⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Renesans formy gwiazdy? Nigdy nie miał jeszcze takiej serii

Sport motorowy: Renesans formy gwiazdy? Nigdy nie miał jeszcze takiej serii

  • Inne wyścigi
21 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 11 minut

Jakub Mikołajczak

Renesans formy gwiazdy? Nigdy nie miał jeszcze takiej serii

Super Formuła rozpoczęła nowy sezon. W stawce tradycyjnie znajduje się Kamui Kobayashi. Japończyk znany z F1 notuje bardzo dobre wyniki. Dlaczego to takie wyjątkowe i nieco niespodziewane?

Samuraj przez wielkie S

Kamui Kobayashi to bez wątpienia kierowca, którego z wielki sentymentem wspominają fani F1. Japończyk w królowej sportów motorowych ścigał się w latach 2009-2012 (trzeba pamiętać, że w sezonie 2009 wystąpił tylko w dwóch ostatnich wyścigach) oraz 2014.

W tym czasie raz stanął na podium, co miało miejsce podczas GP Japonii 2012. Jednak Kobayashi wnosił do sportu nutkę fantazji. Kto nie pamięta heroicznej walki z Jensonem Buttonem w czasie GP Brazylii 2009? Gdzie walczył w swoim pierwszym wyścigu na równi z kierowcą, który kilkańscie minut później przypieczętował tytuł mistrza świata.

Do tego w 2010 roku był autorem wielu genialnych manewrów wyprzedzania. Można tutaj wspomnieć GP Europy, gdy w samej końcówce wyprzedzał Fernando Alonso, czy też na ostatnim zakręcie Sebastiena Buemiego. Oczywiście miał świeższe opony od swoich rywali, lecz jego jazda zrobiła ogromne wrażenie na komentatorach. Wszak wystarczy tutaj wspomnieć niedowierzanie Maurycego Kochańskiego, który komentował tamten wyścig z Andrzejem Borowczykiem.

Kilka miesięcy później na milion różnych sposobów mijał swoich rywali jak tyczki w nawrocie na torze Suzuka.

Dysonans poznawczy w Japonii. Kobayashi tam… nigdy nie wygrał

Wydawałoby się, że na krajowym podwórku, gdy stało się jasne, że opuści F1, będzie dominował. Tymczasem od 2015 roku Kobayashi wziął udział w 73 wyścigach Super Formuły i… ani razu nie wygrał żadnego wyścigu. Druga pozycja była najwyższą, na której dojechał do mety. Dokonywał tej sztuki 5-krotnie. Po raz pierwszy zresztą stawał na 2. stopniu podium w swoim drugim wyścigu w Super Formule. Miało to miejsce na torze Okayama.

Zresztą w debiutanckim sezonie w drugiej najszybszej serii wyścigowej 3-krotnie kończył zmagania na podium. Jako 3. dojeżdżał do mety w Autopolis i Suzuce. Później jednak bywało różnie. Przed rokiem wywalczył swoje pierwsze podium w Super Formule od… sezonu 2019.

Super Formuła Motegi 2019
Fot. Super Formula / Ostatnie podium przed zeszłorocznym sezonem Kobayashi wywalczył w sezonie… 2019. Wówczas był drugi na Twin Ring Motegi

Dla porównania Kazuki Nakajima, który w F1 miał wiele przygód to 2-krotny mistrz tej serii. I takie zestawienie dziwi wielu kibiców, którzy spoglądają na wyniki w Super Formule. Teoretycznie powinno to wyglądać na odwrót, ale po raz kolejny mija się ona z praktyką. Bohater tego materiału na koniec sezonu najwyżej klasyfikowany był na 6. pozycji. Miało to miejsce w latach 2015 i 2019.

Długi dystans to inna bajka

Z drugiej strony obaj zawodnicy byli wyjadaczami w WEC i to tymi z sukcesami. To ich łączy, bo w F1 i Super Formule byli na dwóch różnych biegunach. Japończycy w zawodach długodystansowych osiągnęli praktycznie wszystko. Kamui Kobayashi w 2021 roku przerwał klątwę wyścigu Le Mans 24h i stanął wraz ze swoją załogą na najwyższym stopniu podium. Przez lata Samurajowi kompletnie to nie wychodziło. Niemalże za każdym razem coś się działo, że Japończykowi triumf w jednym z najważniejszych wyścigów na świecie wymykał się z rąk.

Do tego Kobayashi wraz ze swoją załogą zostawali mistrzami świata WEC 2-krotnie. Do tego wszystkiego Japończyk ma triumf w 24-godzinnym wyścigu w Daytonie. Za pierwszym razem był on kolegą z załogi Fernando Alonso.

Kamui Kobayashi świetnie wszedł w sezon 2025

Tegoroczna edycja Super Formuły już na dzień dobry okazała się wyjątkowa dla wieloletniego podopiecznego Toyoty. Pomijając sezon 2021, gdy wystartował przez pandemię, a także harmonogram WEC tylko raz, po raz pierwszy w swojej karierze zapunktował w inauguracji danej edycji serii.

Nigdy wcześniej mu się to nie zdarzyło. Dość powiedzieć, że na Suzuce wypadł bardzo dobrze, ponieważ dojechał do mety jako 5. Z kolei kolejnego dnia dopisał do swojego dorobku punktowego 2 punkty. W podwójnej rundzie w Motegi nie wystartował, ponieważ miał on obowiązki podczas weekendu WEC, który rozgrywano na torze Imola.

Trzeba przypomnieć, że to szef zespołu Toyoty w tamtych mistrzostwach. Po powrocie, który miał miejsce w Autopolis, Japończyk w kwalifikacjach zajął 3. miejsce. Z kolei wyścig zakończył na 7. miejscu. Tym samym na swoim koncie ma 13 „oczek”.

Kamui Kobayashi 2025 Super Formuła
Fot. Super Formula / Japończyk w kwalifikacjach w Hicie wywalczył miejsce w drugim rzędzie

To najlepszy początek sezonu w jego karierze. Nigdy wcześniej nie punktował w swoich 3 pierwszych wyścigach nowej edycji Super Formuły. Zresztą najwięcej z rzędu finiszów w punktach miał 2 lata temu. Wówczas Kamui Kobayashi dojeżdżał w pierwszej 10., w czterech kolejnych wyścigach. Tym samym Japończyk może tą serię wyrównać, a kto wie, czy nawet jej nie przebije.

Dobre wyniki są potrzebne dla obu stron

Były kierowca F1 to chyba najbardziej rozpoznawalna postać, która rywalizuje w Super Formule. Poniekąd można tutaj wymienić Ayumu Iwasę, który występuje w wybranych sesjach treningowych w F1, a także Zaka O’Sullivana.

Jednak tamta dwójka dopiero wypływa na szerokie motorsportowe wody. To wciąż zawodnicy z przyszłością. Nirei Fukuzumi i Tadasuke Makino z kolei raczej swoje szanse dostali i ich w Europie w pełni nie wykorzystali. Kamui Kobayashi z nie jednego pieca jadł chleb. Część polskich kibiców przygląda się wynikom Super Formuły, ponieważ chcą zobaczyć jak sobie radzi ich „stary znajomy”.

Nie ma co ukrywać, że dobre rezultaty są korzyścią dla obu stron. Super Formuła ma bowiem znajomą twarz, która przyciąga pewną część widowni. Ewentualna wygrana w wyścigu na pewno odbiłaby się echem w środowisku. Może nie byłoby tak mocnej celebracji, jak po jedynym golu w karierze piłkarza Evertonu – Tony’ego Hibbera [When Hibbo scores we riot”, co można przetłumaczyć jako „Kiedy Hibbo strzeli, wpadniemy w szał”].

Pytanie na ile jeszcze czasu i chęci jazdy będzie miał sam zainteresowany. Zwłaszcza, że za rok zmieni kod na 4 z przodu. Jednak odejście kolejnego takiego zawodnika w ostatnich latach [wcześniej m.in. wspomniany Kazuki Nakajima, czy też Naoki Yamamoto, a także patrząc z perspektywy lokalnej Hiroaki Ishiura], byłoby ogromnym ciosem dla całej serii…

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Kamui Kobayashi
  • Super Formuła

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Renesans formy gwiazdy? Nigdy nie miał jeszcze takiej serii

Sport motorowy: Renesans formy gwiazdy? Nigdy nie miał jeszcze takiej serii

Jakub Mikołajczak

  • Inne wyścigi
21 maja 2025

Super Formuła rozpoczęła nowy sezon. W stawce tradycyjnie znajduje się Kamui Kobayashi. Japończyk znany z F1 notuje bardzo dobre wyniki. Dlaczego to takie wyjątkowe i nieco niespodziewane?

Wielu faworytów do mistrzostwa? Na to wygląda

Sport motorowy. Wielu faworytów do mistrzostwa? Na to wygląda

Jakub Mikołajczak

  • Inne wyścigi
20 maja 2025

W Japonii rozkręcił się sezon Super Formuły. Jak na razie walka o czołowe pozycje jest zacięta. Z drugiej strony niedawny podopieczny zespołu F1 zawodzi.

SF: Makino wygrał, kosztowna kara dla Ohty | Analiza

SF: Makino wygrał, kosztowna kara dla Ohty | Analiza

Jakub Mikołajczak

  • Formuła 1
10 marca 2025

Pierwszy weekend Super Formuły za nami. Drugi wyścig nie obfitował w tyle zwrotów akcji, co w pierwszym, ale kara dla Ohty wpłynęła na czołowe wyniki. Niemniej tak czy siak Tadasuke Makino wygrałby bez tego, bo na dystansie uporał się ze swoim rodakiem.

SF: Ohta wygrał chaotyczny wyścig na Suzuce | Analiza

SF: Ohta wygrał chaotyczny wyścig na Suzuce | Analiza

Jakub Mikołajczak

  • Formuła 1
8 marca 2025

Inauguracja tegorocznego sezonu Super Formuły nie zawiodła. Mieliśmy na torze sporo walki i nie brakowało zwrotów akcji. Finalnie triumf odniósł Kakunoshin Ohta, którego do końca gonił Ayumu Iwasa. Podium uzupełnił natomiast Ren Sato. Dobre wyścigi zaliczyli również Kamui Kobayashi i Zak O'Sullivan.

Super Formuła: Poważny wypadek w Japonii. Rasmussen opuści inaugurację sezonu w wyniku złamania kręgosłupa [Wideo]

Super Formuła: Poważny wypadek w Japonii. Rasmussen opuści inaugurację sezonu w wyniku złamania kręgosłupa [Wideo]

Jakub Mikołajczak

  • Formuła 1
7 marca 2025

Formuła 1 wraca już za tydzień, ale podczas tego weekendu mamy do czynienia z inauguracją Super Formuły. Niestety zabraknie w niej Duńczyka Olivera Rasmussena, który uległ poważnemu wypadkowi.

Oliver Rasmussen przed sezonem 2025 Super Formuły. „Chcę iść śladami Toma Kristensena” | WYWIAD

Oliver Rasmussen przed sezonem 2025 Super Formuły. „Chcę iść śladami Toma Kristensena” | WYWIAD

Jakub Mikołajczak

  • Formuła 1
6 marca 2025

Super Formuła w ten weekend zaczyna zmagania. W stawce znalazł się reprezentant Danii. Mowa tu o Oliverze Rasmussenie, który stanie się pierwszym kierowcą ze swojego państwa od prawie 30. lat, który będzie rywalizował w drugiej najszybszej serii wyścigowej świata.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren146
2.Lando NorrisMcLaren133
3.Max VerstappenRed Bull124
4.George RussellMercedes99
5.Charles LeclercFerrari61
6.Lewis HamiltonFerrari53
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams40
9.Esteban OconHaas14
10.Lance StrollAston Martin14
11.Carlos SainzWilliams11
12.Yuki TsunodaRed Bull10
13.Pierre GaslyAlpine7
14.Isack HadjarVisa Cash App RB7
15.Nico HulkenbergStake F1 Team6
16.Oliver BearmanHaas6
17.Fernando AlonsoAston Martin0
18.Liam LawsonVisa Cash App RB0
19.Jack DoohanAlpine0
20.Gabriel BortoletoStake F1 Team0
21.Franco ColapintoAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex DunneRodin Motorsport64
2.Luke BrowningHitech TGR58
3.Richard VerschoorMP Motorsport55
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing52
5.Arvid LindbladCampos Racing45
6.Pepe MartiCampos Racing41
7.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil38
8.Victor MartinsART Grand Prix33
9.Dino BeganovicHitech TGR29
10.Oliver GoetheMP Motorsport12
11.Gabriele MiniPrema Racing12
12.Joshua DürksenAIX Racing11
13.Roman StanekInvicta Racing9
14.Sebastián MontoyaPrema Racing7
15.Ritomo MiyataART Grand Prix3
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing3
17.Kush MainiDAMS Lucas Oil1
18.Sami MeguetounifTrident0
19.Amaury CordeelTrident0
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team171
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP149
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team120
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team85
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team74
6.Johann ZarcoCastrol Honda LCR72
7.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team56
8.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP48
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing46
10.AI OguraTrackhouse MotoGP Team43
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech340
12.Marco BezzecchiAprilia Racing38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol37
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing32
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team23
17.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP19
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team15
19.Joan MirHonda HRC Castrol12
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione