⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Grand Prix Monako: Zwycięzcy i przegrani

Grand Prix Monako: Zwycięzcy i przegrani

  • Formuła 1
26 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 20 minut

Wiktoria Żupińska

Grand Prix Monako: Zwycięzcy i przegrani

Lando Norris odnalazł formę w Monako. Aston Martin zmarnował kolejną szansę, a Mercedes zaliczył okropny weekend. Zawiodły też nowe przepisy FIA. Kto rozczarował, a kto wykorzystał swoją szansę? Oto nasz werdykt.

Przegrani

FIA i Grand Prix Monako

FIA wprowadziło w tym roku obowiązek wykonania dwóch pit stopów w Monako. Miało to urozmaicić ściganie i wprowadzić element strategiczny. Nie powiodło się. Lewis Hamilton wyprzedził dwa bolidy dzięki pierwszej zmianie opon, ale później pozostał na piątej pozycji do końca Grand Prix. Po tym jak Fernando Alonso musiał przedwcześnie zakończyć wyścig z powodu awarii jednostki napędowej, wszyscy za nim z pierwszej dziesiątki plus Carlos Sainz przesunęli się o jedno miejsce i tak zostało do końca.

A totally not sarcastic review of the 2025 Monaco GP from Max Verstappen 😅 pic.twitter.com/tI4r96acgd

— The Race (@wearetherace) May 25, 2025

Williams i Racing Bulls rozdzieliły strategię i wykorzystały kolejno Alexandra Albona i Liama Lawsona, aby spowolnić resztę stawki. Ich koledzy zespołowi, Carlos Sainz i Isack Hadjar, mogli dzięki temu wykonać pit stopy bez tracenia pozycji.

Obaj kierowcy ekipy z Grove nie byli jednak zadowoleni z takiej strategii. Stwierdzili, że nie tak wolą się ścigać, ale charakterystyka toru zmusza do podejmowania podobnych decyzji taktycznych. Max Verstappen również wyraził swoją dezaprobatę, sarkastycznie komentując, że w Monako samochodem F1 da się jedynie wyprzedzić bolid F2. Dodał, że zwyczajnie nie da się w Monte Carlo ścigać, nawet jeśli trzeba będzie wykonać 10 pit stopów.

😣| Jenson Button on the intentional slow driving at Monaco:

"When teams were using one driver to help another and going six seconds a lap slower, it looked a bit silly.

"Then we had George trying to jump Albon through the chicane to get in front and push on, again, it makes a… pic.twitter.com/rmWLjLG1sw

— Fastest Pitstop (@FastestPitStop) May 25, 2025

Aston Martin

Adrian Newey pojawił się po raz pierwszy na torze w tym sezonie w barwach Astona Martina i od razu przystąpił do pracy. Już w czwartek powiedział otwarcie mediom, że symulator nie ma korelacji z rzeczywistością. Lance Stroll otrzymał karę przesunięcia o jedno miejsce za wypadek z Charlesem Leclerkiem w piątkowej sesji treningowej. Następnie w kwalifkacjach przyblokował Pierre’a Gasly’ego, za co sędziowe ukarali go przesunięciem o kolejne 3 pozycje.

💀 pic.twitter.com/1MdzBX9IFh

— Autosport (@autosport) May 23, 2025

Mimo wszystko, Fernando Alonso awansował do Q3 i uplasował się na siódmym miejscu, co pokazuje, że ulepszenia z Imoli rzeczywiście działają. Po karze Lewisa Hamiltona startował z szóstego. Niestety, najpierw Aston Martin dokonał kolejnej złej decyzji strategicznej, posyłając go na pit stop przedwcześnie. Potem szło tylko gorzej, bo od 15. okrążenia miał problem z brakiem mocy w jednostce napędowej – stracił aż 160 koni mechanicznych.

LAP 39/78

Gutting for Alonso 😖

He's had to retire his Aston Martin with a first points finish of the season in sight#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/a6GRo5HTqG

— Formula 1 (@F1) May 25, 2025

Ostatecznie nie udało się poprawić sytuacji z pozycji kokpitu, a silnik całkowicie się poddał. Hiszpan musiał przedwcześnie zakończyć wyścig na 38. okrążeniu. Kierowca zasugerował, że nie był to pech, lecz przed wyścigiem nie przygotowano wszystkiego prawidłowo. Lance Stroll z kolei zakończył Grand Prix na 15. miejscu.

Alpine

Monako okazało się jednym z najsłabszych torów dla Alpine. Bolid nie radził sobie na miękkiej mieszance C6, które Pirelli przywiozło na Grand Prix. Franco Colapinto zakwalifikował się na 20. miejscu, a Pierre Gasly na 18. Po karach dla Lance’a Strolla i Ollie Bearmana, obaj kierowcy francusko-brytyjskiej ekipy startowali kolejno z 18. i 17. pozycji.

Niestety Grand Prix zakończyło się przedwcześnie dla Francuza. Doznał awarii hamulców niedługo po starcie i wjechał w Yukiego Tsunodę. Uszkodził m.in. przednie skrzydło, ale udało mu się dojechać do alei serwisowej z ledwie trzymającą się oponą. Jego wyścig zakończył się przedwcześnie.

Pierre Gasly had to grind into the pit lane after colliding with Yuki Tsunoda 😳 pic.twitter.com/lBu8LzirKB

— ESPN F1 (@ESPNF1) May 25, 2025

Franco Colapinto zakończył GP na 13. miejscu, co oznacza, że Alpine nie zdobył żadnych punktów. Haas i Racing Bulls wyprzedziły ich w klasyfikacji konstruktorów. Mają też o połowę punktów mniej niż Aston Martin, z czego właściwie powinni się cieszyć. Ekipa z Silverstone po ulepszeniach ma bolid, który może spokojnie konkurować z autem zespołu z Enstone. Błędy strategiczne i awarie (może trochę pecha) sprawiły, że nie zdobyli więcej punktów.

Lewis Hamilton

Ferrari nie spodziewało się, że tak dobrze im pójdzie w Monako, choć może nie byli tak pesymistyczni jak Charles Leclerc. Słabością SF-25 są wolne zakręty, ale coś zaskoczyło i od pierwszej sesji treningowej obaj kierowcy wykazywali się dobrym tempem. Możliwe, że związane jest to z tym, że ze względu na charakterystykę toru zespół mógł ustawić bolid bez obawy, że ucierpią osiągi w innych typach zakrętów (np. szybkich), ale też wysokość prześwitu, o którą stajnia z Maranello nie musiała się tutaj martwić.

Lewis Hamilton on being told to "push now. This is our race.":https://t.co/D6uTu5z76W pic.twitter.com/vFZ2gPj97E

— PlanetF1 (@Planet_F1) May 25, 2025

Charles Leclerc zakwalifikował się na drugim miejscu, a Lewis Hamilton na czwartym. Otrzymał jednak karę cofnięcia o 3 pozycje za blokowanie Maxa Verstappena w Q1. Była to w większości wina słabej komunikacji z inżynierem wyścigowym, który nie ostrzegł go przed nadjeżdżającym Holendrem.

Siedmiokrotnemu mistrzowi świata udało się nadrobić dwie pozycje dzięki pit stopowi. Do końca jechał raczej samotne Grand Prix, mając w pewnym momencie prawie 50 sekund straty do Verstappena na czwartym miejscu, ale z przewagą nad Isackiem Hadjarem na szóstym. Ponownie doszło do nieporozumienia z inżynierem wyścigowym, który albo nie odpowiadał bezpośrednio na jego pytania, albo zbywał milczeniem.

Mercedes

Mercedes aż do Grand Prix Imoli cieszył się dobrą formą. Od tamtej pory jednak mają problemy. Kimi Antonelli rozbił się w kwalifikacjach w Monako w Q1. Następnie George Russell stracił moc w jednostce napędowej w Q2 i nie przeszedł dalej. Nie wiadomo, czy przyczyna tej awarii była taka sama, co u 18-letniego Włocha na Imoli. Podobny los spotkał Fernando Alonso w wyścigu, który potem zasugerował, że jego silnik nie został należycie przygotowany, co może być przytykiem w stronę Mercedesa.

🗣️ "From lap one, I felt back in the game."

A disappointing end to a qualifying session that George Russell felt Mercedes had turned a corner in: pic.twitter.com/ZAWP9IZ9bm

— The Race (@wearetherace) May 24, 2025

Podczas Grand Prix wszystko wskazywało, że zespół zapomniał o obowiązkowych dwóch pit stopach lub liczył na neutralizację samochodem bezpieczeństwa. Jednak to Racing Bulls i Williams sprytnie zaszkodziły strategii Mercedesa. Obaj kierowcy niemieckiego niemieckiej stajni zjechali bardzo późno na zmianę opon.

George Russell's response after he was given a 20-second drive-through penalty for this move 👀 pic.twitter.com/k2qsbdEp2u

— ESPN F1 (@ESPNF1) May 25, 2025

Weekend w Monako dla ekipy z Brackley właściwie był przesądzony po kwalifikacjach, co powiedział George Russell w sobotę. Bez zamieszania i ewentualnych neutralizacji zdobycie punktów było niemożliwe. Brytyjczyk był skutecznie blokowany przez Alexa Albona, który chciał stworzyć okno pit stopowe dla kolegi zespołowego. Sfrustrowało go tak bardzo, że przeciął szykanę i wyprzedził kierowcę Williamsa, za co otrzymał karę przejazdu bez boksy. Antonelli z kolei zaliczył anonimowy wyścig, który zakończył na 18. miejscu.

Zwycięzcy

Lando Norris

Lando Norris otwarcie mówił o swoich problemach w kwalifikacjach w tym sezonie. Jak dotąd to jego kolega zespołowy maksymalizował możliwości bolidu lub Max Verstappen wykorzystywał błędy kierowców McLarena. W Monako jednak Brytyjczyk odnalazł formę i pokazał się z najlepszej strony.

Lando when asked what his first Monaco win will mean to him 🧡 pic.twitter.com/M3gns3SkFS

— ESPN F1 (@ESPNF1) May 25, 2025

Faworytem do zdobycia pole position był Charles Leclerc, ale to Lando Norris je wywalczył. Co prawda zblokował opony w pierwszym zakręcie, co mogło źle się skończyć, ale ogólnie nie popełnił większych błędów. Wygrał swoje pierwsze Grand Prix Monako w karierze. Do lidera klasyfikacji, Oscara Piastriego, brakuje mu 3. punktów.

Charles Leclerc

Charles Leclerc spodziewał się bardzo trudnego domowego wyścigu. Jak się jednak okazało, jego obawy były bezzasadne, nawet jeśli Ferrari samo nie do końca potrafi wytłumaczyć, dlaczego SF-25 tak dobrze spisał się na ulicach Monako, biorąc pod uwagę słabość w wolnych zakrętach.

Monakijczyk zawsze pokazuje się z najlepszej strony w domowym Grand Prix, nawet jeśli wygrał je tylko raz w 2024. Był najszybszy we wszystkich sesjach treningowych, lecz ostatecznie pokonał go Lando Norris w świetnym MCL39. Po kwalifikacjach Leclerc był rozczarowany, bo liczył na pole position, ale mając na względzie obecną formę SF-25, drugie miejsce to bardzo dobry wynik.

P2 at home. Gave everything. Thank you so much for the amazing support, it means so much ❤️ pic.twitter.com/Ro7wRDTziG

— Charles Leclerc (@Charles_Leclerc) May 25, 2025

Gdy Max Verstappen spowolnił Lando Norrisa na ostatnich okrążeniach, Charlesowi Leclerkowi udało się nadrobić stratę i zbliżyć do Brytyjczyka. Tor jednak jest zbyt wąski i wyprzedzanie jest praktycznie niemożliwe. Mimo wszystko, kierowca Ferrari zdobył drugie podium w Grand Prix dla zespołu w sezonie.

Racing Bulls

Racing Bulls ma dobry bolid i z niego korzysta. Na początku sezonu popełnili błędy strategiczne, które kosztowały ich punkty w pierwszych rundach, ale wyciągnęli z tego lekcję, czyli coś, czego na razie nie potrafi Aston Martin. Isack Hadjar zakwalifikował się na szóstym miejscu, dotychczas swoim najlepszym w karierze F1. Liam Lawson startował z dziewiątej pozycji.

What a rookie season Isack Hadjar is having! 👏

He has taken home more points this season than Lawson and Tsunoda combined 👀 pic.twitter.com/tPHCxTH443

— The Race (@wearetherace) May 25, 2025

Zespół wykorzystał nowe przepisy, nakazujące wykonanie dwóch pit stopów i rozdzielił strategię. Liam Lawson przyblokował resztę stawki, żeby Isack Hadjar mógł spokojnie zmienić opony. Zmusiło to Williams do podjęcia podobnych działań i prawdopodobnie zaszkodziło strategii Mercedesa.

Nowozelandczyk zakończył Grand Prix na ósmym miejscu, zdobywając pierwsze punkty w tym sezonie. Francuz z kolei zaliczył kolejny solidny weekend i uplasował na szóstym. Tym samym Racing Bulls wyprzedził Astona Martina w klasyfikacji konstruktorów.

Esteban Ocon

Esteban Ocon dostał się do Q3 i uplasował się na ósmym miejscu. W trakcie sesji treningowych forma Haasa nie wyglądała najlepiej, ale zespół dokonał zmian, które okazały się skuteczne w kwalifikacjach.

Francuz zrobił, co do niego należało. Przejechał solidny wyścig. Podciął strategicznie Fernando Alonso przy pit stopach, co okazało się właściwie niepotrzebne, bo później Hiszpan miał awarię. Esteban Ocon skończył Grand Prix na siódmej pozycji i zdobył sześć punktów dla zespołu.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Aston Martin F1
  • Charles Leclerc
  • Esteban Ocon
  • F1
  • F1 2025
  • FIA
  • GP Monako
  • Isack Hadjar
  • Lance Stroll
  • Lando Norris
  • Lewis Hamilton
  • Liam Lawson
  • Racing Bulls

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Wheatley przyznaje: to wymaga analizy i przemyśleń

Wheatley przyznaje: to wymaga analizy i przemyśleń

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
27 maja 2025

Minione GP Monako mimo dwóch obowiązkowych postojów w boksie nie dostarczyło wielu emocji, za to pojawiły się kontrowersje. Wśród nich była kara nałożona na George'a Russella po ścięciu przez niego Szykany Nouvelle. Odniósł się do tego m.in. Jonathan Wheatley, szef zespołu Sauber.

Fernando Alonso został ambasadorem  Barcelona-Catalunya

Fernando Alonso został ambasadorem Barcelona-Catalunya

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
27 maja 2025

Fernando Alonso został ambasadorem toru Barcelona-Catalunya. Zwiększy to szanse na pozostanie obiektu w F1. Hiszpan robi przytyk w stronę Madringu.

Mistrz świata wciąż z tyłu. W Monako zawiódł go ERS

Mistrz świata wciąż z tyłu. W Monako zawiódł go ERS

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
26 maja 2025

Fernando Alonso, Mistrz Świata Formuły 1 roku 2005 i 2006, zalicza jeden ze swoich najgorszych sezonów w Królowej Sportów Motorowych. Po 8 weekendach sezonu 2005 Hiszpan wciąż pozostaje bez punktów. Tym razem w Monako stracił szansę na nie przez awarię systemu ERS.

Grand Prix Monako: Zwycięzcy i przegrani

Grand Prix Monako: Zwycięzcy i przegrani

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
26 maja 2025

Lando Norris odnalazł formę w Monako. Aston Martin zmarnował kolejną szansę, a Mercedes zaliczył okropny weekend. Zawiodły też nowe przepisy FIA. Kto rozczarował, a kto wykorzystał swoją szansę? Oto nasz werdykt.

GP Monako: Przebudzenie Norrisa | Podsumowanie

GP Monako: Przebudzenie Norrisa | Podsumowanie

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
25 maja 2025

Lando Norris wytrzymał presję w GP Monako i wygrał swój drugi wyścig w sezonie 2025. Brytyjczyk znacząco zbliżył się do 3. dziś Oscara Piastriego w "generalce". Kierowców McLarena rozdzielił Charles Leclerc z Ferrari.

F2: Crawford zwyciężył w Monako po karambolu na starcie i kontrowersjach

F2: Crawford zwyciężył w Monako po karambolu i kontrowersjach

Wiktor Żuchowski

  • Formuła 2
25 maja 2025

Formuła 2 w Monako potrafi zaskakiwać. Nie inaczej było w wyścigu głównym, który przyniósł sporo emocji... niekoniecznie pozytywnych. Po kontrowersyjnym wyścigu zwyciężył Jak Crawford, przed Leonardo Fornarolim i Sebastianem Montoyą.

F3: Tsolov poza zasięgiem, Biliński drugi w Monako

Sport motorowy. F3: Tsolov poza zasięgiem, Biliński drugi w Monako

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 3
25 maja 2025

Nikola Tsolov od początku głównego wyścigu Formuły 3 w Monako utrzymał prowadzenie i pewnie wygrał uliczny klasyk. Roman Biliński mając tuż za sobą poważnych rywali, zdołał wybronić 2. miejsce.

Kwalifikacje GP Monako: Norris wyrwał Leclercowi PP

Kwalifikacje GP Monako: Norris wyrwał Leclercowi PP

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
24 maja 2025

Kwalifikacje do GP Monako mogły być czwartą sesją tego weekendu udaną dla Charlesa Leclerca. Niestety dla niego i lokalnych kibiców, to Lando Norris ruszy z pole position w Monte Carlo.

Były partner Roberta Kubicy chwali mistrza świata

Były partner Roberta Kubicy chwali mistrza świata

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
24 maja 2025

Nick Heidfeld, były kolega zespołowy Roberta Kubicy, w obszernym wywiadzie skomentował bieżące wydarzenia w Formule 1. Przy okazji pochwalił Maxa Verstappena i jego osiągnięcia.

Treningi GP Monako: Piątek na czerwono | Podsumowanie

Treningi GP Monako: Piątek na czerwono | Podsumowanie

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 1
23 maja 2025

Treningi przed GP Monako klasycznie wymagały od kierowców bardzo dużo koncentracji, żeby przez zderzenia nie skomplikować sobie reszty weekendu. Najlepiej w obu piątkowych próbach wypadł Charles Leclerc.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren161
2.Lando NorrisMcLaren158
3.Max VerstappenRed Bull136
4.George RussellMercedes99
5.Charles LeclercFerrari79
6.Lewis HamiltonFerrari63
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Esteban OconHaas20
10.Isack HadjarVisa Cash App RB15
11.Lance StrollAston Martin14
12.Carlos SainzWilliams12
13.Yuki TsunodaRed Bull10
14.Pierre GaslyAlpine7
15.Nico HulkenbergStake F1 Team6
16.Oliver BearmanHaas6
17.Liam LawsonVisa Cash App RB0
18.Fernando AlonsoAston Martin0
19.Jack DoohanAlpine0
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Gabriel BortoletoStake F1 Team0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Luke BrowningHitech TGR70
2.Alex DunneRodin Motorsport67
3.Leonardo FornaroliInvicta Racing64
4.Richard VerschoorMP Motorsport59
5.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil56
6.Arvid LinbladCampos Racing51
7.Pepe MartiCampos Racing41
8.Victor MartinsART Grand Prix33
9.Dino BeganovicHitech TGR29
10.Gabriele MiniPrema Racing20
11.Sebastián MontoyaPrema Racing18
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil15
13.Oliver GoetheMP Motorsport12
14.Roman StanekInvicta Racing12
15.Joshua DürksenAIX Racing11
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing4
17.Ritomo MiyataART Grand Prix3
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident1
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team196
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP172
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team124
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team98
5.Johann ZarcoCastrol HRC Honda97
6.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team88
7.Marco BezzecchiAprilia Racing69
8.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team59
9.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing58
10.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP56
11.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech345
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team38
13.Luca MariniHonda HRC Castrol38
14.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing34
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech331
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP29
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team26
18.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team19
19.Joan MirHonda HRC Castrol18
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione