⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Czy rzeczywiście dyrektywa FIA nie zdała efektu?

Czy rzeczywiście dyrektywa FIA nie zdała efektu?

  • Formuła 1
7 czerwca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 8 minut

Wiktoria Żupińska

Czy rzeczywiście dyrektywa FIA nie zdała efektu?

Dyrektywa FIA nie zniwelowała przewagi McLarena. Utrudniła jednak życie niektórym zespołom w stawce. Rywale ekipy z Woking musieli pójść na kompromis.

Nadzieje na poprawę sytuacji okazały się płonne

W trakcie 9. rundy sezonu zaczęła obowiązywać nowa dyrektywa FIA, ograniczająca elastyczność przednich skrzydeł. Każdy zespół przygotował nową część na Grand Prix Hiszpanii, a delegaci federacji jeszcze przed wyjechaniem bolidów na tor sprawdzali zgodność skrzydeł z przepisami.

Poprzednio dopuszczalne ugięcie płatów skrzydeł podczas testu obciążenia wynosiło 15 mm, przy zastosowaniu siły 1000 N na każdą ze stron. Obecnie zmniejszono tę liczbę do 10 mm. Odgięcie przednich płatów zostało zmiejszone z 5 mm do 3 mm.

Reviewing and ready to build on a strong three weeks 🗣️#McLaren pic.twitter.com/58Jcgn7uV4

— McLaren (@McLarenF1) June 6, 2025

Red Bull miał nadzieję, że dyrektywa znacznie osłabi McLarena. Podobne zdanie wyrażał szef zespołu Ferrari. Jonathan Wheatley także przewidywał, że niektórzy w stawce mogą być negatywnie dotknięci zmianami.

Nadzieje okazały się płonne. Oscar Piastri zdobył pole position do Grand Prix Hiszpanii z przewagą 0,209 s, jak dotąd największą różnicą w kwalifikacjach między pierwszym a drugim miejscem. Następnego dnia wygrał, a Lando Norris dojechał na 2. pozycji.

McLaren testował już na Imoli

Lando Norris testował nowe przednie skrzydło już podczas sesji treningowej przed Grand Prix Emilii-Romanii. Andrea Stella twierdzi, że kierowca nie czuł żadnej różnicy. Dane, którymi dysponował McLaren, pokazywały, że dyrektywa FIA nie przyczyni się do znacznej różnicy w osiągach.

Grand Prix victories this season:

Oscar Piastri: 5
Lando Norris: 2
Max Verstappen: 2

We have a tight #F1 title race brewing… pic.twitter.com/GWdr0PpD70

— PlanetF1 (@Planet_F1) June 3, 2025

– Zawsze uważaliśmy, że wpływ będzie stosunkowo nieznaczny, ponieważ gdy zobaczyliśmy liczby związane z tą zmianą efektu aeroelastycznego, okazało się, że są one niewielkie pod względem docisku i zmiany docisku w zależności od prędkości. Więc gdy testowaliśmy to skrzydło na Imoli, gdybyśmy nie powiedzieli Lando, że to inne skrzydło, nie zauważyłby tego. A gdy symulowaliśmy w symulatorze lub w symulacji offline, numerycznie było to prawie zero – stwierdził pewnie szef zespołu McLarena.

Rob Marshall, główny inżynier ekipy z Woking, potwierdził słowa Andrei Stelli. Brytyjczyk pracował przez 17 lat w Red Bullu. Przez wielu w padoku F1 uważany jest za specjalistę w obszarze przednich skrzydeł.

Dyrektywa utrudniła życie pozostałym

Przednie skrzydło pozwala łatwo wyeliminować podsterowność w wolnych i nadsterowność w szybkich zakrętach. Jak widzieliśmy w Hiszpanii, McLaren nie miał żadnego problemu z dostosowaniem się do nowej dyrektywy. To dzięki sprytnemu zawieszeniu i mechanicznej przyczepności. Pozwala to MCL39 zachować odpowiedni balans.

Lewis Hamilton suggested all the money spent on new flexi wings should have just gone to charity instead, after the new designs changed little in terms of team performance 💰 pic.twitter.com/H6xY6axVse

— Autosport (@autosport) May 31, 2025

Rywale McLarena mieli jednak z tym problem na torze Barcelona-Catalunya. Przyznał to Charles Leclerc, mówiąc, że Ferrari musiało przyzwyczaić się ponownie do sposobu ustawiania bolidu, kładąc nacisk na zniwelowanie podsterowności. W efekcie SF-25 miało zwiększoną nadsterowność.

– W szybkich zakrętach jest trochę trudniej w prowadzeniu. Ale to nie jest coś, czego bardzo nie lubię. Przy wolnych prędkościach [bolid – przyp. red.] jest trochę bardziej stabilny. Przy wysokiej prędkości bardziej ostry. Nic, czego się nie spodziewaliśmy – opowiedział kierowca Ferrari.

Red Bull skorzystał na zmianie?

Andrea Stella stwierdził również, że dyrektywa FIA nie była na tyle znacząca, aby negatywnie wpłynąć na degradacje opon. MCL39 jest w tym aspekcie najlepszym bolidem w stawce. Jest to kluczowy element, który zapewnia McLarenowi przewagę na dystansie wyścigu.

So it wasn't the mini DRS. Or the tyre water.

Or the rear brakes. Or a flexible front wing. So maybe…

✍️ @OllieHarden https://t.co/gWH8maYe79 pic.twitter.com/2EtcCphv4q

— PlanetF1 (@Planet_F1) June 6, 2025

– Ciekawiło mnie, czy sprawy potoczą się tak, jak przewidywaliśmy. I potoczyły się – oświadczył Włoch.

Jednak Red Bull twierdzi, że dyrektywa FIA pomogła zespołowi. Mniej elastyczne przednie skrzydło zmniejszyło problem ze zrozumieniem charakterystyki aerodynamicznej samochodu. Wcześniej ekipa miała problem ze znalezieniem równowagi w RB21 w trakcie pokonywaniu zakrętów.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Andrea Stella
  • F1
  • F1 2025
  • FIA
  • McLaren
  • Przepisy F1 2025

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Treningi GP Włoch: Mocny piątek Ferrari i Sainza | Podsumowanie

Treningi GP Włoch: Mocny piątek Ferrari i Sainza | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
5 września 2025

Rozpoczął się weekend o GP Włoch 2025. Piątkowe treningi na Monzy pokazały, że po raz kolejny nie można lekceważyć Ferrari w Lombardii. Z dobrej strony pokazali się obaj kierowcy Scuderii, ale również Carlos Sainz.

Kwalifikacje GP Holandii: Norris nie najszybszy | Podsumowanie

Kwalifikacje GP Holandii: Norris nie najszybszy | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 sierpnia 2025

Lando Norris zdominował czasowo wszystkie sesje treningowe poprzedzające GP Holandii. Wydawało się, że w kwalifikacjach Brytyjczyk z McLarena również będzie najszybszy, ale do pole position stracił 0,012 sekundy. Je zdobył Oscar Piastri.

Alex, nic nie szkodzi spróbować

Alex, nic nie szkodzi spróbować

Igor Długosz

  • Formuła 1
29 sierpnia 2025

Poza walką Willa Powera i Davida Malukasa o fotel w Penske, tegoroczny "sezon ogórkowy" IndyCar nie jest zbyt ciekawy. Odejście mistrza może jednak wywrócić wszystko do góry nogami. Alex Palou jest łączony z ekipą Red Bulla w Formule 1. Pytanie tylko, czy ten transfer ma sens?

Treningi GP Holandii: piątek dla Lando Norrisa | Podsumowanie

Treningi GP Holandii: piątek dla Lando Norrisa | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
29 sierpnia 2025

Piątkowe treningi poprzedzające GP Holandii na torze Zandvoort należały do Lando Norrisa. Brytyjczyk ukończył obie sesje przed Oscarem Piastrim i wyraźnie wyżej od Maxa Verstappena. Nadspodziewanie dobrze wypadli też kierowcy Astona Martina. Mimo prognoz nad torem przy Morzu Północnym nie padał dziś ulewny deszcz.

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Igor Długosz

  • Formuła 1
22 sierpnia 2025

Film F1 zawierał mnóstwo nierealistycznych elementów, które przeszkadzały fanom motorsportu - pomieszany kalendarz wyścigów, budowanie samochodu pod "walkę", czy też naginanie przepisów do granic absurdu. Coś, do czego nie można się jednak przyczepić to wypadki, gdyż większość z nich była rzetelnie inspirowana prawdziwymi zdarzeniami. Uwaga, ten artykuł jest pełen spoilerów.

Program Juniorów Red Bulla: Marko pewny swego

Program Juniorów Red Bulla: Marko pewny swego

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
21 sierpnia 2025

Helmut Marko nie chowa głowy w piasek, jeśli chodzi o surową politykę Programu Juniorów Red Bulla. Przekonuje, że większość tych, którzy nie odnieśli sukcesu w Formule 1, nadal korzysta z tego doświadczenia i kontynuuje karierę w czołowych sportach motorowych.

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
15 sierpnia 2025

Na półmetku sezonu Lewis Hamilton wypada w Ferrari wyraźnie gorzej od Charlesa Leclerca. Juan Pablo Montoya uważa jednak, że Brytyjczyk może się jeszcze odbudować, a Monakijczyk musi na niego uważać.

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

Igor Długosz

  • Formuła 1
8 sierpnia 2025

Choć wciąż utrzymuje status najważniejszej rundy w kalendarzu, Grand Prix Monako nie jest znane z ekscytujących wyścigów. Stąd wielowątkowa edycja 1992 przeszła do historii. Na czele stawki ujrzeliśmy legendarny pojedynek dwóch mistrzów - Nigela Mansella i Ayrtona Senny. Tymczasem w dolnej części tabeli doszło do istnego cudu, związanego z najgorszym zespołem w historii Formuły 1. Oto pełna historia 50. edycji Grand Prix Monako.

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
7 sierpnia 2025

Za nami już połowa sezonu 2025, a Lewis Hamilton wciąż nie dowozi pożądanych przez Ferrari wyników w swoim debiutanckim sezonie w Maranello. O potencjalnych przyczynach tego stanu rzeczy opowiedział dla "La Gazzetta dello Sport" Vitantonio Liuzzi, były kierowca Formuły 1.

GP Węgier: Święto McLarena na Hungaroringu

GP Węgier: Święto McLarena na Hungaroringu

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
3 sierpnia 2025

GP Węgier dostarczyło nam emocjonującą walkę o zwycięstwo w wykonaniu kierowców McLarena. Ostatecznie górą, dzięki strategii jednego pit stopu, był Lando Norris. Oscar Piastri naciskał go do samego końca. Za nimi z ostrej walki o najniższy stopień podium z Charlesem Leclerkiem wyszedł George Russell.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren309
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull205
4.George RussellMercedes184
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams64
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Isack HadjarHaas37
11.Lance StrollAston Martin32
12.Fernando AlonsoAston Martin30
13.Esteban OconHaas28
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Oliver BearmanHaas16
17.Carlos SainzWilliams16
18.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
19.Yuki TsunodaRed Bull12
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione