⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Biliński vs Kubica. Podia Polaków w F3 wywalczone mimo kontuzji

Biliński vs Kubica. Podia Polaków w F3 wywalczone mimo kontuzji

  • Formuła 1
  • Serie juniorskie z Polakami
19 marca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 10 minut

Adrian Drozdek

Biliński vs Kubica. Podia Polaków w F3 wywalczone mimo kontuzji

Roman Biliński zaliczył świetny debiut w Formule 3, zajmując odpowiednio 3. miejsce w sprincie i 9. w wyścigu głównym. Taka wiadomość sprawiła, że ten kierowca jako pierwszy Polak zdobył podium w erze GP3 i FIA F3. Okazuje się jednak, że jeszcze lepsze wejście ponad 20 lat temu miał Robert Kubica, ale wówczas seria nie stała tak wysoko w drabince do F1.

Świetny debiut Romana Bilińskiego

21-latek wychowany w Wielkiej Brytanii rozpoczął swoją karierę nieco później niż rówieśnicy, przez co nie miał tak bogatej kariery w kartingu. Wszystko na poważnie zaczęło się w 2019 roku, kiedy startował w Ginetta Junior Championship. Już rok później przeniósł się do Brytyjskiej Formuły 4, gdzie dość szybko zaczął imponować. Nie były mu straszne nawet trudniejsze warunki. To sprawiło, że już w sezonie 2021 Arden powołał go na etat do GB3 Championship. Tam Roman Biliński wygrał 3 wyścigi i wywalczył 7. miejsce w „generalce”. Patrząc na to, że opuścił pierwsze rundy byłej „Brytyjskiej Formuły 3”, był to duży wyczyn. To otworzyło mu drzwi do Tridentu we FRECA, gdzie też miał przebłyski. Jednym z nich było podium na torze Hungaroring (3. miejsce). Wtedy już pojawiały się porównania Biliński vs Kubica.

Wspomniane osiągnięcia sprawiły, że Polak miał na swoim koncie podia w Formule 3, szerzej rozumianej. Sporo osób równie wysoko ceni sobie dawne krajowe F3 czy też Formułę Regionalną, która powstała na „zgliszczach” FIA European Formula 3 Championship. Mimo że ta ostatnia miała tak naprawdę fuzję z GP3, aby stworzyć główną FIA Formula 3 Championship. Jak więc możecie zauważyć, temat jest dość pogmatwany. A to nie koniec, bo przecież Biliński w 2024 roku wybrał się do Nowej Zelandii, aby razem z M2 Competition wywalczyć mistrzostwo FROC, czyli Formuły Regional Oceania Championship, wspieraną przez Toyotę. Wówczas suma summarum polski kierowca miałby na koncie 9 triumfów „regionalnej F3” i aż 21 podiów. Nieźle, nieprawdaż?

Poland's first #F3 podium! 🇵🇱

Congratulations, Roman Bilinski 👏 pic.twitter.com/5cUfwBvjU3

— Formula 3 (@Formula3) March 15, 2025

Jednak tak na poważnie to powinniśmy zaliczyć 1 podium. Trzecie miejsce w sprincie w Australii, które Roman Biliński wywalczył w głównej FIA F3, jest tym jedynym. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby w sezonie 2025 statystyka ta uległa poprawie. W końcu widać, że ekipa Rodin Motorsport poczyniła postępy, pozwalające sądzić, że polski kierowca jeszcze znajdzie się w Top 3. Warto śledzić poczynania zawodnika z Lechlade, który przez wypadek drogowy w 2024 r. był wykluczony z części sezonu FRECA i walczył o to, aby móc w ogóle chodzić!

Robert Kubica rozpoczął jeszcze lepiej. Wtedy była to F3 Euro Series

Pewnie większość z was pamięta historię jedynego polskiego kierowcy F1. Droga krakowianina była równie kręta. Właśnie przed debiutem w Formule 3, uległ on poważnemu wypadkowi drogowemu, w wyniku którego doszło do poważnego złamania prawego ramienia. Lekarze musieli zastosować szynę, którą przymocowano przy użyciu 18 tytanowych śrub. Taki obrót spraw opóźnił debiut Kubicy. Gdy jednak do niego doszło, padło na tor Norisring. Czwarta runda sezonu 2003 przyniosła zmagania na torze ulicznym w Niemczech. I to właśnie wtedy pojawił się błysk geniuszu u zawodnika Premy. Pierwszy wyścig udało się wygrać, a w drugim było drugie miejsce. Niestety późniejsza faza kampanii nie była już aż tak dobra i zakończyło się 12. pozycją (31 punktów).

W 2004 roku Kubica trafił do Mucke Motorsport, które korzystało ze starszego podwozia i starszych jednostek napędowych Mercedesa. To mocno ograniczyło szansę na pokazanie się. Mimo to, młody wówczas Polak był 3-krotnie na podium. 2 razy na ulicach francuskiego Pau (P2 i P3) i torze Nurburgring (P2). Wydawało się, że to wszystko i tylko 5 podiów Roberta przydarzyło się w F3. Jednakże to wcale nie tak. W latach 2003-2005 nasz rodak brał udział w Grand Prix Makau, które organizowało nieoficjalny Puchar Świata Formuły 3. To tam Kubica odkuł się aż dwa razy, kiedy był drugi (2004-2005) i też był bliski zwycięstwa. Co ciekawe, wtedy nie jechał z najlepszym pakietem. Jego Dallara była przestarzała i z gorszym silnikiem, a pory neutralizacji komplikowały wyścigi krakowianina.

Suma summarum zwycięzca GP Kanady 2008 w F1 miał tylko 7 wizyt na podium w bolidach ówczesnej Formuły 3.

Biliński vs Kubica. Stara Formuła 3 nie była na równi z tą obecną

W tamtych czasach mieliśmy nieco inną drabinkę. Dziś F3 Euro Series byłaby usadowiona mniej więcej na poziomie Formula Regional European Championship (FRECA). Przeważnie po tamtej kategorii kierowcy zahaczali jeszcze F3000, od 2005 roku GP2 Series, lub Formula Renault 3.5 (World Series by Renault). Chociażby Nico Rosberg i Lewis Hamilton po F3 Euro Series zdobywali tytuły w GP2 i awansowali do Formuły 1, a Robert Kubica po mistrzowsku przeszedł przez równoległą wówczas FR 3.5.

Dziś GP2 także nie istnieje, ponieważ od sezonu 2017 przeobraziła się w FIA Formula 2. W 2010 roku do drabinki doszła GP3, która od 2019 roku przemianowana została w FIA Formula 3. Pod koniec 2018 roku z mapy zniknęła też FIA European Formula 3 Championship [która zastąpiła F3 Euro Series w 2012 r. – przyp. red.] i wtedy łączono to z tym, że wspólnie z GP3 Series dokonała się fuzja. Wcześniej właśnie z Europejskiej F3 kierowcy awansowali bezpośrednio do GP3 i to łączyło się w ten sposób. Nawet niektórzy jechali równolegle albo obie kategorie i było spore zamieszanie, stąd FIA i potem także Liberty Media dążyły do ujednolicenia. Jednak wszystko skomplikowały regionalne formuły.

Biliński vs Kubica. Kilka lat temu przez problemy serii juniorskich tj. Formula Renault 2.0/3.5 i wskrzeszenie brandu Alpine w motorsporcie, istniejąca między FR 2.0/F4 a F3 seria FREC zyskała patronat, i wtedy powstała FRECA, którą mamy do dziś. Jak więc widać losy drogi do F1 czy też samej serii F3 są niezwykle zawiłe. Mimo wszystko wyczyn Romana Bilińskiego nie powinniśmy porównywać stricte do tego Roberta Kubicy. Wtedy Formuła 3 znajdowała się na różnych poziomach. Dlatego też pierwszego z wymienionych sama FIA wymienia jako pierwszego Polaka z podium w kat. F3.

Źródło zdjęcia do artykułu: Fot. Dutch Photo Agency & Stopklatka z filmu „Robert Kubica – Moja Pasja”

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F3
  • Robert Kubica
  • Roman Biliński

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

F3: Biliński tuż za podium w deszczowym wyścigu

Motorsport. F3: Biliński tuż za podium w deszczowym wyścigu

Daniel Bonna

  • Formuła 3
6 lipca 2025

Roman Biliński świetnie wykorzystał deszczowe warunki. Mimo startu z 15. pola zdołał przebić się aż na 4. pozycje. Wyścig wygrał Mari Boya, drugi był Theophile Nael, a trzeci Noel Leon.

F3: Inthraphuvasak wygrał sprint. Biliński z punktem

Motorsport: F3: Inthraphuvasak wygrał sprint. Biliński z punktem

Daniel Bonna

  • Formuła 3
5 lipca 2025

Tasanapol Inthraphuvasak pojechał dzisiaj świetny sprint i został pierwszym tajskim zwycięzca w Formule 3. Drugi dojechał Stenshorne, a trzeci Boya. Roman Biliński startował na 16. miejscu, ale zdołał dojechać dziesiąty i zdobyć punkty.

F3: Zwycięstwo Tsolova. Biliński bez tempa

Motorsport. F3: Zwycięstwo Tsolova. Biliński bez tempa

Daniel Bonna

  • Formuła 3
29 czerwca 2025

Roman Biliński nie miał dzisiaj kompletnie tempa wyścigowego i dojechał do mety dopiero na 25. pozycji. Nikola Tsolov wygrał w dominujący sposób i traci już tylko punkt do Rafaela Camary. Trzeci dojechał Stenshorne, a trzeci Tramnitz.

F3: Niespodziewana dominacja Whartona. Daleko Biliński

Motorsport. F3: Niespodziewana dominacja Whartona. Daleko Biliński

Daniel Bonna

  • Formuła 3
28 czerwca 2025

Roman Biliński po słabszych kwalifikacjach i karze z Monako musiał startować z 23. pozycji. Polak bardzo dobrze przebijał się przez stawkę i dojechał na 16. pozycji. Sprint wygrał James Wharton, a poza nim na podium stanęli Alessandro Giusti i Ugo Ugochukwu.

Mari Boya jako pierwszy. Aston Martin otwiera akademię kierowców

Mari Boya jako pierwszy. Aston Martin otwiera akademię kierowców

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
24 czerwca 2025

Aston Martin dołączył do reszty zespołów. Stajnia z Silverstone uruchomiła właśnie własną akademię rozwoju młodych kierowców. Z ekipą związał się kolejny Hiszpan.

Kubica wygrał 24h Le Mans z Ferrari. Triumf Inter Europolu w LMP2

Motorsport. Kubica wygrał 24h Le Mans z Ferrari. Triumf Inter Europolu w LMP2

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Robert Kubica wygrał 24h Le Mans 2025 wraz z Ferrari. Inter Europol Competition triumfował w Le Mans w klasie LMP2 po raz drugi w swojej historii

24h Le Mans: Kubica z Ferrari i Inter Europol walczą o zwycięstwo

Motorsport. 24h Le Mans: Kubica z Ferrari i Inter Europol walczą o zwycięstwo

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Robert Kubica wraz z #83 AF Corse Ferrari prowadzą w 24h Le Mans. Wraz z nim o zwycięstwo walczą dwa fabryczne samochody. Natomiast Inter Europol Competition rywalizuje o wygraną w LMP2.

Ferrari odjeżdża rano 24h Le Mans 2025. Kubica niezadowolony

Motorsport. Ferrari odjeżdża rano 24h Le Mans 2025. Kubica niezadowolony

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Poranek w 24h Le Mans nie przyniósł nan trzęsienia ziemi, ale kilka załóg zaliczyło problemy, a nawet musiało się wycofać ze ścigania. Prowadzi trójka Ferrari 499P między którymi doszło do sprzeczki o kolejność w stawce.

24h Le Mans 2025: Kubica z Ferrari i Inter Europol na czele w nocy

Motorsport. 24h Le Mans 2025: Kubica z Ferrari i Inter Europol na czele w nocy

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
15 czerwca 2025

Noc w 24h Le Mans była zdecydowanie udana dla Ferrari i Porsche. Te dwie marki walczą aktualnie o prowadzenie w klasie Hypercar oraz LMGT3. Zaś w LMP2 Inter Europol toczy bój o prowadzenie

Kubica ostro walczy w 24h Le Mans. Wieczór dla Ferrari i Porsche

Motorsport. Kubica ostro walczy w 24h Le Mans. Wieczór dla Ferrari i Porsche

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
14 czerwca 2025

W trzeciej, czwartej i piątej godzinie mieliśmy spokojniejsze chwile. Jednakże momentami szalał Robert Kubica, a także Laurens Vanthoor. Dodatkowo Ford stracił już jeden samochód w LMGT3.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren234
2.Lando NorrisMcLaren226
3.Max VerstappenRed Bull165
4.George RussellMercedes147
5.Charles LeclercFerrari119
6.Lewis HamiltonFerrari103
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams46
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas23
11.Isack HadjarVisa Cash App RB21
12.Lance StrollAston Martin20
13.Pierre GaslyAlpine19
14.Fernando AlonsoAston Martin16
15.Carlos SainzWilliams13
16.Liam LawsonVisa Cash App RB12
17.Yuki TsunodaRed Bull10
18.Oliver BearmanHaas6
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team4
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione