⨉
⨉
  • O serwisie
  • Współpraca i reklama
  • Autorzy
  • Kontakt
  • Regulamin serwisu
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Zaloguj się
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
F1 speedwaynews speedway
  • Formuła 1
    • Kalendarz Formuły 1
    • Składy zespołów Formuły 1 2025
  • MotoGP
    • Kalendarz MotoGP 2025
    • Tory MotoGP
  • Serie juniorskie
    • Formuła 2
    • Formuła 3
    • Formuła 4
    • Formuły regionalne
  • Serie juniorskie z Polakami
    • Wyniki
  • Kącik ciekawostek
    • Historia Formuły
    • Kariery
    • Polacy w Formule
    • Tory
  • Inne wyścigi
  • Wywiady
Zakończona
- Logo Kwalifikacje do GP Japonii F1 2025
05.04.2025 08:00
Zakończona
 Logo F1 GP Chin 2025
23.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do GP Chin F1 2025
22.03.2025 07:55
Zakończona
 Logo Sprint przed GP Chin 2025
22.03.2025 03:55
Zakończona
 Logo Kwalifikacje do sprintu GP Chin F1 2025
21.03.2025 08:30
Strona główna » Tymek Kucharczyk. Poznaj wychowanka Roberta Kubicy

Motorsport. Tymek Kucharczyk. Poznaj wychowanka Roberta Kubicy

  • Formuły regionalne
  • Kariery
  • Polacy w Formule
  • Serie juniorskie
  • Serie juniorskie z Polakami
  • Serie z Polakami
25 kwietnia 2025 Ten artykuł przeczytasz w 14 minut

Adrian Januszkiewicz

Tymek Kucharczyk. Poznaj wychowanka Roberta Kubicy

Już wiemy, że Tymek Kucharczyk znajdzie się w tegorocznej stawce Euroformuły Open. Nie każdy jednak zna kierowcę z Łodygowic w Małopolsce. W związku z tym służymy pomocą i przedstawiamy jego historię w motorsporcie.

Początki w kartingu

Tymoteusz Antoni „Tymek” Kucharczyk urodził się 27 lutego 2006 r. w Łodygowicach w województwie śląskim, ale na terenie Małopolski. Tak jak wielu kierowców przed nim, również Tymek Kucharczyk rozpoczął swoją karierę w wyścigach od kartingu. Miał też to szczęście, że pochodzi z rodziny motorsportowej, bo jego ojciec był w przeszłości kierowcą rajdowym. Po zakończeniu jazd na oesach, odwiedzał często tory kartingowe i zabierał tam małego Tymka, zarażając go w ten sposób miłością do tej dyscypliny sportu. Tymek zakochał się w niej już w wieku 4 lat, a w wieku 6 zadebiutował jako zawodnik.

Pierwsze kroki w kartingu Tymek Kucharczyk wykonał w Czechach, gdzie udało mu się wygrać jedną z krajowych rund. Następnie przez rok startował w pojedynczych wyścigach w Polsce, by w końcu przenieść się do Włoch. Od lat właśnie na Półwyspie Apenińskim odbywają się najbardziej prestiżowe, jak i najbardziej wymagające wyścigi kartingowe. Zatem ci, którzy wyróżnią się tam, mają największe szanse na karierę po kartingu.

Od samego początku swoich jazd we Włoszech Tymek wyróżniał się i w swoim debiutanckim sezonie został wicemistrzem serii Academy Champion Kart w 2014 roku. Kolejne lata były dla niego bardziej wymagające i osiągał mniej sukcesów, jednak trzeba pamiętać, że rywalizował z blisko 80 kierowcami z całego świata. Wśród nich byli m.in. Estończyk Paul Aron i Czech Dan Skocdopol. W roku 2018 wystartował w Master Series w kategorii Mini 60. Zajął w niej finalnie 2. miejsce za Norwegiem Martiniusem Klevem Stenshornem.

WSK Super Master Series Round 1 Mini Final Result:
1st Martinius Stenshorne​ 🇳🇴️
2nd Tymoteusz Kucharczyk 🇵🇱️
3rd Brando Badoer 🇮🇹️
8th Josh Irfan 🇬🇧️
Full report to follow on #kartingmagazine pic.twitter.com/juG0bEMCjG

— Karting magazine (@kartingmagazine) February 4, 2018

W kolejnym roku Kucharczyk zajął 3. miejsce w Final Cup.

Rok 2020: Tymek Kucharczyk trafia do zespołu Roberta Kubicy

Rok 2020 kojarzy nam się głównie z rozpoczęciem pandemii COVID-19. Dla Tymka Kucharczyka była to istotna cezura w jego karierze kartingowej. Jego talent zauważył sam Robert Kubica i ściągnął go do swojego zespołu kartingowego Kubica Kart. Pozwoliło to zawodnikowi z Łodygowic na starty w najważniejszych seriach kartingowych we Włoszech. W tym samym czasie została nawiązana współpraca PKN Orlen z zespołem Alfa Romeo Racing w Formule 1. Jej owocem było m.in. powstanie Orlen Akademii Kartingowej, której adepci trenowali i rywalizowali pod okiem teamu Sauber Motorsport. Wśród nich był też Tymek Kucharczyk.

Tymek Kucharczyk i Robert Kubica przy gokarcie Kubica Kart
Fot. Maciej Barszczak / X

Starty Tymka nie wyglądały wtenczas dobrze. W Champions Cup zajął jedynie 18. miejsce, które nie dawało awansu do pucharowego finału. Pewnym pocieszeniem była wtedy wygrana w Finale B. Następnym krokiem była rywalizacja w Super Masters Series. Podczas inauguracji w Adrii zajął 8. miejsce. Potem był start w Winter Cup w Lonato. Ruszał w nim z 2. lokaty, a finalnie ukończył go na 4. miejscu. Na tym samym dojechał w drugiej rundzie Super Masters Series, która też odbyła się w Lonato. Po niej nastąpiła przerwa w rywalizacji ze względu na obostrzenia pandemiczne. Wznowiono ją w czerwcu, gdy na 2 weekendy powrócono do Adrii. Tam Tymek 2-krotnie zajął 4. miejsce.

Następnie młody Polak spróbował sił w Kartingowych Mistrzostwach Europy w Sarno, gdzie zajął 10. miejsce, a potem 26. w Wackersdorfie. Potem jako jedyny Polak pojechał na Kartingowe Mistrzostwa Świata w portugalskim Portimao. Tam zajął 15. miejsce. Sezon zakończył startami w pucharze Open Cup. Ukończył go finalnie na 5. lokacie w klasyfikacji generalnej ze stratą 6 punktów do podium.

Sezon 2021 był ostatnim dla Tymka Kucharczyka w kartingu. Wystartował wtedy w następujących rozgrywkach: Champions Cup (14. miejsce); Super Master Series (6. miejsce); Euro Series (3. miejsce) i Open Cup (2. miejsce).

Udane testy w Richard Mille Young Academy

Po latach spędzonych w kartingu, nadeszła pora na wejście w świat bolidów jednomiejscowych. Tymek Kucharczyk rozpoczął je od testów w Richard Mille Young Academy działającej od 2018 roku. Przez 3 październikowe dni na hiszpańskim torze Navarra był sprawdzany na tle innych uczestników reprezentujących 11 różnych krajów. Finalnie Tymek wypadł w nich najlepiej i zapewnił sobie starty w hiszpańskiej Formule 4 w zespole MP Motorsport.

We are very happy to welcome Tymoteusz Kucharczyk to our Formula 4 team in the 2022 season 🔥

Tymek won the Richard Mille Talent Academy shootout last weekend, which secured him a seat.

Welcome to the team, Tymek 💪 pic.twitter.com/ISd4SXxZEH

— MP Motorsport (@OfficialMPteam) October 20, 2021

Przed Polakiem testy akademii wygrywali: Francuz Enzo Valente, Meksykanin Rafael Villagomez i Australijczyk Hugh Barter.

Hiszpańska Formuła 4: Tymek Kucharczyk ruszył na podbój Półwyspu Iberyjskiego

Chociaż początkowo Tymek nie czuł się pewnie za kierownicą single-seatera, to jego debiutancki sezon wyglądał bardzo dobrze. W hiszpańskiej Formule 4 Polak w ponad połowie wyścigów stawał na podium (łącznie 12 razy w 21 wyścigach w 7 rundach – przyp. red.) i nawet jeden z nich wygrał (1. wyścig w Jerez – przyp. red.). Zapewnił tym sobie 3. miejsce w klasyfikacji generalnej mistrzostw. W klasie debiutantów wyglądało to jeszcze lepiej, bo reprezentant Polski wygrał w niej 5 wyścigów i 17 razy stawał na „pudle”. Dzięki temu zajął w niej 2. miejsce, ustępując jedynie Bułgarowi Nicoli Tsolovowi.

🥇Así han quedado las generales de pilotos, equipos y rookies tras la última cita del año en @Circuitcat_es . Consúltalas todas en nuestra web.

🥇Final 2022 #standings . 👀Check the full standings on our web #f4spanishchampionship #f4Spain #Formula4 #F4 #iamf4spain #roadtof1 pic.twitter.com/HKS31XnfhJ

— F4 Spanish Championship (@F4Spain) November 22, 2022

GB3: dwa sezony na Wyspach Brytyjskich

Kolejnym etapem w karierze Tymka była brytyjska GB3, która zastąpiła na Wyspach brytyjską Formułę 3. Pierwszy sezon w niej przejechał w barwach teamu Douglas Motorsport. Nie był on tak udany jak debiut w Hiszpanii, ale nie był też tragiczny. W ciągu sezonu Tymek Kucharczyk przejechał 23 z 24 zaplanowanych wyścigów w 8 rundach sezonu (3. wyścig podczas lipcowej rundy na Silverstone został odwołany przez ulewny deszcz – przyp. red.). W jego trakcie 2 razy stawał na najniższym stopniu podium i niemal regularnie punktował. Z 2. wyścigu na torze Snetterton został zdyskwalifikowany po kolizji z Callumem Voisinem. Ostatecznie zakończył ten sezon na 7. miejscu z dorobkiem 296 punktów.

Driving with broken collarbone never would be easy, but it was a strong weekend for us. P4 and P3 in races.

Unfortunately, the last race has been canceled due to the weather.

Few weeks for recovery now 👊🏼#GB3 #viaF1 #F1PL pic.twitter.com/z6Xw7rlkiG

— Tymek Kucharczyk (@TymekKucharczyk) July 31, 2023

Na sezon 2024 podpisał umowę z Hitech Pulse-Eight, co pozwoliło mu na jeszcze lepsze rezultaty niż przed rokiem. Również tym razem sezon liczył 8 rund i 24 wyścigi, z których finalnie 23 miały miejsce (ponownie przez deszcz jeden z wyścigów na Silverstone został odwołany – przyp. red.). W jego trakcie Tymek Kucharczyk wygrał 4 wyścigi i 11 razy stawał na podium. Niestety i tym razem miał też w swoich statystykach dyskwalifikację. 2. wyścig na torze Hungaroring ukończył na 2. miejscu, jednak jego samochód nie przeszedł kontroli zgodności po jego zakończeniu. Gaśnicę w jego bolidzie uznano za niesprawną przez cały czas trwania zawodów, ponieważ została aktywowana na okrążeniu formującym. Mimo to punkty zebrane w całym sezonie pozwoliły mu zająć 3. miejsce w klasyfikacji generalnej ze stratą zaledwie 35 punktów do Nowozelandczyka Louisa Sharpa, który zdobył mistrzostwo serii.

📈FINAL STANDINGS📉

Louis Sharp's eventual championship winning margin was 22 points @john27bennett is confirmed in second and @TymekKucharczyk third

What a season from our top-three 👏 pic.twitter.com/Zx6e3CleZp

— GB3 Championship (@GB3Championship) September 29, 2024

Rok 2025: Tymek Kucharczyk nie pojedzie w Formule 3, ale w EFO już tak

W obecnych czasach najpoważniejszą przeszkodą młodych talentów w drodze do Formuły 1 są finanse. Starty zarówno w Formule 3, jak i Formule 2 są bardzo kosztowne i nie każdy może sobie na nie pozwolić. Przekonał się o tym także Tymek Kucharczyk, który starał się po udanym sezonie w GB3 zebrać budżet na debiut w F3, niestety bezskutecznie. Polak jednak nie odpuszczał i szukał innych opcji na dalsze starty w formułach w tym sezonie. W końcu się udało i już wiadomo, że będziemy go oglądać w tegorocznej stawce Euroformuły Open w barwach włoskiego zespołu BVM Racing. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to za rok powinniśmy go oglądać nawet w Formule 2. Tymczasem zachęcamy do śledzenia startów Tymka w EFO.

Zdjęcie główne: Tymek Kucharczyk / X

Aby nie przegapić najciekawszych artykułów kliknij obserwuj speedwaynews.pl na Google News

Obserwuj nas!
  • Tagi
  • Euroformula Open
  • Hiszpańska F4
  • Karting
  • Serie juniorskie z Polakami
  • Tymek Kucharczyk

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

Julia Angelard napędzona sukcesami wraca do ROK Cup

Motorsport. Julia Angelard napędzona sukcesami wraca do ROK Cup

Adrian Drozdek

  • Inne wyścigi
15 lipca 2025

Po miesięcznej przerwie od zmagań  ramach tegorocznego sezonu ROK CUP Italia Julia Angelard ponownie wraca do rywalizacji w tej serii wyścigowej. Już w nadchodzący weekend, 18-20 licpa, 13-letnia podopieczna Minardi Management uda się na włoski tor Cremona Karting.

Awans Kowalczyk po rundzie COFTA w Jesolo

Motorsport: Awans Kowalczyk po rundzie COFTA w Jesolo

Adrian Drozdek

  • Inne wyścigi
9 lipca 2025

Klara Kowalczyk uplasowała się na podium w niedzielnym wyścigu trzeciej rundy mistrzostw Champions of the Future Academy, w których ściga się w barwach F1 Academy.

Polak wygrał po raz trzeci w EFO. Mogło być jeszcze lepiej

Motorsport - Polak wygrał po raz trzeci w EFO. Mogło być jeszcze lepiej

Adrian Drozdek

  • Formuły regionalne
9 lipca 2025

Za Tymkiem Kucharczykiem słodko-gorzka runda Euroformula Open Championship. Po dominacji w sobotniej rywalizacji i trzecim zwycięstwie w sezonie, niedziela na Hungaroringu okazała się trudniejsza.

Kapitalny weekend Polki na zawodach pod egidą F1 Academy

Motorsport. Kapitalny weekend Polki na zawodach pod egidą F1 Academy

Adrian Drozdek

  • Inne wyścigi
7 lipca 2025

Julia Angelard miała okazję do pokazania się z jak najlepszej strony od samego początku weekendu w Jesolo. Doświadczenie zebrane zarówno podczas czwartej przyniosło obfite owoce, premiujące 13-letnią Polkę wysokimi lokatami podczas obu dni zmagań na Pista Azzurra.

EFO: Słodko-gorzka runda Kucharczyka

Motorsport: EFO: Słodko-gorzka runda Kucharczyka

Daniel Bonna

  • Formuły regionalne
7 lipca 2025

Tymek Kucharczyk miał bardzo dobry początek weekendu na Hungaroringu. Pole position w kwalifikacje i zdominowały sobotni wyścigu. Niestety w niedziele było już o wiele gorzej.

Kucharczyk przed Hungaroringiem: Okazja do powrotu na podium

Motorsport. Kucharczyk przed Hungaroringiem: Okazja do powrotu na podium

Adrian Drozdek

  • Formuły regionalne
2 lipca 2025

Po krótkiej przerwie do rywalizacji wraca Euroformula Open. W tej serii Tymek Kucharczyk zmierzy się z rywalami na Hungaroringu, gdzie postara się o kolejne zwycięstwa przy wsparciu polskich kibiców.

Pech Polaka na niemieckiej kolebce kartingu

Motorsport. Pech Polaka na niemieckiej kolebce kartingu

Adrian Drozdek

  • Inne wyścigi
2 lipca 2025

Marcel Matyjewicz nie zaliczy minionego weekendu do udanych z pewnością nie zaliczy. Reprezentujący barwy zespołu KB Racing Experience 16-letni Polak po raz kolejny w trakcie zmagań na europejskiej arenie napotkał na ogromnego pecha, który uniemożliwił mu start w finale trzeciej rundy IAME Euro Series.

Polka ponownie na zawodach wspieranych przez F1 Academy

Motorsport. Polka ponownie na zawodach wspieranych przez F1 Academy

Adrian Drozdek

  • Inne wyścigi
2 lipca 2025

Po ponad dwumiesięcznej przerwie zawodniczki i zawodnicy startujący w tegorocznej edycji Champions of the Future Academy po raz kolejny wracają do gry. Po kwietniowej rundzie w Walencji nadeszła pora na trzecią część zmagań, tym razem na włoskiej ziemi. Obiektem, na którym przyjdzie im zmierzyć się z czasem i sobą nawzajem jest położony niedaleko Walencji, w Jesolo, tor Pista Azzurra, na którym Julia Angelard miała już okazję rywalizować w tym roku podczas czwartej rundy ROK Cup Italia.

F3: Niespodziewana dominacja Whartona. Daleko Biliński

Motorsport. F3: Niespodziewana dominacja Whartona. Daleko Biliński

Daniel Bonna

  • Formuła 3
28 czerwca 2025

Roman Biliński po słabszych kwalifikacjach i karze z Monako musiał startować z 23. pozycji. Polak bardzo dobrze przebijał się przez stawkę i dojechał na 16. pozycji. Sprint wygrał James Wharton, a poza nim na podium stanęli Alessandro Giusti i Ugo Ugochukwu.

Pechowa runda polskiej zawodniczki we Włoszech

Motorsport. Pechowa runda polskiej zawodniczki we Włoszech

Adrian Drozdek

  • Inne wyścigi
25 czerwca 2025

South Garda Karting w Lonato to obiekt kartingowy, doskonale znany zawodnikom, startującym na włoskiej ziemi. Julia Angelard pojawiła się na tym torze po raz trzeci w tym roku.

Patronat medialny

  • Speedway Równe

  • Speedway Club Žarnovica

  • German Speedway Masters

  • Baltic Speedway League

Formuła 1

MKierowcaZespółPkt.
1.Oscar PiastriMcLaren234
2.Lando NorrisMcLaren226
3.Max VerstappenRed Bull165
4.George RussellMercedes147
5.Charles LeclercFerrari119
6.Lewis HamiltonFerrari103
7.Andrea Kimi AntonelliMercedes63
8.Alexander AlbonWilliams46
9.Nico HulkenbergStake F1 Team37
10.Esteban OconHaas23
11.Isack HadjarVisa Cash App RB21
12.Lance StrollAston Martin20
13.Pierre GaslyAlpine19
14.Fernando AlonsoAston Martin16
15.Carlos SainzWilliams13
16.Liam LawsonVisa Cash App RB12
17.Yuki TsunodaRed Bull10
18.Oliver BearmanHaas6
19.Gabriel BortoletoStake F1 Team4
20.Franco ColapintoAlpine0
21.Jack DoohanAlpine0

Formuła 2

MKierowcaZespółPkt.
1.Richard VerschoorMP Motorsport114
2.Alex DunneRodin Motorsport90
3.Jak CrawfordDAMS Lucas Oil88
4.Leonardo FornaroliInvicta Racing86
5.Luke BrowningHitech TGR83
6.Arvid LindbladInvicta Racing79
7.Pepe MartiCampos Racing67
8.Sebastián MontoyaPrema Racing53
9.Victor MartinsART Grand Prix49
10.Dino BeganovicHitech TGR31
11.Roman StanekInvicta Racing23
12.Kush MainiDAMS Lucas Oil21
13.Gabriele MiniPrema Racing21
14.Joshua DürksenAIX Racing19
15.Oliver GoetheMP Motorsport12
16.Rafael VillagómezVan Amersfoort Racing10
17.Ritomo MiyataART Grand Prix6
18.Amaury CordeelTrident2
19.Sami MeguetounifTrident2
20.Cian ShieldsAIX Racing0
21.Max EstersonTrident0
22.John BennettVan Amersfoort Racing0

MotoGP

MKierowcaZespółPkt.
1.Marc MarquezDucati Lenovo Team307
2.Alex MarquezBK8 Gresini Racing MotoGP239
3.Francesco „Pecco” BagnaiaDucati Lenovo Team181
4.Franco MorbidelliPertamina Enduro VR46 Racing Team139
5.Fabio Di GiannantonioPertamina Enduro VR46 Racing Team136
6.Marco BezzecchiAprilia Racing121
7.Johann ZarcoCastrol Honda LCR101
8.Pedro AcostaRed Bull KTM Factory Racing98
9.Fermin AldeguerBK8 Gresini Racing MotoGP81
10.Maverick VinalesRed Bull KTM Tech369
11.Fabio QuartararoMonster Energy Yamaha MotoGP Team67
12.AI AguraTrackhouse MotoGP Team49
13.Brad BinderRed Bull KTM Factory Racing47
14.Raúl FernándezTrackhouse MotoGP Team44
15.Enea BastianiniRed Bull KTM Tech342
16.Luca MariniHonda HRC Castrol38
17.Alex RinsMonster Energy Yamaha MotoGP Team35
18.Jack MillerPrima Pramac Yamaha MotoGP33
19.Joan MirHonda HRC Castrol32
20.Takaaki NakagamiHonda HRC Test Team10
21.Lorenzo SavadoriAprilia Racing8
22.Augusto FernandezPrima Pramac Yamaha MotoGP6
23.Miguel OliveiraPrima Pramac Yamaha MotoGP6
24.Somkiat ChantraIDEMITSU Honda LCR1
25.Aleix EspargaroHonda HRC Test Team0
26.Jorge MartinAprilia Racing0

Wydawca:
IBO Media Dagmara Starzec
32-015 Stanisławice 318
e-mail: kontakt@speedwaynews.pl

  • Kontakt z redakcją
  • Dołącz do speedwaynews.pl
  • Pokaż się u nas
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności
  • Informacje o RODO
  • Zarejestruj się
  • O serwisie
  • Galerie zdjęć

2025 © speedwaynews.pl - Wszelkie prawa autorskie wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie informacji i tekstów zabronione