⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Niezwykła historia. Piotr Orcholski porzuca rajdy na rzecz wyścigów | WYWIAD

Motorsport. Niezwykła historia. Piotr Orcholski porzuca rajdy na rzecz wyścigów | WYWIAD

  • Formuła 4
  • Polacy w Formule
  • Serie juniorskie z Polakami
4 sierpnia 2025 Ten artykuł przeczytasz w 19 minut

Adrian Drozdek

Niezwykła historia. Piotr Orcholski porzuca rajdy na rzecz wyścigów | WYWIAD

Kierowca wyścigowy z Warszawy podjął się niecodziennego wyzwania. Piotr Orcholski postanowił zmienić ścieżkę kariery i przesiąść się z rajdówki do samochodu F4. Testy z ekipą Harp Racing zapowiadają obiecujący debiut naszego rodaka w zupełnie nowym dla niego środowisku.

Piotr Orcholski skupiony na ciężkiej pracy

W 2008 roku Sebastien Loeb spróbował swoich sił w samochodzie F1, a nawet i był wymieniany jako jeden z kandydatów do kokpitu na 2009 rok. Człowiek, który napisał swoją legendę w WRC, dobrze radził sobie w single-seaterach. Niestety FIA nie ugięła się presji Red Bulla i finalnie wielokrotny mistrz świata nigdy nie zadebiutował w królowej motorsportu. Zdecydowanie takiej historii nie chciałby powtarzać Piotr Orcholski, który startował w kilku zawodach rajdowych i żadnego wyzwania się nie bał.

Orcholski GR Yaris rajdówka
Archiwum Piotra Orcholskiego

14-latek z Warszawy ma przed sobą czas na budowanie pewności siebie. Z jego relacji można przypuszczać, że idzie to w bardzo dobrym kierunku. Niewykluczone, że nie tylko Kacper Sztuka, Tymek Kucharczyk, Maciej Gładysz i Jan Przyrowski będą mogli pochwalić się zwycięstwami w wyścigach Formuły 4. Obecnie widać, że Piotr jest zmotywowany i codziennie wyznacza sobie cele przybliżające go do startów w sezonie 2026. Na ogłoszenie oficjalnych planów przyjdzie nam jeszcze poczekać. W trakcie rozmowy miałem okazję bardziej go poznać i przekonać, aby także z wami podzielił się swoją dość nieszablonową historią.

Początki przygody. Najpierw były rajdy i sprawdziany w wyścigach górskich

Masz dopiero 14 lat i próbowałeś już tak wiele dyscyplin motorsportowych. Jak rozpoczęła się twoja przygoda? Kiedy po raz pierwszy poczułeś, że właśnie to chcesz robić?

Zaczęło to się od takiej “nudnej” niedzieli – jakieś 3 lata temu. Wtedy po raz pierwszy poszedłem na taki halowy karting. Potem przeszedłem z halowego kartingu do profesjonalnego, potem do samochodów, a następnie z samochodów do formuły. Można więc rzec, że w zasadzie to zaczęło to się tak magicznie, dość nagle, ni stąd ni zowąd.

W zasadzie to dopiero początek, jeszcze wiele przed tobą. To, co mnie jeszcze zaciekawiło to fakt, że podczas jednej ze słowackich rund ME pobiłeś nieoficjalny rekord górskiej przełęczy. Mógłbyś opowiedzieć, jak wspominasz to doświadczenie?

Wspominam je bardzo dobrze – mieliśmy wtedy bardzo fajny, wypożyczony samochód dobrze przygotowany, z relatywnie dobrym teamem. Była to Meganka trójka – właściwie to czwórka, ale w poprzedniej “budzie” – 320-konna. Wtedy w klasie piątej udało się zrobić najlepszy czas. Bardzo dobrze to wspominam, bardzo pewnie czułem się na tych zawodach i bardzo mi się podobało.

Megane klasa V rekord trasy ME
Archiwum Piotra Orcholskiego

W twojej historii nie możemy pominąć wątków rajdowych. Jak ci się rywalizowało i które zawody wspominasz najlepiej? Czy może dziś już nauczony historią Olivera Solberga, myślisz sobie, że warto byłoby pobyć w rajdach nieco dłużej?

To było coś! Oliver Solberg wykonał kawał dobrej roboty i długo czekał na swój moment. Jednak z tymi moimi doświadczeniami, to mój najlepszy rajd to zdecydowanie była Walimska Zimówka w 2025 roku. Było bardzo fajnie, mieliśmy znowu wypożyczony samochód od Bartka Madziary, jechałem z fajnym pilotem. Mega doświadczenie – wygraliśmy w klasie z przewagą ponad 30 sekund.

Rajdówka nadal w użyciu

To spora przewaga. Obecnie, tak jakby, ten etap rajdowy masz zakończony, ale rajdówka rozumiem jest w garażu?

Rajdówka jest w garażu rajdówka jest w garażu. Głównie biorę nią udział w akcjach na cele charytatywne, żeby przewieźć ludzi. Ważne jest dobro wspólne, a ja bardzo lubię w taki sposób się udzielać. Oczywiście trzymam rajdówkę trochę jeszcze z sentymentu, trudno będzie nam się z nią rozstać na pewno, bo to bardzo fajny samochód. Bardzo lubię GR Yariskę  i bardzo dobrze wspominam każdy kilometr w niej.

Piotr Orcholski i jego rajdówka
Archiwum Piotra Orcholskiego

Piotr Orcholski skupiony już tylko na F4

Ostatnio coraz częściej testujesz bolid F4. Pojawiasz się na włoskiej Cremonie. Czy twoje doświadczenia z rajdów umożliwiają Ci podobnie szybką adaptację jak chociażby u rówieśników przechodzących z kartingu?

Na pewno jest to trudniejsze, ponieważ trzeba się bardziej skupić na adaptacji. Na szczęście z samą adaptacją ze swojego doświadczenia raczej problemów nie miałem. Owszem, nie było łatwo się przestawić, bo to są kompletnie inne kategorie motorsportu i w ogóle na dwóch innych krańcach świata. Ale udało się, jest bardzo fajnie i zdecydowanie wolę Formułę 4.

Orcholski testuje F4 Włochy 2025
Archiwum Piotra Orcholskiego

To bardzo dobrze rokuje. Zapewne czujesz się coraz pewniej zapewne po każdym przejechanym kilometrze. Miałeś okazję porównać się już też pomiędzy jazdą na suchym a mokrym torze? Czy jeszcze czekasz na te mokre warunki jak to wygląda? 

Tak, generalnie swój pierwszy trening, a nawet nie, bo swoje pierwsze kółko na pierwszym treningu ever w Formule 4 spędziłem na mokrym Magione. Tor Magione był bardzo śliski, po prostu było mokro, więc zabawa była w najlepsze. Udało się złapać dobre czucie i podczas sesji na suchym torze miałem jeszcze większą pewność siebie.

Formuła 4 następnym krokiem Polaka

Czy twoim planem jest zmiana ścieżki na single-seatery? A może od czasu do czasu myślisz o prototypach, chociażby po ostatnich sukcesach Roberta Kubicy w Hypercarach i Inter Europolu w LMP2 podczas 24h Le Mans?

Oczywiście przewijają czasem w mojej głowie, ale na razie zdecydowanie idziemy w stronę single–seaterów. Póki co nie miałem jeszcze okazji testować żadnego prototypy z żadnej klasy ani samochodu klasy GT. Na pewno jest to zupełnie, wręcz inny dział motorsportowy,  Chociażby single-seatery są odrębne od wszystkiego i podoba mi się to. Zostajemy tu, gdzie jesteśmy.

testy f4 cremona polak na testach
Archiwum Piotra Orcholskiego

Oscar Piastri wzbudza szczególny respekt

Widać, że już myślisz o kolejnym sezonie i możliwości rywalizacji w samochodach F4. Zapewne plany jeszcze się klarują, a ty masz trochę czasu i śledzisz F1, jak i inne serie. Być może jest taki kierowca, który jest twoją inspiracją?

W sumie to się tak nad tym nie zastanawiałem. Mogę jednak powiedzieć, że kibicuję Oscarowi Piastriemu – bardzo go lubię jako kierowcę. Oczywiście znam go w zasadzie tylko na podstawie wywiadów i tego jak jeździ, ale wydaje mi się, że można by go zaliczyć do tego młodego pokolenia, które już dojrzało i sięga po swoje w F1. Jego ścieżka do Formuły 1 była wzorcowa i śmiało można się na niej wzorować. W końcu sam Oscar wygrywał praktycznie w każdej kategorii. bo to jest taki jeden z Niewielu kierowców z tych czasów a im ten kierowca jest młodszy i już wygrywa tym bardziej się można do niego porównywać, bo jak wiadomo ta ścieżka do Formuły 1 z czasem się zmienia, więc wydaje mi się, że można by go zaliczyć w tej kategorii.

GP Belgii F1 2025 pomarańczowa dominacja McLaren Oscar Piastri Norris wyniki wyścigu podsumowanie analiza
Fot. McLaren / X

Wszystko, co z motorsportem jest ciekawe

Właściwie mowa o aktualnym liderze klasyfikacji generalnej, któremu trzeba oddać, że znosi presję i jest głównym faworytem do mistrzostwa świata F1. Zapewne śledzisz też wiele innych kategorii. Czy w przyszłości myślałbyś głównie o walce o dojście do niej, a może są też inne wyścigi, które interesują Cię równie mocno?

Na pewno Formuła 1 jest największym marzeniem, co nie zmienia faktu, że chciałbym wystartować w 24h Le Mans, długodystansowych zmaganiach na Spa-Francorschamps i wielu innych zawodach.

Masz wiele okazji jeździć bolidem F4, więc nurtuje mnie jeszcze jedno. Jakim najszybszym samochodem dotychczas miałeś okazję jeździć?

Moja rajdówka jest wystrojona obecnie na 500 koni I tam około 700 Nm, jest to Yaris GR i waży tam około 1200 kg, więc to chyba jest najszybszy samochód, jakim miałem przyjemność jeździć. Oczywiście biorąc pod uwagę stricte osiągi.

Piotr Orcholski zaprasza polskich kibiców do siebie

Jakbyś zachęcił do śledzenia zmagań z twoim udziałem? Czy jest coś, co na pewno sprawi, że kibice nie będą się nudzić? [śmiech]

Mam nadzieję, że nie będą nudzić. Robimy wszystko, co w naszej mocy żeby się nie nudzili, aby się nie nudzili. [śmiech]

gotowość do jazdy f4
Archiwum prywatne Piotra Orcholskiego

W wielu moich rozmowach staram się zostawić miejsce na koniec, aby każdy mógł zaprosić do śledzenia social mediów i innych platform, ponieważ w tych czasach są one bardzo ważne. Jakbyś zachęcił do śledzenia twojej kariery i czy masz plany na rozwój contentu?

Zapraszam wszystkich fanów motorsportu do zaglądania na moje socialki. Staram się o to, aby dostarczać różne cenne treści. Bardzo lubię nagrywać to, co się u mnie dzieje. Kolejny argument to bycie jednym z najmłodszych kierowców F4.

przygotowanie do wyjazdu na tor f4
Archiwum Piotra Orcholskiego

Brzmi dobrze! Pozostaje trzymać kciuki za twój rozwój i oczywiście pozytywne informacje o twoich startach. Obyśmy jeszcze niejeden raz mogli o tobie usłyszeć i byś mógł dostarczać sporo radości sobie i polskim kibicom. Dziękuję za rozmowę i do zobaczenia!

Dzięki Adrian! Zawsze miło jest pogadać o motorsporcie. Myślę, że będzie jeszcze sporo kolejnych okazji. Miłego!

Piotr Orcholski prowadzi dość intensywnie swoje social media. Możecie śledzić jego profile po kliknięciu w odpowiedni z wymienionych linków – Facebook i Instagram.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F4

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Najtrudniejszy weekend Polki w jej karierze w F4

Motorsport. Najtrudniejszy weekend Polki w jej karierze w F4

Adrian Drozdek

  • Polacy w Formule
4 sierpnia 2025

Rozgrywana w miniony weekend runda Włoskiej Formuły 4 na torze Imola nie należała do najłatwiejszych. Rywalizacja często była przerywana neutralizacją, a nawet czerwoną flagą. Polska zawodniczka, Kornelia Olkucka, niestety nie ukończyła żadnego z 3 wyścigów.

Niezwykła historia. Piotr Orcholski porzuca rajdy na rzecz wyścigów | WYWIAD

Motorsport. Niezwykła historia. Piotr Orcholski porzuca rajdy na rzecz wyścigów | WYWIAD

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
4 sierpnia 2025

Kierowca wyścigowy z Warszawy podjął się niecodziennego wyzwania. Piotr Orcholski postanowił zmienić ścieżkę kariery i przesiąść się z rajdówki do samochodu F4. Testy z ekipą Harp Racing zapowiadają obiecujący debiut naszego rodaka w zupełnie nowym dla niego środowisku.

Polka wraca do akcji w F4. Przed nią wyścigi na legendarnym torze

Motorsport. Polka wraca do akcji w F4. Przed nią wyścigi na legendarnym torze

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
28 lipca 2025

Po rundach na takich torach, jak Monza czy Mugello, Włoska Formuła 4 po raz kolejny udaje się na obiekt, który niejednokrotnie gościł Formułę 1. Tym razem areną zmagań zawodników i zawodniczek – w których gronie znajduje się także 21-letnia Kornelia Olkucka – będzie Autodromo Endo e Dino Ferrari w miejscowości Imola.

Sabaj na najwyższym stopniu podium F4 CEZ Lady w Czechach

Motorsport. Sabaj na najwyższym stopniu podium F4 CEZ Lady w Czechach

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
28 lipca 2025

25-27 lipca odbyła się czwarta runda sezonu 2025 w F4 CEZ Championship. Polska zawodniczka, Michalina Sabaj, mierzyła się z torem Autodrom Most w Czechach. Krakowianka stanęła na najwyższym stopniu podium, po tym jak okazała się najlepszą w klasyfikacji Lady w pierwszym wyścigu. Tempo przez cały weekend było obiecujące, ale kilka czynników wpłynęło na wyniki i wywołało niedosyt.

Orzechowski testował F4 w Walii. Było szybko

Motorsport: Orzechowski testował F4 w Walii. Było szybko

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
21 lipca 2025

17-18 lipca kierowca z Kostrzyna nad Odrą odbył dwudniowe testy F4 na torze Pembrey w Walii. Piotr Orzechowski wspólnie z zespołem Chris Dittmann Racing zbierali cenne dane i pracowali nad wydajnością w suchych i mokrych warunkach. 17-letni Polak notował czasy na poziomie czołówki.

Mugello pod znakiem walki polskiej zawodniczki z przeciwnościami

Motorsport. Mugello pod znakiem walki polskiej zawodniczki z przeciwnościami

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
15 lipca 2025

Kornelia Olkucka opuszcza włoskie Mugello z dużym niedosytem. 21-letnia zawodniczka Maffi Racing od początku weekendu wyścigowego toczyła na torze walkę, ale nie wszystko szło po jej myśli. Mimo to Polka dostrzega pozytywy minionego weekendu.

Włoska F4: Ruta punktuje i staje na podium w Mugello

Motorsport - Włoska F4: Ruta punktuje i staje na podium w Mugello

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 4
13 lipca 2025

Za nami 4. runda włoskiej Formuły 4. Nie była ona łatwa dla Aleksandra Ruty i Kornelii Olkuckiej, ale są powody do zadowolenia. Kierowca Van Amersfoort Racing zdobył w ten weekend punkty i stanął na podium w klasyfikacji debiutantów.

Polska zawodniczka F4 zmierza do Toskanii

Motorsport. Polska zawodniczka F4 zmierza do Toskanii

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
9 lipca 2025

Kornelia Olkucka ma przed sobą rywalizację na włoskim torze Mugello. Wspomniany obiekt w 2020 roku gościł GP Toskanii w F1. Polska zawodniczka Maffi Racing ma nadzieję, że będzie jej dane wykonać kolejny krok naprzód.

Niezłe tempo Bienia na testach F4 we Włoszech

Motorsport. Niezłe tempo Bienia na testach F4 we Włoszech

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
2 lipca 2025

Po udanych, kwietniowych testach bolidu Formuły 4 Cezary Bień po raz kolejny pojawił się na torze wyścigowym wraz z zespołem Maffi Racing. Czternastolatek świętował zakończenie roku szkolnego nie tylko świadectwem z wyróżnieniem, ale także dwoma dniami treningowymi, spędzonymi na włoskich torach Cremona i Tazio Nuvolari, by jak najlepiej przygotować się do startów w kolejnym sezonie.

Postępy Polki w Świątyni Prędkości: Nigdy się nie poddaję

Motorsport - Postępy Polki w Świątyni Prędkości: Nigdy się nie poddaję

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
24 czerwca 2025

Rozgrywana w terminie 19-22 czerwca trzecia runda Italian F4 Championship wiązała się z kolejnym startem Kornelii Olkuckiej. Choć nie bez trudności, 21-latka z Maffi Racing na torze Monza unikała kolizji i skupiała się na gromadzeniu kolejnych doświadczeń, po drodze wykonując kilka manewrów wyprzedzania.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren284
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull187
4.George RussellMercedes172
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams54
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas27
11.Fernando AlonsoAston Martin26
12.Lance StrollAston Martin26
13.Isack HadjarVisa Cash App RB22
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Carlos SainzWilliams16
17.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
18.Yuki TsunodaRed Bull10
19.Oliver BearmanHaas8
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione