W czasie pomiędzy GP Hiszpanii a GP Francji, MotoGP zatwierdziło wiele ciekawych zmian regulaminu. Oprócz tego, otrzymaliśmy nowe informacje na temat stanu zdrowia kilku zawodników. Oto newsowe podsumowanie tygodnia przed szóstą rundą sezonu.
Skutki zagrywki Marqueza
MotoGP prędko zareagowało na zamieszanie, którego byliśmy świadkami na starcie tegorocznego Grand Prix Ameryk. W ramach przypomnienia – ośmiokrotny mistrz świata tuż przed rozpoczęciem okrążenia formującego pobiegł sprintem do alei serwisowej. Hiszpan w ostatniej chwili postanowił zmienić motocykl na ten, który miał założone slicki zamiast deszczówek. W jego ślady poszło wielu innych zawodników, co wywołało kompletny chaos oraz odwołanie startu. Jak się okazało, sędziowie złamali w ten sposób regulamin, gdyż pola startowe nie opuściło wystarczająco wielu zawodników, aby wymusić wstrzymanie procedury startowej. Natomiast Marquez przyznał się, że jego działanie było celowe. Zaledwie miesiąc później, tuż przed GP Francji, potwierdzono zmiany przepisów w tym zakresie.
Zasada o odwołaniu startu, której sędziowie nie uszanowali w Teksasie, pozostaje dokładnie taka sama. Zaostrzono jednak karę za rozpoczęcie okrążenia formującego z alei serwisowej. Zawodnicy będą musieli dwa razy, a nie jak dotychczas, tylko raz, pokonać nitkę „Long Lap”. Powinno to zniechęcić od tej ryzykownej strategii. Podczas tegorocznego GP Ameryk nikt jednak nie otrzymał kary ze względu na odwołanie startu. Sędziowie będą musieli zatem w takich sytuacjach bardziej się pilnować.
Dodatkowe testy dla kontuzjowanych zawodników
Start tegorocznej kampanii Jorge Martina to istny koszmar. Hiszpan doznał kontuzji już podczas pierwszego dnia testów w Malezji, a następnie jego powrót przedłużył się jeszcze bardziej przez kolejny uraz. Urzędujący mistrz świata wykonał swój debiut dla Aprilii dopiero w Katarze, praktycznie bez doświadczenia na motocyklu RS-GP. Przed tym wyścigiem marka z Noale poprosiła o możliwość zorganizowania dla Martina specjalnych, prywatnych testów, aby mógł się on odnaleźć za kierownicą. MotoGP oraz każdy ze startujących w mistrzostwach producentów wydał na to zgodę – poza jednym. Ducati zawetowało wniosek Aprilii, co niektórzy uważają za pstryczek w nos zawodnika, który odebrał im plakietkę z numerem #1.
Organizatorom serii bardzo spodobał się jednak pomysł testów dla wracających do ścigania motocyklistów. W trybie natychmiastowym zostały one dodane do MotoGP. O specjalny dzień prywatnych jazd będą mogli ubiegać się zawodnicy, którzy:
– nie wzięli udziału w wydarzeniu MotoGP od co najmniej 45-ciu dni
– opuścili ostatnie 3 wydarzenia z rzędu.
Do „wydarzeń” zalicza się nie tylko Grand Prix, ale również oficjalne sesje testowe MotoGP. Testy, które mają miejsce w poniedziałek po wyścigu nie są traktowane jako oddzielny event. Jeżeli chodzi o wybór toru, zawodnicy nie mogą wykonać swojego powrotu na obiekcie organizującym Grand Prix w trakcie najbliższych ośmiu tygodni lub w później części rozpoczętego sezonu. Tor musi także spełniać wymogi koncesyjne dla danego producenta. W trakcie tych 1-dniowych testów wracający po kontuzji zawodnik uzyska dostęp do trzech kompletów opon. Jego producent będzie musiał je odliczyć od wyznaczonej dla niego przed sezonem alokacji ogumienia na testy.
Motocykle 2027 poczekają na swój debiut
Zmiana ta nie została oficjalnie wprowadzona do regulaminu, lecz uzgodnili ją między sobą producenci. Zrewolucjonizowane motocykle na sezon 2027, które zawierają silniki 850cc, nie będą mogły być testowane przed końcem aktualnego sezonu. Jest to sposób na ograniczenie wydatków, co z pewnością zadowoli KTM-a.
Decyzja ta nie będzie miała wpływu na debiut opon Pirelli. Włoski dostawca ogumienia dołączy do MotoGP od 2027 roku, lecz pierwsze testy jego produktu zostaną przeprowadzone już niedługo. Zespoły spotkają się na torze Aragon z przerobionymi motocyklami aktualnej generacji. Nadal będą je zasilać silniki o pojemności 1000cc, lecz zabraknie w nich systemów opuszczania zawieszenia, a wszelkie elementy aerodynamiczne zostaną ograniczone. W ten sposób Pirelli sprawdzi swoje opony na maszynach imitujących motocykle 2027. Data tego testu nie została jeszcze wyznaczona.
Oliveira wraca na motocykl w GP Francji…
Gdyby nowe przepisy odnośnie post-kontuzyjnych testów weszły w życie odrobinę wcześniej, to już mógłby z nich skorzystać Miguel Oliveira. Pod względem zdrowotnym, jest on jednym z najbardziej pechowych zawodników we współczesnej historii MotoGP. Portugalczyk aż pięciokrotnie doznał kontuzji w przeciągu ostatnich trzech lat. Każdy z tych urazów był skutkiem kolizji niewinnego Oliveiry z rywalem. Tym razem do uszczerbku na zdrowiu 30-latka przyczynił się Fermin Aldeguer, który uderzył swojego przeciwnika podczas sprintu w Argentynie.
Oliveira odsiedział niecałe 2 miesiące przez zwichnięte więzadło mostkowo-obojczykowe w lewym ramieniu. W tym czasie zastępował go zawodnik testowy Yamahy, Augusto Fernandez. Od GP Francji obowiązki Hiszpana ponownie dotyczyć będą wyłącznie rozwoju motocykla. Swój proces adaptacji do Yamahy kontynuować natomiast będzie Oliveira, który jeszcze przed urazem zaliczył wymagający start sezonu 2025.
Podczas nadchodzącego GP Francji on oraz Jack Miller będą jeździć motocyklem YZR-M1 ze specjalnym malowaniem. Pramac przygotował nowe barwy na domowy wyścig ich głównego sponsora, Alpine. Zostaną one odsłonięte w niedzielę przed wyścigiem.
… a Chantra z niego zsiada
Na weekend MotoGP z pełną stawką jeszcze w tym roku poczekamy. Nie dość, że Jorge Martin kontynuuje rehabilitację po kolejnym, okropnym wypadku w Katarze, kontuzji doznał też Somkiat Chantra. Zawodnik LCR przeszedł w ostatnich dniach operację, której celem było pozbycie się zespołu ciasnoty przedziałów powięziowych – czyli tzw. „arm pump’a”. Jest to dość powszechny problem zdrowotny wśród motocyklistów. Taj nie czuje się na siłach, aby wrócić za kierownicę już w GP Francji. To być może tłumaczy jego bardzo słabe osiągi w USA, Katarze i Hiszpanii.
Dokładnie taki sam zabieg przeszedł również rozczarowujący w ostatnim okresie Pedro Acosta. Hiszpan jest jednak gotowy do rywalizacji. Testy medyczne przed startem weekendu przeszedł również Franco Morbidelli, który zakończył swój udział w GP Hiszpanii poważną kraksą.
Harmonogram oraz informacje na temat transmisji z GP Francji MotoGP znajdziecie tutaj.
Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News
Obserwuj nas!