⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Schumacher świętował jubileusz i wspominał dawne lata

Schumacher świętował jubileusz i wspominał dawne lata

  • Formuła 1
1 lipca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 9 minut

Adrian Januszkiewicz

Schumacher świętował jubileusz i wspominał dawne lata

Wczoraj, 30 czerwca, Ralf Schumacher skończył 50 lat. F1-Insider z tej okazji zadał mu kilka pytań o jego przeszłość w motorsporcie, brata Michaela i syna Davida.

Ralf Schumacher: „Bez niego nie dostałbym się do Formuły 1”

Ralf Schumacher nie odnosił takich sukcesów w Formule 1 jak jego brat Michael, ale i tak zapisał się na kartach jej historii. Jako kierowca nie był łatwym rozmówcą dla dziennikarzy. Dziś stoi już po drugiej stronie mikrofonu jako ekspert telewizji Sky Deutschland. W rozmowie z F1-Insider przyznał, że obecna rola zmieniła jego spojrzenie na media:

– […] dziś wiem, ile wysiłku wymaga wykonanie dobrej pracy jako przedstawiciel mediów. Nigdy wcześniej nie poświęcałem temu zbyt wiele uwagi. Zwłaszcza jako młody kierowca, nie zawsze byłem łatwy we współżyciu. Czasami miałem wrażenie, że chodziło bardziej o zazdrość niż o szczere zainteresowanie mną jako osobą. Dzisiaj widzę to zupełnie inaczej.

Szefowie zespołów F1 na bakier z Niemcami

Gdy dotarł do F1, to często był porównywany z bardziej znanym bratem. Mimo pewnej presji zewnętrznej był wdzięczny Michaelowi:

– Jedno jest pewne: bez mojego brata Michaela, raczej nie dostałbym się do Formuły 1. Na początku nazwisko otwierało drzwi – na przykład do zespołu fabrycznego Opel F3. Ale nadal musiałem się wykazać. Dużym pierwszym krokiem był mój sukces w wyścigu w Makau – który miał nieoficjalny tytuł „Mistrzostw Świata”. Pomogło mi również to, że wygrałem Mistrzostwa Formuły 3000 w Japonii w 1996 roku. To nie było łatwe dla Europejczyka. W ten sposób wywalczyłem sobie miejsce w Formule 1 na poziomie sportowym. Ale niektórym ludziom trudno było zaakceptować, że nie byłem po prostu młodszym bratem mistrza świata – ale miałem własną osobowość – przyznał Schumacher.

Zabawne początki i szanse na tytuł mistrzowski

Tak jak Michael, także Ralf zadebiutował w Formule 1 w barwach zespołu Jordan Grand Prix. Pojeździł tam jednak dłużej niż jeden wyścig. Zanim pojechał w barwach zespołu z Silverstone pierwszy wyścig, to miała miejsce pewna anegdota:

– Tuż przed moim pierwszym wyścigiem Formuły 1, nazywano mnie „Rolexem Ralfem”. Nie mogłem się powstrzymać. Na krótko przed rozpoczęciem pracy w Jordanie, zostałem zaproszony na jazdy testowe z McLarenem w Hockenheim. Tam nasz wspólny menedżer, Willi Weber, przedstawił mnie znajomemu, który pracował w branży zegarmistrzowskiej. Zaoferował mi używanego Rolexa Daytona w specjalnej cenie. Kupiłem go i od razu założyłem. Dziennikarz, który czekał na wywiad ze mną, który nie odbył się z powodu ograniczeń czasowych, nie był specjalnie rozbawiony. Zobaczył zegarek na moim nadgarstku – i wtedy zrobił historię „Rolexa Ralfa”. Ten obraz utkwił mi w pamięci na długo – przyznał młodszy z braci Schumacherów.

GP Brazylii 2003. Ostatnie zwycięstwo Jordan Grand Prix w F1

6-krotnego zwycięzcę Grand Prix zapytano też o to kiedy jego zdaniem miał największe szanse na walkę o tytuł mistrzowski w F1. Odpowiedział, że był to rok 2003.

– Mieliśmy dobry samochód, a silnik BMW był zdecydowanie najmocniejszy w stawce. Byłem na dobrej drodze, ale potem miałem dwa poważne wypadki w Monzy i Indianapolis. Znacznie mnie cofnęły. Ale mówię to dzisiaj bez urazy. Było, jak było.

Michael i Ralf Schumacherowie na mecie GP San Marino 2003
Fot. Formula 1 / X

Nazwisko Schumacher pozostaje w motorsporcie

Dla kierowców rywalizacja na torze jest zawsze emocjonująca. Są one szczególne, gdy w gronie rywali jest ktoś z rodziny, bo przelewają się też na życie osobiste. Ralf nie ukrywał, że miał też momenty spięć z bratem.

– […] byliśmy braćmi – ale też rywalami. Był jeden lub dwa trudne momenty. Pamiętam na przykład wyścig w Barcelonie. Celowo zablokował mi drogę, żeby przepuścić kolegę z zespołu Ferrari, Barrichello. Byłem zły. Porozmawialiśmy o tym, a potem wypiliśmy razem piwo. Potem sprawa została załatwiona. Zawsze tak robiliśmy. Jedna rzecz utkwiła mi w pamięci na długo. Jeśli chodzi o naszych rodziców: Nasz ojciec powiedział do mnie: „Ralf, zrób mi przysługę i naucz się być kucharzem. Wielkie wyścigi samochodowe są trudne, zwłaszcza dla dwóch osób”. Dziś całkowicie go rozumiem. I sam zostałem trochę kucharzem – uwielbiam gotować. Zasadniczo dziś widzę wiele rzeczy inaczej niż wtedy.

Pasja do ścigania przelała się też na kolejne pokolenie Schumacherów. Oprócz Micka, również David, syn Ralfa, ima się wyścigów samochodowych. W bolidach jednomiejscowych nie był w stanie się przebić, ale osiąga sukcesy w mistrzostwach GT. Ralf bacznie śledzi jego karierę.

– Na początku byłem bardziej zaniepokojony niż podekscytowany. Dziś jestem z niego dumny i mam dobre przeczucia. Podążył własną drogą — i będzie to robił w przyszłości.

Źródło: F1-Insider

Zdjęcie otwierające: Eibner-Pressefoto / Memmler / Imago

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F1
  • F1 2025
  • Ralf Schumacher

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
15 sierpnia 2025

Na półmetku sezonu Lewis Hamilton wypada w Ferrari wyraźnie gorzej od Charlesa Leclerca. Juan Pablo Montoya uważa jednak, że Brytyjczyk może się jeszcze odbudować, a Monakijczyk musi na niego uważać.

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

Igor Długosz

  • Formuła 1
8 sierpnia 2025

Choć wciąż utrzymuje status najważniejszej rundy w kalendarzu, Grand Prix Monako nie jest znane z ekscytujących wyścigów. Stąd wielowątkowa edycja 1992 przeszła do historii. Na czele stawki ujrzeliśmy legendarny pojedynek dwóch mistrzów - Nigela Mansella i Ayrtona Senny. Tymczasem w dolnej części tabeli doszło do istnego cudu, związanego z najgorszym zespołem w historii Formuły 1. Oto pełna historia 50. edycji Grand Prix Monako.

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
7 sierpnia 2025

Za nami już połowa sezonu 2025, a Lewis Hamilton wciąż nie dowozi pożądanych przez Ferrari wyników w swoim debiutanckim sezonie w Maranello. O potencjalnych przyczynach tego stanu rzeczy opowiedział dla "La Gazzetta dello Sport" Vitantonio Liuzzi, były kierowca Formuły 1.

GP Węgier: Święto McLarena na Hungaroringu

GP Węgier: Święto McLarena na Hungaroringu

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
3 sierpnia 2025

GP Węgier dostarczyło nam emocjonującą walkę o zwycięstwo w wykonaniu kierowców McLarena. Ostatecznie górą, dzięki strategii jednego pit stopu, był Lando Norris. Oscar Piastri naciskał go do samego końca. Za nimi z ostrej walki o najniższy stopień podium z Charlesem Leclerkiem wyszedł George Russell.

Ford w Formule 1. Od dominacji do marginalizacji

Ford w Formule 1. Od dominacji do marginalizacji

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 lipca 2025

Za sprawą współpracy z Red Bull Racing koncern Ford będzie znów obecny w Formule 1. Oznacza to kolejny amerykański akcent w Jedynce w ostatnim czasie. Ford jednak w przeciwieństwie do Haasa czy Cadillaca ma w niej wiele sukcesów, które warto przypomnieć.

GP Belgii: Pomarańczowa dominacja. Zmiana pozycji w McLarenie

GP Belgii: Pomarańczowa dominacja. Zmiana pozycji w McLarenie

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
27 lipca 2025

Oscar Piastri dopisał sobie szóste zwycięstwo w sezonie 2025. Australijczyk wygrał GP Belgii dzięki dojrzałej jeździe i ograniu Lando Norrisa na samym początku wyścigu. Podium uzupełnił Charles Leclerc z Ferrari, który stoczył zaciętą walkę z Maxem Verstappenem.

Kwalifikacje GP Belgii: pierwszy rząd dla kierowców McLarena

Kwalifikacje GP Belgii: pierwszy rząd dla kierowców McLarena

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
26 lipca 2025

Sobotnie kwalifikacje do GP Belgii były kolejnym pokazem siły kierowców McLarena. Tym razem lepszą pozycję na starcie wywalczył Lando Norris. Niespodziewanie Max Verstappen nie znalazł się w TOP 3 sesji.

GP Belgii: Verstappen wygrał swój dwunasty sprint

GP Belgii: Verstappen wygrał swój dwunasty sprint

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
26 lipca 2025

Max Verstappen bardzo dobrze wykorzystał swoją okazję i wygrał sprint F1 po raz dwunasty. Oscar Piastri trzymał się bardzo blisko mistrza świata, jednak nie był w stanie go wyprzedzić przez blisko 15 okrążeń.

GP Belgii: Piastri i Verstappen w 1. rzędzie do sprintu

GP Belgii: Piastri i Verstappen w 1. rzędzie do sprintu

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
25 lipca 2025

Oscar Piastri zdominował piątkowe sesje do GP Belgii Formuły 1. Australijczyk ruszy z pole position do sobotniego sprintu na Spa-Francorchamps. Obok niego z 1. rzędu ruszy Max Verstappen.

Ferrari na najlepszej drodze do zwycięstw. Nadchodzi ich czas?

Ferrari na najlepszej drodze do zwycięstw. Nadchodzi ich czas?

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
25 lipca 2025

Scuderia Ferrari zajmuje aktualnie drugie miejsce w klasyfikacji konstruktorów i to pomimo tego, że sezon 2025 nie układa się po ich myśli. Charles Leclerc i Lewis Hamilton nie wygrali jeszcze ani jednego wyścigu w tym roku. Według byłego kierowcy F1 i eksperta telewizyjnego, Jolyona Palmera, sytuacja szybko ulegnie zmianie.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren284
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull187
4.George RussellMercedes172
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams54
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas27
11.Fernando AlonsoAston Martin26
12.Lance StrollAston Martin26
13.Isack HadjarVisa Cash App RB22
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Carlos SainzWilliams16
17.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
18.Yuki TsunodaRed Bull10
19.Oliver BearmanHaas8
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione