⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Droga do mistrzostwa Macieja Gładysza w Eurocup-3 SWC

Sport motorowy - Droga do mistrzostwa Macieja Gładysza w Eurocup-3 SWC

  • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
17 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 8 minut

Jakub Mikołajczak

Droga do mistrzostwa Macieja Gładysza w Eurocup-3 SWC

Maciej Gładysz, 17-letni kierowca z Tarnowa, świetnie rozpoczął nowy sezon, zdobywając zimą mistrzostwo Eurocup-3 Spanish Winter Championship. Przypomnijmy sobie drogę do tego sukcesu.

Poprzednie lata były bardzo udane

Zanim ten zawodnik zasiadł za kierownicą bolidu Eurocup-3, gdzie rozpoczęła się droga do mistrzostwa Macieja Gładysza, przez lata szlifował swoje umiejętności w kartingu, gdzie zdobywał tytuły i uznanie jako jeden z najlepszych polskich zawodników. W 2024 roku przeszedł do Formuły 4. Debiut w tej kategorii okazał się spektakularny – w hiszpańskiej F4, która była uważana za najmocniejszą serię na tym poziomie na świecie w tamtym okresie,  zajął trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej, wygrywając trzy wyścigi, ośmiokrotnie stając na podium i trzykrotnie zdobywając pole position. Dodatkowo został mistrzem wśród debiutantów, pokonując ponad 30 rywali z całego świata. Równie udany był jego występ w zimowym cyklu Formula Winter Series, gdzie również zajął trzecią lokatę i zdobył tytuł drugiego wicemistrza. Oba te sukcesy wywalczył jako reprezentant MP Motorsport.

Przeskok do Eurocup-3

Sezon 2025 przyniesie dla Gładysza nowe wyzwanie – awans do Eurocup-3, serii pośredniej między Formułą 4 a Formułą 3, która od 2023 roku stanowi ważny etap w rozwoju młodych kierowców. W Eurocup-3, który jest alternatywą dla mistrzostw FRECA, ścigają się bolidy Tatuus F3 T-318-EC3 o mocy 270 KM, wyposażone w silniki Alfy Romeo i opony Hankook. To maszyny szybsze i bardziej wymagające niż te w F4, co wymagało od Gładysza i innych debiutantów szybkiej adaptacji.

Przed startem głównego sezonu Eurocup-3, który rozpocznie się w maju 2025 roku na torze Red Bull Ring, Gładysz wziął udział w premierowej edycji Eurocup-3 Spanish Winter Championship (E3 SWC). Ten zimowy cykl, składający się z trzech rund (Jerez, Portimao, Motorland Aragon), miał przygotować kierowców do rywalizacji w głównej serii. Do tamtej pory w okresie między sezonowym, zawodnicy mieli 2 alternatywy, aby móc rozjeździć się. Mowa tutaj o rywalizacji na Bliskim Wschodzie oraz Nowej Zelandii. Ta opcja z kolei znacząco obniżyła koszty.

Droga do mistrzostwa Macieja Gładysza: Moment, w którym wszystko mogło pójść do kosza

W grudniu nastolatek podczas testów na torze w Barcelonie uległ poważnemu wypadkowi. Polak wypadł z trasy i rozbił się, czego skutkiem okazały się złamania obu rąk. Za kulisami trwała walka o jak najszybszy powrót. Wszak istniało spore ryzyko, że Gładysz nie wykuruje się na inaugurację sezonu. Misja jednak zakończyła się powodzeniem i Polak wystartował w całym cyklu.

Walka o mistrzostwo w Spanish Winter Championship

Zimowy cykl rozpoczął się w lutym 2025 roku na torze Jerez de la Frontera. Gładysz, mimo przedsezonowej kontuzji, od razu pokazał, że jest w stanie rywalizować z bardziej doświadczonymi kierowcami. W debiucie zdobył podium, zajmując trzecie miejsce w pierwszym wyścigu. Później w sprincie zapunktował, ale wisienką na torcie był ostatni akord tamtego weekendu. Reprezentant MP Motorsport przystępował do niego z pole position. Na starcie wyprzedzili go obaj juniorzy Red Bulla. W środkowej fazie wyścigu ci się jednak zderzyli i Polak odzyskał prowadzenie, którego nie oddał już do mety. W wywiadzie po wyścigu opowiedział o całej sytuacji. Dodatkowo dziadek Macieja – pan Janusz, pod dyskusjami w mediach społecznościowych przyznał, że zawodnik jeździł z metalowymi płytkami w rękach.

Druga runda w portugalskim Portimao przyniosła mieszane emocje. Gładysz zajął drugie miejsce w sobotnim wyścigu. Prowadzenie stracił na ostatniej prostej z rąk Valerio Rinicelli. Obaj kierowcy po wszystkim podziękowali sobie za walkę. Z kolei w niedzielę jechał na trzeciej pozycji z szansą na zwycięstwo, gdyż w swoim bolidzie miał rezerwy systemu Push to Pass, jednak awaria bolidu zmusiła go do wycofania się. Po tej rundzie Gładysz tracił 28 punktów do lidera, Włocha Mattii Colnaghiego. Stawiało go w trudnej sytuacji przed finałową rundą.

Droga do mistrzostwa Macieja Gładysza: Ostatnie starcie

Decydująca batalia rozegrała się w ostatni weekend marca na torze Motorland Aragon. Gładysz podszedł do niej z niezwykłą determinacją – już wcześniej w rozmowie z nami zapowiadał, że będzie walczył do końca. W sobotnim wyścigu zdeklasował resztę. Ponadto ważnym momentem był błąd Colnaghego, który po kolizji stracił przednie skrzydło i nie zdobył punktów. Dzięki temu Gładysz zrównał się z Włochem w klasyfikacji generalnej.

W niedzielnym finale tarnowianin musiał dowieźć punkty, by zapewnić sobie tytuł. Startując z drugiego pola, ukończył wyścig na drugiej pozycji, finiszując niecałą sekundę za zwycięzcą. Ten wynik dał mu mistrzostwo Eurocup-3 Spanish Winter Championship, czyniąc go pierwszym Polakiem, który triumfował w tej serii.

Co dalej?

Mistrzostwo w E3 SWC to dopiero początek drogi Gładysza w Eurocup-3. Przed nim główny sezon, który rozpocznie się w maju 2025 roku i obejmie osiem rund na torach takich jak Spa-Francorchamps, Monza czy Barcelona-Catalunya. Gładysz, mając za sobą udane przetarcie w zimowym cyklu, będzie jednym z faworytów do walki o czołowe lokaty.

Maciej Gładysz, zdobywając mistrzostwo Eurocup-3 Spanish Winter Championship, dołączył do elitarnego grona polskich kierowców, którzy triumfowali w juniorskich seriach. Polski motorsport zyskał kolejną nadzieję, a kibice z niecierpliwością czekają na dalsze popisy 17-latka z Tarnowa.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Eurocup-3
  • F4
  • Maciej Gładysz
  • Zimowy Eurocup-3

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

EC3: Tarnowianin wykorzystał zakręt Remus na Red Bull Ringu

Sport motorowy - EC3: Tarnowianin wykorzystał zakręt Remus na Red Bull Ringu

Adrian Januszkiewicz

  • Formuły regionalne
18 maja 2025

Bardzo dobrze ułożył się drugi wyścig na Red Bull Ringu dla Polaków w Eurocup-3. Maciej Gładysz wykazał się dużą przytomnością na pierwszych zakrętach i objął prowadzenie, którego nie oddał do mety. Był to też dobry wyścig dla Kacpra Sztuki i Wiktora Dobrzańskiego.

EC3: Sztuka do samego końca w walce o triumf na Red Bull Ringu

Sport motorowy. EC3: Sztuka do samego końca w walce o triumf na Red Bull Ringu

Adrian Drozdek

  • Polacy w Formule
17 maja 2025

Rozpoczął się sezon 2025 w Eurocup-3. Na starcie weekendu na Red Bull Ringu aż 3 Polaków. Spośród nich w sobotę najwyżej uplasował się Kacper Sztuka, który był drugi i jako jedyny nawiązał walkę z Mattią Colnaghim. Maciej Gładysz był bliski punktów, po przebiciu się z 25. na 11. pozycję, a Wiktor Dobrzański finiszował na 22. miejscu.

Droga do mistrzostwa Macieja Gładysza w Eurocup-3 SWC

Sport motorowy - Droga do mistrzostwa Macieja Gładysza w Eurocup-3 SWC

Jakub Mikołajczak

  • Formuły regionalne
17 maja 2025

Maciej Gładysz, 17-letni kierowca z Tarnowa, świetnie rozpoczął nowy sezon, zdobywając zimą mistrzostwo Eurocup-3 Spanish Winter Championship. Przypomnijmy sobie drogę do tego sukcesu.

Krakowianin w Eurocup-3. Wystartuje w mocnym zespole

Krakowianin w Eurocup-3. Wystartuje w mocnym zespole

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
13 maja 2025

Już w nadchodzący weekend, 16-18 maja, Wiktor Dobrzański weźmie udział w rywalizacji w serii Eurocup-3 na torze Red Bull Ring. Polski kierowca podejmuje nowe wyzwanie i wraz z zespołem Drivex będzie skupiał się na nauce i stałych postępach.

GP Makau z Pucharem Świata F4? FIA zdecydowała

Sport motorowy. GP Makau z Pucharem Świata F4? FIA zdecydowała

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 4
9 maja 2025

FIA oficjalnie ogłosiła, że tegoroczna edycja GP Makau obejmować będzie także Puchar Świata Formuły 4. Powrócą też Puchary Świata FR i GT. Federacja zatwierdziła to przez głosowanie elektroniczne.

Wrocławianin w bolidzie F4. Z kartingu halowego na Red Bull Ring

Wrocławianin w bolidzie F4. Z kartingu halowego na Red Bull Ring

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
7 maja 2025

Alex Martin Kalinowski nieco ponad rok temu nie pomyślałby, że zrealizuje kilka swoich marzeń. Tymczasem niepozorny powrót do kartingu halowego wzbudził duży apetyt na motorsportowe wyzwania, który zaprowadził go na tor Formuły 1 i do testów F4.

Polka zadebiutowała we Włoskiej Formule 4

Sport motorowy: Polka zadebiutowała we Włoskiej Formule 4

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
7 maja 2025

Kornelia Olkucka sprawdziła się w nowej dla siebie edycji F4. Pierwszy krok bywa najtrudniejszy. Zawodniczka Maffi Racing po roku startów w serii F4 CEZ i zimowym angażu w Formula Winter Series, rozpoczęła w miniony weekend zmagania we Włoskiej Formule 4.

Polak po debiucie w Brytyjskiej F4: Zupełnie nowe doświadczenie

Polak po debiucie w Brytyjskiej F4: Zupełnie nowe doświadczenie

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
6 maja 2025

Piotr Orzechowski wziął udział w rundzie Brytyjskiej Formuły 4 na torze Silverstone. Dla polskiego kierowcy był to debiut w nowej serii, w trakcie którego celem było zebranie doświadczenia i zebranie jak największej ilości danych, co w przyszłości przyczyni się do poczynienia dalszego progresu.

Hiszpańska F4: Polak w czołówce w Los Arcos

Hiszpańska F4: Polak w czołówce w Los Arcos

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
6 maja 2025

Protegowany Akademii Motorsportu Orlen wygrał swój trzeci wyścig podczas drugiej rundy Hiszpańskiej Formuły 4 na torze Navarra, rozgrywanej 2-4 maja. Oprócz zwycięstwa Jan Przyrowski wywalczył podium w 2. wyścigu (3. miejsce) i piątą lokatę w finałowych zmaganiach.

Hiszpańska F4: Przyrowski liderem po 2 wyścigach w Navarrze

Hiszpańska F4: Przyrowski liderem po 2 wyścigach w Navarrze

Daniel Bonna

  • Formuła 1
4 maja 2025

Jan Przyrowski na razie ma świetny weekend na torze Circuito de Navarra. Wczoraj wygrał pierwszy wyścig. Dzisiaj przekroczył linię mety na 3. pozycji, ale pozostał liderem mistrzostw.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren146
2.Lando NorrisMcLaren133
3.Max VerstappenRed Bull124
4.George RussellMercedes99
5.Charles LeclercFerrari61
6.Lewis HamiltonFerrari53
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams40
9.Esteban OconHaas14
10.Lance StrollAston Martin14
11.Carlos SainzWilliams11
12.Yuki TsunodaRed Bull10
13.Pierre GaslyAlpine7
14.Isack HadjarVisa Cash App RB7
15.Nico HulkenbergStake F1 Team6
16.Oliver BearmanHaas6
17.Fernando AlonsoAston Martin0
18.Liam LawsonVisa Cash App RB0
19.Jack DoohanAlpine0
20.Gabriel BortoletoStake F1 Team0
21.Franco ColapintoAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VeschoorMP Motorsport53
2.Pepe MartíCampos Racing41
3.Leonardo FornaroliInvicta Racing40
4.Alex DunneRodin Motorsport35
5.Luke BrowningHitech TGR33
6.Victor MartinsART Grand Prix28
7.Arvid LindbladCampos Racing24
8.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil20
9.Dino BenaovicHitech TGR12
10.Gabriele MiniPrema Racing12
11.Joshua DürksenAIX Racing11
12.Roman StanekInvicta Racing8
13.Oliver GoetheCampos Racing6
14.Sebastián MontoyaPrema Racing3
15.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing3
16.Kush MainiDAMS Lucas Oil1
17.Ritomo MiyataART Grand Prix0
18.Amaury CordeelRodin Motorsport0
19.Sami MeguetounifTrident0
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP140
2.Marc MarquezDucati Lenovo Team139
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team120
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team84
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team63
6.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team50
7.Johann ZarcoCASTROL Honda LCR43
8.AI OguraTrackhouse MotoGP Team37
9.Marco BezzecchiAprilia Racing36
10.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing33
11.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing32
12.Luca MariniHonda HRC Castrol32
13.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech328
14.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP25
15.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech324
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP19
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team17
18.Joan MirHonda HRC Castrol11
19.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team6
20.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
21.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
22.Lorenzo SalvadoriAprilia Racing1
23.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
24.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
25.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione