⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » GP Makau z Pucharem Świata F4? FIA zdecydowała

Motorsport. GP Makau z Pucharem Świata F4? FIA zdecydowała

  • Formuła 4
  • Formuły regionalne
  • Inne wyścigi
  • Serie juniorskie
9 maja 2025 Ten artykuł przeczytasz w 14 minut

Adrian Januszkiewicz

GP Makau z Pucharem Świata F4? FIA zdecydowała

FIA oficjalnie ogłosiła, że tegoroczna edycja GP Makau obejmować będzie także Puchar Świata Formuły 4. Powrócą też Puchary Świata FR i GT. Federacja zatwierdziła to przez głosowanie elektroniczne.

GP Makau 2025. Nowości i powroty

Organizowane i promowane przez Komitet Organizacyjny Grand Prix Makau i Automobile General Association Macao-China (AAMC), GP Makau odbędzie się po raz 72. w dniach 13-16 listopada 2025 r. To jedno z najbardziej prestiżowych wydarzeń w światowym sporcie motorowym. W ostatnich latach dodanie kolejnych Pucharów Świata FIA na Guia Circuit spotkało się z pozytywnym odbiorem i udaną współpracą. Decyzją FIA tegoroczny program wyścigowego Pucharu Świata obejmie Formułę 4, Formułę Regionalną i serię GT.

Od zeszłego roku Puchar Świata FR w Makau zastępuje Puchar Świata Formuły 3. Nie zmienia to jednak faktu, że ten wyścig pozostaje ostatecznym testem dla młodych kierowców przed przejściem do międzynarodowych zawodów. W tym roku odbywa się łącznie 5 Formuł Regionalnych na całym świecie. Grand Prix Makau oferuje kierowcom i zespołom z czołówki swojej regionalnej klasy możliwość spotkania się i rywalizacji w jednym miejscu. Topspeed, organizatorzy FR Middle East Championship, mają zapewnić techniczne i operacyjne wsparcie dla tego wydarzenia.

Absolutną nowością w programie GP Makau będzie w tym roku Puchar Świata Formuły 4. Młodzi kierowcy single-seaterów mają ograniczony czas na torze i mniej dostępnych obiektów ulicznych na poziomie krajowym i regionalnym. Wydarzenie to ma dać im więc dodatkową okazję do przyjazdu i rywalizacji na ulicach Makau. To bezlitosna 6,12-kilometrowa nitka asfaltu rozciągnięta nad pagórkami historycznego nabrzeża dawnej kolonii portugalskiej.

Logo FIA F4 World Cup na Gp Makau
Źródło: FIA

Puchar Świata FIA F4 ma dać najlepszym młodym kierowcom okazję do ścigania się w globalnym gronie talentów F4. Odbędzie się wtedy rygorystyczny proces selekcji, w którym tylko najbardziej utalentowani młodzi zawodnicy będą mogli rywalizować. Mintimes, organizator F4 Chinese Championship, będzie jedynym operatorem, wspólnie z FFSA, odpowiedzialnym za zapewnienie wsparcia technicznego dla FIA F4 World Cup.

Program na plus także dla lokalnego motorsportu

Inicjatywa ma również na celu umożliwienie adeptom akademii kartingowych z Makau, Chin i szerszego regionu uczestnictwa w wydarzeniu jako obserwatorów. Zyskują oni możliwość doświadczenia wyścigów samochodowych i cennych spostrzeżeń nt. kolejnego etapu ich własnej kariery.

Na koniec, ma to przynieść też korzyści lokalnym kierowcom z Makau. Będą oni mogli uczestniczyć w pełnym zakresie międzynarodowych wydarzeń – Kartingu, F4 i Formuły Regionalnej, na swojej ojczystej ziemi.

– Makau jest istotną częścią edukacji młodego kierowcy, a naszym obowiązkiem jest ochrona jego dziedzictwa i przyszłości. Pozostało tak niewiele wyzwań takich jak Grand Prix Makau, że uznaliśmy, że to właściwy moment, aby wprowadzić FIA F4 World Cup. Da to najlepszym kierowcom pochodzącym z poziomu krajowego okazję do nauczenia się, co trzeba zrobić, aby jeździć po torze Guia Circuit w samochodzie F4, który jest nieco bardziej wyrozumiały niż samochód FR, dzięki czemu gdy wrócą za rok lub dwa na FR World Cup, będą gotowi, aby naprawdę pokazać, co potrafią – powiedział Emanuele Pirro, prezes Komitetu FIA ds. Single-seaterów.

– To naprawdę ekscytujące, że Grand Prix Makau staje się prawdziwym festiwalem sportów motorowych, z naszymi wyścigami samochodów jednomiejscowych, GT World Cup, a także Touring Cars, edycja 2025 już zapowiada się jako coś wyjątkowego. Pracujemy również ciężko, aby mieć pewność, że wykorzystamy tę okazję do inspirowania i edukowania młodych kierowców kartingowych z regionu – potencjał wzrostu i rozwoju w Chinach i regionie Azji i Pacyfiku jest ogromny, ponieważ dążymy do zwiększenia uczestnictwa w sportach motorowych – dodał.

– Cieszymy się, że FIA ​​organizuje Puchar Świata F4 na torze Macao Guia Circuit, co jest okazją dla młodych kierowców w regionie do poszukiwania ścieżki rozwoju od międzynarodowych zawodów kartingowych do jednomiejscowych F4 i FR, a także do zostania mistrzami świata w przyszłości – powiedział Coc Veng Chong, przewodniczący AAMC.

Czym jest GP Makau?

GP Makau to jedna z najważniejszych imprez w kalendarzu FIA. Wyłania ona młode talenty wyścigów samochodowych i sprawdza je na wymagającym torze Guia Circuit. Istnieje od roku 1954. Z początku obejmowała wyścigi samochodów sportowych. Z czasem doszły zawody bolidów jednomiejscowych, aut GT, a także motocykli.

Uliczny obiekt na ulicach Makau jest jednym z najtrudniejszych na świecie dla kierowców, jak i mechaników. Nie jest łatwo znaleźć idealne ustawienia na ten tor, bo zawiera 2 różne sekcje. Pierwsza obejmuje długie i szerokie proste z kilkoma zakrętami. Druga jest bardzo techniczna i wymaga od kierowców koncentracji i dużo kręcenia kierownicą. Najsłynniejsze części toru stanowią zakręty Lisboa i agrafka.

Przez lata nitka toru przechodziła jedynie kosmetyczne zmiany. Dla wielu młodych kierowców marzeniem jest ściganie się na niej i wygranie wyścigu. Na liście triumfatorów GP Makau są m.in. tacy kierowcy jak: Ayrton Senna, Martin Donnelly, Michael Schumacher, David Coulthard, Ralf Schumacher, Takuma Sato, Lucas di Grassi i Richard Verschoor.

Polskie wątki na Guia Circuit

Oczywiście w ciągu tych wielu lat w Makau był też polski akcent. Był nim Robert Kubica, który na Guia Circuit ścigał się 3 razy. Jak sam przyznał, darzy ten tor sentymentem. Swoje najlepsze rezultaty osiągnął tam w roku 2004 i 2005. W obu przypadkach ukończył wyścig na 2. miejscu, a w pierwszym z nich ruszał nawet z pole position. Dokonał tego jako pierwszy Polak w historii GP Makau. Od tamtej pory żaden nasz rodak tam nie wystartował. Jednak może to ulec zmianie.

Biorąc pod uwagę, że program GP Makau został rozszerzony o Formułę 4, może się to zmienić już w tym roku. Lokalne F4 rozpoczęły już sezon i w kilku z nich mamy swoich reprezentantów. W hiszpańskiej F4 są to Jan Przyrowski i Wiktor Dobrzański. We włoskiej F4 mamy Kornelię Olkucką i Aleksandra Rutę. W brytyjskiej F4 w wybranych rundach ściga się Piotr Orzechowski. Z kolei w GB4 jest Daniel Guinchard. W F4 CEZ jedzie zaś Michalina Sabaj. Zatem w zależności od tego jak wypadną w tym sezonie i czy ich plan byłby gotowy na dodatkową rundę, mogłaby być szansa na to, że chociaż jedno z ich pojawi się w listopadzie w Makau.

Jest też oczywiście Tymek Kucharczyk, który startuje w Euroformule Open. Z kolei w Eurocup-3 są Maciej Gładysz i Kacper Sztuka. Być może któregoś z nich zobaczymy w Pucharze Świata FR.

Warto też śledzić losy wielu innych polskich zawodników i zawodniczek. Przykładowo wymienić można tutaj Kristine Kołodziejski czy Klary Kowalczyk. W tym roku może ich nie zobaczymy w Makau, ale w kolejnych edycjach nie można tego wykluczyć w 100%.

Kibicujmy więc naszym kierowcom, bo może to być polski rok zwieńczony występem w prestiżowym GP Makau. Start tam może im otworzyć drzwi na nowe możliwości i dalszy rozwój, dlatego warto.

Zdjęcie główne: SB Macau / X

Źródło: FIA

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • F4
  • FIA
  • GP Makau

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Znamy daty testów i aktualizację kalendarza F1 2026. Jest wyjątek

Znamy daty testów i aktualizację kalendarza F1 2026. Jest wyjątek

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
30 czerwca 2025

Władze Formuły 1 i FIA oficjalnie potwierdziły daty przedsezonowych testów, jak i aktualizację kalendarza wyścigów F1 w 2026 roku.

Prezydent FIA bez rywali. Carlos Sainz Sr rezygnuje

Prezydent FIA bez rywali. Carlos Sainz Sr rezygnuje

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
25 czerwca 2025

Carlos Sainz Sr nie zamierza kandydować na prezydenta FIA. Poinformował o swojej decyzji w mediach społecznościowych. Mohammed Ben Sulayem nie ma obecnie żadnych rywali na stanowisko.

Postępy Polki w Świątyni Prędkości: Nigdy się nie poddaję

Motorsport - Postępy Polki w Świątyni Prędkości: Nigdy się nie poddaję

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
24 czerwca 2025

Rozgrywana w terminie 19-22 czerwca trzecia runda Italian F4 Championship wiązała się z kolejnym startem Kornelii Olkuckiej. Choć nie bez trudności, 21-latka z Maffi Racing na torze Monza unikała kolizji i skupiała się na gromadzeniu kolejnych doświadczeń, po drodze wykonując kilka manewrów wyprzedzania.

Poprawa tempa Dobrzańskiego we Francji

Motorsport - Poprawa tempa Dobrzańskiego we Francji

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
24 czerwca 2025

W miniony weekend, 20-22 czerwca, kierowca z Krakowa wziął udział w czwartej rundzie Hiszpańskiej Formuły 4 rozgrywanej na francuskim torze Paul Ricard. Wiktor Dobrzański miał bardzo pracowity weekend, podczas którego powalczył w środku stawki dzięki dobremu tempu.

Przyrowski szybki na Paul Ricard, ale… z wielkim niedosytem

Motorsport. Przyrowski szybki na Paul Ricard, ale… z wielkim niedosytem

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
23 czerwca 2025

Polski kierowca awansował w “generalce”, ale mimo to ma za sobą trudny weekend w Le Castellet. Jan Przyrowski był najszybszy niemal w każdej sesji, począwszy od czwartkowych testów, do tego wygrał dwukrotnie kwalifikacje. Protegowany Akademii Motorsportu Orlen pokazywał, że jest w świetnej formie, ale w wyścigach dawały o sobie znać problemy techniczne utrudniające walkę o zwycięstwa.

Nowe kontrowersje w FIA: Odeszła kolejna ważna osoba

Nowe kontrowersje w FIA: Odeszła kolejna ważna osoba

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
19 czerwca 2025

Kolejna ważna osoba odeszła z FIA. Federacja zlikwidowała stanowisko Sary Mariani. Miała skrytykować Mohammeda Ben Sulayema.

Włoska Formuła 4 w Świątyni Prędkości. Kolejne wyzwanie Polki

Motorsport: Włoska Formuła 4 w Świątyni Prędkości. Kolejne wyzwanie Polki

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
17 czerwca 2025

Kornelia Olkucka ma przed sobą trzecią rundę Włoskiej Formuły 4. Polska zawodniczka pojawi się w nadchodzący weekend, 20-22 czerwca, na torze Autodromo Nazionale di Monza.

Polak ocenił weekend w Portimao jako… słodko-gorzki

Polak ocenił weekend w Portimao jako… słodko-gorzki

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
9 czerwca 2025

Kierowca z Rossoszycy zajął drugie miejsce w trzecim wyścigu podczas trzeciej rundy Hiszpańskiej Formuły 4. Od początku Jan Przyrowski prezentował konkurencyjne tempo i wywierał presję na swoich najgroźniejszych rywalach na portugalskim torze Algarve. Po wspomnianej rundzie protegowany Akademii Motorsportu Orlen zajmuje trzecią pozycję w klasyfikacji generalnej.

Hiszpańska F4: Podium Jana Przyrowskiego w Portimao

Hiszpańska F4: Podium Jana Przyrowskiego w Portimao

Adrian Drozdek

  • Formuła 1
8 czerwca 2025

Słodko-gorzki weekend dla polskich kierowców rywalizujących w Hiszpańskiej Formule 4. Jan Przyrowski był drugi w finałowym wyścigu, a Wiktor Dobrzański miał przez dłuższy czas problemy z samochodem.

Czy rzeczywiście dyrektywa FIA nie zdała efektu?

Czy rzeczywiście dyrektywa FIA nie zdała efektu?

Wiktoria Żupińska

  • Formuła 1
7 czerwca 2025

Dyrektywa FIA nie zniwelowała przewagi McLarena. Utrudniła jednak życie niektórym zespołom w stawce. Rywale ekipy z Woking musieli pójść na kompromis.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren216
2.Lando NorrisMcLaren201
3.Max VerstappenRed Bull155
4.George RussellMercedes146
5.Charles LeclercFerrari119
6.Lewis HamiltonFerrari91
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams42
9.Esteban OconHaas23
10.Nico HulkenbergStake F1 Team22
11.Isack HadjarVisa Cash App RB21
12.Lance StrollAston Martin14
13.Fernando AlonsoAston Martin14
14.Carlos SainzWilliams13
15.Liam LawsonVisa Cash App RB12
16.Pierre GaslyAston Martin11
17.Yuki TsunodaRed Bull10
18.Oliver BearmanHaas6
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team4
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione