⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » GP Ameryk MotoGP: Za kulisami kuriozalnego startu

GP Ameryk MotoGP: Za kulisami kuriozalnego startu

  • Formuła 1
1 kwietnia 2025 Ten artykuł przeczytasz w 10 minut

Igor Długosz

GP Ameryk MotoGP: Za kulisami kuriozalnego startu

Sytuacja ta mogła przypominać żart primaaprilisowy, ale niestety nim nie była. Tłumaczymy chaos, do którego doszło na starcie GP Ameryk MotoGP.

Co się wydarzyło?

Okoliczności GP Ameryk MotoGP były bardzo wymagające dla strategów. Poprzedzający wyścig Moto2 odbył się niemal w całości w deszczu. Pod koniec zmagań szybsze czasy okrążeń ustanawiali jednak zawodnicy z oponami typu slick. W przerwie pomiędzy wyścigami MotoGP i Moto2 pogoda wciąż płatała figle – chwilami padało mocniej, chwilami mniej, a czasami w ogóle. Warunki okazały się na tyle trudne, że w drodze na pola startowe rozbił się Fabio Quartararo, a nawet również… samochód bezpieczeństwa. Wybierając opony na start wyścigu, zaledwie trójka zawodników zdecydowała się na slicki – Brad Binder, Enea Bastianini i Ai Ogura. Każdy z nich ruszał z szóstego rzędu.

Przechodzimy zatem do chaosu na starcie. Na 3 minuty przed startem okrążenia formującego Marc Marquez nagle zaczął „sprintować” do alei serwisowej. W jego ślady podążyło wielu innych zawodników. Ich celem była ekstremalnie późna zmiana motocykla na ten ze slickami. W trakcie całego zamieszania, zawodnicy razem z mechanikami biegali po prostej start/meta oraz alei serwisowej. Do największego absurdu doprowadziła ekipa Mavericka Vinalesa. Kiedy rozkojarzony Hiszpan biegał bez celu, jego mechanicy próbowali wtoczyć na pola startowe maszynę ze slickami (co w tak późnym momencie jest kompletnie wbrew regulaminowi).

CHAOS AND DRAMA 😱

Everyone is making last second changes, running through the pits, bike swaps, red flags, yellow flags, everything is happening here at the moment 🤯#MotoGP | #AmericasGP | Live on TNT Sports and Discovery+ pic.twitter.com/0vyFi80tUI

— TNT Sports Bikes (@bikesontnt) March 30, 2025

Sędziowie zupełnie stracili kontrolę nad sytuacją, w skutek czego wywiesili czerwoną flagę. Po paru minutach przerwy, włodarze uruchomili procedurę szybkiego startu. Motocykliści wykonali okrążenie dojazdowe, od razu po tym formujące i – nareszcie – rozpoczęli wyścig. Wszyscy z nich przystąpili do Grand Prix Ameryk na oponach typu slick, niwelując ogromną przewagę Bindera, Bastianiniego oraz Ogury.

„Gierka” Marqueza na starcie GP Ameryk MotoGP

Analizę tej sytuacji należy rozpocząć od Marca Marqueza. To on był autorem całego chaosu, do czego się z resztą przyznał. Jak sam wytłumaczył w wywiadzie:

– Naprawdę znam zasady. Wiem, jak to robić, jak być na granicy przez cały czas – powiedział ośmiokrotny mistrz świata.

– I tak, zapytałem [Marco] Rigamontiego, mojego głównego mechanika, siedem minut przed startem, czy drugi motocykl jest gotowy. Powiedział mi „tak”. Wtedy odpowiedziałem mu: 'może opuszczę pole startowe’. Dlaczego? Bo przewidziałem, że kiedy to zrobię – wiedząc, że opony deszczowe już nie będą właściwą strategią – to więcej niż dziesięciu zawodników podąży za mną, a start wyścigu zostanie wstrzymany. I tak właśnie się stało. Byłem przekonany co do swojej strategii. Gdyby za mną nie podążyli, wystartowałbym jako ostatni i próbowałbym odrabiać straty podczas wyścigu, ponieważ miałem dobre tempo – dodał.

MotoGP udostępniło fenomenalne nagranie zza kulis, które perfekcyjnie przedstawia opisywane przez Marqueza wydarzenia:

Behind-the-scenes look at Marc Marquez's grid strategy 🎥 #MotoGP | #AmericasGP pic.twitter.com/tY5K7SepTF

— TNT Sports Bikes (@bikesontnt) March 31, 2025

Fatalny błąd sędziów

Marquez – znany ze swoich cwanych zagrywek – po raz kolejny wykazał się fenomenalną znajomością regulaminu. Choć sytuacja ta może się wydawać absurdalna, po zamieszaniach z GP Niemiec 2014 oraz GP Argentyny 2018, MotoGP wprowadziło przepisy zabezpieczające mistrzostwa przed podobnymi zdarzeniami. Niestety takowe zaliczyły w niedzielę katastrofalną porażkę.

Zasada, którą Marquez chciał wykorzystać, głosi, że start musi zostać odwołany, w momencie, kiedy jedenastu lub więcej zawodników z przyczyn pogodowych decyduje się na zmianę motocykla po zamknięciu alei serwisowej. Jeżeli taki ruch wykona dziesiątka zawodników lub mniej, to rozpoczynają oni okrążenie formujące z „pit lane”, ustawiają się do startu na wywalczonych w kwalifikacjach polach startowych, a następnie podczas wyścigu muszą odbyć karę przejazdu przez aleję serwisową.

Podsumowanie GP Ameryk MotoGP 2025

To się jednak nie stało. Pola startowe opuściło „tylko” dziesięciu zawodników, a mimo to organizatorzy zdecydowali się na przerwanie procedery startowej. Sytuacja jest zatem bardzo klarowna – sędziowie postąpili wbrew przepisom. Decyzję tę uargumentowano bezpieczeństwem:

– Zdecydowaliśmy się na opóźnienie, a następnie procedurę szybkiego startu ze względów bezpieczeństwa – napisał w komunikacie dla mediów Mike Webb, dyrektor wyścigowy MotoGP.

– Ze względu na liczbę zawodników, motocykli i personelu w alei serwisowej oraz na gridzie, rozpoczęcie okrążenia formującego było niemożliwe. Przeprowadzony od nowa start był najbezpieczniejszą odpowiedzą na bezprecedensowe okoliczności, które miały miejsce na początku Grand Prix. Przeanalizujemy tę sytuację wspólnie z zespołami i ponownie przyjrzymy się regulaminowi – dodał.

Davide Brivio wściekły po GP Ameryk MotoGP

Na szalonej zagrywce Marqueza, który niemal perfekcyjnie przewidział skutki swojej decyzji, skorzystał prawie każdy zawodnik w stawce. Zupełnie bezkarnie zmienili opony z deszczówek na slicki. Do wyjątku należą wspomniani wyżej Binder, Bastianini oraz Ogura, którzy od samego początku wybrali najlepszą strategię. Gdyby sędziowie uszanowali regulamin, zawodnicy ci skończyliby na podium z dużą przewagą nad resztą stawki, która musiałaby zmienić motocykle w trakcie wyścigu lub odbyć karę przejazdu przez aleję serwisową. Szef zespołu Trackhouse nie krył swoich emocji:

– Szczerze mówiąc, jestem bardzo zdenerwowany, bo nie tak powinno się zarządzać startem. Zaryzykowaliśmy, podjęliśmy właściwą decyzję. Kiedy przyszedł czas na start, wszystko zostało zatrzymane. Zawodnicy, którzy opuścili pole startowe, wybrali źle. Dlaczego nie pozwolono nam wystartować? Teraz wszystko przepadło. Zaryzykowaliśmy, podjęliśmy decyzję, postawiliśmy na właściwą strategię a teraz wszystko jest… no cóż – powiedział rozczarowany Brivio.

Trudno mu się nie dziwić. Z prawidłowymi decyzjami sędziów, Ai Ogura zostałby w niedzielę zwycięzcą Grand Prix. Japoński debiutant ma przed sobą świetlaną przyszłość, lecz razem z zespołem Trackhouse musi poczekać dłużej na inauguracyjną wygraną w MotoGP. Organizatorów serii czeka natomiast sporo pracy, aby powstrzymać w przyszłości kolejne powtórki tego typu chaosu.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • MotoGP
  • MotoGP 2025

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

GP Holandii MotoGP: Jeden Marquez na podium, drugi w szpitalu

GP Holandii MotoGP: Jeden Marquez na podium, drugi w szpitalu

Igor Długosz

  • Formuła 1
29 czerwca 2025

GP Holandii MotoGP może mieć poważne konsekwencje dla losów tegorocznego tytułu mistrzowskiego. Jeden z potencjalnych pretendentów doznał kontuzji po groźnym wypadku w Assen.

Sprint GP Holandii MotoGP: Klasyka gatunku

Sprint GP Holandii MotoGP: Klasyka gatunku

Igor Długosz

  • Formuła 1
28 czerwca 2025

Sobota na torze Assen potwierdziła stereotypy w MotoGP. Fabio Quartararo jest motocyklowym Charlesem Leclerciem, a Alex Marquez nie potrafi ścigać się z własnym bratem.

GP Włoch: Marquez ograł Bagnaię na Mugello

Motorsport: GP Włoch: Marquez ograł Bagnaię na Mugello

Grzegorz Piotrowicz

  • MotoGP
22 czerwca 2025

Tor Mugello dał nam kapitalny pojedynek pomiędzy braćmi Marquez, a Bagnaią. GP Włoch MotoGP rozstrzygnęło już mniejszą ilością błędów popełnionych przez Marca Marqueza.

Kwalifikacje & Sprint GP Włoch MotoGP: Setka Marqueza

Kwalifikacje & Sprint GP Włoch MotoGP: Setka Marqueza

Igor Długosz

  • Formuła 1
21 czerwca 2025

Mugello należy do jednego z gorszych obiektów w portfolio Marca Marqueza. Fakt, że swoje setne pole position w mistrzostwach świata wywalczył właśnie na tym torze jest zatem odrobinę ironiczny. Wzgórza Toskanii nie sprzyjały mu również na starcie sprintu, a mimo to odniósł kolejne imponujące zwycięstwo.

Milan Pawelec pojedzie w GP Czech. Dzika karta dla Polaka

Motorsport. Milan Pawelec pojedzie w GP Czech. Dzika karta dla Polaka

Grzegorz Piotrowicz

  • Serie juniorskie z Polakami
18 czerwca 2025

Milan Pawelec w tym roku przesiadł się na motocykl kategorii Moto2. Głównym jego programem są starty w Mistrzostwach Europy, ale w lipcu zadebiutuje on też w Mistrzostwach Świata podczas GP Czech.

Toprak Razgatlioglu oficjalnie w MotoGP. Sensacyjny transfer

Motorsport: Toprak Razgatlioglu oficjalnie w MotoGP. Sensacyjny transfer

Grzegorz Piotrowicz

  • MotoGP
10 czerwca 2025

Sensacja się wydarzyła w MotoGP! Po wielu latach przymiarek i spekulacji do stawki w barwach Yamahy Pramac dołączy popularny zawodnik World Superbike, Toprak Razgatlioglu.

MotoGP: Marquez wygrał sprint GP Aragonii. Fatalnie Bagnaia

Motorsport. MotoGP: Marquez wygrał sprint GP Aragonii. Fatalnie Bagnaia

Grzegorz Piotrowicz

  • MotoGP
7 czerwca 2025

Sprint w Aragonii poszedł zdecydowanie po myśli fabrycznego zawodnika Ducati. Pomimo słabego startu, zdołał on wrócić na prowadzenie i obronić zwycięstwo przed bratem.

Jorge Martin właśnie mógł zamordować swoją karierę | Felieton

Jorge Martin właśnie mógł zamordować swoją karierę | Felieton

Igor Długosz

  • Formuła 1
30 maja 2025

Nawet zwycięstwo Marco Bezzecchiego na Silverstone nie wystarczyło do przekonania Jorge Martina. Urzędujący mistrz świat potwierdził swoją szokującą decyzję, aby odejść z Aprilii po sezonie 2025. Ten ruch ma poważne konsekwencje, które mogą ciągnąć się za nimi aż do końca kariery.

Bezzecchi wygrał GP Wielkiej Brytanii. Marquezowie na deskach

Motorsport. Bezzecchi wygrał GP Wielkiej Brytanii. Marquezowie na deskach

Grzegorz Piotrowicz

  • MotoGP
25 maja 2025

Niedzielne zmagania stały pod znakiem zamieszania, które wywołał rozlany olej. W przerywanej czerwoną flagą rywalizacji najlepiej poradził sobie Marco Bezzecchi z Aprilii. Natomiast znów świetnie zaprezentowali się dwaj francuscy motocykliści na Hondzie i Yamasze.

Sprint MotoGP Silverstone: Alex wreszcie pokonał starszego brata

Sprint MotoGP Silverstone: Alex wreszcie pokonał starszego brata

Igor Długosz

  • Formuła 1
24 maja 2025

Dominacja Marca Marqueza w tegorocznych sprintach nareszcie została przerwana. Rodzina Marquezów wciąż posiada jednak monopol na sobotnie wyścigi MotoGP w 2025 roku. Duet Hiszpanów pokonał Fabio Quartararo, który po raz trzeci z rzędu zdobył jakże imponujące pole position.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren234
2.Lando NorrisMcLaren226
3.Max VerstappenRed Bull165
4.George RussellMercedes147
5.Charles LeclercFerrari119
6.Lewis HamiltonFerrari103
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams46
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas23
11.Isack HadjarVisa Cash App RB21
12.Lance StrollAston Martin20
13.Pierre GaslyAlpine19
14.Fernando AlonsoAston Martin16
15.Carlos SainzWilliams13
16.Liam LawsonVisa Cash App RB12
17.Yuki TsunodaRed Bull10
18.Oliver BearmanHaas6
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team4
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione