⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Trudny start Alpine. Zero punktów to nie przypadek

Trudny start Alpine. Zero punktów to nie przypadek

  • Formuła 1
9 kwietnia 2025 Ten artykuł przeczytasz w 7 minut

Artur Różański

Trudny start Alpine. Zero punktów to nie przypadek

Alpine zanotowało najgorszy start sezonu wśród całej stawki F1. Brak punktów ma jednak swoją przyczynę.

Sezon 2025 wymaga więcej od ekip środka stawki

Już dawno stawka Formuły 1 nie była aż tak mocno zbita. Już po dwóch wyścigach niemal każdy z zespołów zdobył punkty na swoje konto. Wyjątek stanowi Alpine. Walka o tytuł „Best of the rest” dawno nie była tak zażarta i w zasadzie w każdy weekend inna ekipa może przewodzić środkowi stawki.

Takie okoliczności szczególnie uwypuklają wszelkie błędy, pomyłki i niedociągnięcia, o czym przekonało się nie tylko Alpine. Jednak Francuzi mają jeszcze jeden wyjątkowo duży problem, który ciągnie ich na dno.

Zmora Alpine cały czas się ich trzyma

Alpine jakiś czas temu zapowiedziało, że odejdzie od silników Renault i przerzuci się na jednostki Mercedesa. To był PR-owy strzał w kolano, co pokazuje, jak bardzo zespół z Enstone jest zdesperowany, by wrócić do walki o regularne punkty i to nawet kosztem strat wizerunkowych.

Tezę na temat słabego silnika Renault potwierdzają dane z GP Japonii. Alpine Pierre’a Gasly’ego było bardzo szybkie w 1. sektorze, szczególnie w krętych „eskach”. Tempo w tym miejscu w wykonaniu francuskiej stajni było lepsze nawet od tego, co prezentowała ekipa Racing Bulls.

Jednak karkołomny dla Alpine okazał się drugi sektor. Dwie długie proste grzebały za każdym razem szanse kierowców zespołu z Enstone na dobry rezultat w kontekście całego okrążenia. Dla zobrazowania przepaści między tymi sekcjami warto zwrócić uwagę, że Alpine do najszybszego auta w stawce w 1. sektorze traciło raptem 0,235 s. Dopiero w drugim rosło to już do 0,643 s. Ponadto strata do lidera środka stawki wyniosła tam aż 0,369 sek. To przepaść przy tak zbitym gridzie.

Gasly dobrze wie, gdzie tkwi problem

Lider ekipy z Enstone przekonywał w swoich wypowiedziach, że dobrze wie, gdzie leży problem.

– Kiedy kończysz sesję i patrzysz na GPS w różnych samochodach, bardzo łatwo jest zrozumieć, gdzie przegrywamy. […] Tak naprawdę wykorzystaliśmy wszystko, co mieliśmy w pakiecie, tylko trochę nam to zajęło. Nie porównywaliśmy się zbytnio do naszych głównych konkurentów, ale po prostu brakowało nam trochę tempa w niektórych obszarach toru. To są całkiem oczywiste miejsca, gdzie tracimy – powiedział Pierre Gasly.

Deficyt mocy jest szczególnie odczuwany w wyścigach, gdzie kierowcy Alpine są dość łatwo wyprzedzani na prostych przez pozostałe zespoły środka stawki.

– Jesteś w dobrej pozycji do ataku, tak jak ja miałem z Fernando [Alonso] na końcu, ale nigdy nie byłem wystarczająco blisko, żeby faktycznie spróbować czegoś na ostatniej szykanie lub w zakręcie nr 1. Jednocześnie stajemy się bezbronni, gdy ktoś znajduje się dość blisko nas – stwierdził fakty Gasly.

W Alpine jest pomysł i nadzieja na poprawę

Słabe osiągi silnika w Alpine powodują straty rzędu od 2 do 6 dziesiątych sekundy. To znaczna różnica, która przy tak ciasnej stawce powoduje wyraźne straty. Jednak Alpine miało pomysł, jak zrekompensować deficyt. Francuzi mocno wierzyli w elastyczne tylne skrzydła. To one od początku sezonu miały być ich sojusznikiem w walce ze słabą jednostką napędową.

Jednak w związku ze stanowczą reakcją FIA tylne skrzydła są teraz dużo skrupulatniej kontrolowane, a prześwit pomiędzy płatami został znacząco zmniejszony. To mocno pokomplikowało Alpine ich plan zredukowania strat.

O tym, czy i kiedy Alpine będzie w stanie wrócić do punktowanej dziesiątki, wypowiedział się Pierre Gasly.

– W tej chwili nie jesteśmy faworytami, kiedy patrzymy na Racing Bulls lub Williamsa, który również był niezwykle szybki. Ale jestem pewien, że w pewnym momencie zdobędziemy punkty. Na pewno musimy uzyskać trochę więcej wyników, ale jestem pewien, że to nastąpi. Musimy się skupić na sobie – skwitował 16. kierowca klasyfikacji generalnej.

W kontekście przyszłości Alpine warto wrócić do przeszłości, a dokładniej do testów w Bahrajnie, gdzie ta ekipa prezentowała się obiecująco. Pozwala to uważać, że sama konstrukcja jest dobra, a głównym problemem jest niezmiennie moc silnika Renault. Dlatego istnieje duża szansa na to, że na torach, które nie są skupione na mocy, Alpine będzie w stanie wrócić do Top 10.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Alpine F1
  • F1
  • F1 2025

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Kwalifikacje GP Holandii: Norris nie najszybszy | Podsumowanie

Kwalifikacje GP Holandii: Norris nie najszybszy | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 sierpnia 2025

Lando Norris zdominował czasowo wszystkie sesje treningowe poprzedzające GP Holandii. Wydawało się, że w kwalifikacjach Brytyjczyk z McLarena również będzie najszybszy, ale do pole position stracił 0,012 sekundy. Je zdobył Oscar Piastri.

Alex, nic nie szkodzi spróbować

Alex, nic nie szkodzi spróbować

Igor Długosz

  • Formuła 1
29 sierpnia 2025

Poza walką Willa Powera i Davida Malukasa o fotel w Penske, tegoroczny "sezon ogórkowy" IndyCar nie jest zbyt ciekawy. Odejście mistrza może jednak wywrócić wszystko do góry nogami. Alex Palou jest łączony z ekipą Red Bulla w Formule 1. Pytanie tylko, czy ten transfer ma sens?

Treningi GP Holandii: piątek dla Lando Norrisa | Podsumowanie

Treningi GP Holandii: piątek dla Lando Norrisa | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
29 sierpnia 2025

Piątkowe treningi poprzedzające GP Holandii na torze Zandvoort należały do Lando Norrisa. Brytyjczyk ukończył obie sesje przed Oscarem Piastrim i wyraźnie wyżej od Maxa Verstappena. Nadspodziewanie dobrze wypadli też kierowcy Astona Martina. Mimo prognoz nad torem przy Morzu Północnym nie padał dziś ulewny deszcz.

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Igor Długosz

  • Formuła 1
22 sierpnia 2025

Film F1 zawierał mnóstwo nierealistycznych elementów, które przeszkadzały fanom motorsportu - pomieszany kalendarz wyścigów, budowanie samochodu pod "walkę", czy też naginanie przepisów do granic absurdu. Coś, do czego nie można się jednak przyczepić to wypadki, gdyż większość z nich była rzetelnie inspirowana prawdziwymi zdarzeniami. Uwaga, ten artykuł jest pełen spoilerów.

Program Juniorów Red Bulla: Marko pewny swego

Program Juniorów Red Bulla: Marko pewny swego

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
21 sierpnia 2025

Helmut Marko nie chowa głowy w piasek, jeśli chodzi o surową politykę Programu Juniorów Red Bulla. Przekonuje, że większość tych, którzy nie odnieśli sukcesu w Formule 1, nadal korzysta z tego doświadczenia i kontynuuje karierę w czołowych sportach motorowych.

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
15 sierpnia 2025

Na półmetku sezonu Lewis Hamilton wypada w Ferrari wyraźnie gorzej od Charlesa Leclerca. Juan Pablo Montoya uważa jednak, że Brytyjczyk może się jeszcze odbudować, a Monakijczyk musi na niego uważać.

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

Igor Długosz

  • Formuła 1
8 sierpnia 2025

Choć wciąż utrzymuje status najważniejszej rundy w kalendarzu, Grand Prix Monako nie jest znane z ekscytujących wyścigów. Stąd wielowątkowa edycja 1992 przeszła do historii. Na czele stawki ujrzeliśmy legendarny pojedynek dwóch mistrzów - Nigela Mansella i Ayrtona Senny. Tymczasem w dolnej części tabeli doszło do istnego cudu, związanego z najgorszym zespołem w historii Formuły 1. Oto pełna historia 50. edycji Grand Prix Monako.

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
7 sierpnia 2025

Za nami już połowa sezonu 2025, a Lewis Hamilton wciąż nie dowozi pożądanych przez Ferrari wyników w swoim debiutanckim sezonie w Maranello. O potencjalnych przyczynach tego stanu rzeczy opowiedział dla "La Gazzetta dello Sport" Vitantonio Liuzzi, były kierowca Formuły 1.

GP Węgier: Święto McLarena na Hungaroringu

GP Węgier: Święto McLarena na Hungaroringu

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
3 sierpnia 2025

GP Węgier dostarczyło nam emocjonującą walkę o zwycięstwo w wykonaniu kierowców McLarena. Ostatecznie górą, dzięki strategii jednego pit stopu, był Lando Norris. Oscar Piastri naciskał go do samego końca. Za nimi z ostrej walki o najniższy stopień podium z Charlesem Leclerkiem wyszedł George Russell.

Ford w Formule 1. Od dominacji do marginalizacji

Ford w Formule 1. Od dominacji do marginalizacji

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 lipca 2025

Za sprawą współpracy z Red Bull Racing koncern Ford będzie znów obecny w Formule 1. Oznacza to kolejny amerykański akcent w Jedynce w ostatnim czasie. Ford jednak w przeciwieństwie do Haasa czy Cadillaca ma w niej wiele sukcesów, które warto przypomnieć.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren284
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull187
4.George RussellMercedes172
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams54
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas27
11.Fernando AlonsoAston Martin26
12.Lance StrollAston Martin26
13.Isack HadjarVisa Cash App RB22
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Carlos SainzWilliams16
17.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
18.Yuki TsunodaRed Bull10
19.Oliver BearmanHaas8
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: [email protected]

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione