⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Słowa FIA nic nie znaczą. Kierowcy F1 chcą realnych zmian

Słowa FIA nic nie znaczą. Kierowcy F1 chcą realnych zmian

  • Formuła 1
2 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 9 minut

Wiktoria Żupińska

Słowa FIA nic nie znaczą. Kierowcy F1 chcą realnych zmian

Prezydent FIA zasugerował złagodzenie kar za używanie wulgaryzmów. Kierowcy nie są przekonani. Chcą realnych zmian, a nie pustych obietnic.

Kontrowersyjne kary

Konflikt między prezydentem FIA a kierowcami wcale nie słabnie. Na początku tego roku w Międzynarodowym Kodeksie Sportowym zaszły zmiany. Kontrowersje wzbudził Załącznik B. Przewiduje on surowe kary finansowe za m.in. używanie wulgaryzmów podczas konferencji prasowych oraz wyrażenie opinii, która mogłaby narazić na niebezpieczeństwo sędziów federacji.

Przyczyną zmian było zachowanie Maxa Verstappena podczas Grand Prix Singapuru w 2024. Podczas oficjalnej konferencji zdawkowo odpowiadał na pytania, aby wyrazić swój sprzeciw wobec kary, którą miał otrzymać. W efekcie zaprosił dziennikarzy na zewnątrz i tam chętnie udzielił im wszystkich odpowiedzi.

George Russell says F1 drivers are concerned FIA is heading in "unstable direction"

✍️ @natesaundersF1

— ESPN F1 (@ESPNF1) April 10, 2025

Stowarzyszenie kierowców wydało oświadczenie, w którym domagali się, aby F1 traktowała ich jako dorosłych. Chcieli też większej przejrzystości, jeśli chodzi o sposób wydawania kar pieniężnych. Grand Prix Drivers’ Association nie doczekało się spodziewanej reakcji i dialogu na otwarty list. W zamian wprowadzono wspomniane zmiany do kodeksu sportowego.

Słowa nic nie znaczą

Mohammed Ben Sulayem w tym tygodniu zasugerował, że rozważy wprowadzenie zmian do kontrowersyjnego Załącznika B. Nie podał jednak, czego owe poprawki miałaby dotyczyć. Nie wiadomo też, kiedy zostałyby wprowadzone. Emiratczyk nie zagwarantował nawet, że w przepisy zostaną w ogóle zmodyfikowane. George Russell, dyrektor GPDA, został zapytany, czy sugestia prezydenta FIA to krok w dobrą stronę. Zgodził się, że w teorii tak, ale zaznaczył, że kierowcy nie chcą tylko obietnic.

FIA president Mohammed Ben Sulayem says he is considering "improvements" to rules that impose heavy sanctions for misconduct, including swearing, in F1.

— ESPN F1 (@ESPNF1) April 29, 2025

– Ale oczywiście chcemy zobaczyć te obietnice wdrożone w życie, niż raczej mówienie «rozważamy pewne rzeczy». Wiecie, my wszyscy «rozważamy» wiele rzeczy. My jasno mówimy, że chcemy zmian. A gdy zostaną wdrożone, to je skomentujemy. Ale na razie jest to «rozważane», więc po prostu… słowa nic nie znaczą do czasu, gdy zajdzie zmiana – chłodno stwierdził Brytyjczyk.

George Russell powiedział, że od początku sezonu nie było zbiorowej komunikacji z FIA w tym temacie. Jednak na odprawie kierowców przed Grand Prix Australii dyskutowano o szczegółach stosowania wytyczonych kar.

27-latek uważa, że w F1 nastały bezprecedensowe czasy, biorąc pod uwagę zmiany, które zaszły w FIA w ciągu ostatnich osiemnastu miesięcy. Jak mówi, kiedy GPDA zostało po raz pierwszy powołane w 1961, a następnie w 1994, chodziło o bezpieczeństwo. Poprawa wyścigów i ulepszenie sportu były głównymi tematami, a nie kwestie polityczne jak teraz.

🗣️ "We’re clear we want changes and once they are implemented then we’ll comment on it."

George Russell's response to FIA president Mohammed Ben Sulayem's suggestion that the controversial new guidelines introduced to help police driver conduct could be changed: pic.twitter.com/J5RLjVdoRJ

— The Race (@wearetherace) May 1, 2025

– Znaleźliśmy się w czasach, gdy nie skupiamy się na rzeczach istotnych, dlaczego tu jesteśmy. Jesteśmy tu po to, żeby się ścigać, stworzyć najlepsze show dla fanów, mieć najszybsze bolidy, najbezpieczniejsze auta, nalepszą technologię i inżynierię, a jednak rozmawiamy o grzywnach, karach i przeklinaniu. Więc tak, może coś powinno się zmienić. Jesteśmy na to otwarci. Ale ostatecznie chcemy tego, co najlepsze dla tego sportu – podsumował George Russell.

Ograniczanie wolności słowa

Po Grand Prix Arabii Saudyjskiej dyskusję ponownie wzbudził Max Verstappen. W wyniku incydentu z Oscarem Piastrim na pierwszym okrążeniu, otrzymał karę 5 sekund. Prawdopodobnie kosztowała go zwycięstwo. Holender był wyraźnie niezadowolony, a tuż po zakończeniu GP podszedł do niego Mohammed Ben Sulayem. Nie znamy szczegółów rozmowy, ale prezydent FIA z pewnością sytuacji nie poprawił.

Na konferencji prasowej Max Verstappen dość lakonicznie odpowiadał na pytania. Dał mediom do zrozumienia, że to nie oni są powodem jego frustracji. Kierowca Red Bulla stwierdził, że FIA ogranicza wolność słowa. Nie może wyrazić swojej opinii, bo może narazić się na kłopoty.

Deep in conversation 👀 pic.twitter.com/JuJ6A338K1

— ESPN F1 (@ESPNF1) April 21, 2025

– Wiem, że nie mogę tu przeklinać, ale jednocześnie nie możesz być krytyczny czy [wypowiadać się – przyp. red.] w żaden sposób, który mógłby zranić albo narazić na niebezpieczeństwo… pozwólcie, że wyciągnę rozpiskę, wiecie, jest tam wiele linijek. Właśnie dlatego lepiej jest nie mówić o tym, wiecie, bo możesz sobie zaszkodzić i nie sądzę, że ktokolwiek by tego chciał – podsumował czterokrotny mistrz świata.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F1
  • F1 2025
  • FIA
  • Przepisy F1 2025

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Kwalifikacje GP Azerbejdżanu: pogoda dla Verstappena

Kwalifikacje GP Azerbejdżanu: pogoda dla Verstappena

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
20 września 2025

Sobotnie kwalifikacje przed GP Azerbejdżanu mocno się wydłużyły. W ich trakcie czerwona flaga pojawiała się aż 6 razy. Część faworytów pojechała wolno lub odpadło wcześniej. Najszybszy był jednak Max Verstappen, który będzie miał obu kierowców McLarena daleko za sobą na starcie.

Treningi GP Azerbejdżanu: Dwa oblicza piątku dla McLarena

Treningi GP Azerbejdżanu: Dwa oblicza piątku dla McLarena

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
19 września 2025

Formuła 1 opuściła już Europę i sezon dokończy w Azji i na terenie obu Ameryk. Ten etap rywalizacji otwiera weekend o GP Azerbejdżanu, który rozpoczęły piątkowe treningi. Mimo tego, że McLaren jest faworytem, to dzisiejsze sesje nie przebiegły do końca po myśli ekipy z Woking.

Treningi GP Włoch: Mocny piątek Ferrari i Sainza | Podsumowanie

Treningi GP Włoch: Mocny piątek Ferrari i Sainza | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
5 września 2025

Rozpoczął się weekend o GP Włoch 2025. Piątkowe treningi na Monzy pokazały, że po raz kolejny nie można lekceważyć Ferrari w Lombardii. Z dobrej strony pokazali się obaj kierowcy Scuderii, ale również Carlos Sainz.

Kwalifikacje GP Holandii: Norris nie najszybszy | Podsumowanie

Kwalifikacje GP Holandii: Norris nie najszybszy | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 sierpnia 2025

Lando Norris zdominował czasowo wszystkie sesje treningowe poprzedzające GP Holandii. Wydawało się, że w kwalifikacjach Brytyjczyk z McLarena również będzie najszybszy, ale do pole position stracił 0,012 sekundy. Je zdobył Oscar Piastri.

Alex, nic nie szkodzi spróbować

Alex, nic nie szkodzi spróbować

Igor Długosz

  • Formuła 1
29 sierpnia 2025

Poza walką Willa Powera i Davida Malukasa o fotel w Penske, tegoroczny "sezon ogórkowy" IndyCar nie jest zbyt ciekawy. Odejście mistrza może jednak wywrócić wszystko do góry nogami. Alex Palou jest łączony z ekipą Red Bulla w Formule 1. Pytanie tylko, czy ten transfer ma sens?

Treningi GP Holandii: piątek dla Lando Norrisa | Podsumowanie

Treningi GP Holandii: piątek dla Lando Norrisa | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
29 sierpnia 2025

Piątkowe treningi poprzedzające GP Holandii na torze Zandvoort należały do Lando Norrisa. Brytyjczyk ukończył obie sesje przed Oscarem Piastrim i wyraźnie wyżej od Maxa Verstappena. Nadspodziewanie dobrze wypadli też kierowcy Astona Martina. Mimo prognoz nad torem przy Morzu Północnym nie padał dziś ulewny deszcz.

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Igor Długosz

  • Formuła 1
22 sierpnia 2025

Film F1 zawierał mnóstwo nierealistycznych elementów, które przeszkadzały fanom motorsportu - pomieszany kalendarz wyścigów, budowanie samochodu pod "walkę", czy też naginanie przepisów do granic absurdu. Coś, do czego nie można się jednak przyczepić to wypadki, gdyż większość z nich była rzetelnie inspirowana prawdziwymi zdarzeniami. Uwaga, ten artykuł jest pełen spoilerów.

Program Juniorów Red Bulla: Marko pewny swego

Program Juniorów Red Bulla: Marko pewny swego

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
21 sierpnia 2025

Helmut Marko nie chowa głowy w piasek, jeśli chodzi o surową politykę Programu Juniorów Red Bulla. Przekonuje, że większość tych, którzy nie odnieśli sukcesu w Formule 1, nadal korzysta z tego doświadczenia i kontynuuje karierę w czołowych sportach motorowych.

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
15 sierpnia 2025

Na półmetku sezonu Lewis Hamilton wypada w Ferrari wyraźnie gorzej od Charlesa Leclerca. Juan Pablo Montoya uważa jednak, że Brytyjczyk może się jeszcze odbudować, a Monakijczyk musi na niego uważać.

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

Igor Długosz

  • Formuła 1
8 sierpnia 2025

Choć wciąż utrzymuje status najważniejszej rundy w kalendarzu, Grand Prix Monako nie jest znane z ekscytujących wyścigów. Stąd wielowątkowa edycja 1992 przeszła do historii. Na czele stawki ujrzeliśmy legendarny pojedynek dwóch mistrzów - Nigela Mansella i Ayrtona Senny. Tymczasem w dolnej części tabeli doszło do istnego cudu, związanego z najgorszym zespołem w historii Formuły 1. Oto pełna historia 50. edycji Grand Prix Monako.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren309
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull205
4.George RussellMercedes184
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams64
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Isack HadjarHaas37
11.Lance StrollAston Martin32
12.Fernando AlonsoAston Martin30
13.Esteban OconHaas28
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Oliver BearmanHaas16
17.Carlos SainzWilliams16
18.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
19.Yuki TsunodaRed Bull12
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione