⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Droga do mistrzostwa Macieja Gładysza w Eurocup-3 SWC

Motorsport - Droga do mistrzostwa Macieja Gładysza w Eurocup-3 SWC

  • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
17 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 8 minut

Jakub Mikołajczak

Droga do mistrzostwa Macieja Gładysza w Eurocup-3 SWC

Maciej Gładysz, 17-letni kierowca z Tarnowa, świetnie rozpoczął nowy sezon, zdobywając zimą mistrzostwo Eurocup-3 Spanish Winter Championship. Przypomnijmy sobie drogę do tego sukcesu.

Poprzednie lata były bardzo udane

Zanim ten zawodnik zasiadł za kierownicą bolidu Eurocup-3, gdzie rozpoczęła się droga do mistrzostwa Macieja Gładysza, przez lata szlifował swoje umiejętności w kartingu, gdzie zdobywał tytuły i uznanie jako jeden z najlepszych polskich zawodników. W 2024 roku przeszedł do Formuły 4. Debiut w tej kategorii okazał się spektakularny – w hiszpańskiej F4, która była uważana za najmocniejszą serię na tym poziomie na świecie w tamtym okresie,  zajął trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej, wygrywając trzy wyścigi, ośmiokrotnie stając na podium i trzykrotnie zdobywając pole position. Dodatkowo został mistrzem wśród debiutantów, pokonując ponad 30 rywali z całego świata. Równie udany był jego występ w zimowym cyklu Formula Winter Series, gdzie również zajął trzecią lokatę i zdobył tytuł drugiego wicemistrza. Oba te sukcesy wywalczył jako reprezentant MP Motorsport.

Przeskok do Eurocup-3

Sezon 2025 przyniesie dla Gładysza nowe wyzwanie – awans do Eurocup-3, serii pośredniej między Formułą 4 a Formułą 3, która od 2023 roku stanowi ważny etap w rozwoju młodych kierowców. W Eurocup-3, który jest alternatywą dla mistrzostw FRECA, ścigają się bolidy Tatuus F3 T-318-EC3 o mocy 270 KM, wyposażone w silniki Alfy Romeo i opony Hankook. To maszyny szybsze i bardziej wymagające niż te w F4, co wymagało od Gładysza i innych debiutantów szybkiej adaptacji.

Przed startem głównego sezonu Eurocup-3, który rozpocznie się w maju 2025 roku na torze Red Bull Ring, Gładysz wziął udział w premierowej edycji Eurocup-3 Spanish Winter Championship (E3 SWC). Ten zimowy cykl, składający się z trzech rund (Jerez, Portimao, Motorland Aragon), miał przygotować kierowców do rywalizacji w głównej serii. Do tamtej pory w okresie między sezonowym, zawodnicy mieli 2 alternatywy, aby móc rozjeździć się. Mowa tutaj o rywalizacji na Bliskim Wschodzie oraz Nowej Zelandii. Ta opcja z kolei znacząco obniżyła koszty.

Droga do mistrzostwa Macieja Gładysza: Moment, w którym wszystko mogło pójść do kosza

W grudniu nastolatek podczas testów na torze w Barcelonie uległ poważnemu wypadkowi. Polak wypadł z trasy i rozbił się, czego skutkiem okazały się złamania obu rąk. Za kulisami trwała walka o jak najszybszy powrót. Wszak istniało spore ryzyko, że Gładysz nie wykuruje się na inaugurację sezonu. Misja jednak zakończyła się powodzeniem i Polak wystartował w całym cyklu.

Walka o mistrzostwo w Spanish Winter Championship

Zimowy cykl rozpoczął się w lutym 2025 roku na torze Jerez de la Frontera. Gładysz, mimo przedsezonowej kontuzji, od razu pokazał, że jest w stanie rywalizować z bardziej doświadczonymi kierowcami. W debiucie zdobył podium, zajmując trzecie miejsce w pierwszym wyścigu. Później w sprincie zapunktował, ale wisienką na torcie był ostatni akord tamtego weekendu. Reprezentant MP Motorsport przystępował do niego z pole position. Na starcie wyprzedzili go obaj juniorzy Red Bulla. W środkowej fazie wyścigu ci się jednak zderzyli i Polak odzyskał prowadzenie, którego nie oddał już do mety. W wywiadzie po wyścigu opowiedział o całej sytuacji. Dodatkowo dziadek Macieja – pan Janusz, pod dyskusjami w mediach społecznościowych przyznał, że zawodnik jeździł z metalowymi płytkami w rękach.

Druga runda w portugalskim Portimao przyniosła mieszane emocje. Gładysz zajął drugie miejsce w sobotnim wyścigu. Prowadzenie stracił na ostatniej prostej z rąk Valerio Rinicelli. Obaj kierowcy po wszystkim podziękowali sobie za walkę. Z kolei w niedzielę jechał na trzeciej pozycji z szansą na zwycięstwo, gdyż w swoim bolidzie miał rezerwy systemu Push to Pass, jednak awaria bolidu zmusiła go do wycofania się. Po tej rundzie Gładysz tracił 28 punktów do lidera, Włocha Mattii Colnaghiego. Stawiało go w trudnej sytuacji przed finałową rundą.

Droga do mistrzostwa Macieja Gładysza: Ostatnie starcie

Decydująca batalia rozegrała się w ostatni weekend marca na torze Motorland Aragon. Gładysz podszedł do niej z niezwykłą determinacją – już wcześniej w rozmowie z nami zapowiadał, że będzie walczył do końca. W sobotnim wyścigu zdeklasował resztę. Ponadto ważnym momentem był błąd Colnaghego, który po kolizji stracił przednie skrzydło i nie zdobył punktów. Dzięki temu Gładysz zrównał się z Włochem w klasyfikacji generalnej.

W niedzielnym finale tarnowianin musiał dowieźć punkty, by zapewnić sobie tytuł. Startując z drugiego pola, ukończył wyścig na drugiej pozycji, finiszując niecałą sekundę za zwycięzcą. Ten wynik dał mu mistrzostwo Eurocup-3 Spanish Winter Championship, czyniąc go pierwszym Polakiem, który triumfował w tej serii.

Co dalej?

Mistrzostwo w E3 SWC to dopiero początek drogi Gładysza w Eurocup-3. Przed nim główny sezon, który rozpocznie się w maju 2025 roku i obejmie osiem rund na torach takich jak Spa-Francorchamps, Monza czy Barcelona-Catalunya. Gładysz, mając za sobą udane przetarcie w zimowym cyklu, będzie jednym z faworytów do walki o czołowe lokaty.

Maciej Gładysz, zdobywając mistrzostwo Eurocup-3 Spanish Winter Championship, dołączył do elitarnego grona polskich kierowców, którzy triumfowali w juniorskich seriach. Polski motorsport zyskał kolejną nadzieję, a kibice z niecierpliwością czekają na dalsze popisy 17-latka z Tarnowa.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Eurocup-3
  • F4
  • Maciej Gładysz
  • Zimowy Eurocup-3

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Bień potwierdził przyszłoroczne plany. Polski kierowca w F4 CEZ

Motorsport - Bień potwierdził przyszłoroczne plany. Polski kierowca w F4 CEZ

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
7 października 2025

Po sesjach testowych na torach Cremona i Tazio Nuvolari, przyszła pora na oficjalny sprawdzian w gronie nie tylko aspirujących do miana kierowców F4, ale i zawodników regularnie biorących udział w rywalizacji na tym szczeblu motorsportowej drabinki. Pochodzący spod Warszawy Cezary Bień w terminie 30-09.-01.10. w gronie 47 zawodników miał okazję sprawdzić się w bojowych warunkach na jednym z najszybszych torów, jakim bez wątpienia jest Autodromo Nazionale di Monza.

Postępy Piotra Orzechowskiego na Brands Hatch

Motorsport. Postępy Piotra Orzechowskiego na Brands Hatch

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
7 października 2025

W miniony weekend, 3-5 października, odbyła się finałowa rywalizacja kierowców Brytyjskiej Formuły 4 na torze Brands Hatch. Na tę rundę przypadł też trzeci tegoroczny weekend wyścigowy polskiego kierowcy. Piotr Orzechowski wykorzystał kolejne starty do zebrania jak największej ilości danych i poczynienia progresu względem wcześniejszych startów na torach Silverstone i Donington Park.

Wiktor Dobrzański z progresem w tempie wyścigowym w Jerez

Motorsport: Wiktor Dobrzański z progresem w tempie wyścigowym w Jerez

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
29 września 2025

19-21 września kierowca wyścigowy z Krakowa rywalizował na hiszpańskim torze Jerez. Wiktor Dobrzański wspólnie z zespołem Tecnicar pracowali nad osiągami bolidu i zbierali kolejne cenne doświadczenia. Pomimo problemów w kwalifikacjach, w każdym z trzech wyścigów polski zawodnik skracał dystans do rywali i awansował o kilka pozycji oraz był zadowolony ze swojego racecraftu.

Trudny weekend Olkuckiej na torze Barcelona-Catalunya

Motorsport. Trudny weekend Olkuckiej na torze Barcelona-Catalunya

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
23 września 2025

Miniony weekend zawodniczkom i zawodnikom Italian F4 Championship upłynął pod znakiem rywalizacji. Dla odmiany jednak areną zmagań nie był włoski tor wyścigowy, ale znajdujący się w Montmeló Circuit de Barcelona-Catalunya, na którym regularnie gości zarówno Formuła 1, jak i MotoGP. W gronie kierowców, którzy przybyli do Hiszpanii, by walczyć o jak najlepsze rezultaty, znalazła się także Kornelia Olkucka, reprezentująca szwajcarski zespół Maffi Racing.

Siedem pole position z rzędu Jana Przyrowskiego w Hiszpańskiej F4

Motorsport. Siedem pole position z rzędu Jana Przyrowskiego w Hiszpańskiej F4

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
23 września 2025

W miniony weekend, 19-21 września, kierowca z Rossoszycy prezentował bardzo dobre osiągi w trakcie piątej rundy Hiszpańskiej Formuły 4. Jan Przyrowski dwukrotnie wygrał kwalifikacje i był autorem najszybszego czasu okrążenia trzeciego wyścigu. Protegowany Akademii Motorsportu ORLEN i Prosperity Investment Management miał sporo pecha na starcie trzech rywalizacji, przez co jednego z wyścigów nie ukończył, a w dwóch kolejnych był szósty, pomimo że w jednym z nich był drugi na mecie.

Eurocup-3: Podium Sztuki w hiszpańskim Jerez

Motorsport: Eurocup-3: Podium Sztuki w hiszpańskim Jerez

Adrian Drozdek

  • Formuły regionalne
22 września 2025

Kacper Sztuka powrócił na podium Eurocup-3. Polski kierowca w niedzielnym wyścigu zajął drugie miejsce. Wszystko dzięki świetnym kwalifikacjom, które w jego wykonaniu w trakcie weekendu wyścigowego na torze Jerez, były imponujące.

Włoska F4: Olkucka w drodze do Barcelony

Motorsport - Włoska F4: Olkucka w drodze do Barcelony

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
16 września 2025

Już w najbliższy weekend szóste z siedmiu wydarzeń Włoskiej Formuły 4 w tegorocznym kalendarzu odbędzie się w Hiszpanii, a dokładniej – na torze Circuit de Barcelona-Catalunya, doskonale znanym nie tylko kibicom F1 i MotoGP, ale także zawodnikom. To właśnie na tym torze rozegrana została w tym roku czwarta, finałowa runda Formula Winter Series, w której udział brała także Kornelia Olkucka.

EC3: Kacper Sztuka gotowy na Jerez

Motorsport. EC3: Kacper Sztuka gotowy na Jerez

Adrian Drozdek

  • Formuły regionalne
16 września 2025

Już za kilka dni (19-21 września) kierowcy startujący w Eurocup-3 będą walczyć o wygraną na hiszpańskim torze Jerez. To przedostatnia runda sezonu 2025. Kacper Sztuka wciąż ma szanse na mistrzowski tytuł. „Jeżeli są one nawet matematyczne, zrobię wszystko, żeby go zdobyć” - zadeklarował kierowca Campos Racing.

Pierwsza Polka zaproszona na testy F1 Academy

Motorsport - Pierwsza Polka zaproszona na testy F1 Academy

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
11 września 2025

Po zakończeniu sezonu 2025 w F4 CEZ, przed Michaliną Sabaj kolejne wyzwania i doświadczenia. Podopieczna Akademii Motorsportu Orlen jako pierwsza Polka w historii już 18 września weźmie udział w testach Rookie w F1 Academy, które odbędą się na torze Navarra w Hiszpanii.

F4 CEZ: Michalina Sabaj wyróżniona w Brnie

Motorsport. F4 CEZ: Michalina Sabaj wyróżniona w Brnie

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
8 września 2025

W miniony weekend, 5-7 września, odbyła się szósta i zarazem ostatnia runda sezonu 2025 w F4 CEZ Championship. Zmagania odbyły się na torze Brno. Michalina Sabaj ponownie liczyła się w walce o punkty i była wyróżniana w klasyfikacji kobiet. Niestety ostatni wyścig nie potoczył się po myśli podopiecznej Akademii Motorsportu Orlen, ponieważ pechowy incydent przedwcześnie zakończył jej udział w rywalizacji.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren309
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull205
4.George RussellMercedes184
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams64
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Isack HadjarHaas37
11.Lance StrollAston Martin32
12.Fernando AlonsoAston Martin30
13.Esteban OconHaas28
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Oliver BearmanHaas16
17.Carlos SainzWilliams16
18.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
19.Yuki TsunodaRed Bull12
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione