⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Sprzeczne głosy w Ferrari. Lewis Hamilton mówi o deficycie

Sprzeczne głosy w Ferrari. Lewis Hamilton mówi o deficycie

  • Formuła 1
8 kwietnia 2025 Ten artykuł przeczytasz w 18 minut

Wiktoria Żupińska

Sprzeczne głosy w Ferrari. Lewis Hamilton mówi o deficycie

Ferrari nie dowozi rezultatów, na jakie liczyło przez zimę. Fred Vasseur przyznał, że bolid ma potencjał, ale dotychczas nie udało się go odblokować. Lewis Hamilton z kolei zasugerował, że istnieje deficyt między autami.

Potencjał trudny do wydobycia?

Ferrari nie rozpoczęło dobrze sezonu, o czym najlepiej świadczy fakt, że kolejno czwarte i siódme miejsce dla Leclerca i Hamiltona to ich dotychczas najlepszy wynik, nie licząc sprintu w Szanghaju. W pierwszych trzech rundach zdobyli tylko 35 punktów w klasyfikacji konstruktorów

Z obietnic i aspiracji przedsezonowych, że będą walczyć z McLarenem na razie nic nie wynikło, bo ekipa z Woking pewnie znajduje się na czele stawki ze 111 punktami. Bardziej konkurencyjny od włoskiej stajni jest Mercedes, obecnie drugi w mistrzostwach. Nawet Red Bull radzi sobie lepiej, mimo że to zasługa wyłącznie jednego kierowcy, Maxa Verstappena.

Po pierwszej jeździe SF-25 na torze Fiorano, Charles Leclerc był bardzo optymistyczny w swoich wypowiedziach. Nie ukrywał, że ambicją jego i zespołu jest wygranie obu tytułów. Lewis Hamilton zawyrokował, że ekipa jest gotowa o nie zawalczyć. Biorąc pod uwagę, że zakończyli sezon 2024 jako wicemistrzowie konstruktorów, powszechnie uważano, że w tym roku będą bezpośrednimi i najzacieklejszymi rywalami McLarena. Obie stajnie dokonały dość agresywnych zmian w projektach, ale to właśnie Ferrari ma na razie poważny problem z wydobyciem swojego potencjału.

Zbyt niska wysokość jazdy

Grand Prix Chin dwa tygodnie temu wyraźnie obnażyło jedną z obecnie największych słabości SF-25. Kierowcy Ferrari zostali zdyskwalifikowani z dwóch różnych powodów po raz pierwszy w historii zespołu. Jednak to właśnie przypadek Lewisa Hamiltona pokazał że Ferrari ma problem z „wysokością podłogi”.

Widać to też w sesjach treningowych, gdzie samochód jest szybki i znajduje się w czołówce czasów, lecz w kwalifikacjach nagle traci do rywali. Okazuje się, że bolid musi jeździć jak najniżej, aby znaleźć się w swoim najlepszym oknie operacyjnym. Niestety zespół jest zmuszony podwyższać samochód, ponieważ deska może się za bardzo ścierać w trakcie wyścigu, czego doświadczył Hamilton na torze w Szanghaju.

Charles Leclerc Ferrari Grand Prix Japonii
Fot. Scuderia Ferrari HP / Antonin Vincent / DPPI / Charles Leclerc ukończył Grand Prix Japonii na 4. miejscu

– Tak, jeździmy wyżej, niż byśmy chcieli. Nie wiem czy wszyscy są w takiej samej sytuacji, ale szczególnie oczywiście po ostatnim wyścigu, jesteśmy wyżej niż chcemy – Hamilton potwierdził problem z wysokością jazdy po kwalifikacjach do Grand Prix Japonii.

Jakby tego było mało, tylne zawieszenie jest zbyt miękkie i nie zapewnia należytej stabilności. Ferrari w tym roku zmieniło typ przedniego zawieszenia na pull-rod. Fred Vasseur tłumaczył, że wyczerpali już wszystkie możliwości rozwoju i ulepszeń poprzedniej konfiguracji.

Sprzeczne głosy w Ferrari

Zespół nie zamierza wprowadzać zmian stricte w samym zawieszeniu, ale rozważa wprowadzenie poprawek do klina dyfuzora. Ma też przywieźć poprawioną podłogę na Grand Prix Bahrajnu w tym tygodniu. Początkowo mówiło się o całym pakiecie ulepszeń na nadchodzący wyścig, ale wygląda na to, że ekipa musi najpierw poradzić sobie z innym problemem.

Fred Vasseur Ferrari GP Japonii
Fot. Scuderia Ferrari HP / Callo Albanese / Fred Vasseur na Grand Prix Japonii, 2025

– Zdecydowanie wprowadzimy wkrótce ulepszenia, ale najpierw musimy naprawić problemy ze stabilnością i wykorzystać w pełni te auto. Nadal mamy potencjał do wykorzystania i na ten moment nie ma to [wprowadzanie ulepszeń – przyp. red.] sensu. Ale nawet jeśli przyjdą ulepszenia, nie przydarzy się nam lub innym żaden cud. Musimy działać krok po kroku – tłumaczył Fred Vasseur po ostatniej rundzie F1.

Jeszcze przed początkiem sezonu szef zespołu deklarował, że ekipa z Maranello zamierza wprowadzić agresywny plan ulepszeń, aby jak najlepiej zacząć rok, a później oceni sytuację i zadecyduje, czy może skupić się na przyszłorocznym projekcie.

Lewis Hamilton: Powiedz mi, gdzie jestem wolny

Brytyjczyk zakończył Grand Prix Japonii na siódmym miejscu. W trakcie wyścigu prosił swojego inżyniera wyścigowego, Riccardo Adamiego, o informację, gdzie traci czas. To już kolejny raz w tym sezonie, gdy Brytyjczyk pyta, gdzie jest wolniejszy względem Leclerca. Różnicę przypisywano nieznajomości ustawień i systemów operacyjnych Ferrari, ale 7-krotny mistrz świata podzielił się ostatnio obserwacją, z której wynika, że między bolidami może być różnica.

– Naprawdę mam nadzieję, że w następnym wyścigu zobaczymy parę pozytywnych zmian. Przez pierwsze trzy wyścigi było trochę deficytu pomiędzy dwoma stronami garażu, jeśli chodzi o element auta. Po mojej stronie coś nie do końca działało. Dobrze wiedzieć. Osiągnąłem najlepszy rezultat z tym, co miałem do dyspozycji – Lewis Hamilton wyjawił na łamach Sky Sports.

🗣️: "On my side, something is underperforming."

Lewis Hamilton suggested that something on his Ferrari SF-25 specifically is costing him "over a tenth a lap" so far this season.

What he's said, and what we know ➡️ https://t.co/U9dQRvR5oHhttps://t.co/U9dQRvR5oH

— The Race (@wearetherace) April 6, 2025

Komentarze Brytyjczyka przypominają sytuację z zeszłego roku, gdy po kwalifikacjach do Grand Prix Monako stwierdził, że nie spodziewa się być szybszy od George’a Russella do końca sezonu. Można spekulować, czy Hamilton celowo wypowiedział tak niejasny komentarz, który łatwo można zinterpretować w niewłaściwy sposób. Natomiast na pewno błędnie byłoby zakładać, że teoretyczna różnica w specyfikacjach bolidów automatycznie sprawia, że Charles Leclerc jest szybszy.

– Znaleźliśmy coś w bolidzie, co nie przynosiło spodziewanych efektów w ciągu ostatnich wyścigów. Naprawdę mam nadzieję, że kiedy zostanie to naprawione, zacznę osiągać trochę lepsze rezultaty. Tracę ponad jedną dziesiątą na okrążeniu z tym problemem. Mam nadzieję, że zostanie to naprawione – Hamilton tłumaczył dalej brytyjskiej telewizji.

Eksperymenty wpływają na deficyt?

Siedmiokrotny mistrz świata stwierdził, że zrobił wszystko, co w jego mocy w niedzielnym wyścigu, ale zwyczajnie brakowało mu szybkości do pozostałych. Jego uwagi, co do rzekomego deficytu, zapewne związane są z ustawieniami bolidu. Przy pierwszej rundzie sezonu, polegał on w tej kwestii na zespole. Z kolei od Grand Prix Chin zaczął bardziej sam eksperymentować, podobnie było na torze Suzuka. Ferrari dodatkowo zdecydowało się zwiększyć prześwit SF-25, aby znowu nie otrzymać dyskwalifikacji, co oczywiście wpływa na osiągi.

Lewis Hamilton po kwalifikacjach do GP Japonii pochwalił swojego kolegę zespołowego za wykonanie dobrego okrążenia. Wyjawił, że obrali różne kierunki, jeśli chodzi o ustawienia swoich bolidów. Powiedział również, że jego auto miało za dużo podsterowności, której nie udało się wyeliminować w trakcie sesji, a także zasugerował, że tył auta nie zachowuje się tak jak powinien. Z lat spędzonych w Mercedesie wiadomo, że Brytyjczyk preferuje bardzo sztywno ustawiony bolid, który ma możliwie najniższą wysokość jazdy.

Lewis Hamilton Ferrari Grand Prix Japonii
Fot. Scuderia Ferrari HP / Antonin Vincent / DPPI / Lewis Hamilton stwierdził po Grand Prix Japonii, że traci ponad jedną dziesiątą na jednym okrążeniu z powodu deficytu w swoim bolidzie

Fred Vasseur tłumaczy, że różnice w autach między kierowcami wynikają obecnie wyłącznie z ich osobistych preferencji i stylu jazdy. Odrzucił też sugestię, że Ferrari musi jeździć wyżej, niżby chcieli, mimo że otwarcie stwierdził tak Lewis Hamilton. Włoskie media podały, że mowa o ,,około 3 mm dodatkowej wysokości”.

Nadzieja na poprawę w Bahrajnie

Ferrari traci obecnie 76 punktów do McLarena, liderów klasyfikacji generalnej konstruktorów. Z kalendarzem tak długim, nadrobienie straty nie jest niemożliwe. Niestety nie oznacza to, że poprawa przyjdzie szybko, szczególnie w tej erze regulacji.

Zespół przywiezie zaplanowane ulepszenia na Grand Prix Bahrajnu, które mają pomóc w poprawie stabilności i wygody prowadzenia, aby bolid był bardziej przewidywalny. Zostały one zatwierdzone jeszcze przed początkiem sezonu i mogą nie rozwiązać wszystkich problemów. Wydawało się, że w samym Ferrari trwała dyskusja, czy warto je wprowadzić w nadchodzący weekend. Fred Vassuer mówił o chęci wydobycia potencjału, zanim zespół podejmie jakiekolwiek kroki. Jak podali jednak Rosario Giuliana i Piergiuseppe Donadoni na łamach AutoRacer.it, ekipa z Maranello podjęła decyzję o przywiezieniu poprawek.

#Ferrari torna in Bahrain con un pacchetto a disposizione per la SF-25 che include non solo un fondo completamente nuovo https://t.co/YTuEfvbSVM

— Giuliano Duchessa (@GiulyDuchessa) April 8, 2025

Dino Beganovic zastąpi Charlesa Leclerca w pierwszej sesji treningowej. Możemy się spodziewać, że Ferrari dokona bezpośredniego porównania z nowymi częściami, które będzie zapewne testował od razu Lewis Hamilton. Większość ulepszeń ma dotyczyć tyłu bolidu – nowy wlot powietrza do hamulców, dyfuzor, poprawiona podłoga i tylne skrzydło.

Według włoskich mediów, Loic Serra, dyrektor techniczny ds. podwozia, pracuje wraz z zespołem jednocześnie nad poprawieniem SF-25 i przyszłorocznym bolidem. Priorytetem jest jednak na razie ulepszeniem obecnego auta. Ekipa z Maranello zastanawia się także, kiedy wprowadzić większy pakiet ewolucyjny.

Charles Leclerc Ferrari Grand Prix Japonii
Fot. Scuderia Ferrari HP / Callo Albanese / Charles Leclerc świętował 150 startów w Formule 1 podczas Grand Prix Japonii

Według Charlesa Leclerca, Ferrari traci 0,2–0,3 s do McLarena. Loic Serra ma przeanalizować sytuację po Grand Prix Bahrajnu i wtedy podjąć decyzję, czy zmienić podejście do ulepszeń – wprowadzić mniej części, ale częściej, zamiast kilku dużych pakietów. O tym, czy poprawki okażą się skuteczne, będziemy mogli przekonać się już tym tygodniu. Czeka nas pierwszy nocny wyścig sezonu, który rozpocznie się 13 kwietnia o godzinie 17:00 polskiego czasu. Więcej informacji o transmisjach znajdziecie tutaj.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Charles Leclerc
  • F1
  • F1 2025
  • Ferrari
  • Frederic Vasseur
  • Lewis Hamilton

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Grand Prix Hiszpanii: Zwycięzcy i przegrani

Grand Prix Hiszpanii: Zwycięzcy i przegrani

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
2 czerwca 2025

Nico Hülkenberg zdobył sensacyjne piąte miejsce w GP Hiszpanii. Oscar Piastri wygrał już piąty wyścig w sezonie. Maxa Verstappena poniosły emocje. Kto wykorzystał okazję, a kto ją zmarnował? Oto nasz werdykt.

Nico Hulkenberg pozytywnie zaskoczony po GP Hiszpanii

Nico Hulkenberg pozytywnie zaskoczony po GP Hiszpanii

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
2 czerwca 2025

Nico Hulkenberg był prawdopodobnie największą niespodzianką minionego GP Hiszpanii. Kierowca Saubera dojechał do mety niedzielnego wyścigu na 5. miejscu. Czy tak dobry rezultat wisiał w powietrzu?

Max Verstappen przyznał się do błędu po GP Hiszpanii

Max Verstappen przyznał się do błędu po GP Hiszpanii

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
2 czerwca 2025

Max Verstappen przyznał się do błędu po Grand Prix Hiszpanii. Stwierdził, że przyczyniła się do tego frustracja. Żałuje agresywnego manewru.

Lewis Hamilton: To było okropne. Zero pozytywów po GP Hiszpanii

Lewis Hamilton: To było okropne. Zero pozytywów po GP Hiszpanii

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
2 czerwca 2025

Lewis Hamilton jest rozczarowany szóstym miejscem w Grand Prix Hiszpanii. Stwierdza, że to jeden z najgorszych wyścigów, jakich doświadczył.

GP Hiszpanii: Wygrana Piastriego. Nieoczekiwane podium Ferrari

GP Hiszpanii: Wygrana Piastriego. Nieoczekiwane podium Ferrari

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
1 czerwca 2025

Oscar Piastri powrócił do wygrywania po dwóch rundach przerwy, kiedy to uznawał wyższość Maxa Verstappena i Lando Norrisa. W GP Hiszpanii, Australijczyk nie miał sobie równych i "po profesorsku" realizował swój plan. Podium uzupełnili Lando Norris i Charles Leclerc.

Kwalifikacje GP Hiszpanii: McLaren nie oddaje pola

Kwalifikacje GP Hiszpanii: McLaren nie oddaje pola

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
31 maja 2025

Kwalifikacje przed GP Hiszpanii były kolejnymi udanymi dla McLarena. Z pierwszego pola ruszy Oscar Piastri przed Lando Norrisem i Maxem Verstappenem.

Treningi GP Hiszpanii: duet z Woking najszybszy | Podsumowanie

Treningi GP Hiszpanii: duet z Woking najszybszy | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 maja 2025

Piątkowe treningi do GP Hiszpanii należały do obu kierowców McLarena. Czasowo najlepszy w pierwszym treningu był Lando Norris, a w drugim Oscar Piastri. Blisko duetu w papajowych bolidach był Max Verstappen.

Red Bull Racing w Polsce. Wizyty mistrzów świata

Red Bull Racing w Polsce. Wizyty mistrzów świata

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
30 maja 2025

Red Bull Racing na przestrzeni lat pojawiał się w Polsce przy okazji ciekawych wydarzeń motorsportowych. Dziś przypomnimy je, w tym ubiegłoroczne Red Bull Speed Ways we Wrocławiu.

Wybory przesądzone? Mohammed Ben Sulayem posprzątał w FIA

Wybory przesądzone? Mohammed Ben Sulayem posprzątał w FIA

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
29 maja 2025

Prezydent FIA chce znowu startować na stanowisko. Otrzymał ogromne wsparcie od sojuszników. Mohammed Ben Sulayem twierdzi, że federacja zarabia za mało.

Jenson Button sugeruje zmiany w kontraktach kierowców

Jenson Button sugeruje zmiany w kontraktach kierowców

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
29 maja 2025

Jenson Button podczas rozmowy w Sky Sports F1 odniósł się do decyzji Alpine, które po 6 wyścigach sezonu zdecydowało się oddać fotel kierowcy wyścigowego Franco Colapinto na miejsce Jacka Doohana. Zdaniem Brytyjczyka kontrakty kierowców w tej materii powinny ulec zmianie.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren186
2.Lando NorrisMcLaren176
3.Max VerstappenRed Bull137
4.George RussellMercedes111
5.Charles LeclercFerrari94
6.Lewis HamiltonFerrari71
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Isack HadjarVisa Cash App RB21
10.Esteban OconHaas20
11.Nico HulkenbergStake F1 Team16
12.Lance StrollAston Martin14
13.Carlos SainzWilliams12
14.Pierre GaslyAlpine11
15.Yuki TsunodaRed Bull10
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB4
18.Fernando AlonsoAston Martin2
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team0
20.Jack DoohanAlpine0
21.Franco ColapintoAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex DunneRodin Motorsport87
2.Richard VerschoorMP Motorsport84
3.Arvid LinbladCampos Racing79
4.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil73
5.Luke BrowningHitech TGR73
6.Leonardo FornaroliInvicta Racing66
7.Pepe MartiCampos Racing49
8.Victor MartinsART Grand Prix41
9.Sebastián MontoyaPrema Racing36
10.Dino BeganovicHitech TGR29
11.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
12.Gabriele MiniPrema Racing21
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix5
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione