⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Wrocławianin w bolidzie F4. Z kartingu halowego na Red Bull Ring

Wrocławianin w bolidzie F4. Z kartingu halowego na Red Bull Ring

  • Formuła 1
  • Formuła 4
  • Polacy w Formule
  • Wywiady
7 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 19 minut

Adrian Drozdek

Wrocławianin w bolidzie F4. Z kartingu halowego na Red Bull Ring

Alex Martin Kalinowski nieco ponad rok temu nie pomyślałby, że zrealizuje kilka swoich marzeń. Tymczasem niepozorny powrót do kartingu halowego wzbudził duży apetyt na motorsportowe wyzwania, który zaprowadził go na tor Formuły 1 i do testów F4.

Nietypowa historia

Jeszcze jako mały chłopiec, kilkanaście lat temu, Alex Martin Kalinowski został zabrany na tor kartingowy przez swojego tatę. Już wtedy bardzo mu się to podobało, ale nie złożyło się wówczas tak, aby ta historia miała ciąg dalszy. Jednak coś, co wtedy się narodziło nie dawało Polakowi zapomnieć. I tak też w zeszłym roku doszło do spontanicznego wypadu na gokarty. Miała być dobra zabawa i na tym koniec, ale nie dla Alexa.

Właśnie w tamtym momencie 17-latek poczuł, że chce jeszcze więcej i tym razem nic nie zatrzyma go przed kontynuacją. W każdej wolnej chwili udawał się na tor halowy, trenował, potem robił to pod okiem profesjonalistów. Wtedy okazało się, że ma naturalne predyspozycje i w związku z tym sam zainteresowany postanowił dalej atakować. Opłaciło się, ponieważ stało się coś, o czym nie śnił. W kwietniu br. wystartował na torze Red Bull Ring Fiatem 500 w ramach Trofeo di Series. Wtedy był bliski punktów w debiucie. A pod koniec tego samego miesiąca pojawiła się dla niego okazja sprawdzenia się w bolidzie F4 na Silesia Ringu. Kalinowski został zaproszony przez Maffi Racing na testy. Te natomiast dały mu poczucie, że w single-seaterach czuje się jeszcze lepiej.

Życie pisze nam historie, które opowiadają się same. I tak jest też tym razem w przypadku Alexa Martina Kalinowskiego. Pora zaparzyć sobie kawę i udać się na lekturę, a potem kto wie, może samemu znaleźć to, co się lubi.

F4 testy Polska Silesia Ring
Fot. Pascal Wanik

Alex Martin Kalinowski o pierwszym wyścigu na torze F1

Cześć Alex! Masz za sobą obiecujący debiut w Trofeo di Serie na torze Red Bull Ring. W swoim pierwszym wyścigu samochodowym walczyłeś o czołową dziesiątkę. Finalnie nie udało się niestety ukończyć rywalizacji. Jak oceniasz swój kwietniowy występ i czy chciałbyś ponownie wystartować w tej serii?

Alex Martin Kalinowski: Hej! Dokładnie tak, był to mój debiut i to jeszcze na tym legendarnym torze. Jeszcze pół roku temu nie pomyślałbym, że kiedykolwiek będę miał okazję znaleźć się na właśnie Red Bull Ringu.

– Jeżeli chodzi o sam w sobie wyścig, to ja jestem bardzo zadowolony z tego co pojechałem. I to pomimo że nie poszło mi najlepiej, bo miałem też bardzo mało czasu na przygotowanie się, wyczucie samochodu i toru, ale nie ma co szukać wymówek. Krótko, moim zdaniem pokazałem się z dobrej strony. Fiaty 500 nie mają dużo mocy ani szybkie też nie są. Ale i tak z chęcią pojechałbym jeszcze raz Trofeo di Serie ze względu na to, że dla mnie każdy wyścig będzie za razem treningiem. Wiele się uczę podczas ścigania, więc tak, chciałbym.

Trofeo di Serie 2025 Red Bull Ring Polak na torze F1
Fot. Grzegorz Kozera

Początek historii dał… karting halowy

Na twoim profilu można znaleźć sporo ujęć z wrocławskich torów halowych. To tam posmakowałeś rywalizacji i postanowiłeś rozwijać się na kilku polach, aby móc zacząć profesjonalne ściganie. Zapytam Cię więc tak ogólnie, jak rozpoczęła się twoja przygoda w motorsporcie?

Więc zaczęło się to od tego, że pierwszy raz na gokarty zabrał mnie mój tata. Pamiętam, że było to w 2013 roku na torze Le Mans. Tam jeździło się po kostce na parkingu przy galerii handlowej na Bielanach Wrocławskich. Bardzo mi się to spodobało i chciałem jeździć, i ścigać się więcej i więcej. Ale nigdy nie było okazji, aby pojechać kolejny raz na gokarty i zapomniałem totalnie z czasem, że takie coś jak karting w ogóle istnieje. Ale lekko ponad rok temu poszedłem na gokarty ze znajomymi i się świetnie bawiłem. Później zacząłem sobie przyjeżdżać co jakiś czas na tor kartingowy Le Mans we Wrocławiu na stadionie. Znowu spodobało mi się to i wtedy urodziła mi się w głowie myśl, że mógłbym zostać kierowcą wyścigowym, ale potrzebuje dużo treningów. I wtedy postanowiłem na lekcje treningowe z Dawidem Maślankiewiczem, który właśnie prowadził treningi na tym torze.

– Później widziałem, że na tym torze organizują wyścigi. Była to dla mnie szansa i okazja, żebym poczuł się jak kierowca wyścigowy więc postanowiłem, że pojadę kilka wyścigów i tak to się wszystko zaczęło, a jakiś czas później poznałem nowego trenera od motorsportu Michała Gutta, który nauczył mnie więcej w kartingu halowym na torze TOP1KARTING i nauczył mnie jazdy wyścigowej w prawdziwym samochodzie na Torze Poznań. Więc ogółem można powiedzieć, że zacząłem bardzo bardzo późno, jeżeli chodzi o ściganie się, bo rok temu. Jednak mam nadzieję, że uda mi się udowodnić, że nie trzeba jeździć od małego dziecka, aby zajść daleko w motorsporcie.

Z ziemi włoskiej do polskiej. I to dosłownie!

Przy nazwie twojego profilu można znaleźć flagę włoską i polską. Mógłbyś zdradzić, jaka historia się za tym kryje?

Fajnie, że pytasz o flagę Włoch. Dokładnie to dlatego, że urodziłem się we Włoszech, a dokładnie w mieście Cesena. Mieszkałem tam przez jakiś czas z rodzicami, a później przeprowadziliśmy się do Polski, ale tata wrócił do Włoch, aby tam pracować. Do około 12. roku życia jeździłem tam co roku ze względu na tatę i moją babcie, która też tam mieszkała z dziadkiem Włochem. Ale też jeździłem tam ze względu na to, że o wiele wiele bardziej wolałem Włochy i spędzać tam czas, a aktualnie mam ogromny sentyment do Włoch ze względu na moje dzieciństwo i ogólnie. A aktualnie mieszkam w Polsce, więc flagę Polski też można znaleźć właśnie na moim profilu.

Alex Martin Kalinowski szuka swojej motorsportowej drogi

Obecnie masz 17 lat i szukasz różnych możliwości rozwoju. Zapewne rozważasz dwie drogi: samochody/endurance lub single-seatery. Czy w tym roku jeszcze zobaczymy cię w akcji?

Mam wielką nadzieje, że jeszcze zobaczymy mnie na torze w wielu wyścigach, ale niestety to też bardzo zależy od budżetu, jaki uda mi się zgromadzić. Szukam ciągle sponsorów, żebym mógł wystartować w jak największej ilości wyścigów i doskonalić swoje umiejętności. Uważam osobiście, że mam duży potencjał, chociaż jest to mój pierwszy rok w motorsporcie, to mam nadzieję, że tych lat będzie coraz więcej. A teraz co do rozważania mojej drogi to bardzo bym chciał skończyć w single-seaterach, tj. Formuła 4/3/2 czy oczywiście Formuła 1. Ale gdybym miał okazję startować w wyścigach samochodami GT3, którymi bardzo dużo jeździłem na symulatorze, to też bym był bardzo zadowolony.

Alex Martin Kalinowski 2025
Fot. Grzegorz Kozera

Obiecujące testy F4 na Silesia Ringu

Nawiązując do bolidów jednomiejscowych, nie mogę przejść obojętnie obok twojego udziału w testach bolidu F4 pierwszej generacji na torze Silesia Ring. Wraz z Maffi Racing odbyłeś niedawno jazdy. Jakie towarzyszą ci odczucia?

Testy tego bolidu były dla mnie niesamowite. Zwłaszcza że w ogóle miałem okazję pierwszy raz w życiu usiąść w bolidzie, a co najlepsze to jeszcze nim pojeździć przez 4 godziny. Jest to ogromna różnica między samochodami w jakich miałem okazję jeździć. Bolid jest o wiele szybszy od takiego Fiata 500 czy Kii Picanto, w których jeździłem. Jest to wielki skok jeśli chodzi o samochody i bez wątpienia bardziej do gustu przypadły mi bolidy. Z testów jestem strasznie zadowolony, bo spełniłem jedno ze swoich największych marzeń, jakim właśnie było pojeździć bolidem formuły. Nigdy nie sądziłem, że kiedykolwiek mi się to uda. Bardzo chciałbym powtórzyć te testy i mam nadzieję, że się uda.

Co zrobiło na tobie największe wrażenie podczas testów?

Prędkość, przyśpieszenie, dźwięk silnika, prowadzenie. Wszystko było dla mnie czymś nowym, bo jak wspomniałem wcześniej, był to mój pierwszy raz w single-seaterze. Ale uważam, że szybko się odnalazłem chociaż potrzebowałem wielu okrążeń, żeby wyczuć tor, bo byłem na nim pierwszy raz. Musiałem wyczuć też bolid, bo był bardzo śliski na wyjściu z zakrętów, ale zarazem bardzo przyczepny i hamowanie było inne niż w zwykłym samochodzie bo łatwo dało się zblokować koła. Ale ogólnie to wszystko w bolidzie zrobiło na mnie wielkie wrażenie.

testy F4 Silesia Ring Kalinowski
Fot. Pascal Wanik

Alex Martin Kalinowski: Monza, F1 i chęć opowiedzenia własnej wyścigowej historii

Wielu zawodników rozpoczyna profesjonalne ściganie albo od wczesnych lat albo po przygodzie z kartingiem halowym i simracingiem. Czy może masz idola, który inspiruje cię do działania i jego historia przypomina ci tą swoją?

Nie, nie mam takiego wybranego idola. 

Jaki jest twój ulubiony tor, na którym chciałbyś się ścigać?

Najbardziej chyba bym chciał się ścigać na torze Monza. Ze względu na to, że jest to jeden z najlepszych i najszybszych torów wyścigowych na świecie. I też dlatego, że moim zdaniem nie jest bardzo trudny i chciałbym bardzo się na nim sprawdzić po wielu godzinach przejeżdżonych na symulatorze. Ale też bardzo chciałbym kiedyś pościgać się na torze Spa-Francorchamps. Choćby ze względu na to, że jest trudniejszy niż Monza i również szybki ale też bardzo chciałbym przejechać się na zakręcie Eau Rouge. 

Zapewne śledzisz rywalizację w Formule 1. Czy komuś w szczególności kibicujesz? 

Śledzę Formułę 1. A kibicuje w szczególności zespołowi Ferrari, ale także bardzo lubię kierowcę Mercedesa, Kimiego Antonellego.

Tutaj zostawiam ci głos, abyś mógł zachęcić do śledzenia twoich profili.

Kilka wyścigów i testy bolidu F4 za mną i zaczyna się nowy etap w mojej wyścigowej drodze! Jak chcesz być ze mną w mojej przygodzie w motorsporcie, wyścigami, treningami i jak to wszystko wygląda to obserwuj mnie na moich social mediach, gdzie wrzucam na bieżąco posty i relacje z treningów, wyścigów i więcej! 

Alex Martin Kalinowski testy F4 w Polsce
Fot. Pascal Wanik

Zapraszamy na profil Alexa na Instagramie, aby być na bieżąco z jego motorsportowymi doniesieniami.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Alex Martin Kalinowski
  • F4

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Wrocławianin w bolidzie F4. Z kartingu halowego na Red Bull Ring

Wrocławianin w bolidzie F4. Z kartingu halowego na Red Bull Ring

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
7 maja 2025

Alex Martin Kalinowski nieco ponad rok temu nie pomyślałby, że zrealizuje kilka swoich marzeń. Tymczasem niepozorny powrót do kartingu halowego wzbudził duży apetyt na motorsportowe wyzwania, który zaprowadził go na tor Formuły 1 i do testów F4.

Polka zadebiutowała we Włoskiej Formule 4

Sport motorowy: Polka zadebiutowała we Włoskiej Formule 4

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
7 maja 2025

Kornelia Olkucka sprawdziła się w nowej dla siebie edycji F4. Pierwszy krok bywa najtrudniejszy. Zawodniczka Maffi Racing po roku startów w serii F4 CEZ i zimowym angażu w Formula Winter Series, rozpoczęła w miniony weekend zmagania we Włoskiej Formule 4.

Polak po debiucie w Brytyjskiej F4: Zupełnie nowe doświadczenie

Polak po debiucie w Brytyjskiej F4: Zupełnie nowe doświadczenie

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
6 maja 2025

Piotr Orzechowski wziął udział w rundzie Brytyjskiej Formuły 4 na torze Silverstone. Dla polskiego kierowcy był to debiut w nowej serii, w trakcie którego celem było zebranie doświadczenia i zebranie jak największej ilości danych, co w przyszłości przyczyni się do poczynienia dalszego progresu.

Hiszpańska F4: Polak w czołówce w Los Arcos

Hiszpańska F4: Polak w czołówce w Los Arcos

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
6 maja 2025

Protegowany Akademii Motorsportu Orlen wygrał swój trzeci wyścig podczas drugiej rundy Hiszpańskiej Formuły 4 na torze Navarra, rozgrywanej 2-4 maja. Oprócz zwycięstwa Jan Przyrowski wywalczył podium w 2. wyścigu (3. miejsce) i piątą lokatę w finałowych zmaganiach.

Hiszpańska F4: Przyrowski liderem po 2 wyścigach w Navarrze

Hiszpańska F4: Przyrowski liderem po 2 wyścigach w Navarrze

Daniel Bonna

  • Formuła 1
4 maja 2025

Jan Przyrowski na razie ma świetny weekend na torze Circuito de Navarra. Wczoraj wygrał pierwszy wyścig. Dzisiaj przekroczył linię mety na 3. pozycji, ale pozostał liderem mistrzostw.

Guinchard o polskości, przygodzie z Mercedesem i GB4 | WYWIAD

Guinchard o polskości, przygodzie z Mercedesem i GB4 | WYWIAD

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
1 maja 2025

Wielu fanów motorsportu mile zaskoczył fakt, że w Wielkiej Brytanii objawieniem otwarcia sezonu 2025 stał się występujący z polską flagą Daniel Guinchard. Po dwóch rundach 18-latek jest liderem mocno obsadzonej GB4 Championship. Kierowca Hillspeed udzielił mi wywiadu, w którym dał się lepiej poznać i zachęcił do kibicowania.

Polka gotowa na Włoską F4 i… grid F1 Academy | WYWIAD

Polka gotowa na Włoską F4 i… grid F1 Academy | WYWIAD

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
30 kwietnia 2025

Kornelia Olkucka to 21-letnia zawodniczka, która ma za sobą starty w F4 CEZ i Formula Winter Series. Przed nią wyzwania we Włoskiej Formule 4, które już niebawem. Jeszcze przed wyjazdem Polka zdążyła odpowiedzieć nam na kilka pytań.

Piotr Orzechowski w Brytyjskiej F4. Wybór padł na mocny zespół

Piotr Orzechowski w Brytyjskiej F4. Wybór padł na mocny zespół

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
29 kwietnia 2025

Oficjalnie Piotr Orzechowski potwierdził współpracę z zespołem Chris Dittmann Racing w Brytyjskiej Formule 4. Kierowca z Kostrzyna nad Odrą zadebiutuje już w nadchodzących dniach - 2-3 maja - podczas rundy na legendarnym torze Silverstone.

Wraca Hiszpańska Formuła 4. Polak powalczy o zwycięstwa

Wraca Hiszpańska Formuła 4. Polak powalczy o zwycięstwa

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
29 kwietnia 2025

W nadchodzący weekend, 2-4 maja, Jan Przyrowski wraca do rywalizacji w Hiszpańskiej Formule 4. Protegowany Akademii Motorsportu Orlen po raz drugi w tym roku zmierzy się z torem Navarra w hiszpańskim Los Arcos. Zawodnik z Rossoszycy będzie walczył o poprawę zimowych osiągnięć na tym obiekcie oraz awans w klasyfikacji generalnej.

KGHM angażuje się w motorsport. Zawodniczka F4 ze wsparciem

KGHM angażuje się w motorsport. Zawodniczka F4 ze wsparciem

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
27 kwietnia 2025

Jedna z największych spółek Skarbu Państwa - KGHM Polska Miedź S.A. - postanowiła rozszerzyć swoje wsparcie dla sportu, decydując się na partnerstwo i współpracę z Kornelią Olkucką.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren131
2.Lando NorrisMcLaren115
3.Max VerstappenRed Bull99
4.George RussellMercedes93
5.Charles LeclercFerrari53
6.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
7.Lewis HamiltonFerrari41
8.Alexander AlbonWilliams30
9.Esteban OconHaas14
10.Lance StrollAston Martin14
11.Yuki TsunodaRed Bull9
12.Pierre GaslyAlpine7
13.Carlos SainzWilliams7
14.Nico HulkenbergStake F1 Team6
15.Oliver BearmanHaas5
16.Isack HadjarVisa Cash App RB5
17.Fernando AlonsoAston Martin0
18.Liam LawsonVisa Cash App RB0
19.Jack DoohanAlpine0
20.Gabriel BortoletoStake F1 Team0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VeschoorMP Motorsport53
2.Pepe MartíCampos Racing41
3.Leonardo FornaroliInvicta Racing40
4.Alex DunneRodin Motorsport35
5.Luke BrowningHitech TGR33
6.Victor MartinsART Grand Prix28
7.Arvid LindbladCampos Racing24
8.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil20
9.Dino BenaovicHitech TGR12
10.Gabriele MiniPrema Racing12
11.Joshua DürksenAIX Racing11
12.Roman StanekInvicta Racing8
13.Oliver GoetheCampos Racing6
14.Sebastián MontoyaPrema Racing3
15.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing3
16.Kush MainiDAMS Lucas Oil1
17.Ritomo MiyataART Grand Prix0
18.Amaury CordeelRodin Motorsport0
19.Sami MeguetounifTrident0
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP140
2.Marc MarquezDucati Lenovo Team139
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team120
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team84
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team63
6.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team50
7.Johann ZarcoCASTROL Honda LCR43
8.AI OguraTrackhouse MotoGP Team37
9.Marco BezzecchiAprilia Racing36
10.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing33
11.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing32
12.Luca MariniHonda HRC Castrol32
13.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech328
14.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP25
15.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech324
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP19
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team17
18.Joan MirHonda HRC Castrol11
19.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team6
20.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
21.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
22.Lorenzo SalvadoriAprilia Racing1
23.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
24.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
25.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione