⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Nürburgring 1984: Wyścig Mistrzów wygrany przez zmiennika

Nürburgring 1984: Wyścig Mistrzów wygrany przez zmiennika

  • Formuła 1
  • Historia Formuły
  • Inne wyścigi
  • Kącik ciekawostek
  • Kariery
  • Tory
12 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 17 minut

Adrian Januszkiewicz

Nürburgring 1984: Wyścig Mistrzów wygrany przez zmiennika

12 maja od lat jest jednym z ważniejszych dni w historii międzynarodowego motorsportu. To właśnie tego dnia miał miejsce słynny Wyścig Mistrzów Nürburgring 1984, w którym wzięło udział 9 z 14 ówczesnych mistrzów świata Formuły 1. Dziś przypomnimy to, z kilku względów, wyjątkowe wydarzenie.

Nürburgring areną „Race of Champions”. Dlaczego?

Wyścig Mistrzów Nürburgring 1984 otworzył nową erę przed słynnym niemieckim torem wyścigowym, który zniknął z kalendarza F1 po roku 1976. Wpływ na to miał oczywiście słynny wypadek Nikiego Laudy, z którego Austriak ledwo uszedł z życiem. Jego Ferrari po wypadnięciu z toru i rozbiciu na legendarnej pętli Nordschleife (pol. Północna Pętla – przyp. red.) stanęło w płomieniach, a Lauda nie był w stanie sam wydostać się z wraku. Pomogli mu inni kierowcy i pracownicy toru. Ówczesny mistrz świata z roku 1975 miał poważne poparzenia i na czas leczenia, i właściwie walki o życie, opuścił kilka kolejnych wyścigów sezonu 1976.

W wyniku tego zdarzenia GP Niemiec Formuły 1 zostało przeniesione na bezpieczniejszy Hockenheimring, a Nürburgring musiał przejść znaczące zmiany pod kątem bezpieczeństwa. Ostatecznie podjęto decyzję o gruntownej przebudowie części, gdzie znajdowała się prosta startowa i odcinek Südschleife (pol. Południowa Pętla – przyp. red.). Dzięki temu powstał nowy obiekt nazwany Nürburgring GP-Strecke, który był krótszy i mógł funkcjonować bez Północnej Pętli.

Przed przebudową pętla „Zielonego Piekła” liczyła 24,4 km, z podjazdami i zjazdami o długości 300 m, 40 zakrętami w lewo i 50 w prawo. Sekcja GP-Strecke objęła pętlę długości niewiele przekraczającej 4,5 km. Składała się ona z 13 zakrętów (8 w prawo, 5 w lewo – przyp. red.). Jej budowę rozpoczęto 30 listopada 1981 r., a zakończono na początku roku 1984. Wtedy właśnie Nürburgring miał powrócić do kalendarza F1 w nowej odsłonie i jako GP Europy, które zaplanowano na październik. Była więc potrzebna próba generalna toru przed tymże powrotem. Stąd pomysł na zorganizowanie tam 12 maja Wyścigu Mistrzów (ang. Race of Champions – przyp. red.).

Porównanie toru Nürburgring GP-Strecke z Nordschleife
Fot. Pitlane02, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Nürburgring 1984: okazja dla Mercedesa na promocję samochodu

Wyścig Mistrzów był okazją nie tylko dla Nürburgringu na promocję otwarcia nowej pętli (jego oficjalna nazwa brzmiała też 1984 Nürburgring Eröffnungsrennen – przyp. red.), ale też dla innych podmiotów. Wśród nich był Mercedes-Benz jako współorganizator wydarzenia.

Niemiecka marka w majowym wyścigu widziała okazję na wypromowanie modelu 190 E 2.3-16. Posiadał on silnik z 4 zaworami na cylinder, o mocy 185 KM i 236 Nm momentu obrotowego. Rozpędzał się od 0 do 100 km/h w 8 sekund. Posiadał napęd na tylne koła i kompaktową budowę, idealną pod standardy wyścigowe. Mimo już sportowego charakteru przeszedł on jeszcze dodatkowe modyfikacje na potrzeby imprezy na Nürburgringu. Obejmowały one: układ wydechowy, obniżone zawieszenie, czterotłoczkowe przednie hamulce, przełożenie końcowe 4,08, klatkę mocowaną śrubami, lepsze hamulce, szybkozłączki maski, fotele Recaro z 6-punktowymi pasami bezpieczeństwa i szersze koła z oponami wyścigowymi Pirelli. Łącznie przygotowano na to wydarzenie 20 takich egzemplarzy w kolorach srebrnego dymu (niem. Rauchsilber – przyp. red.) i niebiesko-czarny metalik (niem. Blauschwarzmetallic – przyp. red.).

Nürburgring 1984 - Alan Jones przed Ayrtonem Senną i Carlosem Reutemannem
Fot. Motorsport Images

Kto zasiadł za kierownicą 190-tek?

Znamy miejsce i samochody. Pozostali jeszcze główni uczestnicy wydarzenia, czyli kierowcy sportowych Mercedesów. Za ten punkt programu odpowiadał Gerd Kremer, szef działu lokowania produktów w sportach motorowych w Mercedes-Benz. Do udziału w imprezie miał przekonać byłych mistrzów świata F1 i zwycięzców wyścigu na torze Nürburgring, aby obsadzić wszystkie 20 aut. Sukces był częściowy.

Za kierownicami 190-tek zasiedli kierowcy, których osiągnięcia obejmowały 20 Mistrzostw Świata F1 i 241 zwycięstw w niej. Tylko pięciu żyjących mistrzów świata nie wzięło udziału w zawodach. Juan Manuel Fangio, wówczas 72-letni, nie ścigał się, ale był obecny w roli ambasadora Mercedesa. Emerson Fittipaldi i Mario Andretti brali udział w Pole Day do wyścigu Indianapolis 500. Jackie Stewart dotrzymał przysięgi, że nigdy więcej nie będzie się ścigał po śmierci swojego przyjaciela i kolegi z zespołu François Ceverta. Z kolei Nelson Piquet, broniący tytułu Mistrza Świata F1, odmówił udziału. To przyczyniło się do pewnych przetasowań względem zakładanej listy uczestników.

Żeby uzupełnić luki do wyścigu przystąpili m.in. ówcześni zwycięzcy Grand Prix Elio de Angelis, Jacques Laffite i Alain Prost, niedawno emerytowani kierowcy F1: Carlos Reutemann i John Watson, byli kierowcy Mercedesa w F1: Hans Herrmann i Stirling Moss oraz zwycięzcy wyścigu 1000 km Nürburgring: Klaus Ludwig, Manfred Schurti i Udo Schütz. Na miejsce nieobecnego Emersona Fittipaldiego wszedł młody i mało znany wówczas Ayrton Senna. Do najważniejszych wtedy osiągnięć Brazylijczyka należały tytuł mistrza brytyjskiej Formuły 3 i zwycięstwo w GP Makau.

Finalna lista startowa do Wyścigu Mistrzów Nürburgring 1984 wyglądała więc następująco: Elio de Angelis, Jack Brabham, Hans Herrmann, Phill Hill, Denny Hulme, James Hunt, Alan Jones, Jacques Laffite, Niki Lauda, Klaus Ludwig, Stirling Moss, Alain Prost, Carlos Reutemann, Keke Rosberg, Jody Scheckter, Manfred Schurti, Udo Schütz, Ayrton Senna, John Surtees i John Watson.

Nürburgring 1984: Ayrton Senna pokazał swój charakter

Udana oprawa wydarzenia

Na uroczyste otwarcie nowej pętli Nürburgringu przybyło ponad 100 tys. kibiców (niektóre źródła mówią o nawet 120 tys. – przyp. red.). Przed wyścigiem odbyły się pokazy jazdy z udziałem bolidów F1, w których wzięli udział Manfred Winkelhock (za kierownicą Brabhama-BMW BT52 Nelsona Piqueta), Marc Surer i Johnny Cecotto. Winkelhock pozytywnie odniósł się do poprawy bezpieczeństwa na torze. Samochody i motocykle, które wcześniej ścigały się na Nordschleife, paradowały wokół nowego GP-Strecke. Uczestniczyli w niej także byli kierowcy Mercedesa w F1 Juan Manuel Fangio i Karl Kling.

Wyścig Mistrzów zaplanowano na jedynie 12 okrążeń, ale przed jego rozpoczęciem, trzeba było jeszcze ustalić kolejność startową uczestników. Odbyły się więc kwalifikacje, które wygrał Alain Prost z czasem 2.05,920. Drugi w „czasówce” był Reutemann (2.06,120), a trzeci Senna (2.06,450).

Przed startem wyścigu, który odbył się w deszczu, wyemitowano segment telewizyjny, w którym większość kierowców przedstawiła się kibicom, komplementując nowy tor i opowiadając o swoich sukcesach na Nürburgringu.

Kibice przed telewizorami nie widzieli całego Nürburgring 1984

Oficjalna transmisja nie pokazała początku wyścigu z powodu przeciągającego się przemówienia premiera landu Nadrenii-Palatynatu dr Bernharda Vogela. Alain Prost oświadczył, że Ayrton Senna zepchnął go z toru na pierwszym okrążeniu, zdobywając w ten sposób prowadzenie. W międzyczasie Francuz bronił pozycji przed Elio de Angelisem, co skończyło się ich kolizją. Włoch stracił 2 okrążenia w boksach, naprawiając swój samochód i relegując Prosta na 15. miejsce pod koniec wyścigu. Alan Jones wycofał się po zaledwie 3 okrążeniach z powodu problemów mechanicznych. Niki Lauda nie miał czasu na trening z powodu zobowiązań telewizyjnych (jak podano w oficjalnej transmisji) i zakwalifikował się tylko na 14. miejscu. Austriak był największą niespodzianką wyścigu, bo mimo startu z odległej pozycji, przebijał się do przodu. Pod koniec zbliżył się do prowadzącego Senny, ale do mety nie zdołał go wyprzedzić. Z kolei Keke Rosberg i John Watson stoczyli późną walkę o 4. miejsce.

Trzeba przy tym pamiętać, że każdy kierowca podchodził inaczej do tego wyścigu. James Hunt i inni kierowcy wielokrotnie skracali sobie przejazdy przez niektóre sekcje. John Surtees i Hans Herrmann byli za to bardziej skupieni na doprowadzeniu swoich samochodów do mety w jednym kawałku. Dla Surteesa było to wyrazem szacunku dla Mercedesa za zorganizowanie imprezy. Z kolei Herrmann podobno zorganizował zakup swojego samochodu i nie chciał go uszkodzić. Ayrton Senna, który wygrał wyścig, od początku podchodził do niego poważnie i dojechał do mety z przewagą 1,38 s. Podium uzupełnili Niki Lauda i Carlos Reutemann.

Co się działo później?

Wyścig miał na celu pokazanie m.in. który z mistrzów jest najszybszy, gdy cała stawka jedzie w tym samym samochodzie. Biorąc pod uwagę fakt, że tylko część uczestników tej rywalizacji dawało z siebie 100%, nie mieliśmy w tej materii rozstrzygnięcia. Mimo to, wyścig był widowiskowy dla kibiców i pokazał, że ówczesne młode talenty mogą zagrozić dotychczasowym mistrzom. Mowa oczywiście o Ayrtonie Sennie, który tuż przed ikonicznym wyścigiem w Monako już w Niemczech pokazał, że w deszczu może być mocny. Udowodnił też, że nie miał lęku przed bardziej doświadczonymi i utytułowanymi rywalami. Część jego rywali z tego wyścigu było pod wrażeniem kierowcy z Sao Paulo. John Surtees miał nawet namawiać Enzo Ferrariego do zatrudnienia Brazylijczyka. Do tego jednak nie doszło.

Po zakończeniu Wyścigu Mistrzów losy Mercedesów, które w nich uczestniczyły, były różne. 190-tka Senny stała się eksponatem Muzeum Mercedes-Benz i co jakiś czas robi krótkie przejazdy. Sam Brazylijczyk otrzymał od marki w prezencie za wygranie wyścigu własny egzemplarz modelu 190 E 2.3-16. Mercedes Laudy został sprzedany i przez lata zmieniał właścicieli. W roku 2016 Austriak osobiście go podpisał, a rok później auto poddano renowacji w Mercedes-Benz Classic Center. W 2023 r. zostało ono sprzedane na aukcji za 308 750 franków szwajcarskich i jest teraz w rękach prywatnego właściciela. Pozostałe Mercedesy miały zostać przywrócone do swoich oryginalnych podwozi i wyglądów, po czym trafić w ręce VIP-ów Mercedesa.

Wyścig Mistrzów Nürburgring 1984 był także poligonem doświadczalnym dla Mercedesa przed wejściem marki do serii DTM. Było ono udane, bo z modelem 190 E Mercedes w latach 1986-1993 wygrał tam dużo wyścigów. Pozwolił też na zdobycie mistrzostw konstruktorów w latach 1991-1992 i kierowców z Klausem Ludwigiem w roku 1992.

Zdjęcie główne: Salracing.com

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Ayrton Senna
  • F1

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Nürburgring 1984: Wyścig Mistrzów wygrany przez zmiennika

Nürburgring 1984: Wyścig Mistrzów wygrany przez zmiennika

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
12 maja 2025

12 maja od lat jest jednym z ważniejszych dni w historii międzynarodowego motorsportu. To właśnie tego dnia miał miejsce słynny Wyścig Mistrzów Nürburgring 1984, w którym wzięło udział 9 z 14 ówczesnych mistrzów świata Formuły 1. Dziś przypomnimy to, z kilku względów, wyjątkowe wydarzenie.

Red Bull jest pod wrażeniem. Yuki Tsunoda radzi sobie z presją

Red Bull jest pod wrażeniem. Yuki Tsunoda radzi sobie z presją

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
10 maja 2025

Yuki Tsunoda jak dotąd przyzwoicie spisuje się w Red Bullu. Zespół pochwalił kierowcę za radzenie sobie z presją. Kierowca nie boi się wyrażać własnego zdania.

Były szef Alpine wprowadzi dwunasty zespół do F1?

Były szef Alpine wprowadzi dwunasty zespół do F1?

Adrian Drozdek

  • Felietony
9 maja 2025

Otmar Szafnauer, były szef Alpine i Force India/Racing Point, przekonywał, że Formuła 1 potrzebuje kolejnego zespołu. Sam widziałby też siebie jako na czele nowego projektu.

Vettel wróci do Red Bulla?

Vettel wróci do Red Bulla?

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
9 maja 2025

Sebastian Vettel wielokrotnie wiązany był z powrotem do Formuły 1. Niemiec często łączony był z powrotem do roli kierowcy, ale ostatnio coraz częściej widzi się go w innych rolach.

Max Verstappen: Nie robi mi to różnicy

Max Verstappen: Nie robi mi to różnicy

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
8 maja 2025

Chociaż Max Verstappen rozpoczął GP Miami z pole position, to ukończył je poza podium. Po wyścigu w rozmowie z Viaplay szerzej powiedział, co myśli o swoim tempie.

Limit budżetowy F1 zostanie wycofany?

Limit budżetowy F1 zostanie wycofany?

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
8 maja 2025

Trudno w to uwierzyć, ale wkrótce możemy mieć zwrot w sprawie limitu budżetowego w F1. Prezydent FIA, Mohammed Ben Sulayem, cytowany przez "Associated Press", rzekomo widzi w nim tylko "problem".

Ferrari popełniło fundamentalny błąd. Musi ratować sezon w F1

Ferrari popełniło fundamentalny błąd. Musi ratować sezon w F1

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
7 maja 2025

Ferrari nie osiąga spodziewanych rezultatów. Zdobyli tylko jedne podium w Grand Prix w 2025. Bolid ma fundamentalny błąd. Zespół chce wprowadzić odważne zmiany.

Alpine nie zwalnia tempa. Argentyńczyk za Australijczyka

Alpine nie zwalnia tempa. Argentyńczyk za Australijczyka

Ernest Mróz

  • Formuła 1
7 maja 2025

Stało się. Właściwie mówiło się o tym przed startem sezonu. Ostatecznie stało się to po 6 rundach - Franco Colapinto wraca do ścigania w F1. Alpine nie daje mu jednak gwarancji dokończenia sezonu.

Trzęsienie w Alpine. Oliver Oakes zrezygnował

Trzęsienie w Alpine. Oliver Oakes zrezygnował

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
6 maja 2025

Oliver Oakes złożył rezygnację. Nie będzie już szefem zespołu Alpine. Jego obowiązki przejmie Flavio Briatore.

Aston Martin eksperymentuje w F1. Będzie testować na 2026

Aston Martin eksperymentuje w F1. Będzie testować na 2026

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
6 maja 2025

Aston Martin nie porzuca nadziei na poprawę sezonu. Niedługo wprowadzi ulepszenia. Zespół będzie testować technologie na przyszły rok.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren131
2.Lando NorrisMcLaren115
3.Max VerstappenRed Bull99
4.George RussellMercedes93
5.Charles LeclercFerrari53
6.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
7.Lewis HamiltonFerrari41
8.Alexander AlbonWilliams30
9.Esteban OconHaas14
10.Lance StrollAston Martin14
11.Yuki TsunodaRed Bull9
12.Pierre GaslyAlpine7
13.Carlos SainzWilliams7
14.Nico HulkenbergStake F1 Team6
15.Oliver BearmanHaas5
16.Isack HadjarVisa Cash App RB5
17.Fernando AlonsoAston Martin0
18.Liam LawsonVisa Cash App RB0
19.Jack DoohanAlpine0
20.Gabriel BortoletoStake F1 Team0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VeschoorMP Motorsport53
2.Pepe MartíCampos Racing41
3.Leonardo FornaroliInvicta Racing40
4.Alex DunneRodin Motorsport35
5.Luke BrowningHitech TGR33
6.Victor MartinsART Grand Prix28
7.Arvid LindbladCampos Racing24
8.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil20
9.Dino BenaovicHitech TGR12
10.Gabriele MiniPrema Racing12
11.Joshua DürksenAIX Racing11
12.Roman StanekInvicta Racing8
13.Oliver GoetheCampos Racing6
14.Sebastián MontoyaPrema Racing3
15.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing3
16.Kush MainiDAMS Lucas Oil1
17.Ritomo MiyataART Grand Prix0
18.Amaury CordeelRodin Motorsport0
19.Sami MeguetounifTrident0
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP140
2.Marc MarquezDucati Lenovo Team139
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team120
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team84
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team63
6.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team50
7.Johann ZarcoCASTROL Honda LCR43
8.AI OguraTrackhouse MotoGP Team37
9.Marco BezzecchiAprilia Racing36
10.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing33
11.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing32
12.Luca MariniHonda HRC Castrol32
13.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech328
14.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP25
15.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech324
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP19
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team17
18.Joan MirHonda HRC Castrol11
19.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team6
20.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
21.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
22.Lorenzo SalvadoriAprilia Racing1
23.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
24.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
25.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione