⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Niepewna przyszłość GP Hiszpanii. Madring ma kłopoty prawne

Niepewna przyszłość GP Hiszpanii. Madring ma kłopoty prawne

  • Formuła 1
12 czerwca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 9 minut

Wiktoria Żupińska

Niepewna przyszłość GP Hiszpanii. Madring ma kłopoty prawne

Grand Prix Hiszpanii może się nie odbyć. Przyszłość toru w Madrycie stoi pod znakiem zapytania. Organizatorzy Madringu mają kłopoty prawne.

Grand Prix w Madrycie może się nie odbyć

W 2024 Formuła 1 i organizatorzy Grand Prix w Madrycie podpisali umowę na 10 lat. We wrześniu 2026 odbędzie się tam GP Hiszpanii. Od samego początku jednak pojawiają się problemy. Madring musi przejść homologację, a nie został jeszcze wybudowany. Kontrowersje wzbudza również sposób finansowania toru.

Od ponad dziesięciu lat wyłącznym gospodarzem Grand Prix w Hiszpanii był tor Barcelona-Catalunya. W 2012 w Walencji odbyło się GP Europy i ostatni tam wyścig. Zniknęła wtedy z kalendarza F1 po zaledwie pięciu latach obecności w sporcie.

We've shared many great moments together.
Now, we're taking it to the next level.@alo_oficial becomes an ambassador for Circuit de Barcelona-Catalunya.

Welcome to the Circuit team! 🤗 pic.twitter.com/eQuV7NmvlD

— Circuit de Barcelona-Catalunya (@Circuitcat_eng) May 27, 2025

W przyszłym roku oficjalny tytuł GP Hiszpanii przejmie Madring. Barcelona tymczasem stara się o przedłużenie kontraktu, który oficjalnie kończy się pod koniec 2026. W maju ambasadorem toru został Fernando Alonso. Jasno stwierdził, że ma zamiar zrobić wszystko w jego mocy, aby zachować obiekt pozostał w Formule 1 na długie lata.

Kontrowersje od samego początku

Projekt toru w Madrycie od początku wzbudzał liczne kontrowersje. Sama idea budowania obiektu ulicznego, tak niechętnie odbieranego przez sporą część fanów F1, wzbudziła chłodne reakcje. Krytykowano układ Madringu jako zbyt wąski i prosty, obawiając się, że nie zapewni dobrej jakości ścigania ze względu na brak miejsc do wyprzedzania.

W Hiszpanii jednak niechętnie na to patrzono, biorąc pod uwagę istnienie Barcelona-Catalunya. Argumentowano, że można także dokonać renowacji toru w Jerez czy Aragon.

Ride onboard for a lap of F1’s newest circuit 🇪🇸

The 'Madring' will feature 22 corners and run around the IFEMA MADRID exhibition centre, thoughts?

P.S – love the unusual racing line at 0:28 😅 pic.twitter.com/tUCrz8Eoka

— The Race (@wearetherace) April 25, 2025

Najwięcej niezadowolenia wzbudza jednak sposób finansowania Madringu. Organizatorzy obiecywali, że podatnicy nie poniosą żadnych kosztów, a pieniądze zostaną pozyskane od sponsorów prywatnych. Tymczasem okazuje się, że na budowę toru zarezerwowano już 190 mln euro pochodzących z podatków publicznych, jak podaje Rita Maestre, jedna z rzeczniczek Más Madrid i członkini Rady Miasta Madrytu.

Más Madrid to hiszpańska partia polityczna, która od samego początku sprzeciwiała się planom budowy toru wokół centrum wystawowego i konferencyjnego IFEMA w Madrycie. Apelacja ugrupowania została właśnie przyjęta w Sądzie Najwyższym w stolicy kraju.

Almeida y Ayuso van a convertir Madrid en la capital mundial del pelotazo con la excusa de un premio de Fórmula 1 que ya nos ha costado 200 millones de euros de dinero público.

Vamos a seguir peleando para evitar este despropósito. pic.twitter.com/IyLiG9PhxJ

— Rita Maestre 🌾 (@Rita_Maestre) June 10, 2025

– Jest to plan, który nie został poddany odpowiedniej ocenie oddziaływania na środowisko ani ocenie zdrowia publicznego, pomimo hałasu i zanieczyszczenia, na jakie narażona będzie okolica, jeśli tor będzie przebiegał w odległości mniejszej, niż 40 metrów od domów – czytamy oświadczeniu Maestre.

Proces bez zgody mieszkańców?

Organizatorzy Madringu potrzebują specjalnego pozwolenia planowania przestrzennego, aby rozpocząć prace budowlane. Major Madrytu w kwietniu ogłosił, że jest gotów wydać licencję. José Luis Martínez-Almeida zapewniał, że stanie się to natychmiast.

Más Madrid podkreślił problemy związane ze Specjalnym Planem, na którym opiera się budowa Madringu. Według partii, brakuje kluczowych informacji odnośnie oddziaływania toru na środowisko o i zdrowie publiczne. Co więcej, sugerują, że projekt zaakceptowany bez powiadomienia mieszkańców okolicznego terenu, na którym ma powstać obiekt. Stanowi to naruszenia przepisów urbanistycznych.

The moment Carlos became the first F1 driver to take to the new Madrid track 😏✅ pic.twitter.com/ejTRpfBUdG

— Atlassian Williams Racing (@WilliamsRacing) June 9, 2025

– Odwołaliśmy się od tego planu urbanistycznego, tak jak zamierzamy odwołać się od licencji na drodze sądowej i nie zamierzamy przestać domagać się wyjaśnień dotyczących każdego publicznego euro z 190 milionów euro, które już zostały przekazane na podatki wszystkich, chociaż mówiono, że wszystko będzie za darmo. To uderzenie będzie trudne dla PP [People’s Party, konserwatywna partia, należą do niej major Madrytu i prezydentka Wspólnoty Madrytu – przyp. red.], ponieważ z Más Madrid zamierzamy bronić przede wszystkim ogólnych interesów mieszkańców Madrytu – oświadczyła Rita Maestre.

Tymczasem ambasador toru, Carlos Sainz Jr, stara się przyciągnąć pozytywną uwagę dla toru. W zeszłym weekend wziął udział w specjalnym wydarzeniu, które miało wypromować Madring.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Carlos Sainz
  • F1
  • F1 2025
  • GP Hiszpanii
  • Kalendarz F1

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Fernando Alonso zaskoczony trudnościami rywali

Fernando Alonso zaskoczony trudnościami rywali

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
13 czerwca 2025

Fernando Alonso jest zaskoczony trudnościami rywali. Powiedział, że Aston Martin musi radzić sobie z większymi problemami. Zespół jest jednak zmotywowany obecnością Adriana Neweya.

George Russell: Max Verstappen zapłacił wysoką cenę

George Russell: Max Verstappen zapłacił wysoką cenę

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
13 czerwca 2025

George Russell docenia przeprosiny Maxa Verstappena. Jest zaskoczony, że mistrz świata wziął odpowiedzialność na siebie. Przyznaje, że Holender zapłacił wysoką cenę.

OPINIA: Hamilton i Vasseur nie są problemem, Ferrari jest

OPINIA: Hamilton i Vasseur nie są problemem, Ferrari jest

Wiktoria Żupińska

  • Felietony
12 czerwca 2025

Przyszłość szefa zespołu jest kwestionowana. Media skupiają się na formie mistrza świata. Jednak Hamilton i Vasseur nie są problemem. Ferrari potrzebuje twardego resetu na najwyższym szczeblu.

Niepewna przyszłość GP Hiszpanii. Madring ma kłopoty prawne

Niepewna przyszłość GP Hiszpanii. Madring ma kłopoty prawne

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
12 czerwca 2025

Grand Prix Hiszpanii może się nie odbyć. Przyszłość toru w Madrycie stoi pod znakiem zapytania. Organizatorzy Madringu mają kłopoty prawne.

George Russell ostrzega F1: Wszystko może się rozpaść

George Russell ostrzega F1: Wszystko może się rozpaść

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
11 czerwca 2025

George Russell przestrzega Formułę 1, która nie może brać swojej popularności za pewnik. Mistrzostwo znajduje się w krytycznym momencie. F1 powinna zachować ostrożność, bo wszystko może się rozpaść.

Kalendarz F1 2026. Mistrzostwa na dłużej w Europie

Kalendarz F1 2026. Mistrzostwa na dłużej w Europie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
10 czerwca 2025

Formuła 1 przedstawiła dziś oficjalny kalendarz na sezon 2026. Względem obecnego liczba wyścigów pozostaje bez zmian. Które weekendy będą obejmowały wyścig sprinterski, jeszcze oficjalnie nie wiadomo.

Zak Brown chce, żeby Fernando Alonso wrócił do McLarena

Zak Brown chce, żeby Fernando Alonso wrócił do McLarena

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
9 czerwca 2025

Zak Brown chce ponownie pracować z Fernando Alonso. Amerykanin wyraża nadzieje, że Hiszpan zostanie liderem projektu McLarena. Zespół weźmie udział w legendarnym wyścigu.

Red Bull nie widział problemu. Pierre Waché szczerze o RB21

Red Bull nie widział problemu. Pierre Waché szczerze o RB21

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
7 czerwca 2025

Pierre Waché przyznał, że Red Bull musi nadrobić straty do McLarena. Tegoroczny bolid jest szybszy, ale to nie wystarcza. Wierzy jednak, że zespół może się poprawić.

Czy rzeczywiście dyrektywa FIA nie zdała efektu?

Czy rzeczywiście dyrektywa FIA nie zdała efektu?

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
7 czerwca 2025

Dyrektywa FIA nie zniwelowała przewagi McLarena. Utrudniła jednak życie niektórym zespołom w stawce. Rywale ekipy z Woking musieli pójść na kompromis.

Lewis Hamilton: Nigdy nie mów nigdy. McLaren nie jest nietykalny

Lewis Hamilton: Nigdy nie mów nigdy. McLaren nie jest nietykalny

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
7 czerwca 2025

Lewis Hamilton wierzy, że pokonanie McLarena będzie trudne. Nie wyklucza jednak możliwości, że rywalom się uda. Wątpi w szanse Ferrari.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren186
2.Lando NorrisMcLaren176
3.Max VerstappenRed Bull137
4.George RussellMercedes111
5.Charles LeclercFerrari94
6.Lewis HamiltonFerrari71
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Isack HadjarVisa Cash App RB21
10.Esteban OconHaas20
11.Nico HulkenbergStake F1 Team16
12.Lance StrollAston Martin14
13.Carlos SainzWilliams12
14.Pierre GaslyAlpine11
15.Yuki TsunodaRed Bull10
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB4
18.Fernando AlonsoAston Martin2
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team0
20.Jack DoohanAlpine0
21.Franco ColapintoAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex DunneRodin Motorsport87
2.Richard VerschoorMP Motorsport84
3.Arvid LinbladCampos Racing79
4.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil73
5.Luke BrowningHitech TGR73
6.Leonardo FornaroliInvicta Racing66
7.Pepe MartiCampos Racing49
8.Victor MartinsART Grand Prix41
9.Sebastián MontoyaPrema Racing36
10.Dino BeganovicHitech TGR29
11.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
12.Gabriele MiniPrema Racing21
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix5
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione