⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
LIVE
ABRAMCZYK POLONIA BYDGOSZCZ Logo
23:13
UT.png Logo
15.06.2025 16:30
LIVE
Lokomotiv Daugavpils Logo
22:32
WG.png Logo
15.06.2025 15:15
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Przewodnik 24h Le Mans 2025: Zapowiedź LMGT3

Sport motorowy. Przewodnik 24h Le Mans 2025: Zapowiedź LMGT3

  • Serie z Polakami
9 czerwca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 15 minut

Grzegorz Piotrowicz

Przewodnik 24h Le Mans 2025: Zapowiedź LMGT3

Drugi rok klasy LMGT3 w WEC i ELMS nie oznacza, że mamy wystarczająco dużo wiedzy, aby określić, kto może być faworytem do zwycięstwa w 24h Le Mans 2025. Spróbujemy jednak przyblżyć szanse poszczególnych producentów oraz niektórych załóg na sukces w nadchodzącym wyścigu.

Corvette w najlepszej pozycji pomimo „ciężarów”

#33 i #81 TF Sport wprawdzie okupują różne bieguny klasyfikacji załóg w LMGT3. Jednakże patrząc po klasyfikacji generalnej w oczy rzuca się jedna różnica w postaci wyników z 1812km Kataru. Pomijając ten wyścig to obydwie załogi są blisko siebie. Na niekorzyść “Vette” zagra to, że obydwie Z06 GT3.R ważą po 1333 kg i prawie najlżejsze w stawce. Walka w Le Mans trwa dobę, a nie sześć godzin i wiele może się wydarzyć. Jeśli tylko #33 i #81 utrzymają się zdala od kłopotów to te auta mogą być groźne.

W #33 pojadą Dani Juncadella, Jonny Edgar znany nam z AO by TFi legendarny brąz, a więc Ben Keating. Zaś w #81 zobaczymy Toma van Rompuya, Rui Andrade i Charliego Eastwooda. Trzecie auto z kolei wystawi #13 AWA Racing. Nie spodziewamy się tego, aby Orey Fidani, Lars Kern i Matthew Bell zszokowali stawkę we Francji. Z drugiej strony przypomnę, że to właśnie AWA wygrała tegoroczną 24h Daytona w GTD ku zaskoczeniu lepiej przygotowanych rywali.

Ferrari ma mocną reprezentację z gośćmi

Pięć samochodów o oznaczeniu 296 GT3 zobaczymy na starcie w sobotę. Najważniejsze spośród nich są te z numerami #21 i #54. W tym roku obydwa auta AF Corse radzą sobie dobrze, a w szczególności #21, która wygrała 6h Spa. O ile rok temu włoska ekipa miała trudny start w nowej klasie GT w WEC to teraz wygląda ona na lepiej przygotowaną. Z pewnością pomoże im masa 1350kg, która będzie jedną z najniższych w stawce. W #21 pojadą Alessio Rovera, Simon Mann i Francois Heriau. Zaś w #54 zasiądą Davide Rigon, Franesco Castelacci i Thomas Flohr. Ta druga załoga ma za sobą dość wiele wspolnych startów w ostatnich latach. Dobra komunikacja pomiędzy zmiennikami będzie dla nich kolejnym małym atutem.

AF Corse trzy auta w 24h Le Mans 2025
Fot. Charly López / DPPI

Do tych dwóch aut dołączą #57 Kessel, trzecie AF Corse z numerem #!50 i #193 Tempesta, którą niektórzy kibice kojarzą ze startów w GT World Challenge Europe. Spośród tej trójki zwróciłbym uwagę jednak na #150, którą poprowadzą Custodio Toledo, Riccardo Agostini i popularna Lilou Wadoux. Niestety w tym roku pierwszy raz od blisko dekady zabraknie na starcie #66 JMW Motorsport.

Skromna obsada Porsche

Zaledwie trzy 911 GT3 pojawiły się we Francji. Zwykle niemiecka marka miała największą reprezentację w klasach GT obok Ferrari. Jednakże po wprowadzeniu w zeszłym roku klasy LMGT3, ta sytuacja uległa zmianie. Tym samym zobaczymy na starcie jedno regularne auto #92 Mantheya, regularną załogę #85 Iron Dames i dodatkowe auto #90 ekipy Manthey. Te dwa pierwsze powinny być dobrze przygotowane, szczególnie #85, która zawsze błyszczy w kwalifikacjach. Inaczej może być z damską załogą w trakcie wyścigu, ponieważ często prześladuje ją pech. Choć nie można też zaprzeczać temu, że w przeszłości między innymi Sarah Bovy lubiła pakować się w kłopoty na torze. Teraz jednak Belgika wypadła ze składu przez zmianę licencji, więc może “damy” zaliczą spokojniejszy start.

Rok temu triumfowało tu właśnie Porsche #91. Z tej załogi ostał się Richard Lietz, który przeskoczył do #92. Wraz z nim pojadą Ryan Hardwick i Riccardo Pera, a więc całkiem dobrzy półamatorzy. Gościnną #90 poprowadzą Antares Au, Loek Hartog i Klaus Bachler. Zaś w Iron Dames zobaczymy Rahel Frey, Michelle Gatting i Celle Martin. Wszystkie te auta będą ważyć zaledwie 1315kg, co zagra na ich korzyść na suchym torze.

Manthey i Iron Dames reprezentują Porsche w 24h Le Mans 2025
Fot. Charly López / DPPI

Dwa BMW lekkie, jak piórko

Dokładnie 1320kg ważyć będą #31 i #46, które wystawi WRT. To zdecydowanie będzie dla nich przewaga, jeśli na torze nie pojawi się deszcz. W tym roku model M4 przeszedł drobne modyfikacje w ramach dozwolonego w przepisach GT3 pakietu “evo” i w niektórych wyścigach to auto wykonało dobrą robotę. Mowa tu chociażby o 24h Dubaju, które WRT wygrało czy drugiej lokacie w GTD Pro w 24h Daytona. W tym sezonie WEC obydwie załogi mają już na koncie po jednym podium. Jednocześnie kierowcy tych załóg popełniali też błędy, które owocowały karami. Dlatego tu zasadne będzie przypomnienie, że w tak długim wyścigu błędy i kary mogą się zdarzyć. Natomiast należy ograniczać ryzyko ich otrzymania, szczególnie w ostatnich ośmiu godzinach. W #31 pojadą YasserShiahin, Timour Boguslavsky i Auguso Farfus, którego uczniem jest Maks Angelard. Natomiast #46 poprowadzą Ahmad Al Harthy, Valentino Rossi i Kelvin van der Linde.

Ostatni raz dla “babci”

Lexus RCF w specyfikacji LMGT3 to jednak najstarsze auto w tej klasie obok Mercedesa. W teorii nie powinniśmy w ogóle poświęcać temu pojazdowi uwagi, ponieważ nawet sam wróżyłem mu fatalną przyszłość w tej klasie. Sam uważałem, że sezony 2024 i 2025 to dla Akkodis ASP dwa lata przeczekania o oczekiwaniu na nowy model, który zadebiutuje w 2026. Okazało się jednak, że nie jest najgorzej. Rok temu #78 zdobyła ósme miejsce, a w tym roku to auto punktowało w każdym dotychczasowym starcie. 1354 kg masy minimalnej plasują RCF w grupie najcięższych samochodów. Mimo to, raczej bym nie wykluczał tego auta z walki o czołową piątkę, szczególnie w deszczu. W #78 zasiądą Arnold Robin, Jack Hawksworth i Finn Gehrsitz. Zaś w #87 będą jechać Petru Umbrarescu, Jose Maria Lopez i Clemens Schmid.

Zapowiedź 24h Le Mans: Pierwszy raz dla “dziadka” w LMGT3

Teraz kilka słów o innym wiekowym samochodzie w postaci Mercedesa AMG. Iron Lynx w sezonie 2025 wystawia #60 i #61, a w Le Mans dołączy do nich #63. Dla niemieckiej marki to będzie pierwszy start w tym wyścigu, choć sam model już kilkukrotnie jechał w Road To Le Mans w serii Le Mans Cup. To będzie chrzest bojowy dla tego samochodu na tym torze, który będzie trudny, ale nie niemożliwy do zaliczenia. W końcu ten model ma już za sobą niejedną dobę w Daytonie, Nurburgringu, Spa czy 12h w Sebring.

Wyzwaniem będzie tu dopasowanie się do wymagań Circuit de La Sarthe pod kątem osiągów. Choć patrząc po dotychczasowych osiągnięciach tego samochodu to zwrócę jeszcze uwagę na niezawodność, której brakowało im w WEC i ELMS. Tu niestety zadania nie ułatwi im wysoka waga w postaci 1360kg. Andrew Gibert, Lorcan Hanafin i Fran Rueda w #60 oraz Martin Berry, Lin Hodenius i Maxime Martin nie będą mieli łatwego zadania z taką masą. Trzecie auto w postaci #63 również będzie się zmagać z taką nadwagą.

Fot. Julien Delfosse / DPPI

Ford Mustang się rozkręca

Błękitny owal w większości serii prezentuje się w tym roku lepiej w porównaniu do 2024. Choć sam debiut w 24h Le Mans był akurat bardzo dobry. Nie oznacza to jednak, że oczekiwania będą jakkolwiek większe. Rok temu #88 była trzecia przed gościnnie jadącą #44. Naturalnie należałoby oczekiwać od nich walki o zwycięstwo, ale nadal łatwo odnieść wrażenie, że Proton Competition nie jest tak dobrze przygotowane. 1318kg masy to pomocna rzecz, podobnie jak myśl o tym, że to auto wygrało tegoroczne 24h Daytona w GTD Pro, ale wówczas operował je Multimatic. W WEC Proton raczej będzie zdany na siebie, choć wspomniany Multimatic odpowiadający za rozwój tego auta z pewnością spróbuje wesprzeć swojego klienta. Rok temu na starcie stanęły trzy auta, a tym razem będą tylko dwa. W #77 zasiądą Bernardo Sousa, Ben Tuck i Ben Barker. Zaś #88 poprowadzą Bernardo Gattuso, Giammarco Levorato i Dennis Olsen.

Brytyjscy dżentelmeni na końcu

Ostatnie słowo należy do dwóch brytyjskich marek w postaci Astona Martina i McLarena. Ter pierwszy w teorii będzie reprezentowany przez dwa zespoły. Jednakże w świetle przepisów zarówno #27 Heart of Racing, jak i #10 RSL są operowane przez wspomniany HoR. Może i Mattia Drudi, Ian James i Zach Robinson to na papierze nie jest najmocniejszy skład, ale wykazuje on regularność na torze, a ta w Le Mans ma ogromne znaczenie. Nieco słabszą reprezentację ma #10 RSL, którą poprowadzą Derek DeBoer, Valentin Hasse-Clot i Eruardo Barrichello. Zaś masa, z którą przyjdzie tym autom walczyć to 1340 kg.

McLaren też wystawi dwa auta, które obsłuży z kolei United Autosports. Tu mówimy zarówno o niższej masie w postaci 1328 kg oraz mocniejszym składzie. Tacy zawodnicy, jak James Cottingham, Gregoire Saucy i Sébastien Baud w #59 oraz Sean Gelael, Darren Leung i Marino Sato w #95 to nieco mocniejsze nazwiska, które już pokazały się w tej klasie z dobrej strony.

Tegoroczna stawka klasy LMGT3 powinna być jeszcze bardziej wyrównana względem zeszłorocznej. W 2024 roku Porsche jednak było o krok przed rywalami. Teraz jednak widać, że BoP zostało dopracowane. Oczywiście należy pamiętać, że oprócz balansu osiągów istotne jest też zrozumienie sytuacji na torze przez zespół i kierowców oraz unikanie kar i innych kłopotów na torze.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • 24H of Le Mans
  • gt3
  • LMGT3
  • WEC

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Kubica wygrał 24h Le Mans z Ferrari. Triumf Inter Europolu w LMP2

Sport żużlowy. Kubica wygrał 24h Le Mans z Ferrari. Triumf Inter Europolu w LMP2

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Robert Kubica wygrał 24h Le Mans 2025 wraz z Ferrari. Inter Europol Competition triumfował w Le Mans w klasie LMP2 po raz drugi w swojej historii

24h Le Mans: Kubica z Ferrari i Inter Europol walczą o zwycięstwo

Sport żużlowy. 24h Le Mans: Kubica z Ferrari i Inter Europol walczą o zwycięstwo

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Robert Kubica wraz z #83 AF Corse Ferrari prowadzą w 24h Le Mans. Wraz z nim o zwycięstwo walczą dwa fabryczne samochody. Natomiast Inter Europol Competition rywalizuje o wygraną w LMP2.

Kubica wściekły: Sami coś zrobimy

Sport żużlowy. Kubica wściekły: Sami coś zrobimy

Jakub Mikołajczak

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Robert Kubica nie gryzł się w język podczas wywiadu telewizyjnego. Polak miał zastrzeżenia co do załogi #51.

Ferrari odjeżdża rano 24h Le Mans 2025. Kubica niezadowolony

Sport żużlowy. Ferrari odjeżdża rano 24h Le Mans 2025. Kubica niezadowolony

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Poranek w 24h Le Mans nie przyniósł nan trzęsienia ziemi, ale kilka załóg zaliczyło problemy, a nawet musiało się wycofać ze ścigania. Prowadzi trójka Ferrari 499P między którymi doszło do sprzeczki o kolejność w stawce.

24h Le Mans 2025: Kubica z Ferrari i Inter Europol na czele w nocy

Sport motorowy. 24h Le Mans 2025: Kubica z Ferrari i Inter Europol na czele w nocy

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Noc w 24h Le Mans była zdecydowanie udana dla Ferrari i Porsche. Te dwie marki walczą aktualnie o prowadzenie w klasie Hypercar oraz LMGT3. Zaś w LMP2 Inter Europol toczy bój o prowadzenie

Kubica ostro walczy w 24h Le Mans. Wieczór dla Ferrari i Porsche

Sport motorowy. Kubica ostro walczy w 24h Le Mans. Wieczór dla Ferrari i Porsche

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
14 czerwca 2025

W trzeciej, czwartej i piątej godzinie mieliśmy spokojniejsze chwile. Jednakże momentami szalał Robert Kubica, a także Laurens Vanthoor. Dodatkowo Ford stracił już jeden samochód w LMGT3.

Start 24h Le Mans 2025: Doskonały początek Porsche

Sport motorowy - Start 24h Le Mans 2025: Doskonały początek Porsche

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
14 czerwca 2025

Pierwsze dwie godziny w 24h Le Mans upłynęły pod znakiem dominacji Porsche. Prowadzenie objął Andlauer w #5, a z końca stawki kapitalnie przebiła się #6. W LMP2 Inter Europol utrzymał się w czołówce po starcie.

Darmowa transmisja 24h Le Mans. Śledź wyścig z kamer w autach

Sport żużlowy. Darmowa transmisja 24h Le Mans. Śledź wyścig z kamer w autach

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
14 czerwca 2025

Wyścig 24h Le Mans można śledzić na różne sposoby - poprzez transmisję telewizyjną, radiową, a także za pośrednictwem kamer pokładowych umieszczonych w samochodach. Prezentujemy wam właśnie transmisje z kamer, które udostępniły zespoły

24h Le Mans 2025: Niezbędnik kibica na wyścig z Polakami

Sport motorowy: 24h Le Mans 2025: Niezbędnik kibica na wyścig z Polakami

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
14 czerwca 2025

W tym materiale znajdziecie wszystkie potrzebne linki i informacje, które przydadzą się do śledzenia. Zapraszamy do korzystania z nich.

Hypercary dołączają do nowej serii! Dzień medialny Le Mans 24H

Hypercary dołączają do nowej serii! Dzień medialny Le Mans 24H

Igor Długosz

  • Formuła 1
13 czerwca 2025

Piątek przed Le Mans to tradycyjny dzień medialny. W przededniu największego wyścigu sezonu obydwa się specjalna konferencja prasowa ACO. Jak co roku, dostarczyła nam ona mnóstwo ciekawych informacji.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren186
2.Lando NorrisMcLaren176
3.Max VerstappenRed Bull137
4.George RussellMercedes111
5.Charles LeclercFerrari94
6.Lewis HamiltonFerrari71
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Isack HadjarVisa Cash App RB21
10.Esteban OconHaas20
11.Nico HulkenbergStake F1 Team16
12.Lance StrollAston Martin14
13.Carlos SainzWilliams12
14.Pierre GaslyAlpine11
15.Yuki TsunodaRed Bull10
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB4
18.Fernando AlonsoAston Martin2
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team0
20.Jack DoohanAlpine0
21.Franco ColapintoAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex DunneRodin Motorsport87
2.Richard VerschoorMP Motorsport84
3.Arvid LinbladCampos Racing79
4.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil73
5.Luke BrowningHitech TGR73
6.Leonardo FornaroliInvicta Racing66
7.Pepe MartiCampos Racing49
8.Victor MartinsART Grand Prix41
9.Sebastián MontoyaPrema Racing36
10.Dino BeganovicHitech TGR29
11.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
12.Gabriele MiniPrema Racing21
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix5
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione