⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Ayrton Senna w GP Monako 1987. Początek zwycięskiej serii

Ayrton Senna w GP Monako 1987. Początek zwycięskiej serii

  • Formuła 1
  • Historia Formuły
1 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 10 minut

Adrian Januszkiewicz

Ayrton Senna w GP Monako 1987. Początek zwycięskiej serii

Ayrton Senna zmarł 1 maja 1994 r. podczas weekendu o GP San Marino na torze Imola. Co roku świat sportu wspomina ten weekend, który już od piątku wzbudzał zaniepokojenie. Żeby odskoczyć trochę od tego przykrego wydarzenia opiszemy jeden z ważniejszych udanych weekendów Brazylijczyka, jakim było GP Monako 1987 r.

Tragiczny weekend o GP San Marino 1994

Co roku 1 maja, szczególnie fani motorsportu, wracają myślami do weekendu o GP San Marino na torze Imola. W jego trakcie zginęli reprezentujący zespół Simtek Austriak Roland Ratzenberger oraz 3-krotny mistrz świata Formuły 1, Ayrton Senna. Poważnie wyglądający wypadek miał wtedy też Rubens Barrichello, ale szczęśliwie nie odniósł poważnych obrażeń.

Do dziś wiele osób zastanawia się dlaczego akurat Senna, który był jednym z najlepszych i najbardziej utytułowanych kierowców w historii F1 odszedł w taki sposób. Nad wydarzeniami z tego weekendu można długo dyskutować i mieć żal, że do nich doszło. Dlatego skupimy się na innym weekendzie, który ma więcej pozytywnych akcentów. Był to też weekend, który zapoczątkował niezwykłą serię zwycięstw, której nikt do dziś nawet nie wyrównał. Opowiemy o GP Monako 1987.

Ayrton Senna i początek sezonu 1987

Od swojego debiutu w roku 1984 Ayrton Senna pokazywał, że potrafi być szybki, nawet w mało konkurencyjnym bolidzie. Udowodnił to właśnie w tym roku na ulicach Monako, gdy jadąc w ulewnym deszczu Tolemanem (dzisiejsze Alpine – przyp. red.) błyskawicznie doganiał prowadzącego wyścig Alaina Prosta w McLarenie. Po drodze wyprzedzał też takich mistrzów świata jak Keke Rosberg i Niki Lauda. Bardzo możliwe, że gdyby nie wywieszenie czerwonej flagi, to już wtedy Brazylijczyk wygrałby na ulicach Monte Carlo. Finalnie stanął na podium jako drugi.

#OnThisDay, Monaco, 1984

A legend announced himself to the world in style

Ayrton Senna upset the status quo and grabbed a podium in the rain pic.twitter.com/VUMTlMSuwX

— Formula 1 (@F1) June 3, 2018

Bardzo dobre występy w debiutanckim sezonie pozwoliły mu na przejście od roku 1985 do bardziej konkurencyjnego zespołu Lotusa, w którym wygrał swoje pierwsze wyścigi i dość regularnie w jego barwach stawał na podium.

W sezonie 1987 forma Lotusa uległa jednak pogorszeniu. Zmienił on dostawcę silników z Renault na Hondę, a bolid 99T nie był tak szybki jak jego poprzednicy. Senna przed rundą w Monako wycofał się z dwóch z trzech wyścigów (Brazylia i Belgia). W San Marino, jedynym wyścigu, który ukończył, zajął 2. miejsce. Na ten rok Lotus miał nowy system aktywnego zawieszenia, który mógł być dużą pomocą na wyboistym torze w Monako. Ale system ten nigdy nie był tam testowany, co zachwiało pewnością siebie zespołu.

Wymagający weekend i tłok na torze

Podczas kwalifikacji Ayrton Senna zapewnił sobie 2. pozycję na starcie. Nigel Mansell zdobył pole position, pokonując okrążenie o 0,672 s szybciej niż Brazylijczyk. W drugim rzędzie byli Nelson Piquet w Williamsie i Alain Prost z McLarenie. Michele Alboreto (Ferrari) i Eddie Cheever (Arrows) zajęli trzeci rząd.

Ayrton Senna , Lotus 99T
GP de Mônaco – 1987 #QuartaLigaDaJusticaSDV pic.twitter.com/W1s3kMTGmO

— Senna Racing 🏁 #CVLJ (@TasLjsdv) March 21, 2023

Nie obyło się bez kontrowersji, bo FISA (fr. Fédération Internationale du Sport Automobile – pol. Międzynarodowa Federacja Sportu Samochodowego – przyp. red.) zezwoliła na udział w wyścigu 26 samochodom, co dosłownie mogło spowodować korek na wąskich uliczkach księstwa. Zazwyczaj 6 najwolniejszych samochodów w sesjach kwalifikacyjnych nie brało udziału w wyścigu, a pozostałe 20 już tak. W ten sposób to wyglądało rok wcześniej w Monako. Jednak, aby uspokoić sponsorów, wszystkie 26 samochodów wystartowało tego dnia. Innym ciekawym faktem było to, że pierwszy rząd był powtórzeniem poprzedniego wyścigu. Senna i Mansell rozbili się na pierwszym okrążeniu GP Belgii, co uniemożliwiło im wygranie w Spa. Senna w rozmowie z mediami uważał, że tym razem nie będzie problemu:

– Zawsze istnieje ryzyko, ale Mansell już powiedział, że to, co wydarzyło się w Belgii, należy do przeszłości. Rozmawialiśmy też ze sobą w biurze dyrektora wyścigu. Zawsze jest niebezpiecznie zaczynać tutaj, ale mam nadzieję, że tym razem uda mi się ukończyć pierwsze okrążenie – powiedział Brazylijczyk mediom.

Ayrton Senna wygrywa GP Monako po raz pierwszy

W niedzielę wyścig rozpoczął się z Mansellem na prowadzeniu. Brytyjczyk miał nad Senną przewagę 11 sekund, gdy na 29. okrążeniu turbosprężarka jego silnika Hondy odmówiła posłuszeństwa, zmuszając Williamsa do wycofania się. Ayrton Senna objął prowadzenie i zdominował wyścig. Jechał bez żadnych incydentów przez kolejne 49 okrążeń. Znalazł nawet czas na uzyskanie najszybszego okrążenia wyścigu (1.27,685). Minął linię mety 33 sekundy przed drugim Brazylijczykiem, Nelsonem Piquetem (wtedy mistrzem świata 1981 i 1983 – przyp. red.). Michele Alboreto z Ferrari uzupełnił podium.

Po raz pierwszy brazylijski kierowca wygrał w Monako – wyczyn wystarczająco dobry, aby umieścić go wśród największych brazylijskich sportowców wszech czasów. Było to jedno z jego najbardziej entuzjastycznie świętowanych zwycięstw. Senna zrelaksował się po przejechaniu linii mety, rozmawiając z mechanikami swojego zespołu przez radio. Podziękował każdemu za przygotowanie samochodu do wyścigu.

Ayrton Senna's first win in Monaco. 31st May, 1987. pic.twitter.com/SHagif7sxW

— Senna (@sennatheking) March 9, 2019

– Kiedy zauważyłem, że nie nadążam za Mansellem, postanowiłem oszczędzać opony i hamulce, aby łatwiej było mi przejechać drugą połowę wyścigu. Po wycofaniu Mansella zacząłem się martwić o tych, którzy pozostali w tyle, a zwłaszcza o to, żeby nie stracić koncentracji – powiedział Brazylijczyk po wyścigu.

Podczas świętowania nawet monakijski książę Rainier nie mógł uniknąć prysznica szampana, który Ayrton Senna chciał podarować światu. To było przytłaczające poczucie radości, które powtórzył jeszcze pięć razy w księstwie w kolejnych latach swojej kariery. Po świętowaniu z zespołem Senna został zaproszony przez samego księcia na tradycyjną kolację rodziny książęcej, która odbywała się po wyścigach w Monte Carlo.

To było piąte zwycięstwo Senny w Formule 1 i pierwsze w historii zwycięstwo samochodu z aktywnym zawieszeniem. Po GP Monako Prost miał 18 punktów w klasyfikacji generalnej, za nim był Senna z 15, Johansson z 13 i Piquet z 12. Mansell był na piątym miejscu z 10 punktami.

Źródło: Ayrton Senna Official

Zdjęcie główne: Formula 1 / X

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Ayrton Senna
  • F1
  • GP Monako
  • Lotus

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Kwalifikacje GP Emilii-Romanii: Piastri ledwo pokonał Verstappena

Kwalifikacje GP Emilii-Romanii: Piastri ledwo pokonał Verstappena

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
17 maja 2025

Kwalifikacje do GP Emilii-Romanii padły łupem Oscara Piastriego. Australijczyk o zaledwie 0,034 s wygrał walkę o pole position z Maxem Verstappenem. Z P3 do wyścigu ruszy George Russell.

Andrea Stella: Oscar Piastri jest szybszy. McLaren chwali kierowcę

Andrea Stella: Oscar Piastri jest szybszy. McLaren chwali kierowcę

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
17 maja 2025

Andrea Stella nie szczędzi pochwał dla swojego kierowcy. Według niego Oscar Piastri jest teraz szybszym kierowcą. Sugeruje, że ma lepsze podejście niż Lando Norris.

GP Emilii-Romanii: McLaren był nietykalny na treningach | Podsumowanie

GP Emilii-Romanii: McLaren był nietykalny na treningach | Podsumowanie

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
16 maja 2025

Zespoły testowały dużo ulepszeń podczas treningów. Kierowcy McLarena okazali się najszybsi. Pierre Gasly dotrzymywał im tempa. Nie obyło się bez wypadków.

Oscar Piastri spodziewa się większej rywalizacji w F1

Oscar Piastri spodziewa się większej rywalizacji w F1

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
15 maja 2025

Oscar Piastri cieszy się sukcesem w F1. Lider klasyfikacji generalnej spodziewa się większej rywalizacji. Mówi, że McLarenowi trudno będzie powtórzyć przewagę z Miami.

Doohan miał pistolet przy skroni. Kierowcy F1 o sytuacji w Alpine

Doohan miał pistolet przy skroni. Kierowcy F1 o sytuacji w Alpine

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
15 maja 2025

Kierowcy F1 skrytykowali dzisiaj sytuację w Alpine. Wyrazili swoje opinie o wymianie kierowców. Niektórzy stwierdzili, że to brutalne. Padły też ostre słowa ze strony nowicjuszy.

Verstappen lepszy niż Senna. Tak sądzi były kolega zespołowy

Verstappen lepszy niż Senna. Tak sądzi były kolega zespołowy

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
15 maja 2025

Max Verstappen walczy o piąty tytuł mistrza świata F1 z rzędu. Wielu uważa, że zapisze się w historii sportu. Były kolega zespołowy Ayrtona Senny wypowiedział się w tej kwestii. Według niego Holender jest lepszy od Brazylijczyka.

Hamilton i Ferrari pod presją

Hamilton i Ferrari pod presją

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
15 maja 2025

Przed nami GP Emilii-Romanii na torze w Imoli. To jeden z dwóch domowych wyścigów Ferrari, gdzie presja na ekipę z Maranello jest zawsze większa. W tym roku odczuje ją także Lewis Hamilton.

Szef Red Bulla ostro o przyszłorocznych przepisach F1

Szef Red Bulla ostro o przyszłorocznych przepisach F1

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
14 maja 2025

Christian Horner zabrał głos w sprawie nowego limitu wagowego na sezon 2026. Według szefa Red Bull Racing, zespoły F1 będą zmuszone do wydawania większych środków finansowych, aby zrealizować ten zapis.

Kierowca Ferrari musi iść na ustępstwa

Kierowca Ferrari musi iść na ustępstwa

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
14 maja 2025

Scuderia Ferrari robi wszystko, aby naprawić tegoroczny model SF-25. Chcąc uczynić ten pakiet bardziej wydajnym, jeden z kierowców, Charles Leclerc musi dokonywać radykalnych zmian ustawień.

Franco Colapinto wzmocni Alpine. Williams udziela wsparcia

Franco Colapinto wzmocni Alpine. Williams udziela wsparcia

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
14 maja 2025

Franco Colapinto oficjalnie powrócił do Formuły 1. Czeka go jednak sprawdzian. Musi się szybko wykazać. Szef zespołu Williams udziela wsparcia.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren131
2.Lando NorrisMcLaren115
3.Max VerstappenRed Bull99
4.George RussellMercedes93
5.Charles LeclercFerrari53
6.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
7.Lewis HamiltonFerrari41
8.Alexander AlbonWilliams30
9.Esteban OconHaas14
10.Lance StrollAston Martin14
11.Yuki TsunodaRed Bull9
12.Pierre GaslyAlpine7
13.Carlos SainzWilliams7
14.Nico HulkenbergStake F1 Team6
15.Oliver BearmanHaas5
16.Isack HadjarVisa Cash App RB5
17.Fernando AlonsoAston Martin0
18.Liam LawsonVisa Cash App RB0
19.Jack DoohanAlpine0
20.Gabriel BortoletoStake F1 Team0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VeschoorMP Motorsport53
2.Pepe MartíCampos Racing41
3.Leonardo FornaroliInvicta Racing40
4.Alex DunneRodin Motorsport35
5.Luke BrowningHitech TGR33
6.Victor MartinsART Grand Prix28
7.Arvid LindbladCampos Racing24
8.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil20
9.Dino BenaovicHitech TGR12
10.Gabriele MiniPrema Racing12
11.Joshua DürksenAIX Racing11
12.Roman StanekInvicta Racing8
13.Oliver GoetheCampos Racing6
14.Sebastián MontoyaPrema Racing3
15.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing3
16.Kush MainiDAMS Lucas Oil1
17.Ritomo MiyataART Grand Prix0
18.Amaury CordeelRodin Motorsport0
19.Sami MeguetounifTrident0
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP140
2.Marc MarquezDucati Lenovo Team139
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team120
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team84
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team63
6.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team50
7.Johann ZarcoCASTROL Honda LCR43
8.AI OguraTrackhouse MotoGP Team37
9.Marco BezzecchiAprilia Racing36
10.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing33
11.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing32
12.Luca MariniHonda HRC Castrol32
13.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech328
14.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP25
15.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech324
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP19
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team17
18.Joan MirHonda HRC Castrol11
19.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team6
20.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
21.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
22.Lorenzo SalvadoriAprilia Racing1
23.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
24.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
25.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione