⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Paxton Turbocar – niedoszła rewolucja w Indianapolis 500

Sport motorowy - Paxton Turbocar – niedoszła rewolucja w Indianapolis 500

  • Inne wyścigi
23 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 16 minut

Ernest Mróz

Paxton Turbocar – niedoszła rewolucja w Indianapolis 500

Paxton Turbocar różnił się wszystkim od pojazdów konkurencji. Napędzany turbiną gazową, nie posiadał sprzęgła i skrzyni biegów. Mimo nadwagi stanowił spore zagrożenie dla konkurencji.

Wyścig Indianapolis 500 stanowił kiedyś nie tylko wyzwanie dla kierowców, był również wielkim sprawdzianem dla ich maszyn. Rywalizacja nie rozpoczynała się w maju, lecz kilkanaście miesięcy wcześniej przy desce kreślarskiej, a konstruktorzy prześcigali się szukając innowacyjnych rozwiązań, które mogą dać im przewagę na 2,5-milowym owalu w stanie Indiana. To właśnie walka inżynierów zrodziła jeden z najbardziej nietypowych maszyn w historii motosportu – napędzany turbiną gazową STP Paxton Turbocar.

Jak narodził się Paxton Turbocar?

Pomysłodawcą budowy bolidu z turbiną gazową był Ken Wallis, daleki krewny Brytyjskiego konstruktora i wynalazcy, Barnesa Wallisa. Przedstawił on swój projekt Danowi Gurneyowi, który jednak go odrzucił. Idea nie zdobyła także uznania Carrola Shelby’ego, który określił ją jako „niedorzeczną”. Projekt wzbudził jednak zainteresowanie Andy’ego Granatelliego z koncernu STP.

Granatelli, zanim został dyrektorem generalnym STP, pracował na stanowisku inżyniera w Studebakerze. Zaprojektował on silniki do Chryslera 300, Cadillaca Eldorado oraz serii pojazdów Studebaker Avanti. Po przejęciu Chemical Compounds przez firmę Studebackera koncern zmienił nazwę na Studebaker Tested Products, a Granatelli został powołany na dyrektora generalnego. Amerykanin zajął się promocją marki wykorzystując do tego jeden z najsłynniejszych wyścigów na świecie. Po 10 latach firma składająca się początkowo z 7 pracowników zatrudniała 2 000 osób.

Jak zbudowany był Paxton Turbocar?

Nadwozie pojazdu stanowił aluminiowy monokok. Silnik zamontowano po środku względem osi, z przesunięciem na lewą stronę pojazdu, kierowca natomiast siedział po prawej stronie. Podobny projekt, jednakże z kierowcą przesuniętym na lewo, parę lat wcześniej wprowadził Smokey Yunick.

Do napędu Paxtona wykorzystano jednostkę Pratt & Whitney Canada ST6B-62, jeden z najpopularniejszych silników turbośmigłowych w historii. Dostarczał on 550 KM przy 6 200 obr/min. Powietrze dostające się do silnika przechodziło cztery etapy sprężania, a następnie wtryskiwane było paliwo, po czym za pomocą świecy żarowej dochodziło do zapłonu. Powstałe w wyniku spalania gazy wprawiały w ruch turbinę, a moment obrotowy przekazywany był na konwerter momentu obrotowego. Silnik charakteryzował się niezawodnością, a producent zalecał regularne przeglądy po przepracowaniu przez jednostkę napędową 1000 godzin. Masa silnika wynosiła niemalże 119 kg.

Na biegu jałowym przepustnica była otwarta w 54%, przez co, aby ruszyć z miejsca, wystarczyło puścić hamulec nie dodając gazu. Zawodnik musiał także uwzględniać fakt, że silnik reagował na otwarcie przepustnicy z około 3-sekundowym opóźnieniem.

Napęd był przekazywany poprzez system Fergussona na wszystkie cztery koła bez sprzęgła i skrzyni biegów. Pozwalało to obniżyć i tak już bardzo dużą masę pojazdu. Rozwiązanie to wykorzystane było już wcześniej w pojeździe Novi-Fergusson, który został zgłoszony do wyścigu Indianapolis także przez Grantelliego.

Na każdym kole Paxtona Turbocara znajdował się hamulec tarczowy, a za kokpitem zamontowano ruchomy panel, który pełnił rolę hamulca aerodynamicznego. Maszynę wyposażono w podwójne wahacze. Sprężyny stanowiące część zawieszenia znajdowały się wewnątrz monokoku. Pojazd ważył 793 kg, o 181 kg więcej od wymaganej masy minimalnej. Zbiornik paliwa znajdował się po środku samochodu. Na kołach zamontowano ogumienie filmy Firestone.

Przygotowania do startu

Andy Granatelli wyznaczył swojego brata, Joe’go, jako osobę odpowiedzialną za realizację projektu. Przeniósł się on wraz Wallisem oraz jego ekipą do fili STP Paxton w Santa Monica, gdzie w styczniu 1966 roku rozpoczęto pracę nad maszyną. Wszystkie elementy konstrukcji poza silnikiem i kołami wykonane zostały samodzielnie przez ekipę. Zespół próbował w ten sposób ukryć swoją konstrukcję przed rywalami tak długo, jak było to możliwe.

Ponieważ w procesie obróbki cieplnej aluminiowy monokok uległ wypaczeniu, start w wyścigu Indianapolis 500 w 1966 r. stał się niemożliwy. Ekipa nie poddała się jednak i przygotowała maszynę na kolejną edycję wyścigu. Podczas testów zorganizowanych na początku roku na torze w Phoenix za sterami maszyny zasiadł Parnelli Jones. Zawodnik był początkowo sceptyczny wobec projektu, lecz po testach zmienił zdanie i zgodził się poprowadzić pojazd podczas Indianapolis w zamian za 100 000 dolarów oraz połowę z wywalczonej przez niego nagrody. Jednakże, aby otrzymać pieniądze, kierowca musiałby zakwalifikować się do wyścigu.

Indianapolis 500 1967. Debiut Paxton Turbocar w wyścigu

Podczas treningów maszyna zyskała przydomek Cichy Sam oraz whooshmobile (whoosh – świst) ze względu na charakterystyczny dźwięk wydawany przez silnik. Andy Granatelli reklamował go, jako pierwszy prawdziwy pojazd ery kosmicznej. Wkrótce na maszynę zostały nałożone restrykcje. USAC ograniczyło wielkość wlotu powietrza dla samochodów z turbiną gazową do 155 cm2. Rywale skarżyli się również na hamulec aerodynamiczny zamontowany z tyłu maszyny, twierdząc, że ten ich rozprasza. Władze mistrzostw postanowiły zakazać tego rozwiązania.

Podczas kwalifikacji Jones wywalczył szóste pole startowe osiągając średnią prędkość 166,075 mili/h (267,271 km/h). Mimo to zawodnicy zdawali sobie sprawę z konkurencyjności samochodu Paxton Turbocar. Mario Andretti jeszcze przed rozpoczęciem wyścigu stwierdził, że „reszta będzie ścigała się o drugie miejsce”.

Kalendarz NTT IndyCar Series 2025

Zawody rozpoczęły się tradycyjnie 30 maja. Jones wyprzedził w pierwszym zakręcie czterech rywali. W drugim wyprzedził Mario Andrettiego i objął prowadzenie. Andretti skomentował ten manewr po wyścigu przyznając, że pomyślał sobie wówczas: „Jones, co tak długo”.

Rywalizacja zakłócona przez opady deszczu

Kierowca Turbocara powiększał swoją przewagę nad rywalami osiągając także rekordową średnią prędkość 264 km/h. Na 18 okrążeniu tor nawiedziły opady deszczu, w związku z czym ogłoszono neutralizację, a na kolejnym kółku wywieszono czerwoną flagę. Deszcz nie ustępował przez całe popołudnie i wznowienie wyścigu przełożono na kolejny dzień. Dan Gurney zajmujący wówczas drugą pozycję stwierdził „Cóż, przynamniej jestem pierwszy w swojej klasie”.

Nazajutrz nad torem Indianapolis wzeszło słońce i można było kontynuować rywalizację. Kolejność startową ustalono na podstawie wyników z 18 okrążenia. Przed wywieszeniem zielonej flagi zawodnicy pokonali dwa niewliczające się do dystansu wyścigu okrążenia za samochodem bezpieczeństwa, po czym kierowcy przystąpili do ścigania.

Parnelli Jones przeżył chwilę grozy na 52 okrążeniu. Wówczas dublowany przez niego Lee Roy Yarbrough wpadł w poślizg w czwartym zakręcie i uderzył w jego bolid. Obydwa pojazdy wypadły na trawę, jednak żaden z nich nie został uszkodzony i obydwaj zawodnicy mogli kontynuować rywalizację. Tymczasem na prowadzeniu znalazł się Dan Gurney, lecz oddał je już dwa okrążenia później zjeżdżając do alei serwisowej.

Transmisje NTT IndyCar Series w 2025 roku

Na 80. okrążeniu Jones po raz pierwszy zameldował się u swoich mechaników. Po wykonanym pit stopie zawodnik ruszył zbyt wcześnie ze stanowiska serwisowego, gdy wąż tankujący wciął był podłączony. Został on wyrwany z samochodu, a paliwo rozlało się na nadwozie. Szczęśliwie jednak nie doszło do zapłonu. Gdy Parnelli Jones wykonywał swój pierwszy postój, na prowadzenie wysunął się A.J. Foyt, lecz cztery okrążenia później zjechał do alei serwisowej oddając prowadzenie Jonesowi.

Dominacja Paxtona i dramat w końcówce wyścigu

Amerykanin dominował w dalszej części wyścigu, mimo, iż na 131. okrążeniu na prowadzenie powrócił A.J. Foyt. Jednakże 17 kółek później Jones ponownie znalazł się na pierwszym miejscu. Amerykanin za sterami Paxtona Turbocara zdominował rywalizację prowadząc przez 171 okrążeń. Jednakże na cztery okrążenia przed metą Amerykanin znacznie zwolnił i skierował się do alei serwisowej wycofując się z wyścigu. Przyczyną odpadnięcia z rywalizacji była awaria łożyska transmisyjnego przekazującego moc z turbiny na koła.

Wykorzystując pech rywala, na prowadzeniu znalazł się A.J. Foyt, który wygrał wyścig. Jones został sklasyfikowany na szóstym miejscu. Zawodnik przyznał po wyścigu, że sam przyczynił się do awarii przez agresywny styl jazdy, a do uszkodzenia elementu doszło podczas gwałtownego przyśpieszania po wyjeździe z alei serwisowej.

Dalsze losy

Miesiąc po wyścigu USAC wprowadziła bardziej restrykcyjny limit powierzchni wlotu powietrza wynoszący 103 cm2. Nowy przepis miał obowiązywać już od następnej edycji wyścigu, mimo iż ograniczenia wprowadzano zazwyczaj z dwuletnim wyprzedzeniem. Po wprowadzeniu ograniczeń samochód przetestował Jim Clark osiągając średnią prędkość na okrążeniu wynoszącą 161 mil/h (259 km/h). Rezultat ten nie dawał szans na zakwalifikowanie się do wyścigu.

Mimo to Paxton Turbocar powrócił do Indianapolis w następnym roku. Za jego sterami zasiadł Joey Leonard. Kierowca rozbił się podczas treningu, a maszyny nie udało się odbudować na czas kwalifikacji i nigdy już nie pojawiła się w wyścigu.

Pojazd został przekazany przez STP do National Museum of American History (Narodowe Muzeum Amerykańskiej Historii) będącego częścią Instytutu Smithsona. Obecnie znajduje się na wypożyczeniu w Indianapolis Motor Speedway Hall of Fame Museum. Pokrywa silnika była zaginiona przez ponad 20 lat, dopóki nie odnaleziono jej w 2007 roku w Instytucie Smithsona.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Indianapolis 500
  • IndyCar

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Paxton Turbocar – niedoszła rewolucja w Indianapolis 500

Sport motorowy - Paxton Turbocar – niedoszła rewolucja w Indianapolis 500

Ernest Mróz

  • Inne wyścigi
23 maja 2025

Paxton Turbocar różnił się wszystkim od pojazdów konkurencji. Napędzany turbiną gazową, nie posiadał sprzęgła i skrzyni biegów. Mimo nadwagi stanowił spore zagrożenie dla konkurencji.

„The Month of Mayhem” – Historia Indianapolis 500 1995

„The Month of Mayhem” – Historia Indianapolis 500 1995

Igor Długosz

  • Formuła 1
20 maja 2025

Najlepszy wyścig w karierze Jacquesa Villeneuve'a. Najgorszy dzień w historii Team Penske. Dramaturgia i kontrowersje przez cały miesiąc. Takie właśnie było Indianapolis 500 w 1995 roku. Być może najlepsza w historii edycja tego wyścigu obchodzi swoje 30-lecie. Nie ma zatem lepszej okazji, aby powspominać ten istnie szalony "Month of May(hem)".

Skandal wokół giganta IndyCar. Zespół ukarany za nielegalne auta

Skandal wokół giganta IndyCar. Zespół ukarany za nielegalne auta

Igor Długosz

  • Formuła 1
19 maja 2025

Kolejny dzień i kolejna afera wokół Team Penske. Jeden z największych zespołów IndyCar został srogo ukarany za wystawienie nielegalnych samochodów w kwalifikacjach do Indianapolis 500. Ale czy wystarczająco srogo?

Kwalifikacje Indy 500 – Dzień 2: Debiutant ograł faworytów!

Kwalifikacje Indy 500 – Dzień 2: Debiutant ograł faworytów!

Igor Długosz

  • Formuła 1
19 maja 2025

Po raz pierwszy od 1983 roku debiutant zdobył pole position do Indianapolis 500. Robert Shwartzman oraz Prema dokonali niebywałych, historycznych wyczynów podczas drugiego dnia kwalifikacji.

Kwalifikacje Indy 500: Niespodzianki dnia pierwszego

Kwalifikacje Indy 500: Niespodzianki dnia pierwszego

Igor Długosz

  • Formuła 1
18 maja 2025

Najlepszy format kwalifikacji w motorsporcie utrzymał swój status. Za nami wspaniała, pełna zaskoczeń sobota na Brickyard. Kandydaci do Pole Day oraz Bump Day zostali wyłonieni, a lista ta zawiera kilka niespodzianek.

IndyCar Sonsio GP: Rahal ugiął się pod presją Palou

IndyCar Sonsio GP: Rahal ugiął się pod presją Palou

Igor Długosz

  • Formuła 1
11 maja 2025

Alex Palou. Na tego kierowcę nie ma metody. Nawet przepotężne auta RLL na torze Indy Road Course nie powstrzymały dominacji nas od dominacji Hiszpana. Podium IndyCar Sonsio GP zwieńczyli Pato O'Ward i Will Power.

Alabama Indy GP: Palou nie dał innym szans | Podsumowanie

Alabama Indy GP: Palou nie dał innym szans | Podsumowanie

Igor Długosz

  • Formuła 1
5 maja 2025

Kolejny wyścig IndyCar i kolejny pokazał siły w wykonaniu Alexa Palou. Hiszpan kompletnie zdominował Alabama Indy GP. Christian Lundgaard i Scott McLaughlin uzupełnili podium.

Testy Indy 500 – Wszystko, co musisz wiedzieć

Testy Indy 500 – Wszystko, co musisz wiedzieć

Igor Długosz

  • Formuła 1
25 kwietnia 2025

Za nami dwa dni testów na torze Indianapolis Motor Speedway, które ze względu na pogodę oraz format, dawno nie były tak reprezentatywne.

IndyCar GP of Long Beach: Kirkwood powstrzymał Palou | Podsumowanie

IndyCar GP of Long Beach: Kirkwood powstrzymał Palou | Podsumowanie

Igor Długosz

  • Formuła 1
14 kwietnia 2025

Brak neutralizacji, ciekawe zagrywki strategiczne oraz Alex Palou walczący o zwycięstwo. Scenariusz IndyCar GP of Long Beach był zaskakująco podobny do pierwszych dwóch rund sezonu. Jednak tym razem dominujący mistrzostwa Hiszpan został nareszcie powstrzymany. Kyle Kirkwood wygrał na ulicach Long Beach, a podium uzupełnił Christian Lundgaard.

IndyCar Thermal GP: Palou nie do powstrzymania. Absurdalne problemy z transmisją | Podsumowanie

IndyCar Thermal GP: Palou nie do powstrzymania. Absurdalne problemy z transmisją | Podsumowanie

Igor Długosz

  • Formuła 1
24 marca 2025

Po zawodach IndyCar na Thermal Club nawet fani serii nie oczekiwali wiele. Tymczasem otrzymali ekscytującą walkę o zwycięstwo Alexa Palou z Pato O'Wardem. Podium uzupełnił Christian Lundgaard.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren146
2.Lando NorrisMcLaren133
3.Max VerstappenRed Bull124
4.George RussellMercedes99
5.Charles LeclercFerrari61
6.Lewis HamiltonFerrari53
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams40
9.Esteban OconHaas14
10.Lance StrollAston Martin14
11.Carlos SainzWilliams11
12.Yuki TsunodaRed Bull10
13.Pierre GaslyAlpine7
14.Isack HadjarVisa Cash App RB7
15.Nico HulkenbergStake F1 Team6
16.Oliver BearmanHaas6
17.Fernando AlonsoAston Martin0
18.Liam LawsonVisa Cash App RB0
19.Jack DoohanAlpine0
20.Gabriel BortoletoStake F1 Team0
21.Franco ColapintoAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex DunneRodin Motorsport64
2.Luke BrowningHitech TGR58
3.Richard VerschoorMP Motorsport55
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing52
5.Arvid LindbladCampos Racing45
6.Pepe MartiCampos Racing41
7.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil38
8.Victor MartinsART Grand Prix33
9.Dino BeganovicHitech TGR29
10.Oliver GoetheMP Motorsport12
11.Gabriele MiniPrema Racing12
12.Joshua DürksenAIX Racing11
13.Roman StanekInvicta Racing9
14.Sebastián MontoyaPrema Racing7
15.Ritomo MiyataART Grand Prix3
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing3
17.Kush MainiDAMS Lucas Oil1
18.Sami MeguetounifTrident0
19.Amaury CordeelTrident0
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team171
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP149
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team120
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team85
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team74
6.Johann ZarcoCastrol Honda LCR72
7.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team56
8.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP48
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing46
10.AI OguraTrackhouse MotoGP Team43
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech340
12.Marco BezzecchiAprilia Racing38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol37
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing32
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team23
17.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP19
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team15
19.Joan MirHonda HRC Castrol12
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione