⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Grand Prix Hiszpanii: Zwycięzcy i przegrani

Grand Prix Hiszpanii: Zwycięzcy i przegrani

  • Formuła 1
2 czerwca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 17 minut

Wiktoria Żupińska

Grand Prix Hiszpanii: Zwycięzcy i przegrani

Nico Hülkenberg zdobył sensacyjne piąte miejsce w GP Hiszpanii. Oscar Piastri wygrał już piąty wyścig w sezonie. Maxa Verstappena poniosły emocje. Kto wykorzystał okazję, a kto ją zmarnował? Oto nasz werdykt.

Zwycięzcy

Nico Hülkenberg

Kierowca Stake odpadł z Q1 w kwalifikacjach do Grand Prix Hiszpanii i startował z 15. miejsca. Pozwoliło mu to jednak zachować nowe miękkie opony, co okazało się dużym atutem w wyścigu. Wykorzystał zamieszanie w 1. zakręcie, spowodowane przez Liama Lawsona i wyjechał poza tor. Można to uznać za działanie na granicy przepisów, ale sędziowie nie nałożyli żadnej kary.

Down the inside on Lewis Hamilton! 🤯

Nico Hulkenberg gets the run on the Ferrari and takes the place on his way to P5 in Spain 👏#F1 #SpanishGP pic.twitter.com/RMpmJhp3Gb

— Formula 1 (@F1) June 1, 2025

Nadrobił aż pięć miejsc na pierwszym okrążeniu i znalazł się na pozycji punktowanej. Przejechał solidny wyścig, w czym pomogły zaoszczędzone mieszanki w kwalifikacjach. Przy restarcie miał nowe miękkie opony i wyprzedził Isacka Hadjara w Racing Bulls i Lewisa Hamiltona w Ferrari. Po karze dla Maxa Verstappena, zajął ostatecznie piątą lokatę. Osiągnął swój najlepszy wynik w tym roku i zdobył cenne 10 punktów dla zespołu.

Stake przywiózł pakiet ulepszeń do Hiszpanii. Zarówno Nico Hülkenberg jak i Gabriel Bortoleto pochwalili poprawki. Szczególną zmianę przyniosła nowa podłoga, która poprawiła zachowanie bolidu w wyścigu i podążanie za innymi autami.

Charles Leclerc

Charles Leclerc podjął samodzielną decyzję o poświęceniu dobrej pozycji w kwalifikacjach na rzecz korzystniejszej strategii w wyścigu. W sobotę wykonał jedno okrążenie pomiarowe na miękkich oponach w Q3 i uplasował się na 7. miejscu. Przyznał, że zespół odradzał mu ten pomysł, ale Monakijczyk chciał zachować dwa nowe komplety mieszanki pośredniej.

That start from Charles! 🤯

We go onboard with Leclerc and Lewis Hamilton for the start in Spain, presented by @awscloud 💪👀#F1 #F1Insights #SpanishGP pic.twitter.com/4SuTCltGNg

— Formula 1 (@F1) June 2, 2025

Strategia opłaciła się, bo po dobrym starcie, gdzie wyprzedził George’a Russella, miał znakomite tempo. Wymienił się pozycjami z wolniejszym Lewisem Hamiltonem, co pozwoliło mu zmniejszyć straty. Miał szczególnie dobry drugi stint. Miał szczęście z samochodem bezpieczeństwa, co ostatecznie zapewniło mu miejsce na podium, bez którego skończyłby na 4. miejscu. Nie umniejsza to jednak jego decyzji podjętej w sobotę, bo nowe opony okazały się kluczowe do osiągnięcia ostatecznego wyniku.

Oscar Piastri

Oscar Piastri zdobył pole position w Hiszpanii z jak dotąd największą przewagą w tym sezonie, czyli 0,209 s nad Lando Norrisem. Po raz kolejny okazał się lepszy od swojego kolegi zespołowego. Kontrolował wyścig bez problemu i wykazał się opanowaniem.

Win number five of 2025 🍾 @OscarPiastri #F1 #SpanishGP pic.twitter.com/4zmAKmyAqd

— Formula 1 (@F1) June 1, 2025

Australijczyk wygrał piąte Grand Prix w tym sezonie i powiększył przewagę w klasyfikacji generalnej. Zrobił to, co do niego należało i nie popełnił błędu. Swoimi regularnymi wynikami pokazuje, że jest solidnym kandydatem na mistrza świata, a nawet pewniejszym niż Lando Norris. McLaren również może się cieszyć, bo zdobył 1-2. Rywale mieli nadzieję, że dyrektywa FIA, nakazująca zmniejszoną elastyczność przednich skrzydeł, osłabi ekipę z Woking, ale Hiszpania pokazała, że nie mają na co liczyć.

Fernando Alonso

Fernando Alonso w końcu zdobył pierwsze punkty w tym sezonie. Nie odzwierciedlają jego dobrej jazdy w tym roku. Miał szanse zdobyć je wcześniej, ale przeszkodziły mu tym awaria hamulców w Chinach, kolizja spowodowana przez Liama Lawsona w sprincie w Miami, niekorzystna strategia i pech z neutralizacją na Imoli, a ostatnio zepsuła mu się jednostka napędowa w Monako.

W swoim domowym wyścigu i na torze, które został właśnie ambasadorem, Hiszpan ponownie pokazał się z dobrej strony i tym razem jego wysiłek został wynagrodzony upragniony i zasłużonymi punktami. Awans do Q2 i Q3 zapewniły mu pojedyncze okrążenia, a drugie mógł przerwać. W Q3 wykonał sensacyjny przejazd, również tylko jeden, chcąc zachować komplet opon na wyścig. Zrobił je w połowie sesji i wystarczyło na 5. miejsce, ale gdy pozostali (oprócz Charlesa Leclerka) wyjechali pod koniec, ostatecznie spadł na 10. pozycję.

The battle that just kept on giving… 💪

Fernando Alonso gave it everything on his way to securing his first points of the season 👊#F1 #SpanishGP pic.twitter.com/rH8onmfunP

— Formula 1 (@F1) June 2, 2025

Mimo wszystko to już trzecie Q3 z rzędu dla dwukrotnego mistrza świata, co pokazuje, że ulepszenia z Imoli działają. Biorąc pod uwagę, w jakiej pozycji znajdował się Aston Martin na początku sezonu, jest to optymistyczny znak. W wyścigu AMR25 nadal brakuje prędkości do rywali, szczególnie na prostych.

Fernando Alonso przejechał bardzo dobre GP, pokazując umiejętności przed swoimi fanami, wykonując odważne manewry w 3. zakręcie. W pewnym momencie wyglądało na to, że ponownie nie zdobędzie punktów, ale po restarcie wyprzedził sensacyjnie 3 bolidy w ciągu 6 okrążeń i zapewnił sobie miejsce w pierwszej dziesiątce. Po karze Maxa Verstappena awansował na 9. pozycję.

Przegrani

Max Verstappen

Max Verstappen stracił dużą liczbę punktów i to w większości z własnej winy, z czego doskonale zdaje sobie sprawę, biorąc pod uwagę jego dzisiejszy post na Instagramie. Zazwyczaj Holender maksymalizuje wszystkie wyścigi, lecz w Hiszpanii górę nad nim wzięły emocje. Nie zdarza się to często, ostatni raz w Meksyku i na Węgrzech w 2024, ale mimo wszystko jest to jedna z niewielu jego słabości.

Max Verstappen posts his reaction to yesterday's race on Instagram 🗣️👇#F1 #SpanishGP pic.twitter.com/hxiNG3VFFZ

— Formula 1 (@F1) June 2, 2025

Max Verstappen miał nawet marginalną szansę wygrać Grand Prix Hiszpanii, a na pewno poważnie zagrozić przynajmniej jednemu kierowcy McLarena. Red Bull obrał strategię na trzy pit stopy, która zapewniłaby mu przewagę na nowszych oponach. Ekipa z Woking wyraźnie obawiała się tempa Holendra, bo Piastri i Norris przez radio dostali polecenie zwiększenia tempa.

Szansa na dobry wynik zniknęła przy neutralizacji, gdy Antonelli miał awarię silnika. Max Verstappen zjechał na pit stop z pozycji lidera po nowe twarde opony i znalazł się na trzecim miejscu. Pozostałe mieszanki nie były w dobrym stanie. Przy sześciu okrążeniach do końca nie miał szans doprowadzić ich do odpowiedniej temperatury.

George Russell on Max Verstappen after the Spanish Grand Prix 🗣️ pic.twitter.com/nYNUN09cQZ

— ESPN F1 (@ESPNF1) June 1, 2025

Wyprzedził go Charles Leclerc, a następnie George Russell. Brytyjczyk wypchnął Holendra poza tor, a ten dołączył przed nim. Inżynier wyścigowy Verstappena kazał mu oddać pozycję, aby uniknąć potencjalnej kary. Zrobił to z niezadowoleniem, jednocześnie wyładował frustrację i zderzył się z kierowcą Mercedesa.

Verstappen miał pecha z samochodem bezpieczeństwa, bo zrujnowało to błyskotliwą strategię Red Bulla. Zespół mógł zostawić go na zużytych oponach, w nadziei, że dotrwa do końca GP lub założyć jedyne nowe opony, czyli twarde, co też zrobili. Nie było dobrego wyjścia z sytuacji, ale to sam Holender przypieczętował swój los. Nie odpuścił i potencjalne 10 punktów za piąte miejsce zamienił w zaledwie 1 za dziesiątą pozycję. Mało tego, jest na pograniczu zakazu wyścigu, bo wraz z dziesięcioma sekundami kary otrzymał także 3 punkty karne do superlicencji. Nagromadził ich łącznie 11 na 12 dopuszczalnych.

Drama in the closing stages of the race! 😱

Max Verstappen drops to P10 following a 10-second penalty for causing a collision with George Russell #F1 #SpanishGP pic.twitter.com/anhkyJ92pk

— Formula 1 (@F1) June 1, 2025

Williams

Williams od paru lat nie radzi sobie najlepiej w Hiszpanii. Tor w Montmeló to jeden z najgorszych dla ich bolidu. Tym razem nie było inaczej. Ekipa z Grove nie zdobyła żadnego punktu, ale wyjechała ze szkodami. Najpierw Carlos Sainz odpadł z Q1 w swoim domowym wyścigu, a następnie Alex Albon zakwalifikował się na 11. miejscu.

Na starcie wyścigu Albon źle wystartował i zderzył się z kierowcą Stake Sauber. Musiał zjechać na zmianę przedniego skrzydła. Spadł na koniec stawki, podobnie jak Carlos Sainz, który również potrzebował wymiany nosa w swoim bolidzie.

📻 "I just watched about 5000 pieces come off my car!"

Unfortunate contact between Alex Albon and Liam Lawson eventually led to Albon's retirement from the race 😢#F1 #SpanishGP pic.twitter.com/Pq0iZh1c5X

— Formula 1 (@F1) June 2, 2025

Następnie Tajlandczyk uszkodził kolejne przednie skrzydło w wyniku zawziętej walki z Liamem Lawsonem. Otrzymał 10 sekund kary za opuszczenie toru i dołączenie przed Nowozelandczykiem. Ostatecznie Albon zjechał do garażu. Carlos Sainz kolei zaliczył anonimowy wyścig i nie pomogła mu nawet neutralizacja. Skończył na 14. miejscu, prawie 30 sekund za liderami.

Lewis Hamilton

Lewis Hamilton zaliczył kolejne anonimowe Grand Prix. Podobnie jak w Monako, nie toczył zawziętych walk ani z przodu stawki, ani z tyłu. Startował z czwartego miejsca i dojechał na szóstym. Musiał przepuścić szybszego kolegę zespołowego. Miał problem przy drugim stincie ze stabilnością bolidu, co bada jeszcze zespół. Podczas neutralizacji zjechał na pit stop, lecz ten okazał się powolny. Na ostatnich okrążeniach wyprzedził go Nico Hülkenberg na nowszych miękkich oponach.

Lewis was asked what he can take from the triple header 🙃 pic.twitter.com/hJXUFVRZ0V

— ESPN F1 (@ESPNF1) June 2, 2025

Po wyścigu nie był w najlepszym humorze, zdawkowo odpowiadając na pytania. Przygnębiony oznajmił, że nie wie, dlaczego ma problemy, ale nazwał GP Hiszpanii najgorszym, jakiego doświadczył pod względem balansu bolidu. Podsumował, że nie widzi żadnych pozytywów po tym weekendzie i nie nauczył się niczego po trzech rundach z rzędu.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Charles Leclerc
  • F1
  • F1 2025
  • Fernando Alonso
  • GP Hiszpanii
  • Lewis Hamilton
  • Max Verstappen
  • Nico Hulkenberg
  • Oscar Piastri
  • Williams

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Kwalifikacje GP Holandii: Norris nie najszybszy | Podsumowanie

Kwalifikacje GP Holandii: Norris nie najszybszy | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 sierpnia 2025

Lando Norris zdominował czasowo wszystkie sesje treningowe poprzedzające GP Holandii. Wydawało się, że w kwalifikacjach Brytyjczyk z McLarena również będzie najszybszy, ale do pole position stracił 0,012 sekundy. Je zdobył Oscar Piastri.

Alex, nic nie szkodzi spróbować

Alex, nic nie szkodzi spróbować

Igor Długosz

  • Formuła 1
29 sierpnia 2025

Poza walką Willa Powera i Davida Malukasa o fotel w Penske, tegoroczny "sezon ogórkowy" IndyCar nie jest zbyt ciekawy. Odejście mistrza może jednak wywrócić wszystko do góry nogami. Alex Palou jest łączony z ekipą Red Bulla w Formule 1. Pytanie tylko, czy ten transfer ma sens?

Treningi GP Holandii: piątek dla Lando Norrisa | Podsumowanie

Treningi GP Holandii: piątek dla Lando Norrisa | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
29 sierpnia 2025

Piątkowe treningi poprzedzające GP Holandii na torze Zandvoort należały do Lando Norrisa. Brytyjczyk ukończył obie sesje przed Oscarem Piastrim i wyraźnie wyżej od Maxa Verstappena. Nadspodziewanie dobrze wypadli też kierowcy Astona Martina. Mimo prognoz nad torem przy Morzu Północnym nie padał dziś ulewny deszcz.

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Igor Długosz

  • Formuła 1
22 sierpnia 2025

Film F1 zawierał mnóstwo nierealistycznych elementów, które przeszkadzały fanom motorsportu - pomieszany kalendarz wyścigów, budowanie samochodu pod "walkę", czy też naginanie przepisów do granic absurdu. Coś, do czego nie można się jednak przyczepić to wypadki, gdyż większość z nich była rzetelnie inspirowana prawdziwymi zdarzeniami. Uwaga, ten artykuł jest pełen spoilerów.

Program Juniorów Red Bulla: Marko pewny swego

Program Juniorów Red Bulla: Marko pewny swego

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
21 sierpnia 2025

Helmut Marko nie chowa głowy w piasek, jeśli chodzi o surową politykę Programu Juniorów Red Bulla. Przekonuje, że większość tych, którzy nie odnieśli sukcesu w Formule 1, nadal korzysta z tego doświadczenia i kontynuuje karierę w czołowych sportach motorowych.

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
15 sierpnia 2025

Na półmetku sezonu Lewis Hamilton wypada w Ferrari wyraźnie gorzej od Charlesa Leclerca. Juan Pablo Montoya uważa jednak, że Brytyjczyk może się jeszcze odbudować, a Monakijczyk musi na niego uważać.

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

Igor Długosz

  • Formuła 1
8 sierpnia 2025

Choć wciąż utrzymuje status najważniejszej rundy w kalendarzu, Grand Prix Monako nie jest znane z ekscytujących wyścigów. Stąd wielowątkowa edycja 1992 przeszła do historii. Na czele stawki ujrzeliśmy legendarny pojedynek dwóch mistrzów - Nigela Mansella i Ayrtona Senny. Tymczasem w dolnej części tabeli doszło do istnego cudu, związanego z najgorszym zespołem w historii Formuły 1. Oto pełna historia 50. edycji Grand Prix Monako.

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
7 sierpnia 2025

Za nami już połowa sezonu 2025, a Lewis Hamilton wciąż nie dowozi pożądanych przez Ferrari wyników w swoim debiutanckim sezonie w Maranello. O potencjalnych przyczynach tego stanu rzeczy opowiedział dla "La Gazzetta dello Sport" Vitantonio Liuzzi, były kierowca Formuły 1.

GP Węgier: Święto McLarena na Hungaroringu

GP Węgier: Święto McLarena na Hungaroringu

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
3 sierpnia 2025

GP Węgier dostarczyło nam emocjonującą walkę o zwycięstwo w wykonaniu kierowców McLarena. Ostatecznie górą, dzięki strategii jednego pit stopu, był Lando Norris. Oscar Piastri naciskał go do samego końca. Za nimi z ostrej walki o najniższy stopień podium z Charlesem Leclerkiem wyszedł George Russell.

Ford w Formule 1. Od dominacji do marginalizacji

Ford w Formule 1. Od dominacji do marginalizacji

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 lipca 2025

Za sprawą współpracy z Red Bull Racing koncern Ford będzie znów obecny w Formule 1. Oznacza to kolejny amerykański akcent w Jedynce w ostatnim czasie. Ford jednak w przeciwieństwie do Haasa czy Cadillaca ma w niej wiele sukcesów, które warto przypomnieć.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren284
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull187
4.George RussellMercedes172
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams54
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas27
11.Fernando AlonsoAston Martin26
12.Lance StrollAston Martin26
13.Isack HadjarVisa Cash App RB22
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Carlos SainzWilliams16
17.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
18.Yuki TsunodaRed Bull10
19.Oliver BearmanHaas8
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: [email protected]

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione