⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Oliver Rasmussen przed sezonem 2025 Super Formuły. „Chcę iść śladami Toma Kristensena” | WYWIAD

Oliver Rasmussen przed sezonem 2025 Super Formuły. „Chcę iść śladami Toma Kristensena” | WYWIAD

  • Formuła 1
6 marca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 20 minut

Jakub Mikołajczak

Oliver Rasmussen przed sezonem 2025 Super Formuły. „Chcę iść śladami Toma Kristensena” | WYWIAD

Super Formuła w ten weekend zaczyna zmagania. W stawce znalazł się reprezentant Danii. Mowa tu o Oliverze Rasmussenie, który stanie się pierwszym kierowcą ze swojego państwa od prawie 30. lat, który będzie rywalizował w drugiej najszybszej serii wyścigowej świata.

Oliver Rasmussen – kim jest nasz rozmówca?

Dania w ostatnich latach dostarczyła nam kilku ciekawych kierowców wyścigowych. Kevin Magnussen ponad dekadę temu dostał się do F1, Christian Lundgaard podbija USA, a Frederik Vesti w 2023 roku otarł się o mistrzowski tytuł w F2. Mniejszą karierę w bolidach zrobił w seriach juniorskich Oliver Rasmussen. Skandynaw w 2020 roku co prawda został II wicemistrzem FREC, lecz w 24 swoich startach w FIA F3 punktował… tylko raz.

Z tego powodu rodak Magnussena postanowił przejść do wyścigów długodystansowych. Przez 2 lata (2022 i 2023) startował w klasie LMP2 startując w WEC, a w sezonie 2024 rywalizował w najwyższej kategorii, czyli Hypercar.

W międzyczasie Oliver Rasmussen miał możliwość przetestowania po raz pierwszy bolidu Super Formuły, co nastąpiło w 2023 roku. Wtedy jednak jeszcze nie zdecydował się na przenosiny do Japonii. Niespełna 12 miesięcy później II wicemistrz FREC sprzed prawie 5 lat, ponownie udał się do Kraju Kwitnącej Wiśni. Tym razem jednak po to, aby wprowadzić swoją karierę na nową ścieżkę. Został pierwszym Duńczykiem od czasu Toma Kristensena, który będzie rywalizował w obecnej Super Formula. 24-letni zawodnik związał się z zespołem Itochu Enex Wecars Team Impul.

Pierwszy od czasu legendy

Dania czekała ponad 25 lat na kolejnego kierowcę z tego kraju, który przyjedzie do Japonii. Ostatnim Duńczykiem, który rywalizował w Formula Nippon, był legendarny Tom Kristensen w 1996 roku. Wy, Duńczycy, musieliście czekać trochę na to, prawda?

Oliver Rasmussen: Tak, rzeczywiście, byłem bardzo zaskoczony, gdy to usłyszałem. Zdziwiło mnie, że żaden inny Duńczyk nie ścigał się w Japonii od czasów Toma Kristensena. Cieszę się, że mogę reprezentować Danię 25 lat później, idąc śladami „Mr. Le Mans”. Chcę go naśladować. 

Wspomniany Tom Kristensen zajął 3. miejsce w mistrzostwach 1995 roku. Myślisz, że masz szansę podążyć jego śladami?

OR: To na pewno będzie wyzwanie, aby rywalizować w Super Formula, ale zrobię wszystko, żeby uczyć się szybko i osiągać świetne wyniki, więc czas pokaże.

Wróćmy na chwilę do Europy. W 2020 roku zająłeś 3. miejsce w FREC, potem rywalizowałeś w F3, zawodach Endurance, a ostatecznie trafiłeś do Japonii. Czy spodziewałeś się, że wszystko potoczy się w ten sposób?

OR: Wcale nie. Miałem okazję jeździć tyloma samochodami i rywalizować w różnych mistrzostwach w tak krótkim czasie, że potoczyło się to bardzo pozytywnie. Japonia to kolejna świetna okazja wśród nich, czego nigdy nie mogłem sobie wyobrazić.

Czego brakowało ci w Europie w seriach juniorskich,  żeby spróbować podążyć ścieżką Christiana Lundgaarda czy Frederika Vestiego?

OR: Myślę, że moje dosyć późne rozpoczęcie kariery w kartingu i to, że po prostu nie byłem gotowy, pokazały, że może mądrzejsze wybory mogłyby pomóc mi lepiej zaprezentować moje umiejętności w tamtym czasie.

Oliver Rasmussen i epizod w WEC

Ostatni raz rywalizowałeś w F3 w 2022 roku, kiedy zastąpiłeś chorego Jonny’ego Edgara w Tridencie. Wtedy zdobyłeś punkty. Pamiętasz moment, gdy Włosi skontaktowali się z tobą i jak wspominasz wyścig w Imoli?

OR: Początkowo próbowałem podpisać kontrakt z zespołem Trident na sezon 2022. Było to zanim otrzymałem szansę ścigania w LMP2 w szeregach JOTY . Wiedzieli, że jestem dobrym kandydatem do jazdy w całym sezonie, ale postanowili wybrać innych kierowców. Kiedy więc potrzebowali kierowcy, łatwiej było zadzwonić do kogoś, kogo już znali. Nadal pamiętam weekend na Imoli, ale szczerze? Czuję się bardziej pewny siebie niż wtedy, gdy byłem kierowcą ścigającym się jeszcze w F3.

Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez Oliver Rasmussen (@oliverrasmussenofficial)

Le Mans, Sebring, Fuji, Sepang to legendarne tory wyścigowe. Prawdopodobnie nie ma lepszego uczucia, gdy możesz ścigać się na nich jako młody kierowca  i to w poważnych seriach?

OR: To naprawdę niesamowite tory, choć nie postrzegam tej części jako „młody kierowca”. Raczej określiłbym siebie jako kierowcę, który chce zbudować swoją karierę.

Spędziłeś dwa lata w LMP2, a potem awansowałeś do Hypercar. Jak długo zajęło ci dostosowanie się do klasy królewskiej WEC? Czego spodziewałeś się po tym ruchu?

OR: Na początku wiedziałem, że są pewne rzeczy, które w Hypercarach będą inne niż w LMP2. Ostatecznie potrzebowałem trochę czasu na adaptację, ale byłem w pełni przygotowany do wyścigu na Spa. Potem poprawiałem się przez cały rok i rywalizowałem z tempem Jensona. Było to naprawdę budujące, gdy po progresie rywalizałem z taką legendą. Na pewno chciałem zostać w WEC w JOCIE i starałem się udowodnić swoją wartość. Niemniej to nie zależało ode mnie na końcu i szanuję decyzje, które zostały podjęte.

Jak podsumowałbyś swój czas spędzony w wyścigach długodystansowych?

OR: Nieustanny rozwój! Czuję, że nauczyłem się tak wiele w tak krótkim czasie, stałem się nowym kierowcą, ale także nową osobą. Naprawdę podziwiam wszystkich z zespołu JOTA za te niesamowite lata. Jestem im wszystkim ogromnie wdzięczny. 

Oliver Rasmussen i krok ku wschodowi

Miałeś okazję testować samochód Super Formula w 2023 roku. Dlaczego nie trafiłeś do Japonii już wtedy?

OR: To była okazja, która wydawała się, że spadła  z nieba. Naprawdę nieoczekiwanie do niej doszło. Potraktowałem to jaką niesamowitą szansę na zdobycie dodatkowego doświadczenia, które mogłem przenieść do wyścigów Endurance. Nie byłem kandydatem do żadnego fotela, ale bardzo cieszyłem się z dnia testowego dla debiutantów!

Oliver Rasmussen testy 2023
Fot. Super Formula / Duńczyk już w 2023 roku poznał możliwość bolidu Super Formuły

Mimo wszystko, więcej młodych kierowców wybiera USA niż Japonię. Zwłaszcza po pewnym wirusie, kiedy Japonia zamknęła granice, o czym Sacha Fenestraz przekonał się na własnej skórze. Skąd wzięła się ta decyzja?

OR: Zawsze lubiłem spędzać czas w Japonii i w ostatnich latach coraz bardziej fascynowałem się SuperGT i Super Formułą, więc to niesamowita okazja, by spędzić tyle czasu tutaj i dostosować się do wszystkiego na torze i poza nim.

Yuki Tsunoda, gdy przenosił się do Europy, aby rywalizować w FIA F3, powiedział, że Hungaroring będzie mu najlepiej pasować, ponieważ przypomina on japońskie obiekty. Jak to jest w twoim przypadku – który tor będzie ci pasował, ponieważ jest najbardziej „europejski”?

OR: Uważam, że Fuji jest najbardziej odpowiedni, ze względu na moje wcześniejsze doświadczenia, ale Suzuka i Autopolis będą bardziej przypominać europejskie tory, więc muszę maksymalnie wykorzystać te miejsca i jak najlepiej dostosować się do Sugo i Motegi.

Jak wygląda twój plan na sezon, jeśli chodzi o mieszkanie? W przeszłości kierowcy, tacy jak Ralf Schumacher czy Roland Ratzenberger, spędzali cały sezon w Japonii – wynajmowali dom, samochód, a niektórzy mieli kogoś ze sobą (Schumacher był pod opieką Franza Tosta, mieszkali w Yamanakako). Teraz niektórzy przyjeżdżają tydzień wcześniej na wyścig, żeby uniknąć tzw. jet tagu i jadą wypoczęci. Jakie będzie twoje podejście?

OR: Na razie nadal mam zamiar mieszkać w Europie, ale będę spędzał dłuższe okresy w Japonii, aby zbilansować moje podróże i zminimalizować je w najlepszy możliwy sposób.

Pod okiem wielkiej rodziny

Czego możemy spodziewać się po całym zespole Itochu Enex Wecars Team Impul? Jak zaopatrujesz się na naukę od legendy i prawdopodobnie najlepszego kierowcy w historii Japonii – pana Kazuyoshiego Hoshino?

OR: Powinniśmy spodziewać się, że będziemy na czołowej pozycji, bo tam jest nasze miejsce! To zaszczyt i niesamowita okazja dla mnie, aby rywalizować dla nich, będę wykorzystywał doświadczenia i podejście rodziny Hoshino, aby poprawić się i rozwijać w obszarach, nad którymi muszę popracować.

Toyota to jeden z najważniejszych producentów w motorsporcie. Jaki mają dla ciebie plan? Albo co ty masz w głowie, jeśli chodzi o przyszłość?

OR: To prawda! Nie wiem, czy mają plan, ale jestem po prostu wdzięczny za szansę reprezentowania Toyoty tutaj w Japonii. Będę robił wszystko co w mojej mocy, aby odwdzięczyć się za zaufanie w najlepszy możliwy sposób i mam nadzieję, że jak najdłużej ta przygoda będzie trwała.

Super Formula 2025 Ramussen
Fot. Super Formula

Na koniec, co chciałbyś powiedzieć fanom z Polski?

OR: Super Formuła będzie w tym sezonie bardzo konkurencyjna i ekscytująca do oglądania, ponieważ wiele rzeczy się zmieniło, co sprawia, że jest jeszcze bardziej nieprzewidywalna. Mam nadzieję, że będziecie mnie wspierać i pomożecie mi osiągnąć najwyższą pozycję. Do zobaczenia na podium!

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Inne serie wyścigowe
  • Oliver Rasmussen
  • Super Formuła

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Renesans formy gwiazdy? Nigdy nie miał jeszcze takiej serii

Sport motorowy: Renesans formy gwiazdy? Nigdy nie miał jeszcze takiej serii

Jakub Mikołajczak

  • Inne wyścigi
21 maja 2025

Super Formuła rozpoczęła nowy sezon. W stawce tradycyjnie znajduje się Kamui Kobayashi. Japończyk znany z F1 notuje bardzo dobre wyniki. Dlaczego to takie wyjątkowe i nieco niespodziewane?

Wielu faworytów do mistrzostwa? Na to wygląda

Sport motorowy. Wielu faworytów do mistrzostwa? Na to wygląda

Jakub Mikołajczak

  • Inne wyścigi
20 maja 2025

W Japonii rozkręcił się sezon Super Formuły. Jak na razie walka o czołowe pozycje jest zacięta. Z drugiej strony niedawny podopieczny zespołu F1 zawodzi.

SF: Makino wygrał, kosztowna kara dla Ohty | Analiza

SF: Makino wygrał, kosztowna kara dla Ohty | Analiza

Jakub Mikołajczak

  • Formuła 1
10 marca 2025

Pierwszy weekend Super Formuły za nami. Drugi wyścig nie obfitował w tyle zwrotów akcji, co w pierwszym, ale kara dla Ohty wpłynęła na czołowe wyniki. Niemniej tak czy siak Tadasuke Makino wygrałby bez tego, bo na dystansie uporał się ze swoim rodakiem.

SF: Ohta wygrał chaotyczny wyścig na Suzuce | Analiza

SF: Ohta wygrał chaotyczny wyścig na Suzuce | Analiza

Jakub Mikołajczak

  • Formuła 1
8 marca 2025

Inauguracja tegorocznego sezonu Super Formuły nie zawiodła. Mieliśmy na torze sporo walki i nie brakowało zwrotów akcji. Finalnie triumf odniósł Kakunoshin Ohta, którego do końca gonił Ayumu Iwasa. Podium uzupełnił natomiast Ren Sato. Dobre wyścigi zaliczyli również Kamui Kobayashi i Zak O'Sullivan.

Super Formuła: Poważny wypadek w Japonii. Rasmussen opuści inaugurację sezonu w wyniku złamania kręgosłupa [Wideo]

Super Formuła: Poważny wypadek w Japonii. Rasmussen opuści inaugurację sezonu w wyniku złamania kręgosłupa [Wideo]

Jakub Mikołajczak

  • Formuła 1
7 marca 2025

Formuła 1 wraca już za tydzień, ale podczas tego weekendu mamy do czynienia z inauguracją Super Formuły. Niestety zabraknie w niej Duńczyka Olivera Rasmussena, który uległ poważnemu wypadkowi.

Oliver Rasmussen przed sezonem 2025 Super Formuły. „Chcę iść śladami Toma Kristensena” | WYWIAD

Oliver Rasmussen przed sezonem 2025 Super Formuły. „Chcę iść śladami Toma Kristensena” | WYWIAD

Jakub Mikołajczak

  • Formuła 1
6 marca 2025

Super Formuła w ten weekend zaczyna zmagania. W stawce znalazł się reprezentant Danii. Mowa tu o Oliverze Rasmussenie, który stanie się pierwszym kierowcą ze swojego państwa od prawie 30. lat, który będzie rywalizował w drugiej najszybszej serii wyścigowej świata.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren161
2.Lando NorrisMcLaren158
3.Max VerstappenRed Bull136
4.George RussellMercedes99
5.Charles LeclercFerrari79
6.Lewis HamiltonFerrari63
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Esteban OconHaas20
10.Isack HadjarVisa Cash App RB15
11.Lance StrollAston Martin14
12.Carlos SainzWilliams12
13.Yuki TsunodaRed Bull10
14.Pierre GaslyAlpine7
15.Nico HulkenbergStake F1 Team6
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB0
18.Fernando AlonsoAston Martin0
19.Jack DoohanAlpine0
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Gabriel BortoletoStake F1 Team0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Luke BrowningHitech TGR70
2.Alex DunneRodin Motorsport67
3.Leonardo FornaroliInvicta Racing64
4.Richard VerschoorMP Motorsport59
5.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil56
6.Arvid LinbladCampos Racing51
7.Pepe MartiCampos Racing41
8.Victor MartinsART Grand Prix33
9.Dino BeganovicHitech TGR29
10.Gabriele MiniPrema Racing20
11.Sebastián MontoyaPrema Racing18
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil15
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing4
17.Ritomo MiyataART Grand Prix3
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione