⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Silniki V10 znów w F1 w 2028 roku? To możliwe

Silniki V10 znów w F1 w 2028 roku? To możliwe

  • Formuła 1
19 marca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 6 minut

Adrian Januszkiewicz

Silniki V10 znów w F1 w 2028 roku? To możliwe

Jak donosi "Auto Motor und Sport", w F1 toczą się rozmowy, aby ustalone przepisy techniczne utrzymać przez 2 lata, a od 2028 r. wprowadzić silniki V10 na paliwo neutralne dla klimatu.

Powrót możliwy szybciej niż zakładano

Tęsknota za rykiem silników V10 w Formule 1 jest dość powszechna, zwłaszcza wśród wieloletnich fanów (próbka poniżej). Teraz pojawia się światełko w tunelu, że powrócą one, ale zasilane zrównoważonym paliwem. Jak informuje „Auto Motor und Sport„, trwają obecnie rozmowy nad tym, aby regulacje techniczne, które obowiązują, stosować jeszcze przez 2 lata. Po ich upływie do F1 mają powrócić wolnossące silniki V10. Pod uwagę władze Jedynki biorą też wariant 3-letni.

The last F1 car to use a V10 engine – who else misses THAT sound? 🙋‍♂️

🎥Via: 19Bozzy92 pic.twitter.com/Itr1w818Fy

— DRIVETRIBE (@DRIVETRIBE) February 8, 2020

10-cylindrowe jednostki mają być tańsze i prostsze w produkcji niż zakładane na rok 2026 napędy hybrydowe. Dodatkowo na ich korzyść przemawia ich mniejsza waga. Skorzystać mogą na tym mniejsze zespoły, które w razie odejścia producentów samochodowych z F1, będą w stanie same sobie zbudować silniki. W związku z tym FIA powołała też specjalny zespół ds. jednostek V10.

Silniki V10 korzystne dla Cadillaca?

Chociaż prace nad bolidami na przyszły rok są już zaawansowane, to nie brakuje głosów w padoku, że nowe przepisy są zbyt ambitne i istnieją obawy odnośnie bezpieczeństwa podczas odzyskiwania energii. Skutkiem tego mogą być duże różnice prędkości, w zależności od tego, czy bolid jest w trybie ładowania, czy nie.

W związku z tym powstał pomysł, aby nowe przepisy wprowadzić w 2028 roku wraz z powrotem wolnossących silników V10. Według pogłosek Mohamed Ben Sulayem, szef FIA, może chcieć w ten sposób uniknąć potencjalnych szkód wizerunkowych. Niewykluczone, że chce też w ten sposób wyciągnąć też pomocną dłoń do Cadillaca. Mówi się, że jest z tą marką emocjonalnie związany.

Zespołowi General Motors byłoby to na rękę, ponieważ mogliby przez 2 lata korzystać ze sprawdzonych jednostek Ferrari, a potem wejść w nową erę z własnym silnikiem V10.

Padok podzielony

W padoku zdania na ten temat są podzielone. Złośliwi mówią, że zwolennikami pomysłu są przede wszystkim ci najgorzej przygotowani do sezonu 2026. Wśród przeciwników pomysłu jest m.in. Toto Wolff – Nie mielibyśmy wystarczająco dużo obecnych silników. Wszystko jest zaprojektowane dla jednostek na 2026 r. Sprzeciwiają się także Honda i Audi. To właśnie obietnica, że w przyszłości silniki F1 będą hybrydowe i na zrównoważone paliwo, przyczyniła się do ich zaangażowania w projekt. Wolnossące jednostki V10 są sprzeczne z ich wizją.

Audi i Honda zainwestowali co najmniej 500 mln USD w nową technologię i infrastrukturę w ciągu ostatnich 3 lat. Powrót silników V10 oznaczałby marnotrawstwo pieniędzy. Podobnie dla producentów paliw.

Jest alternatywa

Już od testów w Bahrajnie temat był poruszany między władzami F1 a zespołami. Teraz trwa przeciąganie liny, która koncepcja wygra.

Dalsze obowiązywanie obecnych przepisów nie jest praktyczne i wiąże się z możliwymi pozwami. Dlatego przygotowano alternatywę. Przepisy dotyczące silników w 2026 r. miałyby obowiązywać tylko przez 3 lata, a nie przez 5. Statut FIA na to pozwala.

Takie rozwiązanie pozwoliłoby przejść na silniki wolnossące w roku 2029. Czy tak się stanie? Ostatecznych decyzji jeszcze nie ma. Trudno też liczyć na jednomyślność padoku w tej sprawie. Zwłaszcza ze strony producentów samochodowych. Dla nich mniejsze silniki hybrydowe są lepsze. Wpisują się w ich strategię technologiczną dla pojazdów drogowych.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F1
  • F1 2025
  • FIA
  • silniki V10

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Kwalifikacje GP Hiszpanii: McLaren nie oddaje pola

Kwalifikacje GP Hiszpanii: McLaren nie oddaje pola

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
31 maja 2025

Kwalifikacje przed GP Hiszpanii były kolejnymi udanymi dla McLarena. Z pierwszego pola ruszy Oscar Piastri przed Lando Norrisem i Maxem Verstappenem.

Treningi GP Hiszpanii: duet z Woking najszybszy | Podsumowanie

Treningi GP Hiszpanii: duet z Woking najszybszy | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 maja 2025

Piątkowe treningi do GP Hiszpanii należały do obu kierowców McLarena. Czasowo najlepszy w pierwszym treningu był Lando Norris, a w drugim Oscar Piastri. Blisko duetu w papajowych bolidach był Max Verstappen.

Red Bull Racing w Polsce. Wizyty mistrzów świata

Red Bull Racing w Polsce. Wizyty mistrzów świata

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 maja 2025

Red Bull Racing na przestrzeni lat pojawiał się w Polsce przy okazji ciekawych wydarzeń motorsportowych. Dziś przypomnimy je, w tym ubiegłoroczne Red Bull Speed Ways we Wrocławiu.

Wybory przesądzone? Mohammed Ben Sulayem posprzątał w FIA

Wybory przesądzone? Mohammed Ben Sulayem posprzątał w FIA

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
29 maja 2025

Prezydent FIA chce znowu startować na stanowisko. Otrzymał ogromne wsparcie od sojuszników. Mohammed Ben Sulayem twierdzi, że federacja zarabia za mało.

Jenson Button sugeruje zmiany w kontraktach kierowców

Jenson Button sugeruje zmiany w kontraktach kierowców

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
29 maja 2025

Jenson Button podczas rozmowy w Sky Sports F1 odniósł się do decyzji Alpine, które po 6 wyścigach sezonu zdecydowało się oddać fotel kierowcy wyścigowego Franco Colapinto na miejsce Jacka Doohana. Zdaniem Brytyjczyka kontrakty kierowców w tej materii powinny ulec zmianie.

Wakacje czy kariera – Newey miał duży ból głowy

Wakacje czy kariera – Newey miał duży ból głowy

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
29 maja 2025

Najbardziej utytułowany inżynier w F1 przyznał otwarcie, że po zakończeniu współpracy z Red Bullem nie miał pojęcia, co będzie robił. Adrian Newey rozważał przejście na spokojną emeryturę i poświęcenie się swojej rodzinie, ale też wciąż czuł głód rywalizacji.

Brundle: posłużyli jako kozły ofiarne

Brundle: posłużyli jako kozły ofiarne

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
28 maja 2025

Martin Brundle, były kierowca Formuły 1, a obecnie jej komentator w Sky Sports, przedstawił na chłodno swoją perspektywę odnośnie wydarzeń z minionego GP Monako.

Kolejny kraj dołącza do afrykańskiego wyścigu o F1

Kolejny kraj dołącza do afrykańskiego wyścigu o F1

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
28 maja 2025

Od dłuższego czasu mówi się o kandydaturach Republiki Południowej Afryki i Rwandy. Teraz do nich zdaje się dołączać Maroko, dla którego byłby to powrót do kalendarza po co najmniej 70 latach.

Binotto: oni mogą ponownie dominować

Binotto: oni mogą ponownie dominować

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
28 maja 2025

Mattia Binotto jest zdania, że zespół fabryczny Audi będzie dobrze przygotowany do sezonu 2026 pod kątem jednostki napędowej. Zaznacza jednak, że inna ekipa może mieć na tej płaszczyźnie przewagę nad resztą stawki.

Wheatley przyznaje: to wymaga analizy i przemyśleń

Wheatley przyznaje: to wymaga analizy i przemyśleń

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
27 maja 2025

Minione GP Monako mimo dwóch obowiązkowych postojów w boksie nie dostarczyło wielu emocji, za to pojawiły się kontrowersje. Wśród nich była kara nałożona na George'a Russella po ścięciu przez niego Szykany Nouvelle. Odniósł się do tego m.in. Jonathan Wheatley, szef zespołu Sauber.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren161
2.Lando NorrisMcLaren158
3.Max VerstappenRed Bull136
4.George RussellMercedes99
5.Charles LeclercFerrari79
6.Lewis HamiltonFerrari63
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Esteban OconHaas20
10.Isack HadjarVisa Cash App RB15
11.Lance StrollAston Martin14
12.Carlos SainzWilliams12
13.Yuki TsunodaRed Bull10
14.Pierre GaslyAlpine7
15.Nico HulkenbergStake F1 Team6
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB0
18.Fernando AlonsoAston Martin0
19.Jack DoohanAlpine0
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Gabriel BortoletoStake F1 Team0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Luke BrowningHitech TGR70
2.Alex DunneRodin Motorsport67
3.Leonardo FornaroliInvicta Racing64
4.Richard VerschoorMP Motorsport59
5.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil56
6.Arvid LinbladCampos Racing51
7.Pepe MartiCampos Racing41
8.Victor MartinsART Grand Prix33
9.Dino BeganovicHitech TGR29
10.Gabriele MiniPrema Racing20
11.Sebastián MontoyaPrema Racing18
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil15
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing4
17.Ritomo MiyataART Grand Prix3
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione