⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Pirelli zaskoczone zachowaniem opon C6 na Imoli

Pirelli zaskoczone zachowaniem opon C6 na Imoli

  • Formuła 1
20 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 12 minut

Adrian Januszkiewicz

Pirelli zaskoczone zachowaniem opon C6 na Imoli

Podczas GP Emilii-Romanii zadebiutowała nowa najmiększa mieszanka opon Pirelli oznaczona jako C6. Chociaż zebrała ona pozytywne oceny podczas piątkowych treningów, to w sobotę była wolniejsza niż twardsza C5. Co dziwne, nawet producent nie wie na pewno z czego to wynika.

Opony C6 były dobre, ale do momentu kwalifikacji

Weekend o GP Emilii-Romanii był debiutem i próbą generalną nowej opony wyścigowej od Pirelli oznaczonej symbolem C6. To najmiększa mieszanka oferowana na ten sezon. Ma ona gwarantować bolidom największą przyczepność i najszybsze czasy. To było widać w piątkowych treningach na Imoli. W sobotę obraz był już inny.

Kwalifikacje GP Emilii-Romanii: Piastri ledwo pokonał Verstappena

Podczas kwalifikacji nowa mieszanka wprawiła wszystkich, w tym samego dostawcę opon, w osłupienie. Zawodnicy mieli problem z jej wytrzymałością na jednym okrążeniu. Obaj kierowcy Astona Martina i George Russell z Mercedesa osiągnęli najlepsze wyniki w kwalifikacjach na C5, która była oponą pośrednią na GP Emilii-Romanii.

Przebudzenie Astona Martina. Entuzjastyczne wypowiedzi kierowców po kwalifikacjach

Po zakończeniu „czasówki” każdy zespół stwierdził, że osiągi opony C6 drastycznie spadają w trakcie szybkiego okrążenia bez perfekcyjnego zarządzana. To właśnie skłoniło Mercedesa do wysłania Russella na C5 na jego ostatni przejazd w Q3. Zagroziło to też jego dostępnym oponom na wyścig. Okazało się, że Aston Martin podjął już decyzję o użyciu zarówno C5, jak i C6 w kwalifikacjach w piątkowy wieczór.

Pirelli nie wie z czego wynikają spadki w osiągach C6

Po kwalifikacjach, ale przed przeanalizowaniem wszystkich danych, menedżer Pirelli Motorsport Mario Isola przyznał, że powody, dla których C6 nie działało zgodnie z oczekiwaniami, nie są jeszcze jasne.

– Uważam, a ogólne komentarze kierowców są takie, że dzisiaj [w sobotę – przyp. red.] doświadczyli większej podsterowności w porównaniu z wczoraj, co może wyjaśniać, dlaczego na torze nie byli szybsi — powiedział.

– Jeśli spojrzeć na czasy okrążeń, nie są one dużo szybsze niż wczoraj. Mieliśmy bardzo małą ewolucję toru, a oprócz podsterowności powiedzieli [kierowcy – przyp. red.], że trudno było wydobyć wydajność z C6.

– C6 była więc trudniejsza w użyciu, prawdopodobnie okrążenie przygotowawcze było trudne. Nie możemy znaleźć wyraźnego trendu w czasach sektorów, aby powiedzieć, że nastąpiła degradacja z sektora pierwszego do sektora trzeciego.

Chociaż oczekiwano, że C6 będzie szybsza o pół sekundy na okrążenie, w sobotę okazało się, że jest mniej przewidywalna od C5. To wyjaśnia, dlaczego wielu kierowców na pośredniej oponie w FP3 i kwalifikacjach, było w stanie jechać szybciej niż na miękkiej.

Dane Pirelli o oponach C5 i C6 podczas sobotniego treningu i kwalifikacji do GP Emilii-Romanii 2025
Źródło: Pirelli Motorsport

Używane Pirelli C6 były lepsze niż świeże

Kilka zespołów zauważyło też, że ich kierowcy byli w stanie uzyskać lepszy czas okrążenia na używanych C6.

Pirelli wyjaśniło to tym, że szczyt wydajności używanej opony był niższy, ale bardziej przewidywalny i łatwiejszy do uzyskania.

– Jeśli weźmiemy pod uwagę, że ta mieszanka jest bardzo miękka i, jak zwykle w przypadku miękkiej mieszanki, mamy krzywą przyczepności z nieco ostrzejszym szczytem – powiedział Isola.

– Oczywiście, jeśli poddasz nową oponę cyklowi cieplnemu, masz nieco inną krzywą przyczepności z mniejszym szczytem, ​​a to oznacza, że ​​nieco łatwiej jest używać takiej opony.

Zespoły walczyły z podsterownością

Trudniej wyjaśnić zmianę w kierunku podsterowności. Pirelli obniżyło minimalne ciśnienie w tylnych oponach o jeden psi w nocy. To jednak samo w sobie nie byłoby przyczyną takiej zmiany balansu.

Często zespoły ustawiają podsterowność, aby chronić tylne opony. Jeśli jednak był to celowy wybór ustawień, narzekanie na to wydaje się sprzeczne z intuicją.

– Nie jest jasne, dlaczego narzekali na tę dodatkową podsterowność w porównaniu z wczoraj, ponieważ nie ma żadnych elementów, które by to potwierdzały – powiedział Isola.

– Nie padało w nocy ani nie wydarzyło się nic dziwnego, ale tor wydawał się wolniejszy w porównaniu z wczoraj – i wszyscy, ogólnie rzecz biorąc, średnio, mieliśmy ten komentarz o dodatkowej podsterowności w porównaniu z wczoraj.

– Wczoraj ograniczeniem był tył, dzisiaj wydaje się, że był to bardziej przód.

Max Verstappen i George Russell na oponach C6 podczas kwalifikacji do GP Emilii-Romanii 2025
Fot. Getty Images / Red Bull Content Pool

Zmiana jest jeszcze bardziej zagadkowa, ponieważ warunki pogodowe były w dużej mierze stałe z dnia na dzień. Chociaż wiatr zmienił kierunek.

Zastosowanie różnych trybów mocy silnika w kwalifikacjach prawdopodobnie nie wyjaśnia tej zmiany. Wynika to z faktu, że C6 również sprawiała problemy w sobotniej trzeciej sesji treningowej.

– Wiemy, że jeden psi w obu kierunkach, jeśli się zwiększy lub zmniejszy, nie zmienia równowagi — powiedział Isola.

– Nigdy wcześniej się to nie zdarzyło, więc nie mogę sobie tego wyobrazić. Jest coś większego, czego jeszcze nie odkryliśmy, co mogłoby zmienić ten balans.

Dalsza analiza ma wskazać, czy wybory zespołów miały wpływ. Długość alei serwisowej Imoli naturalnie skłaniała ekipy do ​​strategii jednego postoju. Strata czasu na niej wynosiła około 28 sekund.

Dlatego zarządzanie oponami w jak największym stopniu stało się koniecznością. Możliwe, że zespoły, obserwując tylną oś jako „ograniczenie”, celowo ustawiły większą podsterowność, aby chronić tylne opony. To powszechna praktyka, ale pracując z nieznaną mieszanką opon, mogli mieć większą podsterowność, niż się spodziewali.

Pirelli C6 ma jeszcze powrócić w tym roku

Pomimo potknięcia w ten weekend Pirelli zamierza kontynuować swój plan wypuszczenia C6 na większą liczbę wyścigów. Włoska marka chce też wypracować zniechęcenie u zespołów do stosowania strategii jednego postoju.

Cała rodzina opon jest homologowana na dany rok i nie można jej zmienić. W związku z tym jedyna opcja na stole to znaleźć rozwiązanie przy użyciu opon, które już istnieją.

Źródło: Motorsport.com

Zdjęcie otwierające: Getty Images / Red Bull Content Pool

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F1
  • F1 2025
  • GP Emilii-Romanii
  • Pirelli

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
15 sierpnia 2025

Na półmetku sezonu Lewis Hamilton wypada w Ferrari wyraźnie gorzej od Charlesa Leclerca. Juan Pablo Montoya uważa jednak, że Brytyjczyk może się jeszcze odbudować, a Monakijczyk musi na niego uważać.

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

Igor Długosz

  • Formuła 1
8 sierpnia 2025

Choć wciąż utrzymuje status najważniejszej rundy w kalendarzu, Grand Prix Monako nie jest znane z ekscytujących wyścigów. Stąd wielowątkowa edycja 1992 przeszła do historii. Na czele stawki ujrzeliśmy legendarny pojedynek dwóch mistrzów - Nigela Mansella i Ayrtona Senny. Tymczasem w dolnej części tabeli doszło do istnego cudu, związanego z najgorszym zespołem w historii Formuły 1. Oto pełna historia 50. edycji Grand Prix Monako.

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
7 sierpnia 2025

Za nami już połowa sezonu 2025, a Lewis Hamilton wciąż nie dowozi pożądanych przez Ferrari wyników w swoim debiutanckim sezonie w Maranello. O potencjalnych przyczynach tego stanu rzeczy opowiedział dla "La Gazzetta dello Sport" Vitantonio Liuzzi, były kierowca Formuły 1.

GP Węgier: Święto McLarena na Hungaroringu

GP Węgier: Święto McLarena na Hungaroringu

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
3 sierpnia 2025

GP Węgier dostarczyło nam emocjonującą walkę o zwycięstwo w wykonaniu kierowców McLarena. Ostatecznie górą, dzięki strategii jednego pit stopu, był Lando Norris. Oscar Piastri naciskał go do samego końca. Za nimi z ostrej walki o najniższy stopień podium z Charlesem Leclerkiem wyszedł George Russell.

Ford w Formule 1. Od dominacji do marginalizacji

Ford w Formule 1. Od dominacji do marginalizacji

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 lipca 2025

Za sprawą współpracy z Red Bull Racing koncern Ford będzie znów obecny w Formule 1. Oznacza to kolejny amerykański akcent w Jedynce w ostatnim czasie. Ford jednak w przeciwieństwie do Haasa czy Cadillaca ma w niej wiele sukcesów, które warto przypomnieć.

GP Belgii: Pomarańczowa dominacja. Zmiana pozycji w McLarenie

GP Belgii: Pomarańczowa dominacja. Zmiana pozycji w McLarenie

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
27 lipca 2025

Oscar Piastri dopisał sobie szóste zwycięstwo w sezonie 2025. Australijczyk wygrał GP Belgii dzięki dojrzałej jeździe i ograniu Lando Norrisa na samym początku wyścigu. Podium uzupełnił Charles Leclerc z Ferrari, który stoczył zaciętą walkę z Maxem Verstappenem.

Kwalifikacje GP Belgii: pierwszy rząd dla kierowców McLarena

Kwalifikacje GP Belgii: pierwszy rząd dla kierowców McLarena

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
26 lipca 2025

Sobotnie kwalifikacje do GP Belgii były kolejnym pokazem siły kierowców McLarena. Tym razem lepszą pozycję na starcie wywalczył Lando Norris. Niespodziewanie Max Verstappen nie znalazł się w TOP 3 sesji.

GP Belgii: Verstappen wygrał swój dwunasty sprint

GP Belgii: Verstappen wygrał swój dwunasty sprint

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
26 lipca 2025

Max Verstappen bardzo dobrze wykorzystał swoją okazję i wygrał sprint F1 po raz dwunasty. Oscar Piastri trzymał się bardzo blisko mistrza świata, jednak nie był w stanie go wyprzedzić przez blisko 15 okrążeń.

GP Belgii: Piastri i Verstappen w 1. rzędzie do sprintu

GP Belgii: Piastri i Verstappen w 1. rzędzie do sprintu

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
25 lipca 2025

Oscar Piastri zdominował piątkowe sesje do GP Belgii Formuły 1. Australijczyk ruszy z pole position do sobotniego sprintu na Spa-Francorchamps. Obok niego z 1. rzędu ruszy Max Verstappen.

Ferrari na najlepszej drodze do zwycięstw. Nadchodzi ich czas?

Ferrari na najlepszej drodze do zwycięstw. Nadchodzi ich czas?

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
25 lipca 2025

Scuderia Ferrari zajmuje aktualnie drugie miejsce w klasyfikacji konstruktorów i to pomimo tego, że sezon 2025 nie układa się po ich myśli. Charles Leclerc i Lewis Hamilton nie wygrali jeszcze ani jednego wyścigu w tym roku. Według byłego kierowcy F1 i eksperta telewizyjnego, Jolyona Palmera, sytuacja szybko ulegnie zmianie.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren284
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull187
4.George RussellMercedes172
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams54
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas27
11.Fernando AlonsoAston Martin26
12.Lance StrollAston Martin26
13.Isack HadjarVisa Cash App RB22
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Carlos SainzWilliams16
17.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
18.Yuki TsunodaRed Bull10
19.Oliver BearmanHaas8
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione