⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Nowa generacja LMP2. Przepisy nabierają kształtu

Nowa generacja LMP2. Przepisy nabierają kształtu

  • Formuła 1
30 marca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 13 minut

Igor Długosz

Nowa generacja LMP2. Przepisy nabierają kształtu

Po latach opóźnień i niezdecydowania FIA oraz ACO wreszcie czują się gotowe do wprowadzenia następnej generacji aut LMP2. W przeciągu ostatnich kilku dni dowiedzieliśmy się o przetargach na nowe silniki i podwozia.

Długo na to czekaliśmy

Aktualne samochody LMP2 zadebiutowały w sezonie 2017. Oryginalny plan zakładał, że Oreca 07, Ligier JS P217, Dallara P217 oraz Multimatic Mk30 będą służyć przez 7 lat. Okres ten zdecydowanie się jednak wydłużył. Przede wszystkim przyczyniło się do tego niezdecydowanie włodarzy odnośnie przyszłości kategorii, a także problemy logistyczne. Ogłoszenie opóźnienia nowych regulacji stało się wręcz coroczną tradycją dnia medialnego w Le Mans. Po tym jakże długim okresie negocjacji, w końcu powstała jednak klarowna wizja. Istnieje co raz większa szansa, że nowa generacja LMP2, która oryginalnie miała zadebiutować już w zeszłym roku, nie zostanie przełożona po raz kolejny.

Nowa generacja LMP2 – silniki

FIA we współpracy z ACO ogłosiła w ostatnich dniach przetarg na silniki do aut LMP2 2028. Ich ogłoszenie zawiera bardzo ścisłe wytyczne dotyczące nowych jednostek napędowych. Oto ich porównanie z aktualną specyfikacją:

LMP2 2017LMP2 2028
*Moc603hp563hp (z możliwością redukcji do 509hp)
Maksymalne obroty8750rpmNieokreślone
Waga135kgMaksymalnie 160kg
Pojemność4.2lNieokreślona
KonfiguracjaV8Nieokreślona
TurbosprężarkaNieTak
System hybrydowyNieNie
Pojemność zbiornika paliwa75lMinimum 75l, maksimum 80l
Skrzynia biegów6-biegowa, sekwencyjna6-biegowa, sekwencyjna

*Moc aut LMP2 w IMSA została zredukowana do około 500 koni mechanicznych oraz do 580 koni mechanicznych w ELMS/ALMS w celu zwiększenia przewagi osiągów Hypercar/GTP

Mając na uwadze dalsze ograniczanie kosztów, FIA i ACO określili też szczegółowe przepisy finansowe. W ramach leasingu, średni koszt korzystania z silnika przez godzinę powinien wynosić maksymalnie 1500 euro lub 1750 euro w przypadku pełnoprawnego zakupu. Obie te ceny nie wliczają VAT. Ponadto, przebieg jednostki napędowej lub skrzyni biegów musi przekroczyć 14 000 kilometrów przed obowiązkowym serwisem.

Włodarze poinformowali również, że nowa generacja LMP2 pozostanie przy jednym dostawcy silników. Bardzo zatem prawdopodobne że Gibson ponownie otrzyma ten tytuł. Ich wytrzymała jednostka V8 zebrała przez lata wiele pozytywnych opinii.

Silnik Gibson V8 LMP2
Fot. Igor Długosz

Nowa generacja LMP2 – podwozia

Kilka dni po tym jak otworzyli przetarg na silniki, FIA i ACO zaczęli aktywnie poszukiwać dostawców podwozi. Ich wytyczne są następujące:

LMP2 2017LMP2 2017 (z aktualnymi restrykcjami IMSA/ELMS)LMP2 2028
Waga930kg950kg / 930kgMinimum 980kg
*Maksymalna długość4745mm4745mm4750mm
*Maksymalna szerokość1895mm1895mm2000mm
Pakiety aerodynamiczneDwa (z wysoką i niską siłą docisku)Jeden (z niską siłą docisku)Jeden
Regulacja siły dociskuZ przodu i z tyłuTylko z tyłuTylko z tyłu
Szerokość opon690mm z przodu, 715mm z tyłu690mm z przodu, 715mm z tyłu690mm z przodu, 715mm z tyłu
Rozmiar felg18 cali18 cali18 cali
Prędkość maksymalna w Le MansOkoło 335km/hOkoło 320km/hOkoło 315km/h

*Dla porównania użyte zostały wymiary Oreci 07, najbardziej powszechnego auta LMP2

Z dodatkowych informacji dowiedzieliśmy się, że nowa generacja LMP2 początkowo będzie służyć w latach 2028-32. Mimo to, każdy z nominowanych producentów musi zagwarantować dostępność części przez minimum 10 lat. Włodarze oczekują od tych samochodów około 40 000 km przebiegu rocznie. Każdy producent musi być gotowy do wyprodukowania 40. sztuk swojego modelu, a także posiadać od czterech do sześciu pakietów części zapasowych w momencie rozpoczęcia każdego weekendu wyścigowego lub testów.

W przypadku poprzedniej generacji, zespoły miały do wyboru aż czterech producentów podwozia. Ta różnorodność nie potrwała jednak długo. Ewidentna przewaga osiągów Oreci „zamordowała” programy pozostałych producentów. W ostatnich latach sporadycznie widywaliśmy jeszcze Ligiera JS P217, ale wyłącznie dysponowały nim ekipy, których nie było stać na zakup modelu 07. FIA i ACO wydają się kierować swoją ofertę do wspomnianej pary francuskich marek. Sugeruje to fakt, że zaledwie dwóch producentów zostanie wybranych na dostawców podwozi LMP2 2028.

Porsche wybrało finałowego kierowcę na Le Mans

Wnioski

Nie trzeba być ekspertem, aby zauważyć jakże oczywistą filozofię, którą kierowali się twórcy nowych przepisów. Klarownym celem nowej generacji aut LMP2 jest ponownie zwiększenie różnicy osiągów między tą klasą, a Hypercar/GTP. Problem ten pojawił się w sezonie 2021 WEC, kiedy debiutujące pojazdy LMH były podczas testów przedsezonowych wolniejsze od drugorzędnej kategorii prototypów. Do dziś rekord okrążenia Hypercarów na torze Circuit de la Sarthe jest słabszy od rekordu okrążenia LMP2. Starszą z tych kategorii wielokrotnie zatem spowalniano, a kierowcom nie podobały się zmiany w prowadzeniu samochodów. Nowe auta, zaprojektowane z myślą o większej różnicy osiągów, powinny te problemy rozwikłać.

Oprócz tego, FIA i ACO ewidentnie zależy na dalszej redukcji kosztów. Pomysł silników hybrydowych w LMP2 został porzucony. Zamiast tego ujrzymy powrót turbosprężarek. Liczne ograniczenia finansowe gwarantują również bardzo dobre ceny dla mniejszych zespołów wyścigowych, które są dla tej kategorii grupą docelową. Co ciekawe, w dokumentach zupełnie nie wspomniany został system Balance of Performance. Wprowadzenie modelu modyfikacji osiągów – który skutecznie spisuje się w klasach GT oraz Hypercar/GTP – było rozważane przez aktualną dominację Oreci. Przynajmniej na ten moment, pomysł ten najwidoczniej upadł.

Gdzie oglądać IMSA w 2025 roku?

Finałowa decyzja odnośnie dostawców podwozi LMP2 2028 ma zostać podjęta 10 czerwca. Oficjalne oświadczenie najprawdopodobniej usłyszymy zatem w piątek, 13 czerwca. Jest to dzień medialny przed 24 Hours of Le Mans. Choć nie otrzymaliśmy potwierdzenia, można się domyśleć, że dostawca silników również zostanie wtedy ogłoszony. Z pewnością będzie to jedna z najciekawszych informacji tego dnia.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • IMSA
  • lmp2

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

IMSA: Porsche pokonało BMW w GP Monterey. Kolizja na finiszu

Sport motorowy: IMSA: Porsche pokonało BMW w GP Monterey. Kolizja na finiszu

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
12 maja 2025

Trwa absolutna dominacja Porsche w amerykańskich mistrzostwach. W GP Monterey w IMSA, ponownie z pole position ruszył Dries Vanthoor z BMW i znowu #24 musiała uznać wyższość duetu Porsche Penske.

IDEC wygrał 4h Le Castellet. Sukces kobiet i podium IEC

Sport motorowy. IDEC wygrał 4h Le Castellet. Sukces kobiet i podium IEC

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
4 maja 2025

Niedzielne zmagania ELMS w Le Castellet urozmaicone zostały przez opady deszczu. Te mocno wywróciły ściganie do góry nogami. W trudnych warunkach doskonale odnalazła się #18 IDEC Sport. Ponownie w LMP2 zobaczyliśmy spore przemieszanie załóg Pro-Am.

Porsche zdominowało GP Long Beach IMSA. Klęska BMW

Porsche zdominowało GP Long Beach IMSA. Klęska BMW

Grzegorz Piotrowicz

  • Formuła 1
13 kwietnia 2025

GP Long Beach IMSA momentami było dość spokojne i generalnie trudno się wyprzedzało na tym torze. Nadal jednak duet Porsche Penske pokazał, że strategią można wiele ugrać. W GTD kapitalną strategią popisało się Porsche AO Racing.

Nowa generacja LMP2. Przepisy nabierają kształtu

Nowa generacja LMP2. Przepisy nabierają kształtu

Igor Długosz

  • Formuła 1
30 marca 2025

Po latach opóźnień i niezdecydowania FIA oraz ACO wreszcie czują się gotowe do wprowadzenia następnej generacji aut LMP2. W przeciągu ostatnich kilku dni dowiedzieliśmy się o przetargach na nowe silniki i podwozia.

Potrójna korona wyścigów długodystansowych. Nick Tandy dołączył do ekskluzywnego grona

Potrójna korona wyścigów długodystansowych. Nick Tandy dołączył do ekskluzywnego grona

Igor Długosz

  • Formuła 1
21 marca 2025

Potrójna korona to termin znany wśród fanów motorsportu. Nie tak dużo osób jednak wie, o istnieniu długodystansowej wersji tego osiągnięcia. W zeszły weekend na listę jej zwycięzców wpisał się nowy zawodnik.

12h Sebring: Wygrana Porsche. Inter Europol najlepszy w LMP2

12h Sebring: Wygrana Porsche. Inter Europol najlepszy w LMP2

Grzegorz Piotrowicz

  • Formuła 1
16 marca 2025

12h Sebring IWSC znów przyniosło nam rollercoaster w końcówce zmagań. Najlepsze w GTP okazało się Porsche, które wywalczyło dublet. Natomiast w LMP2 pierwsze samodzielne zwycięstwo wywalczył Inter Europol Competition.

Intensywny weekend wyścigowy. Wraca F1 i nie tylko

Intensywny weekend wyścigowy. Wraca F1 i nie tylko

Grzegorz Piotrowicz

  • Formuła 1
14 marca 2025

W ten weekend będziemy mogli raczyć się ściganiem w F1, MotoGP, IMSA, a także w klasach i seriach juniorskich. Szykuje się sporo emocji.

BMW zdobywa pole position na Sebring w dramatycznych kwalifikacjach | Podsumowanie

BMW zdobywa pole position na Sebring w dramatycznych kwalifikacjach | Podsumowanie

Igor Długosz

  • Formuła 1
14 marca 2025

Sesja kwalifikacyjna IMSA na torze Sebring tradycyjnie nie rozczarowała. Kierowcy podarowali nam ogromną dawkę emocji jeszcze przed startem 12-godzinnych zmagań.

Jak okiełznać wyboje? Zapowiedź 12 Hours of Sebring 2025

Jak okiełznać wyboje? Zapowiedź 12 Hours of Sebring 2025

Igor Długosz

  • Formuła 1
13 marca 2025

Druga runda tegorocznego sezonu IMSA to historyczne 12 Hours of Sebring. Choć dystans jest o połowę krótszy niż w Daytonie, zespoły i kierowców czeka równie wielkie wyzwanie.

Transmisje wyścigów IMSA z Inter Europolem w 2025 roku [live stream, na żywo]

Transmisje wyścigów IMSA z Inter Europolem w 2025 roku [live stream, na żywo]

Igor Długosz

  • Formuła 1
11 marca 2025

Gdzie oglądać IMSA w 2025 roku w Polsce? Śledzenie amerykańskich wyścigów długodystansowych w naszym kraju jest wyjątkowo proste.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren161
2.Lando NorrisMcLaren158
3.Max VerstappenRed Bull136
4.George RussellMercedes99
5.Charles LeclercFerrari79
6.Lewis HamiltonFerrari63
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Esteban OconHaas20
10.Isack HadjarVisa Cash App RB15
11.Lance StrollAston Martin14
12.Carlos SainzWilliams12
13.Yuki TsunodaRed Bull10
14.Pierre GaslyAlpine7
15.Nico HulkenbergStake F1 Team6
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB0
18.Fernando AlonsoAston Martin0
19.Jack DoohanAlpine0
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Gabriel BortoletoStake F1 Team0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Luke BrowningHitech TGR70
2.Alex DunneRodin Motorsport67
3.Leonardo FornaroliInvicta Racing64
4.Richard VerschoorMP Motorsport59
5.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil56
6.Arvid LinbladCampos Racing51
7.Pepe MartiCampos Racing41
8.Victor MartinsART Grand Prix33
9.Dino BeganovicHitech TGR29
10.Gabriele MiniPrema Racing20
11.Sebastián MontoyaPrema Racing18
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil15
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing4
17.Ritomo MiyataART Grand Prix3
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione