⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Skandal wokół giganta IndyCar. Zespół ukarany za nielegalne auta

Skandal wokół giganta IndyCar. Zespół ukarany za nielegalne auta

  • Formuła 1
  • Inne wyścigi
19 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 8 minut

Igor Długosz

Skandal wokół giganta IndyCar. Zespół ukarany za nielegalne auta

Kolejny dzień i kolejna afera wokół Team Penske. Jeden z największych zespołów IndyCar został srogo ukarany za wystawienie nielegalnych samochodów w kwalifikacjach do Indianapolis 500. Ale czy wystarczająco srogo?

Co się wydarzyło z samochodami Penske?

Wszyscy trzej kierowcy Team Penske zaliczyli awans do Fast 12, drugiej części kwalifikacji do Indianapolis 500. Żaden z nich nie wziął jednak udziału w tej sesji. Scott McLaughlin zaliczył potężną kraksę w porannym treningu, a Josef Newgarden i Will Power zostali zdyskwalifikowani. Ich samochody nie przeszły inspekcji technicznej przed startem niedzielnych kwalifikacji ze względu na modyfikacje „attenuator’ów”. Ten element wchodzi w skład tylnej struktury zderzeniowej i znajduje się na połączeniu z pałągami tylnego skrzydła. Modyfikowanie go jest zatem ściśle zabronione.

https://twitter.com/bobpockrass/status/1924264680148660389

Rzekomo, McLaughlin posiadał inną, legalną specyfikację tylnego skrzydła przed rozbiciem bolidu. Nie możemy być jednak tego pewni, gdyż dowody znajdują się w kawałkach. Również nie możemy być pewni, czy samochody Penske nie posiadały tych modyfikacji już podczas sobotniej czasówki. Zwłaszcza biorąc pod uwagę, że bolid Powera oryginalnie zaliczył niedzielną inspekcję techniczną. Penske próbowało rozwikłać problem w alei serwisowej, tuż przed startem Fast 12. Chip Ganassi (założyciel Chip Ganassi Racing, ich głównego rywala), wytknął im jednak, że poza regulacją ciśnień opon i siły docisku, prace nad samochodami w tym momencie są nielegalne.

Zespół, którego założyciel jest też właścicielem mistrzostw, po raz drugi w przeciągu trzynastu miesięcy znalazł się w centrum skandalu technicznego. Rok temu Team Penske straciło podwójne podium z Grand Prix of St. Petersburg za nielegalne użycie systemu push-to-pass. Zespół poinformował media, że odpowiedzialna za ten błąd była niewłaściwa wersja oprogramowania elektronicznego. Zainstalowano ją w ramach testów systemu hybrydowego. Na kierowców Penske (zwłaszcza Josefa Newgardena, który wielokrotnie użył P2P w momentach, kiedy nie powinno być ono dostępne) spadła jednak ogromna fala krytyki i podejrzeń.

Surowa decyzja IndyCar, która mogła być jeszcze surowsza

IndyCar zamierzało wszcząć dochodzenie i ukarać Team Penske dopiero po zakończeniu Indianapolis 500. Taką informację otrzymały media w niedzielę. Niecałe 24 godziny później decyzja ta uległa kompletnej zmianie. Przed rozpoczęciem poniedziałkowego treningu ogłoszono, że bolidy #2 i #12 otrzymały kary startu z końca stawki. Urzędujący zwycięzca, Josef Newgarden, przystąpi do Indy 500 dopiero z 32-go miejsca. Will Power, który ustanowił słabszy rezultat od Amerykanina w sobotnich kwalifikacjach, zostanie przesunięty na finałowe pole startowe. Co ciekawe, IndyCar nie znalazło problemów z tylnymi skrzydłami Scotta McLaughlina, choć jego wypadek zapewne miał na to spory wpływ.

Ponadto, główni stratedzy tych kierowców zostali zawieszeni na najbliższy tydzień, a Team Penske otrzymało dwie grzywny w wysokości stu tysięcy dolarów. Wspomnianymi strategami są Tim Cindric oraz Ron Ruzewski – te same osoby, które IndyCar zawiesiło na skutek zeszłorocznej afery push-to-pass. Newgarden i Power utracili również zdobyte w kwalifikacjach punkty do mistrzostw. Indy 500 jest jedynym wyścigiem w kalendarzu, który nagradza kierowców za dobre rezultaty w czasówce.

https://twitter.com/IndyCar/status/1924483476465553811

Wściekli rywale

Wiele osób w padoku uważa to jednak za zbyt delikatne kary. Pato O’Ward podczas niedzielnej konferencji prasowej stwierdził, że kierowcy Penske powinni również zostać zdyskwalifikowani z sobotniej czasówki, a następnie walczyć o udział w wyścigu podczas Bump Day:

– Oni nie zrobili tego przypadkiem, mieli tam palnik dokładnie po to, żeby to poprawić. Szczerze mówiąc, współczuję Abelowi i wszystkim, którzy musieli walczyć w Kwalifikacjach Ostatniej Szansy. Te samochody Penske nie były zgodne z regulaminem – powiedział zdobywca trzeciego pola startowego do 109. edycji Indianapolis 500.

O’Ward nawiązał w swojej wypowiedzi do Jacoba Abela, który został wczoraj „wybumpowany”. Kierowca Dale Coyne Racing poległ w walce z partnerem zespołowym, Rinusem VeeKay’em, o ostatnie pole startowe w Indy 500.

„Nie jestem inżynierem, więc nie mogę powiedzieć, co dokładnie zrobili, ile to daje prędkości albo czy w ogóle coś daje. Oczywiście to nie było zgodne z regulaminem. Przepisy są dość jasne. Te samochody powinny były trafić do Kwalifikacji Ostatniej Szansy. Te samochody nigdy nie powinny – oczywiście nie pojechały w Fast 12 – ale powinny były zostać przeniesione do LCQ, bo miały to [nielegalne modyfikacje – przyp. red.] już wczoraj, gwarantuję. Dopiero dziś ktoś to zauważył. Jeśli zostają zdyskwalifikowani dzisiaj, powinni byli zostać zdyskwalifikowani za wczoraj. To naprawdę wstyd, bo oni nie muszą robić takich rzeczy. To świetny zespół. Mają świetnych kierowców. Po co to robią? To nie ma żadnego sensu – zakończył sfrustrowany Meksykanin.

109. edycja Indianapolis 500 rusza w niedzielę, około godziny 18:45 czasu polskiego. Szczegóły harmonogramu znajdziecie tutaj. Ze względu na niewielką ilość akcji na torze (tylko poniedziałkowy i piątkowy trening), skandal techniczny wokół Team Penske wywołała wielką burzę w mediach. Szkoda, że tak przykry wątek w pewnym znaczeniu przykryje historyczne pole position Roberta Shwartzmana.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Indianapolis 500
  • IndyCar

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

IndyCar Road America: Paliwowe szaleństwo

IndyCar Road America: Paliwowe szaleństwo

Igor Długosz

  • Formuła 1
23 czerwca 2025

To był jeden z tych wyścigów, który nawet dla wieloletniego fana serii był trudny do zrozumienia. Wysoka ilość neutralizacji spowodowała istny chaos strategiczny w Xpel Grand Prix.

IndyCar Bommarito 500: Kirkwood beneficjentem szaleństwa w Gateway

IndyCar Bommarito 500: Kirkwood beneficjentem szaleństwa w Gateway

Igor Długosz

  • Formuła 1
16 czerwca 2025

Nawet system hybrydowy nie jest w stanie popsuć ścigania na torze World Wide Technology Raceway. W nocy z niedzieli na poniedziałek, kiedy wiele osób słusznie odsypiało Le Mans 24H lub szykowało się do pracy, IndyCar dostarczyło kolejny thriller w Illinois. Zwycięzcą - po raz trzeci w tym roku - był Kyle Kirkwood.

IndyCar GP Detroit: Strategiczny (i nie tylko) chaos w Motor City

IndyCar GP Detroit: Strategiczny (i nie tylko) chaos w Motor City

Igor Długosz

  • Formuła 1
2 czerwca 2025

Kyle Kirkwood wygrał do tej pory zdecydowanie najlepszy wyścig IndyCar na torze ulicznym w centrum Detroit. Nie zatrzymały go nawet takie przeszkody jak uszkodzenia bolidu, świetne tempo rywali czy niefortunne wyjazdy samochodu bezpieczeństwa. Całkowicie amerykańskie podium uzupełnili Santino Ferrucci - po starcie z 21. miejsca - oraz znowu pechowy Colton Herta.

Kolejna afera w IndyCar. 3 auta zdyskwalifikowane z Indy 500

Kolejna afera w IndyCar. 3 auta zdyskwalifikowane z Indy 500

Igor Długosz

  • Formuła 1
27 maja 2025

Najpierw Penske, a teraz Andretti i Prema. Kolejne zespoły IndyCar zostały przyłapane na oszukiwaniu w Indianapolis 500. Kontrowersje w tej serii wydają się nie mieć końca.

Indianapolis 500: Alex Palou skończył IndyCar

Indianapolis 500: Alex Palou skończył IndyCar

Igor Długosz

  • Formuła 1
26 maja 2025

Ostatni element na liście został odhaczony. Alex Palou nie ma już nic innego do wygrania w IndyCar. Hiszpan wreszcie odniósł swój pierwszy triumf na owalu i jednocześnie dołączył do legendarnego grona zwycięzców Indianapolis 500.

Paxton Turbocar – niedoszła rewolucja w Indianapolis 500

Motorsport - Paxton Turbocar – niedoszła rewolucja w Indianapolis 500

Ernest Mróz

  • Inne wyścigi
23 maja 2025

Paxton Turbocar różnił się wszystkim od pojazdów konkurencji. Napędzany turbiną gazową, nie posiadał sprzęgła i skrzyni biegów. Mimo nadwagi stanowił spore zagrożenie dla konkurencji.

„The Month of Mayhem” – Historia Indianapolis 500 1995

„The Month of Mayhem” – Historia Indianapolis 500 1995

Igor Długosz

  • Formuła 1
20 maja 2025

Najlepszy wyścig w karierze Jacquesa Villeneuve'a. Najgorszy dzień w historii Team Penske. Dramaturgia i kontrowersje przez cały miesiąc. Takie właśnie było Indianapolis 500 w 1995 roku. Być może najlepsza w historii edycja tego wyścigu obchodzi swoje 30-lecie. Nie ma zatem lepszej okazji, aby powspominać ten istnie szalony "Month of May(hem)".

Skandal wokół giganta IndyCar. Zespół ukarany za nielegalne auta

Skandal wokół giganta IndyCar. Zespół ukarany za nielegalne auta

Igor Długosz

  • Formuła 1
19 maja 2025

Kolejny dzień i kolejna afera wokół Team Penske. Jeden z największych zespołów IndyCar został srogo ukarany za wystawienie nielegalnych samochodów w kwalifikacjach do Indianapolis 500. Ale czy wystarczająco srogo?

Kwalifikacje Indy 500 – Dzień 2: Debiutant ograł faworytów!

Kwalifikacje Indy 500 – Dzień 2: Debiutant ograł faworytów!

Igor Długosz

  • Formuła 1
19 maja 2025

Po raz pierwszy od 1983 roku debiutant zdobył pole position do Indianapolis 500. Robert Shwartzman oraz Prema dokonali niebywałych, historycznych wyczynów podczas drugiego dnia kwalifikacji.

Kwalifikacje Indy 500: Niespodzianki dnia pierwszego

Kwalifikacje Indy 500: Niespodzianki dnia pierwszego

Igor Długosz

  • Formuła 1
18 maja 2025

Najlepszy format kwalifikacji w motorsporcie utrzymał swój status. Za nami wspaniała, pełna zaskoczeń sobota na Brickyard. Kandydaci do Pole Day oraz Bump Day zostali wyłonieni, a lista ta zawiera kilka niespodzianek.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren216
2.Lando NorrisMcLaren201
3.Max VerstappenRed Bull155
4.George RussellMercedes146
5.Charles LeclercFerrari119
6.Lewis HamiltonFerrari91
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Esteban OconHaas23
10.Nico HulkenbergStake F1 Team22
11.Isack HadjarVisa Cash App RB21
12.Lance StrollAston Martin14
13.Fernando AlonsoAston Martin14
14.Carlos SainzWilliams13
15.Liam LawsonVisa Cash App RB12
16.Pierre GaslyAston Martin11
17.Yuki TsunodaRed Bull10
18.Oliver BearmanHaas6
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team4
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione