⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » GP Ameryk MotoGP: Absurdy oponowe w Teksasie | Podsumowanie

GP Ameryk MotoGP: Absurdy oponowe w Teksasie | Podsumowanie

  • Formuła 1
31 marca 2025 Ten artykuł przeczytasz w 11 minut

Igor Długosz

GP Ameryk MotoGP: Absurdy oponowe w Teksasie | Podsumowanie

Świetna jakość ścigania w sprincie oraz niepewne prognozy pogody sugerowały bardzo ciekawe GP Ameryk MotoGP. Nikt nie mógł jednak przewidzieć tego, co faktycznie zobaczyliśmy.

Kompletnie nieprzewidywalna pogoda – GP Ameryk MotoGP

Teksas zaskoczył w ten weekend cały padok MotoGP. Nietypowo jak na ten region, piątkowe zmagania odbywały się w deszczu. Słonce wyjrzało nad tor Circuit of the Americas w sobotę, po czym sytuacja znowu uległa pogorszeniu w niedzielę. Deszcz powrócił tuż przed startem wyścigu Moto2. Nie był on jednak na tyle ulewny, co podczas piątkowych treningów. Co za tym idzie, na ostatnich okrążeniach zawodnicy ze slickami byli szybsi od większości stawki, która wybrała deszczówki.

Mogło się zatem wydawać, że wybór opon na start w MotoGP będzie oczywisty. Nic bardziej mylnego. W przerwie między dwoma wyścigami panowała lekka mżawka. Co za tym idzie, sędziowie sklasyfikowali Grand Prix Ameryk jako mokre. Na skutek tej decyzji, przepisy flag-to-flag (zezwalające na zmianę motocykla) zostały od razu uaktywnione.

Za kulisy kuriozalnego startu w Teksasie

Jeszcze przed startem wyścigu maszynę musiał zmienić Fabio Quartararo. W tych trudnych do zrozumienia warunkach mistrz świata rozbił się podczas okrążenia dojazdowego na start. Mało tego, nawet samochód bezpieczeństwa zaliczył kraksę. Te incydenty w połączeniu z chwilowym nasileniem się opadów ułatwiły decyzje strategów. Większość zawodników założyła na start opony deszczowe. Ai Ogura, Enea Bastianini oraz Brad Binder postanowili jednak zaryzykować ze slickami.

Ale nie jako jedyni. W ostatniej chwili przed startem okrążenia formującego zawodnicy zaczęli sprintować do alei serwisowej po motocykle z oponami na suchy tor! W przypadku Marca Marqueza, który ruszył sam z siebie, bez słowa od mechaników, zachowanie to wyglądało wręcz na zaplanowane. Nagle połowa pól startowych opustoszała, a tuż przed garażami rozegrał się chaos. W całym tym zamieszaniu, Maverick Vinales biegał po prostej startowej bez motocykla. Nie mając pojęcia, co robią zespoły, sędziowie odwołali start wyścigu. Wszystkie motocykle zostały zatem ściągnięte do garaży na dodatkowe kilka minut. Tak absurdalnej, bezprecedensowej sytuacji jeszcze nigdy nie widzieliśmy.

CHAOS AND DRAMA 😱

Everyone is making last second changes, running through the pits, bike swaps, red flags, yellow flags, everything is happening here at the moment 🤯#MotoGP | #AmericasGP | Live on TNT Sports and Discovery+ pic.twitter.com/0vyFi80tUI

— TNT Sports Bikes (@bikesontnt) March 30, 2025

Ruszamy na dobre – GP Ameryk MotoGP

Decyzja sędziów o przełożeniu startu zrujnowała wyścig Bindera, Bastianiniego i Ogury. Wszyscy ich rywale wykorzystali czerwoną flagę do założenia slicków, niwelując przewagę wspomnianej trójki. Jakby zamieszania nam brakowało, Vinales doznał jeszcze awarii motocykla na polach startowych. Całe szczęście, procedura MotoGP nie przewiduje w takich przypadkach dodatkowego okrążenia formującego. Hiszpan prędko wymienił swój motocykl i ruszył z alei serwisowej.

Tymczasem z przodu stawki, Marc Marquez ruszył znacznie lepiej niż w sprincie. 8-krotny mistrz świata bez problemu utrzymał prowadzenie na pierwszym okrążeniu i tradycyjnie zaczął uciekać. Tuż za flotą zawodników Ducati rozpętała się istna batalia pomiędzy Jackiem Millerem, Franco Morbidellim, Fabio Quartararo oraz parą fabrycznych KTM-ów. Mistrz świata, który w sobotę spisał się tak świetnie, niestety nie utrzymał swojej formy na pełnym dystansie. Francuz zaczął nagle tracić pozycje, co być może było skutkiem wypadku na okrążeniu dojazdowym. Mniej więcej w tym samym czasie, Pecco Bagnaia skutecznie wyprzedził Alexa Marqueza, obejmując pozycję wicelidera.

Gdzie oglądać MotoGP w 2025 roku?

Choć wszyscy jechali na slickach, warunki toru pozostawały wymagające. Podczas hamowania do zakrętu numer 1 upadł Pedro Acosta. Na półmetku zmagań przewrócił się też… Marc Marquez! Dominator tego sezonu dotknął mokrej tarki w pierwszym sektorze i pozbawił się szóstej wygranej z rzędu. Tak jak swój rodak, zawodnik Ducati próbował kontynuować jazdę z uszkodzonym motocyklem, ale ostatecznie poddał się ze względu na bardzo słabe tempo. Nie był to udany dzień dla hiszpańskich mistrzów świata, gdyż w T12 swój występ zakończył Joan Mir. Problemów technicznych doznał natomiast Brad Binder. W ostatnich chwilach wyścigu upadli także Fermin Aldeguer oraz Johann Zarco, którzy jeszcze chwilę przed swoimi wypadkami walczyli w czołowej siódemce.

Wyniki, które mogą się jeszcze zmienić

Po słabym starcie sezonu Pecco Bagnaia nareszcie wrócił na szczyt podium. Dwukrotny mistrz MotoGP odniósł swoje pierwsze zwycięstwo na Circuit of the Americas. Niektórzy mogą to uznać za prezent od Marca, choć nie zapominajmy, że Włoch wciąż musiał pokonać młodszego z braci Marquez. Ten, po raz szósty z rzędu, przekroczył linię mety jako drugi. Na ostatni etapie wyścigu doganiał go jednak Fabio Di Giannantonio. Włoch, którego druga połowa 2024 roku była usiana problemami zdrowotnymi, nareszcie wrócił na podium.

Jack Miller udowodnił wczoraj, że jego kariera całkowicie odżyła po dołączeniu do Yamahy. Australijczyk zajął wspaniałe P5, choć z pewnością pomogły mu w tym liczne wypadki. Mimo słabej formy przez cały weekend, mocne punkty zdobyli Marco Bezzecchi oraz Enea Bastianini. Ai Ogura, dokładnie tak jak sprincie, przekroczył linię mety jako dziewiąty. Fabio Quartararo ze swoimi problemami zamknął Top 10. GP Ameryk MotoGP było na tyle chaotyczne, że w punktach znaleźli się nawet Maverick Vinales (ruszający z alei serwisowej) oraz dwójka zawodników testowych – Augusto Fernandez i Lorenzo Savadori.

Kalendarz MotoGP 2025

Należy mieć jednak na uwadze, że te wyniki wciąż mogą ulec zmianie. Dziennikarze oraz fani prędko zauważyli, że doszło dziś do naruszenia procedur. W sytuacji, której byliśmy świadkami na starcie, sędziowie nie powinni byli wywieszać czerwonej flagi, tylko zwyczajnie rozpocząć wyścig. Zawodnicy decydujący się na tak ekstremalnie późną zmianę opon powinni byli ruszyć z pól startowych, a następnie otrzymać kary przejazdu przez aleję serwisową. Reprezentanci KTM-a oraz Trackhouse mają zatem bardzo dobrą podstawę do protestu.

Następna runda – Katar

Padok MotoGP czeka kolejna dwutygodniowa przerwa. Po duecie wyścigów w Amerykach czeka nas powrót do Azji, a konkretnie na Bliski Wschód. Grand Prix Kataru będzie absolutnie kluczową rundą, która ujawni nam scenariusz na resztę sezonu. Dlaczego? Otóż Lusail International Circuit to jeden z najsłabszych obiektów w portfolio Marca Marqueza. Jeżeli nawet tam podtrzyma swoją dominację, to reszta stawki może równie dobrze odsiedzieć resztę mistrzostw (zakładając, że 8-krotny mistrz świata nie zamierza im dawać kolejnych forów w postaci wypadków).

Po pierwszych trzech weekendach sezonu liderem klasyfikacji generalnej jest Marquez. Ale nie ten, o którym drogi czytelniku myślisz. Drugie miejsca Alexa w końcu się odpłaciły. Na skutek wypadku starszego brata, zawodnik Gresini prowadzi w tabeli z zaledwie jednym oczkiem przewagi. Bagnaia jest trzeci ze stratą dwunastu punktów do Alexa Marqueza.

Wyniki GP Ameryk MotoGP 2025

Wyniki GP Ameryk MotoGP 2025
Fot. Igor Długosz, Świat Motorsportu

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • MotoGP
  • MotoGP 2025

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

GP Australii MotoGP: Kolejny nowy zwycięzca wyścigu

Motorsport: GP Australii MotoGP: Kolejny nowy zwycięzca wyścigu

Igor Długosz

  • MotoGP
19 października 2025

Najpierw Fermin Aldeguer, a teraz Raul Fernandez. Po raz drugi z rzędu do grona zwycięzców wyścigu MotoGP dołączył nowy, młody Hiszpan.

GP Indonezji MotoGP: Aldeguer zdominował historyczny wyścig. Marquez kontuzjowany

Motorsport. GP Indonezji MotoGP: Aldeguer zdominował historyczny wyścig. Marquez kontuzjowany

Igor Długosz

  • MotoGP
5 października 2025

GP Indonezji MotoGP 2025 będzie zapamiętane z wielu dobrych powodów. Fermin Aldeguer w fenomenalnym stylu został drugim najmłodszym zwycięzcą wyścigu MotoGP. Genialną walkę o podium stoczyło tak naprawdę pół stawki. Najważniejsza informacja dotyczy jednak Marca Marqueza, którego zdrowie ponownie ucierpiało.

Sprint GP Indonezji MotoGP: Dzień sensacji i szaleństwa

Motorsport. Sprint GP Indonezji MotoGP: Dzień sensacji i szaleństwa

Igor Długosz

  • MotoGP
4 października 2025

Sprint GP Indonezji MotoGP 2025 bez dwóch zdań należy do jednego z najlepszych w historii. Marco Bezzecchi pokonał Fermina Aldeguera po fenomenalnym pojedynku na ostatnim okrążeniu.

GP Japonii MotoGP: Dziewiąta korona Marqueza

Motorsport. GP Japonii MotoGP: Dziewiąta korona Marqueza

Igor Długosz

  • MotoGP
28 września 2025

Historyczna dominacja została wynagrodzona. Marc Marquez wyjedzie z Japonii jako 9-krotny motocyklowy mistrz świata.

Sprint GP Japonii MotoGP: Witamy ponownie w czołówce, Pecco

Motorsport. Sprint GP Japonii MotoGP: Witamy ponownie w czołówce, Pecco

Igor Długosz

  • MotoGP
27 września 2025

Pecco Bagnaia nareszcie wrócił do siebie. Po katastrofalnym do tej pory sezonie Włoch nie mógł lepiej rozpocząć finałowej, azjatyckiej części mistrzostw.

Sprint GP San Marino MotoGP: Bezzecchi błyszczy w swoim domu

Motorsport. Sprint GP San Marino MotoGP: Bezzecchi błyszczy w swoim domu

Igor Długosz

  • MotoGP
13 września 2025

Trudno mieć bardziej domowy wyścig niż Marco Bezzecchi w Misano. Reprezentant Aprilii był istną gwiazdą w trakcie sobotnich zmagań będących częścią Grand Prix San Marino MotoGP.

GP Katalonii MotoGP: Starcie Marquezów w domowym wyścigu

Motorsport. GP Katalonii MotoGP: Starcie Marquezów w domowym wyścigu

Igor Długosz

  • MotoGP
7 września 2025

Jak na współczesne standardy MotoGP, ściganie na torze Barcelona-Catalunya było dziś wyjątkowo dobre. Liczne ciekawe pojedynki zakończyły się drugim w karierze zwycięstwem Alexa Marqueza. 29-latek wreszcie przerwał dominację swojego brata.

Sprint GP Katalonii MotoGP: Alex przedłuża passę Marca

Motorsport - Sprint GP Katalonii MotoGP: Alex przedłuża passę Marca

Igor Długosz

  • MotoGP
6 września 2025

Po piętnastu wyścigach z rzędu myśleliśmy, że MotoGP nareszcie będzie miało nowego zwycięzcę. Alex Marquez postarał się jednak, aby zwycięska passa starszego brata trwała dalej.

GP Węgier MotoGP: „Crashfest” nad jeziorem Balaton

Motorsport. GP Węgier MotoGP: „Crashfest” nad jeziorem Balaton

Igor Długosz

  • MotoGP
24 sierpnia 2025

Kolejna porcja chaosu na Węgrzech. W niedzielnym wyścigu zobaczyliśmy jeszcze więcej ryzykownych momentów oraz wypadków na torze zupełnie niedopasowanym do MotoGP.

Sprint GP Węgier MotoGP: Przewidywalny debiut Balaton Park

Motorsport. Sprint GP Węgier MotoGP: Przewidywalny debiut Balaton Park

Igor Długosz

  • MotoGP
23 sierpnia 2025

Jeden z najbardziej przewidywalnych wyścigów sezonu? Ekstremalnie ciasny tor Balaton Park przyczynił się do chaosu na starcie sprintu, a następnie kompletnego braku wyprzedzania, rzecz jasna z Marciem Marquezem na czele.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren309
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull205
4.George RussellMercedes184
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams64
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Isack HadjarHaas37
11.Lance StrollAston Martin32
12.Fernando AlonsoAston Martin30
13.Esteban OconHaas28
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Oliver BearmanHaas16
17.Carlos SainzWilliams16
18.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
19.Yuki TsunodaRed Bull12
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione