⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
LIVE
 Logo Eliminacje SGP w Lonigo
07.06.2025 19:00
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Czy rzeczywiście dyrektywa FIA nie zdała efektu?

Czy rzeczywiście dyrektywa FIA nie zdała efektu?

  • Formuła 1
7 czerwca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 8 minut

Wiktoria Żupińska

Czy rzeczywiście dyrektywa FIA nie zdała efektu?

Dyrektywa FIA nie zniwelowała przewagi McLarena. Utrudniła jednak życie niektórym zespołom w stawce. Rywale ekipy z Woking musieli pójść na kompromis.

Nadzieje na poprawę sytuacji okazały się płonne

W trakcie 9. rundy sezonu zaczęła obowiązywać nowa dyrektywa FIA, ograniczająca elastyczność przednich skrzydeł. Każdy zespół przygotował nową część na Grand Prix Hiszpanii, a delegaci federacji jeszcze przed wyjechaniem bolidów na tor sprawdzali zgodność skrzydeł z przepisami.

Poprzednio dopuszczalne ugięcie płatów skrzydeł podczas testu obciążenia wynosiło 15 mm, przy zastosowaniu siły 1000 N na każdą ze stron. Obecnie zmniejszono tę liczbę do 10 mm. Odgięcie przednich płatów zostało zmiejszone z 5 mm do 3 mm.

Reviewing and ready to build on a strong three weeks 🗣️#McLaren pic.twitter.com/58Jcgn7uV4

— McLaren (@McLarenF1) June 6, 2025

Red Bull miał nadzieję, że dyrektywa znacznie osłabi McLarena. Podobne zdanie wyrażał szef zespołu Ferrari. Jonathan Wheatley także przewidywał, że niektórzy w stawce mogą być negatywnie dotknięci zmianami.

Nadzieje okazały się płonne. Oscar Piastri zdobył pole position do Grand Prix Hiszpanii z przewagą 0,209 s, jak dotąd największą różnicą w kwalifikacjach między pierwszym a drugim miejscem. Następnego dnia wygrał, a Lando Norris dojechał na 2. pozycji.

McLaren testował już na Imoli

Lando Norris testował nowe przednie skrzydło już podczas sesji treningowej przed Grand Prix Emilii-Romanii. Andrea Stella twierdzi, że kierowca nie czuł żadnej różnicy. Dane, którymi dysponował McLaren, pokazywały, że dyrektywa FIA nie przyczyni się do znacznej różnicy w osiągach.

Grand Prix victories this season:

Oscar Piastri: 5
Lando Norris: 2
Max Verstappen: 2

We have a tight #F1 title race brewing… pic.twitter.com/GWdr0PpD70

— PlanetF1 (@Planet_F1) June 3, 2025

– Zawsze uważaliśmy, że wpływ będzie stosunkowo nieznaczny, ponieważ gdy zobaczyliśmy liczby związane z tą zmianą efektu aeroelastycznego, okazało się, że są one niewielkie pod względem docisku i zmiany docisku w zależności od prędkości. Więc gdy testowaliśmy to skrzydło na Imoli, gdybyśmy nie powiedzieli Lando, że to inne skrzydło, nie zauważyłby tego. A gdy symulowaliśmy w symulatorze lub w symulacji offline, numerycznie było to prawie zero – stwierdził pewnie szef zespołu McLarena.

Rob Marshall, główny inżynier ekipy z Woking, potwierdził słowa Andrei Stelli. Brytyjczyk pracował przez 17 lat w Red Bullu. Przez wielu w padoku F1 uważany jest za specjalistę w obszarze przednich skrzydeł.

Dyrektywa utrudniła życie pozostałym

Przednie skrzydło pozwala łatwo wyeliminować podsterowność w wolnych i nadsterowność w szybkich zakrętach. Jak widzieliśmy w Hiszpanii, McLaren nie miał żadnego problemu z dostosowaniem się do nowej dyrektywy. To dzięki sprytnemu zawieszeniu i mechanicznej przyczepności. Pozwala to MCL39 zachować odpowiedni balans.

Lewis Hamilton suggested all the money spent on new flexi wings should have just gone to charity instead, after the new designs changed little in terms of team performance 💰 pic.twitter.com/H6xY6axVse

— Autosport (@autosport) May 31, 2025

Rywale McLarena mieli jednak z tym problem na torze Barcelona-Catalunya. Przyznał to Charles Leclerc, mówiąc, że Ferrari musiało przyzwyczaić się ponownie do sposobu ustawiania bolidu, kładąc nacisk na zniwelowanie podsterowności. W efekcie SF-25 miało zwiększoną nadsterowność.

– W szybkich zakrętach jest trochę trudniej w prowadzeniu. Ale to nie jest coś, czego bardzo nie lubię. Przy wolnych prędkościach [bolid – przyp. red.] jest trochę bardziej stabilny. Przy wysokiej prędkości bardziej ostry. Nic, czego się nie spodziewaliśmy – opowiedział kierowca Ferrari.

Red Bull skorzystał na zmianie?

Andrea Stella stwierdził również, że dyrektywa FIA nie była na tyle znacząca, aby negatywnie wpłynąć na degradacje opon. MCL39 jest w tym aspekcie najlepszym bolidem w stawce. Jest to kluczowy element, który zapewnia McLarenowi przewagę na dystansie wyścigu.

So it wasn't the mini DRS. Or the tyre water.

Or the rear brakes. Or a flexible front wing. So maybe…

✍️ @OllieHarden https://t.co/gWH8maYe79 pic.twitter.com/2EtcCphv4q

— PlanetF1 (@Planet_F1) June 6, 2025

– Ciekawiło mnie, czy sprawy potoczą się tak, jak przewidywaliśmy. I potoczyły się – oświadczył Włoch.

Jednak Red Bull twierdzi, że dyrektywa FIA pomogła zespołowi. Mniej elastyczne przednie skrzydło zmniejszyło problem ze zrozumieniem charakterystyki aerodynamicznej samochodu. Wcześniej ekipa miała problem ze znalezieniem równowagi w RB21 w trakcie pokonywaniu zakrętów.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Andrea Stella
  • F1
  • F1 2025
  • FIA
  • McLaren
  • Przepisy F1 2025

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Red Bull nie widział problemu. Pierre Waché szczerze o RB21

Red Bull nie widział problemu. Pierre Waché szczerze o RB21

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
7 czerwca 2025

Pierre Waché przyznał, że Red Bull musi nadrobić straty do McLarena. Tegoroczny bolid jest szybszy, ale to nie wystarcza. Wierzy jednak, że zespół może się poprawić.

Czy rzeczywiście dyrektywa FIA nie zdała efektu?

Czy rzeczywiście dyrektywa FIA nie zdała efektu?

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
7 czerwca 2025

Dyrektywa FIA nie zniwelowała przewagi McLarena. Utrudniła jednak życie niektórym zespołom w stawce. Rywale ekipy z Woking musieli pójść na kompromis.

Lewis Hamilton: Nigdy nie mów nigdy. McLaren nie jest nietykalny

Lewis Hamilton: Nigdy nie mów nigdy. McLaren nie jest nietykalny

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
7 czerwca 2025

Lewis Hamilton wierzy, że pokonanie McLarena będzie trudne. Nie wyklucza jednak możliwości, że rywalom się uda. Wątpi w szanse Ferrari.

Szefowie zespołów F1 na bakier z Niemcami

Szefowie zespołów F1 na bakier z Niemcami

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
6 czerwca 2025

Szefowie zespołów F1 nie mają łatwego życia w ostatnim czasie. Co weekend muszą się mierzyć z niewygodnymi pytaniami i komentarzami niektórych ekspertów. Na ostre odpowiedzi zdecydowali się niedawno Christian Horner i Andrea Stella wobec Ralfa Schumachera i Nico Rosberga.

Carlos Sainz wie, co czuje Lewis Hamilton. Dla niego to nic nowego

Carlos Sainz wie, co czuje Lewis Hamilton. Dla niego to nic nowego

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
5 czerwca 2025

Carlos Sainz nie sądzi, że Williams będzie gotowy wygrywać w przyszłym roku. Hiszpan marzy o byciu mistrzem świata. Problemy Lewisa Hamiltona to dla niego nic nowego.

Bloki ślizgowe bolidów F1 – jest decyzja FIA

Bloki ślizgowe bolidów F1 – jest decyzja FIA

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
5 czerwca 2025

Bloki ślizgowe, które znajdują się pod podłogą bolidów F1 były jednym z istotniejszych tematów minionego GP Hiszpanii. W trakcie weekendu testowano te wykonane ze stali nierdzewnej, aby wywoływały mniej iskier spod bolidów i nie powodowały pożarów traw przy torze. FIA wydała już werdykt po testach.

McLaren znalazł sposób na… rozwiązywanie konfliktów

McLaren znalazł sposób na… rozwiązywanie konfliktów

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
5 czerwca 2025

Szef zespołu McLaren, Andrea Stella, nie ukrywał swojej radości po dublecie w GP Hiszpanii. Włoch i inni członkowie ekipy otrzymali jednak zadanie domowe od aktualnego lidera klasyfikacji generalnej.

Red Bull szykuje kolejną zmianę w składzie?

Red Bull szykuje kolejną zmianę w składzie?

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
4 czerwca 2025

Stajnia z Milton Keynes dała Yukiemu Tsunodzie duży kredyt zaufania od GP Japonii. Jednak Japończyk nie skraca dystansu do Maxa Verstappena i nie broni się wynikami. Brak progresu w kolejnych rundach może wymusić na Red Bullu kolejną zmianę partnera aktualnego 4-krotnego mistrza świata.

Schumacher za Colapinto? Nie można tego wykluczyć

Schumacher za Colapinto? Nie można tego wykluczyć

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
4 czerwca 2025

Niepewne występy Franco Colapinto za kierownicą tegorocznego bolidu Alpine F1 Team mogą sprawić, że również Argentyńczyk zostanie zdjęty przez kierownictwo ekipy z Enstone. Jego potencjalnym następcą może być Mick Schumacher.

Marko: Rozpętało się piekło. Verstappen zasłużył na karę

Marko: Rozpętało się piekło. Verstappen zasłużył na karę

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
3 czerwca 2025

Helmut Marko nie rozumie reakcji Maxa Verstappena. Twierdzi, że Holendra poniosły emocje. Przyznaje, że przyczyniły się do tego złe decyzje.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren186
2.Lando NorrisMcLaren176
3.Max VerstappenRed Bull137
4.George RussellMercedes111
5.Charles LeclercFerrari94
6.Lewis HamiltonFerrari71
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Isack HadjarVisa Cash App RB21
10.Esteban OconHaas20
11.Nico HulkenbergStake F1 Team16
12.Lance StrollAston Martin14
13.Carlos SainzWilliams12
14.Pierre GaslyAlpine11
15.Yuki TsunodaRed Bull10
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB4
18.Fernando AlonsoAston Martin2
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team0
20.Jack DoohanAlpine0
21.Franco ColapintoAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex DunneRodin Motorsport87
2.Richard VerschoorMP Motorsport84
3.Arvid LinbladCampos Racing79
4.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil73
5.Luke BrowningHitech TGR73
6.Leonardo FornaroliInvicta Racing66
7.Pepe MartiCampos Racing49
8.Victor MartinsART Grand Prix41
9.Sebastián MontoyaPrema Racing36
10.Dino BeganovicHitech TGR29
11.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
12.Gabriele MiniPrema Racing21
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix5
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione