⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Kolejny kraj dołącza do afrykańskiego wyścigu o F1

Kolejny kraj dołącza do afrykańskiego wyścigu o F1

  • Formuła 1
28 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 10 minut

Adrian Drozdek

Kolejny kraj dołącza do afrykańskiego wyścigu o F1

Od dłuższego czasu mówi się o kandydaturach Republiki Południowej Afryki i Rwandy. Teraz do nich zdaje się dołączać Maroko, dla którego byłby to powrót do kalendarza po co najmniej 70 latach.

Maroko gotowe zabiegać o powrót

Stefano Domenicali, szef F1, jak i Mohammed ben Sulayem, prezydent FIA, wielokrotnie podkreślali, jak bardzo zależy im na powrocie królowej motorsportu do Afryki. Temat ożywił się podczas weekendu wyścigowego w Monako, kiedy ten pierwszy oświadczył, że prowadzi rozmowy z 3 krajami afrykańskimi. Finalnie miałoby to zakończyć dywagacje o powrocie Formuły 1 na ten kontynent po raz pierwszy od GP RPA 1993 na torze Kyalami. W grę miałby wchodzić „bardzo krótki termin”.

Tymczasem na jaw wyszedł ambitny projekt Erica Boulliera i jego ludzi dotyczący Maroka. Wielka inwestycja mogłaby pochłonąć 1,2 mld USD, gdyby tylko otrzymała zielone światło od władz. Do takiej kwoty dotarł serwis RacingNews365.com.

Africa’s push to host a Formula 1 Grand Prix is gaining speed.

Governments are reportedly working hard to bring F1 back, with South Africa 🇿🇦, Rwanda 🇷🇼, and Morocco 🇲🇦 in the running.

The last race in Africa was in 1993.

SA will pick either Cape Town or Johannesburg. pic.twitter.com/UtGJ7x3uNp

— Africa View Facts (@AfricaViewFacts) May 14, 2025

To nie takie proste

Temat rywalizacji F1 w Afryce wraca dość często. Wiele razy podnoszony był temat powrotu na tor Kyalami, który spełniałby warunki. Jednakże biurokracja i problemy finansowe w tle utrudniają finalizację umów. Sporo mówiło się nawet o uruchomieniu nowego projektu toru. Wydaje się, że nieco bliżej organizacji wyścigu F1 może być Rwanda. To właśnie Kigali było gospodarzem gali wręczenia nagród FIA, podczas której prezydent Paul Kagame zgłosił oficjalną kandydaturę. Jednakże tam także pojawiają się liczne przeszkody, które mogą uniemożliwić realizację.

#F1 #OnThisDay, May 26th 1958, at @CMCZtweets , Stirling Moss in the Vanwall won the #DutchGP ahead of Harry Schell and Jean Behra, both in a BRM. https://t.co/6zi0kWRCuA #MsportXtra @UnracedF1 pic.twitter.com/rCrmmRT5V3

— #MsportXtra © (@MsportXtra) May 26, 2025

Naprzeciw miałoby wyjść Maroko, które w 1958 roku gościło w kalendarzu F1. Wówczas wygrał sir Stirling Moss startujący w barwach Vanwalla. Była to jedyna oficjalna runda, ale należy zwrócić uwagę, że i w 1957 r. zorganizowano tam nieoficjalny wyścig. Wcześniej w latach 1925-1956 z pewnymi przerwami organizowano rywalizację dla samochodów turystycznych i sportowych. W 1937 r. wygrał nawet Stanisław Czaykowski, przy którym można znaleźć polską flagę, ale on sam uważał się za Francuza. Rywalizacja odbywała się w Casablance, a obiekt przechodził pewne modernizacje.

Nowa nadzieja na powrót Afryki do F1

Po niespełna 70 latach nadzieje powrotu F1 do północnej Afryki ożywiły się. W przygotowaniu jest strategiczny projekt zlokalizowany 20 kilometrów na południe od nadmorskiego miasta Tanger. Tor spełniałby wymogi FIA Grade-1 i mógłby gościć nie tylko królową motorsportu, ale i WEC czy MotoGP. Na zwiększające się potrzeby fanów rozbudowano by też park rozrywki, centrum handlowe, hotele i wiele innych. Pracę znalazłoby około 10 tys. osób.

Na wspomniany cel zabezpieczono prywatne środki w wysokości 800 mln USD. Gdy tylko potwierdzi się, że Maroko oficjalnie będzie walczyć o szczytowe kategorie motorsportowe, zainteresowanie inwestycjami będzie jeszcze większe. Za obiektem przemawia też fakt bliskości z Europą. Zespoły mogłyby dużo łatwiej przetransportować sprzęt i komfortowo pracować.

Traz a @Racingnews365c que o Marrocos trabalha em um projeto de GP e poderia ser a casa da F1 no continente africano. A empreitada é tocada por Eric Boullier, ex- Lotus e McLaren. A ver pic.twitter.com/jhBqV3tC5J

— ⚙ Scuderia Milani ⚙ (@ScuderiaMilani) May 28, 2025

Co z wymogami F1?

Na czele projektu „Grand Prix Maroka” stoi Eric Boullier, który niegdyś kierował Renault/Lotusem i McLarenem. Francuz pełnił też funkcję dyrektora zarządzającego GP Francji, znacząco przyczyniając się do ich powrotu do sportu. Rywalizacja na torze Paul Ricard gościła F1 w latach 2018-2022. Teraz ma okazję przywrócić królową motorsportu do innego kraju, czyniąc to z zupełnie inną wizją. Obecnie sam przyznawał, że „projekt ma niewielkie szanse na powodzenie”. Jednakże, gdyby tylko wszystko się udało, nie miałby wątpliwości, że Maroko podoła.

– W tym czasie mój francuski zespół odpowiedzialny za Grand Prix był nadal ze mną. Pojechaliśmy tam [do Maroka – przyp. red.], aby wykonać studium wykonalności, aby ocenić potencjał jednego dnia wyścigów Formuły 1 w Maroku. Znaleźliśmy miejsce, które wybrali, a które spełnia wszystkie kryteria i od tego momentu zbudowaliśmy projekt. To całkiem duży projekt. To mini-Abu Zabi, jeśli mogę to porównać, tworzący całkowicie niezależny ekosystem, oczywiście oparty na turystyce. Będzie to miało ogromny wpływ na region położony na południe od Tangeru. Dlatego dodatkowe hotele i lotnisko znajdują się w promieniu 15 kilometrów – podkreślił Boullier.

– To strategiczny projekt dla kraju, bardzo poważny projekt, który musi uzyskać akceptację na najwyższym szczeblu. Jeśli to zrobimy, spełni wszystkie wymagania, jakie F1 chce osiągnąć w Afryce. Miałoby sens utrzymanie tam F1 […] – dodał.

Zielone światło w Maroko nie rozwiąże wszystkiego

– Muszą zamknąć model finansowy i uzyskać pełną inwestycję. Gdy to zostanie osiągnięte, skontaktujemy się ze Stefano, aby spróbować zawrzeć umowę z Formułą 1, ponieważ […] Afryka powinna być w F1. To dobre połączenie, ale wciąż jest długa droga przed nami – ocenił.

Wstępna koncepcja toru już istnieje, ale nie oznacza to, że Eric Boullier przestał myśleć o wsparciu z zewnątrz. Najprawdopodobniej wraz ze swoim zespołem zgłosiłby się do Hermanna Tilke, który od lat jest związany z projektami F1 i wie, co robić, aby FIA wydała zgodę. Były szef Roberta Kubicy, Kimiego Raikkonena i Fernando Alonso nie miałby wątpliwości co do tego, że projekt marokański byłby lepszy od tego z RPA czy Rwandy. Sama budowa toru zajęłaby około 3 lata, więc F1 nie musiałaby długo czekać. Jednakże Boullier i tak wciąż nie ukrywał, że wolałby zachować ostrożność.

– Gdy otrzymamy zgodę, możemy zacząć się ekscytować. Ale bez zgody najwyższego szczebla nie ma projektu. Wtedy pozostaje na papierze – przyznał.

Zdjęcie główne: zdjęcie archiwalne via Culture_F1 (X)

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F1
  • F1 2025
  • FIA

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Nowe kontrowersje w FIA: Odeszła kolejna ważna osoba

Nowe kontrowersje w FIA: Odeszła kolejna ważna osoba

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
19 czerwca 2025

Kolejna ważna osoba odeszła z FIA. Federacja zlikwidowała stanowisko Sary Mariani. Miała skrytykować Mohammeda Ben Sulayema.

James Vowles podpisał nowy kontrakt z zespołem Williams

James Vowles podpisał nowy kontrakt z zespołem Williams

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
19 czerwca 2025

James Vowles podpisał nowy kontrakt z zespołem Williams. Brytyjczyk pozostanie w ekipie na wiele lat. Stawia jasne cele. Chce wygrywać mistrzostwa świata.

Andy Cowell: Fernando znalazł sposób. Alonso dobrze się bawił

Andy Cowell: Fernando znalazł sposób. Alonso dobrze się bawił

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
19 czerwca 2025

Andy Cowell chwali Fernando Alonso za wyniki w kwalifikacjach. Szef zespołu mówi, że Hiszpan znalazł sposób na maksymalizowanie możliwości. Mistrz świata potrafi prowadzić trudny bolid. Dobrze się bawił w Kanadzie.

Wood z powrotem w F1. Aston Martin zatrudnił go za radą Neweya

Wood z powrotem w F1. Aston Martin zatrudnił go za radą Neweya

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
18 czerwca 2025

Aston Martin nie stoi w miejscu. Zespół zatrudnił właśnie bliskiego współpracownika Adriana Neweya z Red Bulla. Pracowali razem przy sukcesie Sebastiana Vettela.

Frederic Vasseur: Zmarnowaliśmy szanse na lepszy wynik

Frederic Vasseur: Zmarnowaliśmy szanse na lepszy wynik

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
18 czerwca 2025

Frederic Vasseur, szef zespołu Scuderia Ferrari, podsumował weekend o GP Kanady w wykonaniu ekipy z Maranello. Zdaniem Francuza był to weekend zmarnowanych szans. Docenił też postęp w wykonaniu rywali.

Max Verstappen: Nie ma znaczenia, co mówią o nim byli kierowcy

Max Verstappen: Nie ma znaczenia, co mówią o nim byli kierowcy

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
18 czerwca 2025

Max Verstappen udzielił wsparcia Kimiemu Antonellemu. Nie dziwi się talentowi Włocha. Radzi, żeby nie przejmował się opiniami byłych kierowców.

Toto Wolff: To drobne i małostkowe. Red Bull skrytykowany

Toto Wolff: To drobne i małostkowe. Red Bull skrytykowany

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
17 czerwca 2025

Toto Wolff skrytykował działania Red Bulla. Nazwał protesty żenującymi. Nie rozumie, dlaczego zespół zajmuje się małostkowymi rzeczami.

Debiutant o GP Kanady: To było bardzo stresujące

Debiutant o GP Kanady: To było bardzo stresujące

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
17 czerwca 2025

Minione GP Kanady wzbudziło emocje przede wszystkim rywalizacją George'a Russella i Maxa Vaerstappena, a także zderzeniem kierowców McLarena. Przyćmiły one sukces jednego z tegorocznych debiutantów, który zdobył w Montrealu swoje pierwsze podium. Mowa oczywiście o Andrei Kimim Antonellim.

GP Tajlandii F1: rząd wyłożył pieniądze

GP Tajlandii F1: rząd wyłożył pieniądze

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
17 czerwca 2025

Kolejny krok w stronę organizacji GP Tajlandii Formuły 1 został wykonany. Rząd w Bangkoku chce podpisać kilkuletnią umowę na organizację wyścigu i zabezpieczył na ten cel stosowne środki finansowe. Suma robi wrażenie.

Stroll nie zgadza się z Alonso. Bolid nadal jest wolny

Stroll nie zgadza się z Alonso. Bolid nadal jest wolny

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
17 czerwca 2025

Lance Stroll nie zgadza się z Fernando Alonso. Według niego Aston Martin nadal jest za wolny. Nie widzi różnicy w bolidzie.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren198
2.Lando NorrisMcLaren176
3.Max VerstappenRed Bull155
4.George RussellMercedes136
5.Charles LeclercFerrari104
6.Lewis HamiltonFerrari79
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Esteban OconHaas22
10.Isack HadjarVisa Cash App RB21
11.Nico HulkenbergStake F1 Team20
12.Lance StrollAston Martin14
13.Carlos SainzWilliams13
14.Pierre GaslyAlpine11
15.Yuki TsunodaRed Bull10
16.Fernando AlonsoAston Martin8
17.Oliver BearmanHaas6
18.Liam LawsonVisa Cash App RB4
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team0
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex DunneRodin Motorsport87
2.Richard VerschoorMP Motorsport84
3.Arvid LinbladCampos Racing79
4.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil73
5.Luke BrowningHitech TGR73
6.Leonardo FornaroliInvicta Racing66
7.Pepe MartiCampos Racing49
8.Victor MartinsART Grand Prix41
9.Sebastián MontoyaPrema Racing36
10.Dino BeganovicHitech TGR29
11.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
12.Gabriele MiniPrema Racing21
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix5
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione