⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Niepewna przyszłość GP Hiszpanii. Madring ma kłopoty prawne

Niepewna przyszłość GP Hiszpanii. Madring ma kłopoty prawne

  • Formuła 1
12 czerwca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 9 minut

Wiktoria Żupińska

Niepewna przyszłość GP Hiszpanii. Madring ma kłopoty prawne

Grand Prix Hiszpanii może się nie odbyć. Przyszłość toru w Madrycie stoi pod znakiem zapytania. Organizatorzy Madringu mają kłopoty prawne.

Grand Prix w Madrycie może się nie odbyć

W 2024 Formuła 1 i organizatorzy Grand Prix w Madrycie podpisali umowę na 10 lat. We wrześniu 2026 odbędzie się tam GP Hiszpanii. Od samego początku jednak pojawiają się problemy. Madring musi przejść homologację, a nie został jeszcze wybudowany. Kontrowersje wzbudza również sposób finansowania toru.

Od ponad dziesięciu lat wyłącznym gospodarzem Grand Prix w Hiszpanii był tor Barcelona-Catalunya. W 2012 w Walencji odbyło się GP Europy i ostatni tam wyścig. Zniknęła wtedy z kalendarza F1 po zaledwie pięciu latach obecności w sporcie.

We've shared many great moments together.
Now, we're taking it to the next level.@alo_oficial becomes an ambassador for Circuit de Barcelona-Catalunya.

Welcome to the Circuit team! 🤗 pic.twitter.com/eQuV7NmvlD

— Circuit de Barcelona-Catalunya (@Circuitcat_eng) May 27, 2025

W przyszłym roku oficjalny tytuł GP Hiszpanii przejmie Madring. Barcelona tymczasem stara się o przedłużenie kontraktu, który oficjalnie kończy się pod koniec 2026. W maju ambasadorem toru został Fernando Alonso. Jasno stwierdził, że ma zamiar zrobić wszystko w jego mocy, aby zachować obiekt pozostał w Formule 1 na długie lata.

Kontrowersje od samego początku

Projekt toru w Madrycie od początku wzbudzał liczne kontrowersje. Sama idea budowania obiektu ulicznego, tak niechętnie odbieranego przez sporą część fanów F1, wzbudziła chłodne reakcje. Krytykowano układ Madringu jako zbyt wąski i prosty, obawiając się, że nie zapewni dobrej jakości ścigania ze względu na brak miejsc do wyprzedzania.

W Hiszpanii jednak niechętnie na to patrzono, biorąc pod uwagę istnienie Barcelona-Catalunya. Argumentowano, że można także dokonać renowacji toru w Jerez czy Aragon.

Ride onboard for a lap of F1’s newest circuit 🇪🇸

The 'Madring' will feature 22 corners and run around the IFEMA MADRID exhibition centre, thoughts?

P.S – love the unusual racing line at 0:28 😅 pic.twitter.com/tUCrz8Eoka

— The Race (@wearetherace) April 25, 2025

Najwięcej niezadowolenia wzbudza jednak sposób finansowania Madringu. Organizatorzy obiecywali, że podatnicy nie poniosą żadnych kosztów, a pieniądze zostaną pozyskane od sponsorów prywatnych. Tymczasem okazuje się, że na budowę toru zarezerwowano już 190 mln euro pochodzących z podatków publicznych, jak podaje Rita Maestre, jedna z rzeczniczek Más Madrid i członkini Rady Miasta Madrytu.

Más Madrid to hiszpańska partia polityczna, która od samego początku sprzeciwiała się planom budowy toru wokół centrum wystawowego i konferencyjnego IFEMA w Madrycie. Apelacja ugrupowania została właśnie przyjęta w Sądzie Najwyższym w stolicy kraju.

Almeida y Ayuso van a convertir Madrid en la capital mundial del pelotazo con la excusa de un premio de Fórmula 1 que ya nos ha costado 200 millones de euros de dinero público.

Vamos a seguir peleando para evitar este despropósito. pic.twitter.com/IyLiG9PhxJ

— Rita Maestre 🌾 (@Rita_Maestre) June 10, 2025

– Jest to plan, który nie został poddany odpowiedniej ocenie oddziaływania na środowisko ani ocenie zdrowia publicznego, pomimo hałasu i zanieczyszczenia, na jakie narażona będzie okolica, jeśli tor będzie przebiegał w odległości mniejszej, niż 40 metrów od domów – czytamy oświadczeniu Maestre.

Proces bez zgody mieszkańców?

Organizatorzy Madringu potrzebują specjalnego pozwolenia planowania przestrzennego, aby rozpocząć prace budowlane. Major Madrytu w kwietniu ogłosił, że jest gotów wydać licencję. José Luis Martínez-Almeida zapewniał, że stanie się to natychmiast.

Más Madrid podkreślił problemy związane ze Specjalnym Planem, na którym opiera się budowa Madringu. Według partii, brakuje kluczowych informacji odnośnie oddziaływania toru na środowisko o i zdrowie publiczne. Co więcej, sugerują, że projekt zaakceptowany bez powiadomienia mieszkańców okolicznego terenu, na którym ma powstać obiekt. Stanowi to naruszenia przepisów urbanistycznych.

The moment Carlos became the first F1 driver to take to the new Madrid track 😏✅ pic.twitter.com/ejTRpfBUdG

— Atlassian Williams Racing (@WilliamsRacing) June 9, 2025

– Odwołaliśmy się od tego planu urbanistycznego, tak jak zamierzamy odwołać się od licencji na drodze sądowej i nie zamierzamy przestać domagać się wyjaśnień dotyczących każdego publicznego euro z 190 milionów euro, które już zostały przekazane na podatki wszystkich, chociaż mówiono, że wszystko będzie za darmo. To uderzenie będzie trudne dla PP [People’s Party, konserwatywna partia, należą do niej major Madrytu i prezydentka Wspólnoty Madrytu – przyp. red.], ponieważ z Más Madrid zamierzamy bronić przede wszystkim ogólnych interesów mieszkańców Madrytu – oświadczyła Rita Maestre.

Tymczasem ambasador toru, Carlos Sainz Jr, stara się przyciągnąć pozytywną uwagę dla toru. W zeszłym weekend wziął udział w specjalnym wydarzeniu, które miało wypromować Madring.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Carlos Sainz
  • F1
  • F1 2025
  • GP Hiszpanii
  • Kalendarz F1

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Kryzys zaczął się wcześniej. Co się dzieje w Red Bullu?

Kryzys zaczął się wcześniej. Co się dzieje w Red Bullu?

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
9 lipca 2025

Trzęsienie ziemi w Red Bullu. Christian Horner został zwolniony po 20 latach. Zespół nie chce utracić swojego najlepszego kierowcy. To nie koniec zmian w ekipie. Jak do tego doszło? Oto podsumowanie wszystkich powodów.

Red Bull zaszokował. Christian Horner zwolniony po 20 latach

Red Bull zaszokował. Christian Horner zwolniony po 20 latach

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
9 lipca 2025

Red Bull podał szokującą informację. Christian Horner został zwolniony po 20 latach. Jego rolę obejmie Laurent Mekies. Zespołowi grozi utrata najlepszego kierowcy.

Stroll ostro skrytykował bolid po dobrym wyniku na Silverstone

Stroll ostro skrytykował bolid po dobrym wyniku na Silverstone

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
9 lipca 2025

Lance Stroll nie krył zadowolenia pomimo dobrego wyniku w GP Wielkiej Brytanii. Ostro skrytykował bolid. Aston Martin przywiózł ulepszenia na Silverstone.

Youtuberzy i złodziej przyłapani podczas GP Wielkiej Brytanii

Youtuberzy i złodziej przyłapani podczas GP Wielkiej Brytanii

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
8 lipca 2025

Minione GP Wielkiej Brytanii upamiętniające 75-lecie Formuły 1 było bez wątpienia świętem motorsportu dla zebranych na Silverstone kibiców. Niestety nie obyło się bez przykrych incydentów. Trzej youtuberzy i jeden złodziej zostali aresztowani w trakcie weekendu przez policję z hrabstwa Northamptonshire.

Szef FIA szydzi z opinii rywala w wyborach

Szef FIA szydzi z opinii rywala w wyborach

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
8 lipca 2025

Mohammed Ben Sulayem, obecny szef FIA, wyśmiał pogłoski o „rządach terroru” w światowym organie zarządzającym sportem motorowym. Obiecał przy tym w niedzielę, że nadchodzące wybory na jego stanowisko będą uczciwe i przejrzyste.

Ferrari ma jeszcze czas. Fred Vasseur nadal bez nowego kontraktu

Ferrari ma jeszcze czas. Fred Vasseur nadal bez nowego kontraktu

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
8 lipca 2025

Ferrari w końcu zabrało głos w sprawie przyszłości szefa zespołu. Dyrektor generalny wyjawił, że prowadzi rozmowy z Vasseurem. Zapewnia, że jest jeszcze czas na podpisanie nowego kontraktu.

Leclerc i Hamilton chcą odpowiedzi po GP Wielkiej Brytanii

Leclerc i Hamilton chcą odpowiedzi po GP Wielkiej Brytanii

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
7 lipca 2025

Leclerc i Hamilton nie są zadowoleni wynikami w GP Wielkiej Brytanii. Obaj zmagali się z problemami w wyścigu. Monakijczyk chce wiedzieć, dlaczego brakowało mu tempa.

GP Wielkiej Brytanii: Norris wygrywa, Hulkenberg sensacją

GP Wielkiej Brytanii: Norris wygrywa, Hulkenberg sensacją

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
6 lipca 2025

Zmieniające się warunki pogodowe podczas GP Wielkiej Brytanii sprawiły, że bardzo dużo się działo. Ostatecznie zwycięski był w tym wszystkim Lando Norris przed Oscarem Piastrim. Ku zaskoczeniu wszystkich swoje pierwsze podium zdobył Nico Hulkenberg.

Pierwsze pole Minardi? Jak Jos Verstappen zaskoczył w roku 2003

Pierwsze pole Minardi? Jak Jos Verstappen zaskoczył w roku 2003

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
6 lipca 2025

Max Verstappen to obecnie absolutna ikona Formuły 1 i motorsportu w ogóle. Jego ojciec Jos ma znacznie skromniejsze osiągnięcia, ale też miał kilka swoich momentów. Jednym z nich był nadzwyczajny wynik w kwalifikacjach do GP Francji w roku 2003, gdy jeździł dla zespołu Minardi.

Charles Leclerc rozczarowany swoją formą w kwalifikacjach

Charles Leclerc rozczarowany swoją formą w kwalifikacjach

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
6 lipca 2025

Charles Leclerc nie krył frustracji po kwalifikacjach do GP Wielkiej Brytanii. Monakijczyk jest rozczarowany swoją formą w sesjach. Okazało się, że winą może być nieokreślony problem, z jakim zmaga się Ferrari.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren234
2.Lando NorrisMcLaren226
3.Max VerstappenRed Bull165
4.George RussellMercedes147
5.Charles LeclercFerrari119
6.Lewis HamiltonFerrari103
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams46
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas23
11.Isack HadjarVisa Cash App RB21
12.Lance StrollAston Martin20
13.Pierre GaslyAlpine19
14.Fernando AlonsoAston Martin16
15.Carlos SainzWilliams13
16.Liam LawsonVisa Cash App RB12
17.Yuki TsunodaRed Bull10
18.Oliver BearmanHaas6
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team4
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione