Bloki ślizgowe, które znajdują się pod podłogą bolidów F1 były jednym z istotniejszych tematów minionego GP Hiszpanii. W trakcie weekendu testowano te wykonane ze stali nierdzewnej, aby wywoływały mniej iskier spod bolidów i nie powodowały pożarów traw przy torze. FIA wydała już werdykt po testach.
Bloki ślizgowe istotne dla bezpieczeństwa i harmonogramu weekendu
FIA sprawdziła bloki ślizgowe z alternatywnego materiału podczas GP Hiszpanii w zeszły weekend. Jej zdaniem tytanowe bloki ślizgowe bolidów były przyczyną pożarów traw. Wielokrotnie zakłócały one sesje treningowe podczas tegorocznego GP Japonii i GP Chin w 2024 roku.
Federacja poinformowała zespoły, że mogą nadal używać bloków tytanowych, ale ma prawo wymagać stosowania stalowych, jeśli dojdzie do kolejnych pożarów.
– Tytanowe bloki ślizgowe pozostaną obowiązkowym materiałem do końca sezonu — powiedział rzecznik FIA. – Jednak zespoły są proszone o posiadanie bloków ślizgowych ze stali nierdzewnej dostępnych na wszystkich wydarzeniach, ponieważ mogą stać się obowiązkowe, jeśli wystąpią podobne incydenty z pożarami trawy, jak na torze Suzuka na początku tego roku.
Tytan wybrano zamiast stali jako materiał na bloki ślizgowe ze względu na jego większą trwałość i mniejszą wagę.
– Dodatkowe testy stalowych bloków ślizgowych zostaną przeprowadzone na wybranych wydarzeniach w trakcie sezonu, aby wesprzeć dalszą ocenę – dodał rzecznik.
Pożary traw powodowały utrudnienia
Podejmowano próby zapobiegania dalszym pożarom na dotkniętych rundach poprzez przycinanie trawy i zwilżanie dotkniętych obszarów. Efekty nie zadowalały.
Formuła 1 do tej pory uniknęła potencjalnej wpadki wizerunkowej w postaci przerwania wyścigu z powodu pożaru trawy przy torze przez iskry spod jednego z samochodów. Wynikają one prawdopodobnie z różnic w sposobie, w jaki zespoły ustawiają swoje samochody na sesje treningowe. Wtedy mogą zużywać minimalne ilości paliwa, aby uzyskać jedno szybkie okrążenie. Podczas wyścigu samochody przewożą maksymalną ilość 100 kilogramów paliwa, a kierowcy często zmniejszają prędkość na najszybszych zakrętach, aby oszczędzać opony.
W trakcie sezonu przekonamy się na ile skuteczne będą stalowe bloki. Trzeba przy tym pamiętać, że zużywają się one szybciej niż tytanowe i są od nich cięższe. Będzie to miało też znaczenie dla zespołów przy ustawianiu zawieszenia bolidu. Nie mogą one być za wysoko. Mamy więc materiał do analizy dla zespołów, jak i FIA.
Źródło: RaceFans
Zdjęcie otwierające: Getty Images / Red Bull Content Pool
Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News
Obserwuj nas!