⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Kolejny kraj dołącza do afrykańskiego wyścigu o F1

Kolejny kraj dołącza do afrykańskiego wyścigu o F1

  • Formuła 1
28 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 10 minut

Adrian Drozdek

Kolejny kraj dołącza do afrykańskiego wyścigu o F1

Od dłuższego czasu mówi się o kandydaturach Republiki Południowej Afryki i Rwandy. Teraz do nich zdaje się dołączać Maroko, dla którego byłby to powrót do kalendarza po co najmniej 70 latach.

Maroko gotowe zabiegać o powrót

Stefano Domenicali, szef F1, jak i Mohammed ben Sulayem, prezydent FIA, wielokrotnie podkreślali, jak bardzo zależy im na powrocie królowej motorsportu do Afryki. Temat ożywił się podczas weekendu wyścigowego w Monako, kiedy ten pierwszy oświadczył, że prowadzi rozmowy z 3 krajami afrykańskimi. Finalnie miałoby to zakończyć dywagacje o powrocie Formuły 1 na ten kontynent po raz pierwszy od GP RPA 1993 na torze Kyalami. W grę miałby wchodzić „bardzo krótki termin”.

Tymczasem na jaw wyszedł ambitny projekt Erica Boulliera i jego ludzi dotyczący Maroka. Wielka inwestycja mogłaby pochłonąć 1,2 mld USD, gdyby tylko otrzymała zielone światło od władz. Do takiej kwoty dotarł serwis RacingNews365.com.

Africa’s push to host a Formula 1 Grand Prix is gaining speed.

Governments are reportedly working hard to bring F1 back, with South Africa 🇿🇦, Rwanda 🇷🇼, and Morocco 🇲🇦 in the running.

The last race in Africa was in 1993.

SA will pick either Cape Town or Johannesburg. pic.twitter.com/UtGJ7x3uNp

— Africa View Facts (@AfricaViewFacts) May 14, 2025

To nie takie proste

Temat rywalizacji F1 w Afryce wraca dość często. Wiele razy podnoszony był temat powrotu na tor Kyalami, który spełniałby warunki. Jednakże biurokracja i problemy finansowe w tle utrudniają finalizację umów. Sporo mówiło się nawet o uruchomieniu nowego projektu toru. Wydaje się, że nieco bliżej organizacji wyścigu F1 może być Rwanda. To właśnie Kigali było gospodarzem gali wręczenia nagród FIA, podczas której prezydent Paul Kagame zgłosił oficjalną kandydaturę. Jednakże tam także pojawiają się liczne przeszkody, które mogą uniemożliwić realizację.

#F1 #OnThisDay, May 26th 1958, at @CMCZtweets , Stirling Moss in the Vanwall won the #DutchGP ahead of Harry Schell and Jean Behra, both in a BRM. https://t.co/6zi0kWRCuA #MsportXtra @UnracedF1 pic.twitter.com/rCrmmRT5V3

— #MsportXtra © (@MsportXtra) May 26, 2025

Naprzeciw miałoby wyjść Maroko, które w 1958 roku gościło w kalendarzu F1. Wówczas wygrał sir Stirling Moss startujący w barwach Vanwalla. Była to jedyna oficjalna runda, ale należy zwrócić uwagę, że i w 1957 r. zorganizowano tam nieoficjalny wyścig. Wcześniej w latach 1925-1956 z pewnymi przerwami organizowano rywalizację dla samochodów turystycznych i sportowych. W 1937 r. wygrał nawet Stanisław Czaykowski, przy którym można znaleźć polską flagę, ale on sam uważał się za Francuza. Rywalizacja odbywała się w Casablance, a obiekt przechodził pewne modernizacje.

Nowa nadzieja na powrót Afryki do F1

Po niespełna 70 latach nadzieje powrotu F1 do północnej Afryki ożywiły się. W przygotowaniu jest strategiczny projekt zlokalizowany 20 kilometrów na południe od nadmorskiego miasta Tanger. Tor spełniałby wymogi FIA Grade-1 i mógłby gościć nie tylko królową motorsportu, ale i WEC czy MotoGP. Na zwiększające się potrzeby fanów rozbudowano by też park rozrywki, centrum handlowe, hotele i wiele innych. Pracę znalazłoby około 10 tys. osób.

Na wspomniany cel zabezpieczono prywatne środki w wysokości 800 mln USD. Gdy tylko potwierdzi się, że Maroko oficjalnie będzie walczyć o szczytowe kategorie motorsportowe, zainteresowanie inwestycjami będzie jeszcze większe. Za obiektem przemawia też fakt bliskości z Europą. Zespoły mogłyby dużo łatwiej przetransportować sprzęt i komfortowo pracować.

Traz a @Racingnews365c que o Marrocos trabalha em um projeto de GP e poderia ser a casa da F1 no continente africano. A empreitada é tocada por Eric Boullier, ex- Lotus e McLaren. A ver pic.twitter.com/jhBqV3tC5J

— ⚙ Scuderia Milani ⚙ (@ScuderiaMilani) May 28, 2025

Co z wymogami F1?

Na czele projektu „Grand Prix Maroka” stoi Eric Boullier, który niegdyś kierował Renault/Lotusem i McLarenem. Francuz pełnił też funkcję dyrektora zarządzającego GP Francji, znacząco przyczyniając się do ich powrotu do sportu. Rywalizacja na torze Paul Ricard gościła F1 w latach 2018-2022. Teraz ma okazję przywrócić królową motorsportu do innego kraju, czyniąc to z zupełnie inną wizją. Obecnie sam przyznawał, że „projekt ma niewielkie szanse na powodzenie”. Jednakże, gdyby tylko wszystko się udało, nie miałby wątpliwości, że Maroko podoła.

– W tym czasie mój francuski zespół odpowiedzialny za Grand Prix był nadal ze mną. Pojechaliśmy tam [do Maroka – przyp. red.], aby wykonać studium wykonalności, aby ocenić potencjał jednego dnia wyścigów Formuły 1 w Maroku. Znaleźliśmy miejsce, które wybrali, a które spełnia wszystkie kryteria i od tego momentu zbudowaliśmy projekt. To całkiem duży projekt. To mini-Abu Zabi, jeśli mogę to porównać, tworzący całkowicie niezależny ekosystem, oczywiście oparty na turystyce. Będzie to miało ogromny wpływ na region położony na południe od Tangeru. Dlatego dodatkowe hotele i lotnisko znajdują się w promieniu 15 kilometrów – podkreślił Boullier.

– To strategiczny projekt dla kraju, bardzo poważny projekt, który musi uzyskać akceptację na najwyższym szczeblu. Jeśli to zrobimy, spełni wszystkie wymagania, jakie F1 chce osiągnąć w Afryce. Miałoby sens utrzymanie tam F1 […] – dodał.

Zielone światło w Maroko nie rozwiąże wszystkiego

– Muszą zamknąć model finansowy i uzyskać pełną inwestycję. Gdy to zostanie osiągnięte, skontaktujemy się ze Stefano, aby spróbować zawrzeć umowę z Formułą 1, ponieważ […] Afryka powinna być w F1. To dobre połączenie, ale wciąż jest długa droga przed nami – ocenił.

Wstępna koncepcja toru już istnieje, ale nie oznacza to, że Eric Boullier przestał myśleć o wsparciu z zewnątrz. Najprawdopodobniej wraz ze swoim zespołem zgłosiłby się do Hermanna Tilke, który od lat jest związany z projektami F1 i wie, co robić, aby FIA wydała zgodę. Były szef Roberta Kubicy, Kimiego Raikkonena i Fernando Alonso nie miałby wątpliwości co do tego, że projekt marokański byłby lepszy od tego z RPA czy Rwandy. Sama budowa toru zajęłaby około 3 lata, więc F1 nie musiałaby długo czekać. Jednakże Boullier i tak wciąż nie ukrywał, że wolałby zachować ostrożność.

– Gdy otrzymamy zgodę, możemy zacząć się ekscytować. Ale bez zgody najwyższego szczebla nie ma projektu. Wtedy pozostaje na papierze – przyznał.

Zdjęcie główne: zdjęcie archiwalne via Culture_F1 (X)

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F1
  • F1 2025
  • FIA

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Helmut Marko podsumował współpracę z Christianem Hornerem

Helmut Marko podsumował współpracę z Christianem Hornerem

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
11 lipca 2025

Christian Horner od GP Belgii nie będzie już szefem zespołu Red Bull Racing. Dotychczasowe stanowisko zajmował przez 20 lat od momentu rebrandingu ekipy z Jaguara. Helmut Marko, doradca austriackiej ekipy, podsumował lata współpracy z Brytyjczykiem.

Wheatley: Od pewnego czasu uważam go za wyjątkowy talent

Wheatley: Od pewnego czasu uważam go za wyjątkowy talent

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
11 lipca 2025

Jonathan Wheatley, szef zespołu Sauber, docenił wyczyn Nico Hulkenberga podczas minionego GP Wielkiej Brytanii. Podkreślił przy tym, że nigdy nie wątpił w talent Niemca.

Kim jest Laurent Mekies? Kariera nowego szefa Red Bull Racing

Kim jest Laurent Mekies? Kariera nowego szefa Red Bull Racing

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
10 lipca 2025

Laurent Mekies przejął wczoraj obowiązki Christiana Hornera. Francuz został CEO i szefem Red Bull Racing. Czeka go niełatwe zadanie. Jak wyglądała jego dotychczasowa kariera w F1?

Co dalej? Możliwa przyszłość Christiana Hornera w F1

Co dalej? Możliwa przyszłość Christiana Hornera w F1

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
10 lipca 2025

Christian Horner został niespodziewanie zwolniony po 20 latach. Rozstaje się z zespołem, którym kierował od samego początku w F1. Jakie ma teraz możliwości?

Kryzys zaczął się wcześniej. Co się dzieje w Red Bullu?

Kryzys zaczął się wcześniej. Co się dzieje w Red Bullu?

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
9 lipca 2025

Trzęsienie ziemi w Red Bullu. Christian Horner został zwolniony po 20 latach. Zespół nie chce utracić swojego najlepszego kierowcy. To nie koniec zmian w ekipie. Jak do tego doszło? Oto podsumowanie wszystkich powodów.

Red Bull zaszokował. Christian Horner zwolniony po 20 latach

Red Bull zaszokował. Christian Horner zwolniony po 20 latach

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
9 lipca 2025

Red Bull podał szokującą informację. Christian Horner został zwolniony po 20 latach. Jego rolę obejmie Laurent Mekies. Zespołowi grozi utrata najlepszego kierowcy.

Stroll ostro skrytykował bolid po dobrym wyniku na Silverstone

Stroll ostro skrytykował bolid po dobrym wyniku na Silverstone

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
9 lipca 2025

Lance Stroll nie krył zadowolenia pomimo dobrego wyniku w GP Wielkiej Brytanii. Ostro skrytykował bolid. Aston Martin przywiózł ulepszenia na Silverstone.

Youtuberzy i złodziej przyłapani podczas GP Wielkiej Brytanii

Youtuberzy i złodziej przyłapani podczas GP Wielkiej Brytanii

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
8 lipca 2025

Minione GP Wielkiej Brytanii upamiętniające 75-lecie Formuły 1 było bez wątpienia świętem motorsportu dla zebranych na Silverstone kibiców. Niestety nie obyło się bez przykrych incydentów. Trzej youtuberzy i jeden złodziej zostali aresztowani w trakcie weekendu przez policję z hrabstwa Northamptonshire.

Szef FIA szydzi z opinii rywala w wyborach

Szef FIA szydzi z opinii rywala w wyborach

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
8 lipca 2025

Mohammed Ben Sulayem, obecny szef FIA, wyśmiał pogłoski o „rządach terroru” w światowym organie zarządzającym sportem motorowym. Obiecał przy tym w niedzielę, że nadchodzące wybory na jego stanowisko będą uczciwe i przejrzyste.

Ferrari ma jeszcze czas. Fred Vasseur nadal bez nowego kontraktu

Ferrari ma jeszcze czas. Fred Vasseur nadal bez nowego kontraktu

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
8 lipca 2025

Ferrari w końcu zabrało głos w sprawie przyszłości szefa zespołu. Dyrektor generalny wyjawił, że prowadzi rozmowy z Vasseurem. Zapewnia, że jest jeszcze czas na podpisanie nowego kontraktu.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren234
2.Lando NorrisMcLaren226
3.Max VerstappenRed Bull165
4.George RussellMercedes147
5.Charles LeclercFerrari119
6.Lewis HamiltonFerrari103
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams46
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas23
11.Isack HadjarVisa Cash App RB21
12.Lance StrollAston Martin20
13.Pierre GaslyAlpine19
14.Fernando AlonsoAston Martin16
15.Carlos SainzWilliams13
16.Liam LawsonVisa Cash App RB12
17.Yuki TsunodaRed Bull10
18.Oliver BearmanHaas6
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team4
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione