⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » OPINIA: Hamilton i Vasseur nie są problemem, Ferrari jest

OPINIA: Hamilton i Vasseur nie są problemem, Ferrari jest

  • Felietony
  • Formuła 1
12 czerwca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 13 minut

Wiktoria Żupińska

OPINIA: Hamilton i Vasseur nie są problemem, Ferrari jest

Przyszłość szefa zespołu jest kwestionowana. Media skupiają się na formie mistrza świata. Jednak Hamilton i Vasseur nie są problemem. Ferrari potrzebuje twardego resetu na najwyższym szczeblu.

Hamilton i Vasseur nie są problemem

Po obiecującej kampanii w 2024, Ferrari jak dotąd nie wygrało żadnego Grand Prix. Charles Leclerc zdobył trzy podia w Arabii Saudyjskiej, Monako i Barcelonie. Lewis Hamilton zwyciężył w sprincie w Chinach. Ogólnie rzecz biorąc, obecny sezon to rozczarowanie pod względem osiągów. Z ambicji o walkę o oba tytuły mistrzowskie z McLarenem nie wyszło nic.

David Coulthard on Ferrari:https://t.co/Wuji8x53l0 pic.twitter.com/hcgbTw7Ooj

— PlanetF1 (@Planet_F1) June 7, 2025

Dzisiaj Corriere della Sera i inne włoskie gazety donoszą, że pozycja Freda Vasseura jest zagrożona. Jeżeli w przyszłym roku bolid nie okaże się konkurencyjny, Francuz może zostać zwolniony. Lewis Hamilton z kolei nie czuje się wystarczająco wspierany przez zespół, a Charles Leclerc może odejść w 2027.

Włoskie media mają zwyczaj wyolbrzymiać potknięcia Ferrari lub zwyczajnie panikować, co wiadomo nie od dzisiaj. Doniesienia Corriere należy więc traktować ostrożnie i z przymrużeniem oka. Charles Leclerc niejednokrotnie wyrażał swoje oddanie zespołowi i zaprzeczał wszelkim plotkom o odejściu. Fred Vasseur ma obecnie kłopoty, ale od 2023 wprowadził pozytywne zmiany.

Ferrari samo sobie szkodzi

Siedmiokrotny mistrz świata otwarcie mówi o swoich problemach z SF-25, a jego wypowiedzi z weekendu na weekend przypominają sinusoidę, w zależności od przebiegu Grand Prix. Więcej jest upadków, niż wzlotów, bo wszelkie pozytywne odczucie podczas jednej sesji, zmienia się w falę negatywizmu po nieudanym występie.

Mattia Binotto on Lewis Hamilton's Ferrari struggles…#F1 pic.twitter.com/nMJOL9iYiD

— PlanetF1 (@Planet_F1) June 8, 2025

Charles Leclerc radzi sobie lepiej niż kolega zespołowy, ale nie oznacza to, że jest zadowolony. Wielokrotnie powtarza, że bolid zwyczajnie nie jest wystarczająco szybki, aby walczyć o zwycięstwa. Winne ma być tylne zawieszenie, które ogranicza potencjał SF-25. Nowe ma zadebiutować w najbliższych tygodniach. Nie wiadomo jednak czy cokolwiek zmieni, choć Loic Serra i Fred Vasseur z pewnością mają taką nadzieję.

Doniesienia jednak wskazują niepokojący trend, który istnieje w Ferrari od lat. Członkowie firmy nie od dzisiaj mają specyficzną relację z włoskimi mediami, wykorzystując je, gdy im pasuje do osiągnięcia swoich celów i wywarcia presji na zespole. Robili to również kierowcy Scuderii, np. Nigel Mansell, Jean Alesi, Alain Prost.

Ferrari lubi się sabotować

Dzisiejsze działania najważniejszych włoskich dzienników wynikają zapewne z presji, jaką wyższe kierownictwo w Maranello chce wywrzeć na zespole wyścigowym. Benedetto Vigna i John Elkann, kolejno dyrektor generalny i prezes Ferrari, od lat krytykowani są przez osoby z zewnątrz za zbytnie skupianie się na aspekcie komercyjnym firmy.

Red Bull overtake Ferrari as the F1 team with the most victories in the 21st century 🏆 pic.twitter.com/A8Gt2q10uL

— Autosport (@autosport) May 18, 2025

Zamiast pozwolić działać Scuderii, aby umożliwić im osiąganie sukcesów, wydaje się, że jedynie przeszkadzają. Gdy sprawy nie idą korzystnie w F1, czyli od 17 lat, wywierają presję, zamiast zadać sobie pytanie, czy przypadkiem sami nie stanowią jednego z największych problemów Ferrari.

Brawnowi, Todtowi i Schumacherowi należy się więc jeszcze większe uznanie. Przez lata udało im się uchronić zespół przed presją wyższego kierownictwa, co pozwoliło przeprowadzić transformację ekipy. Zaowocowało to później bezprecedensowym wówczas w F1 sukcesem i zdecydowaną dominacją. Michael Schumacher zdobył pięć tytułów mistrza świata z rzędu, a Ferrari było niepokonaną siłą. Wzmocniło to legendę Ferrari, a obraz stajni z Maranello targanej wewnętrznymi konfliktami we wczesnych latach 90. przybladł.

Kierowcy nie są problemem

Ostatni raz Ferrari zdobyło mistrzostwo świata kierowców w 2007, a konstruktorów w 2008. Od tego momentu pomimo zasobów, środków, infrastruktury i talentu, nie udało się powtórzyć sukcesu. W 2010 i 2012 Fernando Alonso niemal wygrał tytuły dla Scuderii, nawet pomimo bolidów gorszych od konkurencji. Do dzisiaj 2012 uważany jest przez wielu jako najlepszy indywidualny sezon w historii F1 w karierze kierowcy, który nie został w tym samym roku mistrzem świata. Z pewnością był to jeden z najlepszych.

Not winning the world championship for Ferrari remains Fernando Alonso’s biggest “regret” of his F1 career ❌
 
Where do you rate the double world champ in the list of all-time greats? 🤔 pic.twitter.com/OoIpps7Mz2

— Autosport (@autosport) August 21, 2023

Jak dotąd stajnia z Maranello nie zbliżyła się tak bardzo do mistrzostwa jak wtedy. Od 2007 w barwach Ferrari jeździło wielu bardzo dobrych i świetnych kierowców, takich jak Felipe Massa, Fernando Alonso, Sebastian Vettel, a teraz Charles Leclerc i Lewis Hamilton. Podobnie jak wtedy, gdy w Scuderii jeździli Nigel Mansell i Alain Prost, kierowcy nie byli problemem. Nawet jeśli niektórzy z nich należeli do bardziej zaangażowanych w wewnętrzną politykę i chcieli więcej wpływu. Jak zawsze, problem stanowiło wyższe kierownictwo firmy.

Vasseur zasługuje na to, by zostać

Od odejścia Jeana Todta, szefami zespołu byli Stefano Domenicali, Marco Mattiacci, Maurizio Arrivabene, Mattia Binotto i teraz Fred Vasseur. Francuz „posprzątał” po burzliwym okresie i bałaganie ery Binotto. W 2023 wprowadził skuteczne ulepszenia, a Ferrari jako jedyne oprócz Red Bulla wygrało Grand Prix w Singapurze. W 2024 kierowcy wygrali łącznie 5 wyścigów i stanęli na podium 22 razy. Przede wszystkim zespół stał się efektywniejszy pod względem operacyjnym i spokojniejszy w reagowaniu na upadki i potknięcia.

Lewis can't see his Ferrari fortunes turning around anytime soon 👀 pic.twitter.com/RdAfiXaylp

— Autosport (@autosport) April 22, 2025

Wprowadzenie długotrwałych zmian w jakimkolwiek zespole F1 jest niełatwym zadaniem i zajmuje czas. Zmienianie lidera ekipy zaledwie po kilku latach i przekreślanie po nieudanym sezonie nie jest dobrym rozwiązaniem. Pomimo rozczarowujących wyników w tym sezonie, Vasseur zasługuje na swoją pozycję i już pokazał się jako kompetentny szef ekipy.

Media skupiają się od początku roku na problemach Lewisa Hamiltona i kwestionowaniu jego formy. Sam mistrz świata otwarcie przyznaje się do trudności z dostosowaniem się do bolidu. Przeważająca narracja poddaje w wątpliwość jego obecne wyniki i możliwości.

Powinno się jednak skierować uwagę i krytykę w stronę Ferrari, ale nie wyłącznie Freda Vasseura, który jest najnowszym kozłem ofiarnym kierownictwa. Dlaczego ekipa od tylu lat nie potrafi zaprojektować konkurencyjnego bolidu i działać sprawnie? Jakie są powody, że zawsze coś staje na drodze do sukcesu (strategia, auto, wewnętrzne spory itd.)?

🗣️ "It must mean that we're doing things right as a team and that we're doing really good evolution."

Carlos Sainz was asked whether he was surprised Ferrari wasn't more competitive after Williams outpaced it in Imola qualifying: pic.twitter.com/WF1yjO0poA

— The Race (@wearetherace) May 18, 2025

Benedetto Vigna, Piero Ferrari i John Elkann powinni zadać sobie te pytania, szczerze spojrzeć w lustro i przyznać, że prawdopodobnie sami od lat przyczyniają się do niepowodzeń Scuderii. Zamiast zajmować się walką o władzę wewnątrz firmy i koncentrowaniem wpływów, lepiej by zrobili biorąc odpowiedzialność na siebie, a nie zrzucając ją na innych.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F1
  • F1 2025
  • Frederic Vasseur
  • Lewis Hamilton
  • Scuderia Ferrari

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Treningi GP Włoch: Mocny piątek Ferrari i Sainza | Podsumowanie

Treningi GP Włoch: Mocny piątek Ferrari i Sainza | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
5 września 2025

Rozpoczął się weekend o GP Włoch 2025. Piątkowe treningi na Monzy pokazały, że po raz kolejny nie można lekceważyć Ferrari w Lombardii. Z dobrej strony pokazali się obaj kierowcy Scuderii, ale również Carlos Sainz.

Kwalifikacje GP Holandii: Norris nie najszybszy | Podsumowanie

Kwalifikacje GP Holandii: Norris nie najszybszy | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 sierpnia 2025

Lando Norris zdominował czasowo wszystkie sesje treningowe poprzedzające GP Holandii. Wydawało się, że w kwalifikacjach Brytyjczyk z McLarena również będzie najszybszy, ale do pole position stracił 0,012 sekundy. Je zdobył Oscar Piastri.

Alex, nic nie szkodzi spróbować

Alex, nic nie szkodzi spróbować

Igor Długosz

  • Formuła 1
29 sierpnia 2025

Poza walką Willa Powera i Davida Malukasa o fotel w Penske, tegoroczny "sezon ogórkowy" IndyCar nie jest zbyt ciekawy. Odejście mistrza może jednak wywrócić wszystko do góry nogami. Alex Palou jest łączony z ekipą Red Bulla w Formule 1. Pytanie tylko, czy ten transfer ma sens?

Treningi GP Holandii: piątek dla Lando Norrisa | Podsumowanie

Treningi GP Holandii: piątek dla Lando Norrisa | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
29 sierpnia 2025

Piątkowe treningi poprzedzające GP Holandii na torze Zandvoort należały do Lando Norrisa. Brytyjczyk ukończył obie sesje przed Oscarem Piastrim i wyraźnie wyżej od Maxa Verstappena. Nadspodziewanie dobrze wypadli też kierowcy Astona Martina. Mimo prognoz nad torem przy Morzu Północnym nie padał dziś ulewny deszcz.

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Igor Długosz

  • Formuła 1
22 sierpnia 2025

Film F1 zawierał mnóstwo nierealistycznych elementów, które przeszkadzały fanom motorsportu - pomieszany kalendarz wyścigów, budowanie samochodu pod "walkę", czy też naginanie przepisów do granic absurdu. Coś, do czego nie można się jednak przyczepić to wypadki, gdyż większość z nich była rzetelnie inspirowana prawdziwymi zdarzeniami. Uwaga, ten artykuł jest pełen spoilerów.

Program Juniorów Red Bulla: Marko pewny swego

Program Juniorów Red Bulla: Marko pewny swego

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
21 sierpnia 2025

Helmut Marko nie chowa głowy w piasek, jeśli chodzi o surową politykę Programu Juniorów Red Bulla. Przekonuje, że większość tych, którzy nie odnieśli sukcesu w Formule 1, nadal korzysta z tego doświadczenia i kontynuuje karierę w czołowych sportach motorowych.

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
15 sierpnia 2025

Na półmetku sezonu Lewis Hamilton wypada w Ferrari wyraźnie gorzej od Charlesa Leclerca. Juan Pablo Montoya uważa jednak, że Brytyjczyk może się jeszcze odbudować, a Monakijczyk musi na niego uważać.

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

Igor Długosz

  • Formuła 1
8 sierpnia 2025

Choć wciąż utrzymuje status najważniejszej rundy w kalendarzu, Grand Prix Monako nie jest znane z ekscytujących wyścigów. Stąd wielowątkowa edycja 1992 przeszła do historii. Na czele stawki ujrzeliśmy legendarny pojedynek dwóch mistrzów - Nigela Mansella i Ayrtona Senny. Tymczasem w dolnej części tabeli doszło do istnego cudu, związanego z najgorszym zespołem w historii Formuły 1. Oto pełna historia 50. edycji Grand Prix Monako.

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
7 sierpnia 2025

Za nami już połowa sezonu 2025, a Lewis Hamilton wciąż nie dowozi pożądanych przez Ferrari wyników w swoim debiutanckim sezonie w Maranello. O potencjalnych przyczynach tego stanu rzeczy opowiedział dla "La Gazzetta dello Sport" Vitantonio Liuzzi, były kierowca Formuły 1.

GP Węgier: Święto McLarena na Hungaroringu

GP Węgier: Święto McLarena na Hungaroringu

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
3 sierpnia 2025

GP Węgier dostarczyło nam emocjonującą walkę o zwycięstwo w wykonaniu kierowców McLarena. Ostatecznie górą, dzięki strategii jednego pit stopu, był Lando Norris. Oscar Piastri naciskał go do samego końca. Za nimi z ostrej walki o najniższy stopień podium z Charlesem Leclerkiem wyszedł George Russell.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren309
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull205
4.George RussellMercedes184
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams64
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Isack HadjarHaas37
11.Lance StrollAston Martin32
12.Fernando AlonsoAston Martin30
13.Esteban OconHaas28
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Oliver BearmanHaas16
17.Carlos SainzWilliams16
18.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
19.Yuki TsunodaRed Bull12
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione