD

— Circuit de Barcelona-Catalunya (@Circuitcat_eng) May 27, 2025

W przyszłym roku oficjalny tytuł GP Hiszpanii przejmie Madring. Barcelona tymczasem stara się o przedłużenie kontraktu, który oficjalnie kończy się pod koniec 2026. W maju ambasadorem toru został Fernando Alonso. Jasno stwierdził, że ma zamiar zrobić wszystko w jego mocy, aby zachować obiekt pozostał w Formule 1 na długie lata.

Kontrowersje od samego początku

Projekt toru w Madrycie od początku wzbudzał liczne kontrowersje. Sama idea budowania obiektu ulicznego, tak niechętnie odbieranego przez sporą część fanów F1, wzbudziła chłodne reakcje. Krytykowano układ Madringu jako zbyt wąski i prosty, obawiając się, że nie zapewni dobrej jakości ścigania ze względu na brak miejsc do wyprzedzania.

W Hiszpanii jednak niechętnie na to patrzono, biorąc pod uwagę istnienie Barcelona-Catalunya. Argumentowano, że można także dokonać renowacji toru w Jerez czy Aragon.

Ride onboard for a lap of F1’s newest circuit 🇪🇸

The 'Madring' will feature 22 corners and run around the IFEMA MADRID exhibition centre, thoughts?

P.S – love the unusual racing line at 0:28 😅 pic.twitter.com/tUCrz8Eoka

— The Race (@wearetherace) April 25, 2025

Najwięcej niezadowolenia wzbudza jednak sposób finansowania Madringu. Organizatorzy obiecywali, że podatnicy nie poniosą żadnych kosztów, a pieniądze zostaną pozyskane od sponsorów prywatnych. Tymczasem okazuje się, że na budowę toru zarezerwowano już 190 mln euro pochodzących z podatków publicznych, jak podaje Rita Maestre, jedna z rzeczniczek Más Madrid i członkini Rady Miasta Madrytu.

Más Madrid to hiszpańska partia polityczna, która od samego początku sprzeciwiała się planom budowy toru wokół centrum wystawowego i konferencyjnego IFEMA w Madrycie. Apelacja ugrupowania została właśnie przyjęta w Sądzie Najwyższym w stolicy kraju.

Almeida y Ayuso van a convertir Madrid en la capital mundial del pelotazo con la excusa de un premio de Fórmula 1 que ya nos ha costado 200 millones de euros de dinero público.

Vamos a seguir peleando para evitar este despropósito. pic.twitter.com/IyLiG9PhxJ

— Rita Maestre 🌾 (@Rita_Maestre) June 10, 2025

– Jest to plan, który nie został poddany odpowiedniej ocenie oddziaływania na środowisko ani ocenie zdrowia publicznego, pomimo hałasu i zanieczyszczenia, na jakie narażona będzie okolica, jeśli tor będzie przebiegał w odległości mniejszej, niż 40 metrów od domów – czytamy oświadczeniu Maestre.

Proces bez zgody mieszkańców?

Organizatorzy Madringu potrzebują specjalnego pozwolenia planowania przestrzennego, aby rozpocząć prace budowlane. Major Madrytu w kwietniu ogłosił, że jest gotów wydać licencję. José Luis Martínez-Almeida zapewniał, że stanie się to natychmiast.

Más Madrid podkreślił problemy związane ze Specjalnym Planem, na którym opiera się budowa Madringu. Według partii, brakuje kluczowych informacji odnośnie oddziaływania toru na środowisko o i zdrowie publiczne. Co więcej, sugerują, że projekt zaakceptowany bez powiadomienia mieszkańców okolicznego terenu, na którym ma powstać obiekt. Stanowi to naruszenia przepisów urbanistycznych.

The moment Carlos became the first F1 driver to take to the new Madrid track 😏✅ pic.twitter.com/ejTRpfBUdG

— Atlassian Williams Racing (@WilliamsRacing) June 9, 2025

– Odwołaliśmy się od tego planu urbanistycznego, tak jak zamierzamy odwołać się od licencji na drodze sądowej i nie zamierzamy przestać domagać się wyjaśnień dotyczących każdego publicznego euro z 190 milionów euro, które już zostały przekazane na podatki wszystkich, chociaż mówiono, że wszystko będzie za darmo. To uderzenie będzie trudne dla PP [People’s Party, konserwatywna partia, należą do niej major Madrytu i prezydentka Wspólnoty Madrytu – przyp. red.], ponieważ z Más Madrid zamierzamy bronić przede wszystkim ogólnych interesów mieszkańców Madrytu – oświadczyła Rita Maestre.

Tymczasem ambasador toru, Carlos Sainz Jr, stara się przyciągnąć pozytywną uwagę dla toru. W zeszłym weekend wziął udział w specjalnym wydarzeniu, które miało wypromować Madring.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Carlos Sainz
  • F1
  • F1 2025
  • GP Hiszpanii
  • Kalendarz F1

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Treningi GP Włoch: Mocny piątek Ferrari i Sainza | Podsumowanie

Treningi GP Włoch: Mocny piątek Ferrari i Sainza | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
5 września 2025

Rozpoczął się weekend o GP Włoch 2025. Piątkowe treningi na Monzy pokazały, że po raz kolejny nie można lekceważyć Ferrari w Lombardii. Z dobrej strony pokazali się obaj kierowcy Scuderii, ale również Carlos Sainz.

Kwalifikacje GP Holandii: Norris nie najszybszy | Podsumowanie

Kwalifikacje GP Holandii: Norris nie najszybszy | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 sierpnia 2025

Lando Norris zdominował czasowo wszystkie sesje treningowe poprzedzające GP Holandii. Wydawało się, że w kwalifikacjach Brytyjczyk z McLarena również będzie najszybszy, ale do pole position stracił 0,012 sekundy. Je zdobył Oscar Piastri.

Alex, nic nie szkodzi spróbować

Alex, nic nie szkodzi spróbować

Igor Długosz

  • Formuła 1
29 sierpnia 2025

Poza walką Willa Powera i Davida Malukasa o fotel w Penske, tegoroczny "sezon ogórkowy" IndyCar nie jest zbyt ciekawy. Odejście mistrza może jednak wywrócić wszystko do góry nogami. Alex Palou jest łączony z ekipą Red Bulla w Formule 1. Pytanie tylko, czy ten transfer ma sens?

Treningi GP Holandii: piątek dla Lando Norrisa | Podsumowanie

Treningi GP Holandii: piątek dla Lando Norrisa | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
29 sierpnia 2025

Piątkowe treningi poprzedzające GP Holandii na torze Zandvoort należały do Lando Norrisa. Brytyjczyk ukończył obie sesje przed Oscarem Piastrim i wyraźnie wyżej od Maxa Verstappena. Nadspodziewanie dobrze wypadli też kierowcy Astona Martina. Mimo prognoz nad torem przy Morzu Północnym nie padał dziś ulewny deszcz.

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Igor Długosz

  • Formuła 1
22 sierpnia 2025

Film F1 zawierał mnóstwo nierealistycznych elementów, które przeszkadzały fanom motorsportu - pomieszany kalendarz wyścigów, budowanie samochodu pod "walkę", czy też naginanie przepisów do granic absurdu. Coś, do czego nie można się jednak przyczepić to wypadki, gdyż większość z nich była rzetelnie inspirowana prawdziwymi zdarzeniami. Uwaga, ten artykuł jest pełen spoilerów.

Program Juniorów Red Bulla: Marko pewny swego

Program Juniorów Red Bulla: Marko pewny swego

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
21 sierpnia 2025

Helmut Marko nie chowa głowy w piasek, jeśli chodzi o surową politykę Programu Juniorów Red Bulla. Przekonuje, że większość tych, którzy nie odnieśli sukcesu w Formule 1, nadal korzysta z tego doświadczenia i kontynuuje karierę w czołowych sportach motorowych.

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
15 sierpnia 2025

Na półmetku sezonu Lewis Hamilton wypada w Ferrari wyraźnie gorzej od Charlesa Leclerca. Juan Pablo Montoya uważa jednak, że Brytyjczyk może się jeszcze odbudować, a Monakijczyk musi na niego uważać.

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

Igor Długosz

  • Formuła 1
8 sierpnia 2025

Choć wciąż utrzymuje status najważniejszej rundy w kalendarzu, Grand Prix Monako nie jest znane z ekscytujących wyścigów. Stąd wielowątkowa edycja 1992 przeszła do historii. Na czele stawki ujrzeliśmy legendarny pojedynek dwóch mistrzów - Nigela Mansella i Ayrtona Senny. Tymczasem w dolnej części tabeli doszło do istnego cudu, związanego z najgorszym zespołem w historii Formuły 1. Oto pełna historia 50. edycji Grand Prix Monako.

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
7 sierpnia 2025

Za nami już połowa sezonu 2025, a Lewis Hamilton wciąż nie dowozi pożądanych przez Ferrari wyników w swoim debiutanckim sezonie w Maranello. O potencjalnych przyczynach tego stanu rzeczy opowiedział dla "La Gazzetta dello Sport" Vitantonio Liuzzi, były kierowca Formuły 1.

GP Węgier: Święto McLarena na Hungaroringu

GP Węgier: Święto McLarena na Hungaroringu

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
3 sierpnia 2025

GP Węgier dostarczyło nam emocjonującą walkę o zwycięstwo w wykonaniu kierowców McLarena. Ostatecznie górą, dzięki strategii jednego pit stopu, był Lando Norris. Oscar Piastri naciskał go do samego końca. Za nimi z ostrej walki o najniższy stopień podium z Charlesem Leclerkiem wyszedł George Russell.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren309
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull205
4.George RussellMercedes184
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams64
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Isack HadjarHaas37
11.Lance StrollAston Martin32
12.Fernando AlonsoAston Martin30
13.Esteban OconHaas28
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Oliver BearmanHaas16
17.Carlos SainzWilliams16
18.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
19.Yuki TsunodaRed Bull12
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione