⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » „F1: Film”. Oglądać, a może lepiej nie? | Recenzja

„F1: Film”. Oglądać, a może lepiej nie? | Recenzja

  • Formuła 1
24 czerwca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 13 minut

Daniel Bonna

„F1: Film”. Oglądać, a może lepiej nie? | Recenzja

23 czerwca odbyły się przedpremierowe pokazy "F1: Film" w reżyserii Josepha Kosinskiego. Oficjalna premiera już w nadchodzący piątek, 27 czerwca. Natomiast tutaj przeczytacie, czego można się spodziewać po tej produkcji bez spojlerów fabularnych.

Obsada filmu

Wspomnianym wcześniej reżyserem jest Joseph Kosinski. Stworzył on jeden z lepszych filmów akcji ostatnich lat, a może i całej historii kina. Chodzi mianowicie o „Top Gun: Maverick” z Tomem Cruisem. W „F1: Film” również nie możemy narzekać na obsadę, zobaczymy tam nagrodzonych Oscarami Brada Pitta i Javiera Bardema. Za scenariusz odpowiedzialny był Ehren Kruger, a produkcją zajął się Jerry Bruckheimer, którzy razem z Kosinskim współpracowali przy Maviericku. Nie bez powodu krytycy bardzo często porównują film o F1 z Top Gunem.

Film „F1”. Opublikowano pełny trailer produkcji z Bradem Pittem

Jedną z ważniejszych postaci przy tworzeniu tego filmu był Lewis Hamilton, to właśnie Brytyjczyk doradzał w wielu aspektach technicznych.

– Pierwszą rzeczą, jaką zrobiłem, było skontaktowanie się z Lewisem Hamiltonem, ponieważ to on żyje tym sportem każdego dnia. Jest jednym z najlepszych w historii i poprosiłem go, aby został moim partnerem przy realizacji tego filmu. Dzięki Lewisowi miałem niesamowite wejście w ten świat. Jedną z osób, z którymi mnie zapoznał, był Toto Wolff, szef Mercedesa – powiedział Kosinski.

Movie Producer. Lewis Hamilton 👊#F1 #F1TheMovie pic.twitter.com/B0tgpkWc2O

— Formula 1 (@F1) June 23, 2025

„F1: Film”. Produkcja filmu

Kiedy widzimy Brada Pitta i Damsona Idrisa za kierownicą bolidów Apex GP, to nie jest żaden green screen albo CGI, tylko naprawdę aktorzy jechali samochodami… F1? No właśnie nie jest to bolid F1, a zmodyfikowane konstrukcje z F2. Zostały one ulepszone we współpracy z Mercedesem, aby wyglądały jak te z Formuły 1. Trzeba przyznać, że wykonano kawał dobrej roboty, bo gołym okiem w kinie nie widać było znaczących różnić.

– Kupiliśmy sześć bolidów F2 i we współpracy z inżynierami z Mercedesa zbudowaliśmy prawdziwe samochody wyścigowe, które mogłyby przewozić kamery, rejestratory i nadajniki do realizacji tego filmu. Za każdym razem, gdy widzisz Brada lub Damsona w bolidzie, to oni sami prowadzą jeden z tych samochodów na prawdziwym torze F1. Tak więc w ten sposób podeszliśmy do realizacji tego filmu – zdradził Joseph Kosinski

A closer look at the car Brad Pitt will drive in an upcoming Formula 1-inspired movie 👀 pic.twitter.com/zXZfPzD2K0

— Sky Sports F1 (@SkySportsF1) July 6, 2023

Film nagrywano na siedmiu torach F1: Silverstone, Hungaroring, Spa-Francorchamps, Zandvoort, Monza, Suzuka, Meksyk, Las Vegas i Abu Zabi. Dodatkowo pojawiła się Daytona i kilku bardziej uważnych widzów mogło zauważyć Brands Hatch, który użyto zamiast jednego z torów w kilku fragmentach. Produkcja rozpoczęła się w 2023 roku, ale została przerwana w okolicach lipca/sierpnia z powodu strajku scenarzystów w Hollywood. Dla przykładu podczas lipcowego GP Węgier, na torze trwały nagrywki. Jednak nie było tam wtedy Brada Pitta i Damsona Idrisa, a postacie zostały zagrane przez ich dublerów. Strajk zakończył się pod koniec września. Niektóre tory z fabuły filmu musiały zostać nagrane dopiero w kolejnym sezonie F1. Z tego oto powodu premierę przełożono na 2025 rok.

Pozytywne aspekty filmu

Nadszedł czas, żeby w końcu napisać, co konkretnie wczoraj zobaczyłem na ekranie. Bardzo często uczęszczam do kina, więc wczoraj do sali wchodziłem jako dwie osoby: kinomaniak i wieloletni fan F1. Muszę przyznać, że w obu przypadkach bawiłem się świetnie oglądając ten film.

Zacznijmy od największego plusu, czyli sceny akcji. Joseph Kosinki i cała jego ekipa spisała się świetnie, tak jak we wspominanym wcześniej Top Gunie. Człowiek w pewnym momencie zapomina, że to nie są fragmenty prawdziwego wyścigu, a tylko film. Nagrania z bolidów i na twarze Pitta oraz Idrisa wyglądają bardzo realistycznie. Szczególnie polecam wybrać się na ten film w formacie IMAX, ponieważ to właśnie na nim szczęka czasami opada z wrażenia. Warto wspomnieć, że w niektórych fragmentach wykorzystano nagrania z prawdziwych bolidów F1. Dla przykładu w Belgii użyto onboard Pierre’a Gasly’ego i przerobiono to na konstrukcję Apex GP. W filmie pojawia się kilka wydarzeń z sezonu 2023, więc na pewno to nie jedyny taki przypadek, gdzie zamieniono prawdziwy samochód F1.

⚠️ | Pierre Gasly's car was used to film a race scene for the upcoming F1 movie during the 2023 Belgian Grand Prix.

The Alpine car was then digitally replaced with an Apex car.

[Spotted by @tenga6]#F1 #Formula1 pic.twitter.com/VbJ3x6TTTK

— Fastest Pitstop (@FastestPitStop) July 8, 2024

Innym aspektem robiącym różnicę w tym filmie jest dźwięk i muzyka. Za soundtrack odpowiedzialny był Hans Zimmer, znany z takich dzieł jak: „Rush”, „Interstellar”, „Gladiator” czy wspominany często „Top Gun: Maverick”. Podczas filmu można usłyszeć piosenki takich artystów jak: Ed Sheeran, Don Toliver i Tate McRae. Oczywiście pojawiają się też takie klasyki jak „We Will Rock You” zespołu Queen. W trakcie Grand Prix można dostać gęsiej skórki wsłuchując się w ryk silników, które brzmią 1:1 jak te prawdziwe ze świata F1.

Warto zwrócić uwagę na…

Ostatnią pozytywną częścią tego filmu, o którym chce wspomnieć, jest gra zespołowa i kobiece postacie. W przyjemny sposób zostało ukazane, że motosport nie jest sportem indywidualnym, gdzie tylko kierowca ma znaczenie. Każdy członek zespołu dokłada swoją cegiełkę w sukces zespołu. Nawet mechanik, a tym filmie mechaniczka operująca pistoletem do wymiany opon. „F1: Film” pokazuje, że w F1 również jest miejsce dla pań. W filmie mamy Kate (główna inżynier zespołu) i Jodie (wspomniana wcześniej mechaniczka). Natomiast obecnie w królowej motosportu mamy również kilka znanych kobiet, między innymi Hannah Schmitz (inżynierka ds. strategii w Red Bullu) i Laura Müller (inżynier wyścigowa Ocona).

Michèle Mouton – legenda motorsportu obchodzi urodziny

„F1: Film”. Na te wady zwrócisz uwagę!

Głównym problem filmu jest realizm. Przede wszystkim warto wspomnieć o głównej postaci, czyli Sonny’m Hayesie, który aż po 3 dekadach powraca do F1. Natomiast my uważamy, że Fernando Alonso już powoli staje się za stary na ten sport. Główni bohaterowie nie wyprzedzają innych kierowców na torze, a powiedziałbym wymijają ich na prostej. Każdy film o motosporcie na to cierpiał, „Le Mans ’66”, a nawet „Rush”. Kolejnym aspektem jest aż za bardzo brutalna walka na torze. Zdarzają się takie pojedynki, gdzie żaden z kierowców nie odpuści, ale nie są one tak często, jak w filmie. Podczas seansu było za dużo nierealistycznych wypadków, zwłaszcza jeden w deszczu. Albo, kiedy kierowca w trakcie Grand Prix aż 3 razy umyślnie wymieniał przednie skrzydło (mały spoiler). Dochodzi również nieprzestrzeganie regulaminu sportowego, gdzie kilka incydentów zakończyłoby się karą albo i czarną flagą.

Fabuła też pozostawia trochę do życzenia, mamy tutaj typową drogę od zera do bohatera. Zespół, który był kopią Williamsa z 2019 roku, nagle jest w stanie walczyć o regularne punkty, a przy odrobinie szczęścia nawet i zwycięstwa. Jednak w tego typu filmach fabuła nie gra aż takiej istotnej roli. Chociaż muszę przyznać, że wątek miłosny trochę aż za bardzo został wymuszony, ale no cóż takie już jest Hollywood.

Jeśli ktoś liczył, że kierowcy F1 będą czymś więcej niż dodatkiem do filmu, to niestety zawiedzie się. Oczywiście pojawiają się kilkukrotnie, ale nie są oni kluczowym aspektem w fabule. Natomiast z kilkoma szefami zespołów nagrano dodatkowe sceny, z Willem Buxtonem, a nawet Stefano Domenicalim.

f1 movie trailer
YT: F1® The Movie | Main Trailer

Podsumowanie

Osobiście oceniłem ten film na 8/10. Według mnie jest to pozycja obowiązkowa do obejrzenia tego lata i nie zdziwię się jak box office przekroczy miliard dolarów. Brad Pitt i osoby odpowiedzialne za Top Guna, czego chcieć więcej?

Dla kibiców Formuły 1 zalecam jedno przed wejściem do sali kinowej, podejście z dystansem do tej produkcji. Nie wymagajcie bardzo realistycznej historii, albo czegoś, co miałoby być na faktach. Bawcie się dobrze, oglądając cudowne sceny z bolidów i mając możliwość zobaczenia cały otaczający nas świat Formuły 1 na wielkim ekranie.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Film F1
  • Lewis Hamilton

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

„F1: Film”. Oglądać, a może lepiej nie? | Recenzja

„F1: Film”. Oglądać, a może lepiej nie? | Recenzja

Daniel Bonna

  • Formuła 1
24 czerwca 2025

23 czerwca odbyły się przedpremierowe pokazy "F1: Film" w reżyserii Josepha Kosinskiego. Oficjalna premiera już w nadchodzący piątek, 27 czerwca. Natomiast tutaj przeczytacie, czego można się spodziewać po tej produkcji bez spojlerów fabularnych.

OPINIA: Hamilton i Vasseur nie są problemem, Ferrari jest

OPINIA: Hamilton i Vasseur nie są problemem, Ferrari jest

Wiktoria Żupińska

  • Felietony
12 czerwca 2025

Przyszłość szefa zespołu jest kwestionowana. Media skupiają się na formie mistrza świata. Jednak Hamilton i Vasseur nie są problemem. Ferrari potrzebuje twardego resetu na najwyższym szczeblu.

Lewis Hamilton: Nigdy nie mów nigdy. McLaren nie jest nietykalny

Lewis Hamilton: Nigdy nie mów nigdy. McLaren nie jest nietykalny

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
7 czerwca 2025

Lewis Hamilton wierzy, że pokonanie McLarena będzie trudne. Nie wyklucza jednak możliwości, że rywalom się uda. Wątpi w szanse Ferrari.

Carlos Sainz wie, co czuje Lewis Hamilton. Dla niego to nic nowego

Carlos Sainz wie, co czuje Lewis Hamilton. Dla niego to nic nowego

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
5 czerwca 2025

Carlos Sainz nie sądzi, że Williams będzie gotowy wygrywać w przyszłym roku. Hiszpan marzy o byciu mistrzem świata. Problemy Lewisa Hamiltona to dla niego nic nowego.

Grand Prix Hiszpanii: Zwycięzcy i przegrani

Grand Prix Hiszpanii: Zwycięzcy i przegrani

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
2 czerwca 2025

Nico Hülkenberg zdobył sensacyjne piąte miejsce w GP Hiszpanii. Oscar Piastri wygrał już piąty wyścig w sezonie. Maxa Verstappena poniosły emocje. Kto wykorzystał okazję, a kto ją zmarnował? Oto nasz werdykt.

Lewis Hamilton: To było okropne. Zero pozytywów po GP Hiszpanii

Lewis Hamilton: To było okropne. Zero pozytywów po GP Hiszpanii

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
2 czerwca 2025

Lewis Hamilton jest rozczarowany szóstym miejscem w Grand Prix Hiszpanii. Stwierdza, że to jeden z najgorszych wyścigów, jakich doświadczył.

Grand Prix Monako: Zwycięzcy i przegrani

Grand Prix Monako: Zwycięzcy i przegrani

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
26 maja 2025

Lando Norris odnalazł formę w Monako. Aston Martin zmarnował kolejną szansę, a Mercedes zaliczył okropny weekend. Zawiodły też nowe przepisy FIA. Kto rozczarował, a kto wykorzystał swoją szansę? Oto nasz werdykt.

Były partner Roberta Kubicy chwali mistrza świata

Były partner Roberta Kubicy chwali mistrza świata

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
24 maja 2025

Nick Heidfeld, były kolega zespołowy Roberta Kubicy, w obszernym wywiadzie skomentował bieżące wydarzenia w Formule 1. Przy okazji pochwalił Maxa Verstappena i jego osiągnięcia.

Ferrari potrzebuje set-up jak w Szanghaju. Tak mówi mistrz świata

Ferrari potrzebuje set-up jak w Szanghaju. Tak mówi mistrz świata

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
22 maja 2025

Lewis Hamilton zwrócił uwagę, że Ferrari swoje najlepsze dotąd ustawienia bolidu miało podczas weekendu o GP Chin. Od tamtej pory Włosi nie zdołali odtworzyć takiego balansu.

Grand Prix Emilii-Romanii: Zwycięzcy i przegrani

Grand Prix Emilii-Romanii: Zwycięzcy i przegrani

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
19 maja 2025

Max Verstappen kontrolował Grand Prix Emilii-Romanii. Nie popełnił żadnego błędu. Ferrari odrabiało straty po sobotnim rozczarowaniu. McLaren nie wykorzystał okazji. Kto zaimponował, a kto zmarnował szanse? Oto nasz werdykt.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren198
2.Lando NorrisMcLaren176
3.Max VerstappenRed Bull155
4.George RussellMercedes136
5.Charles LeclercFerrari104
6.Lewis HamiltonFerrari79
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Esteban OconHaas22
10.Isack HadjarVisa Cash App RB21
11.Nico HulkenbergStake F1 Team20
12.Lance StrollAston Martin14
13.Carlos SainzWilliams13
14.Pierre GaslyAlpine11
15.Yuki TsunodaRed Bull10
16.Fernando AlonsoAston Martin8
17.Oliver BearmanHaas6
18.Liam LawsonVisa Cash App RB4
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team0
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex DunneRodin Motorsport87
2.Richard VerschoorMP Motorsport84
3.Arvid LinbladCampos Racing79
4.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil73
5.Luke BrowningHitech TGR73
6.Leonardo FornaroliInvicta Racing66
7.Pepe MartiCampos Racing49
8.Victor MartinsART Grand Prix41
9.Sebastián MontoyaPrema Racing36
10.Dino BeganovicHitech TGR29
11.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
12.Gabriele MiniPrema Racing21
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix5
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione