⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Czy rzeczywiście dyrektywa FIA nie zdała efektu?

Czy rzeczywiście dyrektywa FIA nie zdała efektu?

  • Formuła 1
7 czerwca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 8 minut

Wiktoria Żupińska

Czy rzeczywiście dyrektywa FIA nie zdała efektu?

Dyrektywa FIA nie zniwelowała przewagi McLarena. Utrudniła jednak życie niektórym zespołom w stawce. Rywale ekipy z Woking musieli pójść na kompromis.

Nadzieje na poprawę sytuacji okazały się płonne

W trakcie 9. rundy sezonu zaczęła obowiązywać nowa dyrektywa FIA, ograniczająca elastyczność przednich skrzydeł. Każdy zespół przygotował nową część na Grand Prix Hiszpanii, a delegaci federacji jeszcze przed wyjechaniem bolidów na tor sprawdzali zgodność skrzydeł z przepisami.

Poprzednio dopuszczalne ugięcie płatów skrzydeł podczas testu obciążenia wynosiło 15 mm, przy zastosowaniu siły 1000 N na każdą ze stron. Obecnie zmniejszono tę liczbę do 10 mm. Odgięcie przednich płatów zostało zmiejszone z 5 mm do 3 mm.

Reviewing and ready to build on a strong three weeks 🗣️#McLaren pic.twitter.com/58Jcgn7uV4

— McLaren (@McLarenF1) June 6, 2025

Red Bull miał nadzieję, że dyrektywa znacznie osłabi McLarena. Podobne zdanie wyrażał szef zespołu Ferrari. Jonathan Wheatley także przewidywał, że niektórzy w stawce mogą być negatywnie dotknięci zmianami.

Nadzieje okazały się płonne. Oscar Piastri zdobył pole position do Grand Prix Hiszpanii z przewagą 0,209 s, jak dotąd największą różnicą w kwalifikacjach między pierwszym a drugim miejscem. Następnego dnia wygrał, a Lando Norris dojechał na 2. pozycji.

McLaren testował już na Imoli

Lando Norris testował nowe przednie skrzydło już podczas sesji treningowej przed Grand Prix Emilii-Romanii. Andrea Stella twierdzi, że kierowca nie czuł żadnej różnicy. Dane, którymi dysponował McLaren, pokazywały, że dyrektywa FIA nie przyczyni się do znacznej różnicy w osiągach.

Grand Prix victories this season:

Oscar Piastri: 5
Lando Norris: 2
Max Verstappen: 2

We have a tight #F1 title race brewing… pic.twitter.com/GWdr0PpD70

— PlanetF1 (@Planet_F1) June 3, 2025

– Zawsze uważaliśmy, że wpływ będzie stosunkowo nieznaczny, ponieważ gdy zobaczyliśmy liczby związane z tą zmianą efektu aeroelastycznego, okazało się, że są one niewielkie pod względem docisku i zmiany docisku w zależności od prędkości. Więc gdy testowaliśmy to skrzydło na Imoli, gdybyśmy nie powiedzieli Lando, że to inne skrzydło, nie zauważyłby tego. A gdy symulowaliśmy w symulatorze lub w symulacji offline, numerycznie było to prawie zero – stwierdził pewnie szef zespołu McLarena.

Rob Marshall, główny inżynier ekipy z Woking, potwierdził słowa Andrei Stelli. Brytyjczyk pracował przez 17 lat w Red Bullu. Przez wielu w padoku F1 uważany jest za specjalistę w obszarze przednich skrzydeł.

Dyrektywa utrudniła życie pozostałym

Przednie skrzydło pozwala łatwo wyeliminować podsterowność w wolnych i nadsterowność w szybkich zakrętach. Jak widzieliśmy w Hiszpanii, McLaren nie miał żadnego problemu z dostosowaniem się do nowej dyrektywy. To dzięki sprytnemu zawieszeniu i mechanicznej przyczepności. Pozwala to MCL39 zachować odpowiedni balans.

Lewis Hamilton suggested all the money spent on new flexi wings should have just gone to charity instead, after the new designs changed little in terms of team performance 💰 pic.twitter.com/H6xY6axVse

— Autosport (@autosport) May 31, 2025

Rywale McLarena mieli jednak z tym problem na torze Barcelona-Catalunya. Przyznał to Charles Leclerc, mówiąc, że Ferrari musiało przyzwyczaić się ponownie do sposobu ustawiania bolidu, kładąc nacisk na zniwelowanie podsterowności. W efekcie SF-25 miało zwiększoną nadsterowność.

– W szybkich zakrętach jest trochę trudniej w prowadzeniu. Ale to nie jest coś, czego bardzo nie lubię. Przy wolnych prędkościach [bolid – przyp. red.] jest trochę bardziej stabilny. Przy wysokiej prędkości bardziej ostry. Nic, czego się nie spodziewaliśmy – opowiedział kierowca Ferrari.

Red Bull skorzystał na zmianie?

Andrea Stella stwierdził również, że dyrektywa FIA nie była na tyle znacząca, aby negatywnie wpłynąć na degradacje opon. MCL39 jest w tym aspekcie najlepszym bolidem w stawce. Jest to kluczowy element, który zapewnia McLarenowi przewagę na dystansie wyścigu.

So it wasn't the mini DRS. Or the tyre water.

Or the rear brakes. Or a flexible front wing. So maybe…

✍️ @OllieHarden https://t.co/gWH8maYe79 pic.twitter.com/2EtcCphv4q

— PlanetF1 (@Planet_F1) June 6, 2025

– Ciekawiło mnie, czy sprawy potoczą się tak, jak przewidywaliśmy. I potoczyły się – oświadczył Włoch.

Jednak Red Bull twierdzi, że dyrektywa FIA pomogła zespołowi. Mniej elastyczne przednie skrzydło zmniejszyło problem ze zrozumieniem charakterystyki aerodynamicznej samochodu. Wcześniej ekipa miała problem ze znalezieniem równowagi w RB21 w trakcie pokonywaniu zakrętów.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Andrea Stella
  • F1
  • F1 2025
  • FIA
  • McLaren
  • Przepisy F1 2025

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Ford w Formule 1. Od dominacji do marginalizacji

Ford w Formule 1. Od dominacji do marginalizacji

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 lipca 2025

Za sprawą współpracy z Red Bull Racing koncern Ford będzie znów obecny w Formule 1. Oznacza to kolejny amerykański akcent w Jedynce w ostatnim czasie. Ford jednak w przeciwieństwie do Haasa czy Cadillaca ma w niej wiele sukcesów, które warto przypomnieć.

GP Belgii: Pomarańczowa dominacja. Zmiana pozycji w McLarenie

GP Belgii: Pomarańczowa dominacja. Zmiana pozycji w McLarenie

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
27 lipca 2025

Oscar Piastri dopisał sobie szóste zwycięstwo w sezonie 2025. Australijczyk wygrał GP Belgii dzięki dojrzałej jeździe i ograniu Lando Norrisa na samym początku wyścigu. Podium uzupełnił Charles Leclerc z Ferrari, który stoczył zaciętą walkę z Maxem Verstappenem.

Kwalifikacje GP Belgii: pierwszy rząd dla kierowców McLarena

Kwalifikacje GP Belgii: pierwszy rząd dla kierowców McLarena

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
26 lipca 2025

Sobotnie kwalifikacje do GP Belgii były kolejnym pokazem siły kierowców McLarena. Tym razem lepszą pozycję na starcie wywalczył Lando Norris. Niespodziewanie Max Verstappen nie znalazł się w TOP 3 sesji.

GP Belgii: Verstappen wygrał swój dwunasty sprint

GP Belgii: Verstappen wygrał swój dwunasty sprint

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
26 lipca 2025

Max Verstappen bardzo dobrze wykorzystał swoją okazję i wygrał sprint F1 po raz dwunasty. Oscar Piastri trzymał się bardzo blisko mistrza świata, jednak nie był w stanie go wyprzedzić przez blisko 15 okrążeń.

GP Belgii: Piastri i Verstappen w 1. rzędzie do sprintu

GP Belgii: Piastri i Verstappen w 1. rzędzie do sprintu

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
25 lipca 2025

Oscar Piastri zdominował piątkowe sesje do GP Belgii Formuły 1. Australijczyk ruszy z pole position do sobotniego sprintu na Spa-Francorchamps. Obok niego z 1. rzędu ruszy Max Verstappen.

Ferrari na najlepszej drodze do zwycięstw. Nadchodzi ich czas?

Ferrari na najlepszej drodze do zwycięstw. Nadchodzi ich czas?

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
25 lipca 2025

Scuderia Ferrari zajmuje aktualnie drugie miejsce w klasyfikacji konstruktorów i to pomimo tego, że sezon 2025 nie układa się po ich myśli. Charles Leclerc i Lewis Hamilton nie wygrali jeszcze ani jednego wyścigu w tym roku. Według byłego kierowcy F1 i eksperta telewizyjnego, Jolyona Palmera, sytuacja szybko ulegnie zmianie.

WEC: Cadillac z pierwszą wygraną w WEC. Kubica w punktach

Motorsport. WEC: Cadillac z pierwszą wygraną w WEC. Kubica w punktach

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie z Polakami
14 lipca 2025

Wyścig 6h Sao Paulo WEC przebiegał spokojnie. Od startu do mety tylko Porsche mogło zbliżyć się do Cadillaca. Ten jednak nie dał się pokonać wygrywając po raz pierwszy w WEC

Helmut Marko podsumował współpracę z Christianem Hornerem

Helmut Marko podsumował współpracę z Christianem Hornerem

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
11 lipca 2025

Christian Horner od GP Belgii nie będzie już szefem zespołu Red Bull Racing. Dotychczasowe stanowisko zajmował przez 20 lat od momentu rebrandingu ekipy z Jaguara. Helmut Marko, doradca austriackiej ekipy, podsumował lata współpracy z Brytyjczykiem.

Wheatley: Od pewnego czasu uważam go za wyjątkowy talent

Wheatley: Od pewnego czasu uważam go za wyjątkowy talent

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
11 lipca 2025

Jonathan Wheatley, szef zespołu Sauber, docenił wyczyn Nico Hulkenberga podczas minionego GP Wielkiej Brytanii. Podkreślił przy tym, że nigdy nie wątpił w talent Niemca.

Kim jest Laurent Mekies? Kariera nowego szefa Red Bull Racing

Kim jest Laurent Mekies? Kariera nowego szefa Red Bull Racing

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
10 lipca 2025

Laurent Mekies przejął wczoraj obowiązki Christiana Hornera. Francuz został CEO i szefem Red Bull Racing. Czeka go niełatwe zadanie. Jak wyglądała jego dotychczasowa kariera w F1?

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren266
2.Lando NorrisMcLaren250
3.Max VerstappenRed Bull185
4.George RussellMercedes157
5.Charles LeclercFerrari149
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams54
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas27
11.Isack HadjarVisa Cash App RB22
12.Pierre GaslyAlpine20
13.Lance StrollAston Martin20
14.Liam LawsonVisa Cash App RB16
15.Fernando AlonsoAston Martin16
16.Carlos SainzWilliams16
17.Yuki TsunodaRed Bull10
18.Oliver BearmanHaas8
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team6
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione