⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Zapowiedź 6H Spa 2025. Rewolucja BoP

Zapowiedź 6H Spa 2025. Rewolucja BoP

  • Formuła 1
  • Inne wyścigi
8 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 16 minut

Igor Długosz

Zapowiedź 6H Spa 2025. Rewolucja BoP

Ferrari kompletnie zdominowało pierwsze dwa wyścigi sezonu 2025 WEC. W związku z krytyką kibiców, Balance of Performance przeszło zatem drastyczne zmiany. Oto zapowiedź 6 Hours of Spa 2025.

Najbardziej prestiżowa runda 6-godzinna

Oprócz rzecz jasna 24 Hours of Le Mans, 6 Hours of Spa to jedyny wyścig, który bez wyjątku pojawił się w każdym sezonie WEC. To dlatego, mimo „standardowego” dystansu, runda ta uznawana jest za jedną z najważniejszych w kalendarzu. Powodów jest oczywiście więcej. Legendarną nitkę toru Spa-Francorchamps – bardzo szybką, pełną zmian w elewacji oraz nietypowych zakrętów pokroju Eau Rouge czy Pouhon – uwielbiają zarówno kierowcy jak i kibice. Status 6 Hours of Spa wzmacnia również data. Belgijska runda WEC co roku jest ostatnią przed Le Mans. Maj to zatem finałowa okazja na przygotowania do 24-godzinnego klasyka w prawdziwych warunkach wyścigowych.

Jedną z cech charakterystycznych tego wydarzenia jest również pogoda. Z racji, że Circuit de Spa-Francorchamps znajduje się w ardeńskich górach, warunki bywają bardzo zmienne i nieprzewidywalne. Najbardziej pamiętnym tego przykładem na zawsze pozostanie 2019 rok, w którym kierowcy WEC musieli zmagać się z opadami… śniegu. W najbliższy weekend nie zobaczymy tak ekstremalnych warunków. Przez każdy z trzech dni rywalizacji będzie nieco chłodno, gdyż temperatury nie będą z reguły przekraczać 15°C. Szanse na deszcz są jednak minimalne.

Sytuacja punktowa przed 6H Spa

Po dwóch otwierających sezon rundach Ferrari dysponuje bardzo komfortową pozycją we wszystkich tabelach. Trójka ich ekip zajmuje pierwsze trzy miejsca w klasyfikacji kierowców, a prowadzenie Włochów w zestawieniu producentów wynosi aż 29 punktów. Gdyby nie „wpadki” samochodu #50 oraz błędna strategia auta #83 na Imoli, ich przewaga byłaby jeszcze większa. Ferrari nie wykorzystało bardzo przychylnego Balance of Perfromance do maksimum.

Na ten moment jedyne zespoły, które realnie mogą im odebrać tytuł to BMW Team WRT oraz Toyota Gazoo Racing. Niemiecko-belgijska ekipa zupełnie przekracza oczekiwania w 2025 roku, a z kolei Japończycy jak zwykle popisują się świetnym zarządzaniem w wyścigach. Tymczasem zeszłoroczni mistrzowie – Porsche Penske Motorsport – aktualnie mają na koncie zaledwie kilka „oczek”. Agresywne BoP pozbawiło osiągów zespół, która jednocześnie, po drugiej stronie oceanu, kompletnie dominuje sezon IMSA. Porsche utknęło w środku stawki razem z Alpine, Cadillaciem i Peugeotem. Na pierwsze punkty wciąż natomiast czeka Aston Martin, który powoli zbiera doświadczenie w klasie Hypercar.

Mimo utraty podium na Imoli, Robert Kubica i jego partnerzy zespołowi wciąż zajmują drugie miejsce w klasyfikacji kierowców WEC Hypercar 💪#WEC #WECpl #6HImola pic.twitter.com/hTnMd5D9gh

— Świat Motorsportu (@SMotorsportu) April 23, 2025

W kategorii LMGT3 rywalizacja jest bardziej wyrównana. Po zwycięstwie w Katarze oraz udanym wyścigu na Imoli liderem wciąż jest oddział #33 TF Sport. Po ich piętach stąpają jednak Akkodis, Manthey oraz WRT. Podobnie jak w Hypercarach, jedyny samochód, który nadal nie posiada punktów, to debiutujący Mercedes.

Lista startowa – Zapowiedź 6H Spa

6 Hours of Spa koliduje w tym roku z weekendem IMSA na torze Laguna Seca. Co za tym idzie, kilku kierowców nie zobaczymy na belgijskim torze. Są to Mathieu Jaminet i Matt Campbell z Porsche oraz Dries Vanthoor oraz Sheldon van der Linde z BMW. PPM zastąpiło swoich zawodników kierowcami Formuły E: Nico Mullerem oraz Pascalem Wehrleinem. Obaj będą uczestniczyć w Le Mans – Szwajcar jako rezerwowy, a Niemiec za kierownicą dodatkowego samochodu #4. Występ w 6 Hours of Spa będzie dla nich częścią przygotowań do 24-godzinnej rundy.

BMW objęło inny kierunek. Team WRT nie wystawia we Francji dodatkowej ekipy, więc nie muszą testować nowych zawodników. Tak jak Aston Martin, w samochodach #15 i #20 zobaczymy po dwójce kierowców. Nieobecność Driesa Vanthoora jest jednak bardzo ważna, gdyż do tej pory wystąpił on w każdej sesji kwalifikacyjnej WEC oraz IMSA w 2025 roku. Najgorszym jego rezultatem w tym okresie było trzecie miejsce. Belg znajduje się w życiowej formie i decyzję, aby nie wystawić go w domowym wyścigu można uznać za specyficzną.

Kolizja z wyścigiem IMSA na torze Laguna Seca spowodowała kilka ważnych zmian w liście startowej #6HSpa:

🟥 Hypercar
🇨🇭 Nico Muller zastępuje 🇫🇷 Mathieu Jamineta w Porsche #5
🇩🇪 Pascal Wehrlein zastępuje 🇦🇺 Matta Campbella w Porsche #6

[1/3]#WEC #WECpl pic.twitter.com/vS9V4DONYq

— Świat Motorsportu (@SMotorsportu) May 7, 2025

Zupełnie odmienionym składem dysponuje natomiast Iron Lynx. Po zaledwie dwóch wyścigach Christian Reid opuścił zespół, gdyż jak sam przyznał, nie potrafił pogodzić obowiązków kierowcy z obowiązkami szefa ekipy Proton Competition. Od 6 Hours of Spa jego fotel przejmuje Martin Berry, znany głównie ze startów w GT World Challange oraz European Le Mans Series.

Ponadto, w samochodzie #60 zobaczymy ojcowsko-synowski duet rodziny Grove. Australijczycy również przygotowują się do Le Mans, w którym będą prowadzić dodatkowy, trzeci samochód Iron Lynx. Na Spa zastąpią oni kontuzjowanego Claudio Schiavoniego oraz Matteo Cressoniego, który opuszcza tę rundę specjalnie po to, aby zrobić miejsce w ekipie dla Brentona Grove’a. Również ze względu na uraz, start sezonu Bena Barnicoata ponownie zostaje odłożony. Tym razem w Akkodisie #78 nie zastąpi go Esteban Masson, tylko doświadczony w Super GT Yuichi Nakayama.

Ogromny cios wobec Ferrari i Toyoty

Reputacja WEC po pierwszych rundach sezonu znajduje się w ruinach. Fani serii są bardzo krytyczni wobec organizatorów, którzy zatwierdzili rozczarowujące Balance of Performance na wyścigi w Katarze i Imoli. Niektórzy internauci wręcz oskarżali WEC o stronniczość wobec Ferrari. Włodarze mistrzostw wyszli temu naprzeciw.

Tabela Balance of Performance Hypercar WEC 6H Spa 2025
Fot: FIA WEC

Dominujący w tym sezonie model 499P został drastycznie spowolniony przed 6 Hours of Spa. Ferrari utraciło aż 19 kilowatów mocy oraz „przytyło” o aż 12 kilogramów. Jedyny włoski Hypercar dysponuje teraz drugim najsłabszym silnikiem oraz jest drugim najcięższym samochodem w stawce. Na gorszej pozycji znajduje się wyłącznie Toyota, której z jakiegoś powodu również zabrano 20 kW oraz dodano 4 kg. Decyzja ta wydaje się zupełnie nielogiczna. W kwalifikacjach na Imoli 499P pokonało resztę stawki o sekundę, a mimo to GR010 zostało w niemal równie drastyczny sposób spowolnione. Tego typu modyfikacja BoP jest jak najbardziej słuszna wobec dominującego Ferrari, ale czemu WEC postąpiło tak samo wobec trzeciej siły w stawce? To bardzo niejasne zachowanie. Za pomocą systemu „power gain”, zwycięzcy ostatnich siedmiu edycji Le Mans będą mieli szybkie auta na prostych, lecz nawet na torze Spa-Francorchamps może to nie wystarczyć.

Za dobre rezultaty „ukarane” zostało również BMW: +7 kg wagi oraz -10 kW mocy. Mimo fatalnego początku sezonu, Porsche także utraciło osiągi. Wydaje się to jednak bardziej logiczną decyzją w kontekście ich zeszłorocznego triumfu na Spa. Spadek mocy o 9 kW zaliczył również Cadillac. Teoretycznie, faworytem do zwycięstwa w najbliższy weekend staje się Alpine. Francuzi dysponują teraz najmocniejszym silnikiem, na jaki regulamin zezwala. W połączeniu ze spowolnieniem rywali, A424 realnie może wygrać swój pierwszy wyścig, a przynajmniej powtórzyć podium z Imoli.

Oprócz Alpine, przychylne BoP otrzymali Aston Martin oraz Peugeot. WEC zlitowało się nad jedynymi w tym roku debiutantami, po nielogicznym spowolnieniu ich auta na Imolę. Valkyrie waży teraz zaledwie 1035kg oraz posiada maksymalną moc 520 kW. Praktycznie niezmieniony pozostał samochód Peugeota, którego osiągów nie da się już poprawić za pośrednictwem BoP.

Samochody GT3 tracą moc

Kolejny ciekawy obrót spraw dotyczy silników LMGT3. Każdy z nich (poza Mustangiem) utracił przynajmniej kilka kilowatów. Ile konkretnie nie da się stwierdzić, gdyż WEC ukrywa te wartości przedstawiając w tabeli tryby silników. Sytuacja ta na pewno zadowoli kierowców Hypercar, dla których dublowanie stanie się łatwiejsze.

Tabela Balance of Performance LMGT3 WEC 6H Spa 2025
Fot: FIA WEC

Spore zmiany zaszły też w kolumnie „zysku mocy”. Jest ona wykorzystywana w dużo większym stopniu niż w klasie Hypercar. Mercedes, Porsche i Corvette’a zyskują aż 11% mocy po przekroczeniu 200 km/h. Ford jako jedyny w kategorii będzie na tym pułapie słabnął. Sugeruje to, że Mustang dysponuje dość wysoką mocą domyślną, co da ekipie Proton przewagę na wyjściach z zakrętów. Długie proste toru Spa-Franchochamps zdecydowanie pomogą jednak wspomnianej wcześniej trójce.

Waga samochodów LMGT3 to z kolei temat, który nie został za bardzo poruszony. Co do większości aut, WEC zastosowało tylko drobne korekty. Uwagę przykuwa natomiast 11 kilogramów balastu dla BMW, jednego z najszybszych samochodów w otwierającej fazie sezonu. Wraz ze znaczącym odchudzeniem Astona Martina, modele M4 oraz Vantage ważą teraz niemalże tyle samo. Z racji, że TF Sport poradziło sobie z ogromnym balastem w Imoli, waga Corvetty została zredukowana, ale tylko o 2 kilogramy. Lexus to jedyny samochód, którego masy nie zmieniono, lecz warto zwrócić uwagę na redukcję maksymalnego kąta tylnego skrzydła o dwa stopnie. Kierowcy Akkodisa mogą zmagać się na Spa z mniej przyczepną tylną osią.

Rzeczywistą wagę samochodów ujawnia tabela Balastu Sukcesu. Jako lider klasyfikacji punktowej, TF Sport #33 będzie ważyć oszałamiające 1406kg. Ze względu na ich pozycje w mistrzostwach oraz podia w Katarze i Imoli, po 18 dodatkowych kilogramów dzierżyć będą United #59 oraz Akkodis #78. Tyle samo za zwycięstwo w ostatnim wyścigu otrzymało Manthey #92. Lekko doważone zostały też auta BMW Team WRT, które na dodatek zmagają się ze wzrostem domyślnej wagi.

To będzie bardzo intrygujący weekend

Wyścig, który co roku zapowiada się ciekawie, stał się w tym momencie jeszcze ciekawszy. Kompletna odmiana Balance of Performance, szczególnie w klasie Hypercar, zapewni nam bardzo interesujący, ale z pewnością też kontrowersyjny weekend w Belgii. Dopóki samochody nie wyjadą na tor w czwartkowych treningach, ciężko będzie przewidzieć dalszy rozwój wydarzeń.

Informacje na temat harmonogramu oraz transmisji z ekscytującego 6 Hours of Spa 2025 znajdziecie tutaj.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • WEC

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Kwalifikacje 6H Spa WEC: Ferrari wciąż na szczycie, Kubica drugi

Kwalifikacje 6H Spa WEC: Ferrari wciąż na szczycie, Kubica drugi

Igor Długosz

  • Formuła 1
9 maja 2025

A już myśleliśmy, że to koniec. Choć samochód Ferrari został poważnie spowolniony, trzy sztuki 499P wciąż zdominowały kwalifikacje do 6 Hours of Spa.

Zapowiedź 6H Spa 2025. Rewolucja BoP

Zapowiedź 6H Spa 2025. Rewolucja BoP

Igor Długosz

  • Formuła 1
8 maja 2025

Ferrari kompletnie zdominowało pierwsze dwa wyścigi sezonu 2025 WEC. W związku z krytyką kibiców, Balance of Performance przeszło zatem drastyczne zmiany. Oto zapowiedź 6 Hours of Spa 2025.

Najbliższe finisze w historii WEC. Decydowały ułamki sekund

Najbliższe finisze w historii WEC. Decydowały ułamki sekund

Igor Długosz

  • Formuła 1
24 kwietnia 2025

Nawet wielogodzinne wyścigi potrafią kończyć się minimalnymi różnicami na mecie. Oto lista najbliższych finiszy w historii WEC. Tutaj przytoczymy rekord każdej klasy, a także inne wyjątkowe zakończenia wyścigów.

Kwalifikacje 6H Imola WEC: Szybkie Ferrari i rollercoaster Kubicy

Kwalifikacje 6H Imola WEC: Szybkie Ferrari i rollercoaster Kubicy

Igor Długosz

  • Formuła 1
19 kwietnia 2025

Włosi mają co celebrować, jeszcze przed startem ich domowej rundy WEC. Antonio Giovinazzi i Valentino Rossi zdobyli w swoich klasach pole position do 6 Hours of Imola. Drugi raz z rzędu na Imoli z pierwszego rzędu pojedzie załoga z Kubicą w składzie.

Zapowiedź 6H Imola. Czy ktoś powstrzyma Ferrari?

Zapowiedź 6H Imola. Czy ktoś powstrzyma Ferrari?

Igor Długosz

  • Formuła 1
17 kwietnia 2025

Kto jest faworytem drugiej rundy sezonu WEC? Analiza BoP sporo nam zdradza. Oto nasza zapowiedź 6H Imola 2025.

Targa Florio. Ostatni wyścig na publicznych drogach

Targa Florio

Ernest Mróz

  • Formuła 1
16 kwietnia 2025

Wąska, wijąca się wstęga, opasająca sycylijskie wzgórza. Zakręt za zakrętem, łuk za łukiem. Droga ciągnąca się bez końca, nie dająca kierowcy chwili wytchnienia. Niegdyś bita, później już wyasfaltowana. Tak wyglądała trasa jednego z najsłynniejszych wyścigów długodystansowych - Targa Florio.

Transmisja WEC 2025. Gdzie oglądać wyścigi Kubicy w Polsce?

Sport motorowy: Transmisja WEC 2025. Gdzie oglądać wyścigi Kubicy w Polsce?

Igor Długosz

  • Inne wyścigi
15 kwietnia 2025

Wbrew pozorom wcale nie Formuła 1, tylko WEC posiada najszerszą ofertę medialną spośród wszystkich serii wyścigowych w Polsce. Oto lista przeróżnych opcji na śledzenie najbardziej prestiżowych wyścigów długodystansowych świata.

McLaren oficjalnie w klasie Hypercar. Powalczy o kolejną koronę

McLaren oficjalnie w klasie Hypercar. Powalczy o kolejną koronę

Grzegorz Piotrowicz

  • Formuła 1
10 kwietnia 2025

Ekipa z Woking w końcu ogłosiła swoje zaangażowanie w klasę Hypercar w WEC. Na debiut "pomarańczowych" poczekamy niespełna dwa lata, ale przed nimi teraz sporo pracy w przygotowaniach do debiutu.

Mistrz Formuły E w Le Mans. Porsche ogłasza finałowego kierowcę

Mistrz Formuły E w Le Mans. Porsche ogłasza finałowego kierowcę

Igor Długosz

  • Formuła 1
25 marca 2025

Porsche nareszcie wybrało swojego finałowego kierowcę na tegoroczną edycję 24 Hours of Le Mans. Za kierownicą auta #4 zobaczymy Pascala Wehrleina.

Potrójna korona wyścigów długodystansowych. Nick Tandy dołączył do ekskluzywnego grona

Potrójna korona wyścigów długodystansowych. Nick Tandy dołączył do ekskluzywnego grona

Igor Długosz

  • Formuła 1
21 marca 2025

Potrójna korona to termin znany wśród fanów motorsportu. Nie tak dużo osób jednak wie, o istnieniu długodystansowej wersji tego osiągnięcia. W zeszły weekend na listę jej zwycięzców wpisał się nowy zawodnik.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren131
2.Lando NorrisMcLaren115
3.Max VerstappenRed Bull99
4.George RussellMercedes93
5.Charles LeclercFerrari53
6.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
7.Lewis HamiltonFerrari41
8.Alexander AlbonWilliams30
9.Esteban OconHaas14
10.Lance StrollAston Martin14
11.Yuki TsunodaRed Bull9
12.Pierre GaslyAlpine7
13.Carlos SainzWilliams7
14.Nico HulkenbergStake F1 Team6
15.Oliver BearmanHaas5
16.Isack HadjarVisa Cash App RB5
17.Fernando AlonsoAston Martin0
18.Liam LawsonVisa Cash App RB0
19.Jack DoohanAlpine0
20.Gabriel BortoletoStake F1 Team0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VeschoorMP Motorsport53
2.Pepe MartíCampos Racing41
3.Leonardo FornaroliInvicta Racing40
4.Alex DunneRodin Motorsport35
5.Luke BrowningHitech TGR33
6.Victor MartinsART Grand Prix28
7.Arvid LindbladCampos Racing24
8.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil20
9.Dino BenaovicHitech TGR12
10.Gabriele MiniPrema Racing12
11.Joshua DürksenAIX Racing11
12.Roman StanekInvicta Racing8
13.Oliver GoetheCampos Racing6
14.Sebastián MontoyaPrema Racing3
15.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing3
16.Kush MainiDAMS Lucas Oil1
17.Ritomo MiyataART Grand Prix0
18.Amaury CordeelRodin Motorsport0
19.Sami MeguetounifTrident0
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP140
2.Marc MarquezDucati Lenovo Team139
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team120
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team84
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team63
6.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team50
7.Johann ZarcoCASTROL Honda LCR43
8.AI OguraTrackhouse MotoGP Team37
9.Marco BezzecchiAprilia Racing36
10.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing33
11.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing32
12.Luca MariniHonda HRC Castrol32
13.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech328
14.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP25
15.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech324
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP19
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team17
18.Joan MirHonda HRC Castrol11
19.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team6
20.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
21.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
22.Lorenzo SalvadoriAprilia Racing1
23.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
24.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
25.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione