⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
LIVE
 Logo Grand Prix Wielkiej Brytanii w Manchesterze
13.06.2025 20:00
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Le Mans 24H: Kosmetyczne zmiany w BoP

Le Mans 24H: Kosmetyczne zmiany w BoP

  • Formuła 1
  • Inne wyścigi
11 czerwca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 8 minut

Igor Długosz

Le Mans 24H: Kosmetyczne zmiany w BoP

Balance of Performance podczas zeszłorocznego Le Mans 24H było wręcz perfekcyjnie. Większość aut w stawce miała dobre szanse na zwycięstwo, a kibice byli zachwyceni widowiskiem. Nic zatem dziwnego, że WEC utrzymało ten kierunek.

Brak powodów do zmian

Na wstępie należy zaznaczyć, że metoda obliczania Balance of Performance na Le Mans 24H jest nieco inna niż podczas regularnych rund WEC. Organizatorzy biorą pod uwagę wyłącznie symulacje komputerowe, których nie korygują danymi z toru. Jest to najbardziej skuteczny sposób na wyeliminowanie tzw. „sandbaggingu”. Za czasów kategorii GTE Pro wiele ekip specjalnie nie prezentowało swojego pełnego potencjału w rundach przed Le Mans, aby otrzymać preferencyjne BoP na największy wyścig w kalendarzu. Z uwagi na wspomnianą rozbieżność metod, w poniższej analizie będziemy odnosić się przede wszystkim do Balance of Performance z zeszłorocznego Le Mans 24H. Porównania do poprzednich rund sezonu 2025 nie mają większego sensu.

Zeszłoroczna edycja 24 Hours of Le Mans przeszła do historii jako jedna z najbardziej zaciętych. Aż 9 samochodów ukończyło wyścig na okrążeniu lidera, co wcześniej nigdy się nie zdarzyło. Dopiero na ostatnim etapie zmagań Ferrari oraz Toyota przejęły dowodzenie i stoczyły między sobą pojedynek o zwycięstwo, który trwał do samej mety. Decyzja WEC, aby wykonać tylko drobne korekty BoP przed tegoroczną edycją Le Mans, jest zatem w pełni zrozumiała.

🟥 Hypercar – Waga ⚖️

Aston Martin – 1030kg
Cadillac – 1037kg (+1kg 🔴)
Alpine – 1039kg (+1kg 🔴)
BMW – 1039kg (🟡)
Peugeot – 1039kg (-8kg 🟢)
Porsche – 1041kg (-1kg 🟢)
Ferrari – 1042kg (-1kg 🟢)
Toyota – 1053kg (🟡)

— Świat Motorsportu (@SMotorsportu) June 11, 2025

Bogu ducha winny Peugeot traci osiągi

Jedyny samochód, którego waga poważnie się zmieniła to odchudzony o 8 kilogramów Peugeot. Mimo to, nie można powiedzieć, że francuski producent został potraktowany przez organizatorów łagodnie. Wręcz przeciwnie. Przez drobne „ulepszenia” pozostałych samochodów, 9X8 dysponuje teraz najsłabszym silnikiem zarówno powyżej jak i poniżej 250 km/h, a także posiada najmniejszą ilość energii na stint. Warto zauważyć, że na co dzień w WEC ten samochód jest „wymaksowany” z minimalną wagą oraz maksymalną mocą. W takiej samej sytuacji znajduje się Aston Martin. Wciąż uczący się swojego pojazdu debiutanci nie zostali jednak spowolnieni na ich pierwsze Le Mans 24H.

Teoretycznie, Peugeot powinien dysponować odrobinę szybszym autem niż rok temu. Circuit de la Sarthe jest też jednym z najlepszych torów dla 9X8. Być może właśnie to zachęciło WEC do ograniczenia jego osiągów. Biorąc pod uwagę brak sukcesów tego auta na innych obiektach – mimo lepszego BoP – Le Mans 2025 zapowiada się dla Francuzów na trudne. Potwierdził to fatalny występ w dniu testowym oraz pierwszym treningu. Peugeot i Aston Martin będą zamykać w tym roku stawkę. W przypadku Brytyjczyków sprowadza się to jednak do braku doświadczenia. Francuzi mogą natomiast mieć pewne zarzuty wobec WEC.

Sytuacji marki, która należy do grupy Stellantis, pogarszają poprawki dla innych producentów. Cadillac, Toyota, Alpine i Ferrari zyskali 10 (lub więcej) koni mechanicznych w porównaniu do Le Mans 2024. Rekompensuje to jednak kilkuprocentowa utrata mocy powyżej 250 km/h. Silnik Ferrari traci aż 2.9% swoich zdolności po przekroczeniu wspomnianej prędkości. Robert Kubica wyraził swoje obawy wobec tego. Kierowca AF Corse #83 uważa, że wyprzedzanie za kierownicą 499P będzie bardzo wymagające. Rakietami na prostej Mulsanne są natomiast BMW i Porsche. Domyślna moc ich silników jest stosunkowo niska, ale w zamian zyskują konie mechaniczne powyżej 250 km/h. Niemieccy producenci posiadają też najwięcej energii na stint, co pomoże im strategicznie w wyścigu.

Dieta samochodów LMGT3

Minimalnie szybsze w tym roku Hypercary zapewne ustanowią nowy rekord okrążenia Circuit de la Sarthe dla swojej klasy. W kwalifikacjach LMGT3 jest to natomiast gwarantowane. Prawie każdy samochód otrzymał około 10-kilogramową redukcję masy. Zdecydowanie najcięższe w klasie pozostają Lexus – który już w swoim pierwszym starcie w Le Mans prezentował wyjątkowo świetne osiągi – oraz debiutujący Mercedes. Warto dodać, że nie trzeba do tych wartości doliczać „Balastu Sukcesu”, gdyż podczas Le Mans nie jest on używany.

🟩 LMGT3 – Zysk/utrata mocy powyżej 200km/h 💪

Aston Martin: 6.0% (+7.0% 🟢)
Mercedes: 3.7%
BMW: 1.6% (+0.6% 🟢)
Ferrari: 1.3% (+3.3% 🟢)
McLaren: 0.4% (+0.4% 🟢)
Ford: 0.0% (+1% 🟢)
Porsche -1.0% (-1.0% 🔴)
Lexus: -3.7% (-3.7% 🔴)
Corvette: -4.6% (-2.6% 🔴)

— Świat Motorsportu (@SMotorsportu) June 11, 2025

W tabelach BoP dla klasy LMGT3 zawsze brakuje szczegółów dotyczących mocy silników. WEC zapisuje je poprzez tryby jednostek napędowych, więc nie znamy ich dokładnych osiągów. Dużo zdradza jednak zakładka „power gain / loss”. Aston Martin oraz Mercedes zyskują wiele koni mechanicznych powyżej 200 km/h, co z kolei sugeruje braki w przyspieszeniu. Domyślna moc Lexusa oraz Corvetty musi być natomiast bardzo wysoka, skoro WEC aż tak ich spowalnia na długich prostych.

Statystyka ta wcale nie ma jednak bezpośredniego przełożenia na rezultaty. Do tej pory Lexus był najszybszy w każdej sesji testowej lub treningowej. W tabelach BoP nie ma niczego, co mogłoby sugerować tak dobre osiągi modelu RC F. Bardzo możliwe, że charakterystyka Circuit de la Sarthe po prostu bardzo mu pasuje. Znajdująca się w podobnej sytuacji Corvette’a jest natomiast jednym z najwolniejszych aut na prostych i przez to regularnie zajmuje pozycje w dole tabeli. Tego czasami nie da się przewidzieć.

Harmonogram oraz transmisja 24 Hours of Le Mans 2025

Największymi rywalami Amerykanów jest niestety Mercedes. Poza bardzo wysoką wagą, model AMG GT3 Evo otrzymał bardzo preferencyjne BoP na swój debiut w Le Mans. Brak doświadczenia ekipy Iron Lynx wychodzi jednak na jaw. Układ reszty stawki LMGT3 (podobnie z resztą jak w Hypercar) to natomiast zagadka, którą rozwikłają nam dopiero kwalifikacje.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • 24H of Le Mans
  • WEC

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Hypercary dołączają do nowej serii! Dzień medialny Le Mans 24H

Hypercary dołączają do nowej serii! Dzień medialny Le Mans 24H

Igor Długosz

  • Formuła 1
13 czerwca 2025

Piątek przed Le Mans to tradycyjny dzień medialny. W przededniu największego wyścigu sezonu obydwa się specjalna konferencja prasowa ACO. Jak co roku, dostarczyła nam ona mnóstwo ciekawych informacji.

Hyperpole Le Mans 24H: Historyczny dublet Cadillaca

Hyperpole Le Mans 24H: Historyczny dublet Cadillaca

Igor Długosz

  • Formuła 1
12 czerwca 2025

Musieli czekać na to rok. Po łamiącej serca porażce sprzed 12. miesięcy, Cadillac wreszcie może celebrować podwójny pierwszy rząd w Le Mans. Alex Lynn zdobył pole position kategorii Hypercar, a Mathias Beche oraz Mattia Drudi triumfowali kolejno w LMP2 i LMGT3.

Polacy w 24h Le Mans 2025. Polska ofensywa we Francji

Sport motorowy: Polacy w 24h Le Mans 2025. Polska ofensywa we Francji

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
12 czerwca 2025

Od kilku lat Polacy mogą się cieszyć coraz większą reprezentacją w legendanym wyścigu 24h Le Mans. Teraz możemy mówić regularnie o dość sporej "ekipie", która co roku odwiedza francuski wyścig.

Kobiety w 24h Le Mans 2025. Dobra obsada nie tylko w LMGT3

Sport motorowy. Kobiety w 24h Le Mans 2025. Dobra obsada nie tylko w LMGT3

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
12 czerwca 2025

OStatnie lata są coraz lepsze dla reprezentacji kobiet w 24h Le Mans. Oprócz Iron Dames zobaczymy jeszcze kilka innych reprezentantek "płci pięknej"

Przewodnik 24h Le Mans 2025: Klasa Hypercar jeszcze silniejsza

Sport motorowy. Przewodnik 24h Le Mans 2025: Klasa Hypercar jeszcze silniejsza

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
12 czerwca 2025

Kolejny rok z rzędu Klasa Hypercar zapowiada się jeszcze lepiej, niż w poprzednim roku. 21 aut to absolutny rekord i kapitalna wiadomość dla sportu. W tej zapowiedzi przedstawimy szanse każdego z producentów na zwycięstwo w ten weekend.

Kwalifikacje w 24h Le Mans: Cadillac najszybszy w przed Hyperpole

Sport motorowy. Kwalifikacje w 24h Le Mans: Cadillac najszybszy w przed Hyperpole

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
11 czerwca 2025

Pierwszy dzień kwalifikacji upłynął nam pod znakiem czerwonych flag oraz paru niespodzianek. W Hypercarach nie zobaczymy jutro jednej z Toyot.

Le Mans 24H: Kosmetyczne zmiany w BoP

Le Mans 24H: Kosmetyczne zmiany w BoP

Igor Długosz

  • Formuła 1
11 czerwca 2025

Balance of Performance podczas zeszłorocznego Le Mans 24H było wręcz perfekcyjnie. Większość aut w stawce miała dobre szanse na zwycięstwo, a kibice byli zachwyceni widowiskiem. Nic zatem dziwnego, że WEC utrzymało ten kierunek.

Le Mans 24H. Jak działa nowy format kwalifikacji?

Le Mans 24H. Jak działa nowy format kwalifikacji?

Igor Długosz

  • Formuła 1
10 czerwca 2025

Kwalifikacje nie są zbyt istotne w wyścigach długodystansowych, a szczególnie dobowych. Mimo to, format czasówki Le Mans 24H został w tym roku ciekawie rozbudowany.

Kiedy McLaren ukończył potrójną koronę – Historia Le Mans 1995

Kiedy McLaren ukończył potrójną koronę – Historia Le Mans 1995

Igor Długosz

  • Formuła 1
10 czerwca 2025

Za dwa lata McLaren wykona swój wyczekiwany powrót do czołowej klasy Le Mans. Wielokrotni mistrzowie świata Formuły 1 zaledwie kilka razy startowali w tym legendarnym wyścigu. Ich debiut w 1995 roku zapisał się jednak na kartach historii.

Przewodnik 24h Le Mans: Zapowiedź LMP2

Sport motorowy - Przewodnik 24h Le Mans: Zapowiedź LMP2

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
10 czerwca 2025

Na starcie tegorocznego 24h Le Mans 2025 zobaczymy siedemnaście prototypów LMP2. W prawie każdym z nich znajdziemy kierowców, którzy aspirują do miana zwycięzcy tego wyścigu, choć walka o takowe będzie ciasna od startu do mety. W tym artykule przedstawimy wam wybrane załogi drugiej klasy prototypów, którą samochody zaopatruje obecnie francuska Oreca.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren186
2.Lando NorrisMcLaren176
3.Max VerstappenRed Bull137
4.George RussellMercedes111
5.Charles LeclercFerrari94
6.Lewis HamiltonFerrari71
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Isack HadjarVisa Cash App RB21
10.Esteban OconHaas20
11.Nico HulkenbergStake F1 Team16
12.Lance StrollAston Martin14
13.Carlos SainzWilliams12
14.Pierre GaslyAlpine11
15.Yuki TsunodaRed Bull10
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB4
18.Fernando AlonsoAston Martin2
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team0
20.Jack DoohanAlpine0
21.Franco ColapintoAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex DunneRodin Motorsport87
2.Richard VerschoorMP Motorsport84
3.Arvid LinbladCampos Racing79
4.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil73
5.Luke BrowningHitech TGR73
6.Leonardo FornaroliInvicta Racing66
7.Pepe MartiCampos Racing49
8.Victor MartinsART Grand Prix41
9.Sebastián MontoyaPrema Racing36
10.Dino BeganovicHitech TGR29
11.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
12.Gabriele MiniPrema Racing21
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix5
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione