⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
LIVE
Betard Sparta Wrocław Logo
49:29
stal-gorzow (1).png Logo
09.05.2025 18:00
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » GP Makau z Pucharem Świata F4? FIA zdecydowała

Sport motorowy. GP Makau z Pucharem Świata F4? FIA zdecydowała

  • Formuła 4
  • Formuły regionalne
  • Inne wyścigi
  • Serie juniorskie
9 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 14 minut

Adrian Januszkiewicz

GP Makau z Pucharem Świata F4? FIA zdecydowała

FIA oficjalnie ogłosiła, że tegoroczna edycja GP Makau obejmować będzie także Puchar Świata Formuły 4. Powrócą też Puchary Świata FR i GT. Federacja zatwierdziła to przez głosowanie elektroniczne.

GP Makau 2025. Nowości i powroty

Organizowane i promowane przez Komitet Organizacyjny Grand Prix Makau i Automobile General Association Macao-China (AAMC), GP Makau odbędzie się po raz 72. w dniach 13-16 listopada 2025 r. To jedno z najbardziej prestiżowych wydarzeń w światowym sporcie motorowym. W ostatnich latach dodanie kolejnych Pucharów Świata FIA na Guia Circuit spotkało się z pozytywnym odbiorem i udaną współpracą. Decyzją FIA tegoroczny program wyścigowego Pucharu Świata obejmie Formułę 4, Formułę Regionalną i serię GT.

Od zeszłego roku Puchar Świata FR w Makau zastępuje Puchar Świata Formuły 3. Nie zmienia to jednak faktu, że ten wyścig pozostaje ostatecznym testem dla młodych kierowców przed przejściem do międzynarodowych zawodów. W tym roku odbywa się łącznie 5 Formuł Regionalnych na całym świecie. Grand Prix Makau oferuje kierowcom i zespołom z czołówki swojej regionalnej klasy możliwość spotkania się i rywalizacji w jednym miejscu. Topspeed, organizatorzy FR Middle East Championship, mają zapewnić techniczne i operacyjne wsparcie dla tego wydarzenia.

Absolutną nowością w programie GP Makau będzie w tym roku Puchar Świata Formuły 4. Młodzi kierowcy single-seaterów mają ograniczony czas na torze i mniej dostępnych obiektów ulicznych na poziomie krajowym i regionalnym. Wydarzenie to ma dać im więc dodatkową okazję do przyjazdu i rywalizacji na ulicach Makau. To bezlitosna 6,12-kilometrowa nitka asfaltu rozciągnięta nad pagórkami historycznego nabrzeża dawnej kolonii portugalskiej.

Logo FIA F4 World Cup na Gp Makau
Źródło: FIA

Puchar Świata FIA F4 ma dać najlepszym młodym kierowcom okazję do ścigania się w globalnym gronie talentów F4. Odbędzie się wtedy rygorystyczny proces selekcji, w którym tylko najbardziej utalentowani młodzi zawodnicy będą mogli rywalizować. Mintimes, organizator F4 Chinese Championship, będzie jedynym operatorem, wspólnie z FFSA, odpowiedzialnym za zapewnienie wsparcia technicznego dla FIA F4 World Cup.

Program na plus także dla lokalnego motorsportu

Inicjatywa ma również na celu umożliwienie adeptom akademii kartingowych z Makau, Chin i szerszego regionu uczestnictwa w wydarzeniu jako obserwatorów. Zyskują oni możliwość doświadczenia wyścigów samochodowych i cennych spostrzeżeń nt. kolejnego etapu ich własnej kariery.

Na koniec, ma to przynieść też korzyści lokalnym kierowcom z Makau. Będą oni mogli uczestniczyć w pełnym zakresie międzynarodowych wydarzeń – Kartingu, F4 i Formuły Regionalnej, na swojej ojczystej ziemi.

– Makau jest istotną częścią edukacji młodego kierowcy, a naszym obowiązkiem jest ochrona jego dziedzictwa i przyszłości. Pozostało tak niewiele wyzwań takich jak Grand Prix Makau, że uznaliśmy, że to właściwy moment, aby wprowadzić FIA F4 World Cup. Da to najlepszym kierowcom pochodzącym z poziomu krajowego okazję do nauczenia się, co trzeba zrobić, aby jeździć po torze Guia Circuit w samochodzie F4, który jest nieco bardziej wyrozumiały niż samochód FR, dzięki czemu gdy wrócą za rok lub dwa na FR World Cup, będą gotowi, aby naprawdę pokazać, co potrafią – powiedział Emanuele Pirro, prezes Komitetu FIA ds. Single-seaterów.

– To naprawdę ekscytujące, że Grand Prix Makau staje się prawdziwym festiwalem sportów motorowych, z naszymi wyścigami samochodów jednomiejscowych, GT World Cup, a także Touring Cars, edycja 2025 już zapowiada się jako coś wyjątkowego. Pracujemy również ciężko, aby mieć pewność, że wykorzystamy tę okazję do inspirowania i edukowania młodych kierowców kartingowych z regionu – potencjał wzrostu i rozwoju w Chinach i regionie Azji i Pacyfiku jest ogromny, ponieważ dążymy do zwiększenia uczestnictwa w sportach motorowych – dodał.

– Cieszymy się, że FIA ​​organizuje Puchar Świata F4 na torze Macao Guia Circuit, co jest okazją dla młodych kierowców w regionie do poszukiwania ścieżki rozwoju od międzynarodowych zawodów kartingowych do jednomiejscowych F4 i FR, a także do zostania mistrzami świata w przyszłości – powiedział Coc Veng Chong, przewodniczący AAMC.

Czym jest GP Makau?

GP Makau to jedna z najważniejszych imprez w kalendarzu FIA. Wyłania ona młode talenty wyścigów samochodowych i sprawdza je na wymagającym torze Guia Circuit. Istnieje od roku 1954. Z początku obejmowała wyścigi samochodów sportowych. Z czasem doszły zawody bolidów jednomiejscowych, aut GT, a także motocykli.

Uliczny obiekt na ulicach Makau jest jednym z najtrudniejszych na świecie dla kierowców, jak i mechaników. Nie jest łatwo znaleźć idealne ustawienia na ten tor, bo zawiera 2 różne sekcje. Pierwsza obejmuje długie i szerokie proste z kilkoma zakrętami. Druga jest bardzo techniczna i wymaga od kierowców koncentracji i dużo kręcenia kierownicą. Najsłynniejsze części toru stanowią zakręty Lisboa i agrafka.

Przez lata nitka toru przechodziła jedynie kosmetyczne zmiany. Dla wielu młodych kierowców marzeniem jest ściganie się na niej i wygranie wyścigu. Na liście triumfatorów GP Makau są m.in. tacy kierowcy jak: Ayrton Senna, Martin Donnelly, Michael Schumacher, David Coulthard, Ralf Schumacher, Takuma Sato, Lucas di Grassi i Richard Verschoor.

Polskie wątki na Guia Circuit

Oczywiście w ciągu tych wielu lat w Makau był też polski akcent. Był nim Robert Kubica, który na Guia Circuit ścigał się 3 razy. Jak sam przyznał, darzy ten tor sentymentem. Swoje najlepsze rezultaty osiągnął tam w roku 2004 i 2005. W obu przypadkach ukończył wyścig na 2. miejscu, a w pierwszym z nich ruszał nawet z pole position. Dokonał tego jako pierwszy Polak w historii GP Makau. Od tamtej pory żaden nasz rodak tam nie wystartował. Jednak może to ulec zmianie.

Biorąc pod uwagę, że program GP Makau został rozszerzony o Formułę 4, może się to zmienić już w tym roku. Lokalne F4 rozpoczęły już sezon i w kilku z nich mamy swoich reprezentantów. W hiszpańskiej F4 są to Jan Przyrowski i Wiktor Dobrzański. We włoskiej F4 mamy Kornelię Olkucką i Aleksandra Rutę. W brytyjskiej F4 w wybranych rundach ściga się Piotr Orzechowski. Z kolei w GB4 jest Daniel Guinchard. W F4 CEZ jedzie zaś Michalina Sabaj. Zatem w zależności od tego jak wypadną w tym sezonie i czy ich plan byłby gotowy na dodatkową rundę, mogłaby być szansa na to, że chociaż jedno z ich pojawi się w listopadzie w Makau.

Jest też oczywiście Tymek Kucharczyk, który startuje w Euroformule Open. Z kolei w Eurocup-3 są Maciej Gładysz i Kacper Sztuka. Być może któregoś z nich zobaczymy w Pucharze Świata FR.

Warto też śledzić losy wielu innych polskich zawodników i zawodniczek. Przykładowo wymienić można tutaj Kristine Kołodziejski czy Klary Kowalczyk. W tym roku może ich nie zobaczymy w Makau, ale w kolejnych edycjach nie można tego wykluczyć w 100%.

Kibicujmy więc naszym kierowcom, bo może to być polski rok zwieńczony występem w prestiżowym GP Makau. Start tam może im otworzyć drzwi na nowe możliwości i dalszy rozwój, dlatego warto.

Zdjęcie główne: SB Macau / X

Źródło: FIA

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F4
  • FIA
  • GP Makau

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

GP Makau z Pucharem Świata F4? FIA zdecydowała

Sport motorowy. GP Makau z Pucharem Świata F4? FIA zdecydowała

Adrian Januszkiewicz

  • Formuła 4
9 maja 2025

FIA oficjalnie ogłosiła, że tegoroczna edycja GP Makau obejmować będzie także Puchar Świata Formuły 4. Powrócą też Puchary Świata FR i GT. Federacja zatwierdziła to przez głosowanie elektroniczne.

Limit budżetowy F1 zostanie wycofany?

Limit budżetowy F1 zostanie wycofany?

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
8 maja 2025

Trudno w to uwierzyć, ale wkrótce możemy mieć zwrot w sprawie limitu budżetowego w F1. Prezydent FIA, Mohammed Ben Sulayem, cytowany przez "Associated Press", rzekomo widzi w nim tylko "problem".

Wrocławianin w bolidzie F4. Z kartingu halowego na Red Bull Ring

Wrocławianin w bolidzie F4. Z kartingu halowego na Red Bull Ring

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
7 maja 2025

Alex Martin Kalinowski nieco ponad rok temu nie pomyślałby, że zrealizuje kilka swoich marzeń. Tymczasem niepozorny powrót do kartingu halowego wzbudził duży apetyt na motorsportowe wyzwania, który zaprowadził go na tor Formuły 1 i do testów F4.

Polka zadebiutowała we Włoskiej Formule 4

Sport motorowy: Polka zadebiutowała we Włoskiej Formule 4

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
7 maja 2025

Kornelia Olkucka sprawdziła się w nowej dla siebie edycji F4. Pierwszy krok bywa najtrudniejszy. Zawodniczka Maffi Racing po roku startów w serii F4 CEZ i zimowym angażu w Formula Winter Series, rozpoczęła w miniony weekend zmagania we Włoskiej Formule 4.

Polak po debiucie w Brytyjskiej F4: Zupełnie nowe doświadczenie

Polak po debiucie w Brytyjskiej F4: Zupełnie nowe doświadczenie

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
6 maja 2025

Piotr Orzechowski wziął udział w rundzie Brytyjskiej Formuły 4 na torze Silverstone. Dla polskiego kierowcy był to debiut w nowej serii, w trakcie którego celem było zebranie doświadczenia i zebranie jak największej ilości danych, co w przyszłości przyczyni się do poczynienia dalszego progresu.

Hiszpańska F4: Polak w czołówce w Los Arcos

Hiszpańska F4: Polak w czołówce w Los Arcos

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
6 maja 2025

Protegowany Akademii Motorsportu Orlen wygrał swój trzeci wyścig podczas drugiej rundy Hiszpańskiej Formuły 4 na torze Navarra, rozgrywanej 2-4 maja. Oprócz zwycięstwa Jan Przyrowski wywalczył podium w 2. wyścigu (3. miejsce) i piątą lokatę w finałowych zmaganiach.

Hiszpańska F4: Przyrowski liderem po 2 wyścigach w Navarrze

Hiszpańska F4: Przyrowski liderem po 2 wyścigach w Navarrze

Daniel Bonna

  • Formuła 1
4 maja 2025

Jan Przyrowski na razie ma świetny weekend na torze Circuito de Navarra. Wczoraj wygrał pierwszy wyścig. Dzisiaj przekroczył linię mety na 3. pozycji, ale pozostał liderem mistrzostw.

Słowa FIA nic nie znaczą. Kierowcy F1 chcą realnych zmian

Słowa FIA nic nie znaczą. Kierowcy F1 chcą realnych zmian

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
2 maja 2025

Prezydent FIA zasugerował złagodzenie kar za używanie wulgaryzmów. Kierowcy nie są przekonani. Chcą realnych zmian, a nie pustych obietnic.

Guinchard o polskości, przygodzie z Mercedesem i GB4 | WYWIAD

Guinchard o polskości, przygodzie z Mercedesem i GB4 | WYWIAD

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
1 maja 2025

Wielu fanów motorsportu mile zaskoczył fakt, że w Wielkiej Brytanii objawieniem otwarcia sezonu 2025 stał się występujący z polską flagą Daniel Guinchard. Po dwóch rundach 18-latek jest liderem mocno obsadzonej GB4 Championship. Kierowca Hillspeed udzielił mi wywiadu, w którym dał się lepiej poznać i zachęcił do kibicowania.

Polka gotowa na Włoską F4 i… grid F1 Academy | WYWIAD

Polka gotowa na Włoską F4 i… grid F1 Academy | WYWIAD

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
30 kwietnia 2025

Kornelia Olkucka to 21-letnia zawodniczka, która ma za sobą starty w F4 CEZ i Formula Winter Series. Przed nią wyzwania we Włoskiej Formule 4, które już niebawem. Jeszcze przed wyjazdem Polka zdążyła odpowiedzieć nam na kilka pytań.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren131
2.Lando NorrisMcLaren115
3.Max VerstappenRed Bull99
4.George RussellMercedes93
5.Charles LeclercFerrari53
6.Andrea Kimi AntonelliMercedes48
7.Lewis HamiltonFerrari41
8.Alexander AlbonWilliams30
9.Esteban OconHaas14
10.Lance StrollAston Martin14
11.Yuki TsunodaRed Bull9
12.Pierre GaslyAlpine7
13.Carlos SainzWilliams7
14.Nico HulkenbergStake F1 Team6
15.Oliver BearmanHaas5
16.Isack HadjarVisa Cash App RB5
17.Fernando AlonsoAston Martin0
18.Liam LawsonVisa Cash App RB0
19.Jack DoohanAlpine0
20.Gabriel BortoletoStake F1 Team0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VeschoorMP Motorsport53
2.Pepe MartíCampos Racing41
3.Leonardo FornaroliInvicta Racing40
4.Alex DunneRodin Motorsport35
5.Luke BrowningHitech TGR33
6.Victor MartinsART Grand Prix28
7.Arvid LindbladCampos Racing24
8.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil20
9.Dino BenaovicHitech TGR12
10.Gabriele MiniPrema Racing12
11.Joshua DürksenAIX Racing11
12.Roman StanekInvicta Racing8
13.Oliver GoetheCampos Racing6
14.Sebastián MontoyaPrema Racing3
15.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing3
16.Kush MainiDAMS Lucas Oil1
17.Ritomo MiyataART Grand Prix0
18.Amaury CordeelRodin Motorsport0
19.Sami MeguetounifTrident0
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.John BennettVan Amersfoort Racing0
22.Max EstersonTrident0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP140
2.Marc MarquezDucati Lenovo Team139
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team120
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team84
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team63
6.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team50
7.Johann ZarcoCASTROL Honda LCR43
8.AI OguraTrackhouse MotoGP Team37
9.Marco BezzecchiAprilia Racing36
10.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing33
11.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing32
12.Luca MariniHonda HRC Castrol32
13.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech328
14.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP25
15.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech324
16.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP19
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team17
18.Joan MirHonda HRC Castrol11
19.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team6
20.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP3
21.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP2
22.Lorenzo SalvadoriAprilia Racing1
23.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR0
24.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
25.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione