⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Zapowiedź 6H Imola. Czy ktoś powstrzyma Ferrari?

Zapowiedź 6H Imola. Czy ktoś powstrzyma Ferrari?

  • Formuła 1
  • Inne wyścigi
17 kwietnia 2025 Ten artykuł przeczytasz w 14 minut

Igor Długosz

Zapowiedź 6H Imola. Czy ktoś powstrzyma Ferrari?

Kto jest faworytem drugiej rundy sezonu WEC? Analiza BoP sporo nam zdradza. Oto nasza zapowiedź 6H Imola 2025.

Druga wizyta WEC na Imoli

Autodromo Enzo e Dino Ferrari zadebiutowało w kalendarzu Długodystansowych Mistrzostw Świata w 2024 roku. Wyścig ten spotkał się z mieszanymi opiniami. Wyprzedzanie na włoskim obiekcie było bardzo wymagające, przez co większość emocji wynikała ze strategii oraz pit stopów. Przysypiających fanów uratował niespodziewany deszcz, który kompletnie odwrócił losy wyścigu. Dominujące przed własną publicznością Ferrari w ceremonialny sposób straciło niemalże pewny tryplet. Ich kierowcy otrzymali polecenie, aby kontynuować jazdę na wilgotnym torze na oponach typu slick. Wraz z nasilającymi się opadami, okazało się to katastrofalnie złą decyzją. Walkę o zwycięstwo przejęli zatem Toyota i Porsche. Do ostatnich sekund Kamui Kobayashi i Kevin Estre toczyli świetny pojedynek, a Japończyk przez cały ten czas utrzymał za swoimi plecami Francuza.

Strategia Ferrari zadziałałaby jednak w kategorii LMGT3. Zawodnicy Team WRT – mimo sporych opadów – nie założyli opon deszczowych. Za sprawą dużo lepszej przyczepności mechanicznej aut GT3 w porównaniu do Hypercarów, strategia ta faktycznie się opłaciła. Decyzja strategów podarowała BMW ich pierwsze zwycięstwo, a jednocześnie też pierwszy dublet w WEC. Podium uzupełniło Porsche #92 należące do Manthey. Gdyby nie deszcz, ekipa ta najprawdopodobniej odniosłaby kolejne zwycięstwo w całkowicie zdominowanym przez nich sezonie.

Całe szczęście dla Tifosi, pogoda na tegoroczną edycję Imoli zapowiada się lepiej. Opady oczekiwane są wyłącznie w trakcie piątkowych treningów. Powrót deszczu na czas wyścigu wcale nie jest jednak wykluczony. Aktualnie każda prognoza pogody przewiduje inne warunki w niedzielę, przez co trudno wyciągnąć jednoznaczne wnioski. Ta nieprzewidywalność zdecydowanie urozmaici rywalizację na torze, na którym jakość ścigania stanowi spory problem.

Lista startowa, czyli gruba zapowiedź 6H Imola 2025

Wraz z erą Hypercar & LMGT3, lista startowa WEC weszła w niespotykany okres stabilizacji. Idealnym tego przykładem jest ilość zmian pomiędzy pierwszą a drugą rundą tegorocznego sezonu. Jest ich bardzo niewiele.

Lista startowa #WEC na #6HImola jest niemal identyczna do tej z Kataru. Jedyne zmiany to:

🟥 Hypercar
🟢 Aston redukuje swoje składy do dwóch kierowców na samochód (brak Gunna i de Angelisa)

🟩 LMGT3
🇫🇷 Esteban Masson zastępuje kontuzjowanego 🇬🇧 Bena Barbicoata w Lexusie #78 pic.twitter.com/hXCYjWji8S

— Świat Motorsportu (@SMotorsportu) April 16, 2025

Warto dodać, że 3-osobowe składy kierowców zachowało Porsche, choć na pełen sezon zatrudnili tylko czterech zawodników. PPM przygotowuje w ten sposób Mathieu Jamineta oraz Matta Cambella na Le Mans. Dla Francuza i Australijczyka będzie to ostatni wyścig WEC przed 24-godzinnym klasykiem, gdyż 6 Hours of Spa koliduje z ich obowiązkami na torze Laguna Seca w IMSA.

Balance of Performance dla klasy Hypercar – wielka ulga Porsche

Balance of Performance (Hypercar) - Zapowiedź WEC 6 Hours of Imola 2025
Fot. ACO/FIA

Ferrari 499P było zdecydowanie najszybszym autem w Katarze. Ich najlepszy czas okrążenia z wyścigu przebił rezultat reszty stawki o aż pół sekundy. Rok temu na Imoli włoski samochód również prezentował się dominująco. Z tych powodów Ferrari rzecz jasna zostało spowolnione, choć nie aż tak jak można było się spodziewać. 499P jest zaledwie 4kg cięższe oraz dysponuje o 2kW słabszym silnikiem niż podczas zeszłorocznego 6 Hours of Imola. Tak drobna modyfikacja osiągów może nie spełnić celu.

Najbardziej zmienionym Hypercarem na kwietniową rundę WEC jest Porsche. BoP tego samochodu w Katarze było kompletnie nietrafione. Zeszłoroczni mistrzowie ledwo zapunktowali w pierwszym wyścigu nowego sezonu. Organizatorzy, całe szczęście, zauważyli swój błąd i zredukowali masę 963 o aż 11 kilogramów. Balast Porsche w pewnym sensie przejął Cadillac, który podczas Qatar 1812km prezentował się jako trzecia siła w stawce. W zamian samochód V-Series.R otrzymał dodatkowe kilka kW mocy, choć to samo tyczy się większości Hypercarów. Wyjątkami są jedynie Porsche, Toyota oraz Peugeot.

Francuskim samochodom warto poświęcić odrobinę więcej uwagi. Za sprawą 1-kilogramowej redukcji masy, 9X8 zostało „wymaksowane”. Samochód Peugeota jest jednocześnie najlżejszy oraz najmocniejszy w stawce. Znacząca redukcja mocy powyżej 250km/h spowolni ich jednak na długich prostych. Dokładnie ten sam problem będzie dotyczył Alpine. Obaj francuscy producenci mają natomiast idealne predyspozycje, aby nadrabiać swoje straty na wyjściach z licznych wolnych zakrętów Imoli. W dość podobnym położeniu znajduje się BMW. Drugi najszybszy samochód z Kataru również został „ukarany” redukcją mocy powyżej 250km/h.

Balance of Performance dla klasy LMGT3 – ociężała Corvette’a

Balance of Performance (LMGT3) - Zapowiedź WEC 6 Hours of Imola 2025
Fot. ACO/FIA

Moc silników w kategorii GT jest tak naprawdę niemożliwa do odczytu dla zwykłych osób, gdyż zamiast konkretnych wartości w kilowatach organizatorzy podają jedynie wyznaczone dla producentów tryby jednostek napędowych. WEC wykonało w tym zakresie niewielkie korekty na Imolę, podobnie z resztą jak z energią na stint oraz zyskiem/utraty mocy powyżej 200km/h. Zakładka dotycząca wagi samochodów zawiera jednak bardzo ciekawe zmiany.

Trzy samochody udały się na zaawansowaną dietę – Porsche, Mercedes oraz Ford. Każdy z tych modeli wyraźnie odstawał osiągami w Katarze, co WEC próbuje ewidentnie naprawić. Jedynym autem, który od tego czasu zyskał na wadze, jest McLaren. Nie powinno to zupełnie dziwić, gdyż model 720S zdobył pole position oraz niemalże wygrał pierwszą rundę sezonu. Samochód United Autosports jest teraz drugi najcięższy w stawce.

Balast Sukcesu (LMGT3) - Zapowiedź WEC 6 Hours of Imola 2025
Fot. ACO/FIA

Ekipa #59 będzie miała jeszcze trudniejsze zadanie od partnerów zespołowych, ponieważ P2 w Katarze „wynagrodziło” ich 24. kilogramami „balastu sukcesu”. 12-kilogramowe ciężarki za swoje podium otrzymało też BMW Team WRT #31. Na absolutnie straconej pozycji znajduje się jednak Corvette’a. Nie dość, że C8.R domyślnie jest zdecydowanie najcięższym samochodem, to na dodatek ekipa #33 dostała aż 36kg balastu za zwycięstwo w season-openerze. Ich auto będzie zatem ważyć oszałamiające 1408 kilogramów – aż 80 więcej niż Mustang.

Potencjalny układ stawki – Zapowiedź 6H Imola 2025

Zmodyfikowana wersja systemu Balance of Performance zaliczyła fatalny debiut w Katarze. WEC wyciągnęło jednak wnioski, co widać po logicznych zmianach, które zaszły przed Imolą. 6-godzinna runda na włoskim torze będzie bardzo ważnym egzaminem dla organizatorów oraz ich metod balansowania osiągów.

Czego zatem możemy się spodziewać w najbliższy weekend? Drobna redukcja osiągów Ferrari nie powinna ich powstrzymać od triumfu na domowym torze. Po tegorocznej dominacji w Katarze oraz zeszłorocznej dominacji na Imoli 499P ponownie wygląda na faworyta. Deszcz ponownie może się okazać jedynym zagrożeniem dla Ferrari.

Kwestia drugiego najszybszego auta w stawce jest dużo ciekawsza. Zwiększenie masy większości samochodów oraz jej redukcja u Porsche z pewnością poskutkuje bardziej wyrównanymi osiągami. Nie zapominajmy tez o Toyocie. Choć ich samochód jest zdecydowanie najcięższy, nie powstrzymało to Japończyków od wygrania 6 Hours of Imola w 2024 roku. Najbardziej doświadczona ekipa Hypercar będzie dalej stanowić zagrożenie.

Na ich drodze może jednak stanąć Dries Vanthoor. Kierowca BMW #15 znajduje się w absolutnie szczytowej formie. Belg zdobył pole position do każdego z trzech tegorocznych wyścigów IMSA oraz zajął drugie miejsce w kwalifikacjach do Qatar 1812km. Warto również przypomnieć, że rok temu na Imoli ekipa BMW #20 wywalczyła szóste miejsce, pokonując duet Ferrari. Team WRT otarło się też o podium w Katarze. Belgijsko-niemiecki zespół stać na naprawdę dobry rezultat.

To samo można z resztą powiedzieć o ich oddziale LMGT3. Trzecie miejsce w poprzedniej rundzie oraz zeszłoroczne zwycięstwo zwiastują na udany weekend dla WRT. Trudne zadanie czeka natomiast Corvettę z samochodem ważącym niemal tyle co czołg. Manthey musi natomiast dostarczyć dobry rezultat. Po upokarzającym starcie sezonu, zeszłoroczni mistrzowie nie mogą sobie pozwolić na kolejny brak punktów, zwłaszcza przy tak korzystnym BoP. Lepszych rezultatów powinniśmy też oczekiwać od odchudzonych Mustangów i Mercedesów, lecz zarządzające tymi autami zespoły Proton oraz Iron Lynx nadal się nie wykazały w klasie LMGT3.

6 Hours of Imola rusza w niedzielę, o godzinie 13:00 czasu polskiego. Informacje dotyczące transmisji, a także szczegółowy harmonogram weekendu znajdziecie tutaj.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • WEC

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

6H Sao Paulo BoP: Czy to koniec dominacji Ferrari?

Motorsport: 6H Sao Paulo BoP: Czy to koniec dominacji Ferrari?

Igor Długosz

  • Inne wyścigi
10 lipca 2025

6 Hours of Sao Paulo najprawdopodobniej ujrzy kres tegorocznej hegemonii Ferrari. Po wygraniu wszystkich czterech dotychczasowych wyścigów, model 499P (nareszcie) został poważnie spowolniony. Tifosi mogą również oczekiwać trudnego weekendu w klasie LMGT3.

Toto Wolff: Nie będzie Hypercara Mercedesa, bo…

Motorsport. Toto Wolff: Nie będzie Hypercara Mercedesa, bo…

Adrian Januszkiewicz

  • Inne wyścigi
24 czerwca 2025

Szef zespołu Formuły 1 Mercedesa, Toto Wolff, wykluczył dołączenie niemieckiej marki w klasie Hypercar do serii WEC, jak i ikonicznego wyścigu 24h Le Mans. Podał też powody tej decyzji.

Aktywny kierowca F1 wystąpi w Le Mans 24H? To niewykluczone

Aktywny kierowca F1 wystąpi w Le Mans 24H? To niewykluczone

Igor Długosz

  • Formuła 1
20 czerwca 2025

Ogłoszenie kierowców Hypercar McLarena nie wydarzy się w najbliższej przyszłości. Długie oczekiwanie może być jednak tego warte. Sporą niespodziankę potencjalnie szykują dla nas Lando Norris i Oscar Piastri.

Mistrz świata chce wystartować w Le Mans, ale…

Mistrz świata chce wystartować w Le Mans, ale…

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
20 czerwca 2025

Max Verstappen podkreśla, że chciałby wystartować pewnego dnia w legendarnym wyścigu 24h Le Mans. Mistrz świata jednak pewne zastrzeżenia co do przepisów obowiązujących w serii WEC.

Kubica wygrał 24h Le Mans z Ferrari. Triumf Inter Europolu w LMP2

Motorsport. Kubica wygrał 24h Le Mans z Ferrari. Triumf Inter Europolu w LMP2

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Robert Kubica wygrał 24h Le Mans 2025 wraz z Ferrari. Inter Europol Competition triumfował w Le Mans w klasie LMP2 po raz drugi w swojej historii

24h Le Mans: Kubica z Ferrari i Inter Europol walczą o zwycięstwo

Motorsport. 24h Le Mans: Kubica z Ferrari i Inter Europol walczą o zwycięstwo

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Robert Kubica wraz z #83 AF Corse Ferrari prowadzą w 24h Le Mans. Wraz z nim o zwycięstwo walczą dwa fabryczne samochody. Natomiast Inter Europol Competition rywalizuje o wygraną w LMP2.

Ferrari odjeżdża rano 24h Le Mans 2025. Kubica niezadowolony

Motorsport. Ferrari odjeżdża rano 24h Le Mans 2025. Kubica niezadowolony

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Poranek w 24h Le Mans nie przyniósł nan trzęsienia ziemi, ale kilka załóg zaliczyło problemy, a nawet musiało się wycofać ze ścigania. Prowadzi trójka Ferrari 499P między którymi doszło do sprzeczki o kolejność w stawce.

24h Le Mans 2025: Kubica z Ferrari i Inter Europol na czele w nocy

Motorsport. 24h Le Mans 2025: Kubica z Ferrari i Inter Europol na czele w nocy

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Noc w 24h Le Mans była zdecydowanie udana dla Ferrari i Porsche. Te dwie marki walczą aktualnie o prowadzenie w klasie Hypercar oraz LMGT3. Zaś w LMP2 Inter Europol toczy bój o prowadzenie

Kubica ostro walczy w 24h Le Mans. Wieczór dla Ferrari i Porsche

Motorsport. Kubica ostro walczy w 24h Le Mans. Wieczór dla Ferrari i Porsche

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
14 czerwca 2025

W trzeciej, czwartej i piątej godzinie mieliśmy spokojniejsze chwile. Jednakże momentami szalał Robert Kubica, a także Laurens Vanthoor. Dodatkowo Ford stracił już jeden samochód w LMGT3.

Start 24h Le Mans 2025: Doskonały początek Porsche

Motorsport - Start 24h Le Mans 2025: Doskonały początek Porsche

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
14 czerwca 2025

Pierwsze dwie godziny w 24h Le Mans upłynęły pod znakiem dominacji Porsche. Prowadzenie objął Andlauer w #5, a z końca stawki kapitalnie przebiła się #6. W LMP2 Inter Europol utrzymał się w czołówce po starcie.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren234
2.Lando NorrisMcLaren226
3.Max VerstappenRed Bull165
4.George RussellMercedes147
5.Charles LeclercFerrari119
6.Lewis HamiltonFerrari103
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams46
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas23
11.Isack HadjarVisa Cash App RB21
12.Lance StrollAston Martin20
13.Pierre GaslyAlpine19
14.Fernando AlonsoAston Martin16
15.Carlos SainzWilliams13
16.Liam LawsonVisa Cash App RB12
17.Yuki TsunodaRed Bull10
18.Oliver BearmanHaas6
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team4
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione