⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
LIVE
 Logo 2. finał IMP w Ostrowie
19.07.2025 19:05
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Sprzeczne głosy w Ferrari. Lewis Hamilton mówi o deficycie

Sprzeczne głosy w Ferrari. Lewis Hamilton mówi o deficycie

  • Formuła 1
8 kwietnia 2025 Ten artykuł przeczytasz w 18 minut

Wiktoria Żupińska

Sprzeczne głosy w Ferrari. Lewis Hamilton mówi o deficycie

Ferrari nie dowozi rezultatów, na jakie liczyło przez zimę. Fred Vasseur przyznał, że bolid ma potencjał, ale dotychczas nie udało się go odblokować. Lewis Hamilton z kolei zasugerował, że istnieje deficyt między autami.

Potencjał trudny do wydobycia?

Ferrari nie rozpoczęło dobrze sezonu, o czym najlepiej świadczy fakt, że kolejno czwarte i siódme miejsce dla Leclerca i Hamiltona to ich dotychczas najlepszy wynik, nie licząc sprintu w Szanghaju. W pierwszych trzech rundach zdobyli tylko 35 punktów w klasyfikacji konstruktorów

Z obietnic i aspiracji przedsezonowych, że będą walczyć z McLarenem na razie nic nie wynikło, bo ekipa z Woking pewnie znajduje się na czele stawki ze 111 punktami. Bardziej konkurencyjny od włoskiej stajni jest Mercedes, obecnie drugi w mistrzostwach. Nawet Red Bull radzi sobie lepiej, mimo że to zasługa wyłącznie jednego kierowcy, Maxa Verstappena.

Po pierwszej jeździe SF-25 na torze Fiorano, Charles Leclerc był bardzo optymistyczny w swoich wypowiedziach. Nie ukrywał, że ambicją jego i zespołu jest wygranie obu tytułów. Lewis Hamilton zawyrokował, że ekipa jest gotowa o nie zawalczyć. Biorąc pod uwagę, że zakończyli sezon 2024 jako wicemistrzowie konstruktorów, powszechnie uważano, że w tym roku będą bezpośrednimi i najzacieklejszymi rywalami McLarena. Obie stajnie dokonały dość agresywnych zmian w projektach, ale to właśnie Ferrari ma na razie poważny problem z wydobyciem swojego potencjału.

Zbyt niska wysokość jazdy

Grand Prix Chin dwa tygodnie temu wyraźnie obnażyło jedną z obecnie największych słabości SF-25. Kierowcy Ferrari zostali zdyskwalifikowani z dwóch różnych powodów po raz pierwszy w historii zespołu. Jednak to właśnie przypadek Lewisa Hamiltona pokazał że Ferrari ma problem z „wysokością podłogi”.

Widać to też w sesjach treningowych, gdzie samochód jest szybki i znajduje się w czołówce czasów, lecz w kwalifikacjach nagle traci do rywali. Okazuje się, że bolid musi jeździć jak najniżej, aby znaleźć się w swoim najlepszym oknie operacyjnym. Niestety zespół jest zmuszony podwyższać samochód, ponieważ deska może się za bardzo ścierać w trakcie wyścigu, czego doświadczył Hamilton na torze w Szanghaju.

Charles Leclerc Ferrari Grand Prix Japonii
Fot. Scuderia Ferrari HP / Antonin Vincent / DPPI / Charles Leclerc ukończył Grand Prix Japonii na 4. miejscu

– Tak, jeździmy wyżej, niż byśmy chcieli. Nie wiem czy wszyscy są w takiej samej sytuacji, ale szczególnie oczywiście po ostatnim wyścigu, jesteśmy wyżej niż chcemy – Hamilton potwierdził problem z wysokością jazdy po kwalifikacjach do Grand Prix Japonii.

Jakby tego było mało, tylne zawieszenie jest zbyt miękkie i nie zapewnia należytej stabilności. Ferrari w tym roku zmieniło typ przedniego zawieszenia na pull-rod. Fred Vasseur tłumaczył, że wyczerpali już wszystkie możliwości rozwoju i ulepszeń poprzedniej konfiguracji.

Sprzeczne głosy w Ferrari

Zespół nie zamierza wprowadzać zmian stricte w samym zawieszeniu, ale rozważa wprowadzenie poprawek do klina dyfuzora. Ma też przywieźć poprawioną podłogę na Grand Prix Bahrajnu w tym tygodniu. Początkowo mówiło się o całym pakiecie ulepszeń na nadchodzący wyścig, ale wygląda na to, że ekipa musi najpierw poradzić sobie z innym problemem.

Fred Vasseur Ferrari GP Japonii
Fot. Scuderia Ferrari HP / Callo Albanese / Fred Vasseur na Grand Prix Japonii, 2025

– Zdecydowanie wprowadzimy wkrótce ulepszenia, ale najpierw musimy naprawić problemy ze stabilnością i wykorzystać w pełni te auto. Nadal mamy potencjał do wykorzystania i na ten moment nie ma to [wprowadzanie ulepszeń – przyp. red.] sensu. Ale nawet jeśli przyjdą ulepszenia, nie przydarzy się nam lub innym żaden cud. Musimy działać krok po kroku – tłumaczył Fred Vasseur po ostatniej rundzie F1.

Jeszcze przed początkiem sezonu szef zespołu deklarował, że ekipa z Maranello zamierza wprowadzić agresywny plan ulepszeń, aby jak najlepiej zacząć rok, a później oceni sytuację i zadecyduje, czy może skupić się na przyszłorocznym projekcie.

Lewis Hamilton: Powiedz mi, gdzie jestem wolny

Brytyjczyk zakończył Grand Prix Japonii na siódmym miejscu. W trakcie wyścigu prosił swojego inżyniera wyścigowego, Riccardo Adamiego, o informację, gdzie traci czas. To już kolejny raz w tym sezonie, gdy Brytyjczyk pyta, gdzie jest wolniejszy względem Leclerca. Różnicę przypisywano nieznajomości ustawień i systemów operacyjnych Ferrari, ale 7-krotny mistrz świata podzielił się ostatnio obserwacją, z której wynika, że między bolidami może być różnica.

– Naprawdę mam nadzieję, że w następnym wyścigu zobaczymy parę pozytywnych zmian. Przez pierwsze trzy wyścigi było trochę deficytu pomiędzy dwoma stronami garażu, jeśli chodzi o element auta. Po mojej stronie coś nie do końca działało. Dobrze wiedzieć. Osiągnąłem najlepszy rezultat z tym, co miałem do dyspozycji – Lewis Hamilton wyjawił na łamach Sky Sports.

🗣️: "On my side, something is underperforming."

Lewis Hamilton suggested that something on his Ferrari SF-25 specifically is costing him "over a tenth a lap" so far this season.

What he's said, and what we know ➡️ https://t.co/U9dQRvR5oHhttps://t.co/U9dQRvR5oH

— The Race (@wearetherace) April 6, 2025

Komentarze Brytyjczyka przypominają sytuację z zeszłego roku, gdy po kwalifikacjach do Grand Prix Monako stwierdził, że nie spodziewa się być szybszy od George’a Russella do końca sezonu. Można spekulować, czy Hamilton celowo wypowiedział tak niejasny komentarz, który łatwo można zinterpretować w niewłaściwy sposób. Natomiast na pewno błędnie byłoby zakładać, że teoretyczna różnica w specyfikacjach bolidów automatycznie sprawia, że Charles Leclerc jest szybszy.

– Znaleźliśmy coś w bolidzie, co nie przynosiło spodziewanych efektów w ciągu ostatnich wyścigów. Naprawdę mam nadzieję, że kiedy zostanie to naprawione, zacznę osiągać trochę lepsze rezultaty. Tracę ponad jedną dziesiątą na okrążeniu z tym problemem. Mam nadzieję, że zostanie to naprawione – Hamilton tłumaczył dalej brytyjskiej telewizji.

Eksperymenty wpływają na deficyt?

Siedmiokrotny mistrz świata stwierdził, że zrobił wszystko, co w jego mocy w niedzielnym wyścigu, ale zwyczajnie brakowało mu szybkości do pozostałych. Jego uwagi, co do rzekomego deficytu, zapewne związane są z ustawieniami bolidu. Przy pierwszej rundzie sezonu, polegał on w tej kwestii na zespole. Z kolei od Grand Prix Chin zaczął bardziej sam eksperymentować, podobnie było na torze Suzuka. Ferrari dodatkowo zdecydowało się zwiększyć prześwit SF-25, aby znowu nie otrzymać dyskwalifikacji, co oczywiście wpływa na osiągi.

Lewis Hamilton po kwalifikacjach do GP Japonii pochwalił swojego kolegę zespołowego za wykonanie dobrego okrążenia. Wyjawił, że obrali różne kierunki, jeśli chodzi o ustawienia swoich bolidów. Powiedział również, że jego auto miało za dużo podsterowności, której nie udało się wyeliminować w trakcie sesji, a także zasugerował, że tył auta nie zachowuje się tak jak powinien. Z lat spędzonych w Mercedesie wiadomo, że Brytyjczyk preferuje bardzo sztywno ustawiony bolid, który ma możliwie najniższą wysokość jazdy.

Lewis Hamilton Ferrari Grand Prix Japonii
Fot. Scuderia Ferrari HP / Antonin Vincent / DPPI / Lewis Hamilton stwierdził po Grand Prix Japonii, że traci ponad jedną dziesiątą na jednym okrążeniu z powodu deficytu w swoim bolidzie

Fred Vasseur tłumaczy, że różnice w autach między kierowcami wynikają obecnie wyłącznie z ich osobistych preferencji i stylu jazdy. Odrzucił też sugestię, że Ferrari musi jeździć wyżej, niżby chcieli, mimo że otwarcie stwierdził tak Lewis Hamilton. Włoskie media podały, że mowa o ,,około 3 mm dodatkowej wysokości”.

Nadzieja na poprawę w Bahrajnie

Ferrari traci obecnie 76 punktów do McLarena, liderów klasyfikacji generalnej konstruktorów. Z kalendarzem tak długim, nadrobienie straty nie jest niemożliwe. Niestety nie oznacza to, że poprawa przyjdzie szybko, szczególnie w tej erze regulacji.

Zespół przywiezie zaplanowane ulepszenia na Grand Prix Bahrajnu, które mają pomóc w poprawie stabilności i wygody prowadzenia, aby bolid był bardziej przewidywalny. Zostały one zatwierdzone jeszcze przed początkiem sezonu i mogą nie rozwiązać wszystkich problemów. Wydawało się, że w samym Ferrari trwała dyskusja, czy warto je wprowadzić w nadchodzący weekend. Fred Vassuer mówił o chęci wydobycia potencjału, zanim zespół podejmie jakiekolwiek kroki. Jak podali jednak Rosario Giuliana i Piergiuseppe Donadoni na łamach AutoRacer.it, ekipa z Maranello podjęła decyzję o przywiezieniu poprawek.

#Ferrari torna in Bahrain con un pacchetto a disposizione per la SF-25 che include non solo un fondo completamente nuovo https://t.co/YTuEfvbSVM

— Giuliano Duchessa (@GiulyDuchessa) April 8, 2025

Dino Beganovic zastąpi Charlesa Leclerca w pierwszej sesji treningowej. Możemy się spodziewać, że Ferrari dokona bezpośredniego porównania z nowymi częściami, które będzie zapewne testował od razu Lewis Hamilton. Większość ulepszeń ma dotyczyć tyłu bolidu – nowy wlot powietrza do hamulców, dyfuzor, poprawiona podłoga i tylne skrzydło.

Według włoskich mediów, Loic Serra, dyrektor techniczny ds. podwozia, pracuje wraz z zespołem jednocześnie nad poprawieniem SF-25 i przyszłorocznym bolidem. Priorytetem jest jednak na razie ulepszeniem obecnego auta. Ekipa z Maranello zastanawia się także, kiedy wprowadzić większy pakiet ewolucyjny.

Charles Leclerc Ferrari Grand Prix Japonii
Fot. Scuderia Ferrari HP / Callo Albanese / Charles Leclerc świętował 150 startów w Formule 1 podczas Grand Prix Japonii

Według Charlesa Leclerca, Ferrari traci 0,2–0,3 s do McLarena. Loic Serra ma przeanalizować sytuację po Grand Prix Bahrajnu i wtedy podjąć decyzję, czy zmienić podejście do ulepszeń – wprowadzić mniej części, ale częściej, zamiast kilku dużych pakietów. O tym, czy poprawki okażą się skuteczne, będziemy mogli przekonać się już tym tygodniu. Czeka nas pierwszy nocny wyścig sezonu, który rozpocznie się 13 kwietnia o godzinie 17:00 polskiego czasu. Więcej informacji o transmisjach znajdziecie tutaj.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Charles Leclerc
  • F1
  • F1 2025
  • Ferrari
  • Frederic Vasseur
  • Lewis Hamilton

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Pierwsze zwycięstwo Ferrari w F1 – Silverstone 1951

Pierwsze zwycięstwo Ferrari w F1 – Silverstone 1951

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
14 lipca 2025

14 lipca to jeden z wyjątkowych dni w historii Ferrari. Właśnie tego dnia podczas GP Wielkiej Brytanii 1951 ekipa z Maranello osiągnęła swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Zawdzięcza to Argentyńczykowi José Froilánowi Gonzálezowi.

Helmut Marko podsumował współpracę z Christianem Hornerem

Helmut Marko podsumował współpracę z Christianem Hornerem

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
11 lipca 2025

Christian Horner od GP Belgii nie będzie już szefem zespołu Red Bull Racing. Dotychczasowe stanowisko zajmował przez 20 lat od momentu rebrandingu ekipy z Jaguara. Helmut Marko, doradca austriackiej ekipy, podsumował lata współpracy z Brytyjczykiem.

Wheatley: Od pewnego czasu uważam go za wyjątkowy talent

Wheatley: Od pewnego czasu uważam go za wyjątkowy talent

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
11 lipca 2025

Jonathan Wheatley, szef zespołu Sauber, docenił wyczyn Nico Hulkenberga podczas minionego GP Wielkiej Brytanii. Podkreślił przy tym, że nigdy nie wątpił w talent Niemca.

Kim jest Laurent Mekies? Kariera nowego szefa Red Bull Racing

Kim jest Laurent Mekies? Kariera nowego szefa Red Bull Racing

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
10 lipca 2025

Laurent Mekies przejął wczoraj obowiązki Christiana Hornera. Francuz został CEO i szefem Red Bull Racing. Czeka go niełatwe zadanie. Jak wyglądała jego dotychczasowa kariera w F1?

Co dalej? Możliwa przyszłość Christiana Hornera w F1

Co dalej? Możliwa przyszłość Christiana Hornera w F1

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
10 lipca 2025

Christian Horner został niespodziewanie zwolniony po 20 latach. Rozstaje się z zespołem, którym kierował od samego początku w F1. Jakie ma teraz możliwości?

Kryzys zaczął się wcześniej. Co się dzieje w Red Bullu?

Kryzys zaczął się wcześniej. Co się dzieje w Red Bullu?

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
9 lipca 2025

Trzęsienie ziemi w Red Bullu. Christian Horner został zwolniony po 20 latach. Zespół nie chce utracić swojego najlepszego kierowcy. To nie koniec zmian w ekipie. Jak do tego doszło? Oto podsumowanie wszystkich powodów.

Red Bull zaszokował. Christian Horner zwolniony po 20 latach

Red Bull zaszokował. Christian Horner zwolniony po 20 latach

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
9 lipca 2025

Red Bull podał szokującą informację. Christian Horner został zwolniony po 20 latach. Jego rolę obejmie Laurent Mekies. Zespołowi grozi utrata najlepszego kierowcy.

Stroll ostro skrytykował bolid po dobrym wyniku na Silverstone

Stroll ostro skrytykował bolid po dobrym wyniku na Silverstone

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
9 lipca 2025

Lance Stroll nie krył zadowolenia pomimo dobrego wyniku w GP Wielkiej Brytanii. Ostro skrytykował bolid. Aston Martin przywiózł ulepszenia na Silverstone.

Youtuberzy i złodziej przyłapani podczas GP Wielkiej Brytanii

Youtuberzy i złodziej przyłapani podczas GP Wielkiej Brytanii

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
8 lipca 2025

Minione GP Wielkiej Brytanii upamiętniające 75-lecie Formuły 1 było bez wątpienia świętem motorsportu dla zebranych na Silverstone kibiców. Niestety nie obyło się bez przykrych incydentów. Trzej youtuberzy i jeden złodziej zostali aresztowani w trakcie weekendu przez policję z hrabstwa Northamptonshire.

Szef FIA szydzi z opinii rywala w wyborach

Szef FIA szydzi z opinii rywala w wyborach

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
8 lipca 2025

Mohammed Ben Sulayem, obecny szef FIA, wyśmiał pogłoski o „rządach terroru” w światowym organie zarządzającym sportem motorowym. Obiecał przy tym w niedzielę, że nadchodzące wybory na jego stanowisko będą uczciwe i przejrzyste.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren234
2.Lando NorrisMcLaren226
3.Max VerstappenRed Bull165
4.George RussellMercedes147
5.Charles LeclercFerrari119
6.Lewis HamiltonFerrari103
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams46
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas23
11.Isack HadjarVisa Cash App RB21
12.Lance StrollAston Martin20
13.Pierre GaslyAlpine19
14.Fernando AlonsoAston Martin16
15.Carlos SainzWilliams13
16.Liam LawsonVisa Cash App RB12
17.Yuki TsunodaRed Bull10
18.Oliver BearmanHaas6
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team4
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione