⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Zapowiedź 6H Imola. Czy ktoś powstrzyma Ferrari?

Zapowiedź 6H Imola. Czy ktoś powstrzyma Ferrari?

  • Formuła 1
  • Inne wyścigi
17 kwietnia 2025 Ten artykuł przeczytasz w 14 minut

Igor Długosz

Zapowiedź 6H Imola. Czy ktoś powstrzyma Ferrari?

Kto jest faworytem drugiej rundy sezonu WEC? Analiza BoP sporo nam zdradza. Oto nasza zapowiedź 6H Imola 2025.

Druga wizyta WEC na Imoli

Autodromo Enzo e Dino Ferrari zadebiutowało w kalendarzu Długodystansowych Mistrzostw Świata w 2024 roku. Wyścig ten spotkał się z mieszanymi opiniami. Wyprzedzanie na włoskim obiekcie było bardzo wymagające, przez co większość emocji wynikała ze strategii oraz pit stopów. Przysypiających fanów uratował niespodziewany deszcz, który kompletnie odwrócił losy wyścigu. Dominujące przed własną publicznością Ferrari w ceremonialny sposób straciło niemalże pewny tryplet. Ich kierowcy otrzymali polecenie, aby kontynuować jazdę na wilgotnym torze na oponach typu slick. Wraz z nasilającymi się opadami, okazało się to katastrofalnie złą decyzją. Walkę o zwycięstwo przejęli zatem Toyota i Porsche. Do ostatnich sekund Kamui Kobayashi i Kevin Estre toczyli świetny pojedynek, a Japończyk przez cały ten czas utrzymał za swoimi plecami Francuza.

Strategia Ferrari zadziałałaby jednak w kategorii LMGT3. Zawodnicy Team WRT – mimo sporych opadów – nie założyli opon deszczowych. Za sprawą dużo lepszej przyczepności mechanicznej aut GT3 w porównaniu do Hypercarów, strategia ta faktycznie się opłaciła. Decyzja strategów podarowała BMW ich pierwsze zwycięstwo, a jednocześnie też pierwszy dublet w WEC. Podium uzupełniło Porsche #92 należące do Manthey. Gdyby nie deszcz, ekipa ta najprawdopodobniej odniosłaby kolejne zwycięstwo w całkowicie zdominowanym przez nich sezonie.

Całe szczęście dla Tifosi, pogoda na tegoroczną edycję Imoli zapowiada się lepiej. Opady oczekiwane są wyłącznie w trakcie piątkowych treningów. Powrót deszczu na czas wyścigu wcale nie jest jednak wykluczony. Aktualnie każda prognoza pogody przewiduje inne warunki w niedzielę, przez co trudno wyciągnąć jednoznaczne wnioski. Ta nieprzewidywalność zdecydowanie urozmaici rywalizację na torze, na którym jakość ścigania stanowi spory problem.

Lista startowa, czyli gruba zapowiedź 6H Imola 2025

Wraz z erą Hypercar & LMGT3, lista startowa WEC weszła w niespotykany okres stabilizacji. Idealnym tego przykładem jest ilość zmian pomiędzy pierwszą a drugą rundą tegorocznego sezonu. Jest ich bardzo niewiele.

Lista startowa #WEC na #6HImola jest niemal identyczna do tej z Kataru. Jedyne zmiany to:

🟥 Hypercar
🟢 Aston redukuje swoje składy do dwóch kierowców na samochód (brak Gunna i de Angelisa)

🟩 LMGT3
🇫🇷 Esteban Masson zastępuje kontuzjowanego 🇬🇧 Bena Barbicoata w Lexusie #78 pic.twitter.com/hXCYjWji8S

— Świat Motorsportu (@SMotorsportu) April 16, 2025

Warto dodać, że 3-osobowe składy kierowców zachowało Porsche, choć na pełen sezon zatrudnili tylko czterech zawodników. PPM przygotowuje w ten sposób Mathieu Jamineta oraz Matta Cambella na Le Mans. Dla Francuza i Australijczyka będzie to ostatni wyścig WEC przed 24-godzinnym klasykiem, gdyż 6 Hours of Spa koliduje z ich obowiązkami na torze Laguna Seca w IMSA.

Balance of Performance dla klasy Hypercar – wielka ulga Porsche

Balance of Performance (Hypercar) - Zapowiedź WEC 6 Hours of Imola 2025
Fot. ACO/FIA

Ferrari 499P było zdecydowanie najszybszym autem w Katarze. Ich najlepszy czas okrążenia z wyścigu przebił rezultat reszty stawki o aż pół sekundy. Rok temu na Imoli włoski samochód również prezentował się dominująco. Z tych powodów Ferrari rzecz jasna zostało spowolnione, choć nie aż tak jak można było się spodziewać. 499P jest zaledwie 4kg cięższe oraz dysponuje o 2kW słabszym silnikiem niż podczas zeszłorocznego 6 Hours of Imola. Tak drobna modyfikacja osiągów może nie spełnić celu.

Najbardziej zmienionym Hypercarem na kwietniową rundę WEC jest Porsche. BoP tego samochodu w Katarze było kompletnie nietrafione. Zeszłoroczni mistrzowie ledwo zapunktowali w pierwszym wyścigu nowego sezonu. Organizatorzy, całe szczęście, zauważyli swój błąd i zredukowali masę 963 o aż 11 kilogramów. Balast Porsche w pewnym sensie przejął Cadillac, który podczas Qatar 1812km prezentował się jako trzecia siła w stawce. W zamian samochód V-Series.R otrzymał dodatkowe kilka kW mocy, choć to samo tyczy się większości Hypercarów. Wyjątkami są jedynie Porsche, Toyota oraz Peugeot.

Francuskim samochodom warto poświęcić odrobinę więcej uwagi. Za sprawą 1-kilogramowej redukcji masy, 9X8 zostało „wymaksowane”. Samochód Peugeota jest jednocześnie najlżejszy oraz najmocniejszy w stawce. Znacząca redukcja mocy powyżej 250km/h spowolni ich jednak na długich prostych. Dokładnie ten sam problem będzie dotyczył Alpine. Obaj francuscy producenci mają natomiast idealne predyspozycje, aby nadrabiać swoje straty na wyjściach z licznych wolnych zakrętów Imoli. W dość podobnym położeniu znajduje się BMW. Drugi najszybszy samochód z Kataru również został „ukarany” redukcją mocy powyżej 250km/h.

Balance of Performance dla klasy LMGT3 – ociężała Corvette’a

Balance of Performance (LMGT3) - Zapowiedź WEC 6 Hours of Imola 2025
Fot. ACO/FIA

Moc silników w kategorii GT jest tak naprawdę niemożliwa do odczytu dla zwykłych osób, gdyż zamiast konkretnych wartości w kilowatach organizatorzy podają jedynie wyznaczone dla producentów tryby jednostek napędowych. WEC wykonało w tym zakresie niewielkie korekty na Imolę, podobnie z resztą jak z energią na stint oraz zyskiem/utraty mocy powyżej 200km/h. Zakładka dotycząca wagi samochodów zawiera jednak bardzo ciekawe zmiany.

Trzy samochody udały się na zaawansowaną dietę – Porsche, Mercedes oraz Ford. Każdy z tych modeli wyraźnie odstawał osiągami w Katarze, co WEC próbuje ewidentnie naprawić. Jedynym autem, który od tego czasu zyskał na wadze, jest McLaren. Nie powinno to zupełnie dziwić, gdyż model 720S zdobył pole position oraz niemalże wygrał pierwszą rundę sezonu. Samochód United Autosports jest teraz drugi najcięższy w stawce.

Balast Sukcesu (LMGT3) - Zapowiedź WEC 6 Hours of Imola 2025
Fot. ACO/FIA

Ekipa #59 będzie miała jeszcze trudniejsze zadanie od partnerów zespołowych, ponieważ P2 w Katarze „wynagrodziło” ich 24. kilogramami „balastu sukcesu”. 12-kilogramowe ciężarki za swoje podium otrzymało też BMW Team WRT #31. Na absolutnie straconej pozycji znajduje się jednak Corvette’a. Nie dość, że C8.R domyślnie jest zdecydowanie najcięższym samochodem, to na dodatek ekipa #33 dostała aż 36kg balastu za zwycięstwo w season-openerze. Ich auto będzie zatem ważyć oszałamiające 1408 kilogramów – aż 80 więcej niż Mustang.

Potencjalny układ stawki – Zapowiedź 6H Imola 2025

Zmodyfikowana wersja systemu Balance of Performance zaliczyła fatalny debiut w Katarze. WEC wyciągnęło jednak wnioski, co widać po logicznych zmianach, które zaszły przed Imolą. 6-godzinna runda na włoskim torze będzie bardzo ważnym egzaminem dla organizatorów oraz ich metod balansowania osiągów.

Czego zatem możemy się spodziewać w najbliższy weekend? Drobna redukcja osiągów Ferrari nie powinna ich powstrzymać od triumfu na domowym torze. Po tegorocznej dominacji w Katarze oraz zeszłorocznej dominacji na Imoli 499P ponownie wygląda na faworyta. Deszcz ponownie może się okazać jedynym zagrożeniem dla Ferrari.

Kwestia drugiego najszybszego auta w stawce jest dużo ciekawsza. Zwiększenie masy większości samochodów oraz jej redukcja u Porsche z pewnością poskutkuje bardziej wyrównanymi osiągami. Nie zapominajmy tez o Toyocie. Choć ich samochód jest zdecydowanie najcięższy, nie powstrzymało to Japończyków od wygrania 6 Hours of Imola w 2024 roku. Najbardziej doświadczona ekipa Hypercar będzie dalej stanowić zagrożenie.

Na ich drodze może jednak stanąć Dries Vanthoor. Kierowca BMW #15 znajduje się w absolutnie szczytowej formie. Belg zdobył pole position do każdego z trzech tegorocznych wyścigów IMSA oraz zajął drugie miejsce w kwalifikacjach do Qatar 1812km. Warto również przypomnieć, że rok temu na Imoli ekipa BMW #20 wywalczyła szóste miejsce, pokonując duet Ferrari. Team WRT otarło się też o podium w Katarze. Belgijsko-niemiecki zespół stać na naprawdę dobry rezultat.

To samo można z resztą powiedzieć o ich oddziale LMGT3. Trzecie miejsce w poprzedniej rundzie oraz zeszłoroczne zwycięstwo zwiastują na udany weekend dla WRT. Trudne zadanie czeka natomiast Corvettę z samochodem ważącym niemal tyle co czołg. Manthey musi natomiast dostarczyć dobry rezultat. Po upokarzającym starcie sezonu, zeszłoroczni mistrzowie nie mogą sobie pozwolić na kolejny brak punktów, zwłaszcza przy tak korzystnym BoP. Lepszych rezultatów powinniśmy też oczekiwać od odchudzonych Mustangów i Mercedesów, lecz zarządzające tymi autami zespoły Proton oraz Iron Lynx nadal się nie wykazały w klasie LMGT3.

6 Hours of Imola rusza w niedzielę, o godzinie 13:00 czasu polskiego. Informacje dotyczące transmisji, a także szczegółowy harmonogram weekendu znajdziecie tutaj.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • WEC

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

6h Spa: Wygrana Ferrari w obu klasach. Popis Alpine

Sport motorowy. 6h Spa: Wygrana Ferrari w obu klasach. Popis Alpine

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
11 maja 2025

W sobotę Alpine postawiło Ferrari twarde warunki. Jednakże "czerwoni" wyszli z tej walki zwycięsko, dzięki dobrze dobranej strategii, pomimo niekorzystnego BoP. Robert Kubica wraz z AF Corse nie zaliczyli tego wyścigu do udanych.

Kwalifikacje 6H Spa WEC: Ferrari wciąż na szczycie, Kubica drugi

Kwalifikacje 6H Spa WEC: Ferrari wciąż na szczycie, Kubica drugi

Igor Długosz

  • Formuła 1
9 maja 2025

A już myśleliśmy, że to koniec. Choć samochód Ferrari został poważnie spowolniony, trzy sztuki 499P wciąż zdominowały kwalifikacje do 6 Hours of Spa.

Zapowiedź 6H Spa 2025. Rewolucja BoP

Zapowiedź 6H Spa 2025. Rewolucja BoP

Igor Długosz

  • Formuła 1
8 maja 2025

Ferrari kompletnie zdominowało pierwsze dwa wyścigi sezonu 2025 WEC. W związku z krytyką kibiców, Balance of Performance przeszło zatem drastyczne zmiany. Oto zapowiedź 6 Hours of Spa 2025.

Najbliższe finisze w historii WEC. Decydowały ułamki sekund

Najbliższe finisze w historii WEC. Decydowały ułamki sekund

Igor Długosz

  • Formuła 1
24 kwietnia 2025

Nawet wielogodzinne wyścigi potrafią kończyć się minimalnymi różnicami na mecie. Oto lista najbliższych finiszy w historii WEC. Tutaj przytoczymy rekord każdej klasy, a także inne wyjątkowe zakończenia wyścigów.

Kwalifikacje 6H Imola WEC: Szybkie Ferrari i rollercoaster Kubicy

Kwalifikacje 6H Imola WEC: Szybkie Ferrari i rollercoaster Kubicy

Igor Długosz

  • Formuła 1
19 kwietnia 2025

Włosi mają co celebrować, jeszcze przed startem ich domowej rundy WEC. Antonio Giovinazzi i Valentino Rossi zdobyli w swoich klasach pole position do 6 Hours of Imola. Drugi raz z rzędu na Imoli z pierwszego rzędu pojedzie załoga z Kubicą w składzie.

Zapowiedź 6H Imola. Czy ktoś powstrzyma Ferrari?

Zapowiedź 6H Imola. Czy ktoś powstrzyma Ferrari?

Igor Długosz

  • Formuła 1
17 kwietnia 2025

Kto jest faworytem drugiej rundy sezonu WEC? Analiza BoP sporo nam zdradza. Oto nasza zapowiedź 6H Imola 2025.

Targa Florio. Ostatni wyścig na publicznych drogach

Targa Florio

Ernest Mróz

  • Formuła 1
16 kwietnia 2025

Wąska, wijąca się wstęga, opasająca sycylijskie wzgórza. Zakręt za zakrętem, łuk za łukiem. Droga ciągnąca się bez końca, nie dająca kierowcy chwili wytchnienia. Niegdyś bita, później już wyasfaltowana. Tak wyglądała trasa jednego z najsłynniejszych wyścigów długodystansowych - Targa Florio.

Transmisja WEC 2025. Gdzie oglądać wyścigi Kubicy w Polsce?

Sport motorowy: Transmisja WEC 2025. Gdzie oglądać wyścigi Kubicy w Polsce?

Igor Długosz

  • Inne wyścigi
15 kwietnia 2025

Wbrew pozorom wcale nie Formuła 1, tylko WEC posiada najszerszą ofertę medialną spośród wszystkich serii wyścigowych w Polsce. Oto lista przeróżnych opcji na śledzenie najbardziej prestiżowych wyścigów długodystansowych świata.

McLaren oficjalnie w klasie Hypercar. Powalczy o kolejną koronę

McLaren oficjalnie w klasie Hypercar. Powalczy o kolejną koronę

Grzegorz Piotrowicz

  • Formuła 1
10 kwietnia 2025

Ekipa z Woking w końcu ogłosiła swoje zaangażowanie w klasę Hypercar w WEC. Na debiut "pomarańczowych" poczekamy niespełna dwa lata, ale przed nimi teraz sporo pracy w przygotowaniach do debiutu.

Mistrz Formuły E w Le Mans. Porsche ogłasza finałowego kierowcę

Mistrz Formuły E w Le Mans. Porsche ogłasza finałowego kierowcę

Igor Długosz

  • Formuła 1
25 marca 2025

Porsche nareszcie wybrało swojego finałowego kierowcę na tegoroczną edycję 24 Hours of Le Mans. Za kierownicą auta #4 zobaczymy Pascala Wehrleina.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren186
2.Lando NorrisMcLaren176
3.Max VerstappenRed Bull137
4.George RussellMercedes111
5.Charles LeclercFerrari94
6.Lewis HamiltonFerrari71
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Isack HadjarVisa Cash App RB21
10.Esteban OconHaas20
11.Nico HulkenbergStake F1 Team16
12.Lance StrollAston Martin14
13.Carlos SainzWilliams12
14.Pierre GaslyAlpine11
15.Yuki TsunodaRed Bull10
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB4
18.Fernando AlonsoAston Martin2
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team0
20.Jack DoohanAlpine0
21.Franco ColapintoAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex DunneRodin Motorsport87
2.Richard VerschoorMP Motorsport84
3.Arvid LinbladCampos Racing79
4.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil73
5.Luke BrowningHitech TGR73
6.Leonardo FornaroliInvicta Racing66
7.Pepe MartiCampos Racing49
8.Victor MartinsART Grand Prix41
9.Sebastián MontoyaPrema Racing36
10.Dino BeganovicHitech TGR29
11.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
12.Gabriele MiniPrema Racing21
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix5
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione