⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Powrót silników V10? FIA zwołuje zebranie

Powrót silników V10? FIA zwołuje zebranie

  • Formuła 1
4 kwietnia 2025 Ten artykuł przeczytasz w 10 minut

Wiktoria Żupińska

Powrót silników V10? FIA zwołuje zebranie

FIA zaplanowała kolejne spotkanie z producentami silników. Zebranie, które odbędzie się w Bahrajnie, ma dotyczyć przyspieszenia powrotu jednostek V10. F1 chce znać ich zdanie. Tymczasem Red Bull ma dobre wieści.

Powrót V10 szybciej niż się spodziewano?

W przyszłym roku wejdą w życie nowe regulacje techniczne w Formule 1. Dla wszystkich zespołów stanowią wyzwanie, ponieważ bolidy będą miały m.in. aktywną aerodynamikę. Producenci silników muszą stworzyć najlepszą jednostkę napędowej – turbodoładowaną hybrydę V6, która będzie napędzana w równym stopniu silnikiem spalinowym i energią elektryczną pochodzącą z baterii.

Tymczasem od momentu, gdy Mohammed Ben Sulayem poparł pomysł przywrócenia silników V10, rozpoczęły się poważne dyskusje w sprawie skrócenia obowiązywania regulacji 2026. Przeciwko pomysłowi opowiedziały się Audi i Honda. Toto Wolff również stwierdził, że F1 wyglądałaby niewiarygodnie, gdyby nagle zmieniła zdanie.

What a treat to see this today! 😍@alo_oficial and the 2005 championship-winning R25 reunited on track at @ymcofficial 🇦🇪

🎥 @RenaultF1Team pic.twitter.com/NQxTkV552K

— Formula 1 (@F1) December 11, 2020

FIA zwołuje spotkanie w Bahrajnie

Dotychczas dyskusje o powrocie jednostek napędowych V10 były czysto teoretyczne. Teraz wygląda na to, że FIA zamierza poważnie zająć się sprawą. Jak podał Motorsport.com, organizacja zaplanowała spotkanie ze wszystkimi producentami silników w piątek przed Grand Prix Bahrajnu. Informacje potwierdził wybranym mediom Nikolas Tombazis, dyrektor single-seaterów.

Nie wiadomo dokładnie, co będzie przedmiotem dyskusji na zebraniu. Media podejrzewają, że prawdopodobnie FIA chce poznać zdanie zaangażowanych producentów o przyspieszeniu powrotu silników V10. Musi sprawdzić, czy istnieje wystarczające i rzeczywiste poparcie dla pomysłu.

Talks about the idea of a V10 return to #F1 will ramp up in Bahrain next week as the FIA plans a summit with manufacturers. But support for a change before 2031 does not appear to be there…https://t.co/TsM9KrBaAd

— Jon Noble (@NobleF1) April 4, 2025

Obecny plan zakłada, że regulacje z hybrydowymi jednostkami V6 będą obowiązywać do 2031 roku. Zespoły sporo zainwestowały w opracowanie i stworzenie nowych silników, więc z punktu finansowego decyzja o skróceniu cyklu przepisów jest co najmniej niekorzystna.

Pomysł jednak jest popularny wśród fanów, szczególnie wieloletnich, którzy pamiętają jeszcze bolidy z V10. FIA tłumaczy, że chce podążać trendem w światowej motoryzacji. Branża bowiem odwraca się od pełni elektrycznych aut na rzecz silników spalinowych napędzanych zrównoważonym paliwem.

Pomysł powrotu V10 może zostać odrzucony

Spotkanie zaplanowano na przyszły tydzień. Wszystko jednak wskazuje, że pomysł może zostać odrzucony. Zgodnie z systemem zarządzania, plan musi zaakceptować co najmniej 4 z 5 producentów silników, którzy będą w Formule 1 od przyszłego roku. Mowa o Mercedesie, Ferrari, Hondzie, Audi i Red Bull Powertrains.

Audi wypowiedziało się przeciwko szybszemu powrotowi V10. Uzasadniali, że nowe przepisy o hybrydowych V6 były powodem, dla którego w ogóle zaangażowali się w F1. Honda również sceptycznie podchodzi do pomysłu. Prezydent Honda Racing Corporation powiedział przed Grand Prix Japonii, że obecnie nie znają szczegółów propozycji FIA.

F1: Proposal to bring back V10 engines set to be rejected – BBC Sport https://t.co/kJhOmDqObX

— Andrew Benson (@andrewbensonf1) April 4, 2025

– Na ten moment nie mamy żadnych szczegółów. Nie możemy powiedzieć, czy V10 są akceptowalne, czy nie jeżeli chodzi o wydajność. Zanim zaczniemy dyskusję, chcielibyśmy zrozumieć konkrety tego, co jest proponowane.. Spotkanie jest zaplanowane, a podczas niego chcemy wyrazić nasz punkt widzenia jako producentów silników. Jeżeli chodzi o Hondę, powodem, dla którego weszliśmy ponownie do F1 była elektryfikacja i typ jednostek napędowych – wytłumaczył Watanabe.

Helmut Marko: Jesteśmy na dobrej drodze

Poprzednio, gdy Christian Horner został zapytany o powrót silników V10, był za ich przyspieszeniem. Toto Wolff nazwał to życzeniowym i oportunistycznym myśleniem. W padoku uważa się, że Red Bull nie radzi sobie najlepiej z produkowaniem własnego silnika.

Jednak teraz okazuje się, że wbrew doniesieniom ekipa z Milton Keynes może być na dobrej drodze. Helmut Marko twierdzi, że zespół na ten moment jest w dobrej pozycji na przyszłoroczne regulacje.

– To będzie ogromna zmiana. Mercedes już ogłosił się faworytami, ale wszyscy udajemy, że się z tym zgadzamy. Nie będzie dużej różnicy w przypadku silnika spalinowego. Jesteśmy na dobrej drodze, częściowo dzięki pomocy Forda, wierzymy, że mamy maksymalnie 5 kW straty. To jest całkowicie w porządku na ten moment – doradca Red Bulla wyjawił to w wywiadzie dla Kleine Zeitung.

Red Bull nie może stracić Maxa Verstappena

Austriacka ekipa po raz pierwszy w historii tworzy własną jednostkę napędową, z której korzystać będzie również Racing Bulls. W tym celu połączyli siły z Fordem, choć w praktyce za większość pracy odpowiedzialny jest personel Red Bull Powertrains. Helmut Marko wspominał, że zatrudnienie inżynierów z Mercedesa sprawia, że zespół się nie martwi. Stwierdził, że najważniejszy jest akumulator i zrozumienie systemu chłodzenia, a także sposobu dostarczania energii do bolidu.

– Chodzi głównie o oprogramowanie i być może ktoś jest w tej dziedzinie lepszy. Ale mamy dobrych ludzi, wielu z Mercedesa, a niezbędny sprzęt kupiliśmy od AVL tutaj w Graz. Ale nikt tak naprawdę nie wie, gdzie się znajduje w tym momencie – Austriak wyjaśniał dalej.

Helmut Marko i Max Verstappen podczas Grand Prix Chin 2025
Fot. Mark Thompson / Getty Images / Red Bull Content Pool

Nie wiadomo jak Red Bull poradzi sobie z baterią. Od przyszłego roku będzie generować 350 kW – trzykrotnie więcej energii elektrycznej w porównaniu do obecnej jednostki.

Zespół musi się postarać, jeśli chce zatrzymać Maxa Verstappena. W obliczu trudnego RB21 i zamiany Lawsona na Tsunodę, otwarcie wyraził swoje niezadowolenie. Od powodzenia zależy przyszłość Holendra w barwach Czerwonych Byków. Konkurenci, tacy jak Mercedes, na pewno nie przegapią okazji, aby przekonać go do zmiany ekipy.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F1
  • FIA
  • silniki V10

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Lewis Hamilton: To było okropne. Zero pozytywów po GP Hiszpanii

Lewis Hamilton: To było okropne. Zero pozytywów po GP Hiszpanii

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
2 czerwca 2025

Lewis Hamilton jest rozczarowany szóstym miejscem w Grand Prix Hiszpanii. Stwierdza, że to jeden z najgorszych wyścigów, jakich doświadczył.

GP Hiszpanii: Wygrana Piastriego. Nieoczekiwane podium Ferrari

GP Hiszpanii: Wygrana Piastriego. Nieoczekiwane podium Ferrari

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
1 czerwca 2025

Oscar Piastri powrócił do wygrywania po dwóch rundach przerwy, kiedy to uznawał wyższość Maxa Verstappena i Lando Norrisa. W GP Hiszpanii, Australijczyk nie miał sobie równych i "po profesorsku" realizował swój plan. Podium uzupełnili Lando Norris i Charles Leclerc.

Kwalifikacje GP Hiszpanii: McLaren nie oddaje pola

Kwalifikacje GP Hiszpanii: McLaren nie oddaje pola

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
31 maja 2025

Kwalifikacje przed GP Hiszpanii były kolejnymi udanymi dla McLarena. Z pierwszego pola ruszy Oscar Piastri przed Lando Norrisem i Maxem Verstappenem.

Treningi GP Hiszpanii: duet z Woking najszybszy | Podsumowanie

Treningi GP Hiszpanii: duet z Woking najszybszy | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 maja 2025

Piątkowe treningi do GP Hiszpanii należały do obu kierowców McLarena. Czasowo najlepszy w pierwszym treningu był Lando Norris, a w drugim Oscar Piastri. Blisko duetu w papajowych bolidach był Max Verstappen.

Red Bull Racing w Polsce. Wizyty mistrzów świata

Red Bull Racing w Polsce. Wizyty mistrzów świata

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 maja 2025

Red Bull Racing na przestrzeni lat pojawiał się w Polsce przy okazji ciekawych wydarzeń motorsportowych. Dziś przypomnimy je, w tym ubiegłoroczne Red Bull Speed Ways we Wrocławiu.

Wybory przesądzone? Mohammed Ben Sulayem posprzątał w FIA

Wybory przesądzone? Mohammed Ben Sulayem posprzątał w FIA

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
29 maja 2025

Prezydent FIA chce znowu startować na stanowisko. Otrzymał ogromne wsparcie od sojuszników. Mohammed Ben Sulayem twierdzi, że federacja zarabia za mało.

Jenson Button sugeruje zmiany w kontraktach kierowców

Jenson Button sugeruje zmiany w kontraktach kierowców

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
29 maja 2025

Jenson Button podczas rozmowy w Sky Sports F1 odniósł się do decyzji Alpine, które po 6 wyścigach sezonu zdecydowało się oddać fotel kierowcy wyścigowego Franco Colapinto na miejsce Jacka Doohana. Zdaniem Brytyjczyka kontrakty kierowców w tej materii powinny ulec zmianie.

Wakacje czy kariera – Newey miał duży ból głowy

Wakacje czy kariera – Newey miał duży ból głowy

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
29 maja 2025

Najbardziej utytułowany inżynier w F1 przyznał otwarcie, że po zakończeniu współpracy z Red Bullem nie miał pojęcia, co będzie robił. Adrian Newey rozważał przejście na spokojną emeryturę i poświęcenie się swojej rodzinie, ale też wciąż czuł głód rywalizacji.

Brundle: posłużyli jako kozły ofiarne

Brundle: posłużyli jako kozły ofiarne

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
28 maja 2025

Martin Brundle, były kierowca Formuły 1, a obecnie jej komentator w Sky Sports, przedstawił na chłodno swoją perspektywę odnośnie wydarzeń z minionego GP Monako.

Kolejny kraj dołącza do afrykańskiego wyścigu o F1

Kolejny kraj dołącza do afrykańskiego wyścigu o F1

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
28 maja 2025

Od dłuższego czasu mówi się o kandydaturach Republiki Południowej Afryki i Rwandy. Teraz do nich zdaje się dołączać Maroko, dla którego byłby to powrót do kalendarza po co najmniej 70 latach.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren186
2.Lando NorrisMcLaren176
3.Max VerstappenRed Bull137
4.George RussellMercedes111
5.Charles LeclercFerrari94
6.Lewis HamiltonFerrari71
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Isack HadjarVisa Cash App RB21
10.Esteban OconHaas20
11.Nico HulkenbergStake F1 Team16
12.Lance StrollAston Martin14
13.Carlos SainzWilliams12
14.Pierre GaslyAlpine11
15.Yuki TsunodaRed Bull10
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB4
18.Fernando AlonsoAston Martin2
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team0
20.Jack DoohanAlpine0
21.Franco ColapintoAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex DunneRodin Motorsport87
2.Richard VerschoorMP Motorsport84
3.Arvid LinbladCampos Racing79
4.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil73
5.Luke BrowningHitech TGR73
6.Leonardo FornaroliInvicta Racing66
7.Pepe MartiCampos Racing49
8.Victor MartinsART Grand Prix41
9.Sebastián MontoyaPrema Racing36
10.Dino BeganovicHitech TGR29
11.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
12.Gabriele MiniPrema Racing21
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix5
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione