⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Nie będzie szybszego powrotu V10. FIA w ogniu krytyki

Nie będzie szybszego powrotu V10. FIA w ogniu krytyki

  • Formuła 1
11 kwietnia 2025 Ten artykuł przeczytasz w 14 minut

Wiktoria Żupińska

Nie będzie szybszego powrotu V10. FIA w ogniu krytyki

Nie będzie szybszego powrotu V10. Dzisiaj odbyło się spotkanie władz F1 z producentami silników. Tematem były regulacje na 2026. FIA od paru dni ponownie znajduje się w ogniu krytyki. Odszedł kolejny ważny członek.

Nie będzie szybszego powrotu V10

W przyszłym roku wejdą w życie nowe regulacje techniczne. Nastąpią zmiany m.in. w jednostce napędowej. Turbodoładowana V6 będzie zasilana w równym stopniu silnikiem spalinowym i energią elektryczną pochodzącą z baterii. Od paru tygodni trwały dyskusje nad potencjalnym skróceniem przepisów na 2026 i przyspieszeniem powrotu V10.

Dzisiaj odbyło się spotkanie F1 z producentami silników. Mohammed Ben Sulayem chciał sprawdzić, jak duże poparcie ma przywrócenie silników V10. Jak podaje Auto Motor und Sport, pomysł został odrzucony przez Mercedesa, Audi i Hondę. W zebraniu wzięli udział również przedstawiciele Cadillaca.

Mercedes, Audi & Honda have rejected any changes of the scheduled V6 hybrid engine plans till 2030. There will be further meetings to discuss possible changes of the homologation process should one manufacturer lack behind in power.

AMuS (in German): https://t.co/8I6nSr4Bhm

— Tobi Grüner 🏁 (@tgruener) April 11, 2025

FIA, FOM i producenci zgodzili się, że zniesienie przepisów na 2026 nie jest realistycznym pomysłem. Jak podaje The Race, spotkanie dotyczyło rozwiązania potencjalnych przeszkód, które mogą wyniknąć z przyszłorocznych regulacji. Mowa tu o ryzyku znacznych różnic w stawce, jakości wyścigów czy braku możliwości nadrobienia straty przez zespoły.

Strony otwarte są na rozważenie innych opcji i konfiguracji silnika w perspektywie długoterminowej, ale nie wcześniej niż 2029. Nie ustalono, czy F1 powróci do V8 czy V10, naturalnie aspirowanych czy turbodoładowanych. Pozostaje jasne, że jednostka hybrydowa jest kluczowa w utrzymaniu zaangażowania i zainteresowania ze strony producentów

Dyskutowano również o potencjalnej rekompensacie dla producentów, jeśli Formuła 1 wprowadziłaby silniki V8 lub V10 przed 2031. Związane jest to kosztami zaprojektowania i wyprodukowania nowej jednostki przy równoległym rozwijaniu hybryd V6.

FIA w ogniu krytyki

Wczoraj rezygnację z urzędu wiceprezydenta FIA ds. sportu złożył Robert Reid. Był jedną z nabliższych osób z kręgu Mohammeda Ben Sulayema, kiedy ten został prezydentem organizacji w 2021 roku. Od tamtego czasu jednak poróżnili się między sobą w wyniku kontrowersji związanych z Emiratczykiem. W swoim oświadczeniu napisał, że od dłuższego czasu był zaniepokojony istotnymi decyzjami, które zostały podjęte bez zachowania odpowiednich procedur i należytych konsultacji.

pic.twitter.com/fjulSOHRVF

— Robert Reid (@robertreidwrc) April 10, 2025

W odpowiedzi FIA podziękowała Reidowi za jego zasługi i wkład w motorsport. Zaprzeczyła też jego zarzutom, że nie przestrzega procedur i zasad.

Rezygnacja Reida jest kolejną z serii wysoko postawionych urzędników FIA. W zeszłym roku zaledwie po osiemnastu miesiącach odeszła Natalie Robyn, która sprawowała rolę dyrektor generalnej FIA. W oficjalnym oświadczeniu przedstawiono to jako ,,chęć poszukiwania innych możliwości poza organizacją” oraz że dobyło się za obopólną zgodą. Okazało się jednak, że Robyn został zmuszona do odejścia w wyniku narastających konfliktów z Mohammedem Bun Sulayemem. Była czwartą osobą od grudnia 2023 roku, która odeszła ze stanowiska kierowniczego. Wcześniej wypowiedzenie złożyli dyrektor sportowy, Steve Nielsen, dyrektor techniczny ds. single-seaterów, Tim Goss, a także szefowa komisji ds. kobiet, Deborah Mayer.

W świetle rezygnacji Roberta Reida, Natalie Robyn wczoraj po raz pierwszy wypowiedziała się publicznie od czasu odejścia z FIA. Wyraziła smutek rozwojem sytuacji, bo według niej zagraża to wiarygodności organizacji.

– Podczas mojej kadencji jako dyrektora generalnego pracowałam w trudnych warunkach, aby wzmocnić struktury zarządzania federacją i zwiększyć przejrzystość jej działań. Rezygnacja wiceprezydenta ds. sportu wyraźnie wskazuje na to, że istnieją poważne, trwające wyzwania strukturalne. Kiedy nie przestrzega się profesjonalnych procedur i wyklucza się udziałowców z procesu decyzyjnego, podważa to fundamenty silnej organizacji – stwierdziła w wypowiedzi dla BBC.

Co się dzieje z FIA?

W lutym 2025 Robert Reid oraz David Richards zostali pozbawieni możliwości wzięcia udziału w spotkaniu World Motor Sport Council. Powodem miała być odmowa podpisania umowy o zachowaniu poufności. Wynika ona ze zmian w statucie FIA dotyczących komisji etyki i audytu, zatwierdzonych w grudniu ubiegłego roku. Po ich uchwaleniu podniosły się głosy krytyki, twierdząc, że zmiany zmniejszą możliwość pociągnięcia federacji do odpowiedzialności. Obawiano się też, że może to prowadzić do niepokojącej koncentracji i zagarnięcia władzy. 

David Richards wyraził wówczas swoje zaniepokojenie zmianami w statucie, domagając się większej przejrzystości w działaniu i otwartej debaty. Groził postępowaniem sądowym, jeśli FIA nie zajmie się jego obawami dotyczącymi zarządzania. Oskarżył Mohammeda Ben Sulayema, że organizacja pod jego przewodnictwem narusza swoje własne statuty. W kwietniu napisał otwarty list, w którym oskarżył federację o ,,zmianę moralnego kompasu”.

Motorsport UK and FIA Correspondence Update.

An Open letter to Motorsport UK Members from David Richards, Chair of Motorsport UK

Read below: https://t.co/hbkYzuPJhv

— Motorsport UK (@ourmotorsportuk) April 9, 2025

– Mój obecny problem dotyczy wymogu podpisania zmienionej umowy o zachowaniu poufności, która nie zawiera jasnej procedury oceny naruszenia ani niezależnego procesu w przypadku sporu. Podtrzymuję swoje stwierdzenie, że jest to w istocie <<nakaz milczenia>>, a mimo to Alberto, dyrektor generalny FIA, po prostu odrzuca te punkty. Ponadto, późniejsze działanie mające na celu wykluczenie mnie ze spotkania WMSC jest sprzeczne ze statutem FIA i niezgodne z prawem francuskim – czytamy w liście Richardsa. 

Kierowcy F1 są rozczarowani

W styczniu kontrowersje wzbudziły zmiany w przepisach kodeksu sportowego. W listopadzie ubiegłego roku GPDA napisało towarty list do FIA. Kierowcy domagali się m.in. aby organizacja traktowała ich jak dorosłych. Chcieli też większej przejrzystości w kwestii nakładania kar pieniężnych. Pragnęli wiedzieć, gdzie trafiają pieniądze i na jakie cele są wydawana. Postąpili tak w reakcji na karę wymierzoną w Maxa Verstappena, który użył wulgaryzmu na oficjalnej konferencji prasowej podczas Grand Prix Singapuru. Nie otrzymali żadnej odpowiedzi.

W zeszłym tygodniu Carlos Sainz otrzymał grzywnę w wysokości 20 tysięcy euro (10 tys. w zawieszeniu na rok). Spóźnił się na hymn państwowy przed Grand Prix Japonii. Hiszpan miał problemy żołądkowe i przez wizytę w toalecie nie stawił się na czas. Lekarze potwierdzili dolegliwości chorobowe. Jednak sędziowie FIA użyli to tylko jako okoliczność łagodzącą, aby nie nałożyć mu wyższej kary, a nie wystarczające usprawiedliwienie. Załącznik B kodeksu sportowego przewiduje maksymalnie 60 000 €.

Kierowcy czują się bezsilni

George Russell, który wraz z Carlosem Sainzem jest dyrektorem Grand Prix Drivers’ Association, wyraził swoje zaniepokojenie odejściem Roberta Reida.

– Niestety, za każdym razem, gdy docierają do nas jakieś wieści z tej strony sportu, nie jest to wielkim zaskoczeniem, więc naprawdę szkoda to widzieć – kogoś, kto jest bardzo szanowany w sporcie i jest w nim od tak dawna. Ciągle powtarzamy, co dalej? Tak, naprawdę szkoda to widzieć, miejmy nadzieję, że prędzej czy później otrzymamy więcej stabilności – stwierdził 27-latek.

George Russell says F1 drivers are concerned FIA is heading in "unstable direction"

✍️ @natesaundersF1

— ESPN F1 (@ESPNF1) April 10, 2025

Robert Reid wysłał list do wszystkich kierowców F1, w którym wyjaśnił swoją decyzję. George Russell wyraził ubolewanie rozwojem spraw. Wyjawił, że kierowcy są sfrustrowani. Czują, że nie mają żadnego wpływu na działania FIA, pomimo wielokrotnych prób podejmowania dialogu z ich strony.

– Muszę być szczery, dochodzimy do punktu, w którym nasze działania mają niewielki wpływ na tych facetów i musimy zaufać zespołom i Formule 1, że będą współpracować z FIA, aby dojść do porozumienia, a jeśli możemy pomóc, chcemy tam być, ale często wydaje się, że sprawy idą w ich kierunku – ocenił kierowca Mercedesa.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F1
  • F1 2025
  • FIA
  • silniki V10

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Kwalifikacje GP Holandii: Norris nie najszybszy | Podsumowanie

Kwalifikacje GP Holandii: Norris nie najszybszy | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 sierpnia 2025

Lando Norris zdominował czasowo wszystkie sesje treningowe poprzedzające GP Holandii. Wydawało się, że w kwalifikacjach Brytyjczyk z McLarena również będzie najszybszy, ale do pole position stracił 0,012 sekundy. Je zdobył Oscar Piastri.

Alex, nic nie szkodzi spróbować

Alex, nic nie szkodzi spróbować

Igor Długosz

  • Formuła 1
29 sierpnia 2025

Poza walką Willa Powera i Davida Malukasa o fotel w Penske, tegoroczny "sezon ogórkowy" IndyCar nie jest zbyt ciekawy. Odejście mistrza może jednak wywrócić wszystko do góry nogami. Alex Palou jest łączony z ekipą Red Bulla w Formule 1. Pytanie tylko, czy ten transfer ma sens?

Treningi GP Holandii: piątek dla Lando Norrisa | Podsumowanie

Treningi GP Holandii: piątek dla Lando Norrisa | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
29 sierpnia 2025

Piątkowe treningi poprzedzające GP Holandii na torze Zandvoort należały do Lando Norrisa. Brytyjczyk ukończył obie sesje przed Oscarem Piastrim i wyraźnie wyżej od Maxa Verstappena. Nadspodziewanie dobrze wypadli też kierowcy Astona Martina. Mimo prognoz nad torem przy Morzu Północnym nie padał dziś ulewny deszcz.

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Igor Długosz

  • Formuła 1
22 sierpnia 2025

Film F1 zawierał mnóstwo nierealistycznych elementów, które przeszkadzały fanom motorsportu - pomieszany kalendarz wyścigów, budowanie samochodu pod "walkę", czy też naginanie przepisów do granic absurdu. Coś, do czego nie można się jednak przyczepić to wypadki, gdyż większość z nich była rzetelnie inspirowana prawdziwymi zdarzeniami. Uwaga, ten artykuł jest pełen spoilerów.

Program Juniorów Red Bulla: Marko pewny swego

Program Juniorów Red Bulla: Marko pewny swego

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
21 sierpnia 2025

Helmut Marko nie chowa głowy w piasek, jeśli chodzi o surową politykę Programu Juniorów Red Bulla. Przekonuje, że większość tych, którzy nie odnieśli sukcesu w Formule 1, nadal korzysta z tego doświadczenia i kontynuuje karierę w czołowych sportach motorowych.

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
15 sierpnia 2025

Na półmetku sezonu Lewis Hamilton wypada w Ferrari wyraźnie gorzej od Charlesa Leclerca. Juan Pablo Montoya uważa jednak, że Brytyjczyk może się jeszcze odbudować, a Monakijczyk musi na niego uważać.

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

Igor Długosz

  • Formuła 1
8 sierpnia 2025

Choć wciąż utrzymuje status najważniejszej rundy w kalendarzu, Grand Prix Monako nie jest znane z ekscytujących wyścigów. Stąd wielowątkowa edycja 1992 przeszła do historii. Na czele stawki ujrzeliśmy legendarny pojedynek dwóch mistrzów - Nigela Mansella i Ayrtona Senny. Tymczasem w dolnej części tabeli doszło do istnego cudu, związanego z najgorszym zespołem w historii Formuły 1. Oto pełna historia 50. edycji Grand Prix Monako.

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
7 sierpnia 2025

Za nami już połowa sezonu 2025, a Lewis Hamilton wciąż nie dowozi pożądanych przez Ferrari wyników w swoim debiutanckim sezonie w Maranello. O potencjalnych przyczynach tego stanu rzeczy opowiedział dla "La Gazzetta dello Sport" Vitantonio Liuzzi, były kierowca Formuły 1.

GP Węgier: Święto McLarena na Hungaroringu

GP Węgier: Święto McLarena na Hungaroringu

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
3 sierpnia 2025

GP Węgier dostarczyło nam emocjonującą walkę o zwycięstwo w wykonaniu kierowców McLarena. Ostatecznie górą, dzięki strategii jednego pit stopu, był Lando Norris. Oscar Piastri naciskał go do samego końca. Za nimi z ostrej walki o najniższy stopień podium z Charlesem Leclerkiem wyszedł George Russell.

Ford w Formule 1. Od dominacji do marginalizacji

Ford w Formule 1. Od dominacji do marginalizacji

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 lipca 2025

Za sprawą współpracy z Red Bull Racing koncern Ford będzie znów obecny w Formule 1. Oznacza to kolejny amerykański akcent w Jedynce w ostatnim czasie. Ford jednak w przeciwieństwie do Haasa czy Cadillaca ma w niej wiele sukcesów, które warto przypomnieć.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren284
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull187
4.George RussellMercedes172
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams54
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas27
11.Fernando AlonsoAston Martin26
12.Lance StrollAston Martin26
13.Isack HadjarVisa Cash App RB22
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Carlos SainzWilliams16
17.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
18.Yuki TsunodaRed Bull10
19.Oliver BearmanHaas8
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: [email protected]

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione