⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Droga do mistrzostwa Macieja Gładysza w Eurocup-3 SWC

Motorsport - Droga do mistrzostwa Macieja Gładysza w Eurocup-3 SWC

  • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
17 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 8 minut

Jakub Mikołajczak

Droga do mistrzostwa Macieja Gładysza w Eurocup-3 SWC

Maciej Gładysz, 17-letni kierowca z Tarnowa, świetnie rozpoczął nowy sezon, zdobywając zimą mistrzostwo Eurocup-3 Spanish Winter Championship. Przypomnijmy sobie drogę do tego sukcesu.

Poprzednie lata były bardzo udane

Zanim ten zawodnik zasiadł za kierownicą bolidu Eurocup-3, gdzie rozpoczęła się droga do mistrzostwa Macieja Gładysza, przez lata szlifował swoje umiejętności w kartingu, gdzie zdobywał tytuły i uznanie jako jeden z najlepszych polskich zawodników. W 2024 roku przeszedł do Formuły 4. Debiut w tej kategorii okazał się spektakularny – w hiszpańskiej F4, która była uważana za najmocniejszą serię na tym poziomie na świecie w tamtym okresie,  zajął trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej, wygrywając trzy wyścigi, ośmiokrotnie stając na podium i trzykrotnie zdobywając pole position. Dodatkowo został mistrzem wśród debiutantów, pokonując ponad 30 rywali z całego świata. Równie udany był jego występ w zimowym cyklu Formula Winter Series, gdzie również zajął trzecią lokatę i zdobył tytuł drugiego wicemistrza. Oba te sukcesy wywalczył jako reprezentant MP Motorsport.

Przeskok do Eurocup-3

Sezon 2025 przyniesie dla Gładysza nowe wyzwanie – awans do Eurocup-3, serii pośredniej między Formułą 4 a Formułą 3, która od 2023 roku stanowi ważny etap w rozwoju młodych kierowców. W Eurocup-3, który jest alternatywą dla mistrzostw FRECA, ścigają się bolidy Tatuus F3 T-318-EC3 o mocy 270 KM, wyposażone w silniki Alfy Romeo i opony Hankook. To maszyny szybsze i bardziej wymagające niż te w F4, co wymagało od Gładysza i innych debiutantów szybkiej adaptacji.

Przed startem głównego sezonu Eurocup-3, który rozpocznie się w maju 2025 roku na torze Red Bull Ring, Gładysz wziął udział w premierowej edycji Eurocup-3 Spanish Winter Championship (E3 SWC). Ten zimowy cykl, składający się z trzech rund (Jerez, Portimao, Motorland Aragon), miał przygotować kierowców do rywalizacji w głównej serii. Do tamtej pory w okresie między sezonowym, zawodnicy mieli 2 alternatywy, aby móc rozjeździć się. Mowa tutaj o rywalizacji na Bliskim Wschodzie oraz Nowej Zelandii. Ta opcja z kolei znacząco obniżyła koszty.

Droga do mistrzostwa Macieja Gładysza: Moment, w którym wszystko mogło pójść do kosza

W grudniu nastolatek podczas testów na torze w Barcelonie uległ poważnemu wypadkowi. Polak wypadł z trasy i rozbił się, czego skutkiem okazały się złamania obu rąk. Za kulisami trwała walka o jak najszybszy powrót. Wszak istniało spore ryzyko, że Gładysz nie wykuruje się na inaugurację sezonu. Misja jednak zakończyła się powodzeniem i Polak wystartował w całym cyklu.

Walka o mistrzostwo w Spanish Winter Championship

Zimowy cykl rozpoczął się w lutym 2025 roku na torze Jerez de la Frontera. Gładysz, mimo przedsezonowej kontuzji, od razu pokazał, że jest w stanie rywalizować z bardziej doświadczonymi kierowcami. W debiucie zdobył podium, zajmując trzecie miejsce w pierwszym wyścigu. Później w sprincie zapunktował, ale wisienką na torcie był ostatni akord tamtego weekendu. Reprezentant MP Motorsport przystępował do niego z pole position. Na starcie wyprzedzili go obaj juniorzy Red Bulla. W środkowej fazie wyścigu ci się jednak zderzyli i Polak odzyskał prowadzenie, którego nie oddał już do mety. W wywiadzie po wyścigu opowiedział o całej sytuacji. Dodatkowo dziadek Macieja – pan Janusz, pod dyskusjami w mediach społecznościowych przyznał, że zawodnik jeździł z metalowymi płytkami w rękach.

Druga runda w portugalskim Portimao przyniosła mieszane emocje. Gładysz zajął drugie miejsce w sobotnim wyścigu. Prowadzenie stracił na ostatniej prostej z rąk Valerio Rinicelli. Obaj kierowcy po wszystkim podziękowali sobie za walkę. Z kolei w niedzielę jechał na trzeciej pozycji z szansą na zwycięstwo, gdyż w swoim bolidzie miał rezerwy systemu Push to Pass, jednak awaria bolidu zmusiła go do wycofania się. Po tej rundzie Gładysz tracił 28 punktów do lidera, Włocha Mattii Colnaghiego. Stawiało go w trudnej sytuacji przed finałową rundą.

Droga do mistrzostwa Macieja Gładysza: Ostatnie starcie

Decydująca batalia rozegrała się w ostatni weekend marca na torze Motorland Aragon. Gładysz podszedł do niej z niezwykłą determinacją – już wcześniej w rozmowie z nami zapowiadał, że będzie walczył do końca. W sobotnim wyścigu zdeklasował resztę. Ponadto ważnym momentem był błąd Colnaghego, który po kolizji stracił przednie skrzydło i nie zdobył punktów. Dzięki temu Gładysz zrównał się z Włochem w klasyfikacji generalnej.

W niedzielnym finale tarnowianin musiał dowieźć punkty, by zapewnić sobie tytuł. Startując z drugiego pola, ukończył wyścig na drugiej pozycji, finiszując niecałą sekundę za zwycięzcą. Ten wynik dał mu mistrzostwo Eurocup-3 Spanish Winter Championship, czyniąc go pierwszym Polakiem, który triumfował w tej serii.

Co dalej?

Mistrzostwo w E3 SWC to dopiero początek drogi Gładysza w Eurocup-3. Przed nim główny sezon, który rozpocznie się w maju 2025 roku i obejmie osiem rund na torach takich jak Spa-Francorchamps, Monza czy Barcelona-Catalunya. Gładysz, mając za sobą udane przetarcie w zimowym cyklu, będzie jednym z faworytów do walki o czołowe lokaty.

Maciej Gładysz, zdobywając mistrzostwo Eurocup-3 Spanish Winter Championship, dołączył do elitarnego grona polskich kierowców, którzy triumfowali w juniorskich seriach. Polski motorsport zyskał kolejną nadzieję, a kibice z niecierpliwością czekają na dalsze popisy 17-latka z Tarnowa.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Eurocup-3
  • F4
  • Maciej Gładysz
  • Zimowy Eurocup-3

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Dobrzański po Monzy: Dużo lepsze tempo niż na Red Bull Ringu

Motorsport: Dobrzański po Monzy: Dużo lepsze tempo niż na Red Bull Ringu

Adrian Drozdek

  • Formuły regionalne
7 lipca 2025

W miniony weekend Wiktor Dobrzański po raz drugi wziął udział w weekendzie wyścigowym serii Eurocup-3. Po pierwszych doświadczeniach w szybszym bolidzie z toru Red Bull Ring, tym razem przyszło mu zmierzyć się z legendarnym torem Monza. Niestety krakowianin najpierw przez błąd rywala, a potem przez usterkę nie ukończył dwóch wyścigów. Niedosyt jest jeszcze większy, ponieważ był duży potencjał w tempie.

EC3: Polacy bez błysku w niedzielę na Monzy

Motorsport. EC3: Polacy bez błysku w niedzielę na Monzy

Adrian Januszkiewicz

  • Formuły regionalne
6 lipca 2025

Niedzielny wyścig Eurocup-3 wypadł poniżej oczekiwań polskich kibiców. Chociaż na starcie Kacper Sztuka i Maciej Gładysz byli w TOP 10, to punkty zdobył tylko jeden z nich.

Niezłe tempo Bienia na testach F4 we Włoszech

Motorsport. Niezłe tempo Bienia na testach F4 we Włoszech

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
2 lipca 2025

Po udanych, kwietniowych testach bolidu Formuły 4 Cezary Bień po raz kolejny pojawił się na torze wyścigowym wraz z zespołem Maffi Racing. Czternastolatek świętował zakończenie roku szkolnego nie tylko świadectwem z wyróżnieniem, ale także dwoma dniami treningowymi, spędzonymi na włoskich torach Cremona i Tazio Nuvolari, by jak najlepiej przygotować się do startów w kolejnym sezonie.

Polski lider zmierza na tor Monza: Trzeba wykorzystywać szanse

Motorsport. Polski lider zmierza na tor Monza: Trzeba wykorzystywać szanse

Adrian Drozdek

  • Formuły regionalne
1 lipca 2025

Kacper Sztuka jedzie do Włoch jako lider w klasyfikacji generalnej - na tę pozycję awansował po świetnym weekendzie na Paul Ricard, gdzie wygrał swój pierwszy wyścig Eurocup-3. Polak jako jedyny w stawce przebił barierę 100 zgromadzonych punktów.

Dobrzański znów w Eurocup-3. Podróż do Świątyni Prędkości

Motorsport - Dobrzański znów w Eurocup-3. Podróż do Świątyni Prędkości

Adrian Drozdek

  • Formuły regionalne
30 czerwca 2025

Kierowca z Krakowa ogłosił swoje najbliższe plany startowe. W przerwie od startów w Hiszpańskiej Formule 4, ponownie zobaczymy go w Eurocup-3 Championship. Wiktor Dobrzański wystartuje w dwóch rundach - na Monzy (4-6 lipca) i na Spa-Francorchamps (3-5 września). 

Polak o pierwszym zwycięstwie w E3: To była kwestia czasu

Motorsport: Polak o pierwszym zwycięstwie w E3: To była kwestia czasu

Adrian Drozdek

  • Formuły regionalne
24 czerwca 2025

Kacper Sztuka złapał bardzo dobry rytm w serii Eurocup-3. Polski kierowca rozpędza się z weekendu na weekend. We Francji raz był trzeci, zdobywał pole position i raz wygrał, co pozwoliło mu objąć prowadzenie w czempionacie. Sam zainteresowany zdradził, jakie towarzyszyły mu emocje.

Postępy Polki w Świątyni Prędkości: Nigdy się nie poddaję

Motorsport - Postępy Polki w Świątyni Prędkości: Nigdy się nie poddaję

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
24 czerwca 2025

Rozgrywana w terminie 19-22 czerwca trzecia runda Italian F4 Championship wiązała się z kolejnym startem Kornelii Olkuckiej. Choć nie bez trudności, 21-latka z Maffi Racing na torze Monza unikała kolizji i skupiała się na gromadzeniu kolejnych doświadczeń, po drodze wykonując kilka manewrów wyprzedzania.

Poprawa tempa Dobrzańskiego we Francji

Motorsport - Poprawa tempa Dobrzańskiego we Francji

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
24 czerwca 2025

W miniony weekend, 20-22 czerwca, kierowca z Krakowa wziął udział w czwartej rundzie Hiszpańskiej Formuły 4 rozgrywanej na francuskim torze Paul Ricard. Wiktor Dobrzański miał bardzo pracowity weekend, podczas którego powalczył w środku stawki dzięki dobremu tempu.

Przyrowski szybki na Paul Ricard, ale… z wielkim niedosytem

Motorsport. Przyrowski szybki na Paul Ricard, ale… z wielkim niedosytem

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
23 czerwca 2025

Polski kierowca awansował w “generalce”, ale mimo to ma za sobą trudny weekend w Le Castellet. Jan Przyrowski był najszybszy niemal w każdej sesji, począwszy od czwartkowych testów, do tego wygrał dwukrotnie kwalifikacje. Protegowany Akademii Motorsportu Orlen pokazywał, że jest w świetnej formie, ale w wyścigach dawały o sobie znać problemy techniczne utrudniające walkę o zwycięstwa.

EC3: Sztuka liderem mistrzostw. Solidnie we Francji także Gładysz

Motorsport. EC3: Sztuka liderem mistrzostw. Solidnie we Francji także Gładysz

Daniel Bonna

  • Serie juniorskie
23 czerwca 2025

Kacper Sztuka ma za sobą bardzo udaną rundę na Paul Ricard. Polak odniósł pierwsze zwycięstwo w EuroCup-3 i został liderem klasyfikacji kierowców. Maciej Gładysz natomiast może pochwalić się dwoma solidnymi finiszami w punktach.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren234
2.Lando NorrisMcLaren226
3.Max VerstappenRed Bull165
4.George RussellMercedes147
5.Charles LeclercFerrari119
6.Lewis HamiltonFerrari103
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams46
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas23
11.Isack HadjarVisa Cash App RB21
12.Lance StrollAston Martin20
13.Pierre GaslyAlpine19
14.Fernando AlonsoAston Martin16
15.Carlos SainzWilliams13
16.Liam LawsonVisa Cash App RB12
17.Yuki TsunodaRed Bull10
18.Oliver BearmanHaas6
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team4
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione