⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » „F1: Film”. Oglądać, a może lepiej nie? | Recenzja

„F1: Film”. Oglądać, a może lepiej nie? | Recenzja

  • Formuła 1
24 czerwca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 13 minut

Daniel Bonna

„F1: Film”. Oglądać, a może lepiej nie? | Recenzja

23 czerwca odbyły się przedpremierowe pokazy "F1: Film" w reżyserii Josepha Kosinskiego. Oficjalna premiera już w nadchodzący piątek, 27 czerwca. Natomiast tutaj przeczytacie, czego można się spodziewać po tej produkcji bez spojlerów fabularnych.

Obsada filmu

Wspomnianym wcześniej reżyserem jest Joseph Kosinski. Stworzył on jeden z lepszych filmów akcji ostatnich lat, a może i całej historii kina. Chodzi mianowicie o „Top Gun: Maverick” z Tomem Cruisem. W „F1: Film” również nie możemy narzekać na obsadę, zobaczymy tam nagrodzonych Oscarami Brada Pitta i Javiera Bardema. Za scenariusz odpowiedzialny był Ehren Kruger, a produkcją zajął się Jerry Bruckheimer, którzy razem z Kosinskim współpracowali przy Maviericku. Nie bez powodu krytycy bardzo często porównują film o F1 z Top Gunem.

Film „F1”. Opublikowano pełny trailer produkcji z Bradem Pittem

Jedną z ważniejszych postaci przy tworzeniu tego filmu był Lewis Hamilton, to właśnie Brytyjczyk doradzał w wielu aspektach technicznych.

– Pierwszą rzeczą, jaką zrobiłem, było skontaktowanie się z Lewisem Hamiltonem, ponieważ to on żyje tym sportem każdego dnia. Jest jednym z najlepszych w historii i poprosiłem go, aby został moim partnerem przy realizacji tego filmu. Dzięki Lewisowi miałem niesamowite wejście w ten świat. Jedną z osób, z którymi mnie zapoznał, był Toto Wolff, szef Mercedesa – powiedział Kosinski.

Movie Producer. Lewis Hamilton 👊#F1 #F1TheMovie pic.twitter.com/B0tgpkWc2O

— Formula 1 (@F1) June 23, 2025

„F1: Film”. Produkcja filmu

Kiedy widzimy Brada Pitta i Damsona Idrisa za kierownicą bolidów Apex GP, to nie jest żaden green screen albo CGI, tylko naprawdę aktorzy jechali samochodami… F1? No właśnie nie jest to bolid F1, a zmodyfikowane konstrukcje z F2. Zostały one ulepszone we współpracy z Mercedesem, aby wyglądały jak te z Formuły 1. Trzeba przyznać, że wykonano kawał dobrej roboty, bo gołym okiem w kinie nie widać było znaczących różnić.

– Kupiliśmy sześć bolidów F2 i we współpracy z inżynierami z Mercedesa zbudowaliśmy prawdziwe samochody wyścigowe, które mogłyby przewozić kamery, rejestratory i nadajniki do realizacji tego filmu. Za każdym razem, gdy widzisz Brada lub Damsona w bolidzie, to oni sami prowadzą jeden z tych samochodów na prawdziwym torze F1. Tak więc w ten sposób podeszliśmy do realizacji tego filmu – zdradził Joseph Kosinski

A closer look at the car Brad Pitt will drive in an upcoming Formula 1-inspired movie 👀 pic.twitter.com/zXZfPzD2K0

— Sky Sports F1 (@SkySportsF1) July 6, 2023

Film nagrywano na siedmiu torach F1: Silverstone, Hungaroring, Spa-Francorchamps, Zandvoort, Monza, Suzuka, Meksyk, Las Vegas i Abu Zabi. Dodatkowo pojawiła się Daytona i kilku bardziej uważnych widzów mogło zauważyć Brands Hatch, który użyto zamiast jednego z torów w kilku fragmentach. Produkcja rozpoczęła się w 2023 roku, ale została przerwana w okolicach lipca/sierpnia z powodu strajku scenarzystów w Hollywood. Dla przykładu podczas lipcowego GP Węgier, na torze trwały nagrywki. Jednak nie było tam wtedy Brada Pitta i Damsona Idrisa, a postacie zostały zagrane przez ich dublerów. Strajk zakończył się pod koniec września. Niektóre tory z fabuły filmu musiały zostać nagrane dopiero w kolejnym sezonie F1. Z tego oto powodu premierę przełożono na 2025 rok.

Pozytywne aspekty filmu

Nadszedł czas, żeby w końcu napisać, co konkretnie wczoraj zobaczyłem na ekranie. Bardzo często uczęszczam do kina, więc wczoraj do sali wchodziłem jako dwie osoby: kinomaniak i wieloletni fan F1. Muszę przyznać, że w obu przypadkach bawiłem się świetnie oglądając ten film.

Zacznijmy od największego plusu, czyli sceny akcji. Joseph Kosinki i cała jego ekipa spisała się świetnie, tak jak we wspominanym wcześniej Top Gunie. Człowiek w pewnym momencie zapomina, że to nie są fragmenty prawdziwego wyścigu, a tylko film. Nagrania z bolidów i na twarze Pitta oraz Idrisa wyglądają bardzo realistycznie. Szczególnie polecam wybrać się na ten film w formacie IMAX, ponieważ to właśnie na nim szczęka czasami opada z wrażenia. Warto wspomnieć, że w niektórych fragmentach wykorzystano nagrania z prawdziwych bolidów F1. Dla przykładu w Belgii użyto onboard Pierre’a Gasly’ego i przerobiono to na konstrukcję Apex GP. W filmie pojawia się kilka wydarzeń z sezonu 2023, więc na pewno to nie jedyny taki przypadek, gdzie zamieniono prawdziwy samochód F1.

⚠️ | Pierre Gasly's car was used to film a race scene for the upcoming F1 movie during the 2023 Belgian Grand Prix.

The Alpine car was then digitally replaced with an Apex car.

[Spotted by @tenga6]#F1 #Formula1 pic.twitter.com/VbJ3x6TTTK

— Fastest Pitstop (@FastestPitStop) July 8, 2024

Innym aspektem robiącym różnicę w tym filmie jest dźwięk i muzyka. Za soundtrack odpowiedzialny był Hans Zimmer, znany z takich dzieł jak: „Rush”, „Interstellar”, „Gladiator” czy wspominany często „Top Gun: Maverick”. Podczas filmu można usłyszeć piosenki takich artystów jak: Ed Sheeran, Don Toliver i Tate McRae. Oczywiście pojawiają się też takie klasyki jak „We Will Rock You” zespołu Queen. W trakcie Grand Prix można dostać gęsiej skórki wsłuchując się w ryk silników, które brzmią 1:1 jak te prawdziwe ze świata F1.

Warto zwrócić uwagę na…

Ostatnią pozytywną częścią tego filmu, o którym chce wspomnieć, jest gra zespołowa i kobiece postacie. W przyjemny sposób zostało ukazane, że motosport nie jest sportem indywidualnym, gdzie tylko kierowca ma znaczenie. Każdy członek zespołu dokłada swoją cegiełkę w sukces zespołu. Nawet mechanik, a tym filmie mechaniczka operująca pistoletem do wymiany opon. „F1: Film” pokazuje, że w F1 również jest miejsce dla pań. W filmie mamy Kate (główna inżynier zespołu) i Jodie (wspomniana wcześniej mechaniczka). Natomiast obecnie w królowej motosportu mamy również kilka znanych kobiet, między innymi Hannah Schmitz (inżynierka ds. strategii w Red Bullu) i Laura Müller (inżynier wyścigowa Ocona).

Michèle Mouton – legenda motorsportu obchodzi urodziny

„F1: Film”. Na te wady zwrócisz uwagę!

Głównym problem filmu jest realizm. Przede wszystkim warto wspomnieć o głównej postaci, czyli Sonny’m Hayesie, który aż po 3 dekadach powraca do F1. Natomiast my uważamy, że Fernando Alonso już powoli staje się za stary na ten sport. Główni bohaterowie nie wyprzedzają innych kierowców na torze, a powiedziałbym wymijają ich na prostej. Każdy film o motosporcie na to cierpiał, „Le Mans ’66”, a nawet „Rush”. Kolejnym aspektem jest aż za bardzo brutalna walka na torze. Zdarzają się takie pojedynki, gdzie żaden z kierowców nie odpuści, ale nie są one tak często, jak w filmie. Podczas seansu było za dużo nierealistycznych wypadków, zwłaszcza jeden w deszczu. Albo, kiedy kierowca w trakcie Grand Prix aż 3 razy umyślnie wymieniał przednie skrzydło (mały spoiler). Dochodzi również nieprzestrzeganie regulaminu sportowego, gdzie kilka incydentów zakończyłoby się karą albo i czarną flagą.

Fabuła też pozostawia trochę do życzenia, mamy tutaj typową drogę od zera do bohatera. Zespół, który był kopią Williamsa z 2019 roku, nagle jest w stanie walczyć o regularne punkty, a przy odrobinie szczęścia nawet i zwycięstwa. Jednak w tego typu filmach fabuła nie gra aż takiej istotnej roli. Chociaż muszę przyznać, że wątek miłosny trochę aż za bardzo został wymuszony, ale no cóż takie już jest Hollywood.

Jeśli ktoś liczył, że kierowcy F1 będą czymś więcej niż dodatkiem do filmu, to niestety zawiedzie się. Oczywiście pojawiają się kilkukrotnie, ale nie są oni kluczowym aspektem w fabule. Natomiast z kilkoma szefami zespołów nagrano dodatkowe sceny, z Willem Buxtonem, a nawet Stefano Domenicalim.

f1 movie trailer
YT: F1® The Movie | Main Trailer

Podsumowanie

Osobiście oceniłem ten film na 8/10. Według mnie jest to pozycja obowiązkowa do obejrzenia tego lata i nie zdziwię się jak box office przekroczy miliard dolarów. Brad Pitt i osoby odpowiedzialne za Top Guna, czego chcieć więcej?

Dla kibiców Formuły 1 zalecam jedno przed wejściem do sali kinowej, podejście z dystansem do tej produkcji. Nie wymagajcie bardzo realistycznej historii, albo czegoś, co miałoby być na faktach. Bawcie się dobrze, oglądając cudowne sceny z bolidów i mając możliwość zobaczenia cały otaczający nas świat Formuły 1 na wielkim ekranie.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Film F1
  • Lewis Hamilton

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Igor Długosz

  • Formuła 1
22 sierpnia 2025

Film F1 zawierał mnóstwo nierealistycznych elementów, które przeszkadzały fanom motorsportu - pomieszany kalendarz wyścigów, budowanie samochodu pod "walkę", czy też naginanie przepisów do granic absurdu. Coś, do czego nie można się jednak przyczepić to wypadki, gdyż większość z nich była rzetelnie inspirowana prawdziwymi zdarzeniami. Uwaga, ten artykuł jest pełen spoilerów.

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
15 sierpnia 2025

Na półmetku sezonu Lewis Hamilton wypada w Ferrari wyraźnie gorzej od Charlesa Leclerca. Juan Pablo Montoya uważa jednak, że Brytyjczyk może się jeszcze odbudować, a Monakijczyk musi na niego uważać.

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
7 sierpnia 2025

Za nami już połowa sezonu 2025, a Lewis Hamilton wciąż nie dowozi pożądanych przez Ferrari wyników w swoim debiutanckim sezonie w Maranello. O potencjalnych przyczynach tego stanu rzeczy opowiedział dla "La Gazzetta dello Sport" Vitantonio Liuzzi, były kierowca Formuły 1.

Leclerc i Hamilton chcą odpowiedzi po GP Wielkiej Brytanii

Leclerc i Hamilton chcą odpowiedzi po GP Wielkiej Brytanii

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
7 lipca 2025

Leclerc i Hamilton nie są zadowoleni wynikami w GP Wielkiej Brytanii. Obaj zmagali się z problemami w wyścigu. Monakijczyk chce wiedzieć, dlaczego brakowało mu tempa.

Ecclestone wywołał burzę w sieci swoją opinią

Ecclestone wywołał burzę w sieci swoją opinią

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
2 lipca 2025

Bernie Ecclestone był obecny na minionym GP Austrii, gdzie na podium wręczył Lando Norrisowi medal za wygraną w wyścigu. Były szef F1 wypowiedział się także dla telewizji Sky Sports nt. jednego z kierowców i jego zespołu. Jego opinia spotkała się z falą krytyki ze strony kibiców tego zawodnika.

Hamilton nadal ma problemy. Chce, aby Ferrari skupiło się na 2026

Hamilton nadal ma problemy. Chce, aby Ferrari skupiło się na 2026

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
1 lipca 2025

To nie koniec problemów Lewisa Hamiltona. Ferrari przywiozło ulepszenia do Austrii. Siedmiokrotny mistrz świata nadal ma trudności z adaptacją do SF-25. Sugeruje, że czas skupić się na przyszłorocznym bolidzie.

Hamilton go nie martwi. Leclerc chce szybkiego bolidu

Hamilton go nie martwi. Leclerc chce szybkiego bolidu

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
27 czerwca 2025

Charles Leclerc nie martwi się wpływem Lewisa Hamiltona. Monakijczyk chce zwyczajnie mieć najszybszy samochód. Zawsze może ustawić go pod swój styl jazdy, jeśli będzie trzeba.

„F1: Film”. Oglądać, a może lepiej nie? | Recenzja

„F1: Film”. Oglądać, a może lepiej nie? | Recenzja

Daniel Bonna

  • Formuła 1
24 czerwca 2025

23 czerwca odbyły się przedpremierowe pokazy "F1: Film" w reżyserii Josepha Kosinskiego. Oficjalna premiera już w nadchodzący piątek, 27 czerwca. Natomiast tutaj przeczytacie, czego można się spodziewać po tej produkcji bez spojlerów fabularnych.

OPINIA: Hamilton i Vasseur nie są problemem, Ferrari jest

OPINIA: Hamilton i Vasseur nie są problemem, Ferrari jest

Wiktoria Żupińska

  • Felietony
12 czerwca 2025

Przyszłość szefa zespołu jest kwestionowana. Media skupiają się na formie mistrza świata. Jednak Hamilton i Vasseur nie są problemem. Ferrari potrzebuje twardego resetu na najwyższym szczeblu.

Lewis Hamilton: Nigdy nie mów nigdy. McLaren nie jest nietykalny

Lewis Hamilton: Nigdy nie mów nigdy. McLaren nie jest nietykalny

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
7 czerwca 2025

Lewis Hamilton wierzy, że pokonanie McLarena będzie trudne. Nie wyklucza jednak możliwości, że rywalom się uda. Wątpi w szanse Ferrari.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren284
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull187
4.George RussellMercedes172
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams54
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas27
11.Fernando AlonsoAston Martin26
12.Lance StrollAston Martin26
13.Isack HadjarVisa Cash App RB22
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Carlos SainzWilliams16
17.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
18.Yuki TsunodaRed Bull10
19.Oliver BearmanHaas8
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione