⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
LIVE
Moonfin Malesa Ostrów Wielkopolski Logo
0:0
../../../wp-content/uploads/2021/12/nowe-logo-orzel-przezroczyste.png Logo
24.08.2025 15:15
LIVE
Lokomotiv Daugavpils Logo
0:0
../../../wp-content/uploads/2021/12/obraz_2024-05-30_104924741.png Logo
24.08.2025 15:05
LIVE
Cellfast Wilki Krosno Logo
37:47
../../../wp-content/uploads/2021/12/ABRAMCZYK_POLONIA_BYDGOSZCZ.png Logo
24.08.2025 13:00
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Testy Indy 500 – Wszystko, co musisz wiedzieć

Testy Indy 500 – Wszystko, co musisz wiedzieć

  • Formuła 1
  • Inne wyścigi
25 kwietnia 2025 Ten artykuł przeczytasz w 14 minut

Igor Długosz

Testy Indy 500 – Wszystko, co musisz wiedzieć

Za nami dwa dni testów na torze Indianapolis Motor Speedway, które ze względu na pogodę oraz format, dawno nie były tak reprezentatywne.

Wyjątkowo świetna pogoda na testy Indy 500

W ostatnich latach natura nie sprzyjała zespołom IndyCar. Kwietniowe testy na torze Indianapolis Motor Speedway regularnie były przerywane, przekładane lub kompletnie odwoływane ze względu na deszcz. Rzecz jasna, przy tak wysokich prędkościach na owalu, jazda po wilgotnym torze jest kompletnie wykluczona. W tym roku klimat stanu Indiana okazał się jednak niespodziewanie przyjemny. Brak chmur, brak wiatru oraz temperatury, które w piku dnia osiągały niecałe 30 stopni Celsjusza – warunki bardzo podobne do tego, co zazwyczaj widzimy w maju. To była wręcz idealna pogoda na testy Indy 500.

Mimo to start tegorocznych testów opóźnił się o prawie 3 godziny. Sędziowie mieli problemy techniczne w zakresie komunikacji z zespołami oraz kierowcami. Kiedy nareszcie ruszyliśmy z pierwszą sesją testową (przeznaczoną dla „weteranów”) została ona aż 3-krotnie przerwana. Żółte flagi wywołały awaria systemu hybrydowego u Jacka Harvey’a, inspekcja toru oraz awaria silnika Santino Ferrucciego. Również przez usterkę mechaniczną, Rinus VeeKay opuścił aleję serwisową dopiero pod koniec dnia, w sesji dla wszystkich samochodów.

Gdzie oglądać IndyCar w Polsce w 2025 roku?

W międzyczasie odbyła się też specjalna sesja dla debiutantów oraz kierowców powracających po przynajmniej rocznej przerwie. Tak jak popołudniu, nie zobaczyliśmy w jej trakcie żadnych przerw. Wszyscy zawodnicy ukończyli „Rookie Orientation Program” lub „Refreshers Course” – programy przejazdów, których celem jest przyzwyczajanie kierowców do wysokich prędkości na IMS.

Sumując czasy z całego dnia, najlepsze okrążenie ustanowił Scott Dixon. Nowozelandczyk nieznacznie przebił wynik urzędującego, dwukrotnego zwycięzcy Indy 500, Josefa Newgardena. Oprócz nich barierę 225 mil na godzinę pokonał Takuma Sato. Felix Rosenqvist ustanowił najwyższą prędkość bez pomocy tunelu aerodynamicznego, choć tego typu okrążeń było w środę bardzo mało.

Nietypowy start drugiego dnia

Na tegoroczne testy Indy 500 wprowadzono nowy element. Aby przetestować jednostki hybrydowe w warunkach kwalifikacyjnych, IndyCar zorganizowało specjalną sesję. Turbosprężarki zostały przestawione na maksymalny tryb mocy. Zazwyczaj jest to zarezerwowane wyłącznie na Fast Friday oraz kwalifikacje.

Wyższe prędkości być może przyczyniły się do jedynych dwóch wypadków tegorocznych testów. Kyle Larson nie poradził sobie z podsterownością w T1 i dotknął ściany, niszcząc w ten sposób zawieszenie. Mistrz NASCAR Cup Series po raz pierwszy w życiu rozbił samochód IndyCar.

IN THE WALL 😬@KyleLarsonRacin makes contact with the wall exiting Turn 1 and in Turn 2.

📺: INDYCAR YouTube pic.twitter.com/5TE5c1BXDs

— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) April 24, 2025

Scott McLaughlin utrzymał formę z sezonu 2024. Zeszłoroczny zdobywca pole position był najszybszy w sesji „high boost”. Drugie miejsce w tabeli zajął jakże imponujący Takuma Sato, choć nikt nie dał mu pomocnej dłoni w postaci tunelu aerodynamicznego. Jednakże niedługo później dwukrotny zwycięzca Indianapolis 500 również roztrzaskał swój bolid między zakrętami 1 i 2. RLL najprawdopodobniej będzie musiało zbudować dla swojego czwartego kierowcy zupełnie nowy samochód. Jak udowodnili Marcus Ericcson w 2024 oraz Colton Herta w 2022, wymiana bolidu może niestety poskutkować całkowitą utratą prędkości oraz zrujnowaniem The Month of May.

Huge thanks to @IndyCar, @DallaraGroup, and @IMS for creating such a safe environment. Lost the rear at 233mph (375km/h). The data recorded a 94G impact. Just minor bruises and I’m OK. Really grateful to my crew, sorry for the extra work. We’ll come back stronger for the #Indy500 pic.twitter.com/QMJyZLGjOz

— Takuma Sato (@TakumaSatoRacer) April 24, 2025

Z racji, że sesja ta trwała zaledwie 2.5 godziny (a właściwie to 2 godziny przez incydenty Larsona i Sato), 34 ekipy nie miały czasu, aby czekać na całkowicie pusty tor. Chcąc czy nie chcąc, wielu kierowców otrzymywało wsparcie tunelu aerodynamicznego, którego rzecz jasna zabraknie im w kwalifikacjach. Z tego samego powodu nikt nie ukończył pełnej próby kwalifikacyjnej, składającej się z 4-okrążeń wykonanych pod rząd, bez „slipstreamu”.

Powrót do symulacji wyścigowych na zakończenie testów

Finałowa sesja testów odbyła się popołudniu, po przerwie obiadowej. Mechanicy mieli dwie godziny na ponowne przestawienie bolidów w specyfikację wyścigową. Mimo mniejszych prędkości, o mały włos nie doszło do gigantycznej kraksy. Rinusowi VeeKay skończyło się paliwo, kiedy jechał w licznej grupie samochodów. Pato O’Ward, Santino Ferrucci i Helio Castroneves ledwo go ominęli przy około 340km/h. Szczególnie ostatni z nich musiał się napracować, gdyż czterokrotny zwycięzca Indy 500 musiał także uniknąć samochodu wyjeżdzającego z alei serwisowej. To mogło się skończyć naprawdę źle.

CLOSE CALL! 😳

📺: INDYCAR YouTube pic.twitter.com/gfjwmSAfmL

— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) April 24, 2025

Mimo to nie ujrzeliśmy w trakcie tej sesji ani jednej przerwy lub wypadku. Dzięki temu mogliśmy przez 3 godziny przyglądać się samochodom oraz temu jak radzą one sobie w warunkach wyścigowych. Gołym okiem wyróżnili się Team Penske oraz Chip Ganassi Racing. Szczególnie kierowcy „Kapitana” zupełnie bez problemów wyprzedzali swoich rywali. Świetnie w brudnym powietrzu zaprezentowali się też, jak zwykle, Pato O’Ward i Alexander Rossi. Dużo mniej imponujące były zachowania aut Andretti. Choć Kyle Kirkwood znalazł się w czołówce tabeli, on oraz jego partnerzy wydawali się mieć cięższe zadanie w zakresie wyprzedzania.

Skoro już mowa o wynikach. Najszybszy na zakończenie testów był aktualny lider klasyfikacji punktowej, Alex Palou. Top 5 uzupełnili Felix Rosenqvist, Kyle Kirkwood, Conor Daly oraz Josef Newgarden. Co ciekawe, ich prędkości odstawały o kilka mil na godzinę od tego, co kierowcy wykonywali rok temu podczas Carb Day (finałowego dnia treningu). Być może w tempie wyścigowym przyczynia się do tego ociężała hybryda. Przechodząc płynnie do tego tematu…

Co kierowcy uważają o systemie hybrydowym?

Tegoroczna edycja Indianapolis 500 przejedzie do historii jako pierwsza z jednostkami hybrydowymi. Odczucia kierowców wobec tego dodatku są dość mieszane. Bonusowe 60 koni mechanicznych mocy wiąże się z 45-cioma kilogramami dodatkowej wagi w tylnej części samochodu. Ta zmiana balansu jednym odpowiada, a drugim nie.

– [Samochód – przyp. red.] jest bardziej leniwy, ale poza tym nie sprawia wrażenia innego – Christian Lundgaard.

– Nie ma ogromnej różnicy – Marcus Ericcson.

– Na pewno nie jest lepiej – powiedział równie małomówny i sarkastyczny, co zawsze, Alexander Rossi.

– Jest ciężej, dodanie wagi do samochodu nigdy nie pomaga. Ale nie było źle. Nie robi to takiej różnicy, co na torach ulicznych i drogowych – Alex Palou.

– Hybryda będzie tu miała większą rolę niż w jakikolwiek innym wyścigu. Przez naturę tego toru, długie proste, najmniejszą ilość oporu aerodynamicznego, użycie mocy hybrydowej robi ogromną różnicę – Josef Newgarden.

Kierowcy mają już sporo doświadczenia z hybrydami na standardowych torach. Niestety, w wolnych zakrętach samochody są z tego powodu bardziej ociężałe i ślamazarne. Przyczyniło się to też do pogorszenia produktu wyścigowego. Odkąd hybrydy zadebiutowały, tylko raz na torze „drogowym” zobaczyliśmy zmianę lidera na skutek walki koło w koło, a nie pit stopów. O ironio, miało to miejsce na torze Thermal Club, powszechnie krytykowanym za słabą jakość ścigania. Wyścigi IndyCar ostatnio stały się bardzo strategiczne i pozbawione nawet żółtych flag. Ciekawe zmagania w Milwaukee oraz Nashville, a także spora ilość wyprzedzania podczas omawianych testów na Indianapolis sugerują, że przynajmniej na owalach IndyCar wciąż będzie zadowalać swoich kibiców.

Zaczynamy The Month of May

Mimo kwietniowej daty, testy Indy 500 to tak naprawdę pierwsze dwa dni maja dla fanów IndyCar. Przygotowania do wyścigu potrójnej korony muszą jednak zostać chwilowo wstrzymane. W majówkowy weekend odbędzie się czwarta runda sezonu – Grand Prix of Alabama na torze Barber Motorsports Park. Tydzień później, w sobotę, 12 maja, kierowcy będą pokonywać Brickyard, ale w przeciwnym kierunku, na wersji „road course”. Oficjalne treningi do Indianapolis 500 ruszą we wtorek, 15 maja.

Testy Indy 500 2025 – Wyniki: Dzień 1 | Dzień 2 – High Boost Session | Dzień 2 – High Boost Session (bez tunelu aero) | Dzień 2 – Sesja 2

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • IndyCar

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

IndyCar Portland GP: Palou zasiada na tronie po raz czwarty

Motorsport. IndyCar Portland GP: Palou zasiada na tronie po raz czwarty

Igor Długosz

  • Inne wyścigi
11 sierpnia 2025

Wbrew pozorom, czwarty tytuł Alexa Palou nie był nawet w czołówce najciekawszych wątków z IndyCar Grand Prix of Portland. Ostatni wyścig sezonu 2025 na torze "drogowym" dostarczył świetną walkę o zwycięstwo, koniec długiej passy bez wygranej oraz istnie krwiożerczy pojedynek.

IndyCar Laguna Seca: Alex Palou z jedną dłonią i czterema palcami na tytule

Motorsport: IndyCar Laguna Seca: Alex Palou z jedną dłonią i czterema palcami na tytule

Igor Długosz

  • Inne wyścigi
28 lipca 2025

Tegoroczna edycja Grand Prix of Monterey będzie pamiętana tylko i wyłącznie z jednego powodu. Był to wyścig, w którym Alex Palou tak naprawdę zapewnił sobie czwarty tytuł mistrzowski.

IndyCar Toronto: Strategiczny majstersztyk O’Warda

Motorsport: IndyCar Toronto: Strategiczny majstersztyk O’Warda

Igor Długosz

  • Inne wyścigi
20 lipca 2025

Po rozczarowującym starcie 2025 roku, druga połowa sezonu IndyCar nie przestaje zaskakiwać. Chaotyczny wyścig na ulicach Toronto wygrał kierowca, który do tej pory na tym torze nigdy nawet nie zdobył finiszu w Top 7. Na podium dołączyli do niego równie niespodziewani kierowcy, których stratedzy spisali się równie wspaniale.

IndyCar Iowa: Komiczny pech Newgardena i komiczne szczęście Palou

Motorsport. IndyCar Iowa: Komiczny pech Newgardena i komiczne szczęście Palou

Igor Długosz

  • Inne wyścigi
14 lipca 2025

Teoretycznie drugi wyścig IndyCar w Iowa miał więcej manewrów wyprzedzania od pierwszego. Tak jak w sobotę, nie mogliśmy narzekać na kompletną nudę. Końcowy etap wyścigu, który podyktował wyjazd samochodu bezpieczeństwa, pozostawia jednak gorzki niesmak.

IndyCar Iowa: O’Ward okradł Newgardena i Penske

Motorsport: IndyCar Iowa: O’Ward okradł Newgardena i Penske

Igor Długosz

  • Inne wyścigi
13 lipca 2025

Angielskie sformułowanie "slow burner" idealnie określa pierwszy wyścig weekendu IndyCar w Iowa. Wszystkie znaki na niebie i ziemi sugerowały dominację oraz brak wyprzedzania, a w rzeczywistości Synk 275 zakończyło się zaciętą walką o zwycięstwo do samej mety.

IndyCar Mid-Ohio: Palou wręczył Dixonowi prezent

Motorsport. IndyCar Mid-Ohio: Palou wręczył Dixonowi prezent

Igor Długosz

  • Inne wyścigi
7 lipca 2025

Honda Indy 200 było dość standardowym wyścigiem IndyCar w 2025 roku. Po czym okazało się, że Alex Palou jednak jest człowiekiem.

IndyCar Road America: Paliwowe szaleństwo

IndyCar Road America: Paliwowe szaleństwo

Igor Długosz

  • Formuła 1
23 czerwca 2025

To był jeden z tych wyścigów, który nawet dla wieloletniego fana serii był trudny do zrozumienia. Wysoka ilość neutralizacji spowodowała istny chaos strategiczny w Xpel Grand Prix.

IndyCar Bommarito 500: Kirkwood beneficjentem szaleństwa w Gateway

IndyCar Bommarito 500: Kirkwood beneficjentem szaleństwa w Gateway

Igor Długosz

  • Formuła 1
16 czerwca 2025

Nawet system hybrydowy nie jest w stanie popsuć ścigania na torze World Wide Technology Raceway. W nocy z niedzieli na poniedziałek, kiedy wiele osób słusznie odsypiało Le Mans 24H lub szykowało się do pracy, IndyCar dostarczyło kolejny thriller w Illinois. Zwycięzcą - po raz trzeci w tym roku - był Kyle Kirkwood.

IndyCar GP Detroit: Strategiczny (i nie tylko) chaos w Motor City

IndyCar GP Detroit: Strategiczny (i nie tylko) chaos w Motor City

Igor Długosz

  • Formuła 1
2 czerwca 2025

Kyle Kirkwood wygrał do tej pory zdecydowanie najlepszy wyścig IndyCar na torze ulicznym w centrum Detroit. Nie zatrzymały go nawet takie przeszkody jak uszkodzenia bolidu, świetne tempo rywali czy niefortunne wyjazdy samochodu bezpieczeństwa. Całkowicie amerykańskie podium uzupełnili Santino Ferrucci - po starcie z 21. miejsca - oraz znowu pechowy Colton Herta.

Kolejna afera w IndyCar. 3 auta zdyskwalifikowane z Indy 500

Kolejna afera w IndyCar. 3 auta zdyskwalifikowane z Indy 500

Igor Długosz

  • Formuła 1
27 maja 2025

Najpierw Penske, a teraz Andretti i Prema. Kolejne zespoły IndyCar zostały przyłapane na oszukiwaniu w Indianapolis 500. Kontrowersje w tej serii wydają się nie mieć końca.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren284
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull187
4.George RussellMercedes172
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams54
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas27
11.Fernando AlonsoAston Martin26
12.Lance StrollAston Martin26
13.Isack HadjarVisa Cash App RB22
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Carlos SainzWilliams16
17.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
18.Yuki TsunodaRed Bull10
19.Oliver BearmanHaas8
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione