⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Porsche pokazało 963 RSP. Jedyny na świecie Hypercar na ulicy

Sport motorowy - Porsche pokazało 963 RSP. Jedyny na świecie Hypercar na ulicy

  • Kącik ciekawostek
9 czerwca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 6 minut

Grzegorz Piotrowicz

Porsche pokazało 963 RSP. Jedyny na świecie Hypercar na ulicy

Niemiecki producent nie wie, co to są rzeczy niemożliwe. W przeszłości już widzieliśmy 917 w wersji przeznaczonej do poruszania się po drogach publicznych. Teraz znowu wykonał podobny ruch, ale już o wiele wyżej zawieszoną poprzeczką.

Rzeczywistość nie jest taka, jak sobie wyobrażano

Kiedy Porsche zapowiedziało drogową wersję 963 to wyobraźnia podpowiadała różne rozwiązania. Za przykład może posłużyć Aston Martin, który posiada model Valkyrie zarówno w wersji wyścigowej, odmianie na Track Day oraz model drogowy. Tylko tu widać wyraźnie, że specyfikacja uliczna oraz LMH różnią się od siebie dość drastycznie. Zresztą nie tylko brytyjska marka przerobiła swoje LMH na samochód dopuszczony do jazdy po drogach publicznych.

“Co by było, gdyby”

Okazało się jednak, że Porsche zrobiło coś jeszcze lepszego, a jednocześnie gorszego. Przede wszystkim w Stuttgarcie powiedziano “Scheiß drauf” i faktycznie przeniesiono 963 na drogi. Już z zewnątrz widać, że udało się zachować ducha prototypu LMDh w stopniu znacznym. To było mokrym snem niejednego fana wyścigów długodystansowych. W samej bryle zmieniły się tylko otwory nad kołami i szczegóły w obszarze przedniego zderzaka.

Więcej koniecznych zmian zaszło w środku auta i pod maską. Przede wszystkim zawieszenie podniesiono maksymalnie na ile się dało w oryginalnym 963. Natomiast w jednostce napędowej najważniejsze zmiany dotyczą mapy jednostki spalinowej oraz elektrycznej, którym zmieniono charakterystykę krzywej mocy, aby auto było delikatniejsze w prowadzeniu. Do tego doszły jeszcze kierunkowskazy, tablice rejestracyjne oraz… klakson.

Fot. Porsche

Zaś wewnątrz auta każdy skrawek przestrzeni został obszyty skórą w stylu, z którego słynie niemiecka marka. Począwszy od obicia na drzwi, po fotel i uchwyty na kierownicy, wszystko pokryto skórą. Żeby było ciekawiej to do wnętrza dodano jeszcze uchwyt na kubek z napojem, który również zaprojektowało Porsche. Wsiadając do tego auta można dostać dysonansu poznawczego. Z jednej strony mamy kierownicę wyjętą z samochodu LMDh oraz fotel w pozycji leżącej, a jednocześnie prawie każdy skrawek włókna węglowego pokryto skórą.

Jest tylko jedno “ale” i to duże

Wielu z nas myślało, że to będzie kolejny samochód, który trafi do produkcji w ograniczonej ilości. Niestety Porsche 963 RSP powstało tylko w jednym egzemplarzu i zostało podarowane Rogerowi Penske. Stąd też skrót RSP, który pochodzi od imienia Roger Searle Penske. Zaś okazją do stworzenia takiego pojazdu jest to, że pięćdziesiąt lat temu na drodze z fabryki Porsche w Zuffenhausen do Paryża pojawił się legendarny model 917, ale w wersji drogowej. Ten również powstał w liczbie sztuk jeden i kryje się za nim równie interesująca historia.

No właśnie, cały czas mowa o homologacji drogowej, która również jest nieco na wyrost, ponieważ 963 RSP jest dopuszczone na drogi warunkowo, bo tylko na drogi we Francji. Oczywiście mowa tu wyłącznie o ulicach pozbawionych dziur czy progów zwalniających. Te mogłyby okazać się zabójcze dla tak delikatnego zawieszenia i podwozia.

Fot. Porsche

Ale czy to ważne?

Jasne, możemy czuć się rozczarowani i nawet trochę oszukani przez Porsche, po którym spodziewaliśmy się czegoś więcej. Jednakże tu warto oddzielić dzieło od całkowitego planu i docenić to, co udało się wypuścić na drogę. Jasne, to nie zrobi furory jak Aston Martin Valkyrie, które można spotkać na ulicach w Monako, USA czy Francji. Jednakże nadal w jakimś stopniu będzie tym, co zapowiadano przy tworzeniu klasy Hypercar. Mowa tu o prototypach wyścigowych, które jednocześnie będą miały swoje siostrzane modele w salonach samochodowych. Nadal będzie ono rozbudzać wyobraźnię niejednego kibica endurance w każdym wieku.

Prywatnie przyznam, że moim nastoletnim marzeniem było zobaczenie Audi R18 eTron Quattro w wersji drogowej. Takowego niestety nie doczekałem, ale dekadę później mogę powiedzieć, że Porsche w jakimś stopniu spełniło to moje marzenie.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Hypercar
  • porsche 963

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Przewodnik 24h Le Mans 2025: Klasa Hypercar jeszcze silniejsza

Sport motorowy. Przewodnik 24h Le Mans 2025: Klasa Hypercar jeszcze silniejsza

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
12 czerwca 2025

Kolejny rok z rzędu Klasa Hypercar zapowiada się jeszcze lepiej, niż w poprzednim roku. 21 aut to absolutny rekord i kapitalna wiadomość dla sportu. W tej zapowiedzi przedstawimy szanse każdego z producentów na zwycięstwo w ten weekend.

Kwalifikacje w 24h Le Mans: Cadillac najszybszy w przed Hyperpole

Sport motorowy. Kwalifikacje w 24h Le Mans: Cadillac najszybszy w przed Hyperpole

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
11 czerwca 2025

Pierwszy dzień kwalifikacji upłynął nam pod znakiem czerwonych flag oraz paru niespodzianek. W Hypercarach nie zobaczymy jutro jednej z Toyot.

Porsche pokazało 963 RSP. Jedyny na świecie Hypercar na ulicy

Sport motorowy - Porsche pokazało 963 RSP. Jedyny na świecie Hypercar na ulicy

Grzegorz Piotrowicz

  • Kącik ciekawostek
9 czerwca 2025

Niemiecki producent nie wie, co to są rzeczy niemożliwe. W przeszłości już widzieliśmy 917 w wersji przeznaczonej do poruszania się po drogach publicznych. Teraz znowu wykonał podobny ruch, ale już o wiele wyżej zawieszoną poprzeczką.

IMSA: Porsche pokonało BMW w GP Monterey. Kolizja na finiszu

Sport motorowy: IMSA: Porsche pokonało BMW w GP Monterey. Kolizja na finiszu

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
12 maja 2025

Trwa absolutna dominacja Porsche w amerykańskich mistrzostwach. W GP Monterey w IMSA, ponownie z pole position ruszył Dries Vanthoor z BMW i znowu #24 musiała uznać wyższość duetu Porsche Penske.

6h Spa: Wygrana Ferrari w obu klasach. Popis Alpine

Sport motorowy. 6h Spa: Wygrana Ferrari w obu klasach. Popis Alpine

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
11 maja 2025

W sobotę Alpine postawiło Ferrari twarde warunki. Jednakże "czerwoni" wyszli z tej walki zwycięsko, dzięki dobrze dobranej strategii, pomimo niekorzystnego BoP. Robert Kubica wraz z AF Corse nie zaliczyli tego wyścigu do udanych.

Mistrz Formuły E w Le Mans. Porsche ogłasza finałowego kierowcę

Mistrz Formuły E w Le Mans. Porsche ogłasza finałowego kierowcę

Igor Długosz

  • Formuła 1
25 marca 2025

Porsche nareszcie wybrało swojego finałowego kierowcę na tegoroczną edycję 24 Hours of Le Mans. Za kierownicą auta #4 zobaczymy Pascala Wehrleina.

12h Sebring: Wygrana Porsche. Inter Europol najlepszy w LMP2

12h Sebring: Wygrana Porsche. Inter Europol najlepszy w LMP2

Grzegorz Piotrowicz

  • Formuła 1
16 marca 2025

12h Sebring IWSC znów przyniosło nam rollercoaster w końcówce zmagań. Najlepsze w GTP okazało się Porsche, które wywalczyło dublet. Natomiast w LMP2 pierwsze samodzielne zwycięstwo wywalczył Inter Europol Competition.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren186
2.Lando NorrisMcLaren176
3.Max VerstappenRed Bull137
4.George RussellMercedes111
5.Charles LeclercFerrari94
6.Lewis HamiltonFerrari71
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Isack HadjarVisa Cash App RB21
10.Esteban OconHaas20
11.Nico HulkenbergStake F1 Team16
12.Lance StrollAston Martin14
13.Carlos SainzWilliams12
14.Pierre GaslyAlpine11
15.Yuki TsunodaRed Bull10
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB4
18.Fernando AlonsoAston Martin2
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team0
20.Jack DoohanAlpine0
21.Franco ColapintoAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex DunneRodin Motorsport87
2.Richard VerschoorMP Motorsport84
3.Arvid LinbladCampos Racing79
4.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil73
5.Luke BrowningHitech TGR73
6.Leonardo FornaroliInvicta Racing66
7.Pepe MartiCampos Racing49
8.Victor MartinsART Grand Prix41
9.Sebastián MontoyaPrema Racing36
10.Dino BeganovicHitech TGR29
11.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
12.Gabriele MiniPrema Racing21
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix5
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione