⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Przewodnik 24h Le Mans 2025: Klasa Hypercar jeszcze silniejsza

Sport motorowy. Przewodnik 24h Le Mans 2025: Klasa Hypercar jeszcze silniejsza

  • Serie z Polakami
12 czerwca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 15 minut

Grzegorz Piotrowicz

Przewodnik 24h Le Mans 2025: Klasa Hypercar jeszcze silniejsza

Kolejny rok z rzędu Klasa Hypercar zapowiada się jeszcze lepiej, niż w poprzednim roku. 21 aut to absolutny rekord i kapitalna wiadomość dla sportu. W tej zapowiedzi przedstawimy szanse każdego z producentów na zwycięstwo w ten weekend.

Ferrari ma tylko jeden cel: zwycięstwo

Po trzech triumfach w tegorocznej kampanii oraz dominacji w dwóch ostatnich edycjach 24h Le Mans nie ma innego celu dla “czerwonych”. Każdy inny wynik będzie dla nich porażką. Dwa ostatnie lata pokazały, że 499P radzi sobie doskonale zarówno na suchym, jak i mokrym torze. Z kolei inżynierowie AF Corse potrafią na Circuit de La Sarthe zdziałać cuda pod kątem strategii. Wprawdzie wszystkie trzy auta będą jednymi z cięższych w klasie przy wadze 1042 kg, ale nie jest do drastycznie dużo w stosunku do najniższej możliwej masy 1030 kg. Bardziej obawiałbym się o niższą energię dostępną na stint, ale w ostatnim czasie nie takich cudów dokonywano w tym zespole.

Fot. Fabrizio Boldoni / DPPI

Wśród trzech aut zobaczymy dwa stałe składy fabryczne w postaci #50 i #51. Te poprowadzą Miguel Molina, Antonio Fuoco I Nicklas Nielsen oraz Antonio Giovinazzi, Alessandro Pier Guidi i James Calado. Oprócz tego mamy jeszcze #83, które poprowadzą Robert Kubica, Yifei Ye i Phil Hanson. Ci ostatni byli przez znaczną część wyścigu na dobrej drodze do wygranej w zeszłym roku. Zaś dwa triumfy podzieliły między sobą #50 i #51.

Toyota chce odzyskać koronę

Czasy ścigania się między sobą już dawno minęły i wejście do klasy Hypercar boleśnie dało o tym znać japońskiej marce. Ta jednak nie wzięła się w WEC znikąd i wielokrotnie pokazywała kibicom i rywalom, że lata “samotnej jazdy” nie poszły na marne. Dwa egzemplarze GR010 Hybrid wprawdzie są już w piątym roku startów, ale nadal mają to “coś”. Zarówno #7 z Nyckiem de Vriesem, Mirem Conwayem i Kamuim Kobayashim oraz #8 z Ryo Hirakawą, Brendonem Hartleyem i Sebastienem Buemim będą groźne. Tej ekipy nie wolno lekceważyć, nawet mimo wysokiej masy 1053 kg. Jednocześnie te auta będą miały sporo mocy I energii na stint, co będzie w ich rękach groźną bronią. Nikt nie mówi, że Gazoo Racing nie popełnia błędów, ale rywale wiedzą, że TGR będzie uważnie obserwować każdego z rywali.

Fot. Javier Jimenez / DPPI

Porsche 963 brakuje jednego pierścienia

963 od czasu debiutu w 2023 roku w WEC i IMSA SportsCar wygrało już w zasadzie wszystko. Została im jedna rzecz, która obecnie stanowi sól w oku tego projektu. Dziewiętnaście razy Porsche triumfowało w 24h Le Mans, ale jeszcze nie z tym samochodem. 1041 kg i 511 kw to umiarkowanie dobre parametry BoP. Jednakże one same nie wygrają wyścigu. Tu kluczowe będzie dostosowanie się do warunków na torze, w tym też do tłoku na torze czy neutralizacji.

Penske perfekcyjnie opanowało te aspekty w Daytonie czy Sebring. Teraz w końcu kolej na 24h Le Mans. Znów fabryczna ekipa wystawi trzy auta, a do tego jedno dołoży Proton. W gościnnie jadącej #4 zasiądą Felipe Nasr i Nick Tandy, którzy zwykle startują w IMSA w GTP, a dołączy do nich mistrz świata Formuły E, Pascal Wehrlein. Natomiast #5 i #6 poprowadzą odpowiednio Julien Andlauer, Michael Christensen i Mathieu Jaminet oraz Laurens Vanthoor, Kevin Estre i Matt Campbell. Zaś jedyne prywatne 963 wystawi Proton, a poprowadzą go Neel Jani, Nico Pino i Nicky Varrone.

Fot. Jimenez / DPPI

Zapowiedź 24h Le Mans w Hypercar: Alpine i BMW mogą zgotować nam niespodziankę w klasie Hypercar

Teraz warto poświęcić kilka słów dwóm producentom, którzy rok temu zadebiutowali z nowymi maszynami i od niedawna robią dobre wrażenie. Mowa o Alpine A424 i BMW M Hybrid V8. Oba te LMDh będą ważyć po 1039 kg, a największą różnicą będzie u nich energia na stint, której BMW będzie miało o 20 MJ więcej od Alpine. Za to A424 dostało więcej mocy, więc występuje tu jakaś równowaga.

W obozie Alpine należy zwrócić uwagę na #36, którą poprowadzą Mick Schumacher, Fred Makowiecki i Jules Gounon. Stale widać, że ta załoga prezentuje się lepiej od bliźniaczej #35. W niej z kolei zasiądą Ferdynand Habsburg, Charles Milesi i Paul-Loup Chatin. Mocną stroną A424 wydaje się być stabilność osiągów, z czym problemy miewał chociażby Cadillac.

W BMW istotną bronią w arsenale jest ekipa WRT, która obsługuje całą operację na torze. Belgijski zespół w odróżnieniu od Team RLL z GTP w IMSA potrafi wydobyć maksimum osiągów z M Hybrid V8. Już w zeszłym roku mogliśmy kilkukrotnie dostrzec, że samochód bawarskiej marki korzysta na współpracy z ekipą Vincenta Vosse’a.

Fot. Javier Jimenez / DPPI

Cadillac będzie latać, ale oby nie po ścianach

Amerykańska marka koncernu GM w swoich dwóch dotychczasowych startach we Francji pokazała potencjał w postaci dobrych osiągów. To jednak miało miejsce za czasów współpracy z Chip Ganassi Racing. Teraz na miejsce CGR weszła Jota, która przypuszczalnie jeszcze nie doszła do ładu z V-Series.R. 1037 kg masy nie będzie tu problemem, bo to dość niska masa. Bardziej zwrócę uwagę na ilość wypadków na torze. W dwóch poprzednich latach do #2 CGR dołączały z IMSA bliźniacza #3 CGR oraz #311 Action Express. I przez te dwa lata każde z tych aut zdążyło się porządnie rozbić. W tym roku obsada będzie jeszcze większa, bo Jota wystawi dwa prototypy. Zaś po jednym aucie z USA przyślą Wayne Taylor Racing z numerem #101 i Action Express z #311.

Fot. Julien Delfosse / DPPI

Daje nam to cztery auta i więcej okazji do zaliczenia dzwona. Mamy jednak nadzieję, że tak się nie stanie. Cadillac zbudował dobry samochód, którego potencjału w WEC nadal nie znamy przez to, że dwa pierwsze lata ten program ograniczał się do jednego samochodu na cały sezon. Teraz z Bourdaisem, Buttonem i Bamberem w #38 I Lynnem, Nato I Stevensem w #12 oraz dodatkowymi autami ten los może się odmienić.

Zapowiedź 24h Le Mans Hypercar: Peugeot – czyli do trzech razy sztuka

Francuski producent chwali się tym, że ich poprzednie prototypy rywalizujące w 24h Le Mans wygrywały w trzecim roku startów i rzekomo 9X8 ma utrzymać taką kolej rzeczy. Spójrzmy jednak prawdzie w oczy. Ten samochód odkąd przeszedł przebudowę rok temu stał się szybszy i stabilniejszy pod kątem osiągów. Problem polega na tym, że obecnie korzysta on z najniższej możliwej masy i najwyższej mocy, jaką przewidują przepisy. Zaś rywalom odjęto kilogramów i dodano koni mechanicznych. To źle wróży na 24h Le Mans. Wobec tego #93 i #94 będą musiały jeszcze baczniej uważać na to, co dzieje się na torze oraz pilnować opon. Te w ostatnich kilku wyścigach zaczęły lepiej współpracować z 9X8, co pomogło tym autom zyskać kilka lokat.

W #93 zasiądą Jean-Eric Vergne, Mikkel Jensen i Paul di Resta. Zaś #94 poprowadzą Loic Duval, Malthe Jakkobsen i StoffelVandoorne. Obydwie te załogi liczą na czysty wyścig bez kar, jak przed rokiem i bez wypadków, jak przed dwoma laty.

Fot. Julien Delfosse / DPPI

Aston Martin nie jedzie tu dla statystyki

Wprawdzie Valkyrie jak na razie nie pokazało zbyt wiele, ale nie zapominajmy, że 24h Le Mans rządzi się swoimi prawami. Mocną stroną tego samochodu jest brak hybrydy, co ma znaczenie w kontekście niezawodności, która prędzej czy później dojdzie tu do głosu. Czystym tempem #007 i #009 tego wyścigu nie wygrają. Jednakże Heart of Racing pokazało, że ten samochód może jechać przez długi czas bez problemów technicznych. Czy obydwa auta ukończą wyścig bez dłuższego stania w garażu? Jak do tej pory najdłuższym wyścigiem w wykonaniu Valkyrie było 12h Sebring. Le Mans to “inna bestia”. W #007 pojadą Harry Tincknell, Tom Gamble i Ross Gunn. Zaś w #009 znajdą się Alex Riberas, Marco Sorensen i Roman de Angelis.

Fot. Jimenez / DPPI

Tegoroczna stawka klasy Hypercar jest największą, jaką widzieliśmy dotychczas. W tym roku pomimo dominacji Ferrari w krótszych rundach WEC, trudno wytypować faworytów. Na pewno można stwierdzić, że każdy z producentów poprawił się przez miniony rok. To oznacza nie mniej jak jeszcze bardziej zbitą stawkę!

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • 24H of Le Mans
  • Ferrari
  • Hypercar
  • inter europol competition
  • Robert Kubica
  • WEC

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Hyperpole Le Mans 24H: Historyczny dublet Cadillaca

Hyperpole Le Mans 24H: Historyczny dublet Cadillaca

Igor Długosz

  • Formuła 1
12 czerwca 2025

Musieli czekać na to rok. Po łamiącej serca porażce sprzed 12. miesięcy, Cadillac wreszcie może celebrować podwójny pierwszy rząd w Le Mans. Alex Lynn zdobył pole position kategorii Hypercar, a Mathias Beche oraz Mattia Drudi triumfowali kolejno w LMP2 i LMGT3.

Polacy w 24h Le Mans 2025. Polska ofensywa we Francji

Sport motorowy: Polacy w 24h Le Mans 2025. Polska ofensywa we Francji

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
12 czerwca 2025

Od kilku lat Polacy mogą się cieszyć coraz większą reprezentacją w legendanym wyścigu 24h Le Mans. Teraz możemy mówić regularnie o dość sporej "ekipie", która co roku odwiedza francuski wyścig.

Kobiety w 24h Le Mans 2025. Dobra obsada nie tylko w LMGT3

Sport motorowy. Kobiety w 24h Le Mans 2025. Dobra obsada nie tylko w LMGT3

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
12 czerwca 2025

OStatnie lata są coraz lepsze dla reprezentacji kobiet w 24h Le Mans. Oprócz Iron Dames zobaczymy jeszcze kilka innych reprezentantek "płci pięknej"

Przewodnik 24h Le Mans 2025: Klasa Hypercar jeszcze silniejsza

Sport motorowy. Przewodnik 24h Le Mans 2025: Klasa Hypercar jeszcze silniejsza

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
12 czerwca 2025

Kolejny rok z rzędu Klasa Hypercar zapowiada się jeszcze lepiej, niż w poprzednim roku. 21 aut to absolutny rekord i kapitalna wiadomość dla sportu. W tej zapowiedzi przedstawimy szanse każdego z producentów na zwycięstwo w ten weekend.

Kwalifikacje w 24h Le Mans: Cadillac najszybszy w przed Hyperpole

Sport motorowy. Kwalifikacje w 24h Le Mans: Cadillac najszybszy w przed Hyperpole

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
11 czerwca 2025

Pierwszy dzień kwalifikacji upłynął nam pod znakiem czerwonych flag oraz paru niespodzianek. W Hypercarach nie zobaczymy jutro jednej z Toyot.

Le Mans 24H: Kosmetyczne zmiany w BoP

Le Mans 24H: Kosmetyczne zmiany w BoP

Igor Długosz

  • Formuła 1
11 czerwca 2025

Balance of Performance podczas zeszłorocznego Le Mans 24H było wręcz perfekcyjnie. Większość aut w stawce miała dobre szanse na zwycięstwo, a kibice byli zachwyceni widowiskiem. Nic zatem dziwnego, że WEC utrzymało ten kierunek.

Le Mans 24H. Jak działa nowy format kwalifikacji?

Le Mans 24H. Jak działa nowy format kwalifikacji?

Igor Długosz

  • Formuła 1
10 czerwca 2025

Kwalifikacje nie są zbyt istotne w wyścigach długodystansowych, a szczególnie dobowych. Mimo to, format czasówki Le Mans 24H został w tym roku ciekawie rozbudowany.

Kiedy McLaren ukończył potrójną koronę – Historia Le Mans 1995

Kiedy McLaren ukończył potrójną koronę – Historia Le Mans 1995

Igor Długosz

  • Formuła 1
10 czerwca 2025

Za dwa lata McLaren wykona swój wyczekiwany powrót do czołowej klasy Le Mans. Wielokrotni mistrzowie świata Formuły 1 zaledwie kilka razy startowali w tym legendarnym wyścigu. Ich debiut w 1995 roku zapisał się jednak na kartach historii.

Przewodnik 24h Le Mans: Zapowiedź LMP2

Sport motorowy - Przewodnik 24h Le Mans: Zapowiedź LMP2

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
10 czerwca 2025

Na starcie tegorocznego 24h Le Mans 2025 zobaczymy siedemnaście prototypów LMP2. W prawie każdym z nich znajdziemy kierowców, którzy aspirują do miana zwycięzcy tego wyścigu, choć walka o takowe będzie ciasna od startu do mety. W tym artykule przedstawimy wam wybrane załogi drugiej klasy prototypów, którą samochody zaopatruje obecnie francuska Oreca.

Przewodnik 24h Le Mans 2025: Zapowiedź LMGT3

Sport motorowy. Przewodnik 24h Le Mans 2025: Zapowiedź LMGT3

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
9 czerwca 2025

Drugi rok klasy LMGT3 w WEC i ELMS nie oznacza, że mamy wystarczająco dużo wiedzy, aby określić, kto może być faworytem do zwycięstwa w 24h Le Mans 2025. Spróbujemy jednak przyblżyć szanse poszczególnych producentów oraz niektórych załóg na sukces w nadchodzącym wyścigu.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren186
2.Lando NorrisMcLaren176
3.Max VerstappenRed Bull137
4.George RussellMercedes111
5.Charles LeclercFerrari94
6.Lewis HamiltonFerrari71
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Isack HadjarVisa Cash App RB21
10.Esteban OconHaas20
11.Nico HulkenbergStake F1 Team16
12.Lance StrollAston Martin14
13.Carlos SainzWilliams12
14.Pierre GaslyAlpine11
15.Yuki TsunodaRed Bull10
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB4
18.Fernando AlonsoAston Martin2
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team0
20.Jack DoohanAlpine0
21.Franco ColapintoAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex DunneRodin Motorsport87
2.Richard VerschoorMP Motorsport84
3.Arvid LinbladCampos Racing79
4.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil73
5.Luke BrowningHitech TGR73
6.Leonardo FornaroliInvicta Racing66
7.Pepe MartiCampos Racing49
8.Victor MartinsART Grand Prix41
9.Sebastián MontoyaPrema Racing36
10.Dino BeganovicHitech TGR29
11.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
12.Gabriele MiniPrema Racing21
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix5
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione