⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » OPINIA: Hamilton i Vasseur nie są problemem, Ferrari jest

OPINIA: Hamilton i Vasseur nie są problemem, Ferrari jest

  • Felietony
  • Formuła 1
12 czerwca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 13 minut

Wiktoria Żupińska

OPINIA: Hamilton i Vasseur nie są problemem, Ferrari jest

Przyszłość szefa zespołu jest kwestionowana. Media skupiają się na formie mistrza świata. Jednak Hamilton i Vasseur nie są problemem. Ferrari potrzebuje twardego resetu na najwyższym szczeblu.

Hamilton i Vasseur nie są problemem

Po obiecującej kampanii w 2024, Ferrari jak dotąd nie wygrało żadnego Grand Prix. Charles Leclerc zdobył trzy podia w Arabii Saudyjskiej, Monako i Barcelonie. Lewis Hamilton zwyciężył w sprincie w Chinach. Ogólnie rzecz biorąc, obecny sezon to rozczarowanie pod względem osiągów. Z ambicji o walkę o oba tytuły mistrzowskie z McLarenem nie wyszło nic.

David Coulthard on Ferrari:https://t.co/Wuji8x53l0 pic.twitter.com/hcgbTw7Ooj

— PlanetF1 (@Planet_F1) June 7, 2025

Dzisiaj Corriere della Sera i inne włoskie gazety donoszą, że pozycja Freda Vasseura jest zagrożona. Jeżeli w przyszłym roku bolid nie okaże się konkurencyjny, Francuz może zostać zwolniony. Lewis Hamilton z kolei nie czuje się wystarczająco wspierany przez zespół, a Charles Leclerc może odejść w 2027.

Włoskie media mają zwyczaj wyolbrzymiać potknięcia Ferrari lub zwyczajnie panikować, co wiadomo nie od dzisiaj. Doniesienia Corriere należy więc traktować ostrożnie i z przymrużeniem oka. Charles Leclerc niejednokrotnie wyrażał swoje oddanie zespołowi i zaprzeczał wszelkim plotkom o odejściu. Fred Vasseur ma obecnie kłopoty, ale od 2023 wprowadził pozytywne zmiany.

Ferrari samo sobie szkodzi

Siedmiokrotny mistrz świata otwarcie mówi o swoich problemach z SF-25, a jego wypowiedzi z weekendu na weekend przypominają sinusoidę, w zależności od przebiegu Grand Prix. Więcej jest upadków, niż wzlotów, bo wszelkie pozytywne odczucie podczas jednej sesji, zmienia się w falę negatywizmu po nieudanym występie.

Mattia Binotto on Lewis Hamilton's Ferrari struggles…#F1 pic.twitter.com/nMJOL9iYiD

— PlanetF1 (@Planet_F1) June 8, 2025

Charles Leclerc radzi sobie lepiej niż kolega zespołowy, ale nie oznacza to, że jest zadowolony. Wielokrotnie powtarza, że bolid zwyczajnie nie jest wystarczająco szybki, aby walczyć o zwycięstwa. Winne ma być tylne zawieszenie, które ogranicza potencjał SF-25. Nowe ma zadebiutować w najbliższych tygodniach. Nie wiadomo jednak czy cokolwiek zmieni, choć Loic Serra i Fred Vasseur z pewnością mają taką nadzieję.

Doniesienia jednak wskazują niepokojący trend, który istnieje w Ferrari od lat. Członkowie firmy nie od dzisiaj mają specyficzną relację z włoskimi mediami, wykorzystując je, gdy im pasuje do osiągnięcia swoich celów i wywarcia presji na zespole. Robili to również kierowcy Scuderii, np. Nigel Mansell, Jean Alesi, Alain Prost.

Ferrari lubi się sabotować

Dzisiejsze działania najważniejszych włoskich dzienników wynikają zapewne z presji, jaką wyższe kierownictwo w Maranello chce wywrzeć na zespole wyścigowym. Benedetto Vigna i John Elkann, kolejno dyrektor generalny i prezes Ferrari, od lat krytykowani są przez osoby z zewnątrz za zbytnie skupianie się na aspekcie komercyjnym firmy.

Red Bull overtake Ferrari as the F1 team with the most victories in the 21st century 🏆 pic.twitter.com/A8Gt2q10uL

— Autosport (@autosport) May 18, 2025

Zamiast pozwolić działać Scuderii, aby umożliwić im osiąganie sukcesów, wydaje się, że jedynie przeszkadzają. Gdy sprawy nie idą korzystnie w F1, czyli od 17 lat, wywierają presję, zamiast zadać sobie pytanie, czy przypadkiem sami nie stanowią jednego z największych problemów Ferrari.

Brawnowi, Todtowi i Schumacherowi należy się więc jeszcze większe uznanie. Przez lata udało im się uchronić zespół przed presją wyższego kierownictwa, co pozwoliło przeprowadzić transformację ekipy. Zaowocowało to później bezprecedensowym wówczas w F1 sukcesem i zdecydowaną dominacją. Michael Schumacher zdobył pięć tytułów mistrza świata z rzędu, a Ferrari było niepokonaną siłą. Wzmocniło to legendę Ferrari, a obraz stajni z Maranello targanej wewnętrznymi konfliktami we wczesnych latach 90. przybladł.

Kierowcy nie są problemem

Ostatni raz Ferrari zdobyło mistrzostwo świata kierowców w 2007, a konstruktorów w 2008. Od tego momentu pomimo zasobów, środków, infrastruktury i talentu, nie udało się powtórzyć sukcesu. W 2010 i 2012 Fernando Alonso niemal wygrał tytuły dla Scuderii, nawet pomimo bolidów gorszych od konkurencji. Do dzisiaj 2012 uważany jest przez wielu jako najlepszy indywidualny sezon w historii F1 w karierze kierowcy, który nie został w tym samym roku mistrzem świata. Z pewnością był to jeden z najlepszych.

Not winning the world championship for Ferrari remains Fernando Alonso’s biggest “regret” of his F1 career ❌
 
Where do you rate the double world champ in the list of all-time greats? 🤔 pic.twitter.com/OoIpps7Mz2

— Autosport (@autosport) August 21, 2023

Jak dotąd stajnia z Maranello nie zbliżyła się tak bardzo do mistrzostwa jak wtedy. Od 2007 w barwach Ferrari jeździło wielu bardzo dobrych i świetnych kierowców, takich jak Felipe Massa, Fernando Alonso, Sebastian Vettel, a teraz Charles Leclerc i Lewis Hamilton. Podobnie jak wtedy, gdy w Scuderii jeździli Nigel Mansell i Alain Prost, kierowcy nie byli problemem. Nawet jeśli niektórzy z nich należeli do bardziej zaangażowanych w wewnętrzną politykę i chcieli więcej wpływu. Jak zawsze, problem stanowiło wyższe kierownictwo firmy.

Vasseur zasługuje na to, by zostać

Od odejścia Jeana Todta, szefami zespołu byli Stefano Domenicali, Marco Mattiacci, Maurizio Arrivabene, Mattia Binotto i teraz Fred Vasseur. Francuz „posprzątał” po burzliwym okresie i bałaganie ery Binotto. W 2023 wprowadził skuteczne ulepszenia, a Ferrari jako jedyne oprócz Red Bulla wygrało Grand Prix w Singapurze. W 2024 kierowcy wygrali łącznie 5 wyścigów i stanęli na podium 22 razy. Przede wszystkim zespół stał się efektywniejszy pod względem operacyjnym i spokojniejszy w reagowaniu na upadki i potknięcia.

Lewis can't see his Ferrari fortunes turning around anytime soon 👀 pic.twitter.com/RdAfiXaylp

— Autosport (@autosport) April 22, 2025

Wprowadzenie długotrwałych zmian w jakimkolwiek zespole F1 jest niełatwym zadaniem i zajmuje czas. Zmienianie lidera ekipy zaledwie po kilku latach i przekreślanie po nieudanym sezonie nie jest dobrym rozwiązaniem. Pomimo rozczarowujących wyników w tym sezonie, Vasseur zasługuje na swoją pozycję i już pokazał się jako kompetentny szef ekipy.

Media skupiają się od początku roku na problemach Lewisa Hamiltona i kwestionowaniu jego formy. Sam mistrz świata otwarcie przyznaje się do trudności z dostosowaniem się do bolidu. Przeważająca narracja poddaje w wątpliwość jego obecne wyniki i możliwości.

Powinno się jednak skierować uwagę i krytykę w stronę Ferrari, ale nie wyłącznie Freda Vasseura, który jest najnowszym kozłem ofiarnym kierownictwa. Dlaczego ekipa od tylu lat nie potrafi zaprojektować konkurencyjnego bolidu i działać sprawnie? Jakie są powody, że zawsze coś staje na drodze do sukcesu (strategia, auto, wewnętrzne spory itd.)?

🗣️ "It must mean that we're doing things right as a team and that we're doing really good evolution."

Carlos Sainz was asked whether he was surprised Ferrari wasn't more competitive after Williams outpaced it in Imola qualifying: pic.twitter.com/WF1yjO0poA

— The Race (@wearetherace) May 18, 2025

Benedetto Vigna, Piero Ferrari i John Elkann powinni zadać sobie te pytania, szczerze spojrzeć w lustro i przyznać, że prawdopodobnie sami od lat przyczyniają się do niepowodzeń Scuderii. Zamiast zajmować się walką o władzę wewnątrz firmy i koncentrowaniem wpływów, lepiej by zrobili biorąc odpowiedzialność na siebie, a nie zrzucając ją na innych.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F1
  • F1 2025
  • Frederic Vasseur
  • Lewis Hamilton
  • Scuderia Ferrari

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

F1 2027. Jak może wyglądać kalendarz Jedynki za 2 lata?

F1 2027. Jak może wyglądać kalendarz Jedynki za 2 lata?

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
13 czerwca 2025

W tym tygodniu poznaliśmy już kalendarz Formuły 1 na rok 2026. Względem tegorocznego nie ma znaczących zmian. Te prawdopodobnie zaczną się za 2 lata.

Max Verstappen nie zamierza się zmieniać

Max Verstappen nie zamierza się zmieniać

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
13 czerwca 2025

Max Verstappen nie zamierza się zmieniać. Grozi mu zakaz jazdy w wyścigu, ale nie myśli o tym. Kierowca ufa swoim umiejętnościom.

Fernando Alonso zaskoczony trudnościami rywali

Fernando Alonso zaskoczony trudnościami rywali

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
13 czerwca 2025

Fernando Alonso jest zaskoczony trudnościami rywali. Powiedział, że Aston Martin musi radzić sobie z większymi problemami. Zespół jest jednak zmotywowany obecnością Adriana Neweya.

George Russell: Max Verstappen zapłacił wysoką cenę

George Russell: Max Verstappen zapłacił wysoką cenę

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
13 czerwca 2025

George Russell docenia przeprosiny Maxa Verstappena. Jest zaskoczony, że mistrz świata wziął odpowiedzialność na siebie. Przyznaje, że Holender zapłacił wysoką cenę.

OPINIA: Hamilton i Vasseur nie są problemem, Ferrari jest

OPINIA: Hamilton i Vasseur nie są problemem, Ferrari jest

Wiktoria Żupińska

  • Felietony
12 czerwca 2025

Przyszłość szefa zespołu jest kwestionowana. Media skupiają się na formie mistrza świata. Jednak Hamilton i Vasseur nie są problemem. Ferrari potrzebuje twardego resetu na najwyższym szczeblu.

Niepewna przyszłość GP Hiszpanii. Madring ma kłopoty prawne

Niepewna przyszłość GP Hiszpanii. Madring ma kłopoty prawne

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
12 czerwca 2025

Grand Prix Hiszpanii może się nie odbyć. Przyszłość toru w Madrycie stoi pod znakiem zapytania. Organizatorzy Madringu mają kłopoty prawne.

George Russell ostrzega F1: Wszystko może się rozpaść

George Russell ostrzega F1: Wszystko może się rozpaść

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
11 czerwca 2025

George Russell przestrzega Formułę 1, która nie może brać swojej popularności za pewnik. Mistrzostwo znajduje się w krytycznym momencie. F1 powinna zachować ostrożność, bo wszystko może się rozpaść.

Kalendarz F1 2026. Mistrzostwa na dłużej w Europie

Kalendarz F1 2026. Mistrzostwa na dłużej w Europie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
10 czerwca 2025

Formuła 1 przedstawiła dziś oficjalny kalendarz na sezon 2026. Względem obecnego liczba wyścigów pozostaje bez zmian. Które weekendy będą obejmowały wyścig sprinterski, jeszcze oficjalnie nie wiadomo.

Zak Brown chce, żeby Fernando Alonso wrócił do McLarena

Zak Brown chce, żeby Fernando Alonso wrócił do McLarena

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
9 czerwca 2025

Zak Brown chce ponownie pracować z Fernando Alonso. Amerykanin wyraża nadzieje, że Hiszpan zostanie liderem projektu McLarena. Zespół weźmie udział w legendarnym wyścigu.

Red Bull nie widział problemu. Pierre Waché szczerze o RB21

Red Bull nie widział problemu. Pierre Waché szczerze o RB21

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
7 czerwca 2025

Pierre Waché przyznał, że Red Bull musi nadrobić straty do McLarena. Tegoroczny bolid jest szybszy, ale to nie wystarcza. Wierzy jednak, że zespół może się poprawić.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren186
2.Lando NorrisMcLaren176
3.Max VerstappenRed Bull137
4.George RussellMercedes111
5.Charles LeclercFerrari94
6.Lewis HamiltonFerrari71
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Isack HadjarVisa Cash App RB21
10.Esteban OconHaas20
11.Nico HulkenbergStake F1 Team16
12.Lance StrollAston Martin14
13.Carlos SainzWilliams12
14.Pierre GaslyAlpine11
15.Yuki TsunodaRed Bull10
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB4
18.Fernando AlonsoAston Martin2
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team0
20.Jack DoohanAlpine0
21.Franco ColapintoAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex DunneRodin Motorsport87
2.Richard VerschoorMP Motorsport84
3.Arvid LinbladCampos Racing79
4.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil73
5.Luke BrowningHitech TGR73
6.Leonardo FornaroliInvicta Racing66
7.Pepe MartiCampos Racing49
8.Victor MartinsART Grand Prix41
9.Sebastián MontoyaPrema Racing36
10.Dino BeganovicHitech TGR29
11.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
12.Gabriele MiniPrema Racing21
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix5
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione