⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Sprzeczne głosy w Ferrari. Lewis Hamilton mówi o deficycie

Sprzeczne głosy w Ferrari. Lewis Hamilton mówi o deficycie

  • Formuła 1
8 kwietnia 2025 Ten artykuł przeczytasz w 18 minut

Wiktoria Żupińska

Sprzeczne głosy w Ferrari. Lewis Hamilton mówi o deficycie

Ferrari nie dowozi rezultatów, na jakie liczyło przez zimę. Fred Vasseur przyznał, że bolid ma potencjał, ale dotychczas nie udało się go odblokować. Lewis Hamilton z kolei zasugerował, że istnieje deficyt między autami.

Potencjał trudny do wydobycia?

Ferrari nie rozpoczęło dobrze sezonu, o czym najlepiej świadczy fakt, że kolejno czwarte i siódme miejsce dla Leclerca i Hamiltona to ich dotychczas najlepszy wynik, nie licząc sprintu w Szanghaju. W pierwszych trzech rundach zdobyli tylko 35 punktów w klasyfikacji konstruktorów

Z obietnic i aspiracji przedsezonowych, że będą walczyć z McLarenem na razie nic nie wynikło, bo ekipa z Woking pewnie znajduje się na czele stawki ze 111 punktami. Bardziej konkurencyjny od włoskiej stajni jest Mercedes, obecnie drugi w mistrzostwach. Nawet Red Bull radzi sobie lepiej, mimo że to zasługa wyłącznie jednego kierowcy, Maxa Verstappena.

Po pierwszej jeździe SF-25 na torze Fiorano, Charles Leclerc był bardzo optymistyczny w swoich wypowiedziach. Nie ukrywał, że ambicją jego i zespołu jest wygranie obu tytułów. Lewis Hamilton zawyrokował, że ekipa jest gotowa o nie zawalczyć. Biorąc pod uwagę, że zakończyli sezon 2024 jako wicemistrzowie konstruktorów, powszechnie uważano, że w tym roku będą bezpośrednimi i najzacieklejszymi rywalami McLarena. Obie stajnie dokonały dość agresywnych zmian w projektach, ale to właśnie Ferrari ma na razie poważny problem z wydobyciem swojego potencjału.

Zbyt niska wysokość jazdy

Grand Prix Chin dwa tygodnie temu wyraźnie obnażyło jedną z obecnie największych słabości SF-25. Kierowcy Ferrari zostali zdyskwalifikowani z dwóch różnych powodów po raz pierwszy w historii zespołu. Jednak to właśnie przypadek Lewisa Hamiltona pokazał że Ferrari ma problem z „wysokością podłogi”.

Widać to też w sesjach treningowych, gdzie samochód jest szybki i znajduje się w czołówce czasów, lecz w kwalifikacjach nagle traci do rywali. Okazuje się, że bolid musi jeździć jak najniżej, aby znaleźć się w swoim najlepszym oknie operacyjnym. Niestety zespół jest zmuszony podwyższać samochód, ponieważ deska może się za bardzo ścierać w trakcie wyścigu, czego doświadczył Hamilton na torze w Szanghaju.

Charles Leclerc Ferrari Grand Prix Japonii
Fot. Scuderia Ferrari HP / Antonin Vincent / DPPI / Charles Leclerc ukończył Grand Prix Japonii na 4. miejscu

– Tak, jeździmy wyżej, niż byśmy chcieli. Nie wiem czy wszyscy są w takiej samej sytuacji, ale szczególnie oczywiście po ostatnim wyścigu, jesteśmy wyżej niż chcemy – Hamilton potwierdził problem z wysokością jazdy po kwalifikacjach do Grand Prix Japonii.

Jakby tego było mało, tylne zawieszenie jest zbyt miękkie i nie zapewnia należytej stabilności. Ferrari w tym roku zmieniło typ przedniego zawieszenia na pull-rod. Fred Vasseur tłumaczył, że wyczerpali już wszystkie możliwości rozwoju i ulepszeń poprzedniej konfiguracji.

Sprzeczne głosy w Ferrari

Zespół nie zamierza wprowadzać zmian stricte w samym zawieszeniu, ale rozważa wprowadzenie poprawek do klina dyfuzora. Ma też przywieźć poprawioną podłogę na Grand Prix Bahrajnu w tym tygodniu. Początkowo mówiło się o całym pakiecie ulepszeń na nadchodzący wyścig, ale wygląda na to, że ekipa musi najpierw poradzić sobie z innym problemem.

Fred Vasseur Ferrari GP Japonii
Fot. Scuderia Ferrari HP / Callo Albanese / Fred Vasseur na Grand Prix Japonii, 2025

– Zdecydowanie wprowadzimy wkrótce ulepszenia, ale najpierw musimy naprawić problemy ze stabilnością i wykorzystać w pełni te auto. Nadal mamy potencjał do wykorzystania i na ten moment nie ma to [wprowadzanie ulepszeń – przyp. red.] sensu. Ale nawet jeśli przyjdą ulepszenia, nie przydarzy się nam lub innym żaden cud. Musimy działać krok po kroku – tłumaczył Fred Vasseur po ostatniej rundzie F1.

Jeszcze przed początkiem sezonu szef zespołu deklarował, że ekipa z Maranello zamierza wprowadzić agresywny plan ulepszeń, aby jak najlepiej zacząć rok, a później oceni sytuację i zadecyduje, czy może skupić się na przyszłorocznym projekcie.

Lewis Hamilton: Powiedz mi, gdzie jestem wolny

Brytyjczyk zakończył Grand Prix Japonii na siódmym miejscu. W trakcie wyścigu prosił swojego inżyniera wyścigowego, Riccardo Adamiego, o informację, gdzie traci czas. To już kolejny raz w tym sezonie, gdy Brytyjczyk pyta, gdzie jest wolniejszy względem Leclerca. Różnicę przypisywano nieznajomości ustawień i systemów operacyjnych Ferrari, ale 7-krotny mistrz świata podzielił się ostatnio obserwacją, z której wynika, że między bolidami może być różnica.

– Naprawdę mam nadzieję, że w następnym wyścigu zobaczymy parę pozytywnych zmian. Przez pierwsze trzy wyścigi było trochę deficytu pomiędzy dwoma stronami garażu, jeśli chodzi o element auta. Po mojej stronie coś nie do końca działało. Dobrze wiedzieć. Osiągnąłem najlepszy rezultat z tym, co miałem do dyspozycji – Lewis Hamilton wyjawił na łamach Sky Sports.

🗣️: "On my side, something is underperforming."

Lewis Hamilton suggested that something on his Ferrari SF-25 specifically is costing him "over a tenth a lap" so far this season.

What he's said, and what we know ➡️ https://t.co/U9dQRvR5oHhttps://t.co/U9dQRvR5oH

— The Race (@wearetherace) April 6, 2025

Komentarze Brytyjczyka przypominają sytuację z zeszłego roku, gdy po kwalifikacjach do Grand Prix Monako stwierdził, że nie spodziewa się być szybszy od George’a Russella do końca sezonu. Można spekulować, czy Hamilton celowo wypowiedział tak niejasny komentarz, który łatwo można zinterpretować w niewłaściwy sposób. Natomiast na pewno błędnie byłoby zakładać, że teoretyczna różnica w specyfikacjach bolidów automatycznie sprawia, że Charles Leclerc jest szybszy.

– Znaleźliśmy coś w bolidzie, co nie przynosiło spodziewanych efektów w ciągu ostatnich wyścigów. Naprawdę mam nadzieję, że kiedy zostanie to naprawione, zacznę osiągać trochę lepsze rezultaty. Tracę ponad jedną dziesiątą na okrążeniu z tym problemem. Mam nadzieję, że zostanie to naprawione – Hamilton tłumaczył dalej brytyjskiej telewizji.

Eksperymenty wpływają na deficyt?

Siedmiokrotny mistrz świata stwierdził, że zrobił wszystko, co w jego mocy w niedzielnym wyścigu, ale zwyczajnie brakowało mu szybkości do pozostałych. Jego uwagi, co do rzekomego deficytu, zapewne związane są z ustawieniami bolidu. Przy pierwszej rundzie sezonu, polegał on w tej kwestii na zespole. Z kolei od Grand Prix Chin zaczął bardziej sam eksperymentować, podobnie było na torze Suzuka. Ferrari dodatkowo zdecydowało się zwiększyć prześwit SF-25, aby znowu nie otrzymać dyskwalifikacji, co oczywiście wpływa na osiągi.

Lewis Hamilton po kwalifikacjach do GP Japonii pochwalił swojego kolegę zespołowego za wykonanie dobrego okrążenia. Wyjawił, że obrali różne kierunki, jeśli chodzi o ustawienia swoich bolidów. Powiedział również, że jego auto miało za dużo podsterowności, której nie udało się wyeliminować w trakcie sesji, a także zasugerował, że tył auta nie zachowuje się tak jak powinien. Z lat spędzonych w Mercedesie wiadomo, że Brytyjczyk preferuje bardzo sztywno ustawiony bolid, który ma możliwie najniższą wysokość jazdy.

Lewis Hamilton Ferrari Grand Prix Japonii
Fot. Scuderia Ferrari HP / Antonin Vincent / DPPI / Lewis Hamilton stwierdził po Grand Prix Japonii, że traci ponad jedną dziesiątą na jednym okrążeniu z powodu deficytu w swoim bolidzie

Fred Vasseur tłumaczy, że różnice w autach między kierowcami wynikają obecnie wyłącznie z ich osobistych preferencji i stylu jazdy. Odrzucił też sugestię, że Ferrari musi jeździć wyżej, niżby chcieli, mimo że otwarcie stwierdził tak Lewis Hamilton. Włoskie media podały, że mowa o ,,około 3 mm dodatkowej wysokości”.

Nadzieja na poprawę w Bahrajnie

Ferrari traci obecnie 76 punktów do McLarena, liderów klasyfikacji generalnej konstruktorów. Z kalendarzem tak długim, nadrobienie straty nie jest niemożliwe. Niestety nie oznacza to, że poprawa przyjdzie szybko, szczególnie w tej erze regulacji.

Zespół przywiezie zaplanowane ulepszenia na Grand Prix Bahrajnu, które mają pomóc w poprawie stabilności i wygody prowadzenia, aby bolid był bardziej przewidywalny. Zostały one zatwierdzone jeszcze przed początkiem sezonu i mogą nie rozwiązać wszystkich problemów. Wydawało się, że w samym Ferrari trwała dyskusja, czy warto je wprowadzić w nadchodzący weekend. Fred Vassuer mówił o chęci wydobycia potencjału, zanim zespół podejmie jakiekolwiek kroki. Jak podali jednak Rosario Giuliana i Piergiuseppe Donadoni na łamach AutoRacer.it, ekipa z Maranello podjęła decyzję o przywiezieniu poprawek.

#Ferrari torna in Bahrain con un pacchetto a disposizione per la SF-25 che include non solo un fondo completamente nuovo https://t.co/YTuEfvbSVM

— Giuliano Duchessa (@GiulyDuchessa) April 8, 2025

Dino Beganovic zastąpi Charlesa Leclerca w pierwszej sesji treningowej. Możemy się spodziewać, że Ferrari dokona bezpośredniego porównania z nowymi częściami, które będzie zapewne testował od razu Lewis Hamilton. Większość ulepszeń ma dotyczyć tyłu bolidu – nowy wlot powietrza do hamulców, dyfuzor, poprawiona podłoga i tylne skrzydło.

Według włoskich mediów, Loic Serra, dyrektor techniczny ds. podwozia, pracuje wraz z zespołem jednocześnie nad poprawieniem SF-25 i przyszłorocznym bolidem. Priorytetem jest jednak na razie ulepszeniem obecnego auta. Ekipa z Maranello zastanawia się także, kiedy wprowadzić większy pakiet ewolucyjny.

Charles Leclerc Ferrari Grand Prix Japonii
Fot. Scuderia Ferrari HP / Callo Albanese / Charles Leclerc świętował 150 startów w Formule 1 podczas Grand Prix Japonii

Według Charlesa Leclerca, Ferrari traci 0,2–0,3 s do McLarena. Loic Serra ma przeanalizować sytuację po Grand Prix Bahrajnu i wtedy podjąć decyzję, czy zmienić podejście do ulepszeń – wprowadzić mniej części, ale częściej, zamiast kilku dużych pakietów. O tym, czy poprawki okażą się skuteczne, będziemy mogli przekonać się już tym tygodniu. Czeka nas pierwszy nocny wyścig sezonu, który rozpocznie się 13 kwietnia o godzinie 17:00 polskiego czasu. Więcej informacji o transmisjach znajdziecie tutaj.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Charles Leclerc
  • F1
  • F1 2025
  • Ferrari
  • Frederic Vasseur
  • Lewis Hamilton

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Kwalifikacje GP Holandii: Norris nie najszybszy | Podsumowanie

Kwalifikacje GP Holandii: Norris nie najszybszy | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 sierpnia 2025

Lando Norris zdominował czasowo wszystkie sesje treningowe poprzedzające GP Holandii. Wydawało się, że w kwalifikacjach Brytyjczyk z McLarena również będzie najszybszy, ale do pole position stracił 0,012 sekundy. Je zdobył Oscar Piastri.

Alex, nic nie szkodzi spróbować

Alex, nic nie szkodzi spróbować

Igor Długosz

  • Formuła 1
29 sierpnia 2025

Poza walką Willa Powera i Davida Malukasa o fotel w Penske, tegoroczny "sezon ogórkowy" IndyCar nie jest zbyt ciekawy. Odejście mistrza może jednak wywrócić wszystko do góry nogami. Alex Palou jest łączony z ekipą Red Bulla w Formule 1. Pytanie tylko, czy ten transfer ma sens?

Treningi GP Holandii: piątek dla Lando Norrisa | Podsumowanie

Treningi GP Holandii: piątek dla Lando Norrisa | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
29 sierpnia 2025

Piątkowe treningi poprzedzające GP Holandii na torze Zandvoort należały do Lando Norrisa. Brytyjczyk ukończył obie sesje przed Oscarem Piastrim i wyraźnie wyżej od Maxa Verstappena. Nadspodziewanie dobrze wypadli też kierowcy Astona Martina. Mimo prognoz nad torem przy Morzu Północnym nie padał dziś ulewny deszcz.

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Wypadki, które zainspirowały twórców filmu F1

Igor Długosz

  • Formuła 1
22 sierpnia 2025

Film F1 zawierał mnóstwo nierealistycznych elementów, które przeszkadzały fanom motorsportu - pomieszany kalendarz wyścigów, budowanie samochodu pod "walkę", czy też naginanie przepisów do granic absurdu. Coś, do czego nie można się jednak przyczepić to wypadki, gdyż większość z nich była rzetelnie inspirowana prawdziwymi zdarzeniami. Uwaga, ten artykuł jest pełen spoilerów.

Program Juniorów Red Bulla: Marko pewny swego

Program Juniorów Red Bulla: Marko pewny swego

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
21 sierpnia 2025

Helmut Marko nie chowa głowy w piasek, jeśli chodzi o surową politykę Programu Juniorów Red Bulla. Przekonuje, że większość tych, którzy nie odnieśli sukcesu w Formule 1, nadal korzysta z tego doświadczenia i kontynuuje karierę w czołowych sportach motorowych.

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Montoya: Nie powinien lekceważyć Hamiltona

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
15 sierpnia 2025

Na półmetku sezonu Lewis Hamilton wypada w Ferrari wyraźnie gorzej od Charlesa Leclerca. Juan Pablo Montoya uważa jednak, że Brytyjczyk może się jeszcze odbudować, a Monakijczyk musi na niego uważać.

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

GP Monako 1992: Starcie gigantów i płaskowyż Andrei Mody

Igor Długosz

  • Formuła 1
8 sierpnia 2025

Choć wciąż utrzymuje status najważniejszej rundy w kalendarzu, Grand Prix Monako nie jest znane z ekscytujących wyścigów. Stąd wielowątkowa edycja 1992 przeszła do historii. Na czele stawki ujrzeliśmy legendarny pojedynek dwóch mistrzów - Nigela Mansella i Ayrtona Senny. Tymczasem w dolnej części tabeli doszło do istnego cudu, związanego z najgorszym zespołem w historii Formuły 1. Oto pełna historia 50. edycji Grand Prix Monako.

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Liuzzi: Trzy problemy go spowalniają

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
7 sierpnia 2025

Za nami już połowa sezonu 2025, a Lewis Hamilton wciąż nie dowozi pożądanych przez Ferrari wyników w swoim debiutanckim sezonie w Maranello. O potencjalnych przyczynach tego stanu rzeczy opowiedział dla "La Gazzetta dello Sport" Vitantonio Liuzzi, były kierowca Formuły 1.

GP Węgier: Święto McLarena na Hungaroringu

GP Węgier: Święto McLarena na Hungaroringu

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
3 sierpnia 2025

GP Węgier dostarczyło nam emocjonującą walkę o zwycięstwo w wykonaniu kierowców McLarena. Ostatecznie górą, dzięki strategii jednego pit stopu, był Lando Norris. Oscar Piastri naciskał go do samego końca. Za nimi z ostrej walki o najniższy stopień podium z Charlesem Leclerkiem wyszedł George Russell.

Ford w Formule 1. Od dominacji do marginalizacji

Ford w Formule 1. Od dominacji do marginalizacji

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 lipca 2025

Za sprawą współpracy z Red Bull Racing koncern Ford będzie znów obecny w Formule 1. Oznacza to kolejny amerykański akcent w Jedynce w ostatnim czasie. Ford jednak w przeciwieństwie do Haasa czy Cadillaca ma w niej wiele sukcesów, które warto przypomnieć.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren284
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull187
4.George RussellMercedes172
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams54
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas27
11.Fernando AlonsoAston Martin26
12.Lance StrollAston Martin26
13.Isack HadjarVisa Cash App RB22
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Carlos SainzWilliams16
17.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
18.Yuki TsunodaRed Bull10
19.Oliver BearmanHaas8
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: [email protected]

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione