⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Powrót silników V10? FIA zwołuje zebranie

Powrót silników V10? FIA zwołuje zebranie

  • Formuła 1
4 kwietnia 2025 Ten artykuł przeczytasz w 10 minut

Wiktoria Żupińska

Powrót silników V10? FIA zwołuje zebranie

FIA zaplanowała kolejne spotkanie z producentami silników. Zebranie, które odbędzie się w Bahrajnie, ma dotyczyć przyspieszenia powrotu jednostek V10. F1 chce znać ich zdanie. Tymczasem Red Bull ma dobre wieści.

Powrót V10 szybciej niż się spodziewano?

W przyszłym roku wejdą w życie nowe regulacje techniczne w Formule 1. Dla wszystkich zespołów stanowią wyzwanie, ponieważ bolidy będą miały m.in. aktywną aerodynamikę. Producenci silników muszą stworzyć najlepszą jednostkę napędowej – turbodoładowaną hybrydę V6, która będzie napędzana w równym stopniu silnikiem spalinowym i energią elektryczną pochodzącą z baterii.

Tymczasem od momentu, gdy Mohammed Ben Sulayem poparł pomysł przywrócenia silników V10, rozpoczęły się poważne dyskusje w sprawie skrócenia obowiązywania regulacji 2026. Przeciwko pomysłowi opowiedziały się Audi i Honda. Toto Wolff również stwierdził, że F1 wyglądałaby niewiarygodnie, gdyby nagle zmieniła zdanie.

What a treat to see this today! 😍@alo_oficial and the 2005 championship-winning R25 reunited on track at @ymcofficial 🇦🇪

🎥 @RenaultF1Team pic.twitter.com/NQxTkV552K

— Formula 1 (@F1) December 11, 2020

FIA zwołuje spotkanie w Bahrajnie

Dotychczas dyskusje o powrocie jednostek napędowych V10 były czysto teoretyczne. Teraz wygląda na to, że FIA zamierza poważnie zająć się sprawą. Jak podał Motorsport.com, organizacja zaplanowała spotkanie ze wszystkimi producentami silników w piątek przed Grand Prix Bahrajnu. Informacje potwierdził wybranym mediom Nikolas Tombazis, dyrektor single-seaterów.

Nie wiadomo dokładnie, co będzie przedmiotem dyskusji na zebraniu. Media podejrzewają, że prawdopodobnie FIA chce poznać zdanie zaangażowanych producentów o przyspieszeniu powrotu silników V10. Musi sprawdzić, czy istnieje wystarczające i rzeczywiste poparcie dla pomysłu.

Talks about the idea of a V10 return to #F1 will ramp up in Bahrain next week as the FIA plans a summit with manufacturers. But support for a change before 2031 does not appear to be there…https://t.co/TsM9KrBaAd

— Jon Noble (@NobleF1) April 4, 2025

Obecny plan zakłada, że regulacje z hybrydowymi jednostkami V6 będą obowiązywać do 2031 roku. Zespoły sporo zainwestowały w opracowanie i stworzenie nowych silników, więc z punktu finansowego decyzja o skróceniu cyklu przepisów jest co najmniej niekorzystna.

Pomysł jednak jest popularny wśród fanów, szczególnie wieloletnich, którzy pamiętają jeszcze bolidy z V10. FIA tłumaczy, że chce podążać trendem w światowej motoryzacji. Branża bowiem odwraca się od pełni elektrycznych aut na rzecz silników spalinowych napędzanych zrównoważonym paliwem.

Pomysł powrotu V10 może zostać odrzucony

Spotkanie zaplanowano na przyszły tydzień. Wszystko jednak wskazuje, że pomysł może zostać odrzucony. Zgodnie z systemem zarządzania, plan musi zaakceptować co najmniej 4 z 5 producentów silników, którzy będą w Formule 1 od przyszłego roku. Mowa o Mercedesie, Ferrari, Hondzie, Audi i Red Bull Powertrains.

Audi wypowiedziało się przeciwko szybszemu powrotowi V10. Uzasadniali, że nowe przepisy o hybrydowych V6 były powodem, dla którego w ogóle zaangażowali się w F1. Honda również sceptycznie podchodzi do pomysłu. Prezydent Honda Racing Corporation powiedział przed Grand Prix Japonii, że obecnie nie znają szczegółów propozycji FIA.

F1: Proposal to bring back V10 engines set to be rejected – BBC Sport https://t.co/kJhOmDqObX

— Andrew Benson (@andrewbensonf1) April 4, 2025

– Na ten moment nie mamy żadnych szczegółów. Nie możemy powiedzieć, czy V10 są akceptowalne, czy nie jeżeli chodzi o wydajność. Zanim zaczniemy dyskusję, chcielibyśmy zrozumieć konkrety tego, co jest proponowane.. Spotkanie jest zaplanowane, a podczas niego chcemy wyrazić nasz punkt widzenia jako producentów silników. Jeżeli chodzi o Hondę, powodem, dla którego weszliśmy ponownie do F1 była elektryfikacja i typ jednostek napędowych – wytłumaczył Watanabe.

Helmut Marko: Jesteśmy na dobrej drodze

Poprzednio, gdy Christian Horner został zapytany o powrót silników V10, był za ich przyspieszeniem. Toto Wolff nazwał to życzeniowym i oportunistycznym myśleniem. W padoku uważa się, że Red Bull nie radzi sobie najlepiej z produkowaniem własnego silnika.

Jednak teraz okazuje się, że wbrew doniesieniom ekipa z Milton Keynes może być na dobrej drodze. Helmut Marko twierdzi, że zespół na ten moment jest w dobrej pozycji na przyszłoroczne regulacje.

– To będzie ogromna zmiana. Mercedes już ogłosił się faworytami, ale wszyscy udajemy, że się z tym zgadzamy. Nie będzie dużej różnicy w przypadku silnika spalinowego. Jesteśmy na dobrej drodze, częściowo dzięki pomocy Forda, wierzymy, że mamy maksymalnie 5 kW straty. To jest całkowicie w porządku na ten moment – doradca Red Bulla wyjawił to w wywiadzie dla Kleine Zeitung.

Red Bull nie może stracić Maxa Verstappena

Austriacka ekipa po raz pierwszy w historii tworzy własną jednostkę napędową, z której korzystać będzie również Racing Bulls. W tym celu połączyli siły z Fordem, choć w praktyce za większość pracy odpowiedzialny jest personel Red Bull Powertrains. Helmut Marko wspominał, że zatrudnienie inżynierów z Mercedesa sprawia, że zespół się nie martwi. Stwierdził, że najważniejszy jest akumulator i zrozumienie systemu chłodzenia, a także sposobu dostarczania energii do bolidu.

– Chodzi głównie o oprogramowanie i być może ktoś jest w tej dziedzinie lepszy. Ale mamy dobrych ludzi, wielu z Mercedesa, a niezbędny sprzęt kupiliśmy od AVL tutaj w Graz. Ale nikt tak naprawdę nie wie, gdzie się znajduje w tym momencie – Austriak wyjaśniał dalej.

Helmut Marko i Max Verstappen podczas Grand Prix Chin 2025
Fot. Mark Thompson / Getty Images / Red Bull Content Pool

Nie wiadomo jak Red Bull poradzi sobie z baterią. Od przyszłego roku będzie generować 350 kW – trzykrotnie więcej energii elektrycznej w porównaniu do obecnej jednostki.

Zespół musi się postarać, jeśli chce zatrzymać Maxa Verstappena. W obliczu trudnego RB21 i zamiany Lawsona na Tsunodę, otwarcie wyraził swoje niezadowolenie. Od powodzenia zależy przyszłość Holendra w barwach Czerwonych Byków. Konkurenci, tacy jak Mercedes, na pewno nie przegapią okazji, aby przekonać go do zmiany ekipy.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F1
  • FIA
  • silniki V10

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Kwalifikacje GP Holandii: Norris nie najszybszy | Podsumowanie

Kwalifikacje GP Holandii: Norris nie najszybszy | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 sierpnia 2025

Lando Norris zdominował czasowo wszystkie sesje treningowe poprzedzające GP Holandii. Wydawało się, że w kwalifikacjach Brytyjczyk z McLarena również będzie najszybszy, ale do pole position stracił 0,012 sekundy. Je zdobył Oscar Piastri.

Alex, nic nie szkodzi spróbować

Alex, nic nie szkodzi spróbować

Igor Długosz

  • Formuła 1
29 sierpnia 2025

Poza walką Willa Powera i Davida Malukasa o fotel w Penske, tegoroczny "sezon ogórkowy" IndyCar nie jest zbyt ciekawy. Odejście mistrza może jednak wywrócić wszystko do góry nogami. Alex Palou jest łączony z ekipą Red Bulla w Formule 1. Pytanie tylko, czy ten transfer ma sens?

Treningi GP Holandii: piątek dla Lando Norrisa | Podsumowanie

Treningi GP Holandii: piątek dla Lando Norrisa | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
29 sierpnia 2025

Piątkowe treningi poprzedzające GP Holandii na torze Zandvoort należały do Lando Norrisa. Brytyjczyk ukończył obie sesje przed Oscarem Piastrim i wyraźnie wyżej od Maxa Verstappena. Nadspodziewanie dobrze wypadli też kierowcy Astona Martina. Mimo prognoz nad torem przy Morzu Północnym nie padał dziś ulewny deszcz.

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Igor Długosz

  • Formuła 1
22 sierpnia 2025

Film F1 zawierał mnóstwo nierealistycznych elementów, które przeszkadzały fanom motorsportu - pomieszany kalendarz wyścigów, budowanie samochodu pod "walkę", czy też naginanie przepisów do granic absurdu. Coś, do czego nie można się jednak przyczepić to wypadki, gdyż większość z nich była rzetelnie inspirowana prawdziwymi zdarzeniami. Uwaga, ten artykuł jest pełen spoilerów.

Program Juniorów Red Bulla: Marko pewny swego

Program Juniorów Red Bulla: Marko pewny swego

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
21 sierpnia 2025

Helmut Marko nie chowa głowy w piasek, jeśli chodzi o surową politykę Programu Juniorów Red Bulla. Przekonuje, że większość tych, którzy nie odnieśli sukcesu w Formule 1, nadal korzysta z tego doświadczenia i kontynuuje karierę w czołowych sportach motorowych.

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
15 sierpnia 2025

Na półmetku sezonu Lewis Hamilton wypada w Ferrari wyraźnie gorzej od Charlesa Leclerca. Juan Pablo Montoya uważa jednak, że Brytyjczyk może się jeszcze odbudować, a Monakijczyk musi na niego uważać.

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

Igor Długosz

  • Formuła 1
8 sierpnia 2025

Choć wciąż utrzymuje status najważniejszej rundy w kalendarzu, Grand Prix Monako nie jest znane z ekscytujących wyścigów. Stąd wielowątkowa edycja 1992 przeszła do historii. Na czele stawki ujrzeliśmy legendarny pojedynek dwóch mistrzów - Nigela Mansella i Ayrtona Senny. Tymczasem w dolnej części tabeli doszło do istnego cudu, związanego z najgorszym zespołem w historii Formuły 1. Oto pełna historia 50. edycji Grand Prix Monako.

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
7 sierpnia 2025

Za nami już połowa sezonu 2025, a Lewis Hamilton wciąż nie dowozi pożądanych przez Ferrari wyników w swoim debiutanckim sezonie w Maranello. O potencjalnych przyczynach tego stanu rzeczy opowiedział dla "La Gazzetta dello Sport" Vitantonio Liuzzi, były kierowca Formuły 1.

GP Węgier: Święto McLarena na Hungaroringu

GP Węgier: Święto McLarena na Hungaroringu

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
3 sierpnia 2025

GP Węgier dostarczyło nam emocjonującą walkę o zwycięstwo w wykonaniu kierowców McLarena. Ostatecznie górą, dzięki strategii jednego pit stopu, był Lando Norris. Oscar Piastri naciskał go do samego końca. Za nimi z ostrej walki o najniższy stopień podium z Charlesem Leclerkiem wyszedł George Russell.

Ford w Formule 1. Od dominacji do marginalizacji

Ford w Formule 1. Od dominacji do marginalizacji

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 lipca 2025

Za sprawą współpracy z Red Bull Racing koncern Ford będzie znów obecny w Formule 1. Oznacza to kolejny amerykański akcent w Jedynce w ostatnim czasie. Ford jednak w przeciwieństwie do Haasa czy Cadillaca ma w niej wiele sukcesów, które warto przypomnieć.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren284
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull187
4.George RussellMercedes172
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams54
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas27
11.Fernando AlonsoAston Martin26
12.Lance StrollAston Martin26
13.Isack HadjarVisa Cash App RB22
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Carlos SainzWilliams16
17.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
18.Yuki TsunodaRed Bull10
19.Oliver BearmanHaas8
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: [email protected]

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione