⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Testy Indy 500 – Wszystko, co musisz wiedzieć

Testy Indy 500 – Wszystko, co musisz wiedzieć

  • Formuła 1
  • Inne wyścigi
25 kwietnia 2025 Ten artykuł przeczytasz w 14 minut

Igor Długosz

Testy Indy 500 – Wszystko, co musisz wiedzieć

Za nami dwa dni testów na torze Indianapolis Motor Speedway, które ze względu na pogodę oraz format, dawno nie były tak reprezentatywne.

Wyjątkowo świetna pogoda na testy Indy 500

W ostatnich latach natura nie sprzyjała zespołom IndyCar. Kwietniowe testy na torze Indianapolis Motor Speedway regularnie były przerywane, przekładane lub kompletnie odwoływane ze względu na deszcz. Rzecz jasna, przy tak wysokich prędkościach na owalu, jazda po wilgotnym torze jest kompletnie wykluczona. W tym roku klimat stanu Indiana okazał się jednak niespodziewanie przyjemny. Brak chmur, brak wiatru oraz temperatury, które w piku dnia osiągały niecałe 30 stopni Celsjusza – warunki bardzo podobne do tego, co zazwyczaj widzimy w maju. To była wręcz idealna pogoda na testy Indy 500.

Mimo to start tegorocznych testów opóźnił się o prawie 3 godziny. Sędziowie mieli problemy techniczne w zakresie komunikacji z zespołami oraz kierowcami. Kiedy nareszcie ruszyliśmy z pierwszą sesją testową (przeznaczoną dla „weteranów”) została ona aż 3-krotnie przerwana. Żółte flagi wywołały awaria systemu hybrydowego u Jacka Harvey’a, inspekcja toru oraz awaria silnika Santino Ferrucciego. Również przez usterkę mechaniczną, Rinus VeeKay opuścił aleję serwisową dopiero pod koniec dnia, w sesji dla wszystkich samochodów.

Gdzie oglądać IndyCar w Polsce w 2025 roku?

W międzyczasie odbyła się też specjalna sesja dla debiutantów oraz kierowców powracających po przynajmniej rocznej przerwie. Tak jak popołudniu, nie zobaczyliśmy w jej trakcie żadnych przerw. Wszyscy zawodnicy ukończyli „Rookie Orientation Program” lub „Refreshers Course” – programy przejazdów, których celem jest przyzwyczajanie kierowców do wysokich prędkości na IMS.

Sumując czasy z całego dnia, najlepsze okrążenie ustanowił Scott Dixon. Nowozelandczyk nieznacznie przebił wynik urzędującego, dwukrotnego zwycięzcy Indy 500, Josefa Newgardena. Oprócz nich barierę 225 mil na godzinę pokonał Takuma Sato. Felix Rosenqvist ustanowił najwyższą prędkość bez pomocy tunelu aerodynamicznego, choć tego typu okrążeń było w środę bardzo mało.

Nietypowy start drugiego dnia

Na tegoroczne testy Indy 500 wprowadzono nowy element. Aby przetestować jednostki hybrydowe w warunkach kwalifikacyjnych, IndyCar zorganizowało specjalną sesję. Turbosprężarki zostały przestawione na maksymalny tryb mocy. Zazwyczaj jest to zarezerwowane wyłącznie na Fast Friday oraz kwalifikacje.

Wyższe prędkości być może przyczyniły się do jedynych dwóch wypadków tegorocznych testów. Kyle Larson nie poradził sobie z podsterownością w T1 i dotknął ściany, niszcząc w ten sposób zawieszenie. Mistrz NASCAR Cup Series po raz pierwszy w życiu rozbił samochód IndyCar.

IN THE WALL 😬@KyleLarsonRacin makes contact with the wall exiting Turn 1 and in Turn 2.

📺: INDYCAR YouTube pic.twitter.com/5TE5c1BXDs

— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) April 24, 2025

Scott McLaughlin utrzymał formę z sezonu 2024. Zeszłoroczny zdobywca pole position był najszybszy w sesji „high boost”. Drugie miejsce w tabeli zajął jakże imponujący Takuma Sato, choć nikt nie dał mu pomocnej dłoni w postaci tunelu aerodynamicznego. Jednakże niedługo później dwukrotny zwycięzca Indianapolis 500 również roztrzaskał swój bolid między zakrętami 1 i 2. RLL najprawdopodobniej będzie musiało zbudować dla swojego czwartego kierowcy zupełnie nowy samochód. Jak udowodnili Marcus Ericcson w 2024 oraz Colton Herta w 2022, wymiana bolidu może niestety poskutkować całkowitą utratą prędkości oraz zrujnowaniem The Month of May.

Huge thanks to @IndyCar, @DallaraGroup, and @IMS for creating such a safe environment. Lost the rear at 233mph (375km/h). The data recorded a 94G impact. Just minor bruises and I’m OK. Really grateful to my crew, sorry for the extra work. We’ll come back stronger for the #Indy500 pic.twitter.com/QMJyZLGjOz

— Takuma Sato (@TakumaSatoRacer) April 24, 2025

Z racji, że sesja ta trwała zaledwie 2.5 godziny (a właściwie to 2 godziny przez incydenty Larsona i Sato), 34 ekipy nie miały czasu, aby czekać na całkowicie pusty tor. Chcąc czy nie chcąc, wielu kierowców otrzymywało wsparcie tunelu aerodynamicznego, którego rzecz jasna zabraknie im w kwalifikacjach. Z tego samego powodu nikt nie ukończył pełnej próby kwalifikacyjnej, składającej się z 4-okrążeń wykonanych pod rząd, bez „slipstreamu”.

Powrót do symulacji wyścigowych na zakończenie testów

Finałowa sesja testów odbyła się popołudniu, po przerwie obiadowej. Mechanicy mieli dwie godziny na ponowne przestawienie bolidów w specyfikację wyścigową. Mimo mniejszych prędkości, o mały włos nie doszło do gigantycznej kraksy. Rinusowi VeeKay skończyło się paliwo, kiedy jechał w licznej grupie samochodów. Pato O’Ward, Santino Ferrucci i Helio Castroneves ledwo go ominęli przy około 340km/h. Szczególnie ostatni z nich musiał się napracować, gdyż czterokrotny zwycięzca Indy 500 musiał także uniknąć samochodu wyjeżdzającego z alei serwisowej. To mogło się skończyć naprawdę źle.

CLOSE CALL! 😳

📺: INDYCAR YouTube pic.twitter.com/gfjwmSAfmL

— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) April 24, 2025

Mimo to nie ujrzeliśmy w trakcie tej sesji ani jednej przerwy lub wypadku. Dzięki temu mogliśmy przez 3 godziny przyglądać się samochodom oraz temu jak radzą one sobie w warunkach wyścigowych. Gołym okiem wyróżnili się Team Penske oraz Chip Ganassi Racing. Szczególnie kierowcy „Kapitana” zupełnie bez problemów wyprzedzali swoich rywali. Świetnie w brudnym powietrzu zaprezentowali się też, jak zwykle, Pato O’Ward i Alexander Rossi. Dużo mniej imponujące były zachowania aut Andretti. Choć Kyle Kirkwood znalazł się w czołówce tabeli, on oraz jego partnerzy wydawali się mieć cięższe zadanie w zakresie wyprzedzania.

Skoro już mowa o wynikach. Najszybszy na zakończenie testów był aktualny lider klasyfikacji punktowej, Alex Palou. Top 5 uzupełnili Felix Rosenqvist, Kyle Kirkwood, Conor Daly oraz Josef Newgarden. Co ciekawe, ich prędkości odstawały o kilka mil na godzinę od tego, co kierowcy wykonywali rok temu podczas Carb Day (finałowego dnia treningu). Być może w tempie wyścigowym przyczynia się do tego ociężała hybryda. Przechodząc płynnie do tego tematu…

Co kierowcy uważają o systemie hybrydowym?

Tegoroczna edycja Indianapolis 500 przejedzie do historii jako pierwsza z jednostkami hybrydowymi. Odczucia kierowców wobec tego dodatku są dość mieszane. Bonusowe 60 koni mechanicznych mocy wiąże się z 45-cioma kilogramami dodatkowej wagi w tylnej części samochodu. Ta zmiana balansu jednym odpowiada, a drugim nie.

– [Samochód – przyp. red.] jest bardziej leniwy, ale poza tym nie sprawia wrażenia innego – Christian Lundgaard.

– Nie ma ogromnej różnicy – Marcus Ericcson.

– Na pewno nie jest lepiej – powiedział równie małomówny i sarkastyczny, co zawsze, Alexander Rossi.

– Jest ciężej, dodanie wagi do samochodu nigdy nie pomaga. Ale nie było źle. Nie robi to takiej różnicy, co na torach ulicznych i drogowych – Alex Palou.

– Hybryda będzie tu miała większą rolę niż w jakikolwiek innym wyścigu. Przez naturę tego toru, długie proste, najmniejszą ilość oporu aerodynamicznego, użycie mocy hybrydowej robi ogromną różnicę – Josef Newgarden.

Kierowcy mają już sporo doświadczenia z hybrydami na standardowych torach. Niestety, w wolnych zakrętach samochody są z tego powodu bardziej ociężałe i ślamazarne. Przyczyniło się to też do pogorszenia produktu wyścigowego. Odkąd hybrydy zadebiutowały, tylko raz na torze „drogowym” zobaczyliśmy zmianę lidera na skutek walki koło w koło, a nie pit stopów. O ironio, miało to miejsce na torze Thermal Club, powszechnie krytykowanym za słabą jakość ścigania. Wyścigi IndyCar ostatnio stały się bardzo strategiczne i pozbawione nawet żółtych flag. Ciekawe zmagania w Milwaukee oraz Nashville, a także spora ilość wyprzedzania podczas omawianych testów na Indianapolis sugerują, że przynajmniej na owalach IndyCar wciąż będzie zadowalać swoich kibiców.

Zaczynamy The Month of May

Mimo kwietniowej daty, testy Indy 500 to tak naprawdę pierwsze dwa dni maja dla fanów IndyCar. Przygotowania do wyścigu potrójnej korony muszą jednak zostać chwilowo wstrzymane. W majówkowy weekend odbędzie się czwarta runda sezonu – Grand Prix of Alabama na torze Barber Motorsports Park. Tydzień później, w sobotę, 12 maja, kierowcy będą pokonywać Brickyard, ale w przeciwnym kierunku, na wersji „road course”. Oficjalne treningi do Indianapolis 500 ruszą we wtorek, 15 maja.

Testy Indy 500 2025 – Wyniki: Dzień 1 | Dzień 2 – High Boost Session | Dzień 2 – High Boost Session (bez tunelu aero) | Dzień 2 – Sesja 2

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • IndyCar

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

IndyCar Road America: Paliwowe szaleństwo

IndyCar Road America: Paliwowe szaleństwo

Igor Długosz

  • Formuła 1
23 czerwca 2025

To był jeden z tych wyścigów, który nawet dla wieloletniego fana serii był trudny do zrozumienia. Wysoka ilość neutralizacji spowodowała istny chaos strategiczny w Xpel Grand Prix.

IndyCar Bommarito 500: Kirkwood beneficjentem szaleństwa w Gateway

IndyCar Bommarito 500: Kirkwood beneficjentem szaleństwa w Gateway

Igor Długosz

  • Formuła 1
16 czerwca 2025

Nawet system hybrydowy nie jest w stanie popsuć ścigania na torze World Wide Technology Raceway. W nocy z niedzieli na poniedziałek, kiedy wiele osób słusznie odsypiało Le Mans 24H lub szykowało się do pracy, IndyCar dostarczyło kolejny thriller w Illinois. Zwycięzcą - po raz trzeci w tym roku - był Kyle Kirkwood.

IndyCar GP Detroit: Strategiczny (i nie tylko) chaos w Motor City

IndyCar GP Detroit: Strategiczny (i nie tylko) chaos w Motor City

Igor Długosz

  • Formuła 1
2 czerwca 2025

Kyle Kirkwood wygrał do tej pory zdecydowanie najlepszy wyścig IndyCar na torze ulicznym w centrum Detroit. Nie zatrzymały go nawet takie przeszkody jak uszkodzenia bolidu, świetne tempo rywali czy niefortunne wyjazdy samochodu bezpieczeństwa. Całkowicie amerykańskie podium uzupełnili Santino Ferrucci - po starcie z 21. miejsca - oraz znowu pechowy Colton Herta.

Kolejna afera w IndyCar. 3 auta zdyskwalifikowane z Indy 500

Kolejna afera w IndyCar. 3 auta zdyskwalifikowane z Indy 500

Igor Długosz

  • Formuła 1
27 maja 2025

Najpierw Penske, a teraz Andretti i Prema. Kolejne zespoły IndyCar zostały przyłapane na oszukiwaniu w Indianapolis 500. Kontrowersje w tej serii wydają się nie mieć końca.

Indianapolis 500: Alex Palou skończył IndyCar

Indianapolis 500: Alex Palou skończył IndyCar

Igor Długosz

  • Formuła 1
26 maja 2025

Ostatni element na liście został odhaczony. Alex Palou nie ma już nic innego do wygrania w IndyCar. Hiszpan wreszcie odniósł swój pierwszy triumf na owalu i jednocześnie dołączył do legendarnego grona zwycięzców Indianapolis 500.

Paxton Turbocar – niedoszła rewolucja w Indianapolis 500

Motorsport - Paxton Turbocar – niedoszła rewolucja w Indianapolis 500

Ernest Mróz

  • Inne wyścigi
23 maja 2025

Paxton Turbocar różnił się wszystkim od pojazdów konkurencji. Napędzany turbiną gazową, nie posiadał sprzęgła i skrzyni biegów. Mimo nadwagi stanowił spore zagrożenie dla konkurencji.

„The Month of Mayhem” – Historia Indianapolis 500 1995

„The Month of Mayhem” – Historia Indianapolis 500 1995

Igor Długosz

  • Formuła 1
20 maja 2025

Najlepszy wyścig w karierze Jacquesa Villeneuve'a. Najgorszy dzień w historii Team Penske. Dramaturgia i kontrowersje przez cały miesiąc. Takie właśnie było Indianapolis 500 w 1995 roku. Być może najlepsza w historii edycja tego wyścigu obchodzi swoje 30-lecie. Nie ma zatem lepszej okazji, aby powspominać ten istnie szalony "Month of May(hem)".

Skandal wokół giganta IndyCar. Zespół ukarany za nielegalne auta

Skandal wokół giganta IndyCar. Zespół ukarany za nielegalne auta

Igor Długosz

  • Formuła 1
19 maja 2025

Kolejny dzień i kolejna afera wokół Team Penske. Jeden z największych zespołów IndyCar został srogo ukarany za wystawienie nielegalnych samochodów w kwalifikacjach do Indianapolis 500. Ale czy wystarczająco srogo?

Kwalifikacje Indy 500 – Dzień 2: Debiutant ograł faworytów!

Kwalifikacje Indy 500 – Dzień 2: Debiutant ograł faworytów!

Igor Długosz

  • Formuła 1
19 maja 2025

Po raz pierwszy od 1983 roku debiutant zdobył pole position do Indianapolis 500. Robert Shwartzman oraz Prema dokonali niebywałych, historycznych wyczynów podczas drugiego dnia kwalifikacji.

Kwalifikacje Indy 500: Niespodzianki dnia pierwszego

Kwalifikacje Indy 500: Niespodzianki dnia pierwszego

Igor Długosz

  • Formuła 1
18 maja 2025

Najlepszy format kwalifikacji w motorsporcie utrzymał swój status. Za nami wspaniała, pełna zaskoczeń sobota na Brickyard. Kandydaci do Pole Day oraz Bump Day zostali wyłonieni, a lista ta zawiera kilka niespodzianek.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren234
2.Lando NorrisMcLaren226
3.Max VerstappenRed Bull165
4.George RussellMercedes147
5.Charles LeclercFerrari119
6.Lewis HamiltonFerrari103
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams46
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas23
11.Isack HadjarVisa Cash App RB21
12.Lance StrollAston Martin20
13.Pierre GaslyAlpine19
14.Fernando AlonsoAston Martin16
15.Carlos SainzWilliams13
16.Liam LawsonVisa Cash App RB12
17.Yuki TsunodaRed Bull10
18.Oliver BearmanHaas6
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team4
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione