⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Skandal wokół giganta IndyCar. Zespół ukarany za nielegalne auta

Skandal wokół giganta IndyCar. Zespół ukarany za nielegalne auta

  • Formuła 1
  • Inne wyścigi
19 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 8 minut

Igor Długosz

Skandal wokół giganta IndyCar. Zespół ukarany za nielegalne auta

Kolejny dzień i kolejna afera wokół Team Penske. Jeden z największych zespołów IndyCar został srogo ukarany za wystawienie nielegalnych samochodów w kwalifikacjach do Indianapolis 500. Ale czy wystarczająco srogo?

Co się wydarzyło z samochodami Penske?

Wszyscy trzej kierowcy Team Penske zaliczyli awans do Fast 12, drugiej części kwalifikacji do Indianapolis 500. Żaden z nich nie wziął jednak udziału w tej sesji. Scott McLaughlin zaliczył potężną kraksę w porannym treningu, a Josef Newgarden i Will Power zostali zdyskwalifikowani. Ich samochody nie przeszły inspekcji technicznej przed startem niedzielnych kwalifikacji ze względu na modyfikacje pałągów tylnych skrzydeł. Coś takiego jest surowo zabronione przez regulamin.

INDYCAR president Doug Boles on the process of when inspectors were aware of issues with the Power and Newgarden cars and why they eventually didn't qualify: @IndyCarOnFOX pic.twitter.com/ZxP6QqdsDa

— Bob Pockrass (@bobpockrass) May 19, 2025

Rzekomo, McLaughlin posiadał inną, legalną specyfikację tylnego skrzydła przed rozbiciem bolidu. Nie możemy być jednak tego pewni, gdyż dowody znajdują się w kawałkach. Również nie możemy być pewni, czy samochody Penske nie posiadały tych modyfikacji już podczas sobotniej czasówki. Zwłaszcza biorąc pod uwagę, że bolid Powera oryginalnie zaliczył niedzielną inspekcję techniczną. Penske próbowało rozwikłać problem w alei serwisowej, tuż przed startem Fast 12. Chip Ganassi (założyciel Chip Ganassi Racing, ich głównego rywala), wytknął im jednak, że poza regulacją ciśnień opon i siły docisku, prace nad samochodami w tym momencie są nielegalne.

Zespół, którego założyciel jest też właścicielem mistrzostw, po raz drugi w przeciągu trzynastu miesięcy znalazł się w centrum skandalu technicznego. Rok temu Team Penske straciło podwójne podium z Grand Prix of St. Petersburg za nielegalne użycie systemu push-to-pass. Zespół poinformował media, że odpowiedzialna za ten błąd była niewłaściwa wersja oprogramowania elektronicznego. Zainstalowano ją w ramach testów systemu hybrydowego. Na kierowców Penske (zwłaszcza Josefa Newgardena, który wielokrotnie użył P2P w momentach, kiedy nie powinno być ono dostępne) spadła jednak ogromna fala krytyki i podejrzeń.

Surowa decyzja IndyCar, która mogła być jeszcze surowsza

IndyCar zamierzało wszcząć dochodzenie i ukarać Team Penske dopiero po zakończeniu Indianapolis 500. Taką informację otrzymały media w niedzielę. Niecałe 24 godziny później decyzja ta uległa kompletnej zmianie. Przed rozpoczęciem poniedziałkowego treningu ogłoszono, że bolidy #2 i #12 otrzymały kary startu z końca stawki. Urzędujący zwycięzca, Josef Newgarden, przystąpi do Indy 500 dopiero z 32-go miejsca. Will Power, który ustanowił słabszy rezultat od Amerykanina w sobotnich kwalifikacjach, zostanie przesunięty na finałowe pole startowe. Co ciekawe, IndyCar nie znalazło problemów z tylnymi skrzydłami Scotta McLaughlina, choć jego wypadek zapewne miał na to spory wpływ.

Ponadto, główni stratedzy tych kierowców zostali zawieszeni na najbliższy tydzień, a Team Penske otrzymało dwie grzywny w wysokości stu tysięcy dolarów. Wspomnianymi strategami są Tim Cindric oraz Ron Ruzewski – te same osoby, które IndyCar zawiesiło na skutek zeszłorocznej afery push-to-pass. Newgarden i Power utracili również zdobyte w kwalifikacjach punkty do mistrzostw. Indy 500 jest jedynym wyścigiem w kalendarzu, który nagradza kierowców za dobre rezultaty w czasówce.

Statement from INDYCAR president J. Douglas Boles: pic.twitter.com/oCp9nnCY7H

— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) May 19, 2025

Wściekli rywale

Wiele osób w padoku uważa to jednak za zbyt delikatne kary. Pato O’Ward podczas niedzielnej konferencji prasowej stwierdził, że kierowcy Penske powinni również zostać zdyskwalifikowani z sobotniej czasówki, a następnie walczyć o udział w wyścigu podczas Bump Day:

– Oni nie zrobili tego przypadkiem, mieli tam palnik dokładnie po to, żeby to poprawić. Szczerze mówiąc, współczuję Abelowi i wszystkim, którzy musieli walczyć w Kwalifikacjach Ostatniej Szansy. Te samochody Penske nie były zgodne z regulaminem – powiedział zdobywca trzeciego pola startowego do 109. edycji Indianapolis 500.

O’Ward nawiązał w swojej wypowiedzi do Jacoba Abela, który został wczoraj „wybumpowany”. Kierowca Dale Coyne Racing poległ w walce z partnerem zespołowym, Rinusem VeeKay’em, o ostatnie pole startowe w Indy 500.

„Nie jestem inżynierem, więc nie mogę powiedzieć, co dokładnie zrobili, ile to daje prędkości albo czy w ogóle coś daje. Oczywiście to nie było zgodne z regulaminem. Przepisy są dość jasne. Te samochody powinny były trafić do Kwalifikacji Ostatniej Szansy. Te samochody nigdy nie powinny – oczywiście nie pojechały w Fast 12 – ale powinny były zostać przeniesione do LCQ, bo miały to [nielegalne modyfikacje – przyp. red.] już wczoraj, gwarantuję. Dopiero dziś ktoś to zauważył. Jeśli zostają zdyskwalifikowani dzisiaj, powinni byli zostać zdyskwalifikowani za wczoraj. To naprawdę wstyd, bo oni nie muszą robić takich rzeczy. To świetny zespół. Mają świetnych kierowców. Po co to robią? To nie ma żadnego sensu – zakończył sfrustrowany Meksykanin.

109. edycja Indianapolis 500 rusza w niedzielę, około godziny 18:45 czasu polskiego. Szczegóły harmonogramu znajdziecie tutaj. Ze względu na niewielką ilość akcji na torze (tylko poniedziałkowy i piątkowy trening), skandal techniczny wokół Team Penske wywołała wielką burzę w mediach. Szkoda, że tak przykry wątek w pewnym znaczeniu przykryje historyczne pole position Roberta Shwartzmana.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Indianapolis 500
  • IndyCar

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

„The Month of Mayhem” – Historia Indianapolis 500 1995

„The Month of Mayhem” – Historia Indianapolis 500 1995

Igor Długosz

  • Formuła 1
20 maja 2025

Najlepszy wyścig w karierze Jacquesa Villeneuve'a. Najgorszy dzień w historii Team Penske. Dramaturgia i kontrowersje przez cały miesiąc. Takie właśnie było Indianapolis 500 w 1995 roku. Być może najlepsza w historii edycja tego wyścigu obchodzi swoje 30-lecie. Nie ma zatem lepszej okazji, aby powspominać ten istnie szalony "Month of May(hem)".

Skandal wokół giganta IndyCar. Zespół ukarany za nielegalne auta

Skandal wokół giganta IndyCar. Zespół ukarany za nielegalne auta

Igor Długosz

  • Formuła 1
19 maja 2025

Kolejny dzień i kolejna afera wokół Team Penske. Jeden z największych zespołów IndyCar został srogo ukarany za wystawienie nielegalnych samochodów w kwalifikacjach do Indianapolis 500. Ale czy wystarczająco srogo?

Kwalifikacje Indy 500 – Dzień 2: Debiutant ograł faworytów!

Kwalifikacje Indy 500 – Dzień 2: Debiutant ograł faworytów!

Igor Długosz

  • Formuła 1
19 maja 2025

Po raz pierwszy od 1983 roku debiutant zdobył pole position do Indianapolis 500. Robert Shwartzman oraz Prema dokonali niebywałych, historycznych wyczynów podczas drugiego dnia kwalifikacji.

Kwalifikacje Indy 500: Niespodzianki dnia pierwszego

Kwalifikacje Indy 500: Niespodzianki dnia pierwszego

Igor Długosz

  • Formuła 1
18 maja 2025

Najlepszy format kwalifikacji w motorsporcie utrzymał swój status. Za nami wspaniała, pełna zaskoczeń sobota na Brickyard. Kandydaci do Pole Day oraz Bump Day zostali wyłonieni, a lista ta zawiera kilka niespodzianek.

IndyCar Sonsio GP: Rahal ugiął się pod presją Palou

IndyCar Sonsio GP: Rahal ugiął się pod presją Palou

Igor Długosz

  • Formuła 1
11 maja 2025

Alex Palou. Na tego kierowcę nie ma metody. Nawet przepotężne auta RLL na torze Indy Road Course nie powstrzymały dominacji nas od dominacji Hiszpana. Podium IndyCar Sonsio GP zwieńczyli Pato O'Ward i Will Power.

Alabama Indy GP: Palou nie dał innym szans | Podsumowanie

Alabama Indy GP: Palou nie dał innym szans | Podsumowanie

Igor Długosz

  • Formuła 1
5 maja 2025

Kolejny wyścig IndyCar i kolejny pokazał siły w wykonaniu Alexa Palou. Hiszpan kompletnie zdominował Alabama Indy GP. Christian Lundgaard i Scott McLaughlin uzupełnili podium.

Testy Indy 500 – Wszystko, co musisz wiedzieć

Testy Indy 500 – Wszystko, co musisz wiedzieć

Igor Długosz

  • Formuła 1
25 kwietnia 2025

Za nami dwa dni testów na torze Indianapolis Motor Speedway, które ze względu na pogodę oraz format, dawno nie były tak reprezentatywne.

IndyCar GP of Long Beach: Kirkwood powstrzymał Palou | Podsumowanie

IndyCar GP of Long Beach: Kirkwood powstrzymał Palou | Podsumowanie

Igor Długosz

  • Formuła 1
14 kwietnia 2025

Brak neutralizacji, ciekawe zagrywki strategiczne oraz Alex Palou walczący o zwycięstwo. Scenariusz IndyCar GP of Long Beach był zaskakująco podobny do pierwszych dwóch rund sezonu. Jednak tym razem dominujący mistrzostwa Hiszpan został nareszcie powstrzymany. Kyle Kirkwood wygrał na ulicach Long Beach, a podium uzupełnił Christian Lundgaard.

IndyCar Thermal GP: Palou nie do powstrzymania. Absurdalne problemy z transmisją | Podsumowanie

IndyCar Thermal GP: Palou nie do powstrzymania. Absurdalne problemy z transmisją | Podsumowanie

Igor Długosz

  • Formuła 1
24 marca 2025

Po zawodach IndyCar na Thermal Club nawet fani serii nie oczekiwali wiele. Tymczasem otrzymali ekscytującą walkę o zwycięstwo Alexa Palou z Pato O'Wardem. Podium uzupełnił Christian Lundgaard.

Transmisje IndyCar 2025. Gdzie oglądać IndyCar w Polsce?

Transmisje IndyCar 2025. Gdzie oglądać IndyCar w Polsce?

Igor Długosz

  • Formuła 1
22 marca 2025

Transmisje IndyCar w Polsce w 2025 roku to trudna kwestia. Odejście Viaplay skomplikowało polskim kibicom oglądanie słynnych amerykańskich mistrzostw.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren146
2.Lando NorrisMcLaren133
3.Max VerstappenRed Bull124
4.George RussellMercedes99
5.Charles LeclercFerrari61
6.Lewis HamiltonFerrari53
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams40
9.Esteban OconHaas14
10.Lance StrollAston Martin14
11.Carlos SainzWilliams11
12.Yuki TsunodaRed Bull10
13.Pierre GaslyAlpine7
14.Isack HadjarVisa Cash App RB7
15.Nico HulkenbergStake F1 Team6
16.Oliver BearmanHaas6
17.Fernando AlonsoAston Martin0
18.Liam LawsonVisa Cash App RB0
19.Jack DoohanAlpine0
20.Gabriel BortoletoStake F1 Team0
21.Franco ColapintoAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex DunneRodin Motorsport64
2.Luke BrowningHitech TGR58
3.Richard VerschoorMP Motorsport55
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing52
5.Arvid LindbladCampos Racing45
6.Pepe MartiCampos Racing41
7.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil38
8.Victor MartinsART Grand Prix33
9.Dino BeganovicHitech TGR29
10.Oliver GoetheMP Motorsport12
11.Gabriele MiniPrema Racing12
12.Joshua DürksenAIX Racing11
13.Roman StanekInvicta Racing9
14.Sebastián MontoyaPrema Racing7
15.Ritomo MiyataART Grand Prix3
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing3
17.Kush MainiDAMS Lucas Oil1
18.Sami MeguetounifTrident0
19.Amaury CordeelTrident0
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team171
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP149
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team120
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team85
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team74
6.Johann ZarcoCastrol Honda LCR72
7.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team56
8.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP48
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing46
10.AI OguraTrackhouse MotoGP Team43
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech340
12.Marco BezzecchiAprilia Racing38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol37
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing32
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team23
17.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP19
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team15
19.Joan MirHonda HRC Castrol12
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione