⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Pierwsze zwycięstwo Ferrari w F1 – Silverstone 1951

Pierwsze zwycięstwo Ferrari w F1 – Silverstone 1951

  • Formuła 1
  • Historia Formuły
  • Kącik ciekawostek
14 lipca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 10 minut

Adrian Januszkiewicz

Pierwsze zwycięstwo Ferrari w F1 – Silverstone 1951

14 lipca to jeden z wyjątkowych dni w historii Ferrari. Właśnie tego dnia podczas GP Wielkiej Brytanii 1951 ekipa z Maranello osiągnęła swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Zawdzięcza to Argentyńczykowi José Froilánowi Gonzálezowi.

Debiutancki rok na przetarcie

Na pierwsze zwycięstwo Ferrari w F1 trzeba było trochę poczekać po debiucie ekipy z Maranello w królowej sportów motorowych. Wygrywanie to istotna część DNA włoskiej marki, jednak z początku jej konkurencja miała nad nią przewagę. Po raz pierwszy Scuderia wystawiła swoje bolidy podczas GP Monako 1950. Debiut ten wypadł i słodko, i gorzko. Alberto Ascari za kierownicą Ferrari 125 zdobył na ulicach Monte Carlo 2. miejsce startując z 7. Jednak do zwycięzcy – Juana Manuela Fangio w Alfie Romeo 158 – miał 1 okrążenie straty. Także były powody do zadowolenia, jak i zastanowienia.

Do końca sezonu 1950 Ferrari wywalczyło jeszcze 2 podia. Pierwsze miało miejsce podczas GP Francji. Peter Whitehead zdobył wtedy 3. miejsce. Drugie podium było podwójne podczas kończącego sezon GP Włoch. W domowym wyścigu 2. i 3. miejsce Scuderii zapewnili kolejno Dorino Serafini i Alberto Ascari. Wygrał go Giuseppe Farina w Alfie Romeo, stając się jednocześnie pierwszym Mistrzem Świata Formuły 1. Zatem Włosi i tak mieli powody do zadowolenia po ostatniej rundzie Jedynki w jej pierwszym sezonie. Dla Ferrari była to też próba generalna nowej maszyny, czyli modelu 375, którym rywalizowali także w kolejnej edycji mistrzostw.

Pierwsze zwycięstwo Ferrari w F1 – cisza przed burzą

Sezon 1951 był niemal identyczny jak poprzedni. Wciąż karty rozdawała Alfa Romeo, która poza solidnymi bolidami, miała też wybitnych kierowców. Juan Manuel Fangio, Giuseppe Farina i Luigi Fagioli wygrali 3 pierwsze wyścigi sezonu w Alfach 159. Po drodze był też wyścig Indianapolis 500 zaliczany do mistrzostw, ale nikt z głównej stawki nie decydował się tam startować. Po Ferrari było widać, że stopniowo nadrabiają straty do swoich domowych rywali, ale na wygraną musieli jeszcze poczekać. Jak się okazało, niedługo.

Przełomowe było GP Wielkiej Brytanii, które rok wcześniej zapoczątkowało oficjalnie historię Formuły 1. 14 lipca 1951 r. wyścig liczący 90 okrążeń po pierwotnej nitce Silverstone był kolejną areną włoskiej rywalizacji. Jak się potem okazało, także argentyńskiej. O zwycięstwo walczyli Juan Manuel Fangio i José Froilán González.

GP Wielkiej Brytanii 1950. Wspominamy pierwszy wyścig F1

Fangio miał już wyrobioną renomę. Gdyby nie awaria samochodu, to on, a nie Farina, byłby pierwszym Mistrzem Świata F1. Sezon 1951 miał być dla niego swego rodzaju odkupieniem. Z kolei González, zwany też „Bykiem z pampy”, był niemalże debiutantem. Do czasu GP Francji 1951 przejechał w Jedynce jedynie 4 okrążenia. W rozpoczynającym sezon GP Szwajcarii jechał bolidem Talbot-Lago, ale wyścigu nie ukończył. Na GP Belgii był zarejestrowany i miał w nim pojechać za kierownicą Maserati, jednak ostatecznie nie wziął w nim udziału. We Francji pojechał już jako fabryczny kierowca Ferrari i od razu zaimponował. Dojechał na 2. miejscu, ale ponieważ współdzielił bolid z Alberto Ascarim, to otrzymał tylko połowę punktów. W weekend na Silverstone też wszedł nieźle. W kwalifikacjach nie tylko zdobył pierwsze pole position dla Ferrari, ale pobił rekord okrążenia Fariny. Został także pierwszym kierowcą, który przejechał brytyjski obiekt z prędkością ponad 160 km/h.

Kierowcy Scuderii Ferrari, Silverstone 1951, od lewej: Luigi Villoresi, Alberto Ascari i José Froilán González
Kierowcy Scuderii Ferrari, Silverstone 1951, od lewej: Luigi Villoresi, Alberto Ascari i José Froilán González. Fot. Getty Images

GP Wielkiej Brytanii 1951 – istotna cezura w historii Ferrari i F1

Start z pole position w barwach Ferrari był na tyle emocjonujący dla Gonzáleza, że na 5 minut przed startem musiał pilnie skorzystać z łazienki, a siedział już w kokpicie. Na jego szczęście, był w stanie dość szybko wysiąść i wrócić. Po starcie nie było już u niego widać nerwowości.

Chwilę po rozpoczęciu wyścigu Felice Bonetto, startujący z siódmego pola startowego w swojej Alfie, na krótko objął prowadzenie. Niemal natychmiast został pokonany przez Gonzáleza. Utrzymywał prowadzenie przez 10 okrążeń, aż Fangio go wyprzedził. „Byk z pampy’ wiedział, że musi tylko dotrzymać kroku swojemu rodakowi, a postoje w boksach mu pomogą.

Fangio zjechał na tankowanie na 38. okrążeniu. Choć na krótko objął prowadzenie, gdy González tankował na 48. okrążeniu, to musiał ponownie się zatrzymać, a Ferrari nie. Na mecie, pomimo odpuszczenia na ostatnich okrążeniach, Ferrari miało komfortową przewagę 51 sekund. Dla publiczności i dziennikarzy fakt, że to González wygrał GP Wielkiej Brytanii, był niemal drugorzędny. Ferrari pokonuje Alfę Romeo – krzyczał nagłówek „MotorSportu” – to była wiadomość dnia.

José Froilán González otrzymuje gratulacyjnego buziaka po zwycięstwie w Grand Prix Wielkiej Brytanii 1951 w swoim Ferrari.
José Froilán González otrzymuje gratulacyjnego buziaka po zwycięstwie w Grand Prix Wielkiej Brytanii 1951 w swoim Ferrari. Fot. Douglas Miller / Keystone / Getty Images

Pierwsze zwycięstwo Ferrari w F1 – i co dalej?

Od GP Wielkiej Brytanii 1951 Ferrari wyglądało już pewniej niż przed nim. Alfie udało się wygrać jeszcze tylko kończące sezon GP Hiszpanii, które dało Fangio upragniony tytuł. Po sezonie Alfa Romeo wycofała się z Formuły 1 i to Ferrari w kolejnych latach było głównym włoskim zespołem mistrzostw.

Do dziś to ekipa z Maranello jest najbardziej utytułowaną w historii Jedynki. Obecnie Scuderia jest jedynie cieniem zespołu, który jeszcze niedawno dzielił i rządził w F1, ale nie można wykluczyć, że powrócą na szczyt. Bez względu na wyniki, trudno sobie wyobrazić Formułę 1 bez Ferrari, które startuje w niej niemal od samego początku. To jego rekordy chcą przebić pozostałe ekipy i jego prestiż jest najbardziej kuszący dla najlepszych kierowców globu.

Zdjęcie otwierające: Domena publiczna

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Ferrari
  • GP Wielkiej Brytanii
  • Historia F1
  • Scuderia Ferrari
  • Silverstone

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Pierwsze zwycięstwo Ferrari w F1 – Silverstone 1951

Pierwsze zwycięstwo Ferrari w F1 – Silverstone 1951

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
14 lipca 2025

14 lipca to jeden z wyjątkowych dni w historii Ferrari. Właśnie tego dnia podczas GP Wielkiej Brytanii 1951 ekipa z Maranello osiągnęła swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Zawdzięcza to Argentyńczykowi José Froilánowi Gonzálezowi.

Wheatley: Od pewnego czasu uważam go za wyjątkowy talent

Wheatley: Od pewnego czasu uważam go za wyjątkowy talent

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
11 lipca 2025

Jonathan Wheatley, szef zespołu Sauber, docenił wyczyn Nico Hulkenberga podczas minionego GP Wielkiej Brytanii. Podkreślił przy tym, że nigdy nie wątpił w talent Niemca.

Stroll ostro skrytykował bolid po dobrym wyniku na Silverstone

Stroll ostro skrytykował bolid po dobrym wyniku na Silverstone

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
9 lipca 2025

Lance Stroll nie krył zadowolenia pomimo dobrego wyniku w GP Wielkiej Brytanii. Ostro skrytykował bolid. Aston Martin przywiózł ulepszenia na Silverstone.

Youtuberzy i złodziej przyłapani podczas GP Wielkiej Brytanii

Youtuberzy i złodziej przyłapani podczas GP Wielkiej Brytanii

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
8 lipca 2025

Minione GP Wielkiej Brytanii upamiętniające 75-lecie Formuły 1 było bez wątpienia świętem motorsportu dla zebranych na Silverstone kibiców. Niestety nie obyło się bez przykrych incydentów. Trzej youtuberzy i jeden złodziej zostali aresztowani w trakcie weekendu przez policję z hrabstwa Northamptonshire.

Ferrari ma jeszcze czas. Fred Vasseur nadal bez nowego kontraktu

Ferrari ma jeszcze czas. Fred Vasseur nadal bez nowego kontraktu

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
8 lipca 2025

Ferrari w końcu zabrało głos w sprawie przyszłości szefa zespołu. Dyrektor generalny wyjawił, że prowadzi rozmowy z Vasseurem. Zapewnia, że jest jeszcze czas na podpisanie nowego kontraktu.

Leclerc i Hamilton chcą odpowiedzi po GP Wielkiej Brytanii

Leclerc i Hamilton chcą odpowiedzi po GP Wielkiej Brytanii

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
7 lipca 2025

Leclerc i Hamilton nie są zadowoleni wynikami w GP Wielkiej Brytanii. Obaj zmagali się z problemami w wyścigu. Monakijczyk chce wiedzieć, dlaczego brakowało mu tempa.

GP Wielkiej Brytanii: Norris wygrywa, Hulkenberg sensacją

GP Wielkiej Brytanii: Norris wygrywa, Hulkenberg sensacją

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
6 lipca 2025

Zmieniające się warunki pogodowe podczas GP Wielkiej Brytanii sprawiły, że bardzo dużo się działo. Ostatecznie zwycięski był w tym wszystkim Lando Norris przed Oscarem Piastrim. Ku zaskoczeniu wszystkich swoje pierwsze podium zdobył Nico Hulkenberg.

Charles Leclerc rozczarowany swoją formą w kwalifikacjach

Charles Leclerc rozczarowany swoją formą w kwalifikacjach

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
6 lipca 2025

Charles Leclerc nie krył frustracji po kwalifikacjach do GP Wielkiej Brytanii. Monakijczyk jest rozczarowany swoją formą w sesjach. Okazało się, że winą może być nieokreślony problem, z jakim zmaga się Ferrari.

Kwalifikacje GP Wielkiej Brytanii: gospodarze niepocieszeni

Kwalifikacje GP Wielkiej Brytanii: gospodarze niepocieszeni

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
5 lipca 2025

Warunki podczas kwalifikacji do GP Wielkiej Brytanii 2025 były zdradliwe dla kierowców. Ostatecznie najlepiej w nich spisał się Max Verstappen, który ruszy do niedzielnego wyścigu tuż przed swoimi głównymi rywalami.

Ollie Bearman z karą do GP Wielkiej Brytanii

Ollie Bearman z karą do GP Wielkiej Brytanii

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
5 lipca 2025

Ollie Bearman otrzymał surową karę do GP Wielkiej Brytanii. Naruszył warunki czerwonej flagi. Uderzył w bandy podczas ostatniej sesji treningowej.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren234
2.Lando NorrisMcLaren226
3.Max VerstappenRed Bull165
4.George RussellMercedes147
5.Charles LeclercFerrari119
6.Lewis HamiltonFerrari103
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams46
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas23
11.Isack HadjarVisa Cash App RB21
12.Lance StrollAston Martin20
13.Pierre GaslyAlpine19
14.Fernando AlonsoAston Martin16
15.Carlos SainzWilliams13
16.Liam LawsonVisa Cash App RB12
17.Yuki TsunodaRed Bull10
18.Oliver BearmanHaas6
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team4
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione