⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » F1 2027. Jak może wyglądać kalendarz Jedynki za 2 lata?

F1 2027. Jak może wyglądać kalendarz Jedynki za 2 lata?

  • Formuła 1
13 czerwca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 12 minut

Adrian Januszkiewicz

F1 2027. Jak może wyglądać kalendarz Jedynki za 2 lata?

W tym tygodniu poznaliśmy już kalendarz Formuły 1 na rok 2026. Względem tegorocznego nie ma znaczących zmian. Te prawdopodobnie zaczną się za 2 lata.

Kalendarz F1 2027. Priorytetem rynek amerykański

Kalendarz F1 2027 prawdopodobnie będzie inny od tego na rok 2026 i obecny. Po usunięciu kilku wyścigów i zrobieniu jednego rotacyjnym, właściciel praw komercyjnych F1, Liberty Media, ma teraz zapas poniżej górnego limitu 24 rund w roku.

Stefano Domenicali, CEO Formuły 1, wcześniej chwalił się dziesiątkami miejsc, które chcą dołączyć do kalendarza. Dwa z najnowszych wydarzeń wskazują na kierunek obrany przez Liberty Media.

Wyścig w Miami, który niedawno dołączył do kalendarza, w zeszłym miesiącu doczekał się przedłużenia umowy o dekadę. Ma zatem pewne miejsce na dłuższą metę.

Zandvoort to klasyczny obiekt, który został unowocześniony do obecnych standardów zaledwie 5 lat temu. Jest tor domowy dla Maxa Verstappena i zawsze przyciąga tłumy entuzjastycznych fanów. Wyścig w przyszłym roku będzie jego ostatnim.

Chociaż zniknięcie niderlandzkiego obiektu z harmonogramu na 2027 rok jest już potwierdzone, dalsze zmiany wydają się prawdopodobne. F1 nie powróci do Imoli w przyszłym roku, a perspektywy powrotu przy utrzymaniu wyścigu w Monzie wydają się mało prawdopodobne. Domenicali niedawno powiedział, że popyt na wyścigi F1 jest tak wysoki, że trudno jest uzasadnić organizowanie wielu wyścigów w tym samym kraju. Nie dotyczy to jednak priorytetowego rynku dla F1, czyli USA.

Hiszpania będzie miała dwie rundy w 2026 roku, ale prawdopodobnie będzie to jednorazowe. Madryt przejmie GP Hiszpanii w przyszłym roku. Z kolei Circuit de Catalunya, który gościł wyścig w każdym z ostatnich 35 lat, ma mieć rundę pożegnalną pod inną nazwą.

Niepewna przyszłość GP Hiszpanii. Madring ma kłopoty prawne

Inne wydarzenia nie podpisały jeszcze umów na powrót F1 po 2026 roku. Jednak kilka z nich prawdopodobnie okaże się formalnościami, takimi jak wyścigi w Las Vegas i Baku. Jeśli F1 zamierza nadal organizować trzy rundy rocznie w Stanach Zjednoczonych, będzie musiała odnowić umowę z Circuit of the Americas lub znaleźć inne miejsce.

Kalendarz F1 2027: Jeśli F1 zamierza nadal organizować 3 rundy rocznie w USA, będzie musiała odnowić umowę z COTA lub znaleźć inne miejsce.
Fot. Antonin Vincent / Scuderia Ferrari

Będzie mniej rund w Europie

Ale nawet jeśli wszystkie te miejsca zostaną zajęte, F1 prawdopodobnie stanie w obliczu redukcji liczby rund europejskich o dwie w 2027 roku. Kolejne miejsce będzie zwalniane naprzemiennie w latach po 2026 roku, od kiedy Spa-Francorchamps będzie organizować GP Belgii tylko w sezonach nieparzystych.

Jakie wydarzenie mogłoby zająć lukę po Spa, która przypada na połowę lipca przyszłego roku? Przeniesienie serii poza Europę kłóciłoby się z pragnieniem F1, aby usprawnić logistykę między wyścigami. Ale powrót do Katalonii lub Imoli oznaczałby nie tylko dwa wyścigi w tym samym kraju, ale także dwie wizyty w odstępie kilku tygodni: rundy w Monzie i Madrycie zaplanowano na wrzesień przyszłego roku.

Ironicznie, najlepszą opcją na tę lukę mógłby być Zandvoort. Jednak, jak zauważyli jego promotorzy w zeszłym roku, ryzyko finansowe związane z organizacją wyścigu F1 jest znaczne. Niekoniecznie zmniejsza się je, jeśli wyścig odbywa się tylko w latach naprzemiennych. Koszty mogą zostać obniżone, ale tak samo dochód z biletów.

Kalendarz F1 2027 może objąć rundę w Afryce i dodatkową w Azji

Jeśli chodzi o dwie pozostałe regularne luki, kilka możliwych miejsc deklaruje zainteresowanie przyjęciem F1.

Tajlandia podjęła ostatnią z serii prób dołączenia do kalendarza. Poprzednie próby przyjęcia F1 napotkały problemy polityczne, zaczynając od planu wyścigu w Bangkoku 10 lat temu. Nowa próba zorganizowania GP Tajlandii napotkała przeszkodę w zeszłym roku. Premier Srettha Thavisin, który spotkał się z Domenicalim, aby omówić projekt, musiał odejść po tym, jak sąd konstytucyjny Tajlandii uznał, że złamał zasady etyczne.

Jednak po spotkaniu z następczynią Thavisina, Paetongtarn Shinawatrą, Domenicali pozytywnie wypowiadał się o ich „imponujących planach zorganizowania wyścigu w Bangkoku”. Shinawatra wzięła udział w GP Monako w zeszłym miesiącu i spotkała się z Alexandrem Albonem w garażu Williamsa.

GP Tajlandii w F1? Albon zaciera ręce

Jeśli gwiazdy wydają się sprzyjać Tajlandii, to jeszcze nie sprzyjają często deklarowanemu pragnieniu F1, aby dodać wyścig w Afryce. Tylko Republika Południowej Afryki (1962-93) i Maroko (1958) wcześniej organizowały Grand Prix na Czarnym Kontynencie. Rząd tego pierwszego kraju poprosił o wyrażenie zainteresowania. Wśród możliwych opcji jest powrót na tor wyścigowy Kyalami poza Johannesburgiem lub wyścig uliczny w Kapsztadzie. Możliwy jest także powrót nad Morze Śródziemne oraz wyścig w Rwandzie.

Kolejny kraj dołącza do afrykańskiego wyścigu o F1

Kalendarz F1 2027 może obejmować GP Tajlandii. Mark Webber podczas show na ulicach Bangkoku w 2010 r.
Fot. AFP / Getty Images

Arabia Saudyjska przeniesie wyścig z Dżuddy

Następnie jest projekt Qiddiya w Arabii Saudyjskiej, w którym pieniądze nie grają roli. Czy jej ekstrawagancki tor zajmie miejsce Dżuddy, jak pierwotnie planowano, czy też zamierzają zamknąć kalendarz mistrzostw? Budżet władz na „sportwashing” wydaje się nieograniczony. Z pewnością wystarczyłby, aby złagodzić wszelkie obawy Formuły 1 dotyczące organizacji więcej niż jednego wyścigu w tym samym kraju.

Pandemia Covid-19 pokrzyżowała plany Liberty Media dotyczące zwiększenia przychodów F1 poprzez rozszerzenie kalendarza. Teraz sytuacja uległa poprawie z pełną listą dwóch tuzinów wyścigów. Wartość brakujących miejsc rośnie. Ponad połowa z nich jest zarezerwowana do lat 30. XXI wieku. W czasach, gdy zainteresowanie F1 gwałtownie wzrasta, ci, którzy chcą mieć kawałek akcji, będą musieli zapłacić większe sumy.

Zdjęcie otwierające: Marian Chytka / MCH PHOTO / Renault SAS

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F1
  • Kalendarz F1

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Ford w Formule 1. Od dominacji do marginalizacji

Ford w Formule 1. Od dominacji do marginalizacji

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 lipca 2025

Za sprawą współpracy z Red Bull Racing koncern Ford będzie znów obecny w Formule 1. Oznacza to kolejny amerykański akcent w Jedynce w ostatnim czasie. Ford jednak w przeciwieństwie do Haasa czy Cadillaca ma w niej wiele sukcesów, które warto przypomnieć.

GP Belgii: Pomarańczowa dominacja. Zmiana pozycji w McLarenie

GP Belgii: Pomarańczowa dominacja. Zmiana pozycji w McLarenie

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
27 lipca 2025

Oscar Piastri dopisał sobie szóste zwycięstwo w sezonie 2025. Australijczyk wygrał GP Belgii dzięki dojrzałej jeździe i ograniu Lando Norrisa na samym początku wyścigu. Podium uzupełnił Charles Leclerc z Ferrari, który stoczył zaciętą walkę z Maxem Verstappenem.

Kwalifikacje GP Belgii: pierwszy rząd dla kierowców McLarena

Kwalifikacje GP Belgii: pierwszy rząd dla kierowców McLarena

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
26 lipca 2025

Sobotnie kwalifikacje do GP Belgii były kolejnym pokazem siły kierowców McLarena. Tym razem lepszą pozycję na starcie wywalczył Lando Norris. Niespodziewanie Max Verstappen nie znalazł się w TOP 3 sesji.

GP Belgii: Verstappen wygrał swój dwunasty sprint

GP Belgii: Verstappen wygrał swój dwunasty sprint

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
26 lipca 2025

Max Verstappen bardzo dobrze wykorzystał swoją okazję i wygrał sprint F1 po raz dwunasty. Oscar Piastri trzymał się bardzo blisko mistrza świata, jednak nie był w stanie go wyprzedzić przez blisko 15 okrążeń.

GP Belgii: Piastri i Verstappen w 1. rzędzie do sprintu

GP Belgii: Piastri i Verstappen w 1. rzędzie do sprintu

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
25 lipca 2025

Oscar Piastri zdominował piątkowe sesje do GP Belgii Formuły 1. Australijczyk ruszy z pole position do sobotniego sprintu na Spa-Francorchamps. Obok niego z 1. rzędu ruszy Max Verstappen.

Ferrari na najlepszej drodze do zwycięstw. Nadchodzi ich czas?

Ferrari na najlepszej drodze do zwycięstw. Nadchodzi ich czas?

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
25 lipca 2025

Scuderia Ferrari zajmuje aktualnie drugie miejsce w klasyfikacji konstruktorów i to pomimo tego, że sezon 2025 nie układa się po ich myśli. Charles Leclerc i Lewis Hamilton nie wygrali jeszcze ani jednego wyścigu w tym roku. Według byłego kierowcy F1 i eksperta telewizyjnego, Jolyona Palmera, sytuacja szybko ulegnie zmianie.

Helmut Marko podsumował współpracę z Christianem Hornerem

Helmut Marko podsumował współpracę z Christianem Hornerem

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
11 lipca 2025

Christian Horner od GP Belgii nie będzie już szefem zespołu Red Bull Racing. Dotychczasowe stanowisko zajmował przez 20 lat od momentu rebrandingu ekipy z Jaguara. Helmut Marko, doradca austriackiej ekipy, podsumował lata współpracy z Brytyjczykiem.

Wheatley: Od pewnego czasu uważam go za wyjątkowy talent

Wheatley: Od pewnego czasu uważam go za wyjątkowy talent

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
11 lipca 2025

Jonathan Wheatley, szef zespołu Sauber, docenił wyczyn Nico Hulkenberga podczas minionego GP Wielkiej Brytanii. Podkreślił przy tym, że nigdy nie wątpił w talent Niemca.

Kim jest Laurent Mekies? Kariera nowego szefa Red Bull Racing

Kim jest Laurent Mekies? Kariera nowego szefa Red Bull Racing

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
10 lipca 2025

Laurent Mekies przejął wczoraj obowiązki Christiana Hornera. Francuz został CEO i szefem Red Bull Racing. Czeka go niełatwe zadanie. Jak wyglądała jego dotychczasowa kariera w F1?

Co dalej? Możliwa przyszłość Christiana Hornera w F1

Co dalej? Możliwa przyszłość Christiana Hornera w F1

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
10 lipca 2025

Christian Horner został niespodziewanie zwolniony po 20 latach. Rozstaje się z zespołem, którym kierował od samego początku w F1. Jakie ma teraz możliwości?

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren266
2.Lando NorrisMcLaren250
3.Max VerstappenRed Bull185
4.George RussellMercedes157
5.Charles LeclercFerrari149
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams54
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas27
11.Isack HadjarVisa Cash App RB22
12.Pierre GaslyAlpine20
13.Lance StrollAston Martin20
14.Liam LawsonVisa Cash App RB16
15.Fernando AlonsoAston Martin16
16.Carlos SainzWilliams16
17.Yuki TsunodaRed Bull10
18.Oliver BearmanHaas8
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team6
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione