⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Cezary Bień: Motorsport to ciągła droga do doskonalenia | WYWIAD

Motorsport. Cezary Bień: Motorsport to ciągła droga do doskonalenia | WYWIAD

  • Formuła 4
  • Polacy w Formule
  • Serie juniorskie z Polakami
  • Wywiady
29 sierpnia 2025 Ten artykuł przeczytasz w 12 minut

Adrian Drozdek

Cezary Bień: Motorsport to ciągła droga do doskonalenia | WYWIAD

Cezary Bień, idąc śladami byłego kierowcy F2 Cema Bölükbaşı, jak i Janna Mardenborough wywodzącego się z Endurance i GP3, już teraz jest przykładem kierowcy wyścigowego wywodzącego się z simracingu i e-sportu. W przyszłym roku polski zawodnik najprawdopodobniej zadebiutuje w Formule 4, a jego szczegóły jego planów poznamy pod koniec bieżącego roku.

Z simracingu do Formuły 4

Twoja przygoda zaczęła się dość nietypowo, ponieważ nie stricte od kartingu, a od simracingu. Jakbyś opisał swoje początki?

Cezary Bień: Moje początki były dość trudne. Wejście w świat motorsportu bez wcześniejszej wiedzy i kontaktów okazało się dużo bardziej skomplikowane, niż przypuszczałem. Na początku miałem wrażenie, że nie do końca pasuję do tego środowiska, ale z czasem zaczęło to wyglądać inaczej – krok po kroku wszystko stawało się łatwiejsze, a ludzie coraz częściej zaczęli mnie zauważać.

Czy już podczas pierwszych testów F4 widziałeś duże różnice między swoim przygotowaniem a tym u zawodników z kartingu?

– Różnica czasowa była zaskakująco niewielka, a technicznie byłem nawet lepszy od wielu zawodników podążających tradycyjną ścieżką kartingową. Od razu jednak zauważyłem, że brakowało mi pewności siebie za kierownicą. Kierowcy z kartingu znacznie szybciej oswajali się z prędkością i przeciążeniami, podczas gdy dla mnie te pierwsze doświadczenia w bolidzie były momentami naprawdę przytłaczające.

Cezary Bień oficjalne testy F4 Monza 2025
Cezary Bień w akcji

Ile czasu zajęło ci nabranie szybkości? 

– Szybkość to według mnie coś, czego nigdy nie da się w pełni osiągnąć. Od pierwszego testu byłem jednym z szybszych na torze, ale mimo to wciąż nie czuję się naprawdę szybki. Motorsport to ciągła droga do doskonalenia, a prawda jest taka, że perfekcji nie osiąga nikt. Wejście na poziom tempa światowej czołówki wymaga miesięcy, a nawet lat pracy. Po czterech testach jestem szybszy od wielu kierowców, ale do poziomu stawki chociażby we włoskiej F4 wciąż mam jeszcze sporo nauki.

Cezary Bień: współpraca z Maffi Racing i przyszłoroczne plany startowe w F4

Jak współpracuje ci się z zespołem Maffi Racing? 

– Doskonale! Od pierwszego dnia czuję się przez team świetnie przyjęty – prawie jak członek rodziny. Zespół wspiera mnie nie tylko technicznie, ale też mentalnie, i pod tym względem zdecydowanie przerósł moje oczekiwania. W simracingu często byłem zdany wyłącznie na siebie – długie godziny treningu, analiza telemetrii… Teraz mam wokół siebie całą ekipę, która pomaga mi na każdym kroku.

Jakie plany masz na sezon 2026? F4 CEZ, Włoska F4 a może jeszcze inna opcja?

– Na razie nie mogę zdradzić zbyt wielu szczegółów, ale jedno jest pewne – w przyszłym roku czeka mnie sporo ścigania. Pełny kalendarz ogłoszę w moich mediach społecznościowych pod koniec roku, już po zakończeniu oficjalnych testów. Mogę tylko powiedzieć, że będzie to naprawdę ekscytujący sezon.

Cezary Bień testy Cremona F4 świetne tempo Maffi Racing
Cezary Bień na torze

Poznawanie torów – z simracera do kierowcy wyścigowego

Na pewno poznałeś już kilka torów. Czy masz jakiś ulubiony na ten moment i nie możesz doczekać się ścigania na nim?

– Na żywo nie miałem jeszcze okazji poznać torów FIA, ale wszystkie doskonale znam z symulatora – przejechałem na nich setki, a nawet tysiące okrążeń. Szczególnie nie mogę doczekać się Monzy. Sama perspektywa jazdy po torze Formuły 1 i cała otoczka z tym związana jest dla mnie czymś niezwykłym. To również jeden z najszybszych torów w Europie – bolidem F4 można tam osiągnąć nawet około 240 km/h, co robi ogromne wrażenie.

Wiekowo masz dobrą sytuację. W F4 można rywalizować od 15. roku życia i podejmujesz wyzwanie właśnie od tego momentu. Czy chociażby 3 lata temu myślałeś, że staniesz się profesjonalnym kierowcą wyścigowym?

– Absolutnie nie miałem o tym pojęcia. Jeszcze dwa lata temu byłem zwykłym dzieciakiem spędzającym czas przed komputerem i driftującym wirtualnymi samochodami. Nawet karting wydawał mi się wtedy odległym marzeniem. Do dziś trudno mi uwierzyć, jak szybko to wszystko się potoczyło i że mogę spełniać swoje pasje w realnym motorsporcie.

Cezary Bień 2026 plany F4 simracing f4
Fot. Cezary Bień

Wirtualna rywalizacja i rozwój pasji do motorsportu

Większość czasu rywalizowałeś i nadal to robisz w simracingu. Czy to, co wirtualne coraz lepiej można przełożyć na rzeczywistość?

– Zdecydowanie. Dzięki osobom takim jak ja [z przymrużeniem oka], Suellio Almeida czy Jann Mardenborough – na którego podstawie powstał film Gran Turismo – przejście z simracingu do prawdziwego ścigania staje się coraz łatwiejsze. Już nie jest to sytuacja „1 na milion”, a coraz częściej zdarza się w motorsporcie. Zespoły zaczynają doceniać moc symulatorów w szkoleniu przyszłych kierowców – nawet na poziomie Formuły 1. W tym roku Red Bull Racing posadził simracera za sterami RB8, mistrzowskiego bolidu Sebastiana Vettela z 2012 roku, co pokazuje, jak poważnie traktuje się takie doświadczenie.

Skąd u ciebie pasja właśnie do motorsportu? Masz może kilka wzorców z podobną historią, którzy zbliżyli się do F1?

– Co ciekawe moja pasja do motorsportu zaczęła się nie od bolidów, a od driftingu. W 2022 roku zacząłem oglądać wiele filmów o driftowaniu w grze Assetto Corsa, a na święta tego samego roku dostałem swoją pierwszą kierownicę. Po kilku miesiącach treningów driftingowych zacząłem interesować się Formułą 1. Po Grand Prix Hiszpanii 2023 postanowiłem, że muszę spróbować swoich sił na torze wyścigowym. Tak rozpoczęła się moja długa droga do doskonalenia techniki jazdy. Moją główną inspiracją jest Suellio Almeida – brazylijski simracer, który został mistrzem Radical Cup North America. Podziwiam jego podejście do techniki jazdy i dogłębne jej rozumienie.

testy Włochy F4 Polak Maffi Racing
Fot. Cezary Bień

Cezary Bień chce się rozwijać na kilku polach

Tutaj zostawiam ci głos. Jakbyś zachęcił do śledzenia swojej kariery? Czy coś szczególnego planujesz dla kibiców? 

– Najlepiej śledzić moją karierę przez Instagram, który jest moją główną platformą, ale jestem też na TikToku i Facebooku. Zachęcam do obserwowania, bo jestem jedną z pierwszych osób w Polsce, które przeszły z simracingu do Formuły 4. Kto wie, co jeszcze uda mi się osiągnąć! Mam też wiele planów dla moich fanów, w tym własny merch, o którym oczywiście będę informował na moich social mediach.

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Cezary Bień
  • F4
  • Serie juniorskie z Polakami
  • Simracing

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Pracowity weekend wyścigowy Polki na włoskim torze Misano

Motorsport: Pracowity weekend wyścigowy Polki na włoskim torze Misano

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
15 października 2025

Pięć wyścigów w dwa dni – szalony weekend wyścigowy. Tymczasem zawodnicy i zawodniczki, startujący w tym roku we Włoskiej Formule 4, stanęli przed takim właśnie wyzwaniem w ramach wieńczącej sezon rundy, rozgrywanej na torze Misano World Circuit Marco Simoncelli w terminie 10-12 października 2025. W gronie tym znalazła się także Kornelia Olkucka, reprezentująca szwajcarski zespół Maffi Racing.

Olkucka ambasadorką SOS Wiosek Dziecięcych

Motorsport. Olkucka ambasadorką SOS Wiosek Dziecięcych

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
12 października 2025

Szybkość, odwaga i serce do pomagania – to połączenie, które najlepiej opisuje Kornelię Olkucką, startującą we Włoskiej Formule 4. Teraz młoda zawodniczka i studentka psychologii podejmuje wyzwanie szczególnie bliskie swojemu sercu – została ambasadorką Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce, organizacji od ponad 40 lat wspierającej w Polsce dzieci pozbawione opieki rodzicielskiej.

Ostatni weekend wyścigowy Olkuckiej w tym sezonie

Motorsport: Ostatni weekend wyścigowy Olkuckiej w tym sezonie

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
8 października 2025

Po rundzie pod Barceloną seria Italian F4 Championship ponownie wraca na włoską ziemię. W dniach 10-12 października na torze Misano World Circuit odbędzie się siódma, finałowa runda Włoskiej Formuły 4 w sezonie 2025. Weekend ten będzie jednak wyjątkowy takżę z innego powodu – organizatorzy przewidują aż pięć wyścigów, a to wszystko z powodu dużej liczby uczestników oraz konieczności „nadrobienia” drugiego wyścigu z Imoli.

Bień potwierdził przyszłoroczne plany. Polski kierowca w F4 CEZ

Motorsport - Bień potwierdził przyszłoroczne plany. Polski kierowca w F4 CEZ

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
7 października 2025

Po sesjach testowych na torach Cremona i Tazio Nuvolari, przyszła pora na oficjalny sprawdzian w gronie nie tylko aspirujących do miana kierowców F4, ale i zawodników regularnie biorących udział w rywalizacji na tym szczeblu motorsportowej drabinki. Pochodzący spod Warszawy Cezary Bień w terminie 30-09.-01.10. w gronie 47 zawodników miał okazję sprawdzić się w bojowych warunkach na jednym z najszybszych torów, jakim bez wątpienia jest Autodromo Nazionale di Monza.

Postępy Piotra Orzechowskiego na Brands Hatch

Motorsport. Postępy Piotra Orzechowskiego na Brands Hatch

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
7 października 2025

W miniony weekend, 3-5 października, odbyła się finałowa rywalizacja kierowców Brytyjskiej Formuły 4 na torze Brands Hatch. Na tę rundę przypadł też trzeci tegoroczny weekend wyścigowy polskiego kierowcy. Piotr Orzechowski wykorzystał kolejne starty do zebrania jak największej ilości danych i poczynienia progresu względem wcześniejszych startów na torach Silverstone i Donington Park.

Wiktor Dobrzański z progresem w tempie wyścigowym w Jerez

Motorsport: Wiktor Dobrzański z progresem w tempie wyścigowym w Jerez

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
29 września 2025

19-21 września kierowca wyścigowy z Krakowa rywalizował na hiszpańskim torze Jerez. Wiktor Dobrzański wspólnie z zespołem Tecnicar pracowali nad osiągami bolidu i zbierali kolejne cenne doświadczenia. Pomimo problemów w kwalifikacjach, w każdym z trzech wyścigów polski zawodnik skracał dystans do rywali i awansował o kilka pozycji oraz był zadowolony ze swojego racecraftu.

Trudny weekend Olkuckiej na torze Barcelona-Catalunya

Motorsport. Trudny weekend Olkuckiej na torze Barcelona-Catalunya

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
23 września 2025

Miniony weekend zawodniczkom i zawodnikom Italian F4 Championship upłynął pod znakiem rywalizacji. Dla odmiany jednak areną zmagań nie był włoski tor wyścigowy, ale znajdujący się w Montmeló Circuit de Barcelona-Catalunya, na którym regularnie gości zarówno Formuła 1, jak i MotoGP. W gronie kierowców, którzy przybyli do Hiszpanii, by walczyć o jak najlepsze rezultaty, znalazła się także Kornelia Olkucka, reprezentująca szwajcarski zespół Maffi Racing.

Siedem pole position z rzędu Jana Przyrowskiego w Hiszpańskiej F4

Motorsport. Siedem pole position z rzędu Jana Przyrowskiego w Hiszpańskiej F4

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
23 września 2025

W miniony weekend, 19-21 września, kierowca z Rossoszycy prezentował bardzo dobre osiągi w trakcie piątej rundy Hiszpańskiej Formuły 4. Jan Przyrowski dwukrotnie wygrał kwalifikacje i był autorem najszybszego czasu okrążenia trzeciego wyścigu. Protegowany Akademii Motorsportu ORLEN i Prosperity Investment Management miał sporo pecha na starcie trzech rywalizacji, przez co jednego z wyścigów nie ukończył, a w dwóch kolejnych był szósty, pomimo że w jednym z nich był drugi na mecie.

Włoska F4: Olkucka w drodze do Barcelony

Motorsport - Włoska F4: Olkucka w drodze do Barcelony

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
16 września 2025

Już w najbliższy weekend szóste z siedmiu wydarzeń Włoskiej Formuły 4 w tegorocznym kalendarzu odbędzie się w Hiszpanii, a dokładniej – na torze Circuit de Barcelona-Catalunya, doskonale znanym nie tylko kibicom F1 i MotoGP, ale także zawodnikom. To właśnie na tym torze rozegrana została w tym roku czwarta, finałowa runda Formula Winter Series, w której udział brała także Kornelia Olkucka.

Pierwsza Polka zaproszona na testy F1 Academy

Motorsport - Pierwsza Polka zaproszona na testy F1 Academy

Adrian Drozdek

  • Formuła 4
11 września 2025

Po zakończeniu sezonu 2025 w F4 CEZ, przed Michaliną Sabaj kolejne wyzwania i doświadczenia. Podopieczna Akademii Motorsportu Orlen jako pierwsza Polka w historii już 18 września weźmie udział w testach Rookie w F1 Academy, które odbędą się na torze Navarra w Hiszpanii.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren309
2.Lando NorrisMcLaren275
3.Max VerstappenRed Bull205
4.George RussellMercedes184
5.Charles LeclercFerrari151
6.Lewis HamiltonFerrari109
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes64
8.Alexander AlbonWilliams64
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Isack HadjarHaas37
11.Lance StrollAston Martin32
12.Fernando AlonsoAston Martin30
13.Esteban OconHaas28
14.Pierre GaslyAlpine20
15.Liam LawsonVisa Cash App RB20
16.Oliver BearmanHaas16
17.Carlos SainzWilliams16
18.Gabriel BortoletoStake F1 Team14
19.Yuki TsunodaRed Bull12
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione