⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
LIVE
Trans MF Landshut Devils Logo
9:9
OPO.png Logo
01.06.2025 14:00
LIVE
Texom Stal Rzeszów Logo
36:48
unia-leszno.png Logo
01.06.2025 13:00
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Nie będzie szybszego powrotu V10. FIA w ogniu krytyki

Nie będzie szybszego powrotu V10. FIA w ogniu krytyki

  • Formuła 1
11 kwietnia 2025 Ten artykuł przeczytasz w 14 minut

Wiktoria Żupińska

Nie będzie szybszego powrotu V10. FIA w ogniu krytyki

Nie będzie szybszego powrotu V10. Dzisiaj odbyło się spotkanie władz F1 z producentami silników. Tematem były regulacje na 2026. FIA od paru dni ponownie znajduje się w ogniu krytyki. Odszedł kolejny ważny członek.

Nie będzie szybszego powrotu V10

W przyszłym roku wejdą w życie nowe regulacje techniczne. Nastąpią zmiany m.in. w jednostce napędowej. Turbodoładowana V6 będzie zasilana w równym stopniu silnikiem spalinowym i energią elektryczną pochodzącą z baterii. Od paru tygodni trwały dyskusje nad potencjalnym skróceniem przepisów na 2026 i przyspieszeniem powrotu V10.

Dzisiaj odbyło się spotkanie F1 z producentami silników. Mohammed Ben Sulayem chciał sprawdzić, jak duże poparcie ma przywrócenie silników V10. Jak podaje Auto Motor und Sport, pomysł został odrzucony przez Mercedesa, Audi i Hondę. W zebraniu wzięli udział również przedstawiciele Cadillaca.

Mercedes, Audi & Honda have rejected any changes of the scheduled V6 hybrid engine plans till 2030. There will be further meetings to discuss possible changes of the homologation process should one manufacturer lack behind in power.

AMuS (in German): https://t.co/8I6nSr4Bhm

— Tobi Grüner 🏁 (@tgruener) April 11, 2025

FIA, FOM i producenci zgodzili się, że zniesienie przepisów na 2026 nie jest realistycznym pomysłem. Jak podaje The Race, spotkanie dotyczyło rozwiązania potencjalnych przeszkód, które mogą wyniknąć z przyszłorocznych regulacji. Mowa tu o ryzyku znacznych różnic w stawce, jakości wyścigów czy braku możliwości nadrobienia straty przez zespoły.

Strony otwarte są na rozważenie innych opcji i konfiguracji silnika w perspektywie długoterminowej, ale nie wcześniej niż 2029. Nie ustalono, czy F1 powróci do V8 czy V10, naturalnie aspirowanych czy turbodoładowanych. Pozostaje jasne, że jednostka hybrydowa jest kluczowa w utrzymaniu zaangażowania i zainteresowania ze strony producentów

Dyskutowano również o potencjalnej rekompensacie dla producentów, jeśli Formuła 1 wprowadziłaby silniki V8 lub V10 przed 2031. Związane jest to kosztami zaprojektowania i wyprodukowania nowej jednostki przy równoległym rozwijaniu hybryd V6.

FIA w ogniu krytyki

Wczoraj rezygnację z urzędu wiceprezydenta FIA ds. sportu złożył Robert Reid. Był jedną z nabliższych osób z kręgu Mohammeda Ben Sulayema, kiedy ten został prezydentem organizacji w 2021 roku. Od tamtego czasu jednak poróżnili się między sobą w wyniku kontrowersji związanych z Emiratczykiem. W swoim oświadczeniu napisał, że od dłuższego czasu był zaniepokojony istotnymi decyzjami, które zostały podjęte bez zachowania odpowiednich procedur i należytych konsultacji.

pic.twitter.com/fjulSOHRVF

— Robert Reid (@robertreidwrc) April 10, 2025

W odpowiedzi FIA podziękowała Reidowi za jego zasługi i wkład w motorsport. Zaprzeczyła też jego zarzutom, że nie przestrzega procedur i zasad.

Rezygnacja Reida jest kolejną z serii wysoko postawionych urzędników FIA. W zeszłym roku zaledwie po osiemnastu miesiącach odeszła Natalie Robyn, która sprawowała rolę dyrektor generalnej FIA. W oficjalnym oświadczeniu przedstawiono to jako ,,chęć poszukiwania innych możliwości poza organizacją” oraz że dobyło się za obopólną zgodą. Okazało się jednak, że Robyn został zmuszona do odejścia w wyniku narastających konfliktów z Mohammedem Bun Sulayemem. Była czwartą osobą od grudnia 2023 roku, która odeszła ze stanowiska kierowniczego. Wcześniej wypowiedzenie złożyli dyrektor sportowy, Steve Nielsen, dyrektor techniczny ds. single-seaterów, Tim Goss, a także szefowa komisji ds. kobiet, Deborah Mayer.

W świetle rezygnacji Roberta Reida, Natalie Robyn wczoraj po raz pierwszy wypowiedziała się publicznie od czasu odejścia z FIA. Wyraziła smutek rozwojem sytuacji, bo według niej zagraża to wiarygodności organizacji.

– Podczas mojej kadencji jako dyrektora generalnego pracowałam w trudnych warunkach, aby wzmocnić struktury zarządzania federacją i zwiększyć przejrzystość jej działań. Rezygnacja wiceprezydenta ds. sportu wyraźnie wskazuje na to, że istnieją poważne, trwające wyzwania strukturalne. Kiedy nie przestrzega się profesjonalnych procedur i wyklucza się udziałowców z procesu decyzyjnego, podważa to fundamenty silnej organizacji – stwierdziła w wypowiedzi dla BBC.

Co się dzieje z FIA?

W lutym 2025 Robert Reid oraz David Richards zostali pozbawieni możliwości wzięcia udziału w spotkaniu World Motor Sport Council. Powodem miała być odmowa podpisania umowy o zachowaniu poufności. Wynika ona ze zmian w statucie FIA dotyczących komisji etyki i audytu, zatwierdzonych w grudniu ubiegłego roku. Po ich uchwaleniu podniosły się głosy krytyki, twierdząc, że zmiany zmniejszą możliwość pociągnięcia federacji do odpowiedzialności. Obawiano się też, że może to prowadzić do niepokojącej koncentracji i zagarnięcia władzy. 

David Richards wyraził wówczas swoje zaniepokojenie zmianami w statucie, domagając się większej przejrzystości w działaniu i otwartej debaty. Groził postępowaniem sądowym, jeśli FIA nie zajmie się jego obawami dotyczącymi zarządzania. Oskarżył Mohammeda Ben Sulayema, że organizacja pod jego przewodnictwem narusza swoje własne statuty. W kwietniu napisał otwarty list, w którym oskarżył federację o ,,zmianę moralnego kompasu”.

Motorsport UK and FIA Correspondence Update.

An Open letter to Motorsport UK Members from David Richards, Chair of Motorsport UK

Read below: https://t.co/hbkYzuPJhv

— Motorsport UK (@ourmotorsportuk) April 9, 2025

– Mój obecny problem dotyczy wymogu podpisania zmienionej umowy o zachowaniu poufności, która nie zawiera jasnej procedury oceny naruszenia ani niezależnego procesu w przypadku sporu. Podtrzymuję swoje stwierdzenie, że jest to w istocie <<nakaz milczenia>>, a mimo to Alberto, dyrektor generalny FIA, po prostu odrzuca te punkty. Ponadto, późniejsze działanie mające na celu wykluczenie mnie ze spotkania WMSC jest sprzeczne ze statutem FIA i niezgodne z prawem francuskim – czytamy w liście Richardsa. 

Kierowcy F1 są rozczarowani

W styczniu kontrowersje wzbudziły zmiany w przepisach kodeksu sportowego. W listopadzie ubiegłego roku GPDA napisało towarty list do FIA. Kierowcy domagali się m.in. aby organizacja traktowała ich jak dorosłych. Chcieli też większej przejrzystości w kwestii nakładania kar pieniężnych. Pragnęli wiedzieć, gdzie trafiają pieniądze i na jakie cele są wydawana. Postąpili tak w reakcji na karę wymierzoną w Maxa Verstappena, który użył wulgaryzmu na oficjalnej konferencji prasowej podczas Grand Prix Singapuru. Nie otrzymali żadnej odpowiedzi.

W zeszłym tygodniu Carlos Sainz otrzymał grzywnę w wysokości 20 tysięcy euro (10 tys. w zawieszeniu na rok). Spóźnił się na hymn państwowy przed Grand Prix Japonii. Hiszpan miał problemy żołądkowe i przez wizytę w toalecie nie stawił się na czas. Lekarze potwierdzili dolegliwości chorobowe. Jednak sędziowie FIA użyli to tylko jako okoliczność łagodzącą, aby nie nałożyć mu wyższej kary, a nie wystarczające usprawiedliwienie. Załącznik B kodeksu sportowego przewiduje maksymalnie 60 000 €.

Kierowcy czują się bezsilni

George Russell, który wraz z Carlosem Sainzem jest dyrektorem Grand Prix Drivers’ Association, wyraził swoje zaniepokojenie odejściem Roberta Reida.

– Niestety, za każdym razem, gdy docierają do nas jakieś wieści z tej strony sportu, nie jest to wielkim zaskoczeniem, więc naprawdę szkoda to widzieć – kogoś, kto jest bardzo szanowany w sporcie i jest w nim od tak dawna. Ciągle powtarzamy, co dalej? Tak, naprawdę szkoda to widzieć, miejmy nadzieję, że prędzej czy później otrzymamy więcej stabilności – stwierdził 27-latek.

George Russell says F1 drivers are concerned FIA is heading in "unstable direction"

✍️ @natesaundersF1

— ESPN F1 (@ESPNF1) April 10, 2025

Robert Reid wysłał list do wszystkich kierowców F1, w którym wyjaśnił swoją decyzję. George Russell wyraził ubolewanie rozwojem spraw. Wyjawił, że kierowcy są sfrustrowani. Czują, że nie mają żadnego wpływu na działania FIA, pomimo wielokrotnych prób podejmowania dialogu z ich strony.

– Muszę być szczery, dochodzimy do punktu, w którym nasze działania mają niewielki wpływ na tych facetów i musimy zaufać zespołom i Formule 1, że będą współpracować z FIA, aby dojść do porozumienia, a jeśli możemy pomóc, chcemy tam być, ale często wydaje się, że sprawy idą w ich kierunku – ocenił kierowca Mercedesa.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F1
  • F1 2025
  • FIA
  • silniki V10

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Kwalifikacje GP Hiszpanii: McLaren nie oddaje pola

Kwalifikacje GP Hiszpanii: McLaren nie oddaje pola

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
31 maja 2025

Kwalifikacje przed GP Hiszpanii były kolejnymi udanymi dla McLarena. Z pierwszego pola ruszy Oscar Piastri przed Lando Norrisem i Maxem Verstappenem.

Treningi GP Hiszpanii: duet z Woking najszybszy | Podsumowanie

Treningi GP Hiszpanii: duet z Woking najszybszy | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 maja 2025

Piątkowe treningi do GP Hiszpanii należały do obu kierowców McLarena. Czasowo najlepszy w pierwszym treningu był Lando Norris, a w drugim Oscar Piastri. Blisko duetu w papajowych bolidach był Max Verstappen.

Red Bull Racing w Polsce. Wizyty mistrzów świata

Red Bull Racing w Polsce. Wizyty mistrzów świata

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 maja 2025

Red Bull Racing na przestrzeni lat pojawiał się w Polsce przy okazji ciekawych wydarzeń motorsportowych. Dziś przypomnimy je, w tym ubiegłoroczne Red Bull Speed Ways we Wrocławiu.

Wybory przesądzone? Mohammed Ben Sulayem posprzątał w FIA

Wybory przesądzone? Mohammed Ben Sulayem posprzątał w FIA

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
29 maja 2025

Prezydent FIA chce znowu startować na stanowisko. Otrzymał ogromne wsparcie od sojuszników. Mohammed Ben Sulayem twierdzi, że federacja zarabia za mało.

Jenson Button sugeruje zmiany w kontraktach kierowców

Jenson Button sugeruje zmiany w kontraktach kierowców

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
29 maja 2025

Jenson Button podczas rozmowy w Sky Sports F1 odniósł się do decyzji Alpine, które po 6 wyścigach sezonu zdecydowało się oddać fotel kierowcy wyścigowego Franco Colapinto na miejsce Jacka Doohana. Zdaniem Brytyjczyka kontrakty kierowców w tej materii powinny ulec zmianie.

Wakacje czy kariera – Newey miał duży ból głowy

Wakacje czy kariera – Newey miał duży ból głowy

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
29 maja 2025

Najbardziej utytułowany inżynier w F1 przyznał otwarcie, że po zakończeniu współpracy z Red Bullem nie miał pojęcia, co będzie robił. Adrian Newey rozważał przejście na spokojną emeryturę i poświęcenie się swojej rodzinie, ale też wciąż czuł głód rywalizacji.

Brundle: posłużyli jako kozły ofiarne

Brundle: posłużyli jako kozły ofiarne

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
28 maja 2025

Martin Brundle, były kierowca Formuły 1, a obecnie jej komentator w Sky Sports, przedstawił na chłodno swoją perspektywę odnośnie wydarzeń z minionego GP Monako.

Kolejny kraj dołącza do afrykańskiego wyścigu o F1

Kolejny kraj dołącza do afrykańskiego wyścigu o F1

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
28 maja 2025

Od dłuższego czasu mówi się o kandydaturach Republiki Południowej Afryki i Rwandy. Teraz do nich zdaje się dołączać Maroko, dla którego byłby to powrót do kalendarza po co najmniej 70 latach.

Binotto: oni mogą ponownie dominować

Binotto: oni mogą ponownie dominować

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
28 maja 2025

Mattia Binotto jest zdania, że zespół fabryczny Audi będzie dobrze przygotowany do sezonu 2026 pod kątem jednostki napędowej. Zaznacza jednak, że inna ekipa może mieć na tej płaszczyźnie przewagę nad resztą stawki.

Wheatley przyznaje: to wymaga analizy i przemyśleń

Wheatley przyznaje: to wymaga analizy i przemyśleń

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
27 maja 2025

Minione GP Monako mimo dwóch obowiązkowych postojów w boksie nie dostarczyło wielu emocji, za to pojawiły się kontrowersje. Wśród nich była kara nałożona na George'a Russella po ścięciu przez niego Szykany Nouvelle. Odniósł się do tego m.in. Jonathan Wheatley, szef zespołu Sauber.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren161
2.Lando NorrisMcLaren158
3.Max VerstappenRed Bull136
4.George RussellMercedes99
5.Charles LeclercFerrari79
6.Lewis HamiltonFerrari63
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Esteban OconHaas20
10.Isack HadjarVisa Cash App RB15
11.Lance StrollAston Martin14
12.Carlos SainzWilliams12
13.Yuki TsunodaRed Bull10
14.Pierre GaslyAlpine7
15.Nico HulkenbergStake F1 Team6
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB0
18.Fernando AlonsoAston Martin0
19.Jack DoohanAlpine0
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Gabriel BortoletoStake F1 Team0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Luke BrowningHitech TGR70
2.Alex DunneRodin Motorsport67
3.Leonardo FornaroliInvicta Racing64
4.Richard VerschoorMP Motorsport59
5.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil56
6.Arvid LinbladCampos Racing51
7.Pepe MartiCampos Racing41
8.Victor MartinsART Grand Prix33
9.Dino BeganovicHitech TGR29
10.Gabriele MiniPrema Racing20
11.Sebastián MontoyaPrema Racing18
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil15
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing4
17.Ritomo MiyataART Grand Prix3
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione