FIA oficjalnie ogłosiła, że tegoroczna edycja GP Makau obejmować będzie także Puchar Świata Formuły 4. Powrócą też Puchary Świata FR i GT. Federacja zatwierdziła to przez głosowanie elektroniczne.
GP Makau 2025. Nowości i powroty
Organizowane i promowane przez Komitet Organizacyjny Grand Prix Makau i Automobile General Association Macao-China (AAMC), GP Makau odbędzie się po raz 72. w dniach 13-16 listopada 2025 r. To jedno z najbardziej prestiżowych wydarzeń w światowym sporcie motorowym. W ostatnich latach dodanie kolejnych Pucharów Świata FIA na Guia Circuit spotkało się z pozytywnym odbiorem i udaną współpracą. Decyzją FIA tegoroczny program wyścigowego Pucharu Świata obejmie Formułę 4, Formułę Regionalną i serię GT.
Od zeszłego roku Puchar Świata FR w Makau zastępuje Puchar Świata Formuły 3. Nie zmienia to jednak faktu, że ten wyścig pozostaje ostatecznym testem dla młodych kierowców przed przejściem do międzynarodowych zawodów. W tym roku odbywa się łącznie 5 Formuł Regionalnych na całym świecie. Grand Prix Makau oferuje kierowcom i zespołom z czołówki swojej regionalnej klasy możliwość spotkania się i rywalizacji w jednym miejscu. Topspeed, organizatorzy FR Middle East Championship, mają zapewnić techniczne i operacyjne wsparcie dla tego wydarzenia.
Absolutną nowością w programie GP Makau będzie w tym roku Puchar Świata Formuły 4. Młodzi kierowcy single-seaterów mają ograniczony czas na torze i mniej dostępnych obiektów ulicznych na poziomie krajowym i regionalnym. Wydarzenie to ma dać im więc dodatkową okazję do przyjazdu i rywalizacji na ulicach Makau. To bezlitosna 6,12-kilometrowa nitka asfaltu rozciągnięta nad pagórkami historycznego nabrzeża dawnej kolonii portugalskiej.
Źródło: FIAPuchar Świata FIA F4 ma dać najlepszym młodym kierowcom okazję do ścigania się w globalnym gronie talentów F4. Odbędzie się wtedy rygorystyczny proces selekcji, w którym tylko najbardziej utalentowani młodzi zawodnicy będą mogli rywalizować. Mintimes, organizator F4 Chinese Championship, będzie jedynym operatorem, wspólnie z FFSA, odpowiedzialnym za zapewnienie wsparcia technicznego dla FIA F4 World Cup.
Program na plus także dla lokalnego motorsportu
Inicjatywa ma również na celu umożliwienie adeptom akademii kartingowych z Makau, Chin i szerszego regionu uczestnictwa w wydarzeniu jako obserwatorów. Zyskują oni możliwość doświadczenia wyścigów samochodowych i cennych spostrzeżeń nt. kolejnego etapu ich własnej kariery.
Na koniec, ma to przynieść też korzyści lokalnym kierowcom z Makau. Będą oni mogli uczestniczyć w pełnym zakresie międzynarodowych wydarzeń – Kartingu, F4 i Formuły Regionalnej, na swojej ojczystej ziemi.
– Makau jest istotną częścią edukacji młodego kierowcy, a naszym obowiązkiem jest ochrona jego dziedzictwa i przyszłości. Pozostało tak niewiele wyzwań takich jak Grand Prix Makau, że uznaliśmy, że to właściwy moment, aby wprowadzić FIA F4 World Cup. Da to najlepszym kierowcom pochodzącym z poziomu krajowego okazję do nauczenia się, co trzeba zrobić, aby jeździć po torze Guia Circuit w samochodzie F4, który jest nieco bardziej wyrozumiały niż samochód FR, dzięki czemu gdy wrócą za rok lub dwa na FR World Cup, będą gotowi, aby naprawdę pokazać, co potrafią – powiedział Emanuele Pirro, prezes Komitetu FIA ds. Single-seaterów.
– To naprawdę ekscytujące, że Grand Prix Makau staje się prawdziwym festiwalem sportów motorowych, z naszymi wyścigami samochodów jednomiejscowych, GT World Cup, a także Touring Cars, edycja 2025 już zapowiada się jako coś wyjątkowego. Pracujemy również ciężko, aby mieć pewność, że wykorzystamy tę okazję do inspirowania i edukowania młodych kierowców kartingowych z regionu – potencjał wzrostu i rozwoju w Chinach i regionie Azji i Pacyfiku jest ogromny, ponieważ dążymy do zwiększenia uczestnictwa w sportach motorowych – dodał.
– Cieszymy się, że FIA organizuje Puchar Świata F4 na torze Macao Guia Circuit, co jest okazją dla młodych kierowców w regionie do poszukiwania ścieżki rozwoju od międzynarodowych zawodów kartingowych do jednomiejscowych F4 i FR, a także do zostania mistrzami świata w przyszłości – powiedział Coc Veng Chong, przewodniczący AAMC.
Czym jest GP Makau?
GP Makau to jedna z najważniejszych imprez w kalendarzu FIA. Wyłania ona młode talenty wyścigów samochodowych i sprawdza je na wymagającym torze Guia Circuit. Istnieje od roku 1954. Z początku obejmowała wyścigi samochodów sportowych. Z czasem doszły zawody bolidów jednomiejscowych, aut GT, a także motocykli.
Uliczny obiekt na ulicach Makau jest jednym z najtrudniejszych na świecie dla kierowców, jak i mechaników. Nie jest łatwo znaleźć idealne ustawienia na ten tor, bo zawiera 2 różne sekcje. Pierwsza obejmuje długie i szerokie proste z kilkoma zakrętami. Druga jest bardzo techniczna i wymaga od kierowców koncentracji i dużo kręcenia kierownicą. Najsłynniejsze części toru stanowią zakręty Lisboa i agrafka.
Przez lata nitka toru przechodziła jedynie kosmetyczne zmiany. Dla wielu młodych kierowców marzeniem jest ściganie się na niej i wygranie wyścigu. Na liście triumfatorów GP Makau są m.in. tacy kierowcy jak: Ayrton Senna, Martin Donnelly, Michael Schumacher, David Coulthard, Ralf Schumacher, Takuma Sato, Lucas di Grassi i Richard Verschoor.
Polskie wątki na Guia Circuit
Oczywiście w ciągu tych wielu lat w Makau był też polski akcent. Był nim Robert Kubica, który na Guia Circuit ścigał się 3 razy. Jak sam przyznał, darzy ten tor sentymentem. Swoje najlepsze rezultaty osiągnął tam w roku 2004 i 2005. W obu przypadkach ukończył wyścig na 2. miejscu, a w pierwszym z nich ruszał nawet z pole position. Dokonał tego jako pierwszy Polak w historii GP Makau. Od tamtej pory żaden nasz rodak tam nie wystartował. Jednak może to ulec zmianie.
Biorąc pod uwagę, że program GP Makau został rozszerzony o Formułę 4, może się to zmienić już w tym roku. Lokalne F4 rozpoczęły już sezon i w kilku z nich mamy swoich reprezentantów. W hiszpańskiej F4 są to Jan Przyrowski i Wiktor Dobrzański. We włoskiej F4 mamy Kornelię Olkucką i Aleksandra Rutę. W brytyjskiej F4 w wybranych rundach ściga się Piotr Orzechowski. Z kolei w GB4 jest Daniel Guinchard. W F4 CEZ jedzie zaś Michalina Sabaj. Zatem w zależności od tego jak wypadną w tym sezonie i czy ich plan byłby gotowy na dodatkową rundę, mogłaby być szansa na to, że chociaż jedno z ich pojawi się w listopadzie w Makau.
Jest też oczywiście Tymek Kucharczyk, który startuje w Euroformule Open. Z kolei w Eurocup-3 są Maciej Gładysz i Kacper Sztuka. Być może któregoś z nich zobaczymy w Pucharze Świata FR.
Warto też śledzić losy wielu innych polskich zawodników i zawodniczek. Przykładowo wymienić można tutaj Kristine Kołodziejski czy Klary Kowalczyk. W tym roku może ich nie zobaczymy w Makau, ale w kolejnych edycjach nie można tego wykluczyć w 100%.
Kibicujmy więc naszym kierowcom, bo może to być polski rok zwieńczony występem w prestiżowym GP Makau. Start tam może im otworzyć drzwi na nowe możliwości i dalszy rozwój, dlatego warto.
Zdjęcie główne: SB Macau / X
Źródło: FIA
Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News
Obserwuj nas!